Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Big Boy met een extra geluid (ratel) ?

Gestart door JB zondag 15 december 2013, 22:56:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Big Boy met een extra geluid (ratel) ?
Ik heb vandaag een Big Boy uit zijn doos gehaald om hem op te knappen. Hij is van mijn vader geweest en die was er niet zuinig op. Na enkele centimeters te hebben gelopen viel het mij op dat hij behoorlijk ratelt. Het is net alsof de sleper constant van de puntcontacten afspringt (rikketikketik...). Het ligt echter niet aan de sleper, nadat ik die heb verwijderd bleef het geratel namelijk nog steeds aanwezig. Opmerkelijk daarbij is dat de frequentie van het geratel veel hoger is dan ik zou verwachten. Zelfs op snelheidsstap 1 gaat het al snel, veel sneller als bijvoorbeeld de omwentelingen van de assen. Ik heb zojuist even liggen kijken en nu valt het mij op dat de bodem van de cabine (onderdeel nummer 114 volgens de ersatzteilliste) ook klappert, dus op en neer beweegt.

Heeft iemand enig idee of en suggestie waar ik de oorzaak van het probleem moet zoeken ?

Jan
Re: Big Boy met een extra geluid (ratel) ?
Hmmmm........

Na heel veel op en neer rijden, op de baan en op de rollenbank viel het mij op dat de ratel alleen tijdens het rijden te horen was. Ergo, de aandrijving was goed.

Vervolgens nog meer kijken en rijden en plots viel me op dat het achterste draaistel van de lok het probleem veroorzaakte, deze stond wel heeeeeel laag. In een vlaag van enthousiasme de wielen van dit draaistel vergeleken met die van het draaistel onder de tender en wat bleek, die laatste hebben een grotere diameter. Voor de gein de assen omgewisseld en het probleem is verholpen  :) de vraag blijft hoe die assen zijn omgewisseld.....

Jan