Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

aansluiten boosters

Gestart door frubel zaterdag 14 december 2013, 13:16:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aansluiten boosters
Lid sinds: 2013

offline
aansluiten boosters
plan een baan met 3 verdiepingen met c rails . Heb onder het laagste verdiep een ringleiding aangelegd ( bruin, rood en geel ). Wil werken met op elk verdiep een booster ( transfo 32VA & delta f4 ). Hoe worden deze aangesloten? Ieder op een eigen stroomleiding ( rood ) en sleperwippers ( met gemeenschappelijke massa ) of volledig van elkaar gescheiden ook de massa?
De gele draden van wissels en seinen kunnen deze aangesloten worden op een aparte transfo ( L bus ) met gemeenschappelijke massa, b.v oude lichttransfo?
Werk analoog in schaduwstation met oude lichtseinen ( 7188 ) en schakelrails ( recup ).Loks rijden digitaal.( MS2 )

groetjes
Re: aansluiten boosters
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: aansluiten boosters
Je hebt alleen de sleperwippers nodig.
De massa's mogen aan elkaar worden geknoopt.
Re: aansluiten boosters
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: aansluiten boosters
Ik vraag me toch af hoe nodig die sleperwippers zijn
ik heb diverse treinen rijden met 5 personenwagons met onder wagon 2/3 en 5 een sleper die onderling met elkaar verbonden zijn
en ik gebruik twee verschillende stroomkringen.

nog nooit problemen gehad of is dit toeval?

Gr Ed
Re: aansluiten boosters


Verzamelde info komt van Marklin en ESU.


Mvg,
Peter
Re: aansluiten boosters
Handig overzicht.  Merci!
Re: aansluiten boosters
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: aansluiten boosters
Interessant,

bedankt voor de vraag en vooral de antwoorden.
Re: aansluiten boosters
Lid sinds: 2013

offline
Re: aansluiten boosters
Dus volgens de tabel van Marklin door Peter gepost :
alle centrales ( ook MS2 ) met delta f4 ( 66045 ) als booster is midden scheiding nodig + sleperwip naar alle andere stroomkringen.
Dan moet ik op elk niveau een stroomdraad leggen gekoppeld aan een delta als booster voor stroomaansluiting voor rails op dat niveau.
De middenleiding zou dan geisoleerd worden en overbrugd met een sleperwip.
Massa worden aan elkaar verbonden
Gele draden van wissels c rails en seinen mogen samen aangesloten worden aan oude lichttransfo.

bedankt voor de informatie.
Re: aansluiten boosters
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: aansluiten boosters
Als je het rijden alleen doet met de Delta boosters en dus de "stroom" van de centrale niet gebruikt, of er de wissels mee schakelt (in een aparte stroomkring), dan heb je die "sleperwip ondingen" niet nodig.

Groet, Anne W