Beste mensen,
Hierbij een foto-impressie van het vervangen van de koppelingen van de Lima IRM. Dit prachtige treinstel is voorzien van knullige koppelingen:

De mannetje/vrouwtje combinatie breekt bij de eerste de beste aanvaring (dan heb ik het nog niet eens over botsing). Voor de koppeling heb ik gekozen voor de Symoba K 107 en K 111:

Om te vergelijken hieronder de twee koppelingen. De bovenste is de originele Lima, de onderste de Symoba. Zo kun je bepalen hoever je de koppeling erop moet plakken.
In de Nem schacht heb ik de oude koppelingen van de Lima Panda gestoken (in een ander draadje laat ik zien hoe ik daar binnenverlichting ingebouwd heb met de Heljan koppelingen).

De wielstellen moeten ook aangepast worden:

Vervolgens alles opgeplakt. Ik heb ongeveer 2 mm tussenruimte moeten houden om koppeling niet tegen de wielen aan te laten schuren en de rijtuigen toch mooi gekoppeld te krijgen.

Het resultaat. De eerste foto oriineel, de tweede met Symoba:

En in de kleinste R1 bocht (C-rail 24130):<br><br>

Het scheelt een millimeter, maar misschien rijdt hij daardoor wat mooier door de bocht. Ook een tegengestelde bocht zal beter te nemen zijn.
Ik heb alleen nog wat problemen met het voorste rijtuig. De Symoba kan er net niet tussen:

Misschien dat ik iets kan proberen met de Symoba K 110, die iets kleiner is.
Wordt vervolgd dus.
Groeten,
Ferdi.