Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

info over servo's gevraagd

Gestart door Vic maandag 09 december 2013, 18:49:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
info over servo's gevraagd
Lid sinds: 2009

offline
info over servo's gevraagd
Beste mensen

Deze keer een vraag over het aansluiten van servo's. Wij willen een aantal servo's gaan gebruiken, overigens niet voor een modelspoorbaan, maar hebben te weinig kennis van de daadwerkelijke aansluiting, c.q. aansturing van deze motortjes.
Als test hebben we enkele servo's gekocht, maar het blijkt dat er waarschijnlijk nog een stukje extra electronica nodig is om ze goed te laten werken.

Kan iemand ons misschien zeggen wat we moeten gebruiken, of evt doorverwijzen naar een forum of platform waar dit meer van toepassing is. Ook zoeken we nog servo's of gelijke soort motoren maar dan wat groter/zwaarder van uitvoering.

Alle advies is welkom

Alvast bij deze onze dank

Vic
Re: info over servo's gevraagd
Hoi Vic,
Misschien kun je iets specifieker zijn in je vraagstelling. Wat heb je en wat weet je wel?
Aan alleen servo's heb je niets, je hebt inderdaad elektronica (bijvoorbeeld servodecoders) nodig om de servo's aan te sturen. Maar waarmee ga je de elektronica bedienen. Met een PC of met drukknoppen?

Servo's maken een bepaalde slag, van links naar rechts. De grootte van die slag stel je in op de elektronica (bijvoorbeeld de ESU Switchpilot Servo). Hiermee kun je 2 standen instellen. Op de servodecoders van digirails kun je 4 standen instellen. De genoemde servodecoders zijn echter wel bestemd voor toepassing op een spoorbaan.
Er is ook elektronica die je rechtstreeks op de USB-poort van je PC aansluit maar ik weet zo gauw niet meer waar.

Albert.
Re: info over servo's gevraagd
Lid sinds: 2009

offline
Re: info over servo's gevraagd
Het is de bedoeling om de servo's dmv relais te gaan aansturen. Dit wordt gedaan door een muziekprogramma dat wij zelf kunnen inregelen.
Wij maken gebruik van een midi-systeem dat genoeg vermogen levert om een relais te sturen. Wij willen dus één relais gebruiken om de slag rechtsom te maken, en één relais om de tegenovergestelde slag te maken naar de beginpositie.
Dus voor elke servo gebruiken we twee sporen in ons midisysteem. Hiermee kunnen we een nagenoeg perfecte afstelling voor ons doel realiseren. Maar dan moeten we de servo motoren natuurlijk wel aan de praat krijgen.
Het geheel krijgt een vaste voeding, dus wij zijn niet afhankelijk van een accu oid.

We hebben om te testen een aantal voordelige modelcraft  servo's nummer 404753 (conrad nummer) gekocht.

Vuur gerust meer vragen af als er verdere info nodig is.

Graag hoor ik wat ik aan electronica tekort kom

m.vr.gr.

Vic
Re: info over servo's gevraagd
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: info over servo's gevraagd
zoek eens op het forum.Daar staan simpele schakelingetjes met een NE555 op dit te verwezenlijken.
Re: info over servo's gevraagd
Misschien is het beter eerst eens uit te gaan zoeken wat een servo is, want volgens mij weet je niet eens wat een servo is (is overgens minder lullig bedoeld als dat het er uit ziet op een beeldscherm.
Re: info over servo's gevraagd
Lid sinds: 2009

offline
Re: info over servo's gevraagd
Beste mijnheer Vis,

Dank U voor de bijdrage.
U hebt helemaal gelijk, ik wordt op geen enkele wijze gehinderd door enige vorm van kennis.

En Bellejt, dankjewel voor de tip. Ik zal eens gaan kijken of ik het e.e.a. kan vinden. Zojuist heb al vluchtig het e.e.a. opgezocht maar het gaat vaak over digitale servo aansturingen. begrijpelijk bij een modelbaan. Wij gaan, zover ik het nu kan overzien, gebruik maken van analoge servo's.

m.vr.gr.

Vic



Re: info over servo's gevraagd
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: info over servo's gevraagd
Hallo Vic,

Dit lijkt me meer iets voor de radiografische modelbouwer, want met een zender  en ontvanger kan je ook een hele hoop bedienen, zij het dan wel via de zender.

Maar ook sommige zenders laten zich via de pc programmeren, maar let wel op, deze zijn niet goedkoop :important:

Je hebt grotere servo's dan we voor de modelbaan nodig hebben, en Graupner of Robbe hebben ze ook.

Modelcraft zal ook wel servo's hebben, en een forum voor de modelbouwer.......zal ik even zoeken voor je.........en jawel gevonden!!

Hopelijk heb je wat aan deze info ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: info over servo's gevraagd
Hoi Vic,
Ik vermoed dat dit wel gaat lukken met een ESU Switchpilot Servo. Met dit apparaat kun je de slag van de servo's naar links en rechts instellen met drukknoppen. Ik ben alleen niet zeker of je dit met relais aan kunt sturen.
Ik raad je aan je eens te verdiepen in de handleiding, die je kunt vinden op de website van ESU: Website ESU.

Ik ben wel heel nieuwsgierig waar dit allemaal voor dient. Een midi installatie die servo's bedient. Eventueel stuur je me een PB met je emailadres.

Albert.
Re: info over servo's gevraagd
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: info over servo's gevraagd
Hoi Vic,

Ik ben ook benieuwd naar de combinatie van midi en servo's.
Persoonlijk zou ik liever opto-couplers I.p.v. Relais gebruiken.
Ik kan je ook aanbevelen om even naar de servoprint van Hans Deloof te kijken, want daar kun je 8 servo's mee aansturen. Stuur me maar een PB als je meer wilt weten.

Groet,
Bert