Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Hoe wordt de zandtoren gevuld ???

Gestart door firstborneagle maandag 23 december 2013, 09:55:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
Ik probeer een goede locatie te vinden voor de zandtoren op mijn Bw. Het beste lijkt mij tussen de twee verzorgings sporen. Maar het zand huisje voor opslag en droging van zand past hier niet tussen. Dat houd in dat er twee sporen tussen het huisje en de toren komen (kolenspoor + 1 verzorgingsspoor) Moet hier dan een soort overweg komen of gebeurde het met de kolenkraan?

Toen vroeg ik mij dus af: "hoe komt het zand eigenlijk in de toren?"
Groet Arend.

Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
Ik meen te weten dat het zand er word ingeblazen door een slang of leiding.
(met de nadruk op meen, ik weet het niet zeker)

Dirk-Jan
Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
In het zandhuisje wordt het zand gedroogd, en vervolgens de toren ingeblazen. Het huisje hoeft dus niet tussen de sporen in te staan maar wel dicht bij de zandtoren
Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
Bedankt voor de snelle reactie! 
Die "blaaspijp"ligt onder de grond door ?
Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
Het antwoord op die tweede vraag heb ik eigenlijk zelf al gevonden, want uit nadere bestudering van mijn zandtoren blijkt dat er inderdaad een pijp "uit de grond lijkt te komen"   Groet Arend.
Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
Hi Arend,

Meestal gaan de pijpen onder de sporen door maar heb ook wel eens gezien dat ze bovenlangs gaan.
Bij grotere BW's, bij gekoppelde torens en als er geen kranen in de buurt staan.

groet
Harald
Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
bij het faller bouwpakketje zie je ook een aparte ruimte, waarin de compressors zich bevinden
Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
Hi,


Ik kwam al lezend langs dit draadje. Weet iemand hoe het zand werd aangezogen? Zat er een soort schroef in de zandbunker?
Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
Interessant topic. Zand wordt vandaag ook nog steeds gebruikt... maar hoe werkt dit nu? Iemand een idee?
Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
Voor mijn BW plan liep ik er ook al tegen dat dat zandhuis 55mm breed is en niet tussen de sporen past.
Precies zo'n zandinstallatie als hierboven op de foto komt eind dit jaar uit van Auhagen. Art.no. 11 461

Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
Het werkt eigenlijk gewoon als een graanelevator. Ergens staat een soort enorme stofzuiger die het zand vanuit de opslag opzuigt of wegblaast. Dat maakt eigenlijk niet uit, het is maar van welke kant je kijkt.
Meestal wordt het zand goed gedroogd in het huisje en naar behoefte in de hooggeplaatste reservoirs van de bezandingstoren getransporteerd via buizen.

Groet,

Peter
Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
Precies, alleen als de stofzuiger bij wijze van de opening aan 1 kant heeft, zuigt i al vrij snel lucht als t niet 'egaal' wordt opgezogen. Of g realistisch is of niet, maar ik kies r voor om t met n schroef te transporteren naar de compressor (wordt vervolgd).
Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
Het remmenzand wordt ook gezeefd. Er wordt in het grootbedrijf een grotere korrel voor gebruikt.
Iig niet kleiner dan 0,4 mm.

Mvg. Marcel
Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
Hi

Het zand wordt onder (lucht) druk vanaf de "voorraad" (bewerkt en gedroogd) door pijpen naar de bak (in toren boven het spoor) geblazen.
Van daar uit worden dan de locs van dit zand voorzien.
Hoe dit tegenwoordig wordt gedaan weet ik niet.

groet
Harald
Re: Hoe wordt de zandtoren gevuld ???
En denk er om, niet in het zand spelen  ;)
Groet Arend