Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Itrain en optrek/afremvertraging

Gestart door Dennis maandag 23 december 2013, 21:52:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Itrain en optrek/afremvertraging
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Itrain en optrek/afremvertraging
Tom,

ik heb een vraagje.
Als ik een lok met LokSound V4 heb, en die stopt perfect als ik de optrek en rem vertraging aan heb staan, waarom rijdt ie dan iedere keer 10 cm door over een wissel voordat hij stopt als ik hem naar een ander blok sleep?
Ik ben al heel de tijd met de vertragingen aan t stoeien (meer stappen en Milli seconden) maar er veranderd helemaal niks..
Misschien heb je raad.
Ik hoor t wel.

Groetjes Dennis
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
@dennis: wanneer stopt de loc wel perfect? bij automatisch en routes of ook bij routeren? Of bedoel je met verslepen juist routeren?
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Dennis, ik heb geen idee, zet eens het tcd bestand er bij dan kunnen we er eens naar kijken.
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Kees,

de lok stopt perfect als ik de optrek en remvertraging uitzet. Dan gaat het met routeren enz. wel goed.
In de bijlage is het bestand.
Het gaat over de BR50 - 4910

Groetjes Dennis
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Ben geeft het al aan: je moet de decoder instellingen op 0 (of minimaal) zetten om de vertragingen die door iTrain worden toegepast, te kunnen regelen zonder beïnvloeding door de decoder.
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Dennis, ik ga mee met de heren en daarna alle bezetmelders nalopen en op bezet activeren, er staan diverse nog op "anders".
Ook adviseer ik je om de lengte van de wissels in te voeren.
Verder zou ik de richting inconen iets verder van het blok icoon plaatsen zodat je goed kan zien welke richting de loc uit zal gaan.
Meetspoor melders staan ook nog op "anders" ook die als bezet aangeven en de loc opnieuw ijken.
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
IK ga straks proberen om de instellingen op 0 te zetten in de lok.
De melders die nu nog op anders anders staan worden praktisch niet gebruikt, dus die had ik nog niet aangepast.
Ik laat straks of anders morgen even weten hoe het gegaan is.

Groetjes Dennis
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Dennis,

Xander adviseert altijd ze niet op 0 maar op 1 of 2 te zetten.
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Als mijn loks bij de MSG/Den Bosch moeten optreden dan rijd ik daar met F4 geactiveerd, dan is alles op 0, maar dat is dan wel goed, thuis heb ik de decoder-afremvertraging afgestemd op de kortste fysieke remweg (afstand begin remmelder tot begin stopmelder) - remgewicht instelling in de Ra* - werkelijke fysieke snelheid op het begin van de stopmelder.

Een beetje ingewikkeld, maar het zo nauwgezet bepalen is goed voor het zo weinig mogelijk zichtbaar zijn van de verandering van snelheidsstappen bij het remmen, dus liefst een zo hoog mogelijke decoder-afremvertraging.

Groet, Anne W
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik er nog niet mee bezig geweest ben.

iedereen, bedankt voor de tips. Neem ik zeker mee.

Groetjes Dennis
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Beste Dennis,

Ik geef bij de MSG/Den Bosch workshops automatiseren (niet met iTrain) en één van de meest uitgesproken instructies is: "zorg er voor dat de afremvertraging in de decoder op minimaal 0 en maximaal 1 staat"

Heel vaak lees ik over alle programma's: de trein rijdt de stopmelder voorbij, 99,999999 van de 100 keer komt dat door een foute instelling van de decoder.

Groet, Anne W
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Welke tijd is dan het beste om in te stellen Ben?

Groetjes Dennis
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Dat hangt van het type trein af en het remgedrag in iTrain van die trein. Een zware goederentrein zal toch een langere remweg hebben?

Gr, Ben.
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
En het hangt van je baan af. Wil je heel precies remmen, bijvoorbeeld direct op de stopmelder moet je de waarde zo laag mogelijk houden of zelfs geheel uitzetten. Zelf heb ik overal de optrek/remvertraging uit staan en regelt koploper dit voor me. Dit komt ook mede doordat ik op de cm nauwkeurig moet stoppen aangezien ik een kleine baan heb met korte stopsecties. Heb je langere stopsecties kun je gewoon de optrek/remvertraging aan zetten en is het rijgedrag nog net iets mooier.
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Arme Wijbe, ook al zo dom, "waarde zo laag mogelijk", dat is toch "1" na "0" dacht ik, bij de bekende (niet meelezen Ben, slecht voor je hart), Märklin MFX decoders geeft het MS en CS het aan in seconden.

Beste Dennis, het advies is gewoon om het uit te proberen op je eigen baan en daarbij bij de eerste stap na "0" te beginnen, dan maar een poosje rijden en dan kijken of de trein netjes remt en netjes stopt op alle stopmelders, daarna zo laten of gewoon gaan experimenteren en dat experimenteren is een leuke hobby op zich.

Maar let op: de afstelling in de lokdecoder moet te allen tijde ondergeschikt zijn aan de instellingen in iTrain, er kunnen geen twee "kapteins op een schip" zijn.

Oh ja, een zware goederentrein heeft natuurlijk een langere remweg, maar of dat in "meters" ook echt zo is, is de vraag want een zware goederentrein rijdt een stuk langzamer als een sneltrein.

En beste Ben, je hebt één ding goed geraden: ik lust absoluut geen kaas, dus heb ik er ook niet van gegeten, aan de andere kant kreeg ik pas een e-mail met o.a. de volgende opmerking: "Verder petje af en een diepe buiging. Jouw mantra ?logisch denken? heeft weer gezegevierd", zou kennis toch niet alleen in kaas zitten?

Groet, Anne W

Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Citaat van: Wijbe op donderdag 26 december 2013, 13:47:13
En het hangt van je baan af. Wil je heel precies remmen, bijvoorbeeld direct op de stopmelder moet je de waarde zo laag mogelijk houden of zelfs geheel uitzetten. Zelf heb ik overal de optrek/remvertraging uit staan en regelt koploper dit voor me. Dit komt ook mede doordat ik op de cm nauwkeurig moet stoppen aangezien ik een kleine baan heb met korte stopsecties. Heb je langere stopsecties kun je gewoon de optrek/remvertraging aan zetten en is het rijgedrag nog net iets mooier.

Maar Koploper kan door de 'leren remmen' functie nou net rekening houden met de vertraging in de decoder. De reminstructies worden vanzelf afgestemd op de eigenschappen van het blok en de instellingen van de decoder. Ook met een zekere remvertraging in de decoder wordt de trein heel nauwkeurig stilgezet. Ik ben er nog steeds niet achter of Itrain die functie nu ook heeft.
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Henk , iTrain heeft dat ook.
Maakt dus ook gebruik van beiden.
Alleen als de remvertraging te hoog in de loc staat , word het niets.
Vandaar beter uitzetten , en je kan per loc de optrek/remvertraging goed instellen.
En dan ook nog rekening houdend met bv 1 ongeissileerde as doordat daar toevallie net 2 slibbandjes omzitten.
Ook daar kun je bij de loc/treinstel het een en ander instellen.

Mvg: Alex
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Okay, maar naar mijn ervaring worden de rijeigenschappen beter met een zekere remvertraging in de decoder. Geen enkel probleem met mijn 20 cm stopsecties.
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Ik heb nu de instelling op 1 gezet. Als ik in iTrain dan de remvertraging instel dan lijkt het goed te gaan.
Ik ben nu de loc opnieuw aan het ijken aangezien er een compleet andere firmware opstaat.
Hij werd opnieuw aangemeld op de eCos omdat ik ook een ander adres heb ingesteld, dus in  iTrain is hij ook opnieuw aangemeld.
Wordt vervolgd.
In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.

Groetjes Dennis
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Ben,

Als ik tevreden ben dan doe ik dit. Nu remt hij nog te hard, maar dat had je al vast door :)
Dit hou je nog tegoed van me.

Groetjes Dennis
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Beste Dennis,

Je lijkt goed op weg, probeer het verband tussen de twee instellingen te "zien" in het gedrag van de trein.

Als je weer eens in Werkendam komt, kijk dan eens naar de pendelbaan boven, in de twee MFX Loks staat de afremvertraging nog flink hoog.

Groet, Anne W
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Citaat van: Aliebengalie op donderdag 26 december 2013, 20:27:33
Henk , iTrain heeft dat ook.
Maakt dus ook gebruik van beiden.

Heren, dat kan iTrain dus niet, het zelf leren remmen. Je kunt de snelheidsstappen ijken maar dat gebeurt met F4 geactiveerd. Verder kun je met de velden 'traagheidssimulatie' en 'reactievertraging' per loc het remmen en reageren helemaal regelen, maar zeker niet automatisch zoals met Koploper.

Mijn ervaring is ook, zoals al eerder gemeld, dat een kleine optrek en afremvertraging mooier werkt. Een en ander ook afhankelijk van de 'stapgrootte' die je ingeeft bij de velden van de 'traagheidssimulatie'

Groet,

Guus
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Ik heb op dit moment de remvertraging op 16 staan in de decoder.
Dit werkt nu redelijk samen met iTrain, al vind ik de lok nog wat snel remmen.
Al met al is dit al een hele vooruitgang, en heb ik iets aan m'n lokprogrammer haha. Wat is dat een top ding om te programmeren.

Groetjes Dennis
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Beste Dennis,

Heeft iTrain geen instellingen voor remvertraging (excuseer mijn onbekendheid)?

Het snelle remmen doet hij dat vooral in het begin?

Groet, Anne W
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Natuurlijk heeft iTrain dat Anne. Dat zijn de 'optrekvertraging' en 'remvertraging' bij de traagheidssimulatie. Mooi in te geven in Ms.

Dennis, heb je al gespeeld met de waarde van de 'remsnelheid' bij de instellingen? Dat is de snelheid tot welke de trein afremt bij een rood sein voordat de stopmelder bereikt is. Hierdoor kun je een trein heel rustig naar het stoppunt laten 'kruipen' en gaat het mooi geleidelijk. Door daar een lage snelheidswaarde te kiezen kun je met relatief hoge decoder-remvertragingen rijden waardoor het er heel soepel uitziet.

Groet,

Guus
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Al om al is het een compleet samen spel.
Met een heleboel gegevens die wel een beetje moeten kloppen.
Het aantal melders per blok.
De afstand tussen de rem en stop melder.
De ingestelde snelheid waar mee gereden word.
De remvertraging van de decoder en daarbij de instellingen van de decoder.
De instellingen van iTrain per loc instelling.

Als dit samen spel niet goed is , heb je een probleem.
Daarbij speelt ook een rol , dat de ene loc de andere niet is.
Dus elke loc heeft zijn eigen instelling.

En als je alles prima hebt aangelegen , is bovenstaande bijna niet nodig.
Dan loopt alles al heel snel op rolletjes.

Maar heb je een rem en stopmelder aan elkaar gekoppeld , en maar een lengte rail per melder....zal het nooit goed komen. (of je moet al stapvoets rijden.....) :D

Mvg: Alex
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Ik denk ook dat dat misschien wel het beste is Ben.
Het is leuk om misschien is de andere kant te zien , dus een heel ander programma.

Ik ken heel het probleem niet kwa instellingen van een decoder.
Misschien dat ik me meer aan de regels heb gehouden kwa afstanden en het aantal rails per melder.
Ik ook rij met 3 melders voor een mooier rijgedrag.
En als je dan zegt ja het kan ook met 2 , klopt helemaal.
Je kan zelfs met maar 1 melder volstaan.

Maar als je een mooi rijdend geheel wilt hebben , zal je je toch aan bepaalde richtlijnen/instellingen moeten houden.
Dat is in iTrain niet zo heel anders als met koploper.
Als je van het begin je je daar al niets van aantrekt kom je je zelf wel weer ergens tegen.
Hou je je aan de regels en instellingen , dan heb je echt een prima makkelijk en simpel programma.
Maar ga je allemaal alles veranderen , en weet je op den duur niet meer wat je doet , kun je eigenlijk alleen nog maar terug naar de basis.
En die geeft mij heel heel veel plezier , elke dag weer (beetje te veel zelfs af en toe).

Maar kijk uit wat je doet , en als je het niet meer weet , is het heel snel terug naar een eerder punt.
iTrain maak niet voor niets heel veel backups , waar je snel je fout mee kunt herstellen als het even niet meer zo lekker loopt als gisteren door de vele veranderingen/aanpassen ...... (mot tenslotte weten wat het kan - doet en mag)..... :D

Mvg: Alex
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 28 december 2013, 05:57:04
Maar heb je een rem en stopmelder aan elkaar gekoppeld , en maar een lengte rail per melder....zal het nooit goed komen. (of je moet al stapvoets rijden.....) :D

Hier raak je precies het cruciale punt Alex. Dit is maar een kort stuk met 2 melder bestaande uit 3 railstukken.
Optimaal is het niet, maar het is niet anders helaas.

Groetjes Dennis
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 28 december 2013, 05:57:04
Al om al is het een compleet samen spel.
Met een heleboel gegevens die wel een beetje moeten kloppen.
Het aantal melders per blok.
De afstand tussen de rem en stop melder.
De ingestelde snelheid waar mee gereden word.
De remvertraging van de decoder en daarbij de instellingen van de decoder.
De instellingen van iTrain per loc instelling.
Verder mis ik in het geheel nog iets wat invloed heeft. En niet alleen bij iTrain

Mvg,
Peter
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
ijking?
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Nog even een belangrijke opmerking over het CS2 die voor veel verwarring zorgt: de optrek- en afremvertraging die je kunt instellen in het eerste scherm bij het wijzigen van de lok is een hele andere dan de CV waarden CV3 en CV4.

De waarden in het eerste scherm regelen hoe de loc reageert op het draaien aan de rijregelaar van het CS2 zelf en hebben dus geen enkele invloed op hoe de loc reageert op de rijstappen die iTrain aanstuurt. Als je het goed doet zet je in het eerste scherm de beide waarden op 0 en voer je de optrek- en afremvertraging in middels het wijzigen van CV waarden 3 en 4.

Groet,

Guus
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Ook een argument om een raptor aan te schaffen Ben, of ga ik nu wat te ver?  ;)
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Lengte en gewicht van de trein die je er aan hangt zal de meeste invloed moeten hebben op de simulatie denk ik. Een losse loc is iets anders dan een lange ertstrein :idea:

Groet,
Hugo
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Voor wat betreft het onderwerp, optrek en afremvertraging, werkt het lokomotief georiënteerd. Bij treinen (samenstellingen van loks en wagons) kun je nog wel de maximum snelheid beperken en de toegang tot bepaalde blokken regelen,

groet,

Guus
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Citaat van: Guus op vrijdag 27 december 2013, 08:49:37
Citaat van: Aliebengalie op donderdag 26 december 2013, 20:27:33
Henk , iTrain heeft dat ook.
Maakt dus ook gebruik van beiden.

Heren, dat kan iTrain dus niet, het zelf leren remmen. Je kunt de snelheidsstappen ijken maar dat gebeurt met F4 geactiveerd. Verder kun je met de velden 'traagheidssimulatie' en 'reactievertraging' per loc het remmen en reageren helemaal regelen, maar zeker niet automatisch zoals met Koploper.

Kijk aan, dat verklaart dan veel van het gedoe. Zou ik de maker van iTrain adviseren hier prioriteit aan te geven. Het leren remmen door het programma maakt het zoveel eenvoudiger, flexibeler en met uiteindelijk betere rijeigenschappen. Dan hoef je je over al de meeste onderstaande zaken helemaal niet druk te maken. Het programma regelt dan zelf het verband met netjes stoppen en optrekken.

Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 28 december 2013, 05:57:04
Al om al is het een compleet samen spel.
Met een heleboel gegevens die wel een beetje moeten kloppen.
Het aantal melders per blok.
De afstand tussen de rem en stop melder.
De ingestelde snelheid waar mee gereden word.
De remvertraging van de decoder en daarbij de instellingen van de decoder.
De instellingen van iTrain per loc instelling.

Maar zover is het in iTrain dus nog niet.
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Ik ga me er inhoudelijk niet mee bemoeien, maar Guus slaat de plank volledig mis: traagheidssimulatie en reactievertraging zijn totaal verschillende zaken in iTrain, lees de handleiding er maar op na. Als we werkelijk realistische optrek- en afrem afstanden moeten simuleren, kunnen we de "baan op zolder" wel vergeten, dat wordt de baan in de sporthal.

Svp de discussie over het onderwerp houden, hoe te handelen in iTrain om de optrek en afrem simulatie te verbeteren. Ik vind de bijdragen van Alex en Ben er toe doen, hoe doorgronden we de diverse mogelijkheden van het programma zonder direct te vertellen dat er van alles niet kan! De koppeling van diverse instellingen aan treinen of treintypes ipv aan de loc vind ik een goed idee! Moet niet zo moeilijk zijn nu de loc een integraal onderdeel van de trein is in versie 3.
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Citaat van: keeszondag op zaterdag 28 december 2013, 17:03:19
Ik ga me er inhoudelijk niet mee bemoeien, maar Guus slaat de plank volledig mis: traagheidssimulatie en reactievertraging zijn totaal verschillende zaken in iTrain

Beetje merkwaardige reactie dit  :(, ik beweer nergens dat het dezelfde zaken zijn. De één is voor het remmen / optrekken, de ander voor de manier van reageren, precies zoals door mij gepost (lees nog maar es). Als je werkt met posities kun je deze waarde aanpassen om de plaats waar geremd wordt te bepalen.

Ik denk wel dat het van belang is mijn opmerking over het instellen van remvertraging binnen het CS2 nog even te lezen en te controleren.

Groet,

Guus
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
En ik probeerde al een tijdje te begrijpen waarom er zoveel gedoe is dat gebruikers van veel andere programma's niet herkennen. Dat is nu dan dus duidelijk. Het betekent ook dat de hier aangesneden problemen binnen iTrain op dit moment niet goed zijn op te lossen. Dat lijkt me best relevant.
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
het is wel op te lossen, alleen voor mij nog niet op de ideale manier. Ik heb me nog niet heel erg in de materie verdiept, en de handleiding van iTrain heb ik al eens doorgenomen (v2) en die vond ik niet al te duidelijk. In ieder geval niet gebruiksvriendelijk.
Ik zal eens de handleiding van v3 doorspitten. Misschien kom ik er dan meer wijs uit.

Groetjes Dennis
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Ik ben het eens met Dennis en laat de opmerkingen van Guus en Henk maar voor wat ze zijn: ......
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Mijn ervaring is dat als je 128 stappen rijdt je toch niet hogere waarden dan 5 moet kiezen, anders krijg je schokeffecten,

Groet,

Guus
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Ik rij met alle 128 stappen locs met 1 stap met 200ms simulatie. Kost ruimte, maar ziet er gelikt uit. 2 stappen is ook nog mooi, meer dan 5 is inderdaad niet zo fraai meer....
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Citaat van: Frotter op zaterdag 28 december 2013, 12:31:27
Citaat van: Guus op zaterdag 28 december 2013, 10:52:22

Ook een argument om een raptor aan te schaffen Ben, of ga ik nu wat te ver?  ;)


Je gaat te iets ver. Centrale en baanbesturing hou ik graag apart.

Citaat van: Hugy op zaterdag 28 december 2013, 12:10:19

Lengte en gewicht van de trein die je er aan hangt zal de meeste invloed moeten hebben op de simulatie denk ik. Een losse loc is iets anders dan een lange ertstrein :idea:


Wat bij mij de vraag oproept of iTrain lokomotief of trein georiënteerd is. Iemand die dat weet?

Gr, Ben.

Ben is altijd welkom om bij mij de (on)mogelijkheden van een gecombineerde centrale/baanbesturing te bekijken, ik weet dat de "ontwikkelaars" altijd blij zijn met goed gefundeerde suggesties.

Verder is wel duidelijk dat er meer achter het automatisch netjes remmen van treinen zit, wat stomweg betekent: experimenteren met de instellingen van het systeem en de lokdecoder.

Groet, Anne W
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Citaat van: Anne W op zaterdag 28 december 2013, 22:55:39
Verder is wel duidelijk dat er meer achter het automatisch netjes remmen van treinen zit, wat stomweg betekent: experimenteren met de instellingen van het systeem en de lokdecoder.

Dit is mij inmiddels ook duidelijk.
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Citaat van: dennisreij op zaterdag 28 december 2013, 19:33:39
het is wel op te lossen, alleen voor mij nog niet op de ideale manier. Ik heb me nog niet heel erg in de materie verdiept, en de handleiding van iTrain heb ik al eens doorgenomen (v2) en die vond ik niet al te duidelijk. In ieder geval niet gebruiksvriendelijk.
Ik zal eens de handleiding van v3 doorspitten. Misschien kom ik er dan meer wijs uit.

Er komt natuurlijk altijd een oplossing, dat maakt dit draadje ook duidelijk. Het laat ook zien dat je dan een paar beperkingen betreft de inrichting van de baan en/of rijgedrag voor lief moet nemen. Helder, maar ik begrijp niet waarom dat hier niet kan worden gezegd. Voor je het weet zijn we op zoek naar een heilige graal die er in iTrain momenteel nu eenmaal niet is. Dat negeren lost niks op Koos.

Voor het begrip lijkt het me ook heel relevant waar het hem dat in zit. Voor een optimaal remgedrag moeten de reminstructies van het programma eigenlijk voor iedere trein in ieder blok verschillen.Dat kun je nooit goed regelen met vaste instellingen in decoder, iTrain of desnoods de centrale. Dat kan alleen als het programma zelfstandig het remgedrag van iedere trein in ieder blok analyseert en die gegevens vastlegt voor gebruik bij toekomstige remacties van diezelfde trein in datzelfde blok. Dat heet leren remmen. Het is ook niet voor niets dat vrijwel iedere maker van een besturingsprogramma die optie op den duur heeft ingebouwd. Het lost in één klap een hele reeks beperkingen en problemen op, zoals die hier worden besproken.

Maar tot die tijd, veel succes met de speurtocht naar de best mogelijke oplossingen binnen iTrain.
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Citaat van: dennisreij op zaterdag 28 december 2013, 09:10:29
Hier raak je precies het cruciale punt Alex. Dit is maar een kort stuk met 2 melder bestaande uit 3 railstukken.
Optimaal is het niet, maar het is niet anders helaas.

Nog een laatste van mijn kant dan: je kunt in dat blok de remmelder leeg laten, dan wordt het vorige blok gebruikt om te remmen. Dan is speciaal voor te korte blokken. Lees pagina 91 van iTrain 3 maar eens door.

Groet,

Guus
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Ook nog een opmerking van mijn kant: de decoder heeft ook nog een optrek/afrem karakteristiek: hol-bol-lineair in allerlei gradaties, als je een lok geijkt hebt dan zal je dat gezien hebben.

Bij automatisch afremmen betekent dat bijvoorbeeld dat indien de karakteristiek hol is, de lok in het begin heel sterk afremt, deze karakteristieken zijn op diverse manieren aan te passen, met de lokprogrammer, het CS en de Ecos.

Beste Ben, dat is dan een gemiste kans voor je om kennis op te doen.

Groet, Anne W
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Guus.

Ik heb dat probleem niet hoor...... heb niet van die korte blokken.

Dennis heeft (had) dit probleem  :D :D :D

Hopelijk nu opgelost.

Verder heel veel plezier met iTrain.

Mvg: Alex
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Itrain en optrek/afremvertraging
Citaat van: Guus op zondag 29 december 2013, 10:23:04

Nog een laatste van mijn kant dan: je kunt in dat blok de remmelder leeg laten, dan wordt het vorige blok gebruikt om te remmen. Dan is speciaal voor te korte blokken. Lees pagina 91 van iTrain 3 maar eens door.

Dit ga ik proberen. Dit lijkt mij een mooie oplossing.
Bedankt voor de tip  :thumbup:

Groetjes Dennis