Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Digitaal.. Hoe?

Gestart door Hermens woensdag 25 december 2013, 14:05:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitaal.. Hoe?
Hermens
gast

Digitaal.. Hoe?
Beste modelbaanexperts,

Ik ben nieuw op dit forum, dus zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is David, 23 jaar, en ben door mijn vader geïnfecteerd met het 'treinvirus' ;). Jarenlang heeft hij verzameld (M-rail, alles analoog), maar nooit de ruimte gehad in huis om een serieuze baan op te bouwen. Nu mijn zussen de deur uit zijn is er op zolder ruimte ontstaan voor een serieuze treinbaan.

Aangezien het analoge tijdperk achter ons ligt, zijn we meteen overgestapt op digitaal (C-rail). Een aantal startsets aangeschaft, Mobile Station erbij, waardoor we nu aardig wat spoor hebben. Via een programma heb ik een oude baan, gebaseerd op M-rail, met flink wat stoeien aangepast voor C-rail met wat eigen ideeën erin verwerkt.

Doordat we eigenlijk weinig tot geen ervaring hebben met voornamelijk de elektrotechniek in het analoge bedrijf, ben ik bang dat dit ons ook parten gaat spelen in het digitale bedrijf. In een modelbouwzaak gesproken met verschillende 'kenners' om informatie in te winnen over rijden in blokken, s88 modules, central station, koploper, schakelen, rijden etc. Maar om eerlijk te zijn roept dit meer vragen op dan antwoorden. Ditzelfde geldt voor de boeken van Marklin, ook deze vind ik weinig to the point.

Vandaar dat ik, na veelvuldig topics gelezen te hebben op dit forum, besloten heb om jullie advies, tips, aandachtspunten etc te vragen.

De ruwbouw op zich baart me niet zoveel zorgen. Wat ik uiteindelijk bereiken wil is een mooie baan; berglandschappen, tunnels, bruggen, stations. Mijn voorkeur gaat uit om deze baan niet met de PC te besturen. Uit andere topics maak ik op dat, als alles via de PC functioneert, resulteert in voornamelijk kijken omdat de PC alle werk doet.

De mogelijkheid digitaal rijden en analoog schakelen kom ik veelvuldig tegen en lijkt me daarom interessanter. Zaken waarvan ik nu heb gehoord die van belang zijn (blokken, s88 modules, boosters, seinen, central station) zijn me eigenlijk weinig duidelijk. Schakel ik wissels via de rails of los van de rails bijvoorbeeld en wat heb ik daarvoor nodig.

Ik begrijp dat dit een vaag topic zal zijn omdat het waarschijnlijk niet 1 2 3 uit te leggen is. Toch hoop ik dat er mensen zijn die me concreet advies kunnen geven.

Alvast bedankt en fijne feestdagen!

Groeten, David

Re: Digitaal.. Hoe?
Frotter
gast

Re: Digitaal.. Hoe?
Citaat van: Hermens op woensdag 25 december 2013, 14:05:56

De mogelijkheid digitaal rijden en analoog schakelen kom ik veelvuldig tegen en lijkt me daarom interessanter. Zaken waarvan ik nu heb gehoord die van belang zijn (blokken, s88 modules, boosters, seinen, central station) zijn me eigenlijk weinig duidelijk. Schakel ik wissels via de rails of los van de rails bijvoorbeeld en wat heb ik daarvoor nodig.


Om een digitale lok met de hand te besturen heb je een centrale nodig. Dat kan van alles zijn: van een eenvoudig Mobile Station tot een bling bling Central Station.

Een booster (extra stroomvoorziening naast je centrale) heb je pas nodig als je veel treinen tegelijk laat rijden. Gezien het feit dat een gemiddeld mens niet meer dat twee lok's tegelijk kan bedienen zul je die niet nodig hebben.

Wissels en seinen bedienen doe je met een drukknoppen kastje.

Alle ander genoemde (blokken, S88) heb je niet nodig.

Meer info: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_baanbesturing

Gr, Ben.
Re: Digitaal.. Hoe?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digitaal.. Hoe?
Beste David,

Je roert weer een wijdverbreid misverstand aan: een geautomatiseerde modelspoorbaan kun je alleen maar naar kijken, al dan niet via een beeldscherm.

Het automatiseren van een modelspoorbaan is ontstaan omdat de mens, ondanks het feit dat hij kan anticiperen, maar twee treinen, die elkaar kunnen inhalen of kunnen kruisen, kan managen, ons hele "apparaat", zien, bedenken, handelen en uitvoeren is simpelweg te langzaam.

Natuurlijk moet je je baan niet helemaal tot in de uithoeken automatiseren, het is leuk om automatisch rangerende treinen te maken, maar daarna is de lol er inderdaad af, het is wel leuk dat terwijl jij handmatig aan het rangeren bent, het treinverkeer op de hoofdbaan veilig doorrijdt.

Hoe je je op één en ander kunt oriënteren:

ga op een vrijdag of een zaterdag naar HobbyInPraktijk in Werkendam, daar zijn mensen om er over te praten en een aantal (demo) banen

ga op 18 januari naar Houten, daar vind je een demobaan rijdend op het computerprogramma iTrain en een demobaan rijdend op de Raptor, een combinatie van een centrale en een automatiseringsprogramma zonder computerscherm.

Overigens is het in eerste instantie nog niet belangrijk of je automatiseert, tenminste zo lang je de rails nog niet definitief vast gaat leggen, want dan moet je inderdaad de terugmeldpunten bepaald en gemaakt hebben en je wissels digitaal hebben.

Je hebt nog een hele studie voor je, ook dit forum heeft een wiki.

Groet, Anne W
Re: Digitaal.. Hoe?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Digitaal.. Hoe?
Op dit baanplan gaan sowieso niet makkelijk meer dan twee treinen tegelijk wat langere afstanden 'rijden'. Wat weer wat anders is dan meer dan twee treinen op de baan hebben staan en/of daarmee rangeren. Kun je je tot de kern van digitaal beperken en dat is echte onafhankelijke treinbesturing. De rest komt pas aan de orde bij automatisering en dat lijkt me hier niet strikt noodzakelijk.
Re: Digitaal.. Hoe?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Digitaal.. Hoe?
Beste David.
Allereerst van harte welkom op ons gezellige en leerzame forum.
De overstap van analoog naar digitaal roept natuurlijk vele vragen op en aangezien de mogelijkheden oneindig zijn, komen er steeds meer vragen naarmate je plannen concreter worden.
Ben, Anne en Henk geven al aan dat automatiseren op verschillende manieren kan en niet noodzakelijk is om digitaal te kunnen rijden.
Wel moet je er rekening mee houden dat je beperkt bent in het aansturen van het aantal locs en daarom "moet" je wel iets automatisch laten rijden om tijdens b.v. handmatig rangeren, continue treinverkeer te houden.

Op ons forum kun je over allerlei toepassingen lezen en altijd vragen stellen over zaken die je niet kunt vinden of niet begrijpt.
Zeker om eens te kijken bij diverse banen geven vaak al een idee hoe je verder wilt, het HIP in Werkendam is een uitstekende tip! :idea:

Veel plezier op ons forum en succes met je digitale start.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.