Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

hulp gevaagd bij baan ontwerp (ontwerp is er nu nog de tekening)

Gestart door Kevin Big Boy zondag 22 december 2013, 14:00:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hulp gevaagd bij baan ontwerp (ontwerp is er nu nog de tekening)
hallo mensen.

ik ben bezig geweest met een baan ontwerp maar ik krijg het niet voor elkaar.
ik heb C-rail en daar moet je je gewoon goed aan de geometrie houden, bij M-rails heb je genoeg pastukjes om uit de losse pols een leuke baan te bouwen.

ik heb wel een bestaande Marklin baan ontwerp gebruikt en aangepast maar het is toch niet mijn ding.
ik wil namelijk 2x kunnen keren.
het mag de hoogte in alleen liever niet naar beneden.

de baan lengte is 3mtr x 1,22mtr op de lange kant en 1,8mtr x 1,22mtr op de korte kant (zie foto's)

ik heb eventueel wel een lijst met de op dit moment beschikbare rails die ik heb liggen (het is al best veel voor zo'n kleine plaat dus ik ga ervan uit dat ik alleen wat kleine pas bochtjes nodig zal hebben.

hierbij wat foto's

hier het Marklin ontwerp


en de mijne



zoals mischien te zien is heb ik de baan dus wat verlengt, 1 keerlus erin (alleen die sluit niet goed aan)
en wat meerdere sporen vooraan.

hierbij de lijst met beschikbare rails
aantal x typenr:
-57 x 24188
-52 x 24172
-6 x 24094
-10 x 24077
-12 x 24230
-60 x 24130
-11 x 24224
-6 x 24115
-2 x 24206
-10 x 24611
-11 x 24612
-1 x 24630
-2 x 24624
-3 x 24671
-3 x 24672
-1 x 24649
-1 x 24997
-4 x 24977
-3 x 24978
-2 x 24071
-12 x 24330
-12 x 24430

ik hoop echt dat jullie wat voor me kunnen betekenen.
ik heb wel eens wat geprobeert met anyrail en 3d modeltreinen maar ik snap er dan helemaal niks van.

mvg. kevin

Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
Lid sinds: 2009

KAN NIET IS EEN UITDAGING

offline
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
Hallo

Is het mogelijk om er een verdieping boven op te bouwen? Als dat mogelijk is zou je op deze plaat een schaduw station kunnen maken met een keerlus. Op de korte poot van de l een klimspiraal naar het tweede nivo daar een station met rangeer mogelijkheid. Aan de achterkant van de lange poot een berg over de hele lengte kan daar schaduw station 2 met op het eind weer een keerlus. Zo krijg je een baan met veel rijlengte en door 2 schaduw stations een gevarieerd trein verloop. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel. Succes verder

Groeten Johan
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
bedankt voor je snelle reactie!
een klimspiraal vind ik eigenlijk niet zo mooi op mijn baan.
een schaduw station zou wel kunnen maar het is de bedoeling dat je de meeste rails blijft zien.

mvg. kevin
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
Lid sinds: 2009

KAN NIET IS EEN UITDAGING

offline
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
Je zou op de korte spiraal bv een berg kunnen maken waar de klimspiraal onder zit dan zie je hem niet. Als je er niet uitkomt wil ik wel een schets maken hoe ik het bedoelde. Ik hoor het wel.
Groeten Johan
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
De plannen zijn er om de muur weg te slopen van kamer naar kamer waardoor ik een langere baan kan gaan leggen.

Probleem blijft alleen wel de geometrie die ik moet aanhouden bij C-rail.

Bestaat er een programma waarbij ik eventueel me stuklijst al kan invoeren, de maten die beschikbaar zijn en waar ik gewoon een soort schets kan gaan maken en dat het programma er dan een kloppende baan van maakt.
Want met bijvoorbeeld, 3d modeltreinen en/of anyrail heb je nog steeds het probleem dat ik me aan de geometrie moet houden.

Mvg. Kevin
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
Hoi Kevin,
Ik begrijp je opmerking over geometrie niet zo goed.
Bij zowel K, C als M gelden dezelfde geometrie basisregels en bij alle 3 railtypen heb je verschillende bogen en rechte stukjes om e.e.a passend te krijgen.
Uiteraard is theorie en praktijk niet helemaal gelijk, maar dat hangt af van de afwijkende tolerantie die je zou willen hanteren.
Bij M en K kun je idd best iets ' smokkelen'. Mogelijk kan dat ook bij C, maar dat weet ik niet.

groet, Gertjan
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
Voor M en K rails heb je veeeeel meer pas stukjes e.d.
Waardoor een baan uit de losse pols een stuk makkelijker te realiseren is.

Bij C-rail geven ze gewoon aan dat als je je aan de bocht kleuren en de geometrie houd van de rail dat je dan de baan altijd passend en kloppend hebt.
Helaas is dat bij een wat grotere baan erg lastig voor elkaar te krijgen.
Vandaar dat ik een beetje met me handen in het haar zit om een fatsoenlijke baan te bouwen.

Ik ben dan ook erg jaloers op de mensen die gewoon "even" hun baan plan laten zien met allerlei leuke speel aspecten erin.

Mvg. Kevin
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
Kevin,

En toch snap ook ik nog steeds het probleem niet.
Wel eens van een zaag gehoord ?
Behalve flex 2205 kent ook K-rails kent zijn beperkingen: zo zijn er geen 1/4, 1/3  of 1/2 bochten van 2241, 2251 en 2274.
Maar in mijn baan liggen ze wel: zelf gezaagd
Dat kan dus met C-rail ook (gedaan in mijn schaduwstations) en met de zaag is het ook kinderlijk eenvoudig om rechte baanvakken sluitend te krijgen.
De zaag is de verlossing voor wat jij de geometrie noemt
Als je eens door diverse topic baanontwerp of baanbouw wandelt kun je zien dat de zaag veelvuldig gehanteerd wordt.
De zoekfunctie doet wonderen

Cees
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
Hallo Kevin.

Even een misverstand uit de wereld helpen....de meesten onder ons schudden ook niet zomaar een baanplan uit hun mouw. Er zijn er natuurlijk bij, die het geluk hebben direct
"op het goede spoor" te zitten, maar bijna iedereen heeft maanden en sommigen zelfs jaren zitten puzzelen. Dus niet wanhopen.
Je zult toch moeten proberen om met een eenvoudig programma zoals "Anyrail " een baantje te gaan ontwerpen. Met een probeer versie kun je een heel eind komen
(50 railstukken). Daarmee zie je direct wat kan en wat niet kan, ook in C-rail. Het idee van Johan onderstreep ik dan ook. Het is zeker mogelijk om op jouw tafel iets leuks te creëren met schaduwstations. En daarbij klopt het wat Gertjan zegt: alle rail soorten van Märklin hebben een geometrie waaraan je je "moet" houden, alleen met de K-rail is door de flex-rail wat meer te rommelen. Verder zijn alle banen onderling om te zetten naar een andere rail soort. Is het mogelijk dat je daar eens mee gaat stoeien en ons je resultaten kan posten, zodat we je verder kunnen helpen?

Tjoekgroet,

Martin

Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
martin, kevin,

scarm kent geen beperkingen
wordt ook door veel forumleden gebruikt
zie www.scarm.info voor de download
daar staan ook diverse baanontwerpen bij
verder kun je hier ook baanplannen vinden:

http://www.gleisplan.ch/

http://www.schneiderx.de/wintrack/gleisplaene.html

http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht-man-planen/datenbank-gleisplaene.html

cees

Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
kevin,

vergeet er nog een
de website van märklin zelf natuurlijk


http://www.maerklin.de/mm/downloads.php

cees
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
@ Cees, nuttige links!

Kevin, ik worstel met zelfde probleem als jij ... als x aantal keren een baan getekend en iedere keer vind ik er weer iets aan wat me niet bevalt en daardoor komt het er niet van.
Je kan anders als gewoon eens "fun" hebben met een testbaantje en daaruit proberen te leren. Stap voor stap en als het jou niet meer bevalt is het maar afbreken en herbeginnen maar ondertussen ben je ermee bezig geweest en heb je zelf al een beter inzicht in wat wel/niet kan!
succes.
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
Hi Kevin,  misschien een tip om je verder te helpen. Je afmetingen zijn beperkt om alles te willen, maar niet te klein om niets te kunnen.
Ga eens uit van een hondenbot principe met een enkelsporige lijn die naar beide zijden naar een keerlus leiden. In de ene keerlus situeer je diagonaal op de bovenste verdieping
van je tafel je station en in de andere keerlus maak je een schaduwstation een verdieping lager. De beide richtingen vanuit je station laat je een tunnel inlopen, zodat je de
wissels niet ziet. Je kunt dan ongezien van beide richtingen je station binnen rijden en dat maakt het spannend. Als je er nog een verdieping op kunt maken, is een aparte aansluiting nog een leuke mogelijkheid.

Tjoekgroet,

Martin
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
Hoi Kevin,

Ook ik ben nog maar net op het forum actief (december 2013) en had een plannetje getekend.
Mij inziens wel iets mooi, maar dan kwamen er enkele reacties waardoor ik vrij snel door had dat het toch wel wat meer in hield.
Na opnieuw wat teken een plan dat er beter uit zag, maar opnieuw mensen die mij attent maakten op enkele tekortkomingen. Vervolgens met een aantal mensen wat ideeën uitgewisseld en nu 03/02 nog steeds geen plan.
Dit alleen maar om aan te geven dat hier toch wel wat tijd in kruipt.
Ik heb momenteel een ovaaltje op de grond liggen om de kinderen bezig te houden en tracht zelf verder te gaan met tekenen, lezen en vooral rond te kijken op het forum.
Zelf ben ik een leek en moet alles nog leren en heb ondertussen al door dat het niet zomaar wordt voorgeschoteld.
Zodus, blijven tekenen en lezen is de boodschap denk ik.
En de tip van Voodoo077 zeker niet in de wind slagen. Stap voor stap.

Veel succes.

Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
Hoi Kevin,
Ik zie in een van je reacties dat je niet naar beneden wilt. Waarschijnlijk omdat je de plaat als geheel als basis wilt houden.
Daar is op zich niets mis mee, maar ik zou wel voorzichtig zijn met een tweede verdieping in de vorm zoals hier geadviseerd wordt.
door de dichte onderplaat kun je erg slecht bij de onderste verdieping straks.
Wanneer je op een plaat bouwt zou ik me beperken tot opritten, brugen en smalle tunnels, waarbij de onderliggende sporen goed bereikbaar blijven.
Anders zou je de plaat ook nog een etage hoger kunnen gebruiken en dan de onderbouw voor evt schaduwstation/ondergronds traject volgens de open methode bouwen.

Waar liggen je vragen over het eigenlijke ontwerp, wat wil je als thema en eventuele sub thema's. Rij je links of rechts etc.

groet, Gertjan
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
Wat een hoop reacties!
Echt super dit, bedankt alvast.

De links die worden gegeven ga ik vanavond even rustig op de computer bekijken. (Zit nu met me telefoon)

De baan ruimte ga ik nog uitbreiden doormiddel van het samenvoegen van 2 slaapkamers (muur slopen :D)
Kwa thema wil ik redelijk industrie. Dus bruggen en draaischijf en/of rolbrug.
Omhoog gaan vind ik geen enkelt probleem en dan het liefst ook doormiddel van bruggen e.d.
De baan gaat iets breder worden maar vooral langer (van 3mtr naar 5mtr of mischien wel 6mtr)

Ik ben gister al even bezig geweest met anyrail en dat begon toch al aardig wat te lijken alleen zat ik al heel snel op 50 stukken :P

Het idee van het "honden bot" hou ik zeker in gedachten

Mvg. kevin
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
ik zit op de laptop op mijn gemak eens de links te bekijken, en ik moet zeggen dat er bij de maerklin site een hoop leuke ideeën staan.

nogmaals dank hiervoor.

mvg, kevin
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
Hi Kevin,
Zag in een ander topic (Wie heeft deze baan) dat je je keuze gemaakt hebt  :).
Je hebt aangegeven dat je (veel) meer lengte krijgt. Daardoor nemen de mogelijkheden toe.
Kijk nog even naar mijn opmerkingen in bovengenoemd draadje over eventuele aanpassingen.
Ik zou met meer lengte in elk geval proberen om ergens een schaduwstation te creeeren. Dat kan bij dit ontwerp zelfs op de vlakke plaat zoals jij die gebruikt/ wilt gaan gebruiken.
Verder moet je even kijken naar de omkeermogelijkheden. Die moet je nog wat uitbreiden, wil je 2x kunnen keren.

groet, Gertjan
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
Ja klopt.

Ik was van plan de baan ruw te gaan bouwen en het rangeer gedeelte even te laten voor wat het was zodat ik er eerst naar eigen inzicht een 2e keerlus in maak en aangezien ik ruim een meter langer kan als die baan ga ik hem ook nog verlengen zodat ik op de plek van de 3weg wissel eventueel een draaischijf of rolbrug kwijt kan.

Ik ben in ieder geval een heel struikelblok verder met dan aan dit forum.

Mvg. Kevin
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
" ...ik was van plan deze baan ruw te gaan bouwen..... >:-D

Doe dat nu niet Kevin, rustig aan met dat tere M* spul!
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
hahaha, mijn excuus :P
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp
Hey Kevin,

Laat je ons weten hoe dit lukt. Ik vind de baan ook wel iets hebben en ook ik heb een L dus pefect bruikbaar.
Heb wel 2 andere baanplannen gemaakt en mijn dochter wil absoluut een berg maken maar moet lukken dat eraan toe te voegen net als een schaduwstation.
Keep us up to date  ;)
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp (ontwerp is er nu nog de tekening)
Goedemorgen allen.

ik heb nog even zitten brainstormen over het ontwerp van me toekomstige baan.
in een ander topic "wie kent deze baan" heb ik een ontwerp gevonden wat ik wil gaan gebruiken maar wel wat aangepast.

hierbij nog even een voorbeeld van het origineel.



het gedeelte van de kranen word hoogstwaarschijnlijk anders maar dat zie ik tegen de tijd wel als ik hem heb liggen. (beetje uit de losse hand wat bouwen blijft ook leuk natuurlijk)

nou wil ik de baan dus wat aangepast krijgen maar ik krijg het niet voor elkaar met van die programma's
daarom mijn vraag aan jullie of iemand dit voor mij zou willen doen?

het ontwerp moet bij de korte L wat groter.
die is nu 120cm x 240cm deze ruimte gaat worden 200cm x 320cm
ik heb met rode streepjes aangegeven waar hij dus uitgebreid mag worden.

dit zelfde geld voor de lange L dit gedeelte is nu 325cm lang en dat gaat 450cm worden.
hier heb ik dus ook rode streepjes gezet op de plekken waar het volgens mij gewoon zonder verdere aanpassingen kan. (als ik alle sporen maar evenveel verleng)

en dan het moeilijkste gedeelte  ;)
met geel heb ik een schaduw spoor getekend (komt onder de baan) die moet er dus ook in getekend worden maar dan wel naar de nieuwe maten natuurlijk.



maakt met niet uit in welk formaat het word getekend want ik print hem toch uit.
een materiaal lijst van de extra benodigde rails zou wel welkom zijn.

alvast hartstikke bedankt,
Mvg Kevin
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp (ontwerp is er nu nog de tekening)
Hoi Kevin,

Die rechter aansluiting ga je volgens mij niet voor mekaar krijgen op deze manier.
Dat komt omdat het spoor daar van de brug vandaan komt.

Ik wil je baan overigens wel hertekenen en aanpassen aan de verlengde maten. Dat is geen probleem.
Ik zal je dan ook wel wat voorstellen mee geven voor en eventueel schaduwstation.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp (ontwerp is er nu nog de tekening)
als hij verlengt is dan heb ik natuurlijk ook geen last meer van de brug, hij is dan immers allang op vlakke grond zal ik maar zeggen ;)
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp (ontwerp is er nu nog de tekening)
Vandaag druk bezig geweest, muur is eruit gesloopt.
Nu de bende opruimen en daarna alles netjes aftimmeren.
Daarna kan de plaat gebouwd gaan worden.
Kheb er zin in!
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp (ontwerp is er nu nog de tekening)
Hoi Kevin,

Ik heb je baan uitgetekend. Maar zoals ik al verwachtte kom je een metertje te kort om goed onder je niveau 0 door te gaan naar het schaduwstation.
Wat wel mogelijk zou zijn om het spoor (het groene rechts) weer wat omhoog te laten gaan. Dan ga je het wel redden.
Wat ook nog een probleem zal opleveren is dat, als je eenmaal de lus naar het schaduwstation bent in gegaan, je nooit meer (zonder te keren) het schaduwstation kunt bereiken.
2 rode cirkels zou je dan eventueel kunnen oplossen (plaatje 2).

Ik weet niet of je iets van Wintrack hebt, maar met de demo zou je het Wintrack bestand kunnen openen.
Daarvoor moet je het volgende nog even weten.
Niveau 12 is de eerste etage (oranje).
Niveau 11 is etage 0 (groen) de wissels die je uit kunt zetten voor je schaduwstation.
Niveau 10 is etage 0 (groen) je station.
Niveau 9 is etage -1 (geel) je schaduwstation.
Niveau 8 is alternatief schaduwstation (blauw).

Verder kan het schaduwstation eventueel nog verder uitgebouwd worden.
Als je een andere versie van Wintrack gebruikt dan hoor ik dat wel.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp (ontwerp is er nu nog de tekening)
Hoi Moskoviet,

Ik heb alleen zijn plan aan gepast naar de beschikbare lengte, zoals Kevin dat wilde.
Ik denk ook dat het veel mooier wordt als je die R1 er in ieder geval uithaalt.
Maar het is aan Kevin of hij dat wel of niet wil.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp (ontwerp is er nu nog de tekening)
Wauw!! Wat ben ik hier blij mee zeg!
Echt hartstikke bedankt hiervoor.

Ik heb wintrack op de pc staan alleen weet zo niet welke versie ik heb, ik zit nu met me telefoon dus is ook lastig kijken :P

R1 bochten heb ik al een hele berg van ik heb wel wat r2-3-4 maar lang niet zoveel als r1
Is dat lastig om dat later te veranderen als de baan ligt? Of is het beter dat meteen te doen?

Mvg. Kevin
Re: hulp gevaagd bij baan ontwerp (ontwerp is er nu nog de tekening)
muur is eruit,

hierbij wat foto's





meteen extra stopcontacten gemaakt



en de tafel meteen vergroot.


zoals te zien is heb ik de oude tafel heel gehouden en die gewoon uitgebreid.
de baan is toch iets kleiner geworden als eerst de planning was (korte kant is nu 3,10 ipv 3,20 en lange kant is nu 4,25 ipv 4,50) kwam gewoon beter uit.
ook is er een paal te zien in de ruimte ik heb daar met de tafel rekening mee gehouden dat er 1 spoor achter en 1 spoor voor langs kan en ook onder de baan zou dat kunnen omdat ik de balkjes zo gemaakt heb dat ze niet in de weg zullen zitten.

ook zit ik toch nog een beetje te twijfelen aan het ontwerp, mischien dat hij in spiegelbeeld toch beter uit zou komen?
en mischien dat jullie nog andere tips hebben? eventueel nog een een 2e verdieping naar boven met een enkel spoortje en een lusje (als soort volume station waar de treinen moeten bij tanken ofzo)

en voordat ik rails ga leggen is het natuurlijk al verstandig om blokken te maken omdat ik straks anders weer alles los moet halen.
kan ik dan de bedrading voor voorlopig nog samen voegen zodat ik in het begin nog zonder bezet/terugmelders kan rijden?

mvg. Kevin