Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Gotthard - Het landschap in gaas
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Het landschap in gaas
Allemachies, Henk !!!

Aan motivatie geen gebrek, zo te zien. Kan het me wel voorstellen, het moment dat je de vormen en het geheel echt kunt zien, komt steeds dichterbij.

We volgen je op de voet  :P

Grtz Tony
Re: Gotthard - Het landschap in gaas
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Het landschap in gaas
@Martin: Het gaas zet ik vast met een eenvoudige tacker/nietmachine van 5 euro uit de graaibak bij de K**wei. De nieten waren snel op en die verkochten ze niet, die heb ik bij B*l.com besteld. Die waren 6,50 euro maar dan heb je wel 1000 stuks. Het gaas vastnieten op vurenhout en MDF gaat erg makkelijk en het zit stevig. Het gaas blijft uit zichzelf goed in model. Met de papier maché en straks het gips wordt het een heel stevige constructie. Het gaas met de grote gaten werkt trouwens makkelijker dan die met de kleine gaatjes. Het is makkelijker te modelleren omdat je met je vingers door de gaten kunt om het goed beet te pakken.
Re: Gotthard - Het landschap in gaas
Henk

Zo zie je maar dat je met de simpelste materialen iet mooi kan maken.
Re: Gotthard - Het landschap in gaas
Hoi Henk,

bedankt voor je reactie. Het was toeval dat ik het gaas in je draadje zag en mezelf bedacht...ik moet daar ook mee aan de slag. Hoe pak ik dit aan? Opgelost :thumbup:

groeten Martin
Re: Gotthard - Het landschap in gaas
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Gotthard - Het landschap in gaas
 8o Hoe langer ik naar de foto's kijk, des te meer indruk maakt het op me. Ik vind het knap dat je het totaalplaatje nog steeds in je hoofd hebt. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Suc6 met de verdere vormgeving en bergbouw, ik blijf het volgen.

Dirk-Jan
Re: Gotthard - Het landschap in gaas
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Het landschap in gaas
Je gaat lekker Henk. :thumbup:
Kijk net als de forumleden uit naar de volgende update. ;)
Re: Gotthard - Het landschap in gaas
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Het landschap in gaas
Dank voor alle leuke reacties. Dat is net zo leuk als het bouwen :)

@Dirk-Jan: In je hoofd bedenken gaat bij mij altijd makkelijker dan het daadwerkelijk bouwen. Ik ben zeker tevreden tot nu toe. De boel nu beplakken met kranten zal uitwijzen of de vormen goed zijn gekozen en of alle doorkijkjes wel voldoende zicht geven op de interessante plekjes (althans die hoop ik te kunnen bouwen).  Bij de stuwdam wilde ik nog een helikopterplaats maar daar was echt geen ruimte dus daar moet ik een andere plek voor vinden. Volgens mij heb ik nu wel een plaats voor alle gewenste thema's. We gaan het zien.
Re: Gotthard - Het landschap in gaas
Henk
Zo te zien heb je nog wel een paar kilo gazettenpapier nodig om alles te bedekken.
Blijf je vorderingen volgen.
Gotthard - Krantenlandschap
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Krantenlandschap
Het grote werk is klaar! Het landschap heeft vorm gekregen. De komende tijd blijf ik kijken of de vorm mij zo bevalt of dat er nog zaken moeten veranderen. De grote lijn staat dus het detailwerk kan beginnen.

Ik ben nu begonnen met proefrijden maar dat viel tegen. De rails is te vuil. Eerst aan de slag met de poetsdoek want daar is de Lux-reiniger ook niet tegen opgewassen. En dan zal ik met het proefrijden vast nog wel een tunnel tegenkomen die toch te krap bemeten is ondanks redelijk zorgvuldig bouwen. Ik verwacht dus nog wel wat aanpassingen voordat er probleemloos gereden kan worden.

Verder vraag ik mij af of ik het geheel nog even grofweg zal insmeren met gips, met verf of met beide anders blijf ik nog vrij lang tegen die krantenhoop aankijken. Voor het definitief bouwen van rotsformaties werk ik liever op kleinere schaal omdat dan meer detail nodig is en dat gaat een stuk langzamer. Het zou dus een soort tussenstap kunnen zijn.

Enkele overzichtsfoto's:







En een poging tot een panoramafoto:

Re: Gotthard - Krantenlandschap
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Gotthard - Krantenlandschap
Henk,

Ik heb je verrichtingen met belangstelling gevolgd. Geweldig resultaat.

Je weet niet of je wel of geen gips laag over de kranten moet aanbrengen.
Voor rust in je ogen richting de baan zou ik dit zeker doen, de kranten aanblik geeft namelijk veel onrust is een toch rustig landschap.

Gr. Fred.
Re: Gotthard - Krantenlandschap
Lid sinds: 2012

Groningen

offline
Re: Gotthard - Krantenlandschap
Hoi Henk,

Dit ziet er al heel indrukwekkend uit maar met een beetje fantasie ( en dat heb ik  :-) )
gaat dit gigantisch mooi worden.

Op je vraag wat je moet zodat je niet tegen de kranten aan kijkt, zou ik kiezen voor gipsverband.
Dit kan je eventueel een kleurtje geven en is redelijk licht in gewicht. Daarna kan je altijd kijken
hoe je de detaillering gaat uit werken.

Veel succes met de verdere bouwvan deze miniatuur Zwitserse wereld  :thumbup:
Re: Gotthard - Krantenlandschap
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Krantenlandschap
Hoi Henk,

Ik heb bij mijn diorama ontdekt, dat een verf-voegwit (voegsel)-watermengsel heel snel een mooi resultaat oplevert; aan te brengen met een (radiator)kwast, lang verwerkbaar, meteen kleur en relatief goedkoop want je hebt maar een dun laagje nodig.
Het geeft meteen een mooie structuur en is ook nog achteraf te bewerken.

Als je het mengt tot zachte smeerboter-dikte, werkt het heerlijk.
Het geheel droogt enkele tinten lichter op dan het mengsel.

Grtz Tony

Ps zie net de tip van Bernard, er leiden vele wegen naar Rome (ook via de Gotthard  :P)
Re: Gotthard - Krantenlandschap
Hallo Henk,

Erg mooi gedaan ! Oh ja, ik zie de bekende IKEA ladekasten onder je baan, ik heb er ook 2 van gekocht...ideale dingen om alles in op te bergen !
Re: Gotthard - Krantenlandschap
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Gotthard - Krantenlandschap
 :) Wat ook nog kan; Latex muurverf, misschien heb je nog ergens een restje staan. Als er dan later gips of lijm op moet, blijft dat prima zitten.

Dirk-Jan
Re: Gotthard - Krantenlandschap
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Krantenlandschap
Citaat van: Jongslog op zondag 15 maart 2015, 09:41:02
Het grote werk is klaar!

Gefeliciteerd Henk! Pannenbier? :lol:
De maquette die ik destijds had gemaakt van de eerste modelbaan,
was ook met papier maché opgebouwd. Daar had ik later een laagje
tegellijm opgezet, wat een stevige, harde onderlaag in het steen-grijs
opleverde.

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Krantenlandschap
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Krantenlandschap
Indrukwekkend hoor. :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Krantenlandschap
Henk.

We gebruiken altijd rotband maar als je dat er met dikke lagen op smeert dan wordt het wel heel zwaar.Als je er dan een laag op hebt zitten dan is het verstandig om het een kleurtje te geven.Als je dat niet doet zal je zien dat er altijd stof blijft.We proberen tijdens de eerste laag er altijd wat model in de rotsen te krijgen.Ook kan je er wat stukken gegoten rots in verwerken.Als je dat doet dompel die delen eerst onder in water.Dat modelgips zuigt zoveel vocht aan dat het rotband te snel droogt en dan ligt het los op de ondergrond.

Het ziet er tot nu toe goed uit  :thumbup:

Harald & Alex
Re: Gotthard - Krantenlandschap
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Gotthard - Krantenlandschap
Henk,

Het idee van Dirk-jan is niet slecht, je ziet dan alles in 1 kleur.
En als er iets niet bevalt kan je dit makkelijker aanpassen als dat er gips op zit.
Succes ik blijf je volgen.
Gotthard - video
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - video
Dank voor de reacties en tips. Ik denk dat ik het restje latex wat ik hier nog heb staan maar over de krantenberg smeer. Dan oogt het wat rustiger en kan ik op mijn gemak gaan knutselen met de verdere detailbouw. Maar eerst nog veel sleutelen aan het probleemloos laten rijden van de treinen. Op dit moment nog last van vuile rails en enkele wagons die ontsporen (maar dat deden ze altijd al ...)

De eerste resultaten al zichtbaar gemaakt met EEN FILMPJE.
Re: Gotthard - video
mjv_train
gast

Re: Gotthard - video
Mooooooiiiiii, geweldig om te zien

word vast en zeker nog mooier als de bergen "aangekleed" gaan worden

groeten
Marcel
Re: Gotthard - video
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Gotthard - video
Hallo Henk,
zojuist je filmpje bekeken, erg indrukwekkend (ondanks al die oude kranten).
In een woord prachtig resultaat tot nu toe. :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
en
de landschapsstoffering moet nog beginnen.
Re: Gotthard - video
Opazwitserland
gast

Re: Gotthard - video
Filmpje oogt nu al groots.  Prachtig man.  Zwitserse kaas op zijn best  :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - video
Henk

Prachtig filmpje. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - video
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - video
Hoi Henk,

De film geeft een goed beeld van je baan  :thumbup:
Je onderbergse station komt ook goed tot zijn recht zo.

Succes met poetsen en niet knoeien met verven  :P

Grtz Tony
Re: Gotthard - video
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Gotthard - video
Hoi Henk,

Wat een traject tussen de bergen erg leuk filmpje om te zien. Ben benieuwd weer naar het vervolg. :thumbup: :thumbup: :)
Re: Gotthard - Het landschap in gaas
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Het landschap in gaas
Dag Henk.

Ook na het zien van het filmpje:
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 07 maart 2015, 22:26:22
Imposant ...  8o

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - video
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - video
Mooi Henk,

Erg mooi om de trein zo door de bergen te zien rijden  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard - video
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - video
Hallo henk,

Fantastisch om je kroko door je krantenlandschap te zien kronkelen.

Ben benieuwd hoe het er uit ziet als er een laag over heen doet.

Succes,

Erik
Re: Gotthard - video
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - video
 :thumbup: :thumbup: Filmpje. :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - video
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - video
Mooi filmpje Henk, het gaat werkelijk een machtige baan worden! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - video
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Gotthard - video
WOW das pas echt een hoop werk geweest

met nu al een schitterend resultaat

mooi hoor ik blijf dit zeker volgen

Gr Ed
Gotthard - Gips en latex
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Gips en latex
Een deel van de krantenberg ingesmeerd met een restje latex wat ik nog had staan. Daarmee oogt het bonte krantenlandschap veel rustiger. Nadeel is wel dat de kranten makkelijk loslaten met het kwasten. Het luik voor het mangat ligt er overigens niet in nu. Valt niet eens echt op maar de houten rand van het gat is nu zichtbaar.



Een ander deel al bewerkt met Rotband gips. Dat is lekker boetseren om gaatjes en andere onvolkomenheden weg te werken. En met het gips plak je de boel ook aan elkaar. Wat mij ook opvalt is dat sommige rotsen toch wel erg steil zijn. Hopelijk lukt het om met ijslands mos een mooie begroeiing en de suggestie van een bos te creëren.



Moeilijk te zien of dit nu de gewenste rotsstructuur is maar ik heb goede hoop. Kan niet wachten tot het droog is :)

Re: Gotthard - Gips en latex
Henk.

We hopen toch niet dat je alles met ijslands mos vol gaat plakken  :O Wat mooie rotspartijen met hier en daar wat groen doen het beter als grote vlakken met die z... Maar goed jouw baan jouw feestje.We willen er maar mee zeggen dat als je met zoiets groots bezig bent de neiging komt om met lange halen snel thuis te zijn en daar kan je later spijt van krijgen.Geduld geeft de beste resultaten..........

Harald & Alex
Re: Gotthard - Gips en latex
Henk

Je gaat als een speer.
Baan ziet er al een stuk rustiger uit nu dat het krantenpapier bedekt is.
Re: Gotthard - Gips en latex
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Gips en latex
Je gaat lekker Henk. :thumbup: :thumbup:
Het kijk wat beter naar de bergen nu het witter is zo komen de contouren van de bergen beter tot zijn recht. ;)
Re: Gotthard - Gips en latex
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Gips en latex
Dag Henk.

Flinke vorderingen, die zich goed laten zien.
Dek je de rails nog af, tijdens het gipsen?
Het scheelt schoonmaken en volgens Murphy
zal dat al gauw op een lastige plek zijn ...

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Gips en latex
Dag Henk,

Geweldig filmpje, en wat is het toch imposant! Ik blijf volgen, want ik zie graag het vervolg!

Succes verder.

Groeten,
Roel
Re: Gotthard - Gips en latex
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - Gips en latex
ziet er goed uit zo
Voor de bekleding van de rots
Bij acti on hebben ze op de deco deco mos , en een soort houtkrul spul
als je dat met sate of coctail prikkers vast zet
1rst even wat kleur nuanses en spuitlijm
dan vlokken en grassen
op de wand ,en je hebt een mooie begroeing die toch redelijk open (kan) blijven,met een ondergrond die je maakt als t uitkomt
daaromheen kan je als overgang met bomen werken
Re: Gotthard - Gips en latex
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re: Gotthard - Gips en latex
Hallo Henk,

Wat een gipsmassa word dat zeg, zoals Harald en Alex al opmerkte
hoop ik niet dat je alles vol plakt met dat afgrijselijke ijslands mos.
En ga je nog bovenleiding aanleggen , dan zou ik het van boven naar onder doen
nu kan je er enigszins nog bij. Bovenleiding is wel een Must voor een Zwitserse baan.
( positief bedoeld

Groeten Johan
Re: Gotthard - Gips en latex
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Gips en latex

Hoi Henk !

Ik schaar me even bij de (vrijblijvende) adviseurs  :P

Rotsen zijn pas geloofwaardig, wanneer je er niet aan kunt zien dat je met een kwast of mes bent bezig geweest. Zo zijn ze in het echie namelijk ook niet gemaakt. Dat kost vooral kijk-tijd; foto's en dat wat je zelf gebakken hebt.

Over het groen zou ik me nog helemaal niet druk maken. Als de bergen er voor jou goed uitzien, ook qua kleur, heb je nog tijd genoeg om van alles en nog wat uit te proberen. Je kunt op allerlei manieren met mos werken trouwens. Ik zou het nu eerst alleen (los) gebruiken om de zaak op te leuken en om uit te proberen, waar groen noodzakelijk is.

Leuk, dat je volgers bezorgd zijn dat je baan niet supermooi wordt  :-)

Grtz Tony
Re: Gotthard - Gips en latex
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Gips en latex
Dank voor de reacties en adviezen. Dat is het mooie van dit forum.

Met het gipsen dek ik de rails af want knoeien doe ik altijd :) En nog zitten er soms verborgen gaten en drupt de boel op de grond.

Voor de scenery plunder ik vaak rond de Kerst de tuincentra dus ik heb ondertussen allerlei materiaal. Met ijslands mos zijn best aardige resultaten te halen maar ik ben ook niet vies van een mooi stukje rots. Zie mijn eerdere pogingen.





Het is zeker de bedoeling om ook met bovenleiding aan de gang te gaan. Die wil ik grotendeels zelf solderen. Dat vond ik altijd leuk om te doen. Zie mijn vorige baan. Het laat nog even op zicht wachten want er zijn eerst andere prioriteiten en ook nog sparen want messing H-profielen zijn best duur (maar goedkoper dan kant en klaar spul).






Re: Gotthard - Gips en latex
Henk

Proficiat, de eerste twee foto's vind ik het landschap bijzonder goed gelukt.
De derde foto zou ik de eentonige kleur van de ballast een beetje aanpassen.
Eventueel wat ontluikend gras ertussen om de kleur wat te breken.
Voor de rest een dikke  :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Gips en latex
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Gips en latex
Oooooooh, als ik je eerdere resultaten zie, snap ik niet waarom iemand zich druk zou maken cq twijfels zou hebben!
Ik raak steeds meer overtuigd dat t gewoonweg schitterend gaat worden :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Gips en latex
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Gips en latex
Ik zeg niks meer aan de bergen doen Henk. :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Gips en latex
Ik maak me niet druk, ik wil alleen maar een positieve sugestie doen.
Re: Gotthard - Gips en latex
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Gotthard - Gips en latex
Wat een klus Henk. Je kunt nu in ieder geval de krant wel opzeggen ;). Ben benieuwd hoe het er uit ziet als alles op kleur is. En ja ik sluit me eigenlijk wel aan bij de andere die een reactie geven op het ijslands mos. Met is wellicht wel mooi om er wat mooie dennen en andere naaldbomen in te verwerken. Dit geeft een wat afwisselender landschap. Ja al die adviezen van iedereen, gewoon doen wat je zelf het mooiste vindt dat is uiteindelijk het belangrijkste.

Blijf je met belangstelling volgen.

Groet, Ronald
Re: Gotthard - Gips en latex
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Gips en latex
Citaat van: h0_miessie op zondag 22 maart 2015, 16:32:45
Ik zeg niks meer aan de bergen doen Henk. :thumbup: :thumbup:
Ik hoop juist dat Henk nog heel veel aan zijn bergen gaat doen, want hij is nog lang niet klaar! ;)
Re: Gotthard - Gips en latex
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Gips en latex
Citaat van: Jorg op zondag 22 maart 2015, 16:37:53
Ik maak me niet druk, ik wil alleen maar een positieve sugestie doen.
Sorry Jorg, ik drukte me wellicht wat ongelukkig uit. Henk krijgt van alle kanten allerlei tips over wat hij wel en vooral niet moet, en als ik dan foto's van zijn vorige banen zie dan denk ik dat die tips soms wat overdone zijn, ondanks het feit dat we natuurlijk altijd van elkaar kunnen leren!
Gotthard - Broscerinatunnel
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Broscerinatunnel
Dank voor de reacties op de laatste foto's. Daar ga ik inderdaad niks meer aan doen want die waren van mijn vorige modelbaan  :D  Maar geef vooral tips en trucs want soms zit je in een verkeerde richting te denken en kom je daardoor weer op goede ideeën. Kritisch zijn mag ook, dat maakt complimenten weer waardevoller :) En ik leer nog steeds bij. Ik hoop dat anderen ook weer inspiratie krijgen van mijn verrichtingen. 

Na het grove werk nu naar wat meer verfijning. De Broscerinatunnel staat prominent vooraan op de tafel en springt in het oog vanwege die enorme rots. Dit is de enige plaats waar de dubbelsporige Gotthardlijn wordt gesplitst en het ene spoor door de tunnel gaat en het andere langs de rots gaat. Het doel is niet exact nabouwen want daarvoor ontbreekt toch de ruimte maar ik streef wel naar een goede impressie.


De noordkant van de tunnel:



De rots nog wat bewerkt met modelgips om de vorm nog iets beter te benaderen. Het tunnelportaal en de muur heb ik uitgevoerd in klei. Met klei kun je iets makkelijker een verdikte rand maken dan met gips.





De zuidkant van de tunnel:



De rotsen geprobeerd te boetseren van modelgips op een fundament van resten piepschuim. Beperkte ruimte hier.



Als je foto's hebt van deze plek dan nodig ik je van harte uit om die hier te plaatsen.
Re: Gotthard - Broscerinatunnel
Hoi Henk.

We willen zeker niet dicteren wat mooi is of niet en we hebben daar zeker geen patent op  ;) We hebben in het verleden dat ijslands mos wel gebruikt en het is slecht bevallen.Wat bomen en  groen van Heki of Mininatur is uiteraard duurder maar staat wel 100x beter.

Je tunnel project ziet er goed uit overigens.Wel wat krap maar we gaan er van uit dat je getest hebt dus zal het wel goed komen.Niet dat je met een uitstekend trapje oid. blijft haken.Da zou zonde zijn.

Harald & Alex