Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen modellen ander fabrikaat
| | |-+  Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?  (gelezen 3530 keer)

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
« Gepost op: maandag 09 december 2013, 14:19:01 »

Hallo,

Ik kwam laatst Liliput 7500 tegen, de Badische VI c 922, geproduceerd tussen 1985 en 1990. Nu vroeg ik me af in hoeverre het lastig is dit model om te bouwen van 2-rail naar 3-rail. Heeft er iemand ervaring met het ombouwen van dergelijke oude Liliput-modellen?

Andere optie is natuurlijk gaan/ zoeken naar een 7505 (de wisselstroomuitvoering van deze loc). Die mag vooralsnog echter ? 111,00 opbrengen, een heel verschil met de ? 60,00 gemiddeld voor de gelijkstroomvariant. Kijken naar ombouwen lijkt me dus de moeite...

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en me enige input kan geven.

Met vriendelijke groet,
William
« Laatst bewerkt op: maandag 23 december 2013, 17:24:34 door Laenderbahn027 »
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

Wasmi

  • Gast
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: overkomelijk?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 09 december 2013, 17:52:38 »

William,

Als er ook een 3rail uitvoering van is, zal ombouwen zeker lukken. Wel de wielafstand aanpassen. Mijn ervaring met L loks uit die tijd is niet onverdeeld positief qua rijgedrag, maar dat zijn loks met getrokken tender met daarin de aandrijving (BR45 en 05), deze zijn erg gevoelig voor ontsporen, zelfs met de juiste wielafstand.

Walter
Gelogd

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: overkomelijk?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 09 december 2013, 17:55:26 »

Hoi Walter,

Bedankt voor je reactie!

Heb je suggesties hoe deze wielafstand (gereedschap) en naar welke waarde deze aan te passen?

Groet,
William
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: overkomelijk?
« Reactie #3 Gepost op: zondag 22 december 2013, 15:02:01 »

Hallo!

Och, och, hoe zwak kan een mens zijn... Ik kon 'm eenvoudigweg niet laten staan... Ombouwen komt nog, maar kijk eens wat een plaatje:


Liliput 7500 (GS) by william.canon30d, on Flickr

Mooi zwaar, verende buffers... Wie schön! En dat al eind jaren '80, begin jaren '90...

Groet,
William
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

Maarten

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Ziegenruck
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: overkomelijk?
« Reactie #4 Gepost op: zondag 22 december 2013, 15:59:56 »

Deze staat al een tijd op mijn lijstje. Het ombouwen moet goed kunnen, er is een ac versie beschikbaar. Ik twijfel alleen nog of de kleur niet te donker is. De licht blauwe variant heeft ook wel wat...  :)

Groeten Maarten
Gelogd
tijdperk 1-2 K.W.St.E. // Intellibox // Train Controller Gold
Volg de bouw van mijn baan op http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45791.0

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: overkomelijk?
« Reactie #5 Gepost op: zondag 22 december 2013, 22:45:19 »

Hoi Maarten,

Houd er rekening mee dat de lichtblauwe historisch gezien niet correct schijnt te zijn: de afstand tussen as 1 en 2 is niet hetzelfde als tussen 2 en 3, conform het voorbeeld. Bij de lichtblauwe versie heeft Liliput deze afstand wél gelijk gemaakt.

Ikzelf vind de kleur juist fantastisch. De ombouw gaat volgen in een later stadium.

Groet,
William
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

Koos1947

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: overkomelijk?
« Reactie #6 Gepost op: maandag 23 december 2013, 01:27:21 »

Ik weet niet hoe het zit met de sleper, maar ik heb zelf een oude Liliput BR38 omgebouwd, waarbij ik serieuze problemen kreeg met de decoder. Bleek het motorhuis niet geïsoleerd van het frame. Dus daar moet je wel ff op letten. Overigens wel een erg fraai model, kan me je zwakte goed voorstellen...:)

Koos
Gelogd
Koos

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: overkomelijk?
« Reactie #7 Gepost op: maandag 23 december 2013, 09:15:24 »

Hoi Koos,

Wat is het nummer van de BR38 die jij hebt omgebouwd? Ik ben benieuwd of daar ook een wisselstroomversie van voorhanden is/ was.

Alvast bedankt!

Groet,
William
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: overkomelijk?
« Reactie #8 Gepost op: maandag 23 december 2013, 09:17:16 »

Ik hoop de 10902... (Die is namelijk niet als WS geleverd.)
« Laatst bewerkt op: maandag 23 december 2013, 12:46:00 door Laenderbahn027 »
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
« Reactie #9 Gepost op: maandag 23 december 2013, 17:26:17 »

Hallo,

Tja, als het er van binnen zo uitziet:


IMG_0030a by william.canon30d, on Flickr

Luidt mijn vraag: wat nu?

Het is mijn eerste 2 naar 3-rail project, dus alle informatie is welkom...

Groet,
William
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

Frotter

  • Gast
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
« Reactie #10 Gepost op: maandag 23 december 2013, 18:30:17 »


Luidt mijn vraag: wat nu?


Goeie vraag. :D

Wat je ziet is de motor met ontstoor condensatoren. Die kun je wegknippen behalve de ene die tussen 2 polen zit aangesloten zit. Controleren (meten) of de motorpolen vrij van massa zijn. Voorts een decoder erin, sleper eronder en de wielen op 14mm zetten.

Of het kan? Geen idee. Ik zou lekker gaan 2 railen...... Maar dat is een non advies. ;)

Gr, Ben.
Gelogd

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
« Reactie #11 Gepost op: maandag 23 december 2013, 20:23:43 »

Hoi Ben,

Bedankt voor je reactie.

Er zit echter maar 1 ontstoorspoel op, en deze zit tussen de 2 polen (dat blauwe geval, als ik me niet vergis.

Nadere inspectie van het gele plaatje met schroef en lamp etc. achter de motor geeft bij mij de indruk dat:

- de linkerpool van de motor (zoals te zien is op de foto, dus de zwarte kant) verbonden is met de linker wielen (waarom zouden ze dit omkeren?)
- de rechterpool van de motor dus verbonden is met de rechterwielen.

Hoe kom ik erachter of alles geïsoleerd is van het chassis? Ik vermoed dat dit niet het geval is, daar de diodetest aangeeft dat er contact is tussen bijvoorbeeld de buffers voor en de beide contactplaten achter... Waarom is dit trouwens belangrijk? Wanneer ik een sleper monteer aan de onderzijde van de loc, zit deze tegen een kunststof plaatje aan. Maakt het dan nog iets uit?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groet,
William
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
« Reactie #12 Gepost op: maandag 23 december 2013, 23:00:09 »

Hallo Edward,

Bedankt voor je reactie.

- Wat betreft de multimeter: mee eens. Ik heb er eentje van ?7,99 van Conrad, maar die geeft bij bijv weerstandsmeting alleen nog maar waarde 1. Ik vermoed een kabelbreuk... Maar wat is een goede multimeter?
- Er zit een Bühlermotor in. Dient deze ook geïsoleerd te worden en zo ja, hoe? Ik kan me tape aan de onderzijde voorstellen, maar hij zit ook met 2 schroeven vast aan het frame. Hoe dat op te lossen?
- Voor de verlichting denk ik dat de enige optie LED's is. De lampjes die er nu inzitten zijn erg klein, plus zoals te zien is, is achter de motor nagenoeg geen ruimte...

Een heel project, zo lijkt het...

Groet,
William
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

huub

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 24 december 2013, 01:25:06 »

Er zit echter maar 1 ontstoorspoel op, en deze zit tussen de 2 polen (dat blauwe geval, als ik me niet vergis.

Nou, je vergist je wel..... dat is een condensator.
Kan ook niet anders want als het een spoel zou zijn dan zou ie de motor kort sluiten.

Verder maakt het niks uit als er een van de twee "ingangslijnen" aan het chassis ligt; dat is bij M* ook zo.
Je moet er alleen geen verkeerde of ongewilde verbindingen mee maken.
Ook mag geen van de motoraansluitingen aan het chassis liggen.

grv Huub
Gelogd

Aliebengalie

  • Gast
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 24 december 2013, 04:02:33 »

En ook met die multimeter van 7,99 kun je perfect alles meten hoor.
Of je nu precies de waarde moet kunnen weten is nu niet belangrijk.
Alleen of er verbinding is...en dat kan prima met dat apparaat.

Wat doe je er verder mee...???
Noppes toch zeker...is toch prima zo.

Maar alles gaat zo prima goed komen , en als je alles met beleid doet komt het vast goed... :thumbup:

Mvg: Alex

Gelogd

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 24 december 2013, 08:46:15 »

En ook met die multimeter van 7,99 kun je perfect alles meten hoor.
Of je nu precies de waarde moet kunnen weten is nu niet belangrijk.
Alleen of er verbinding is...en dat kan prima met dat apparaat.

Wat doe je er verder mee...???
Noppes toch zeker...is toch prima zo.

Maar alles gaat zo prima goed komen , en als je alles met beleid doet komt het vast goed... :thumbup:

Mvg: Alex

Mee eens Alex, maar als ik een weerstand van 1 meet bij alle settings, klopt er toch iets niet... Ik zal eens nieuwe batterijen proberen.

Groet,
William
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 24 december 2013, 09:09:43 »

Er zit echter maar 1 ontstoorspoel op, en deze zit tussen de 2 polen (dat blauwe geval, als ik me niet vergis.

Nou, je vergist je wel..... dat is een condensator.
Kan ook niet anders want als het een spoel zou zijn dan zou ie de motor kort sluiten.

Verder maakt het niks uit als er een van de twee "ingangslijnen" aan het chassis ligt; dat is bij M* ook zo.
Je moet er alleen geen verkeerde of ongewilde verbindingen mee maken.
Ook mag geen van de motoraansluitingen aan het chassis liggen.

grv Huub

Hoi Huub,

Bedankt voor je reactie, en uiteraard weer extra vragen:

1. Hoe controleer ik of er een motoraansluiting aan het chassis ligt?
2. Is het niet zo dat dit ook voor 2-railmodellen ongewenst zou zijn?
3. Hoe isoleer ik een motoraansluiting van het chassis? Suggesties?

Groet,
William
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

Wasmi

  • Gast
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 24 december 2013, 11:03:48 »

William,

1. Meten tussen de motoraansluitingen en het chassis. Dus, één meetpen op de motoraansluiting en de andere op een blanke plek op het chassis. Grote kans dat er één aan het chassis zit.
2. Nee, bij analoge loks is dat juist handig, omdat ook de wielen van één zijde met dat zelfde chassis contact maken, scheelt weer een draadje en wat contactveren.
3. Dat kan wat lastiger zijn, kijk of de motor zit vastgeschroefd aan het chassis, en of dat bevestigingspunt ook contact maakt met één van de motor aansluitingen. Als dat het geval is, kan je proberen de motoraansluiting van het bevestigingspunt te isoleren (bv Flm rond motoren wordt via het motorschild waar de borstels in zitten ook contact gemaakt met het chassis door een schroef, dat is vaak te isoleren door wat slijpwerk door de printbanen, maar soms is ene nieuw schild nodig), of anders een isolatiebusje plaatsen tussen de schroef en het motorhuis. Soms heb je bv isolatietape nodig om het huis van het chassis te isoleren, er zijn nogal wat mogelijkheden.  Eén troost, ik heb al heel wat omgebouwd, en het is (electrisch) altijd gelukt.

Walter
Gelogd

huub

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 24 december 2013, 14:05:55 »

De vragen zijn al door Walter beantwoord......
Rest mij nog iets toe te voegen over weerstandsmeting.
Je moet een goed werkende meter gebruiken en eentje waar je ook weet hoeveel weerstand je meet.
Bij laagohmige zaken als een motor is het handig als je ook 1 Ohm of 10 Ohm enz. kan meten, anders weet je nog niks.

Die 1 die op je meter staat, staat er ook als de meetsnoeren los hangen denk ik ?
Zou handiger geweest zijn als ie OVL(overload) of zo iets aan zou geven, in ieder geval het buiten het meetbereik vallen van de meting.
trouwens:
Een weerstandsmeting kan fataal voor de meter zijn als je gaat meten met de spanning nog op de schakeling.........
Gelogd

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 24 december 2013, 14:50:18 »

Heren,

Zekering in de rode pen was defect. Er zit nu een nieuwe in en dus kunnen we weer verder.

Weer wat geleerd :-).

Groet,
William
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

Koos1947

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 24 december 2013, 16:34:48 »

Op de (hele oude) doos staat 102... Het loknummer is 383832

Koos
Gelogd
Koos

Koos1947

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 24 december 2013, 16:43:31 »

William,

Ik heb destijds, behalve isolatie tussen de motor en het frame, ook de schroeven, waarmee de motor vastzit, met krimpkous afgeïsoleerd. Moet je daarna wel weer zorgen voor een goede aardeverbinding met de wielen....

m.vr.gr.

Koos
Gelogd
Koos
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.143 seconden met 26 queries.