Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal

Gestart door Edgar dinsdag 03 december 2013, 23:23:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal
Hallo alle digitalen,

Ben al even aan het stoeien met een LUX Modellbau rail stofzuiger (art 8811) en een rails schoonmaker van LUX (art nr 9011), om deze digitaal te maken met een UHB 76420 decoder.  De bedoeling is uiteraard om ook het toerental van de stofzuiger (en de rail reiniger) digitaal te kunnen regelen.
In deze LUX jongens zit een Faulhaber 5 VDC motor, en een (Thyristor?) schakeling die voor de analoge voedings spanning zorgt. We weten natuurlijk dat de UHB decoders een " spanning" afgeven van zo'n 20 V, dus was mijn gedachte om de decoder VOOR de spannings regelaar in de LUX te zetten.  Dat werkt dus niet, de UHB raakt hier helemaal van overstuur en hyper.

Navraag bij Uhlenbroeck helpt niet, krijg het advies een speciale of andere decoder te kopen, maar welke wordt niet verteld. Moedeloos.....

Het vreemde is dat ik dezelfde LUX op diverse verkoop plaatjes en aanbiedingen te koop aangeboden zie als omgebowd met UB decoder, dus ergens moet er iemand zo slim geweest zijn om dit te doen.
Heeft iemand enig idee?

Groet,
Edgar
Re: LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal
Re: LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal
Dank Ben,

Info op deze site is interessant, maar gaat ook weer uit van het alleen maar aan of uit schakelen van de faulhaber motor. Mijn idee om het toerental van de faulhaber motor te regelen blijft dus nog een vraag.
Zeker het toerental van de stofzuiger regelen lijkt mij geen overbodige luxe.

Ik blijf nog even verder zoeken of en hoe dit gerealiseerd kan worden.

Groet,
Edgar
Re: LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal
forum.3rail.nl/index.php?topic=4053.

Hier staan zeker enkele tips tussen......wel even doorbladeren.

Maar pagina 6 geloof ik kun je verder kijken.

Mvg: Alex
Re: LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal
Hi Alex,

Dank voor je verwijzing en alle pagina's helemaal doorgelezen maar niets over ombouwen in combinatie met het regelen van het toerental met een decoder.
Ik begin te denken dat deze Faulhaber motoren waarschijnlijk met een gewone decoder niet te regelen zijn.

Gat in de markt???

Groet,
Edgar
Re: LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal
met een esu lopi V4 gaat dat wel.
Re: LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal
Zou niet weten waarom niet.
Weerstanden doen wonderen neem ik aan.
Bij de instellingen ga je beginnen om het maximale toerental heel heel laag te zetten.
Daarna kun je steeds tikje omhoog....tot het door jou gewenste toerental vastzetten.
Dan kun je ev zelf met een regelaar langszamer en sneller zetten , maar nooit boven de jouw vastgezette maximale spanning.

Mvg: Alex
Re: LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal
Citaat van: bellejt op woensdag 04 december 2013, 12:06:44
met een esu lopi V4 gaat dat wel.

Pagina 46 van de gebruiksaanwijzing staan de instellingen voor de Faulhaber motor.  :)
Re: LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal
Het probleem (schijnt te zijn) het grote verschil in de voedings spanning van de Faulhaber motor (5 VDC) en het uitgaande voltage van de decoder (circa 20V).
Als ik de decoder ZONDER spanningsregelaar van Lux (die in de orignele uitvoering ingebouwd zit) rechtstreeks op de motor aansluit, werkt het niet en ik kan de decoder niet zo ver terug regelen (toerental) dat de motor dit lekker vindt en blijft draaien.
Wat er gebeurt is: direkt na inschakelen loopt de motor 1 (of minder) seconde, volgens mij "tript" de decoder dan en schakelt na een paar seconden weer aan, waarbij de motor weer "even" draait, etc.

Het alternatief was (dacht ik) de spanningsregeling van Lux tussen de decoder en de motor, maar dat vindt de decoder niet lekker.

Als ik je goed begrijp is jouw suggestie de decoder zonder LUX spanningsregelaar op de motor aansluiten met een paar weerstanden ertussen ?

Groet,
Edgar
Re: LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal
Dat zou ik zeker proberen , en dan beginnen met spanning opvoeren v/a 0 volt op de decoder.

Ik begrijp alleen niet goed dat de decoder uit schakeld bij lage spanning.

Mvg: Alex
Re: LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal
weerstandje tussenzetten van 150 ohm / 2 Watt.Zo gebruik ik de lopi als ik enkel de verlichtingsuitgangen nodig heb.
Re: LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal
Citaat van: Aliebengalie op woensdag 04 december 2013, 16:30:25
Dat zou ik zeker proberen , en dan beginnen met spanning opvoeren v/a 0 volt op de decoder.

Ik begrijp alleen niet goed dat de decoder uit schakeld bij lage spanning.

Mvg: Alex

Dank Alex, ga ik proberen. Heeft de decoder zelf niet een minimale spanning nodig om te werken?

Groet,
Edgar
Re: LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal
Citaat van: bellejt op woensdag 04 december 2013, 16:32:58
weerstandje tussenzetten van 150 ohm / 2 Watt.Zo gebruik ik de lopi als ik enkel de verlichtingsuitgangen nodig heb.

Dank Johnny, Heb jij de ESU gebruikt voor het ombouwen van zo'n LUX stofzuiger?

Groet,
Edgar
Re: LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal
neehoor want ik heb hier vaste stellen rijden van 3 rijden.Telkens koop ik een automatische start/stop wagon en zet de motoren van de wagons dan gewoon parallel.Dan heb je 1 dure wagon en de andere koop ik 2dehands.Heb je geen decoder nodig.
Re: LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal
Ik heb een Lux zuiger+slijper-combi, die was af fabriek al digitaal. Na enkele maanden ging de Tams decoder kapot en heb ik die vervangen door een uhlenbrock 76420. Werkt prima.

De zuiger staat op de "locmotor" aansluitingen en die kan ik dus  hard of zacht laten zuigen. De ingebouwde schakeling laat hem altijd zuigen ongeacht de "richting" van de "loc".
De slijper staat op F0, in 1 richting, dus zet F0 aan schakel de richting om en hij slijpt, schakel weer de richting om en hij is uit.

Misschien helpt dit je verder?
Groet, Paul

Re: LUX Rail stofzuiger ombouwen naar digitaal
Bedankt Paul,  Sorry voor de late reaktie, was een paar dagen op reis.

Aan de hand van jouw gegevens nogmaals eea nagezocht.  Het verschil tussen jouw en mijn LUX modellen is dat jouw LUX wagons reeds voorzien zijn van een andere motor die wel rechtstreeks aangestuurd kan worden met een decoder.  Na verder overleg met UB heb ik uiteindelijk besloten de thyristor regeling in stand te houden en een functie decoder te gebruiken voor alleen aan of uit zetten van de motor.

Werkt uiteindelijk ook, maar voor de slijper had een toerenregeling wel zo mooi geweest. Wel een apart 24VAC relais ertussen moeten zetten, past allemaal net op een extra PCB-tje, zie foto. Aparte CV-waarde's in moeten stellen en als extra een klein lampje erbij gezet omdat uitgang A1 een ohmse belasting moet hebben om de decoder aan te kunnen spreken.

Groet,
Edgar