Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ultrasoon reinigen haalt weekmaker uit kunststof van C-rails!?

Gestart door AlbertJan woensdag 02 mei 2012, 19:44:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ultrasoon reinigen haalt weekmaker uit kunststof van C-rails!?
Beste forumleden.
Omdat ik regelmatig wat voorwerpen ultrasoon schoonmaak had ik dit keer een paar C-rails met gipsvlekken in de bak gedaan.
En inderdaad, brandschoon waren de rails maar toen ik deze in elkaar wilde klikken braken zomaar spontaan beide zijkanten van de rails! 8o
De afgebroken stukjes kon ik zonder moeite in tientallen stukjes breken, het kunststof bleek alle veerkracht verloren te hebben en voelt "keihard" aan! :-(

Ter informatie.
Dit keer had ik warm water met speciaal ultrasoon schoonmaakvloeistof gebruikt.
(Het apparaat heeft zelf geen verwarming)

Wie heeft deze ervaring ook of kan mij vertellen wat hier fout is gegaan?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.  
Re:Ultrasoon reinigen haalt weekmaken uit kunststof van C-rails!?
Jaartal van de Rails? (Rondje onder de rails) Niet stomtoevallig de rails van voor 2000?

De eerste jaren dat er c-rails zijn geproduceert was dit van een slechte plastickwaliteit, en daar horen de kenmerken bij die je beschrijft.
Re:Ultrasoon reinigen haalt weekmaken uit kunststof van C-rails!?
Beste AlbertJan

Wij gebruiken op mijn werk ook ultrasoon baden maar zonder die speciale vloeistof.
Daar is het denk ik fout gegaan, als je die speciale vloeistof eens weglaat en alleen warm water gebruikt?
Op mijn werk gebruik ik voornamelijk een mengsel van water met ethanol 95% - methanol 5%
Heb alleen nog nooit een C rail erin gelegd.

groet, Sander
Re:Ultrasoon reinigen haalt weekmaken uit kunststof van C-rails!?
Hallo Albert-Jan,

Wat ik ga schrijven, is niet helemaal een antwoord op je vraag, maar ik wil het toch met je delen:
Ik heb nog een bak met C-rails staan, overgebleven van mijn oude diorama. Op mijn nieuwe diorama Grischwald wil ik boven de tunnel een anti-lawinescherm maken van oude railstaven, en aangezien ik toch nog C-rails had liggen, wilde ik de railstaven hiervanaf halen. Wat bleek: het ene railstuk bleek makkelijk te breken, terwijl de andere gewrongen (d.w.z. het ene einde vast houden en het andere einde verdraaien)kan worden. Bij de makkelijk te breken railstukken gaan inderdaad de zijkanten eerst kapot. Ik heb eens naar fabricagejaar gekeken, en dat kan er mee te maken hebben (mijn vermoeden).
Het HOEFT dus niet aan het reinigingsapparaat te liggen.

Groetjes

Harry

PS Wijbe schrijft ook al iets dergelijks
Re:Ultrasoon reinigen haalt weekmaken uit kunststof van C-rails!?
ha Albert Jan,

ik verwacht dat het een combinatie van een aantal factoren bevat. als eerste, wat zijn de ingrediënten van het reinigingsmiddel. als tweede, hoe warm was je water? hierdoor kan plastic ook broos worden. ik denk dat de problemen uit de reinigingsvloeistof komen. daar zitten veel chemicalien in, al was het alleen maar een conserveringsmiddel in. ( de fabrikant maakt het en voor dat het bij de eindgebruiker is gaat daar een x tijd overheen, wat de kans op bederf geeft. dit wordt ondervangen met conserveringsmiddelen. ik zou best eens willen weten wat er nog meer van ali chemicalie in zit. een simpele proef op de som zou je kunnen nemen door de vloeistof uit je reiniger te halen, deze goed omspoelen met water, daarna vullen met 1 kopje spiritus, aangevuld tot de juiste hoogte met gewoon kraanwater waar je een paar druppels afwasmiddel aan toevoegt. ik verwacht dat je probleem dan snel is opgelost, ik werk al jaren met dit recept en tot op heden geen problemen ondervonden.
succes met alles,
vriendelijke groet
jan van stuijvenberg
Re:Ultrasoon reinigen haalt weekmaker uit kunststof van C-rails!?
Beste mensen.
Hartelijk dank voor de reacties maar in dit geval kan het niet aan de kunststof van de C-rails liggen.
Alle kapotte of slechte kwaliteit C-rails heb ik enige jaren omgeruild bij Märklin,
zie : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=9856.msg149056#msg149056

@Jan.
Hartelijk dank voor je uitleg hoe dit mogelijk zou kunnen veroorzaakt, ik ga dan ook nog wat experimenteren en zal de uitslag hier weer vermelden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ultrasoon reinigen haalt weekmaker uit kunststof van C-rails!?
Hallo Albert Jan,
Had je inmiddels al wat ervaring opgedaan met het ultrasoon schoonmaken van Crails?
Groeten van Pieter
Re: Ultrasoon reinigen haalt weekmaker uit kunststof van C-rails!?
Hallo Pieter.
Jazeker, want bij mij gaan de C-rails zeker niet meer in de ultrasoon reiniger!
Wel moet ik er bij vermelden dat het zonder de reinigingsvloeistof (zoals al opgemerkt! :thumbup:) aanmerkelijk beter ging.
Maar echt vertrouwen doe ik het met kunststof niet.

Daarbij ook nog een bril met gecoate glazen ultrasoon schoongemaakt waarvan de coating losliet! :-(

Maar voor alle andere schoonmaakklusjes lijkt dit ideaal maar bij mij komt er dus geen kunststof meer in!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ultrasoon reinigen haalt weekmaker uit kunststof van C-rails!?
Hoi Albert-Jan, ik had de laatste tijd ook wat c-rails met gips en houtlijmvlekken. Ik heb ze een kwartiertje in lauw/warm water gelegd en daarna schoongemaakt met een afwasborstel. De hardnekkige vlekken met een mini staalborsteltje, zo eentje die op een tandenborstel lijkt.
Dus zonder toevoeging van een schoonmaakmiddel. Dit werkte bij mij prima, gips en de houtlijm lossen redelijk op in water.


Dirk-Jan

Re: Ultrasoon reinigen haalt weekmaker uit kunststof van C-rails!?
C-rails uit de beginjaren (zo rond 1996) breken in stukken als je ze in elkaar klikt. Ik heb rails nieuw in de verpakking uit die jaren maar het lukt niet om een rail aan elkaar te klikken zonder dat er stukjes van af springen. Dit verschijnsel is bij Marklin bekend. Nu schijnen de nieuwe C-rails dat niet meer te hebben (laten we hopen).
Re: Ultrasoon reinigen haalt weekmaker uit kunststof van C-rails!?
Ik heb nog een paar C-rails en wissels uit 1995-1999 die nog helemaal perfect zijn en een paar rails uit 2007-2012 waar gewoon toch weer stukjes vanaf springen! 8o
Ik moet er wel bij zeggen dat dit vrijwel allemaal rails zijn die tientallen keren in- en uit elkaar geklikt zijn en het lijkt mij dat uiteindelijk alles kapot kan.

Märklin past nog steeds omruil coulance toe op deze kapotte C-rails maar nu moet je ongeveer 50% bijbetalen, de verzendkosten en BTW komen daar nog overeen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ultrasoon reinigen haalt weekmaker uit kunststof van C-rails!?
Ik blijf het altijd weer spannend vinden om de C-rails in en uit elkaar te doen. Heb ik bij mij M-rails eigenlijk helemaal niet  :D
Ik heb hier ook een paar Crails liggen met (knutsel) lijmvlekken erop. Je kan het er met de vingers wel wat afpulken maar is nog al een monniken klusje. Een badje warm water zou de truc moeten zijn? Dus geen afwasmiddel er in ofzo?
Groeten van Pieter
Re: Ultrasoon reinigen haalt weekmaker uit kunststof van C-rails!?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Ultrasoon reinigen haalt weekmaker uit kunststof van C-rails!?
ik denk dat op die manier de k-rails ook ontstaan is!  :D
Re: Ultrasoon reinigen haalt weekmaker uit kunststof van C-rails!?
Even wat toelichting over kunststof waar altijd weekmakers inzitten en bij goede kunststoffen pas na 10 jaar of later minder worden afhankelijk van het soort kunststof die  gerecycled zijn waar veel meer troep in zit en niet echt zuiver zijn buitenom wel zuivere kunststof daar zit het verschil in de kwaliteit.
M heeft na 2000 de kunststof verbeterd en hopelijk voor heel lang maar kunnen wij niet inzien helaas op welke manier deze kunststof produceren, n.l vervuilde of zuivere grondstoffen?
Een tip kan meegeven beïnvloed kunststof zo weinig mogelijk met wat voor troep ook belangrijkste blijft hou je metaal schoon voor goede rijden en gaat goed met wasbenzine maar gebruik het op dusdanige manier dat je het kunststof zo weinig mogelijk hiermee in contact brengt het gaat allemaal ten kosten van het kunststof die door alles kan beïnvloedt worden en levensduur wordt verkort.
Alle factoren spelen mee, zoals sterke temperatuur verschillen dit vooral in de wintertijden als je wat besteld heb en het wordt je toegezonden merk je wel hoe koud de kunststofrails zijn die bij je afgeleverd worden zorg maar dat je thuis bent als je het wil ontvangen het doet de kunststof echt geen goed hieraan.
Weet uit ervaring met laden van vracht in de winterdagen als het vriest nou wil je niet weten in wat voor diepvries je instapt het is echt ongekend hoe laag de temperaturen kunnen zijn velen malen lager dan op het moment de buitentemperatuur.
Mensen let op wanneer het beste is om rails aan te schaffen en let op de weersomstandigheden.
Groet,

Theo.