Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke geplaatst
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke geplaatst
Dag Henk.

Vooropgesteld ben ik bijzonder gecharmeerd van het ontwerp van jouw modelbaan :thumbup:

Toch heb ik een punt van aandacht voor jou betreffende de ondersteuning van de onderbouw.
Mijn oude modelbaan had een soortgelijke opbouw van de onderbouw, zij het een stuk kleiner.
Ook had ik de onderbouw van MDF, waarvan bekend is dat het niet dezelfde stijfheid heeft
als multiplex. Naar mijn gevoel is bij jou de ondersteuning van de onderbouw te summier.
Je geeft nu aan dat de boogbrug met gips jouw tegenvalt voor wat betreft het gewicht.
Dat zal allicht niet minder worden met het maken van de bergen en de rest van de scenery!
Wat schoren, spijkerplaten en dwarse hoeken kunnen de boel aanzienlijk verstevigen ...  :idea:

Ik ben trouwens enorm benieuwd naar welk eindresultaat je werkt met de boogbrug! :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke geplaatst
Dank voor de reacties waar ik blij mee ben. Ik doe graag mijn voordeel met de ervaring van anderen en ik waardeer kritische opmerkingen! Ik ben zelf eigenlijk niet zo tevreden over de boogbrug. Het is op zich wel een mooi object vind ik maar de middenboog oogt niet genoeg als een enorme overspanning van het ravijn en dat nu juist wel mijn beleving bij deze brug in het echt. Mogelijk oogt het heel anders als er straks scenery met bomen omheen staan.

@Harald en Alex: het schilderwerk vind ik vaak het moeilijkste onderdeel. Het lukt mij vaak niet om het kleureffect te krijgen wat ik in mijn hoofd heb. Schilderen van Rotband gips rotsen lukt meestal. Maar de rotband vind ik net te grof voor het steenmotief. Modelgips wordt veel te snel hard om makkelijk te verwerken. Nu dus het experiment met plamuur. Dat blijft langere tijd verwerkbaar en droogt uiteindelijk toch heel snel. Het is inderdaad afwachten wat het resultaat wordt.

@Erik: Terechte opmerking over de constructie van de onderbouw. Mijn vorige treintafel had een soortgelijke constructie. Waar ik op let is dat dragende delen altijd in "echt hout" zijn uitgevoerd. De constructie kan bijvoorbeeld mijn gewicht prima dragen en zit klem tussen de muren. De hoofdbalken zijn naar mijn idee sterk genoeg om veel gewicht te dragen. Maar de treintraject in MDF is nu nog summier ondersteund. Met het bouwen worden steeds meer steunen aangebracht. Ik heb ook de ervaring dat kippengaas, papier maché en rotband een keihard massief vormen en zo ook meer stijfheid aan de constructie geven.
Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke geplaatst
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke geplaatst

Hoi Henk !

Als je aan de veilige kant wilt blijven met schilderen, werk dan van licht naar donker en met verdunde acrylverf.
Ook proefstukjes zijn een overweging waard. Pas na een dag drogen ( soms langer) zie je de kleur pas goed.

Grtz Tony
Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke geplaatst
Ik heb ooit een schilderscursus gevolgd en daar onderwezen van donker naar licht. Ik heb daar goede ervaringen mee.
Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke geplaatst
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke geplaatst
Johan heeft gelijk wanneer het om een rotspartij gaat, dan kun je het beste met sterk verdunde zwarte verf als basis beginnen dan krijg je goede diepte werking van de donkere kieren in de rotsen en dan werk je inderdaad van donker naar licht, maar moet je een muur schilderen met lichte voegen dan doe je eerst de muur helemaal wit maken en wrijf je met en doek of tissue de boel weer schoon daarna doe je de stenen dry-bruschen met de kleur die je wilt hebben b.v. rood of grijs, en dan werk je van licht naar donker.

Kijk voor een voorbeeld in mijn draadje "Gotthardstrecke", ik heb in de BW een gebouw in rode kleur gemaakt met witte voegen en verder zie je dat ik de rotsen heb geschilderd van donker naar licht. Mijn ondergrond is meestal roodband.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel succes, en niet bang zijn met de verf.

Groet Herman.
Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke geplaatst
Hallo Henk.

Je kan toch nooit een goede voorstelling van maken hoe het er uit gaat zien.Wij denken ook wel eens van dat hebben we toen zo gedaan en als je het dan precies hetzelfde doet komt het er toch net iets anders uit.

Wij maken meestal als we met een nieuwe kleurencombinatie beginnen of een andere ondergrond even een proefstukje.Dan kan je de werking zien als het droog is.Als je dat eens probeert dan kan je ook zien wat er wel mooi is en wat definitief niet.Zwart of donkerbruin als wash beginnen en dan op het eind een drybrush met een lichte kleur veranderd het eindresultaat wel behoorlijk.

Als je wat te showen hebt qua kleur resultaten zien we dat graag.

Harald & Alex
Gotthard - 100 meter figuurzagen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - 100 meter figuurzagen
Inmiddels heb ik ontdekt waarom ik eigenlijk niet helemaal tevreden ben over de brug. De grote boog is nu een halve cirkel. Die boog is in het echt wat "platter". Een grotere cirkel of parabool dus. Ik ga hem nu niet meer wijzigen maar de volgende bruggen ga ik wel anders tekenen.

Met het schilderen wil het ook nog niet echt lukken. Het mengen va de juiste kleuren vind ik altijd lastig. Ik heb de brug nu maar weer egaal grijs gemaakt, gereed voor een volgende poging. Door de flits zie je het steenmotief op de foto nu amper meer.



Ondertussen gaat de productie van steen boogbruggen lekker door. Op een plaat MDF teken ik de gewenste modellen.





En dan 100 meter figuurzagen :)  Ik gebruik de decoupeerzaag. Met een dun zaagje kun je makkelijk ook de kleinere bogen uitzagen.





Vervolgens plak ik de delen aan elkaar met allemaal stukjes MDF. Het dubbelspoor is 11 cm breed en daarnaast zit meestal een looppad op de brug. De bogen maak ik niet zo breed omdat de verhoudingen dan niet kloppen. De MDF platen zijn 8 mm dik en daartussen plak ik stukjes van 6 cm breed. De boog is dan in totaal circa 8 cm breed. De bruggen zouden ook veel langer moeten zijn maar die ruimte heb ik niet. De lengte is meestal 1,5 tot 2 railstukken, dus ongeveer 40 cm. En zo ontstaat het houten skelet.







Als de houtliijm droog is smeer ik de brug in met Rotband. Alle kieren worden dan mooi opgevuld. Ik heb nu het steenmotief in de natte Rotband gekerfd. Rotband is grover dan plamuur dus het wordt allemaal wat ruwer en grover om te zien. Ik ben van plan om zo wat verschillende technieken toe te passen. Ik wil ook nog met klei aan de gang en ik heb gezien dat je in blauwe isolatieplaat ook steenmotieven kunt maken. Kijken wat uiteindelijk het beste bevalt.




Re: Gotthard - 100 meter figuurzagen
Hoi Henk,

IJverig bezig.  Je gaat als een speer.  Mooi, maar ik vraag me het volgende af.  Je tekent je steenmotief nu in de natte smurie , kan je niet beter als mooi egaal plamuren en het mooi laten drogen en dan de steenmotieven inkrassen.  Ik denk dat je dan minder werk hebt dan nu.  T'is maar een suggestie hoor.
Re: Gotthard - 100 meter figuurzagen
Henk

Kijk eens bij ons naar de laatste fotos.Daar kan je het verschil zien in de brug en de steunmuur qua textuur.De brug is van gips en de muur van klei.Je kan het beste gewoon de rotband laten drogen en er dan in krassen.Zo is de brug van ons ook gedaan.Wij vinden dat gips de beste resultaten geeft.

Harald & Alex
Re: Gotthard - 100 meter figuurzagen
Zo mooi hoor hoe je dit allemaal maakt eerst alles uittekenen dan figuurzagen en komt het gips doe rustig aan met gips  en laat het rustig drogen en dan bewerken,ik vind ook dat gips het mooiste resultaat geeft.
ps. ik maak bijna alles in gips dus heb je ideen nodig kijk in mijn bij de topics
ga zo door  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - 100 meter figuurzagen
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Gotthard - 100 meter figuurzagen
 :) ik denk ook dat gips mooiste resultaat geeft . Wel goed laten uitdrogen ,minstens een week .Ik weet je moet enorm geduldig zijn maar resultaat is zoveel beter dan .

Groeten Freddy
Re: Gotthard - 100 meter gipsen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - 100 meter gipsen
Het krassen in de droge gips is iets meer werk maar geeft veel mooier resultaat. Je kunt dan wat nauwkeuriger de steenstructuur aanbrengen. Daarom alle houtskeletten voor de stenen boogbruggen allemaal ingegipst met Rotband.





Het schilderwerk is ook onder handen maar helaas viel mijn looplamp op de grond en hield het licht er mee op. Natuurlijk alleen maar van die zuinige peertjes in huis die veel te weinig licht geven... En goed licht is wel cruciaal om er wat van te kunnen maken.
Re: Gotthard - 100 meter gipsen
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Gotthard - 100 meter gipsen
 :P Ik zou wanneer het voor een deel is opgedroogd (enkele dagen later ) het reeds opschuren met schuurpapier zodat de ruwste gedeeltes weg zijn. Dan na nog een aantal dagen pas beginnen krassen ...

Groeten Freddy

Re: Gotthard - 100 meter gipsen
Hallo Henk,

Je hebt een interessant baanplan. Leuk om de opbouw er van te volgen. Het begint er goed uit te zien. Welk helling percentage gebruik je voor de klimspiralen?
Re: Gotthard - 100 meter gipsen
Mooie massaproductie van bruggen :thumbup: Ik zie dat jij ook gezegend bent en op de keukentafel mag/kan knutselen :D
Re: Gotthard - 100 meter gipsen
Ziet er goed uit. Inderdaad even een tijdje laten drogen en veel geduld hebben.  :thumbup:
Re: Gotthard - 100 meter gipsen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - 100 meter gipsen
Inderdaad is geduld van belang, rustig laten drogen die handel. Helaas heb ik weinig tijd en nog minder geduld :)

@Martijn: de klimspiralen zijn 3,5% stijgend met een R2 bocht, en 4,5% dalend met een R1 bocht. Gaat goed met mijn treinstellen. De sleep is maximaal anderhalve meter omdat ook de lengte van de trein een beetje moet kloppen in het landschap vind ik. Nou klopt niet helemaal want tunnels en bruggen zijn bij mij naar verhouding korter dan in werkelijkheid. Als je de ruimte hebt zou ik zeker een grotere radius toepassen maar ik had nogal wat wensen en eisen voor het gehele traject en dan moet je keuzes maken.

De productie gaat verder met de bruggen. Nu een graadje moeilijker bezig met boogbruggen die in een bocht zijn gepositioneerd.
Re: Gotthard - 100 meter gipsen
Opazwitserland
gast

Re: Gotthard - 100 meter gipsen
Henk,
Geduld is ook mijn sterkste kant niet.  Toch moet het soms of je komt hopeloos in de knoei en dan moet je herbeginnen. De bruggen gaan mooi worden, dat zie je nu al.  Succes nog
Re: Gotthard - 100 meter gipsen
Henk.

Wij hebben wel wat metertjes gips verwerkt in onze baan en ook diverse bruggen et etc gemaakt van gips en als je twee dagen later met krassen begint en je hebt de goeie dikte dan kan jij lekker aan de gang  ;)

Een tip:Pak een lange winkelhaak en zet deze goed recht.Dan kras je daar met een kleine platte schroevendraaier de lengtevoegen er in.Als je het uit de losse hand doet zal je zien dat je of te ver of te dicht bij elkaar komt en dat zie je dan later terug.Een tussenruimte van een halve centimeter is goed.Is je de voeg niet breed genoeg dan een sterschroevendraaier er achteraan.Wel een kleine natuurlijk  ;)

Wat verven betreft kan je alvast als je er eentje gekrast hebt er met sterk verdunde kleur zwart overheen gaan en dit met een natte spons weg vegen.Dan zal je zien dat de stenen naar grijs gaan en de voegen zwart blijven.Wat wij met de laatste brug gedaan hebben is dus zwart en wegvegen en daarna met een grijze kleur drybrushen.Dan krijg je al een leuk resultaat.Je kan ook met bruin beginnen en dan met een andere kleur drybrushen.

Als jij een week lang naar dat gips zit te staren of het wel droog is moeten wij ook een week wachten op resultaten dus gaan met die schroevendraaiers  :mrgreen:

Harald & ALex
Gotthard - Bruggenbouw in bochten
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Bruggenbouw in bochten
Het zijn weer mooie reacties die binnenkomen dus dat vraagt om een tussentijdse update :)

De bruggen die in een bocht liggen zijn lastiger om te maken. Op de modelbaan zijn de bochten nogal scherp en bij dubbelspoor is de binnenbocht dan zo'n 80% korter als de buitenbocht. Dat betekent dat de brugbogen in de binnenbocht dus 80% smaller moeten zijn dan in de buitenbocht. En soms zit er wel een recht stukje in het traject wat dan weer wel even groot moet zijn. Na het nodige tekenwerk kwam het moment suprème... Zou de theorie ook in de praktijk kloppen? Het spoortraject uitgezaagd in 8mm MDF. De bogen uitgezaagd in 4mm MDF zodat ik die dunne plaat er langs kan buigen en vastlijmen. Het blijkt te kloppen! De pijlers zitten netjes tegenover elkaar! Als dit droog is kan ik de boel uitvullen met MDF stukjes.

Ik maak de onderbouw van de bruggen overigens smaller dan het dubbelspoor omdat ze anders veel te lomp lijken. Het spoor met looppad steekt dan wel meer over maar dat komt aan de achterzijde zodat je het niet ziet. Onze hobby bestaat voor een belangrijk deel uit optisch bedrog ;)

De Stalvedro-brucke op z'n kop:




De Hägrigerbach-brücke op z'n rug:



En wat een pronkstukje moet worden, de Pianotondobrücke:





Re: Gotthard - Bruggenbouw in bochten
Henk

Gaan prachtige bruggen worden.
Als je ze zelf op maat maakt komt dit altijd beter tot zen recht.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Gotthard - Bruggenbouw in bochten
Henk,

Jammer dat je hoge poten op de laatste foto niet wat uit elkaar lopen.
Meeste viaducten krijgen een steeds bredere poot.
Kun je met gipsen nog corrigeren. ;)
Omdat een plaatje veel duidelijker is.

Robin
Re: Gotthard - Bruggenbouw in bochten
Wie is toch die vent die daar loopt op die foto die ken ik toch ergens van???

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Robin heeft wel gelijk en het is wat meer werk maar wel meer naar de werkelijkheid.

Harald & Alex

Re: Gotthard - Bruggenbouw in bochten
Ja sorry,

Was de foto waar het effect het best te zien is.

Robin
Re: Gotthard - Bruggenbouw in bochten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Bruggenbouw in bochten

Je capriolen kijken als een spannend boek, Henk !

Je hebt de vaart er goed in zitten......grtz Tony
Gotthard - Schilderwerk
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Schilderwerk
Het gipsen van de bruggen gaat gestaag door. Met het glad afwerken hier en daar nog wat te repareren. Ondertussen ook wat resultaat geboekt met schilderen.

Van dichtbij ziet de Mittlere Meienreussbrücke er zo uit in het echt:



Dus in model proberen om dat beeld te scheppen... Met wat lagen grijs, rode oker en bruin krijgen de bakstenen de juiste tint. Vervolgens met een papje van gips er overheen om de voegen vullen met wit en er in het geheel de juiste oude look te geven. Ik vind het wel geslaagd :)  (De belichting met flits helpt niet echt om een sfeertje te scheppen...)


Re: Gotthard - Schilderwerk
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard - Schilderwerk
Hallo Henk,

Dit moet toch mooier te maken zijn, maar dit is mijn mening. :( :(  Voorop gesteld, als jij hier tevreden over bent, lekker zo laten en anders; gewoon weer overschilderen.

Probeer het dan eens als volgt: maak met dunne witte/grijze verf eerst de voegen mooi op kleur. Dit goed laten drogen, daarna doe je met de goede kleur, zoals jij voor ogen had, de stenen op kleur brengen, een klein beetje verf op de kwast (bijna niets) en breng dit door lichtjes over de stenen te gaan zo de stenen op kleur.
Je zult zien dat er een mooier resultaat komt. :) Veel succes!!!

Groet Herman.
Re: Gotthard - Schilderwerk
Lid sinds: 2009

offline
Re: Gotthard - Schilderwerk
Vind het een beetje te licht, kan natuurlijk door de flits komen.

Gr henk
Re: Gotthard - Schilderwerk
Henk.

Als je iemand vraagt zonder een foto te laten zien welke kleur die specifieke brug heeft dan kan je dat niemand vertellen  ;) Dat betekent dus dat je kan doen wat je wilt en niemand die er iets van zegt.Je probeert nu een lichte voeg te maken met een donkere steen.Dit is lastiger als andersom.Je zou dus moeten beginnen met een lichte wash dus sterk verdunde verf en die er met een vochtige spons weer afvegen en dan een drybrush.Of je verft de oppervlakte de steenkleur en gaat er daarna met lichte wash over en veegt die weer weg met een spons en dan kan je daarna nog weer drybrushen met een andere kleur.

De binnenkant van de bogen hebben een heel andere kleur dan de muren zelf.Dat maakt het ook lastiger.Wij zouden eerst alles 1 kleur maken en dan eens met verschillende kleuren de drybrush doen.Dan wordt het verschi wat genuanceerder.

Je kan misschien als je echt iets na wil maken qua kleur een proefstukje doen voordat je met zo een groot object begint.Opgedroogd ziet het er ook altijd weer net iets anders uit.

Harald & Alex
Re: Gotthard - Schilderwerk
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Schilderwerk

Moeilijk in te schatten zo, Henk !

Het lijkt erg licht, op de voorbeeldfoto is de binnenkant richting bruin.
Ik zou er nog met een waas foundation overheen borstelen (Bruin/crème), het spul werkt erg prettig en kost geen drol.
Borsteltje zit er al bij en grote stukken kun je met een dikke penseel.
In de bogen zou je met een zachte tandenborstel kunnen werken.

Je zou het op de niet zichtbare kant kunnen uitproberen.

Grtz en wijsheid gewenst, Tony
Re: Gotthard - Schilderwerk
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Schilderwerk
Op de foto lichten de witte stukken extra op door de flits. Daardoor lijkt het wel anders als in werkelijkheid. Ik denk dat ik de tip van Tony ga volgen en de make up van mijn dochter maar ga aanspreken om de boel te wheateren en de witte stukken te corrigeren. Bij mijn locloods gaf dat ook mooie resultaten. Ik neem er even de tijd voor. Goed kijken wat er niet goed is en verbeterd kan worden. Er volgen nog vele bruggen dus mijn skills zullen gaandeweg wel verbeteren :) Toch ben ik niet ontevreden omdat de brug al best een romantische look heeft en dat geeft wel sfeer.
Gotthard - Tunnelbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Tunnelbouw
Gestart met het maken van een aantal tunnels. Hiervoor gebruik ik kippengaas en papier maché. De tunnelpoort zaag ik uit MDF.





Na het drogen smeer ik de binnenkant van de tunnel in met Rotband gips. En als dat droog is beschilderen met zwarte verf, eigenlijk zo verdund dat het meer zwart water is. Het effect is een mooie grijstint met een donkere kleur in de naden. En ingebouwd ziet dat er zo uit.





Het landschap wordt in grote lijnen opgezet met kippengaas en papier maché. Het is nog een hele puzzel om alles wat je in je hoofd hebt met het landschap ook zo te realiseren. Op papier en in je hoofd kan er altijd veel meer  en heb je veel meer ruimte dan in werkelijkheid.







De Bristentunnel bij Amsteg met de enorme pijpleidingen naar de waterkrachtcentrale wil ik ook een plekje geven maar eigenlijk past het niet goed. Dat wordt met veel bomen en groen het nodige camoufleren denk ik.



De Meisenreuss rivier gaat door een flinke Slucht die hier in aanbouw is.



De Untere, Mittlere en Obere Meienreussbrücke zijn hier al mooi te zien. Het geeft al een mooi effect.





Ik wil eerst in grote lijnen het landschap creëren. Ik merk dat ik nog niet de rust heb om naar de details te gaan. Ik zet het hele plan eerst op als een schilderij. Het voordeel van werken metgaas en papier maché is dat het best snel werkt en je makkelijk kunt modelleren en weer aanpassen. Net zolang zoeken en kijken tot je de juiste vorm hebt. Even niets doen en rustig kijken is daarom een belangrijk onderdeel in het werk.

Op enkele plaatsen moet een mangat komen zoals hier in de klimspiraal. Ik moet nog bedenken wat voor constructie is daar ga toepassen. Ik weet ook nog niet hoe de vorm van het landschap in die hoek er uit moet zien.



Komende week kijk ik 's avonds weer naar het geheel en dan zie ik soms in één oog opslag wat goed is en wat fout is. De fout zen lukt wel maar bedenken hoe het dan wel moet is soms lastig. Het blijft een uitdagende hobby!
Re: Gotthard - Tunnelbouw
Hallo Henk.

Je kan er pas iets van zeggen als het opgedroogd en de goede kleur heeft.We zijn wel benieuwd.Je gaat wel heel erg hard.

Komt er nog iets van een achtergrond op de witte vlakken naast en langs de bergen?

Smeer ze  :D

Harald & Alex

Re: Gotthard - Tunnelbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Tunnelbouw

Dat gaat lekker , Henk !

Dat goed kijken en het als een schilderij opvatten, loont zich altijd.
Succes met de voortgang !

Grtz Tony
Re: Gotthard - Tunnelbouw
Henk

Mooie constructie, gaat er tof uitzien denk ik.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Gotthard - Tunnelbouw
Hallo Henk,

die 4e foto op bericht #331 ziet er echt natuurgetrouw uit als een tunnel die uit stevige rots is uitgehakt. Daar hoeft géén muur voor.

Ziet er allemaal erg mooi uit!

groeten,
Roel
Re: Gotthard - Tunnelbouw
De Bergen beginnen al mooi vorm te krijgen. Hier kan ik mooi wat van leren voor als ik straks op mijn baan ook Bergen ga bouwen. Hoe werk je trouwens de berg af over de klimspiraal. ik zie op de foto dat deze aan de bovenkant open is. blijft dat zo?

op mijn baan heb ik namelijk ook twee klimspiralen en ik ben er nog niet over uit of ik de bovenkant afneembaar ga maken oid.

Ziet er verder goed uit!
Re: Gotthard - Tunnelbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Tunnelbouw
Dank voor de reacties. Het schilderwerk van bruggen heb ik even laten rusten, er komen nog genoeg exemplaren om technieken uit te proberen. Ik ben nu in de ban van kippengaas en papier maché :)
@Harald en Alex: De witte vlakken van muur en plafond ga ik misschien beschilderen maar dat doe ik pas veel later. Eerst maar eens de contouren van het berglandschap realiseren.
@Roel: De tunnel op foto 4 is inderdaad bedoeld alsof deze zo uit de rots is gehakt. Er komen meer plekken waar de tunnel door een rotspartij heen boort.
@Martijn: Boven de klimspiraal moet een mangat komen. Ik weet nog niet hoe ik die ga fabriceren. Een luik wat makkelijk is weg te nemen of iets dergelijks.
Re: Gotthard - Tunnelbouw
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - Tunnelbouw
Volg je stiekum met plezier :thumbup:
Gotthard - Die Kirche von Wassen en meer...
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Die Kirche von Wassen en meer...
Bij een Gotthardbahn hoort natuurlijk 'die Kirche von Wassen'. De treinreiziger ziet de kerktoren drie keer omdat het traject met twee keertunnels langs deze kerk op hoogte komt.

Het kerkje is bij mijn weten niet in H0 te krijgen. Die heb ik daarom al eens zelf gebouwd. Zie het topic bij de buren. Het gebouw op het plateau paste helaas niet dus ik heb de zaag er in moeten zetten. Gelukkig kon ik met relatief weinig schade de boel passend maken.





De bruggen over de Meienreuss zijn ook te zien en de Slucht is weer iets verder met papier maché bewerkt. De rechter rots vind ik nog twijfelachtig. Het is een mooi object maar oogt iets te ruig met die piek voor deze omgeving. De hoogte is nodig voor de stellage met straks de pijpleidingen naar Kraftwerk Amsteg. Misschien de rots wat breder en minder steil maken door er nog een stuk aan te plakken. Maar dan zie je weinig meer van de brug er achter.



Ook mag het station Wassen niet ontbreken. Die is ook niet in model verkrijgbaar en daarom zelf gebouwd. Zie dit topic. Nog niet af maar het geeft al een beeld. Op de achtergrond is de Kellerbachbrücke te zien die inmiddels ook "hangt".





De weg voor het Faller Car System is ondertussen in aanbouw. Nog een hele puzzel om de weg een weg te laten vinden door het landschap en de rails. Ik maak de weg van MDF en plak daar met houtlijm een gegalvaniseerde ijzerdraad op die als rijdraad dient. Lekker goedkoop en ook effectief. Vervolgens smeer ik de weg aan met plamuur. Met het smeren rust het plamuurmes op de draad zodat deze mooi aan de oppervlakte blijft. Beetje opschuren en dan schilderen. De weg loopt hier volgens het grote voorbeeld onder één van de brugbogen door.



Om straks ook nog overal bij de te kunnen moet er een mangat worden gemaakt. Ik heb gekozen voor een frame van latten. In dit frame past eenzelfde lattenconstructie als luik. Het luik en de randen worden voorzien van kippengaas. Door hoogteverschillen in het bergachtige landschap hoop ik de naden onzichtbaar te maken.

Zo'n mangat maken vond ik nog knap lastig. Er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet houden in het landschap, de loop van de rails en wegen, de bereikbaarheid en wel voldoende groot zodat je zelf nog door kunt en dan kunt bewegen en draaien.



Tot slot van deze flinke update een overzichtsfoto van de Noordzijde van Gotthardbaan. Op de voorgrond de Chärstelenbachbrücke naar Kraftwerk Amsteg, de elektriciteitscentrale. De brug is nog niet voorzien van pijlers, dat komt nog.





Re: Gotthard - Die Kirche von Wassen en meer...
Henk

Weer een mooie update.
Het is smullen van de foto's.Groeten uit Antwerpen.
Re: Gotthard - Die Kirche von Wassen en meer...
henk.
ff bij de buren gekeken, maar dat kabelbaantje..
cool man.
heb je mooi voor elkaar
Re: Gotthard - Die Kirche von Wassen en meer...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Die Kirche von Wassen en meer...
Dag Henk.

Och wat een prachtig stuk zelfbouw is die kerk :thumbup:
Ik ben blij dat ie weer een prominent plekje krijgt!
En dat geldt natuurlijk ook voor het station :thumbup:

Als je er nog niet uit bent hoe de uiteindelijke vorm
van de berg moet worden, kun je toch de basis maken
van papier-maché en dit dan eventueel later nog verder
aanvullen met papierpulp?

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Die Kirche von Wassen en meer...
Echt gers deze (berg)baan!

Baanoverzicht is ook wel stoer zo.

MvG,

Timaximus
Re: Gotthard - Die Kirche von Wassen en meer...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Die Kirche von Wassen en meer...

Hallo Henk !

Onvermoede kwaliteiten spreid je tentoon !!! (Mooie zin he ?  :P)
Ik heb gesmuld van de link naar de bouw van de kerk  :thumbup:
Dat gaat helemaal goed komen met die baan van jou.......

Succes verder maar weer.

Grtz Tony
Re: Gotthard - Die Kirche von Wassen en meer...
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Die Kirche von Wassen en meer...
Je gaat lekker Henk. :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Die Kirche von Wassen en meer...
Hallo Henk.

We zitten er ook aan te denken om de voorbereiding van een car system er in te maken.Maar je moet toch wel ergens twee "keerlussen" maken om de zaak aan de gang te houden.Ook zal je met overwegen komen te zitten?We zijn wel benieuwd hoe je dat doet.

We zijn in afwachting van wat kleur op je berg  :mrgreen:  ;)

Harald & Alex
Gotthard - Doorbouwen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Doorbouwen
Bij de Kirche von Wassen vond ik de rots aan de rechterkant van de Slucht te hoog. Dat gaf teveel een woest dreigend landschap terwijl dat eigenlijk veel glooiender moet zijn. Dat lukt niet helemaal door de beperkte oppervlakte en de hoogteverschillen. De rots nu "de kop in gedrukt" waardoor deze wat minder dominant is. Het voordeel is dat je daardoor meer van de brug en de rails er achter ziet.



De weg aanleggen voor het Faller Car System valt nog niet mee. Mijn zelfbouw bus heeft een ruime bocht nodig. De straal moet minimaal 15 cm zijn. Dat lijkt nu te kloppen maar de bus rijd nog niet goed. De aandrijfas of banden op de achteras slippen kwam ik achter. De andere wagens doen het wel en nemen deze S bocht zonder problemen.



De vele tunnels probeer ik hier en daar te camoufleren. De tweede tunnel ligt hier dieper tussen de rotsen. Als je van de voorkant naar de tafel kijkt zie je deze tunnel nauwelijks.



Bij het mangat moet ik kunnen reiken naar een hoger gelegen deel in het midden van de tafel. Met een paar traptreden kan ik zo op de tafel klimmen. De trap zit mooi uit het zicht dus waarschijnlijk blijft deze gewoon open en niet afgedekt met een "scenery-luik".

Re: Gotthard - Doorbouwen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Doorbouwen

Hoi Henk !

Voor een buitenstaander erg boeiende foto's. Wel moeilijk uit te maken wat wat is, zeker met die kranten overal.
Heerlijk om te volgen, dit stadium  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Gotthard - Doorbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Doorbouwen
Hoi Henk,

Ik volg je draadje altijd en geniet van vindingrijkheid om overal bij te kunnen komen.
Je gaat als de brandweer, de baan begint zijn vorm te krijgen.
Succes met de verdere bouw.



Mvg,

Peter Degeluidsman