Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Rails geometrie.

Gestart door woodymax vrijdag 27 juli 2007, 18:35:04

Hoe belangrijk vindt je de rails geometrie ???
Heel belangrijk, alles moet liggen zoals de geometrie

11 (44.0%)

belangrijk, waar het kan ligt het volgens de geometrie

9 (36.0%)

maakt mij niet uit

2 (8.0%)

niet zo belangrijk

2 (8.0%)

totaal niet belangrijk

1 (4.0%)

anders...graag even berichtjes

0 (0.0%)

Totaal aantal stemmen: 11

Rails geometrie.
woodymax
gast

Rails geometrie.
De c rails geometrie is en blijft lastig, in mijn nieuwe baanplan klopt er weinig van.

mijn vraag: hoe belangrijk vind jij de rails geometrie ???

mvg mark
Re: C rails geometrie.
Mark,

Ik heb heel belangrijk gestemd, je weet hoe ik er over denk, HEEL BELANGRIJK DUS.
woodymax
gast

Citaat van: Riny op vrijdag 27 juli 2007, 18:39:08
Mark,

Ik heb heel belangrijk gestemd, je weet hoe ik er over denk, HEEL BELANGRIJK DUS.

ja riny, ik weet idd hoe jij er over denkt, ik wil die geometrie wel toepassen maar snap het nog niet al te goed... en marklin heeft maar weinig voorbeelden.

mvg mark
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

Tja ik heb alles in M-rail dus de C-rail geometrie is voor mij totaal onbelangrijk.

Daarentegen is de M-rail geometrie super belangrijk, maar dat wordt niet gevraagd hier  :shock:
obicham
gast

"maakt mij niet uit" moet er wel een beetje reëel uitzien.
Baanplannen die je met wintrack maakt geeft af en toe hele rare oplossingen die je makkelijk op een iets andere manier kunt oplossen.

Als je iets wilt hebben wat niet leverbaar is zul je zelf aan de slag moeten , bijvoorbeeld een kruiswissel maken van 4 standaard wissels.
marklinfan
gast

dat klopt vooral als je bochtwissels hebt die in de 130 serie ligt en aan de andere kant de bochten 530t/m 130 ligt
Hallo,

Heb gestemd op "Niet zo belangrijk". Het is handig dat je de geometrie als hulpmiddel kunt gebruiken maar ik wijk het liefst zo veel mogelijk van de standaard geometrie af 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Chimeara
gast

Heel belangrijk. Het moet uiteindelijk wel passen. Hoe beter  het past hoe groter de bedrijfszekerheid.
Citaat van: Kaleb op vrijdag 27 juli 2007, 19:00:51
Tja ik heb alles in M-rail dus de C-rail geometrie is voor mij totaal onbelangrijk.

Daarentegen is de M-rail geometrie super belangrijk, maar dat wordt niet gevraagd hier  :shock:

Alle type rail-geometrie is belangrijk dus ook voor M, K en C en van andere merken.
Als je de geometrie zo goed mogelijk aanhoud en je wil in de toekomst iets veranderen of aanpassen zul je bij een door elkaar gegooide baan in de problemen komen.
Het is uiteindelijk niet voor niets bedacht, uitgedoktert.

Het is als net als met alles, goed lezen, bekijken en bestuderen.
En de informatie die betreffende geometrie als weinig wordt ervaren is voldoende het is alleen een kwestie om er even voor willen gaan zitten.

Zo worden er ook vaak fouten gemaakt met de opbouw van een baan, men gaat bouwen en zo vlug mogelijk de scenery op de baan plaatsen en achteraf blijkt dan weer dat er het een en ander gesloopt moet worden omdat men "er niet aan gedacht" heeft dat dit of dat er nog bij moest.

Volgorde: Eerst de geometrie van de te gebruiken rails doorgronden, ontwerpen, rails leggen en de nodige aansluitingen, bijv. terug/bezetmelder, wisseldecoders aan sluiten voor eventueel pc gebruikt o.i.d en dan een ruime periode nemen om te  testen , testen en nog eens testen.
Als alles dan technisch goed werkt en na de testperiode betrouwbaar blijkt dan pas beginnen met scenery e.d.

Maar het is menseigen (en begrijpelijk) dat men graag resultaten ziet van een mooi aangeklede baan, FOUT DUS.

Ook ik heb in het verleden deze fouten gemaakt en heeft onnodig veel extra geld gekost.
Dus ik ben niet beter geweest als de gemiddelde modelspoorder maar ik heb er van geleerd.
Speciale Gast

Stand 7 :-)

Citaat van: Kaleb op vrijdag 27 juli 2007, 19:00:51

Ik geloof dat je de vraag niet helemaal begrepen hebt... Natuurlijk boeit de C-rail geometrie niet als je geen C-rail hebt... :roll:

Maar goed,

Mijn ervaring tot nu toe is dat bij C-rail het in acht nemen van de geometrie belangrijker is dan ooit. Heb dus ook "heel belangrijk" gestemd.

M-rail kent een keur aan opvulstukjes waarmee je fijn kunt foezelen als het niet helemaal past. C-rail kent deze niet, als je daar twee centimeter verkeerd zit heb je echt een probleem.
Het laat zich bovendien veel minder makkelijk "wringen" dan M-rail. Dat geldt overigens ook voor K-rail, maar daar kun je veel problemen oplossen of voorkomen door slim gebruik te maken van flex rails.

Echter, hou je je bij C-rail aan de geometrie, en maak je een plan wat klopt (dat bedoel ik met "de geometrie in acht nemen"), zul je merken dat het ook in de praktijk werkelijk perfect past allemaal. Je ontwerp krijg je alleen kloppend (dwz alles netjes aangesloten) als je naar de geometrie luistert.

Martijn
obicham
gast

acido,  je kunt natuurlijk ook je eigen passtukjes maken.
Met een zaagje, vijltje en wat goeie lijm kom je dan een heel end.
btw de vraag was wel begrepen, je hebt zijn antwoord  niet helemaal begrepen ;-)
Speciale Gast

Citaat van: obichamje hebt zijn antwoord  niet helemaal begrepen

:?: :?:

Citaat van: KalebTja ik heb alles in M-rail dus de C-rail geometrie is voor mij totaal onbelangrijk.
Citaat van: AcidoNatuurlijk boeit de C-rail geometrie niet als je geen C-rail hebt...

Wat heb ik daar verkeerd aan begrepen, dan?
Citaat van: Acido op vrijdag 27 juli 2007, 23:45:24

Echter, hou je je bij C-rail aan de geometrie, en maak je een plan wat klopt (dat bedoel ik met "de geometrie in acht nemen"), zul je merken dat het ook in de praktijk werkelijk perfect past allemaal. Je ontwerp krijg je alleen kloppend (dwz alles netjes aangesloten) als je naar de geometrie luistert.

Hé, hé, eindelijk eens iemand met verstand (niet beledigend bedoeld voor de andere hoor).
Maar hier is geen speld tussen te krijgen.
Dit zijn van die dingen die ik dus dagelijks aan modelspoorders probeer duidelijk te maken, maar ja, niet iedereen neemt goede raad altijd aan en men weet het vaak beter tot dat men in de problemen komt en mij vervolgens weer benaderen.
En dat zijn er vele.

@Martijn: Natuurlijk heb ik de vraag wel goed begrepen. Ik vind inderdaad dat geometrie van de rail en wissels (om het even of het M-C-K of wat voor merk dan ook is) heel belangrijk is voor het goed en netjes leggen van de baan.

Met mijn opmerking in deze trant wilde ik mensen wakkerschudden dat er meer is dan alleen C-rail. Vele van ons rijden nog op oude M-rails. De poll had naar mijn (bescheiden) mening betrekking moeten hebben op de geometrie in de algemene zin. En zoals ik al schreef :

Citaat van: ondergetekendeDaarentegen is de M-rail geometrie super belangrijk, maar dat wordt niet gevraagd hier

Daarmee is mijn mening dus duidelijk ;)
Citaat van: Kaleb op zaterdag 28 juli 2007, 00:04:33
De poll had naar mijn (bescheiden) mening betrekking moeten hebben op de geometrie in de algemene zin.

Helemaal mee eens, misschien dat de Poll gewijzigd/aangepast kan worden??
Speciale Gast

@ Kaleb: Ik snap 'm, al had ik dat er dus niet uitgehaald...

Carpe diem

Citaat van: Riny op vrijdag 27 juli 2007, 23:32:10Volgorde: Eerst de geometrie van de te gebruiken rails doorgronden, ontwerpen, rails leggen en de nodige aansluitingen, bijv. terug/bezetmelder, wisseldecoders aan sluiten voor eventueel pc gebruikt o.i.d en dan een ruime periode nemen om te  testen , testen en nog eens testen.
Als alles dan technisch goed werkt en na de testperiode betrouwbaar blijkt dan pas beginnen met scenery e.d.

Riny en mede In- en Outsiders,

Zonder Riny tekort te willen doen maar wellicht ter ondersteuning van zijn betoog.

De opmerkingen die Riny hier maakt wil ik graag EXTRA onderstrepen. Beginnende modelbouwers zou ik ook willen zeggen: onderschat het planningsaspect niet want je gaat vroeg of laat op je spreekwoordelijke "bek". En dat met alle frustrerende gevolgen van dien. Ik wil hier verder niet al te dramatisch over doen maar heel belangrijk is dat je weet wat je wil. Weet je dat eenmaal, zet dan de conseqenties op een rij. Denk er niet alleen aan maar zet ook iets op papier. Kortom: ik ga het verhaal van Riny niet herhalen maar neem het ter harte om latere teleurstellingen te voorkomen.

Wees ervan bewust dat op ons gebied tegenwoordig in dit Internet-tijdperk heel veel informatie op heel veel details (gratis) is te verkrijgen. Neem dat mee!

Goed plannen, nogmaals bezien, eventueel de planning aanpassen. En dit vooral hoog in het vaandel houden, het is een wijsheid van wijlen, een der grootste meesters der modelbouwschool Bernhard Stein: ga uit van je eigen idee; dat is wat jij mooi en leuk vindt. Laat je daarbij niet van de wijs brengen door anderen. Gewoon je eigen gang gaan. Maar nogmaals, bezint eer ge begint! Plannen, plannen, plannen.

Riny, ik denk dat het goed is dat dit aspect van de modelbouw, vooral spoormodelbouw met alle technische aspecten van tegenwoordig, weer is door jou is aangestipt.

Citaat van: Acido op zaterdag 28 juli 2007, 00:09:42
@ Kaleb: Ik snap 'm, al had ik dat er dus niet uitgehaald...

Vandaar mijn toelichting :mrgreen:
woodymax
gast

Citaat van: Riny op zaterdag 28 juli 2007, 00:08:24
Citaat van: Kaleb op zaterdag 28 juli 2007, 00:04:33
De poll had naar mijn (bescheiden) mening betrekking moeten hebben op de geometrie in de algemene zin.

Helemaal mee eens, misschien dat de Poll gewijzigd/aangepast kan worden??

idd het had ook moeten zijn "hoe belangrijk vind je de geometrie van de rails'', maar ik kan dit niet meer veranderen.

mvg mark
Speciale Gast

Citaat van: woodymax op zaterdag 28 juli 2007, 01:22:34
idd het had ook moeten zijn "hoe belangrijk vind je de geometrie van de rails'', maar ik kan dit niet meer veranderen.

Hallo Mark.
Kun je altijd door een moderator laten wijzigen.

Wat de geometrie betreft, ik heb gestemd voor belangrijk omdat er, naar mijn mening dan, situaties voorkomen waar je toch wat aanpassingen zult moeten doen zonder je hele baanplan weer aan te moeten passen.
B.v. bij het werken met verschillende niveau's komen de aansluitingen vaak niet exact uit en moet je toch een beetje geven en nemen.

Ook met het leggen van R3 t/m R5 moet ik soms (kleine) concessies doen.

Maar ik ben het helemaal met Riny en Hans eens, dat het nauwkeurig aanhouden van de rail geometrie, voor latere aanpassingen en/of uitbreidingen een 'must' zijn om dit zonder problemen te kunnen doen.

Maar ik vind wel dat, hoe kleiner de baan, des te belangrijker het aanhouden van de geometrie is, bij grote(re) banen met langere lengtes is het eenvoudiger om wat te smokkelen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail

Elsloo (LB)

Citaat van: AlbertJan op zaterdag 28 juli 2007, 11:24:58

Hallo Mark.

Is aangepast!

Citaat van: Sascha op zaterdag 28 juli 2007, 12:57:02
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 28 juli 2007, 11:24:58

Hallo Mark.

Is aangepast!

Waaaaaaaah..........

dan moet mijn stem ook anders worden  :shock: :shock:

Staat nu op positie 5 maar moet absoluut naar positie 2......

Hoe is dat aan te passen mr. gastheer ??

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.