Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin reparatie/onderdeel (Einzelteile) boeken voor winkeliers.

Gestart door AlbertJan woensdag 18 december 2013, 12:27:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin reparatie/onderdeel (Einzelteile) boeken voor winkeliers.
Beste 3railforumleden.
De meeste zullen de boeken, uitgegeven door Märklin t.b.v. winkeliers met reparatie afdeling, wel eens gezien hebben.
De Ersatzteilliste en explo van alle toen bekende locs, staan hierin afgebeeld en ook van vele andere artikelen.





Hier staan o.a. alle bekende locs uit de 3000 serie in maar nu ben ik ook in het bezit van een boek, uitgegeven i.s.m. Märklin im Eigenverlag K.H. Altsteadt, Hamburg 1990.





In dit boek zijn alle uitgaven van Einzelteilisten (Ersatzteilblätter) uitgegeven 1953-1980 opgenomen, waaronder dus ook alle 800 locs.
Dit is het enige boek wat ik ooit heb kunnen vinden waarin de Einzelteillisten van de 800 serie staan.

Is er iemand (of weet iemand) of deze Einzelteilisten van de 800 serie ooit door Märklin als boekwerk (of supplement) aan Märklin winkeliers is verstrekt?
(ik dacht dat ik alle Einzelteilisten compleet had maar nu blijkt dus van niet! :?)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Märklin reparatie/onderdeel (Einzelteile) boeken voor winkeliers.
Dag AlbertJan, ja, ik heb er in mijn bezit, beginnend met de CCS800, ik kan je wel de copies bezorgen, deze heb ik destijds ingescand

groetjes,

Alain
Re: Märklin reparatie/onderdeel (Einzelteile) boeken voor winkeliers.
Dag Alain.
Hartelijk dank voor je aanbod maar deze staan ook in het boek 1953-1980.

Ik vroeg mij alleen af of iemand deze originele bladen in zijn bezit heeft en ja, jij dus! :D :thumbup:
Nu kan ik dus rustig eens gaan zoeken of ik de ontbrekende originelen kan bemachtigen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Märklin reparatie/onderdeel (Einzelteile) boeken voor winkeliers.
Nog even verder gezocht en ja hoor, brief Märklin uit 1955 met vermelding van uitgifte van deze Einzelteilliste.



En een afbeelding om te laten zien hoe gedetailleerd deze bladen toen al waren! :thumbup:



Bijzonder leuk om zo'n zoektocht zo snel af te kunnen ronden.
(alleen nog even op zoek naar de ontbrekende bladen! :D)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Märklin reparatie/onderdeel (Einzelteile) boeken voor winkeliers.
Dag AlbertJan, zie scan van dezelfde bladzijde, het betreffen wel originelen, maar in een map verzameld,

mvg,

Alain
Re: Märklin reparatie/onderdeel (Einzelteile) boeken voor winkeliers.
Hallo Albert-Jan,

Ik heb ooit op internet de complete lijst met exploded view tekeningen gevonden van Märklin. Deze heb ik op mijn computer gezet. Als ik nu op de site van Märklin een exploded view tekening tegenkom die ik nog niet heb, dan wordt ie per direct toegevoegd aan mijn lijst. Zodoende houd ik mijn lijst redelijk up to date.

Groet, Jasper
Re: Märklin reparatie/onderdeel (Einzelteile) boeken voor winkeliers.
Dag Alain.
Bijzonder interessant om die van jou met de mijne te vergelijken.
Alleen lijkt het mij dat jouw originelen, oude "originele" kopieën zijn, ik heb daar ook een map van en het is alleen nog maar te zien aan het soort papier en de vage afdrukken van later aangebrachte kenmerken.



Het onderste boek is het originele Märklin Einzelteilisten boek en het bovenste oude kopieën.

@Jasper.
Dat wordt dan al een behoorlijk aantal explo's, heb je daarbij ook de 800 serie en alle losse artikelen?
In het boek 1953-1980 staan alle explo's uit die periode, zelfs van officiële Märklin Prüfbrett, Wagons en gereedschappen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Märklin reparatie/onderdeel (Einzelteile) boeken voor winkeliers.
Hallo AlbertJan, Ik heb zo wie zo 740 exploded view tekeningen en daarnaast zitten de boeken met oude loks van bijvoorbeeld de ss800 en ces800. Ik denk dus wel dat ik ze kompleet heb, maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Neem eens een testje met mij af, dan kan ik kijken of ik ze heb ja of nee. Ik kan dan ook zien of de tekeningen compleet zijn. Ik kom nl. nog wel eens tekeningen tegen die wel de tekening bevatten, maar niet de onderdelenlijst. Maar helaas staan ze ook niet op de site bij Märklin.

In ieder geval, ik ben benieuwd of ik het compleet heb.
Jasper
Re: Märklin reparatie/onderdeel (Einzelteile) boeken voor winkeliers.
Hoi Jasper.
Ik heb alles wat ik heb bij elkaar gezocht, dus alle kopieën en originelen, en van 1953-1980 heb ik alles compleet maar van daarna heb ik het niet meer bijgehouden.
Heb jij een lijst met cat. nummers van alleen de locs of heb je dit op een andere manier gerangschikt?
Daarbij heb ik ook nog vele "explo's" van andere Märklin onderdelen, b.v. motoren, wagons, seinen, wissels enz.

Wel leuk om te lezen dat er meer verzamelaars zijn van deze Märklin publicaties! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: Märklin reparatie/onderdeel (Einzelteile) boeken voor winkeliers.
Hoy AlbertJan, hierbij een scan van de oudere Marklin loc's, wel copies in mijn bezit,

mvg,

Alain
Re: Märklin reparatie/onderdeel (Einzelteile) boeken voor winkeliers.
Hoi Alain.
Fijn dat je de lijst met oudere locs hierbij gezet hebt! :thumbup:
Deze ziet er aardig compleet uit, een paar benamingen zijn bij anders maar waarschijnlijk zijn dit dezelfde.
B.v. Schienenbus mit Beiwagen DB 800 K

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.