Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Kopstation in waarschijnlijk iTrain (tbv baanontwerp)

Gestart door anton_79 vrijdag 13 december 2013, 11:11:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kopstation in waarschijnlijk iTrain (tbv baanontwerp)
Beste allemaal,

Hier een korte (zal wel een lang antwoord worden) vraag worden om mijn baanplan iets beter voor te bereiden op het digitaal en computer-gestuurd rijden.

Ik zou heel graag een kopstation in mijn baanplan op nemen. Hierbij moet natuurlijk gekozen worden voor ofwel een "omloop spoor" om de locomotief naar de voorzijde van de trein te brengen (oa. mijn SBB EuroCity-zet) ofwel ik ontkoppel het geheel, zet een nieuwe loc aan de voorzijde, rijdt met de hele trein de baan op en zet de oude loc op het opstelspoortje aan de voorzijde en herhaal het geheel bij de volgende doorkomst.

Nu is de concrete zijn beide of een van beide mogelijk/onmogelijk in de besturingssoftware en zijn er dan nog meer zaken waar direct rekening mee gehouden moet worden bij de voorbereidingen?

Alvast bedankt weer!
Anton
Re: Kopstation in waarschijnlijk iTrain (tbv baanontwerp)
Anton,

ik voer deze operatie volledig automatisch uit (zonder manuele handeling) met Windigipet.
De trein komt het kopstation binnen gereden, de loc koppelt los, rijdt 10 cm verder. Een tweede loc komt van het locstation aangereden, koppelt aan en rijdt met de trein weg. De eerste loc rijdt dan over het vrijgekomen spoor weg naar het locstation. Wanneer het stoomlocs zijn moeten ze nu nog wel een keerlus doen om zich om te draaien. Met de tijd zal ik dit keren doen met een draaitafel, maar die moet ik nog inbouwen.
Ik weet niet of dit in I-Train kan, maar in de laatste revisie van Windigipet is dit fantastisch uitgewerkt.

mvrgr

Luc Diels
Re: Kopstation in waarschijnlijk iTrain (tbv baanontwerp)
Anton,

Onmogelijk met de software die je op het oog hebt.
Ook met de opstapel staande Versie 3.0

Groetjes
Re: Kopstation in waarschijnlijk iTrain (tbv baanontwerp)
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Kopstation in waarschijnlijk iTrain (tbv baanontwerp)
Klopt, iTrain 3.0 ondersteunt dit nog niet. Xander is er echter wel mee bezig om dit te implementeren.
In 3.1 gaat dit verder uitgewerkt worden. iTrain 3.0 komt als het meezit via het forum dit weekend beschikbaar.
Als je met de PC gaat rijden is beginnen met een testbaantje echter wel aan te bevelen...
Succes!
Re: Kopstation in waarschijnlijk iTrain (tbv baanontwerp)
Goede avond heren,

Dank voor de reacties! Kan ik weer rustig verder puzzelen.

@Leeeke: ik weet dat ik eerst een testbaan moet/ga bouwen om alles rustig uit te pluizen. Echter vind ik het veel te leuk om ondertussen rustig verder te puzzelen met mijn baanplan, dus vandaar de vraag.

Gr
Anton