Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Gotthard - De rails gelegd
Opazwitserland
gast

Re: Gotthard - De rails gelegd
Hallo Henk,

Jij schiet voorruit als een pijl uit een boog.  Schitterend man.  Ik durf dergelijk diepte van tafel niet meer aan. Maar aan jouw avatar te zien ben je ook een klimmer en dan is al dat kruip en klimwerk voor jouw mogelijk minder problematisch >:-D >:-D >:-D .  Prachtig :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - De rails gelegd
Hallo henk

Ik ga je beginnen volgen.
Alvast veel plezier met het bouwen .

Grts benny
Re: Gotthard - De rails gelegd
Hallo Henk.

Het is inderdaad een brei van rails maar als het 1 op 1 is overgenomen van de tekening en het komt uit dan is het geslaagd nemen we aan,We zien graag een foto van het deel Göschenen uiteraard wat dan nu even niet op de tafel paste  :D

Op de foto lijkt het dat je soms heel dicht aan de muur zit aan de achterkant van de tafel?Lange rijtuigen kunnen de muur niet raken met uitzwaaien?



Re: Gotthard - De rails gelegd
Henk,

Links boven het "papieren" plan zit een dubbele S-bocht.
Volgens je ontwerp komen deze in bergen terecht.
Geen vrees voor ontspringen op een minder goed bereikbare plek ?
Persoonlijk zou ik nog eens kritisch naar dat baanvak kijken

Succes met de bouw
Cees
Re: Gotthard - De rails gelegd
Ziet er indrukwekkend uit en ben erg benieuwd hoe dit eruit gaat zien.
Ga dit draadje met grote belangstelling volgen.
Succes met de bouw
Re: Gotthard - De rails gelegd
Hoi Henk,

Ik lees al een tijdje mee, maar had het begin van je draadje nog niet door gelezen.
wat een prachtige plannen en wat een hoop rails! Ik ben erg benieuwd waar dit naar gaat leiden.
Ik blijf je volgen in ieder geval.

Ik heb wel een puntje van kritiek. Je schrijft dat je treinen gemiddeld 7 rail lengtes lang zijn.
Dat betekend dat je je treinen alleen helemaal op het bovenste spoor (in je tekening) volledig kan zien.
De 4 andere sporen zijn allemaal korter dan 7 raillengtes. Ik denk dat je daar nog even naar moet kijken,
of jij moet dat helemaal niet erg vinden. Het is natuurlijk jouw baan.
Ik denk dat als je het zo houd, je jezelf gaat irriteren aan die situatie.

Ik weet niet of je nog een keertje je hele baan overnieuw in Wintrack gaat zetten, nu je wat minder lengte hebt ivm de knieschotten?

Ik ben benieuwd naar je reactie. Ik heb je ook een PB gestuurd.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Gotthard - De rails gelegd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - De rails gelegd
Hallo Henk !

Ik heb even na zitten denken over de opmerking van Peter (Pjedro) hierboven.
En daarna een stel keren naar het railplan en de foto gekeken.

Met een simpele  :P wijziging/aanpassing kun je (als je dat zou willen) op het onderste niveau een opstel- annex doorrijdspoor kunnen maken. Laat je gewoon een beetje uit de tafel steken, afneembare steunmuur/rotsstuk er achter en je hebt een soort van paradebaan. Voor de mooi, zou er een beetje slinger in moeten zitten.
Zo blijft je plan ongewijzigd en wordt je baan een pietsie groter.
Ik heb in je foto met paint een rode streep getrokken, kun je zien wat ik bedoel.
Misschien kan/wil je er wat mee.

Grtz Tony
Re: Gotthard - De rails gelegd
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De rails gelegd
@Harald & Alex: Mijn Göschenenplan gaat het zeker niet halen bij die van jullie. Mijn doel is ook niet een exacte modelbouw, de indruk weergeven van het station vind ik goed genoeg. Voor mij was het hier de kunst van het weglaten. Uiteindelijk leidt dat tot 5 opstelsporen die wat betreft ligging met tussenruimte een beetje lijken op het grote voorbeeld. Op de foto komt links de tunnelingang en liggen een aantal wissels dus uit het zicht. Helaas ligt het bochtenwerk precies de verkeerde kant op maar anders kon ik het niet inpassen in mijn totaalplan.



Aan de achterkant is er voldoende ruimte omdat ik nog 2,5 cm heb tussen de muur en de tafel door de land poten die achterlangs gaan. En als die in de weg zitten zaag ik ze gewoon af ;)

@Cees: De slinger die je noemt komt in het zicht en is ongeveer conform de realiteit maar dan wel sterk ingekort met de lengte. Op de foto oogt het trouwens nogal als een forse slinger. Ik moet straks nog eens naar boven om te kijken of dat niet wat minder moet.

@Peter: Het punt van de zichtbare raillengte heeft mij enorm bezig gehouden. Het is ook een beetje mijn angst dat dit gaat irriteren. Het doel was het hele Gotthard bergtraject vangen in model en daar horen enorme concessies bij. Dat heb ik nu vertaald in de eis dat er minimaal 3 raillengtes in het zicht moeten zitten tussen de tunnels. Mijn langste trein is 7 á 8 raillengtes. Ik rijd meestal met korter spul.  Aan de andere kant zijn de korte tunnels wel redelijk natuurgetrouw (hoewel ook hier in model eigenlijk te kort).
Ik wil het plan nog wel een keer in Wintrack zetten omdat ik wat kleine aanpassingen heb gedaan. Ik zal nog reageren op je PB.

@Tony: Jouw suggestie van een paradespoor heb ik ook overwogen. Maar de tafel neemt al heel wat van de zolder in beslag dus nog groter maken is geen optie. Mijn ervaring is dat te weinig leefruimte ontzettend gaat irriteren. Het idee is dat het voorste spoor wat in feite de nieuwe Alptransit Gotthardtunnel is, wel zichtbaar wordt door middel van kijkgaten.
Re: Gotthard - Innovatie
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Innovatie
Het nadeel van een grote tafel is de noodzaak van mangaten met een boel gekruip onder de tafel door. Niet fijn, ook niet voor de knietjes. Dus maar een rolbedje gemaakt waarmee ik makkelijk onder de tafel doorrij en daar bijvoorbeeld de bekabeling kan doen. Bij de mangaten kan ik rechtop zitten en gaan staan.
@Paul: in de vakantie doe ik weleens wat aan bergbeklimmen maar zo soepel ben ik niet hoor :)



Inmiddels ook de lichtslang gemonteerd met behulp van het rolbedje uiteraard. Wel uitkijken dat ik niet in slaap val onder de treintafel.
@BR98-10: Inderdaad klemzadels toegepast. Daar had ik er nog enkele van in huis dus die oplossing heb ik gekozen.

Re: Gotthard - Innovatie
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Innovatie
Als je maar niet in slaapt valt Henk. ;)
Ziet er goed uit je tafel. :thumbup:
Re: Gotthard - Innovatie
Nu moet je vrouw af en toe op zolder komen kijken of je nog aan de gang bent of dat je stiekem ligt te slapen  :mrgreen: :mrgreen:

Harald & Alex
Re: Gotthard - Innovatie
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Gotthard - Innovatie
En je hebt gelijk ook een logeerbedje  :-)
Ik dacht dat het in deze periode voor de treinenhobby ook komkommertijd was, maar ik zie verdacht veel activiteiten in meerdere draadjes. :P
Schiet lekker op zo. :arrow: :thumbup:
Re: Gotthard - Innovatie
Hoi Henk,

Hier het plaatje waar ik het over had.
Plaatje aanklikken geeft een wat grotere versie.

Met vriendelijke groet,
Peter
Gotthard - Fotogallerij
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Fotogallerij
Ondertussen is Pjedro druk bezig om mijn treinbaan opnieuw te tekenen in Wintrack. Daar ga ik plezier van hebben daarom zeer gewaardeerd!

Van de hele Gotthardlijn heb ik aardig wat foto's verzameld. Veel dingen wil ik na gaan maken. Daarom leek het mij leuk om een soort legenda bij de treintafel te hebben om alle "kunstwerken" te kunnen duiden. De foto's heb ik in een Word document gezet en allemaal hetzelfde formaat gegeven. Printen op normaal papier en vervolgens met behangerslijm op de houten lat geplakt. De lat ingelijmd en niet het papier omdat de inkt van een deskjet nogal snel verkleurd door de lijm en het vocht. Nadat het droog was er een dunne laklaag overheen gedaan zodat de foto's gaan glanzen en het hopelijk wat duurzamer is. Dat ziet er nu als volgt uit:





De hele fotogallerij download je hier in pdf: http://www.jongslog.nl/Gallerij2.pdf
Re: Gotthard - Fotogallerij
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - Fotogallerij
behoorlijk lijntje foto's
een vraag
op de tekening(pjedro) staat in blauw midden boven een bijna haakse bocht
kan je de bocht niet wegwerken
je hebt(ziet ) ze nergens alleen daar
Ik vind dat eigen lijk zonde voor die ene
Re: Gotthard - Fotogallerij
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Fotogallerij
@Nero: die haakse bocht verdwijnt uit het zicht, daarboven komt station Göschenen.
Re: Gotthard - Fotogallerij
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Gotthard - Fotogallerij
wat een geweldig fotolijntje.
hieruit kun je al veel dingen halen en hoeft de PC geen overuren te draaien.
veel plezier met het omhoog werken van de trace's. ( wat een aardige klus gaat worden denk ik)
hou dit draadje in de gaten.

groet john
Re: Gotthard - Fotogallerij
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - Fotogallerij
OK
ben benieuwd als de scenery (begint)te groeien
Gotthard - Bekabeling
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Bekabeling
Vandaag bekabeling getrokken voor de ringleiding die niet in een ring ligt maar wel de hoofdader is voor de stroomvoorziening. Ik heb 8 aansluitpunten gemaakt die allemaal met een eigen kabel naar de voeding lopen. De aansluitpunten zijn voorzien van een "stekker kroonsteen" zodat ik bij kortsluiting in de baan makkelijker kan storing zoeken door delen spanningsloos te maken.



Mijn oude analoge wisselstroomtrafo's ga ik gebruiken als voeding voor de LED verlichting in straatlantaarns en huizen. LED heeft gelijkspanning nodig dus daarom is het onderstaande elektronische circuit aangelegd die de wisselspanning omzet in gelijkspanning. Dat werkt prima en je hebt het voordeel van een veilige trafo die afslaat bij kortsluiting.



Er loopt ook een kabel met 16 volt wisselspanning voor de aansturing van Faller motortjes en een waterpompje.

Nu heb ik een vraag. Mag de MIN van de gelijkspanning gekoppeld mag worden aan de MASSA van de wisselspanning zodat er eigenlijk een gezamenlijke aardedraad is? Dat maakt het aansluiten van lampjes e.d. makkelijker omdat er dan altijd wel een aardedraad in de buurt is.

Re: Gotthard - Bekabeling
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - Bekabeling
nee
je hebt dan geen gelijkspanning meer
Re: Gotthard - Bekabeling
Nee Henk, dat kan inderdaad niet zoals nero schrijft.
Jammer maar helaas. Er moet nog een ringleiding bijkomen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Gotthard - Bekabeling
Peter v P
gast

Re: Gotthard - Bekabeling
Hallo Jongslog,

In tegenstelling tot hetgeen zojuist is beschreven, geen enkel probleem. Werkt feilloos om de min van de gelijkspanning te koppelen aan, wat jij noemt de massa van de wisselspanning.

Zo heb ik het ook aangesloten zitten.
Re: Gotthard - Bekabeling
Lid sinds: 2011

offline
Re: Gotthard - Bekabeling
Is het dan nog wel gelijkspanning?

Groet,

Guus
Re: Gotthard - Bekabeling
Peter v P
gast

Re: Gotthard - Bekabeling
Hallo Guus,

Het is nog altijd gelijkspanning.
Re: Gotthard - Bekabeling
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gotthard - Bekabeling
In het geval van twee verschillende trafo's kan je zondermeer een ader van de ringleiding voor beide stroomkringen gebruiken.
Bedenk wel dat de gemeenschappelijke ader overeenkomstig gedimensioneerd moet worden, er loopt immers ook meer stroom door, hoewel dit bij standaard M* trafo's allemaal nog wel meevalt.
Re: Gotthard - Bekabeling
Dit is nieuw voor mij. Bij mij heb ik nog nooit zoiets aan de praat kunnen houden, ging altijd wat stuk.
2 trafo's mee gemold, dus kennelijk kan het ook goed gaan, maar ik waag me er niet meer aan. Gelijkstroom en wisselstroom altijd in aparte kringen bij mij.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Gotthard - Bekabeling
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Bekabeling
De spanningsvoerende draad, dus bij wisselspanning de fase en bij gelijkspanning de plus,
meet het spanningsverschil t.o.v. respectievelijk de nul en de min.
Het is juist aan te bevelen om de nul en min van alle voedingen,
mits deze geen informatiedrager zijn, aan elkaar te koppelen.
In de meet- en regeltechniek is dit zeer gebruikelijk.
Reden: het voorkomt zogenaamde 'zwevende spanningen'
waarbij er een (onwenselijk)  spanningsverschil tussen nul c.q. min kan ontstaan.
Door dit te doen is men er altijd zeker van dat het nul- of minpunt overal gelijk is.
Het heeft geen invloed op de spanngsvoerende spanning op de plus en fase.

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Bekabeling
Ook hier hangt alles aan elkaar, gewoon doen dus.

Over je led voeding: waarom niet een goedkope stekkervoeding? Kost een paar euro, veel efficiënter en je hebt gelijkspanning.

Gr, Ben.
Re: Gotthard - Bekabeling
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Gotthard - Bekabeling
dat dacht ik ook al ben. Bijvoorbeeld een lader van een telefoon kan al genoeg zijn.
Roy
Re: Gotthard - Bekabeling
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Bekabeling
@Erik: Dank voor de verhelderende uitleg!
@Ben en Roy: Ik kies juist niet voor dergelijke adapters. De thermische beveiliging van de Märklintrafo vind ik wel een voordeel.

Update: Ik heb nu de beide trafo's bij de bron doorverbonden. De NUL van de ene wisselspanningtrafo verbonden met de NUL van de andere wisselspanningtrafo. Hiervoor de lichtuitgangen 16 volt gebruikt. Dat werkt dan ook meteen voor de NUL van de regelspanning op die trafo's. En het werkt ook door in het gelijkspanning-circuit wat hier op aangesloten zit, de MIN is verbonden met NUL. De FASE en PLUS draden blijven overal gescheiden. De NUL/MIN/MASSA/GND draad is overigens wat dikker uitgevoerd omdat er meer vermogen doorheen gaat.

De boel nog even nagemeten met de multimeter en het klopte. En als leek test ik altijd liever met een lampje en een LED-je voor het ultieme bewijs (en wat voor een elektrotechnicus waarschijnlijk helemaal geen bewijs is dat het goed is aangesloten :).)
Re: Gotthard - Bekabeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Bekabeling
Wat gebeurt er als een van de 230V stekkers andersom in het stopcontact wordt ? blijft dit dat ook zo.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Gotthard - Bekabeling
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gotthard - Bekabeling
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 26 juli 2014, 21:18:20
Wat gebeurt er als een van de 230V stekkers andersom in het stopcontact wordt ? blijft dit dat ook zo.
Natuurlijk.

We spreken hier over het samenvoegen van een van de uitgangen van twee voedingen. Alle voedingen in de  modelbouwwereld zijn galvanisch gescheiden van het net, dus het ompolen van een netsnoer maakt dan niets uit.

Waar het om gaat is dat er twee individuele stroomkringen zijn die 'van elkaar' geen weet hebben, en dat is hier nog steeds het geval.
Het wordt anders wanneer beide uitgangen van beide uitgangen samengevoegd worden. Dan sluit je beide voedingen parallel aan, en dat is heel andere koek. De belasting (lampjes, ledjes, etc) worden and ook aan elkaar gekoppeld, en zelfs de ene voeding zou de andere voiding als een belasting kunnen zien! Allemaal 0onwenslijke gebeurtenissen, maar bij het samenvoegen van een aansluiting is er in principe niets aan de hand.
Re: Gotthard - Bekabeling
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Bekabeling
De stekker andersom doen heeft inderdaad geen effect bij de Märklintrafo. Bij "simpele" trafo's is dat wel het geval. Uit mijn analoge tijdperk weet ik dat het van belang was dat alle trafo's gelijk waren gepoold. Dat kon je controleren door een lampje aan de beide NUL-punten van de trafo's te bevestigen. Als het lampje ging branden moest 1 stekker worden omgedraaid.
Re: Gotthard - Bekabeling
Peter v P
gast

Re: Gotthard - Bekabeling
Het ligt iets gecompliceerder.

Stekker omdraaien van een van de transformatoren die voor de gelijkspanning zorgen, kan je probleemloos draaien. De bruggelijkrichter los dat op.

De stekker nooit omdraaien die voor de zgn. wisselspanning sectie voedt. Zorg dat deze altijd in fase is met zijn broertjes. Er is hierover genoeg geschreven hoe dat moet. Duidelijk markeren hoe de stekker er in moet, liefst op een verdeelsnoer met schakelaar. Daarmee kan je alles in 1 handeling uit- en aanzetten en voorkomt fouten.
Gotthard - Start bouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Start bouw
De bouw is begonnen! Na enkele dagen finetunen van het ontwerp en druk mailverkeer met Peter (Pjedro) die mijn baan opnieuw tekent in Wintrack kan ik in elk geval van start. We hebben nog zeker 3 kritische punten met een te sterk stijgingspercentage kunnen aanpassen. Daarnaast ook wat details verbetert en een stuk wat aangepast zodat het toch beter uitkwam voor de beoogde scenery. Ik wacht nog even met het publiceren van de 3D resultaten want Peter is nog met de hoogtelijnen voor het landschap aan de slag. Top zo'n forumcollega!

Ik ben toch wel verbaast hoeveel foutjes je nog tegen komt ondanks grondige voorbereiding. Maar beter nu dan tijdens de bouw er achter komen. Zal mij benieuwen wat ik nog tegen ga komen met het bouwen. Ik heb de stapels rails per segment opgeborgen en ga nu laag voor laag bouwen.



De rails wordt natuurlijk voorzien van de nodige terugmeld-contacten. Hierbij een nieuwe methode toegepast want ik ben die rode plastic isolatoren wel zat, die bevallen mij niet in het gebruik of anders gezegd ik ben er onhandig mee. Naast het knippen van de rails trek ik van de spoorstaaf die terugmelding doet de railverbinding er af. Nu kunnen alleen bij het leggen de spoorstaven elkaar nog raken. Ik weet nog niet of ik daar nog wat aan doe door afvijlen of lakken van uiteinden bijvoorbeeld.

Re: Gotthard - Start bouw
Henk.

Wij deden het met een dremel een klein beetje weg slijpen aan het uiteinde van de spoorstaaf.Dan raakt ie zeker de volgende niet.Met verf hebben we geen ervaring.

Harald & Alex
Re: Gotthard - Start bouw
Citaat van: Jongslog op maandag 28 juli 2014, 21:15:57

Nu kunnen alleen bij het leggen de spoorstaven elkaar nog raken. Ik weet nog niet of ik daar nog wat aan doe door afvijlen of lakken van uiteinden bijvoorbeeld.


Nagellak werkt prima.

Succes met de bouw.

Gr, Ben.
Re: Gotthard - Start bouw
Lid sinds: 2007

offline
Re: Gotthard - Start bouw
Na de start nu het vervolg. Ziet er zeer goed uit.  :thumbup:
Succes met de vervolgstappen.
Re: Gotthard - Start bouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Start bouw
Vandaag veel tijd besteedt aan het solderen van de rails met terugmelders. Voor het eerst de tang gezet in zo'n lange rail, de 24360. Ik vind het toch altijd zonde om de rails te knippen maar goed je wilt nou eenmaal digitaal en geautomatiseerd. Vervolgens de boel weer aan elkaar gelegd en ... sluiting! Wat heb ik verkeerd gedaan? Ik heb een hele tijd zitten turen. Eindelijk had ik het in de gaten. Als je de rails iets te ruig losknipt kan het zijn dat het metaal van de 0 de pukostaaf met de B raakt... Netjes terugduwen en opgelost! En zo ben je veel tijd kwijt. Maar het resultaat is nu dat ik het schaduwstation even met een paar draadjes heb aangesloten en de eerste trein kon laten rijden :)
Re: Gotthard - Start bouw
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gotthard - Start bouw
Ik knip die brugjes tussen de linker en de rechter staaf er helemaal uit.
Vind je dit te veel werk zet ze vast met een klodder hete lijm.
Bij mijn eerste baan was er een zo een verbinding die sluiting maakte op het moment dat je eroverheen reed.
Ik heb me 3 dagen rot gezocht waar dat nu zat.
Bij Fredje heeft zo een verbinding die net contact maakte flink staan smeulen.Dus wees gewaarschuwd.

Robin
Re: Gotthard - Start bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Start bouw
Ik gebruik de dremel om het bruggetje er tussen uit te halen.
Dit werkt snel en goed, ik doe ongeveer 70 railzen in een uur incl. Het nameten zo weet ik zeker dat ze volledig gescheiden zijn.


Mvg,

Peter degeluidsman.
Gotthard - Design
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Design
Forumlid Pjedro (Peter) heeft mijn baanplan in Wintrack opnieuw getekend. Het resultaat is prachtig geworden. Dankjewel Peter! Ik heb alleen de demoversie van Wintrack en dan valt het niet mee om zo'n groot plan te tekenen zonder dat je het bestand kunt bewaren.

De hoogtes hebben verschillende kleuren gekregen zodat het plan wat leesbaarder wordt. In Wintrack is het handig datje ook 1 niveau kunt tonen zodat je precies kunt zien hoe het traject loopt en welke rails je nodig hebt.



Het design in de 3D weergave geeft een aardige indruk van wat het moet gaan worden. Overigens is het de bedoeling om het schaduwstation zichtbaar te maken met kijkgaten. Dat zijn in feite de paradesporen. Het lukte niet om de rivieren goed in te tekenen dus die heb ik nu in paint bewerkt voor dit plaatje.

Re: Gotthard - Design
Pjedro
gast

Re: Gotthard - Design
Hoi Henk,

Het ontwerp ziet er toch wel indrukwekkend uit zo in 3D.
Ik ben heel benieuwd naar de bouw van de baan.

Succes!

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Gotthard - Design
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Gotthard - Design
Ik ook Peter,
Knap gedaan dit ontwerp :thumbup:

Gr, Jan
Re: Gotthard - Design
Pjedro
gast

Re: Gotthard - Design
Hoi Jan,

Alle lof naar Henk. Hij heeft het sporenplan ontworpen.
Ik heb het alleen maar hertekent zodat Henk een vast ontwerp heeft aan de hand waaraan hij kan gaan bouwen.
Heb natuurlijk wel wat knelpunten met Henk doorgenomen. Daardoor is de baan op een aantal plekken ietsje verandert van ligging en loop.

Maar inderdaad het ontwerp zit er schitterend uit.
We zouden het nog verder kunnen aankleden met huisjes en treinen bijvoorbeeld, maar Henk heeft die extra plaatjes van Wintrack niet.
Hij zou die wel eventueel kunnen krijgen als hij dat wil.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Gotthard - Design
Spoorman
gast

Re: Gotthard - Design
Enige kritiek als het mag. Het is natuurlijk jouw baantje maar ik zou er wat overbodige tunnels en portalen uit jassen. Mij lijkt het straks een Zwitserse gatenkaas te worden. Of maak wat galerijen zodat je toch nog een trein ziet rijden.

Gr, Ben.
Re: Gotthard - Design
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Design


De kaasschaaf-methode  :P


Maar ik begrijp/begreep dat Henk echt alle tunnels wil.

Grtz Tony
Re: Gotthard - Design
Lid sinds: 2023

offline
Re: Gotthard - Design
Henk.

Het ziet er imposant uit  :thumbup:

Ik neig ook wel wat naar Ben zijn uitspraak.Ipv een tunnel zou een ravijn waar een trein door rijdt ook kunnen.Maar zoals hij zegt is het jouw baan.Maak er wat moois van de basis beloofd al veel  B) B) B)

Harald & Alex
Re: Gotthard - Design
Lid sinds: 2014

offline
Re: Gotthard - Design
Wat een prachtig plan! Ik ben heel benieuwd naar de bouw.
Succes!
Roel
Re: Gotthard - Design
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Design
@Ben: Natuurlijk mag kritiek, graag zelfs een beetje discussie want daar wordt het alleen maar beter van. Het plan is juist om het Gotthardtraject met voor zover mogelijk alle bruggen en tunnels die daar bij horen te bouwen De tunnelpoorten ogen inderdaad erg prominent, ik hoop dat het in de praktijk gaat meevallen. En als het mij niet bevalt ga ik wel schrappen.