Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

rijsnelheid

Gestart door kippie1949 vrijdag 27 december 2013, 22:09:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rijsnelheid
kippie1949
gast

rijsnelheid
Hallo, ik ben sinds kort weer mijn oude metalen marklinbaan aan het bouwen, nu heb ik een lokomotief 3048 en deze rijd veel sneller dan de andere kan ik deze snelheid aanpassen zodat hij niet zo snel meer rijd. mijn baan is analoog groetjes peter
Re: rijsnelheid
Frotter
gast

Re: rijsnelheid
Je kunt diodes opnemen in de retour van de veldspoel. Naarmate je er meer toepast zal  je lok langzamer rijden.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=28484.0

Gr, Ben.
Re: rijsnelheid
kippie1949
gast

Re: rijsnelheid
Dank je wel Ben, Kan jij mij ook vertellen wat voor soort en waar ik deze kan kopen! gr Peter
Re: rijsnelheid
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: rijsnelheid
Je kunt je loc ook digitaliseren. Je laat bijv. in de winkel waar je de decoder kocht de Vmax instellen en klaar is kees. De loc rijdt n6 ook analoog op de ingestelde snelheid. Let op, dit werkt bij de meeste, vooral moderne, decoders, dus niet bij alle!
Re: rijsnelheid
Lid sinds: 2006

offline
Re: rijsnelheid
" De loc rijdt n6 ook " u bedoelt ?
Re: rijsnelheid
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: rijsnelheid
Digitale gebruikers regelen de snelheid van een lok via een decoder; op hun baan staat immers een constante stroom. Analoogrijders gebruiken de knop van de trafo, een weerstand of een diodenmatrix om de stroomaanvoer naar de rails aan te passen. Ze passen de lok niet aan (tenzij het een extreem scheurijzer is), maar altijd stroomtoevoer naar blok of railsegment.

Als jouw lokomotief 3048 zo'n scheurijzer is dan kun je een paar diodes in de lok inbouwen. Ik meen me te herinneren dat er ergens in de wiki heeft gestaan, hoe en waar. Want duidelijk is dat niet iedere plaats even handig is. Zet je ze tussen sleepschoen en rijrichting-relais, dan heb je kans dat dit relais niet meer kan omschakelen. Dus moeten de diodes komen na dat relais en voor de moter ....
Hier staat niet genoeg info: http://wiki.3rail.nl/index.php/Verbeterde_rij-eigenschappen_met_diodeblok
Maar de 1n4007 is heel geschikt, en kun je vrijwel overal kopen voor een krats, mits je er veel afneemt.
Overigens gaf Johan de Reuver (in plaats van diodes) ooit de tip om 10K weerstanden te gebruiken.
Dat is ook genoeg om de lok trager te laten lopen, en ook geschikt om ervoor te zorgen dat je aan stroomdetectie kunt doen (mits je bij een rood sein in een blok toch wat stroom laat lopen).

In een analoge baan gebruik je diodes meestal voor rail-segmenten; hoe, dat stond uitgelegd in de oude 3-rail wiki, en was afkomstig van een bijdrage van gebruiker M75 over het maken van blokken met M* seinen (bistabiel relais) en schakelrails.

Bijzonder was dat hij een diodenmatrix gebruikte om gefaseerd stroom toe te geleiden naar segmenten achter elkaar, om zo treinen te laten afremmen voor een sein. Hij nam twee rijen kroonsteentjes en schroefde daar zigzag de dioden in zo kon je om de zoveel dioden stroom aftappen naar de rails.
Hij gebruikte de dioden dus eigenlijk zoals je vroeger schuifweerstanden zou hebben gebruikt.

Zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13983.0

Hij noemt dat de universele dubbele diodematrix
(voor het afremmen en optrekken van treinen):
Zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13983.msg429338#msg429338

citaat:
CiteerVolgens mij geeft een antiparallelle geschakeld diodepaar een spanningsval van 0,7 volt.
Als de '1' overeenkomt met 16 V, dan is '2' 15,3 V, '3' 14,6 V etc.
Alleen de '9' wijkt dan af en is 'heel heel weinig' V.