Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

DCC in standaard MFX decoder?

Gestart door Hans V200.0 vrijdag 27 december 2013, 23:49:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
DCC in standaard MFX decoder?
Laats las ik een test over een Trix model (22950), die is ook terug te vinden onder het Märklin nummer 37956.

Daarin las ik dat deze Trix lok over een MFX decoder beschikt, die ook het DCC protocol verstaat.

Wellicht zijn de gebeden dan toch verhoort?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Hier soms Hans?
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Hoi Ad,

Nee dat was in een Duits modelbouw blad (ModellEisenBahner 1/2014), en daarin las ik het.

Wel las ik op dat forum, dat je dan wel een update op je MS II moet hebben van 1.83 en die heb ik ;)

Het ontbreekt me alleen nog aan een MFX + lok met decoder om het uit te testen :P

En wat het nog meer voor mogelijkheden bied voor je MS II, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

Want wat het voor je CS II betekend, is inmiddels al bekend B)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Citaat van: Kappa op zaterdag 28 december 2013, 00:35:10

Hier soms Hans?


Haha, lol. Mooi topic. Men denkt dat de lok zich netjes aanmeldt via MFX en dat dan vrolijk onder DCC gereden kan worden.

Rare jongens die MFX rijders. O:-D

Gr, Ben.
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Hoi Ben,

Het is zo dat die protocollen gemengd kunnen worden, maar beide protocollen benaderen dezelfde dingen anders.

Wel is het inmiddels mogelijk om alleen MFX of DCC te rijden, en bij mengbedrijf zal je centrale kiezen wie hij met wat aanstuurt.
Natuurlijk wel met enige voorkeur voor het eerste in lijn zijnde protocol.

Zo kun je wel de decoders door elkaar heen besturen, maar komt het bij herkennen of programmeren van de decoders, dan is het verstandig het protocol te gaan gebruiken wat prioriteit heeft bij de decoder.

Wel ben ik blij, dat men bij Tante M voor multiprotocol decoders kiest, en ook bij de standaard decoders.
Dus dat dit voorbehouden was aan alleen de inbouwdecoders (mSD/mLD), kan die waarschuwing ook bijna het archief in ;)

Wel vindt ik dit een stukje achterstand bij Tante M, want ze melden natuurlijk wel wat MFX+ voor je CS II betekend, maar niet wat het inhoud voor MS II gebruikers :important:

En dat vindt ik ergens slordig omspringen met een klantengroep, die voor de MS II gekozen heeft.
Het wordt gewoon tijd dat men ook hierover de gebruikers inlicht, anders krijg je dit soort topics op het Stummi forum, of hier natuurlijk :D

M.v.g.

Hans V200.0




Re: DCC in standaard MFX decoder?
Hallo Hans,

Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 28 december 2013, 08:10:18
Wel is het inmiddels mogelijk om alleen MFX of DCC te rijden, en bij mengbedrijf zal je centrale kiezen wie hij met wat aanstuurt.
MFX is bij deze decoders uit te schakelen en reageert dan verder alleen op het DCC signaal.
Bij OEM decoders moet je een truukje toepassen.

Mvg,
Peter
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Het staat overigens ook gewoon bij de eigenschappen van de lok, ==> Klik
Ik verwacht er overigens geen wonderen van.

Citaat van: Frotter op zaterdag 28 december 2013, 06:15:42
Haha, lol. Mooi topic. Men denkt dat de lok zich netjes aanmeldt via MFX en dat dan vrolijk onder DCC gereden kan worden.
Rare jongens die MFX rijders. O:-D
Ben, is de wens de vader van de gedachte? :P
Het word gevraagd, niet aangenomen.
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Citaat van: Freak op zaterdag 28 december 2013, 09:09:27
MFX is bij deze decoders uit te schakelen en reageert dan verder alleen op het DCC signaal.
Bij OEM decoders moet je een truukje toepassen.

Mvg,
Peter
Hoi Peter,

Welke truuk is nodig bij OEM's?

Groet,
Bert
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Discussie op Duits forum over Märklin en DCC ===> klik
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Hoi Nobody,

Dat is al een oude discussie, en tegenwoordig is dat al weer anders , want enkele dingen zijn bijgesteld.

Dat las ik in een tijdschrift, en DCC is nu ook hopelijk een standaard in de reeds ingebouwde decoders.

De Trix lok heeft in ieder geval ook MFX aan boord, dus ik neem aan dat ze ook in Göppingen, multiprotocol inmiddels waarderen.

Tja niet alles blijft bij het oude........alleen mensen blijven daar weleens in hangen ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: DCC in standaard MFX decoder?
Een gelijkstroomlok uitbrengen zonder DCC  lijkt me niet echt handig.
Dat ze je dan ook MFX aan willen smeren klinkt wat overbodig. Die lok moet gewoon Railcom ondersteunen.
Dan hebben die jongens er wat aan.

Robin
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Hoi Robin,

Je draait weer dingen om.

Ten eerste Trix zit onder de Märklinvlag, en niet andersom.

Ten tweede zijn ze daar pas met DCC bezig en aan het toevoegen in de MFX decoders.

Ten derde Railcom heb je niks aan in het MFX protocol, en ik denk dat het een kwestie van tijd wordt eer er Railcom + bijzit in het DCC protocol van deze decoder.

Dan praten we verder ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 29 december 2013, 22:32:47
Ten tweede zijn ze daar pas met DCC bezig en aan het toevoegen in de MFX decoders.

hum.... Lenz heeft onder andere in opdracht van Märklin het DCC-protocol ontwikkeld. Goed dat Märklin er later geen gebruik van gemaakt heeft en Lenz het onder de aandacht van de Amerikanen heeft gebracht en daardoor een wereldwijde standaard is geworden, is een andere zaak. Maar Märklin is eigenlijk vanaf het begin van DCC al op één of andere manier betrokken geweest bij het DCC-protocol. Die kennis zal altijd wel aanwezig zijn geweest op één of andere manier. Zie ook de diverse websites en bijvoorbeeld de wikipedia: DCC-protocol

Citaat van: Hans V200.0 op zondag 29 december 2013, 22:32:47
Ten eerste Trix zit onder de Märklinvlag, en niet andersom.

Daarom is het voor Märklin goedkoper om een standaard decoder toe te passen die alle standaard protocollen die binnen het Märklin-concern gebruikt worden ondersteunt. Het is veels te duur om nog diverse soorten decoders te laten maken. Daarnaast kan je op deze manier heel rustig en voorzichtig één of meerdere (oudere) protollen uitfaseren. Dat zal op den duur de kostprijs ook weer drukken...

Groet Ronald.
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 29 december 2013, 22:32:47
Hoi Robin,

Je draait weer dingen om.

Ten eerste Trix zit onder de Märklinvlag, en niet andersom.


Hans,

Het maakt toch geen bal uit wie iets maakt onder welke vlag. Voor mij is het gewoon een afdeling binnen een bedrijf / merk.
In de gelijkstroom wereld is DCC (met railcom / railcom plus of hoe het tegenwoordig ook heet als herkenning)het standaard protocol.
Wil je daar je loc met decoder kwijt zul je dat gewoon moeten ondersteunen cq leveren.
Kom je aanzetten met een nieuw protocol dan is succes natuurlijk verzekerd .  :D

Ik draai niets om.  Willen ze in Goppingen meedoen zullen ze zich gewoon aan moeten passen.
En dan heeft het er geen bal mee te maken wie de dochter of het moeder bedrijf is.
Van mij mogen ze proberen MFX aan twee railers te slijten.
Mijn volgende Marklin lok luistert gewoon naar DCC en tot die tijd moet het een heel speciaal model zijn hem toch te kopen.
Ik schat de kans dat dit spoedig is zeer klein in.Dus ze kunnen me binnenkort verrassen,misschien verdienen ze dan weer wat aan me.

Ronald,

Als ik dit zo lees is de standaard decoder er al.
Alleen staat afhankelijk van waar hij in gaat de helft van de protocollen "gewoon" uit.

Groeten Robin
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Hoi Ronald,

Als je bedoelt dat ze met Märklin digital ook al DCC hadden , o.a. ook voor hun eigenbelang maar ook voor die van Arnold bijvoorbeeld, dan moet ik je gelijk geven.
Maar ook Märklin had kennis van buitenaf nodig, om een digitaal systeem op te bouwen.

Maar wat ik met pas bedoel, is dat het nog niet zo lang geleden is, dat men met MFX decoders het DCC verhaal weer oppakt.
Eerst waren de inbouwdecoders (mLD/mSD) aan de beurt, en nu komen de reeds ingebouwde decoders ermee.
Multiprotocol heeft nog steeds de toekomst, dat hebben ze ook met Motorola bewezen.

Natuurlijk is het goedkoper, 1 decoder voor alle merken bij Märklin te hebben.
Maar dan moeten beide gebruikers er wel iets aan hebben, zowel de 2-railers, als de 3-railers.
Voor de eerste groep is het slecht geregeld tot nog toe, maar ik hoop dat die nu uitgebrachte Trix lok (22950) daar verandering in brengt.

Mooiste zou zijn, dat je de protocollen ook uit kan zetten, of in ieder geval een voorkeur daarin aan kan brengen.

Of ooit de kostprijs gaat zakken, zullen we wel nog even in het duister tasten.
En of je daar als hobbyist van mee profiteert......... dat zal je ook moeten afwachten.

Citaat van: Hero op maandag 30 december 2013, 00:21:53
Hans,

Het maakt toch geen bal uit wie iets maakt onder welke vlag. Voor mij is het gewoon een afdeling binnen een bedrijf / merk. ....
Groeten Robin
Hoi Robin,

MFX zullen ze wel nooit slijten aan een 2-railer, omdat die over het algemeen ook nog analoog rijdt, uitzonderingen zoals jij uitgezonderd ;)
Kijk maar op de beurzen al hier zoals bijvoorbeeld Eurospoor, daar zie je over het algemeen maar weinig DCC aangestuurde banen.
Hier ben je als 2-railer vooral afhankelijk, van wat er in Amerika of Duitsland met het DCC protocol gebeurt.

Als je als DCC rijder ook automatische herkenning van je decoder wil, ben je op Railcom+ aangewezen tot nog toe.
Tenzij er wellicht nog een protocol op de proppen komt, maar dan zijn deze verhalen ook alweer geschiedenis :D

M.v.g.

Hans V200.0

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht ingekort, daar niemand dit opnieuw gaat lezen...
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 30 december 2013, 00:24:38

Natuurlijk is het goedkoper, 1 decoder voor alle merken bij Märklin te hebben.
Maar dan moeten beide gebruikers er wel iets aan hebben, zowel de 2-railers, als de 3-railers.
Voor de eerste groep is het slecht geregeld tot nog toe, maar ik hoop dat die nu uitgebrachte Trix lok (22950) daar verandering in brengt.


Ik begrijp niet goed wat er slecht geregeld is voor de 2-railers m.b.t. MaTrix. Met je stellingen ga je op de 2rail/DCC stoel zitten met een Marklin bril op. :D Je vergeet daarbij dat 2railers in het algemeen niet zijn geïnteresseerd in MFX of MFX+ om de simpele reden dat het merendeel de boel aanstuurt met DCC centrales, 2-rail MFX rijders zul je niet zo snel vinden.

Het merendeel Trix wordt decoderloos geleverd met een brugstekker. Je hebt dan vrije decoder keuze. :thumbup: Zie als voorbeeld de nieuwe BR152 22398, de BR103 22779 en de E10.1 22267. Helaas word je incidenteel wel genaaid door MaTrix als je er een 21MTC Esu of Zimo in propt, we kennen de voorbeelden.

Daar waar sprake is van sound valt men heden ten dage terug op de MaTrix DCC decoder al of niet met MFX aan boord. De V260 22616 is zo'n voorbeeld evenals de lok in je topic start.

De echte discussie is natuurlijk de wens DCC af fabriek beschikbaar te hebben voor de Marklin rijders zodat zij die geen MFX centrale hebben toch DCC kunnen rijden i.p.v. op het krakkemikkige en beperkte Motorola protocol.

Citaat van: Hans V200.0 op zondag 29 december 2013, 22:32:47

Ten derde Railcom heb je niks aan in het MFX protocol, en ik denk dat het een kwestie van tijd wordt eer er Railcom + bijzit in het DCC protocol van deze decoder.


Lijkt me stug. MFX en Railcom zijn elkaars concurrenten. Daarnaast is er een innige relatie tussen Lenz en Esu waar het gaat om Railcom en in Ulm krijgen ze nog steeds jeuk en vlekken als de naam MaTrix valt.

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 30 december 2013, 00:24:38

MFX zullen ze wel nooit slijten aan een 2-railer, omdat die over het algemeen ook nog analoog rijdt, uitzonderingen zoals jij uitgezonderd ;)


Da's wel een erge misvatting. Daarin verschillen 2 en 3-railers nauwelijks.

Gr, Ben.
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 30 december 2013, 00:24:38

Hoi Robin,

MFX zullen ze wel nooit slijten aan een 2-railer, omdat die over het algemeen ook nog analoog rijdt, uitzonderingen zoals jij uitgezonderd ;)


Dank voor het compliment. Van alle 2 railers die ik ken rijd er nog 1 analoog.
:offtopic: Hans, ik zou nog eens goed kijken op het forum als ik jouw was. Kleine tip : zoekterm Weichen Walter puko. Dan zie je hoe tweerail ik ben. >:-D
Ik beperk me nooit tot het assortiment van 1 fabrikant.

Ik pas alleen de volgende situatie toe :
Dus zet DCC maar aan in die decoders.

Citaat van: Frotter op maandag 30 december 2013, 06:42:01

De echte discussie is natuurlijk de wens DCC af fabriek beschikbaar te hebben voor de Marklin rijders zodat zij die geen MFX centrale hebben toch DCC kunnen rijden i.p.v. op het krakkemikkige en beperkte Motorola protocol.


Mvg Robin
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Hall Hans,

Even een reactie:

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 30 december 2013, 00:24:38
Maar wat ik met pas bedoel, is dat het nog niet zo lang geleden is, dat men met MFX decoders het DCC verhaal weer oppakt.
Eerst waren de inbouwdecoders (mLD/mSD) aan de beurt, en nu komen de reeds ingebouwde decoders ermee.
Multiprotocol heeft nog steeds de toekomst, dat hebben ze ook met Motorola bewezen.

Ze moesten wel :) Bij 2-railers is DCC het standaard protocol. DCC is wat de klok slaat. Lever je geen digitale Trix / Minitrix met DCC dan kan je de boel wel opdoeken. Ik ken maar zeer weinig 2-railers met Motorola-protocol als standaard protocol. Selectrix is nog een protocol dat marginaal gebruikt wordt. Het zal op den duur ook wel uitgefaseerd worden.

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 30 december 2013, 00:24:38
Natuurlijk is het goedkoper, 1 decoder voor alle merken bij Märklin te hebben.
Maar dan moeten beide gebruikers er wel iets aan hebben, zowel de 2-railers, als de 3-railers.
Voor de eerste groep is het slecht geregeld tot nog toe, maar ik hoop dat die nu uitgebrachte Trix lok (22950) daar verandering in brengt.

Zoals Ben al aangeeft: Dat is kijken met een 3-rail-bril  of "märklin-bril" :) Zoals ik boven al aangaf: DCC is het protocol bij 2-railers. Bij de diverse fabrikanten wordt juist voor de 3-railers het motorola-protocol toegevoegd.

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 30 december 2013, 00:24:38
MFX zullen ze wel nooit slijten aan een 2-railer, omdat die over het algemeen ook nog analoog rijdt, uitzonderingen zoals jij uitgezonderd ;)

Hum... Denk dat je eens op een aantal buurfora, zoals BeneluxSpoor en op Modelspoormagazine moet gaan kijken. Daar zie je een keur aan digitale banen staan, denk misschien wel een meerderheid.

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 30 december 2013, 00:24:38
Kijk maar op de beurzen al hier zoals bijvoorbeeld Eurospoor, daar zie je over het algemeen maar weinig DCC aangestuurde banen.
Hier ben je als 2-railer vooral afhankelijk, van wat er in Amerika of Duitsland met het DCC protocol gebeurt.

Hum... Goed op veel beurzen zie je juist kleine 2-rail digitaal gestuurde banen, vaak "kijkdozen" genoemd. Het leuke is alleen niet met de dure centrales als een IB of ECoS'en maar meer en meer met handregelaars zoals "Fred's", Roco Lokmaus I tm III, Roco Multimaus en Lenz LH100 / LH90. Dan worden meestal de wissels met de hand bedient. Dit omdat de meeste banen gewoon één of twee treinen rijden waarbij er toch veel gerangeerd moet worden. De echte "race-banen" van de diverse modelbouwverenigingen, tja die rijden meestal nog wel analoog.

Wat je op beurzen zeer weinig ziet zijn echte 3-railbanen. Die zie je heel weinig... Waarom weet ik niet. Dat valt pas op :)

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 30 december 2013, 00:24:38
Hier ben je als 2-railer vooral afhankelijk, van wat er in Amerika of Duitsland met het DCC protocol gebeurt.

Hum... Het is een open protocol. Iedereen mag een DCC-decoder fabriceren. De specificaties zijn vrij op te vragen. Met MFX ben je afhankelijk van 1 fabrikant, Märklin genaamd. Märklin is de enige in de wereld die iets met MFX mag doen. Er zijn geen andere fabrikanten die MFX in hun programma hebben. Je kan nog Esu noemen maar die mogen het geen MFX noemen. Besluit Märklin te stoppen met MFX dan heb je een probleem :)  Denk dat je met DCC in dat opzicht beter af bent.

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 30 december 2013, 00:24:38
Als je als DCC rijder ook automatische herkenning van je decoder wil, ben je op Railcom+ aangewezen tot nog toe.
Tenzij er wellicht nog een protocol op de proppen komt, maar dan zijn deze verhalen ook alweer geschiedenis :D

Waarom zou je trouwens je lok automatisch aangemeld moeten worden? Een adresje in programmeren en de boel rijdt. Geen wachten :) Nee, tot op heden hoor ik bijna niemand roepen: Ik wil railcom+ of MFX vanwege het automatisch aanmelden bij de centrale. Ja misschien alleen hier op het forum  :D

En voor de rest sluit ik mij aan bij Ben:

Citaat van: Frotter op maandag 30 december 2013, 06:42:01
De echte discussie is natuurlijk de wens DCC af fabriek beschikbaar te hebben voor de Marklin rijders zodat zij die geen MFX centrale hebben toch DCC kunnen rijden i.p.v. op het krakkemikkige en beperkte Motorola protocol.

Groet Ronald.
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Er loopt iets door elkaar in mijn verhaal, namelijk dat er in Duitsland nog steeds veel 2-railers analoog rijden.
Blijkbaar ligt dit anders in ons kikkerlandje >:-D
Zal de landen niet meer door elkaar halen, want dat geeft geen goed beeld.

Wel waren de Trixrijders ( in Duitsland) niet te spreken over bijvoorbeeld de railbus en nog vele andere Trix modellen.
En nu deze lok uitgeleverd wordt ben ik wel nieuwsgierig naar de bevindingen, maar daarvoor zal ik dus ergens anders moeten kijken :-(

M.v.g.

Hans V200.0





Re: DCC in standaard MFX decoder?
Daar zal wel niks in veranderd zijn ,  want M geeft zijn cv lijst toch niet vrij .
Dus geen lampen , geluid , motor spanning enz kunnen aanpassen .
Heb hier de Trix big boy staan ( 22062) kan je qua instellingen ook weinig mee .

Mvg Jan .
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 30 december 2013, 13:43:42

........ namelijk dat er in Duitsland nog steeds veel 2-railers analoog rijden.


En die rijden ook allemaal nog in een Trabant rond.

Gr, Ben.
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Of op een "Vaterland" fahrrad...
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Ja eng volk die twe railers  >:-D

Mvg Jan .
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Citaat van: iemand op maandag 30 december 2013, 14:35:36
Daar zal wel niks in veranderd zijn ,  want M geeft zijn cv lijst toch niet vrij .
Dus geen lampen , geluid , motor spanning enz kunnen aanpassen .
Heb hier de Trix big boy staan ( 22062) kan je qua instellingen ook weinig mee .

Mvg Jan .
Hoi Jan,

Je kan namelijk wel dingen wijzigen in het MFX verhaal zonder c.v's, maar of dat ook zover gaat dat je de motorspanning moet aanpassen......
Waarmee bestuur je die BB dan wel als ik vragen mag?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Met Lenz , laatse versie .
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Citaat van: iemand op maandag 30 december 2013, 14:35:36
Daar zal wel niks in veranderd zijn ,  want M geeft zijn cv lijst toch niet vrij .
Dus geen lampen , geluid , motor spanning enz kunnen aanpassen .

Bij een MFX-decoder kun je juist wel alle door jou genoemde punten veranderen (incl. optrekspanning motor), mits je een CS-2 hebt. Het enige verschil is dat er geen CV-nummers worden genoemd, maar CV-namen. Ik ben ook vaak in de CV's van mijn MFX-locomotieven bezig. Een aantal voorbeelden van gedane werkzaamheden m.b.v. het CS-2:

  • Binnenverlichting laten aangaan als TL-buis (met knippereffect)
  • Koplampen met zoom-effect aan laten gaan
  • Koplampen dimmen (noodzakelijk bij mijn MFX BR 24)
  • Verborgen geluiden programmeren
  • Aantal stoomslagen per wielomdraaiing terugschroeven
  • Volume van individuele geluiden aanpassen
  • etc.

Voor de liefhebber heb ik een tijdje geleden een kleine handleiding geschreven voor het programmeren van functies m.b.v. het CS-2 (ook te downloaden op mijn site): klik.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Veranderen zou ook wel lukken , maar ja die cv's geeft m niet vrij  :thumbdown:
Dus daar heb ik de cs twee niet voor nodig .
Het zou gewoon mooi zijn dat alle cv's vermeld worden die betrekking hebben tot geluid dimmen en motor spanning,  dan is dat speurwerk ook niet nodig .

Mvg Jan
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Citaat van: iemand op maandag 30 december 2013, 17:12:52
...dan is dat speurwerk ook niet nodig .

Heb je een CS-2 (= multiprotocol-centrale), dan is het echt niet zo moeilijk. Er is zeker geen "speurwerk" voor nodig. Motorische zaken pas je aan onder het kopje "motor", algemene geluidszaken onder "sound" en individuele functies onder de desbetreffende functieknop, etc. Als je het aan mij vraagt; veel logischer dan een lijst met CV-nummers ;).


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Op deze wereld zijn ook nog modelspoorders die geen CS2 hebben.....

Gr, Ben.
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Op déze wereld zullen ze ook nooit komen... :idea:
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Hou het ook mooi bij me Lenz-je  ;)
Er komt nu een gewoon Esu loksound in , zonder de rare fratsen van M-je  :)
En dat heb ik bij meerdere Matrix loc's gedaan en lopen en doen nu wat ik ervan verwachte :thumbup:
Laat de mensen zelf kiezen wat erin komt en dat geld voor alle merken trouwens .
Zoniet , geef dan de cv's gewoon vrij .

Mvg Jan .
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Citaat van: Frotter op maandag 30 december 2013, 17:18:39
Op deze wereld zijn ook nog modelspoorders die geen CS2 hebben.....

Gr, Ben.

Dat lijkt mij een vrij duidelijk gegeven, maar het is onzin dat je in een MFX-decoder geen CV's kunt programmeren. Je moet ook niet vergeten dat niet de hele wereld met een Ecos werkt ;)......


Citaat van: nobody op maandag 30 december 2013, 17:20:37
Op déze wereld zullen ze ook nooit komen... :idea:

[off-topic] Je weet niet wat je mist >:-D [/off-topic]


Citaat van: iemand op maandag 30 december 2013, 17:32:04
Zoniet , geef dan de cv's gewoon vrij .

Ik zou zeggen: leg je probleem neer bij Märklin. Ik zou het alleen niet omschrijven als "CV's vrijgeven", want dan krijg je een antwoord terug dat ze dat al hebben gedaan (wat uiteraard ook zo is). Jij wilt CV-nummers en codes, dus vraag daar om bij Märklin. Wie weet wat er dan uit de hoge Göppinger-hoed komt.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Nee hoor heeft geen enkel zin om daar mee aan de gang tegaan , daar is M te eigewijs voor .
En veranderen komt bij hun niet in het woordenboek voor  :)

Mvg Jan .
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Hoi Maikel,

Ben blij dat je het duidelijk en wel op je site vermeld, hoe de dingen in de CS II te werk gaan.
De meeste klagers hierover hebben geeneens een CSII, dat viel mij ook op.

Maar het ging me meer in dit topic over het DCC verhaal, wat in de MFX decoder zit tegenwoordig.
Is dat een gelijkwaardige aan andere DCC decoders, of zitten er weer haken en ogen aan?

Zover ging het blad natuurlijk niet, want zelfs de fabrikant laat dit aan de hobbyist over, om daar achter te komen.
Aangezien hier op het forum toch al weinig Trix lok's te zien zijn en zeker haast geen nieuwe, zal ik eens op de Duitse fora moeten gaan kijken denk ik :P



@ Iemand,

Kijk dat noem ik nu een speurtocht, naar al die onbenoemde c.v.'s, want om de juiste c.v.'s te vinden zul je in de lijst moeten kijken van of de decoder zelf, of van de fabrikant.

Makkelijk is het niet zonder programmer, dat is me ook al duidelijk geworden, maar ook lang niet iedereen gebruikt zijn pc ook daarvoor.

Veranderen komt zeker wel in hun woordenboek voor, alleen niet in het tempo dat we misschien wel wensen.
Niemand had ook verwacht, dat zelfs een CS II DCC zou kunnen praten, en zie dat het heden ten dage gewoon mogelijk is ;)

En ook logisch want ze hebben ook het merk Trix onder hun hoede, en daar was eerst Selectrix het protocol (overigens nog steeds gebruikt hoor), maar plots moest er DCC bijkomen.
Weet wel dat vele Selectrix rijders daar niet op zaten te wachten, want die hadden ineens digitale apparaten waarmee ze niks meer konden besturen.
Ook het aantal functies nam explosief toe, dus werd het daarin beperkte Selectrix protocol overboord gezet.

Maar goed terug naar het DCC verhaal van de ingebouwde MFX decoder.
Heb zelf al een aantal mLD en mSD decoders die het ook kunnen verstaan, maar toen was er nog geen sprake dat het ook voor de reeds ingebouwde decoders beschikbaar werd gesteld.

Dus er is weldegelijk wat veranderd :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Ach Hans,

volgens mij is bij de aankondiging van de CS II al verteld dat ie in de toekomst ook DCC ging ondersteunen, of kon ie dat niet al vanaf het begin?

Verder zou ik eens onderzoek doen voordat je verteld dat het grote deel van de 2-rail rijders analoog rijd........ Dat is precies hoe de typische Märklinist denkt, dat de Märklinist ver voorop ligt in de techniek en dat 2-rail helemaal niks is en kan.... :mrgreen:
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Hoi Wijbe,

Vanaf het begin was dat niet duidelijk, maar meer een kreet, die ze toch hebben waar gemaakt.
En we hebben er bijna drie CSen op moeten wachten, eer het ook concreet was.

De Märklinist ligt niet voorop, er is geen sprake van een wedstrijd.
DCC was er ook al vanaf het begin, en Märklin zat er ook bij, alleen was DCC toen nog niet zo uitgebreid als nu het geval is.
Beide systemen kunnen naast elkaar bestaan, en wees blij dat er iets te kiezen valt.

Wel hebben ze DCC laten vervallen in hun huwelijk met Motorola, en Lenz heeft toen het DCC protocol verder opgepakt en uitgebreid.
Noem het maar samenloop van omstandigheden, en zo zie je maar dat je ook zonder Märklin een protocol staande kan houden.

De 2 railtechniek is zelfs nog ingewikkelder dan de 3-railtechniek, om het woord polarisatie nog maar eens uit de kast te halen, of keerlus decoders.
Als je dat zegt, zeggen er veel 3-railers huh?
Hier in Nederland is men al aardig gedigitaliseerd ook voor 2-rail, maar de clubs doen nog niet allemaal mee.

Nu begrijp ik van een Duitse winkelier, dat het gros van zijn klanten nog analoog rijd op 2-rail, en zich helemaal geen decoder wensen in hun lok's.
Bij zijn 3-railers is dat nu weer haast een eis i.p.v. een wens, ware het niet dat analoge 3-raillok's nieuw niet meer uitkomen.

Bij 2-rail was men onder DCC ook al veel eerder gewend aan c.v.'s, want een Motorola decoder viel niet te programmeren, mede ook door dat ellendige pianoklavier.
Bij Märklin kwam dit verschijnsel pas naar voren, toen MFX in de markt kwam, en dat was voor een 3-railer wel een omslag.
Een lok die zich automatisch aanmeld, daar hebben de meesten wel moeite of weinig geduld mee gehad.

Wat funest is in de hobby, is dat je bij oude beelden blijft hangen en niet verder kijkt naar de ontwikkelingen.
Die zijn zeker gaande, en het zal voorlopig ook nog wel in beweging blijven.

M.v.g.

Hans V200.0






Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Nu zou ik wel graag willen weten met ingang van welke bouwdatum of welk MÄRKLIN (dus niet Trix) model de ingebouwde standaard MFX decoder, naast MFX en Motorola ook DCC verstaat...

Groet, Anne W
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 30 december 2013, 20:55:17
Nu begrijp ik van een Duitse winkelier, dat het gros van zijn klanten nog analoog rijd op 2-rail, en zich helemaal geen decoder wensen in hun lok's.
Bij zijn 3-railers is dat nu weer haast een eis i.p.v. een wens, ware het niet dat analoge 3-raillok's nieuw niet meer uitkomen.


Ik kan me niet voorstellen dat de situatie in Duitsland zo anders is dan hier.
Op een analoge tweerailbaan zijn decoders ronduit vervelend, omdat om allerlei redenen de rijeigeschappen dan minder worden. Bijvoorbeeld omdat de startspanning van een gelijkstroom regeltrafo lager ligt dat de spanning waarop een decoder zijn werk begint te doen. Veel tweerail analoog rijders hebben ook pulsbreedteregelaars en van zo'n ingangssignaal kan een decoder sowieso geen chocholade maken.
Maar ook de digitale tweerailrijders zijn gewend zelf een decoder te kiezen en velen zitten er helemaal niet op te wachten dat de fabrikant dat voor ze bepaalt. Een tweerailloc wordt daarom meestal zonder decoder geleverd, geluidslocs uitgezonderd. Wel zie je dat sommige merken een ingebouwde decoder (natuurlijk DCC) als optie aanbieden, maar nooit als enige optie. Wie tweerailmodellen wil verkopen, zal zich aan die gewoonten moeten aanpassen.

Binnenkort maar de geluiddecoder uit mijn groene plan V slopen. Met een ESU rijdt het model beter en dat geluid boeit me toch niet.
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Citaat van: Anne W op maandag 30 december 2013, 22:49:58
Nu zou ik wel graag willen weten met ingang van welke bouwdatum of welk MÄRKLIN (dus niet Trix) model de ingebouwde standaard MFX decoder, naast MFX en Motorola ook DCC verstaat...

Groet, Anne W
Hoi Anne,

Sinds we mLD en mSD decoders hebben, verstaan Märklin decoders DCC, maar de toen reeds ingebouwde decoders nog niet ;)

Nu ligt er dus een decoder in die Trixlok die ik noemde, die zowel MFX als DCC verstaat, en dat is dan de eerste van de reeds ingebouwde decoders.


Citaat van: henkv op maandag 30 december 2013, 23:13:13

Ik kan me niet voorstellen dat de situatie in Duitsland zo anders is dan hier.
Op een analoge tweerailbaan zijn decoders ronduit vervelend, omdat om allerlei redenen de rijeigeschappen dan minder worden. Bijvoorbeeld omdat de startspanning van een gelijkstroom regeltrafo lager ligt dat de spanning waarop een decoder zijn werk begint te doen. Veel tweerail analoog rijders hebben ook pulsbreedteregelaars en van zo'n ingangssignaal kan een decoder sowieso geen chocholade maken.
Maar ook de digitale tweerailrijders zijn gewend zelf een decoder te kiezen en velen zitten er helemaal niet op te wachten dat de fabrikant dat voor ze bepaalt. Een tweerailloc wordt daarom meestal zonder decoder geleverd, geluidslocs uitgezonderd. Wel zie je dat sommige merken een ingebouwde decoder (natuurlijk DCC) als optie aanbieden, maar nooit als enige optie. Wie tweerailmodellen wil verkopen, zal zich aan die gewoonten moeten aanpassen.

Hoi Henk,

Vergeet niet dat Duitsland vele malen groter is, en er ook veel meer modelspoorders zijn.
Dat een decoder onwillig tegenover een analoge spanning staat, is een stukje wat de techniek altijd parten zal spelen.
Tenzij je kiest decoder eruit, of DCC gaan rijden, dus ergens wordt dit al bepaald bij de aanschaf van het model.
Nu zijn er ook veel meer aanbieders in DCC decoders, dus is daar wel meer keuze in.

Tja je kan het ook overlaten aan de hobbyist, welke decoder hij wil, maar dan ben je nog niet klaar, want er zijn ook nog eisen.
Nu heeft Märklin besloten om DCC in de MFX decoders te stoppen, om mogelijk een wens uit de markt te voldoen.
Want ze doen zo'n stap niet zomaar, daar zit strategie achter.

M.v.g.

Hans V200.0




Re: DCC in standaard MFX decoder?
Ik snap wel dat er meer modelspoorders in Duitsland zijn, maar ik zou niet weten waarom de verhouding digitaal- en analoogrijders heel veel anders zou zijn.
In beide landen heb je zowel onder drierailers als tweerailers nog een flinke groep hobbyïsten die analoog rijdt in de zin dat ze de baan met externe rijregelaars voeden. Op een analoge drierailbaan staan meestal alsnog digitale locs op de rails, omdat de decoder al heel lang de functie van het aloude rijrichtingrelais waarneemt. Maar bij gelijkstroom is dat niet nodig en een analoge tweerailrijder betaalt van oudsher liever niet voor een overbodige decoder die alleen maar de rijeigenschappen verprutst. Dat is de reden waarom een tweerailmodel in de regel zonder decoder wordt verkocht en in plaats daarvan al heel lang met genormeerde decoderstekkers is uitgerust. Digitale tweerailers weten niet beter dan dat ze zelf een decoder inprikken en met de cv's moeten klooien. Heb je daar geen zin in, dan doet de winkelier dat voor je.

Door de geluidslocs en andere nieuwe functies, zit er wel enige verandering in. Vooral nieuwe aanbieder als LSmodels en Artitec bieden varianten aan: met geluidsdecoder, met gewone decoder of zonder decoder. Die Trixloc is gewoon een geluidsloc, maar dat moet met DCCdecoder, anders koopt niemand hem. Dus of je hier nu de conclusie uit kan trekken dat Märklin altijd echte multiprotocoldecoders gaat inbouwen?

Overigens is Trix voor veel tweerailers toch een merk geworden dat ze alleen kopen als er echt geen alternatief is. Ik zag dat het model ver onder de adviesprijs werd aangeboden. Dus heel veel steun voor je grote streven heb je van de tweerailmarkt ook weer niet te verwachten.  ;)
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 31 december 2013, 00:43:19

Nu heeft Märklin besloten om DCC in de MFX decoders te stoppen, om mogelijk een wens uit de markt te voldoen.
Want ze doen zo'n stap niet zomaar, daar zit strategie achter.

M.v.g.

Hans V200.0

Ik denk dat er een behoorlijk grote groep (3 railers) is die met een centrale rijdt die MM en DCC spreekt, maar geen MFX (bijv. Intellibox of Tams MC). Die rijders rijden bij voorkeur met DCC gezien de vele beperkingen van MM. Zelf behoor ik ook tot die groep en het feit dat M* geen DCC aanbood in zijn decoders was voor mij één van de redenen zoveel mogelijk af te zien van het aanschaffen van M* loks. De DCC  mogelijkheid maakt het voor mij nu iets makkelijker om een M*lok aan te schaffen (als de concurrentie hetzelfde model tenminste niet ook levert). De paar MFX loks die ik momenteel bezit laat ik met de Tams MC met het (niet officiële) zgn. M3 protocol rijden. Dat is een soort MFX signaal waarbij je wel de 126 rijstappen en alle lokfuncties van MFX ter beschikking hebt, maar de lok meldt zich niet aan en je moet hem handmatig een adres toewijzen op het programmeerspoor. De overige CV's moet je dan via MM programmeren. Niet erg handig allemaal (liever gewoon DCC), maar het functioneert wel allemaal.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 30 december 2013, 20:55:17
Wel hebben ze DCC laten vervallen in hun huwelijk met Motorola, en Lenz heeft toen het DCC protocol verder opgepakt en uitgebreid.
Noem het maar samenloop van omstandigheden, en zo zie je maar dat je ook zonder Märklin een protocol staande kan houden.

Aan de overkant van de plas moet uitleggen wat Märklin is.

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 30 december 2013, 20:55:17
Nu begrijp ik van een Duitse winkelier, dat het gros van zijn klanten nog analoog rijd op 2-rail, en zich helemaal geen decoder wensen in hun lok's.
Bij zijn 3-railers is dat nu weer haast een eis i.p.v. een wens, ware het niet dat analoge 3-raillok's nieuw niet meer uitkomen.

Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 31 december 2013, 00:43:19
Vergeet niet dat Duitsland vele malen groter is, en er ook veel meer modelspoorders zijn.

Tja, daar geeft Henk al een goede uitleg voor. Bij 2-rail is het een gewoonte om zelf een decoder uit te zoeken. Je koopt een lok met een losse decoder. Bouwt of prikt die in de lok. Even wat instellingen wijzigen en dan is het rijden :) Zo ben ik zelf aan het overstappen op Esu-decoders. Die vind ik fijn werken en heb daar een programmer voor. Als een winkelier op basis van zijn verkopen zegt: Er wordt meer analoog dan digitaal gereden zou ik hem niet zomaar geloven. Je kan dan ook de vraag stellen of hij veel losse decoders verkoopt.

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 30 december 2013, 20:55:17
Bij 2-rail was men onder DCC ook al veel eerder gewend aan c.v.'s, want een Motorola decoder viel niet te programmeren, mede ook door dat ellendige pianoklavier.

Ja voor een adres wijzigen een lok openen? Dat meen je niet? Ben je gek? :) Gewoon op de baan zetten en even een ander adresje in programmeren, dat is pas handig.

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 30 december 2013, 20:55:17
Een lok die zich automatisch aanmeld, daar hebben de meesten wel moeite of weinig geduld mee gehad.

Kan ik mij voorstellen. Meer dan een minuut moeten wachten op een lok dat hij eens begint met rijden :)

Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 31 december 2013, 00:43:19
Nu zijn er ook veel meer aanbieders in DCC decoders, dus is daar wel meer keuze in.

Mwah, kijk eens goed bij de diverse decoderfabrikanten zoals: Esu, Zimo, Uhlenbrock, Kuehn, enz... Die leveren gewoon decoders met motorola II Geen MFX want dat is exclusief voor Märklin. En dan zit je wel vast aan Märklin en betaal je de hoofdprijs :)

Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 31 december 2013, 00:43:19
Tja je kan het ook overlaten aan de hobbyist, welke decoder hij wil, maar dan ben je nog niet klaar, want er zijn ook nog eisen.

Welke eisen? Bedoel je van de modelspoorder of de fabrikant? De stekkers zijn gestandaardiseerd, de protocollen zijn gestandaardiseerd. Waar zit dan daar het probleem?

Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 31 december 2013, 00:43:19
Nu heeft Märklin besloten om DCC in de MFX decoders te stoppen, om mogelijk een wens uit de markt te voldoen.
Want ze doen zo'n stap niet zomaar, daar zit strategie achter.

Of het een wens uit de markt is weet ik niet. De strategie is dat ze gewoon bezig zijn om een aantal protollen uit te faseren. Heel rustig en langzaam. Dat is op den duur goedkoper. Je hoeft dan nog maar 1 of 2 protocollen te ontwikkelen c.q te ondersteunen. Goede kandidaten om uit te faseren zijn het motorola-protocol en het selectrix-protocol. Nieuwe centrales ondersteunen nog wel de oudere protocollen maar nieuwe loks en accessoires krijgen op den duur niet meer die oudere protocollen ingebouwd. De trix-lok is daar een eerste voorbeeld van.

Groet Ronald.
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Beste Hans,

Dank je wel, ik was er al bang voor dat je het had over Trix, maar mij vraag ging over Märklin, dus mijn conclusie is dat de MFX decoders die af fabriek geïnstalleerd worden in de Märklin loks nog steeds geen DCC "horen".....

Groet, Anne W
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Anne,
vorige week een marklin decoder ingeplugd die beide protocollen aankan. In dcc rijdt betreffende lok strakker als in mm.
Grt
jan
Re: DCC in standaard MFX decoder?
't Gaat ook niet om "inplug" decoders, doch om decoders die in de locs zitten als ze de fabriek verlaten (OEM). :idea:
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Beste Jan,

Dat is een zgn. ombouwdecoder, die zijn wel echt multiprotocol, maar de ingebouwde dus niet, waarom is een vraag zonder begrijpelijk antwoord voor de normale mens en ook niet voor mij die 30 jaar heeft moeten werken met een multinational van meer dan 100.000 mensen......

Groet, Anne W
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Citaat van: Anne W op dinsdag 31 december 2013, 09:56:39
Beste Hans,

Dank je wel, ik was er al bang voor dat je het had over Trix, maar mij vraag ging over Märklin, dus mijn conclusie is dat de MFX decoders die af fabriek geïnstalleerd worden in de Märklin loks nog steeds geen DCC "horen".....

Groet, Anne W
Hoi Anne,

Die lok's die nu MFX + hebben, kunnen ook wellicht DCC verstaan, maar dat weet ik dus niet zeker.
Het is al een hele tijd zo geweest dat de vaste MFX decoders geen DCC spraken, terwijl het best interessant zou zijn, voor een steeds groter wordende groep modelspoorders.

Hier lees ik ook steeds vaker dat men naar DCC wil, en dat is logisch als je dus geen MFX wilt.
Dan wil je ook niet naar Motorola terugvallen, en dat begrijp ik volkomen.

Nu deze Trixlok wel beide protocollen verstaat, hoop ik dat de vaste decoders van Märklin dit ook gaan verstaan.
Alleen heb ik er nog geen van, maar de losse decoders ( mLD/mSD) doen het al wel.
Het is nog maar een kleine stap, en het afwachten begint, of is mogelijk al begonnen.


Citaat van: ronaldk op dinsdag 31 december 2013, 09:45:32
Aan de overkant van de plas moet uitleggen wat Märklin is.

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 30 december 2013, 20:55:17
Bij 2-rail was men onder DCC ook al veel eerder gewend aan c.v.'s, want een Motorola decoder viel niet te programmeren, mede ook door dat ellendige pianoklavier.

Ja voor een adres wijzigen een lok openen? Dat meen je niet? Ben je gek? :) Gewoon op de baan zetten en even een ander adresje in programmeren, dat is pas handig.

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 30 december 2013, 20:55:17
Een lok die zich automatisch aanmeld, daar hebben de meesten wel moeite of weinig geduld mee gehad.

Kan ik mij voorstellen. Meer dan een minuut moeten wachten op een lok dat hij eens begint met rijden :)

Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 31 december 2013, 00:43:19
Nu zijn er ook veel meer aanbieders in DCC decoders, dus is daar wel meer keuze in.

Mwah, kijk eens goed bij de diverse decoderfabrikanten zoals: Esu, Zimo, Uhlenbrock, Kuehn, enz... Die leveren gewoon decoders met motorola II Geen MFX want dat is exclusief voor Märkin.
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 31 december 2013, 00:43:19
Tja je kan het ook overlaten aan de hobbyist, welke decoder hij wil, maar dan ben je nog niet klaar, want er zijn ook nog eisen.
Welke eisen? Bedoel je van de modelspoorder of de fabrikant? De stekkers zijn gestandaardiseerd, de protocollen zijn gestandaardiseerd. Waar zit dan daar het probleem?
Groet Ronald.
Hoi Ronald,

Aan de overkant van de plas is Märklin een traditie, en je weet hoe ze in Amerika omgaan met tradities?
Dan staat er een meterhoge hek omheen, met een statief met daarop een verklarende tekst.
Nee de NMRA en Märklin zullen nooit vrienden worden ;)

Jij spreekt jezelf wel tegen is het niet?
Eerst verklaar je me voor gek en daarna vind je het handig :?
Jij weet ook niet wat je wil :D

En je volgt het nieuws ook niet want MFX is dus niet meer Exclusief voor Märklin, maar nu ook voor Trix :thumbup:

En dan nog de eisen, tja die wil dit geluid, de ander wil een ander geluid, zal ik nog even doorgaan?
Stekker niet of juist wel?
En welke stekker?
Multiprotocol of niet?
Protocollen afschakelbaar of niet?

Ga zo maar door.

M.v.g.

Hans V200.0






Re: DCC in standaard MFX decoder?
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 31 december 2013, 17:30:28
Jij spreekt jezelf wel tegen is het niet?

Eerst verklaar je me voor gek en daarna vind je het handig :?

Jij weet ook niet wat je wil :D

:D Ik weet wel wat ik wil. Je geeft aan:

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 30 december 2013, 20:55:17
Een lok die zich automatisch aanmeld, daar hebben de meesten wel moeite of weinig geduld mee gehad.

Ik kan mij voorstellen dat mensen moeite of weinig geduld hebben met het automatisch aanmelden. Zou ik ook hebben. Onder Windows werd het automatisch aanmelden van USB-apparaten niet voor niets "plug and PRAY" in plaats van "plug and play". Meer dan een minuut wachten op dat een lok überhaupt gaat rijden. Of hopen dat hij zich überhaupt aanmeld. Nee dan is een adresje in de centrale met omschrijving zetten net zo snel en gemakkelijker  :D

Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 31 december 2013, 17:30:28
En je volgt het nieuws ook niet want MFX is dus niet meer Exclusief voor Märklin, maar nu ook voor Trix :thumbup:

Is nog steeds hetzelfde bedrijf  ;) Geen nieuws dus en nog steeds exclusief voor de firma Märklin. Je mag mij bellen als een onafhankelijke derde de naam MFX mag voeren met de nieuwste specificaties  :D

Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 31 december 2013, 17:30:28
En dan nog de eisen, tja die wil dit geluid, de ander wil een ander geluid, zal ik nog even doorgaan?
Stekker niet of juist wel? En welke stekker? Multiprotocol of niet? Protocollen afschakelbaar of niet?

Ah... op die toer... Als je dat eisen noemt. Meer wensen. :) Goed ik kan mij voorstellen dat de echt märklinist alleen maar Märklin-spullen in zijn Märklin-loks wilt. Dan moet je als Märklin wel alle varianten gaan produceren ;)  :D

Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 31 december 2013, 17:30:28
Nu deze Trixlok wel beide protocollen verstaat, hoop ik dat de vaste decoders van Märklin dit ook gaan verstaan. Alleen heb ik er nog geen van, maar de losse decoders ( mLD/mSD) doen het al wel. Het is nog maar een kleine stap, en het afwachten begint, of is mogelijk al begonnen.

Trouwens: Een tijdje terug stond hier al een draadje over het opsturen van je decoders met MFX naar Märklin om daar DCC bij of op te proppen: Marklin decoders omruilen voor versie met DCC Dit naar aanleiding van een draadje op het stummi-forum: DCC mit orign.Märklindecodern. Het zal dus een kwestie van tijd zijn voordat er loks zijn met MFX en DCC standaard aan boord.

Groet Ronald.
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Citaat van: ronaldk op dinsdag 31 december 2013, 18:29:42

Ik kan mij voorstellen dat mensen moeite of weinig geduld hebben met het automatisch aanmelden. Zou ik ook hebben. Onder Windows werd het automatisch aanmelden van USB-apparaten niet voor niets "plug and PRAY" in plaats van "plug and play". Meer dan een minuut wachten op dat een lok überhaupt gaat rijden. Of hopen dat hij zich überhaupt aanmeld. Nee dan is een adresje in de centrale met omschrijving zetten net zo snel en gemakkelijker  :D


Een Railcom lok meldt zich bij een Railcom centrale in een seconde of 3 aan.

Gr, Ben.
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: DCC in standaard MFX decoder?
Hoi Ben,

Dat bedoel ik nou, het is al geen minuut meer.

Waarom altijd zo gehaast bij dat aanmelden, je wacht immers ook tot je PC is opgestart, waarom dan niet bij een lok die info krijgt over het adres waarin ie wordt ingedeeld?

M.v.g.

Hans V200.0