Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Gotthard - De eerste proefrit
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Gotthard - De eerste proefrit
Dag Henk,
Wauw dat moet goed voelen, de eerste meters zijn gemaakt!!!  :arrow: :thumbup:

Je bent dus op de goede weg.
Blijf je volgen.
Suc6
Gotthard - Ontwerp Mittlere Meienreussbrücke
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Ontwerp Mittlere Meienreussbrücke
Naast het plakken van de bindringen euh kabelgoten en het solderen van bedrading ook al vast wat aan het nadenken over de scenery. Te beginnen bij de belangrijkste bruggen en tunnels.

De contouren van de Mittlere Meienreussbrücke op papier getekend en uitgeknipt. Dit knipseltje op zijn plaats gehangen om te kijken hoe de verhoudingen zijn. Het moet lijken op de echte brug, maar het moet vooral echt lijken in model. De boog lijkt mij vlakker in het echt maar het is ook wel leuk om juist die hoogte te benadrukken. De drie bogen links en rechts moeten wat breder zijn denk ik. Er moet ook een auto (Fallr Car System) doorheen kunnen. Tips zijn natuurlijk altijd welkom.











Re: Gotthard - Ontwerp Mittlere Meienreussbrücke
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gotthard - Ontwerp Mittlere Meienreussbrücke
Ik heb je film gezien Henk op Youtube en berichtje achtergelaten  :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Ontwerp Mittlere Meienreussbrücke
Genade wat een Immens Intens plan
Wel mooi om de groei te zien!

Succes met de puzzel van de scenery!

Gr.
Berend
Re: Gotthard - Ontwerp Mittlere Meienreussbrücke
Mooi hoor, dat je zoiets verzonnen krijgt ook.
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Ontwerp Mittlere Meienreussbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Ontwerp Mittlere Meienreussbrücke

Hoi Henk !

De echte grote boog lijkt net zo breed als 6 kleine bogen.
Leuk en slim, dat je hem ertegen hebt geprikt, om te kijken.Zo kun je mooi het verloop/de vorm van de bergen bepalen.
Dat kon wel eens een hele mooie baan worden  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Gotthard - Ontwerp Mittlere Meienreussbrücke
Hallo Henk,

Wat een project is dit toch, ik ben benieuwd hoe je het landschap
er in gaat passen . Wat een uitdaging , en trouwens  wat een
leuk filmpje op jou buis.

Grt Johan
Re: Gotthard - Ontwerp Mittlere Meienreussbrücke
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Gotthard - Ontwerp Mittlere Meienreussbrücke
Geweldig om dit te zien zoveel op zon ruimte
ik zou zoiets niet kunnen bedenken

ik ga dit volgen


gr Ed
Re: Gotthard - Ontwerp Mittlere Meienreussbrücke
Henk.

Slim idee met de mal van papier  :thumbup: Je spiraal loopt dusdanig dat de rotswand achter het trace langs komt?Dan begint het al aardig op de werkelijkheid te lijken  B) B) B)

Harald & Alex


























Gotthard - Draadjes
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Draadjes
Sinds de herfst weinig meer gedaan aan de baan maar inmiddels de draad weer opgepakt. Letterlijk zelfs want er moeten nog heel wat draadjes worden aangesloten. Op zich een lekker ontspannend werkje maar door de omvang van de baan af en toe ook wel een eindeloos werkje. De stroomvoorziening van de 7 secties is nu bijna klaar en dan begint het aansluiten van de terugmelders. Onvermijdelijk begin ik dan alweer te plannen wat wanneer af moet zijn... Fout, want ik heb geen planning. Het is tenslotte een hobby!
Re: Gotthard - Draadjes
Hallo Henk.

Planning kan nooit geen kwaad.Zeker niet bij vervelende klusjes.Of je moet draadjes leggen en solderen al mooi vinden om te doen.Wij waren in ieder geval blij dat we ermee klaar waren.

Harald & Alex
Re: Gotthard - Draadjes
Opazwitserland
gast

Re: Gotthard - Draadjes
Hoi Henk,

Veel succes met het solderen.  Ik ben blij dat ik dat even kan laten rusten. :) succes verder.
Re: Gotthard - Draadjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Draadjes
Hoi Henk,

Voor mij is het aansluiten van draden een dagelijkse bezigheid, heerlijk om grote hoeveelheden draden netjes te laten lopen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard - Draadjes
Lid sinds: 2014

offline
Re: Gotthard - Draadjes
Hoi Henk,

Als je steeds een bundel soldeert, die bij elkaar hoort, kun je daarna steeds gaan testen - en de treinen laten rijden  :D :D. Dat brengt afwisseling. En zo houd je het best vol, is mijn ervaring.

Groeten,
Roel
Gotthard - Draadjes worden kabelbomen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Draadjes worden kabelbomen
Nu over de helft met het aansluiten van de terugmelders! De gang zit er lekker in en het gaat vlotter dan ik dacht. Ik sluit nu alles aan zodat ik straks de hele baan kan testen.

Ik houd de beschrijving van de S88 bij de hand want bij die klonen is de volgorde van de nummers wat merkmaardig.


Best mooi die kabelbomen :)
Re: Gotthard - Draadjes worden kabelbomen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gotthard - Draadjes worden kabelbomen
Hi,

Ziet er inderdaad mooi uit alleen jammer van de ene blauwe draadje.....  ;)
Normaal was dat vast niet opgevallen maar op een foto!

groet
Harald
Re: Gotthard - Draadjes worden kabelbomen
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Gotthard - Draadjes worden kabelbomen
Hallo Henk,

Wat je al niet moet doen om een paar treintjes te laten rijden  8o

Ziet er mooi en netjes uit ga door zo  :)

Blijf dit volgen.

Gr Einte
Re: Gotthard - Draadjes worden kabelbomen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Draadjes worden kabelbomen
Ziet er goed en verzorgd uit Henk. :thumbup:
Alleen dit soort (mooie) foto's houd mij toch af van digitaal rijden want door de draden zou ik het bos (draad) niet meer zien. :(
Re: Gotthard - Draadjes worden kabelbomen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Draadjes worden kabelbomen
Ha die Henk !

Mooi verwerkt, ook ik krijg (net als Michel) de rillingen van de kabels en de inventaris van de elektronica-winkel onder de baan.
Maar onvermijdelijk, wanneer je automatisch wilt rijden. Succes met de andere (kleinere!) helft !

Grtz Tony
Re: Gotthard - Draadjes worden kabelbomen
Henk

Alles netje in kabelgootjes per kleur, scheelt een hoop werk achteraf wanneer je een fout ov sluiting dient op te sporen.
Bij mijn baan is het ook zo dat alles gelabeld is en per kleur bijeen.
Groeten vanuit Antwerpen.
Re: Gotthard - Draadjes worden kabelbomen
Henk,

Ik rijd analoog, maar heb toch ook hele bossen draadjes gebundeld. Om een station met wissels en spoorsecties aan te sluiten heb je zo al 60 draadjes te pakken. Ik heb een en ander in schema met gekleurde lijntjes getekend zodat het gemakkelijk na te trekken is als er ergens een probleem is of als je iets wilt aanpassen. Daar waar nodig heb ik de draadjes ook van een label voorzien.

Succes verder!

Groeten,
Roel
Re: Gotthard - Draadjes worden kabelbomen
@Henk: Waarom heb je de keuze gemaakt om veel bezetmelders bij elkaar te plaatsen? Ik zie dat wel meer maar je wilt toch juist niet te veel draadwerk hebben? Ik heb de bezetmelders op dezelfde modulebak waar ze nodig zijn en lus de bezetmelders met netwerkkabels door. Goed ik heb dus op een bak mogelijk een paar meldpunten over maar dat is niet echt erg.

Citaat van: h0_miessie op zaterdag 27 december 2014, 19:13:45
Alleen dit soort (mooie) foto's houd mij toch af van digitaal rijden want door de draden zou ik het bos (draad) niet meer zien. :(

Er zit een verschil tussen digitaal rijden en "automatisch rijden". Dat is een wereld van verschil. Bij digitaal rijden heb je in principe niet meer dan 2 draadjes nodig en dan kan je dus al meerdere treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden zonder enige ingrepen in je modelbaan.

Citaat van: Tony op zondag 28 december 2014, 12:48:57
Mooi verwerkt, ook ik krijg (net als Michel) de rillingen van de kabels en de inventaris van de elektronica-winkel onder de baan. Maar onvermijdelijk, wanneer je automatisch wilt rijden.

Denk dat je met analoog mogelijk net zoveel als veel meer draadjes onder de baan hebt hangen om "automatisch" te kunnen rijden. Dus dat valt wel mee. Als je het goed doet hoeven de draadjes niet allemaal lang te zijn :) en dan houd je overzicht ;)

Groet Ronald.
Re: Gotthard - Draadjes worden kabelbomen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Draadjes worden kabelbomen
Dank voor de leuke reacties weer! Dat moedigt aan om weer berichtjes te posten.

@Harald: Ja foto's zijn altijd meedogenloos ;) Kon de bewuste fout niet eens zo snel ontdekken onder de baan maar het staat toch echt op de foto.
@Roel: Ik had ook vooraf een kleurenschema gemaakt en bedacht waar melders en baanvakken moeten komen. In de praktijk toch een enkel baanvak toegevoegd zodat alle keertunnels in feite een baanvak hebben. En sommige baanvakken waren wel erg lang en dan zou het naar mij smaak te lang duren voor een volgende trein kan gaan rijden.
@Ronald: Inderdaad is digitaal of automatisch rijden nogal een verschil. Ik zou zeker wat meters draad kunnen besparen door de S88's wat slimmer te positioneren maar de kabels voor S88's waren niet langer en een metertje extra rechtdoor trekken van de terugmelddraden kost weinig moeite. Tijd is ook kostbaar :)
Gotthard - Koploper baanplan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Koploper baanplan
Ter afwisseling van het draden trekken ondertussen het baanplan in Koploper aan het tekenen. Nog lang niet af. Ook niet echt mooi maar wel praktisch alles op één klein scherm getekend. Ik gebruik een mini laptop dus het scherm is ook niet groter. Het idee is dat ik alle essentiële functies op één scherm kan zetten en de boel kan laten rijden. Later ga ik misschien wel meerdere tabbladen toevoegen. Ik heb niet veel ervaring met Koploper dus ik moet nog gaan ervaren wat handig is in gebruik.

Re: Gotthard - Koploper baanplan
Hoi Henk,

je bent lekker bezig zo.
Is toch altijd het leukste het opbouwen en programmeren.

Maar waarom zoveel van die lussen in je baanplan.
Persoonlijk zou ik gewoon rechte lijnen gebruiken.

Groeten Sander
Re: Gotthard - Koploper baanplan
Opazwitserland
gast

Re: Gotthard - Koploper baanplan
Hallo Henk,

Ziet er super uit.  Is een hele brok.  Ben benieuwd hoe het verder loopt.
Re: Gotthard - Koploper baanplan
Henk.

Het ziet er complex uit.Je kan met pijlen voor de rijrichting al wel wat meer duidelijkheid krijgen en we zien ook nog geen bezetmelders?Dat is toch wel handig als je die ziet oplichten op je scherm.

Harald & Alex
Gotthard - Terugmelders melden niet terug
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Terugmelders melden niet terug
Alle bekabeling is gelegd. De zeven S88 modules aangesloten en... geen resultaat. De verbindingskabels lijken niet erg betrouwbaar maar met wat omwisselen van de kabels krijg ik zes S88 modules in werking. Nummer 7 (of eigenlijk nummer 6 in de rij) is blijkbaar kapot. Bij het aansluiten van die ene verdachte S88 beginnen de melders willekeurig te knipperen. Morgen nog maar eens verder zoeken.

Enkele terugmeldpunten maken blijkbaar onterecht contact. Mogelijk dat de railstaven elkaar raken ondanks dat ik ze allemaal heb afgeslepen. Tenminste dat dacht ik...

Op de Ecos is makkelijk te controleren of de terugmelders werken. Hier een foto van een eerder stadium.

Re: Gotthard - Terugmelders melden niet terug
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Gotthard - Terugmelders melden niet terug
Als je de draden op de ingangen die 'bezet' aangeven los neemt komen ze dan 'vrij'

grt Piet.
Re: Gotthard - Terugmelders melden niet terug
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Terugmelders melden niet terug
Hoi Henk,

Heb je de eerste print aangesloten aan de baan massa.


Mvg,

Peter degeluidsman
Re: Gotthard - Terugmelders melden niet terug
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Terugmelders melden niet terug
@Peter: de eerste S88 is aan de massa aangesloten. Die fout heb ik in het begin gemaakt en dat geeft inderdaad onvoorspelbaar gedrag. Dat overkomt me niet meer.
@Piet: ik moet de foutieve bezetmeldingen nog controleren, hier is de rails die contact maakt de oorzaak van de foutieve melding denk ik.

Eerst aan de slag om de hardware nu in orde te maken voordat ik weer verder ga met Koploper inrichten.

En tussendoor natuurlijk oliebollen bakken  :o)
Re: Gotthard - Terugmelders melden niet terug
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Terugmelders melden niet terug
De foutieve meldingen heb ik kunnen herstellen. Het ging hier om foutief gesoldeerde railsjes. Op het forse aantal valt het aantal fouten nog mee maar ik ben ook niet geschikt voor productiewerk ;)
Vervolgens nog wat gerommeld met de kabels van de S88 modules. Met het vervangen van de kabels verdwenen ook de vreemde verschijnselen en blijken de modules gewoon te werken. Ik vond de connectors ook niet geweldig stevig zitten.

Het beeld van de Ecos kun je ook op je laptop tonen. Dat was in dit geval handig om ook op afstand het scherm te kunnen zien terwijl ik onder de baan kroop. Een mooi bewijs dat er geen valse meldingen meer bestaan. De oplettende kijker ziet dat de Top2000 uit aan staat tijdens het werk :)


De komende weken testrijden en Koploper configureren. En ik kan nu ook een aanvang maken met het landschap vorm geven!
Re: Gotthard - Terugmelders melden niet terug
Mooi dat je er bent uitgeraakt.  Ik zou zelf nog even wachten met scenery, maar eerst duchtig gaan rijden.
Re: Gotthard - Terugmelders melden niet terug
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard - Terugmelders melden niet terug
Ik sluit mij helemaal bij Paul aan, "bezint eer gij begint" veel succes, en een fijne jaarwisseling, maar dat geldt voor iedereen.

Groet Herman.
Re: Gotthard - Terugmelders melden niet terug
een uitgebreid proefbedrijf - ook met verschillende snelheden en verschillende treinsamenstellingen - laat je vroeg of laat (bijna) alle verborgen gebreken zien. Neem er de tijd voor. In je gedachten zie je toch wel de scenery er om heen.

fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2015!

groeten,
Roel
Re: Gotthard - Terugmelders melden niet terug
Hoi Henk.

Mooi dat je het opgelost hebt.Dat scenery bouwen is natuurlijk het leukste maar inderdaad is het zeker in een berglandschap met diverse tunnels etc etc beter om eerst eens uitgebreid te testen.Je zal maar een weigerende wissel of bezetmelder hebben in je net met veel plezier gebouwde berg of in de verse ballast.We spreken uit ervaring dat je daar niet vrolijk van wordt...........

Harald & Alex
Gotthard - Testen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Testen
Eerst de Lux reinigingsmachines maar eens wat rondjes laten draaien op de baan. De boel had zo'n 3 maanden niet gereden. Wat een enorme hoeveelheid stof komt er dan vanaf! In eerste instantie de wagons in de verkeerde volgorde laten rijden waardoor de slijper een partij stof opveegde en de stofzuiger niet veel deed :) Maar die Lux wagons werken goed. Geen spijt van die dure aanschaf (niet nieuw maar gebruikt ook duur vind ik).

Het baanplan nu verder in de basis afgemaakt in Koploper zodat de boel kan rijden. Naar mijn idee kan er een deadlock ontstaan op de baanvakken die achter elkaar liggen en waarbij van beide kanten een trein kan komen en die dan tegenover elkaar komen te staan. Tweerichtingsverkeer vraagt wat denkwerk. Testen op het scherm gaat wel goed. Omdat er op de Gotthard links wordt gereden maar bij onderhoud van het spoor ook rechts wil ik het zo instellen dat de kans om rechts te rijden bijvoorbeeld maar 20% is.

Af en toe verschijnt er een blauwe lijn bij stationsspoor 40. Geen idee wat dat is en waardoor dat ontstaat. Ik ben ook maar een beginner op dit gebied.

In realiteit rijdt de boel nog niet helemaal omdat ik nog enkele wissels moet voorzien van aandrijving, decoders en verlichting maar dat is morgen wel klaar.

Re: Gotthard - Testen
Spoorman
gast

Re: Gotthard - Testen
Bij het in simulatie rijden van 59 --> 5 komen melders 5.9 en 5.10 voor, de melders van blok 40. Daarom wordt het blok blauw (bezet).

Zie eigenschappen blok 5:



Gr, Ben.
Re: Gotthard - Testen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Testen
@Ben: Dank! Top dat je dit gevonden hebt. Ik heb het aangepast.
Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke
Naast het testrijden ondertussen aan een kunstwerk begonnen. De bouw van de Mittlere Meienreussbrücke bij Wassen.

Eerst de papieren beoordeeld en die klopte wel naar mijn gevoel. Vervolgens de brug uitgetekend op een plaat MDF en uitgezaagd. De bogen opgevuld met kleine latjes van MDF en met houtlijm en tape alles in elkaar gezet.

Toen de lijm droog was het geheel afgewerkt met Rotband. Alle kieren zo dichtgesmeerd en de bogen netjes uitgevuld. De bogen maak ik gewoon uit de losse hand met een plamuurmes. Dat leek mij heel lastig maar bleek eigenlijk niet zo moeilijk. En voor de echte afwerking heb je altijd je vingers nog ;)

Nu maar wachten tot het droog is en dan komt de echte afwerking.





Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke
Henk.

We zijn benieuwd naar je resultaten.Een dagje laten drogen is wel het beste.

Harald & Alex
Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke
Hallo Henk,

Ziet er nu al goed uit :thumbup:, wacht op de totale afwerking.
Even laten drogen is zeker de moeite waard.

Gr.
Piwie.
Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke
Mooi project, Henk !

Dat gaat vast goed komen, als ik zie wat je tot nu toe gemaakt hebt  :thumbup:
Succes en veel knutselplezier ermee.....

Grtz Tony
Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke
Je tijd in de "kerstvakantie" goed besteed Henk.
GZD
Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke geplaatst
De brug is met het Rotband gips heel veel zwaarder geworden. Voor de bevestiging zijn nu extra steunen nodig omdat de brug anders onder het eigen gewicht zou breken. Er was gelukkig nog genoeg ruimte om die latten te plaatsen. De brug ophangen was een spannend karweitje maar het is schadevrij gelukt.

Vervolgens heb ik voor de afwerking de brug met een laagje plamuur ingesmeerd. Het steenmotief heb ik in de natte plamuur aangebracht met het plamuurmes. Als het droog is nog even een schuurpapiertje er langs halen om alle uitsteeksels te verwijderen. De bovenrand moet op beton lijken dus die moet gewoon glad worden geschuurd.

In twee bogen zit nog een betonnen blok ter versteviging denk ik. Dat heb ik nu met MDF nagebootst en dat moet ook nog worden dichtgeplamuurd.










Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke geplaatst
 :thumbup:
Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke geplaatst
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke geplaatst
De brug komt mooi tot zijn recht in het totaalplaatje van de laatste foto. :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke geplaatst
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke geplaatst
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke geplaatst
Wat een prachtig mooi project is dit. Toch.
Ben blij dat je weer begonnen bent en terug updates plaatst.
De brug begint al mooie vormen aan te nemen en zal vast een blikvanger worden.
Re: Gotthard - Mittlere Meienreussbrücke geplaatst
Hallo Henk.

We zijn nog even voorzichtig met een positief bericht te plaatsen.Door de plamuur is de zuigende werking van het gips weg en dat zal je met verven dan wel merken denken we.Ook zal de plamuur de stenen heel erg glad maken en dat is met rotband altijd wat ruwer en dat zorgt dan met een drybrush weer voor accenten die je op een glad oppervlak niet krijgt.

We wachten dus even op de fotos als er geverfd is  ;) Wel ziet het model en de plaats op de baan er super uit  :thumbup:

Harald & Alex