Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
Henk,

Dat je de dakspanten niet mag wijzigen spreekt voor zich: dat is de draagconstructie voor je dak immers.

Maar de knieschotten liggen in het verlengde van je dakschotten en hebben niets te dragen. Slechts ter afwerking. Ik weet van huizen van oudere bouwjaren dat de kaal werden opgeleverd: dus je keer zo tegen de dakspanten aan en het dakbeschot (platen direct onder dakbedekking).

Babbeltje maken met de aannemer ??
Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
Henk en Henk, als de kap een sporenkap is, dan is het knieschot constructief en mag niet verwijderd of verplaatst worden. Kijkend naar de foto is dat niet goed te zien. Een sporen kap wordt verticaal ondersteund door dunne balken. Als de kap horizontaal wordt ondersteund door balken, heeft het knieschot alleen een optische functie. De kapconstructie kan je zien op de constructietekeningen die je bij de aankoop hebt gekregen.
Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
Henk.

We denken dat je er dan inderdaad wat vroeger bij had moeten zijn.Dat knieschot zelf is geen dragend deel hoor maar de gording waar die aan vast zit wel uiteraard.je had misschien ook nog voor een Vlizo trap kunnen kiezen dat had je aardig wat ruimte gescheeld alleen wat lastiger om je spullen naar boeven te krijgen  :?

Mooie zolder met lichte materialen.Daar ga je straks nog veel plezier van hebben  :thumbup:

Harald & Alex
Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
De knieschotten maken onderdeel uit van de constructie van de kap. Die kan en mag ik niet zomaar weghalen. Ik heb mij er al bij neergelegd dat ik wat treinbaanlengte in moet leveren. Die halve meter moet ik maar overheen zien te komen.
Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
Trouwens wel een keurig afgewerkte zolder!! Dat is al een groot voordeel als je met de baan begint.
Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
Ha Henk,
Volgens mij mag je de steunen (vrij dunne vertikale balkjes) niet verwijderen, maar wel de schotten/platen zelf. Heb zelf ook ooit zo'ndakconstructie gehad, alleen waren die vakken wat lager denk ik. Ik kan op de foto niet goed zien hoe hoog de knieschotten zijn.
Maar...is het niet mogelijk om een deel van de baan achter de knieschotten te leggen, dus deze ruimte te betrekken voor uit het zicht liggende sporen. Misschien moet je het ontwerp wat aanpassen, maar het geeft misschien ook weer wat extra (andere) mogelijkheden.

gr. Gertjan
Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
Mooie ruime zolder Henk, ik ben jaloers  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
Kan je niet een schaduw station daarachter maken ipv onder de baan
Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
daar zat ik dus ook aan te denken. Beetje afhankelijk hoe hoog je de tafel maakt, zaag in de schotten een "tunnel" kun je daarachter een schaduwstation maken en blijft het geheel, omdat je het niet mag verwijderen intact. Enig (klein  :P) nadeel, wil je bij het schaduwstation komen moet je kruipen en je moet er een paar lampen ophangen. Is ook een voordeeltje, je kunt je treinen daar (min of meer) stofvrij parkeren, tenmiste als het dakbeschot netjes is afgewerkt.

Ik zie voordelen en kansen (maar ook nadelen dat dan weer wel)

Verder is de zolder netjes afgewerkt.....

Peter
Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
er achter schilderen en in de natte verf afdekfoliedrukken
Gelijk wat tl lampen
je kan er nu makkelijk bij :thumbup:
Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
Houd dan wel rekening met de hoogte van je vloerafwerking. Vloeriolatie + laminaat kan al weer gauw 2cm dik zijn.

Verder een ambitieus plan dat een prschtig eindresultaat kan opleveren.Heb je je ook 3D aanzichten van je plan?
Gotthard - Rails besteld
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Rails besteld
Leuk al die ideeën over het gebruik van de ruimte achter de knieschotten maar die ruimte is ook nodig om al onze "troep" te bergen :)

@Chimeara: Helaas geen 3D aanzichten. Ik heb slechts de demo-versie van Wintrack dus opslaan is niet mogelijk en dan is het een aardige uitdaging om deze baan te tekenen :)

Inmiddels heb ik een aardige lading rails besteld via marktplaats. De hoeveelheid rails wordt bijna verdubbeld!
De bouw van ons huis gaat lekker voorspoedig waardoor de opleverdatum ook wat naar voren gaat. Dat komt ons erg goed uit want anders hadden we een paar weken op straat moeten bivakeren... Nu een mooie overlap om op een normale manier te kunnen verhuizen.
Re: Gotthard - Rails besteld
Mooi zo! Op straat is ook wel leuk met een klein tentje... Plek zat daar bij jullie langs de rivier!!
Re: Gotthard - Rails besteld
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - Rails besteld
zitten die schotten maar aan 1 kant
Anders is die voor trein
en de andere kant voor de (vrouwen) troep
Wij mannen bewaren toch geen troep,die gooien we weg  :D
Alleen (her) bruikbaar spul bewaren wij toch >:-D
Gotthard - Het is bijna zover
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Het is bijna zover
Tijd voor een kleine update. Inmiddels ook S88 terugmelders, K84 prints, montagedraad en kurkrollen besteld. Komende weken de verhuizing naar ons nieuwe huis voor de boeg en dan kan de bouw gaan beginnen!

De maten van de zolder zijn nu ook precies bekend. Ik heb ruimte voor een treintafel van 7,25x2,00 meter. Ik ben van plan om te gaan bouwen met ruw vuren (dikte 2,5x5,0cm). De geschaafde latten van de bouwmarkt zijn mij te dun of weer veel te dik en het scheelt nog wat in de prijs ook.

De bedoeling is om in feite 10 tafels te maken van 100x145cm breed en die tegen elkaar aan te schroeven. Het geheel laat ik aan de voorkant rusten op metalen bureaupoten. Waar mogelijk maak ik verder onder de tafel de poten van houten latten die omhoog steken zodat de hogere niveaus ook op de poten kunnen rusten. Omdat de tafel min of meer wordt ingeklemd tussen de muren zal de boel niet heen en weer kunnen schommelen.

De latten ga ik schroeven en lijmen. De echte timmerlui onder ons pleiten natuurlijk voor een halfhoutverbinding... Mijn filosofie is dat je die heel nauwkeurig moet maken en dan is dat oersterk. Maar mijn meet- en zaagkwaliteiten zijn niet van dat niveau en dan is de verbinding met schroeven ook een stevige optie.

Een simpele werktekening voor het beoogde frame:
Re: Gotthard - Het is bijna zover
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gotthard - Het is bijna zover
Hey Hendrik,

Dat zijn weer plannen!! Wel een opmerking over de te maken modulaire bouw: heb je er rekening mee gehouden dat bij een eventuele verhuizing jouw modules door het trapgat kunnen?? 60X145 cm is misschien een handzamer formaat??

Is maar een idee: ik heb zelf met de daar jouw aangegeven maten zwaar leergeld moeten betalen ;-)
Re: Gotthard - Het is bijna zover
Hoi Henk,
Waarom maak je je frame niet van underlayment platen. Ongeschaafd hout, als je je kop stoot heb je een kop vol splinters!!!! Heb er ervaring mee!!! Heb mijn baan (10,50 X 5,50 mtr)ook zo gekonstrueerd. Heb ook verscheidene banen voor anderen gebouwd met dezelfde konstruktie.Je laat een plaat underlayment zagen in stroken van 10 cm (in de lengte).dit is een zeer sterke konstruktie. Je moet wel even opletten, je hebt 2 soorten underlayment,een met 2 grove kanten en een met een minder grove en een gladde kant. Deze worden geleverd zonder mess en groef.Een plaat kost rond de 25 euro en er gaan heel wat lengtes uit van 2,50 mtr. Met een beetje rekenen gaan er 12 stroken uit. De poten maak je van 5 X 5 cm.
Trouwens een heel mooi baanplan. Ik rij zelf Reichsbahn tijd periode 2,alleen stoom en diesel. Er ligt ongeveer 430 mtr rails.
Zal dit zeker blijven volgen,veel succes.
Bert
Re: Gotthard - Het is bijna zover
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Gotthard - Het is bijna zover
 :) Wat een voorbereiding ség . Ik zie dat je losse modules voor de tafel wil maken .Is het de bedoeling dat deze een échte moduletafel gaat maken om achteraf te kunnen demonteren ? Of is het gewoon om praktische redenen om makkelijk te kunnen werken.

Groeten Freddy

Re: Gotthard - Het is bijna zover
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Het is bijna zover
Dank voor de reacties. Het is niet de bedoeling om modulebouw toe te passen. Dan moet ik veel te veel rails verzagen. De tafel wordt een geheel waar ik wel losse stukken scenery op ga bouwen.
Re: Gotthard - Het is bijna zover
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Het is bijna zover
Ha die Henk !

Ik heb vandaag de tijd eens genomen om dit draadje door te nemen ( vooral veel leeswerk ! ).
Mooie ruimte en grootse plannen heb je. Dat zal nog wel even duren, voordat je echt met je baan kunt beginnen (verhuizen, inrichten)
ik kreeg al lezend wel een idee, waar je misschien wat mee kunt. Als je de baan verrijdbaar wil maken, zou je (dubbel) gebruik kunnen maken van een (elektrische)  lier . Je tafel zou dan, van bovenaf gezien, een driehoeks-constructie moeten hebben ( net als zo'n vakwerkbrug), met in het midden van de lange zijde , aan de voor- en achterkant een bevestigingspunt voor de lier. De lier maak je aan een van de lange zijden van je zolder vast. Aan de overzijde een katrol, die je gebruikt om de zaak weer terug te trekken.
Vaste wielen onder de poten natuurlijk.  Zou moeten kunnen :P

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Na uitleg van mijn dochter over paint, heb ik een schets van de bovenkant gemaakt.
Zwart is de tafel en rood zijn de kabels waar je dan aan kunt (laten) trekken.

Ben benieuwd hoe je verder gaat.....Grtz Tony
Re: Gotthard - Het is bijna zover
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard - Het is bijna zover
Hallo Henk,

Ik heb nu voor het eerst jou draadje gelezen, de plannen liegen er niet om, maar ik wens je veel succes en ik blijf je volgen.

Groetjes Herman
Re: Gotthard - De zolderruimte is klaar
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De zolderruimte is klaar
Zo, de verhuizing is achter de rug. De meeste spullen hebben hun plaatsje gevonden. De komende maanden zullen we nog wel lampjes en schilderijen gaan ophangen en verplaatsen en weer ophangen etc. :)

De zolder is ook gereed. Een mooie ruimte waar plaats is voor de treinbaan en een fijne hobby-werkplek. Op de vloer ligt vinyl in een betonlook. Oogt lekker robuust en je ziet er amper vuil op liggen.

Het lukte niet om de gehele zolder op de foto te krijgen...


De schilderijen staan mij nog een beetje in de weg maar dat is dan ook het enige obstakel dus ik mag niet klagen.


Speciaal voor de treinenhobby ladekasten bij de Afhaalzweed gekocht. In de lade zelf een vakverdeling gemaakt zodat gereedschap, elektronica, sceneryspullen e.d. mooi opgeborgen kunnen worden.


De bouw gaat beginnen!
Re: Gotthard - De zolderruimte is klaar
De bouw gaat beginnen!

scjhiet op dan
we willen foto's van de baan(plan)  >:-D
mooie ruimte
en de kastjes is ook netjes :thumbup:
Re: Gotthard - De zolderruimte is klaar
Schitterende ruimte en perfect  voorbereid.  Mooi :O :O :O
Re: Gotthard - De zolderruimte is klaar
Dan zitten we allemaal vol spanning te wachten op de eerste stappen.De verwachtingen liggen hoog.laat je daardoor niet weerhouden  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Succes!

Harald & Alex
Re: Gotthard - De zolderruimte is klaar
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - De zolderruimte is klaar
Hallo Henk.

Ziet er keurig uit !
Dat beginnen zal wel na de hittegolf komen, schat ik zo.

Ben wel benieuwd  :P

Grtz Tony
Re: Gotthard - De zolderruimte is klaar
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Gotthard - De zolderruimte is klaar
Wat een mooie ruimte om je grote plan op uit te werken.
Ben benieuwd naar de eerste bouwverslagen.

Groet John
Re: Gotthard - De zolderruimte is klaar
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gotthard - De zolderruimte is klaar
Ook bij jou maagdelijk mooi wit Henk.

Heel mooi afgewerkt en wens ook jou veel plezier met de komende opbouw van je baan.  :thumbup: :thumbup:

Ik moet nog paar kleine klusjes doen: maar het is nu een ware broeikas op zolder.

Re: Gotthard - De zolderruimte is klaar
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Gotthard - De zolderruimte is klaar
 :) Zeer mooie ruimte maar wel leeg !!  :D :D :D :D :D :D :-) :-) :-) :-)

Je kan er tegen aan gaan ... veel plezier we zullen blijven volgen .

Groeten Freddy
Re: Gotthard - De zolderruimte is klaar
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Gotthard - De zolderruimte is klaar
Citaat van: Jongslog op woensdag 16 juli 2014, 21:28:45
Het lukte niet om de gehele zolder op de foto te krijgen...
Dat is een goed teken! :) Dan heb je in ieder geval een mooie ruimte.
Suc6 met de bouw (als alle lampen en schilderijen hangen en verhangen zijn  >:-D)

Dirk-Jan
Re: Gotthard - De zolderruimte is klaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - De zolderruimte is klaar
Hallo Henk,

Wat een top plekje heb jij in het nieuwe huis gekregen, daar zullen velen ( waaronder ik zelf ) jaloers op zijn.
De temperatuur zal de komende dagen wel het kookpunt bereiken daar of is de zolder voorzien van airco  :help:

Veel bouw plezier gewenst en we zien de vorderingen graag tegemoet.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Gotthard - De zolderruimte is klaar
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Gotthard - De zolderruimte is klaar
Hoi Henk,
bijna is het zover, en kun je starten.
Je hebt een prachtige ruimte gekregen.
Veel bouwplezier straks.
Re: Gotthard - Bijna prefab
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Bijna prefab
De Afhaalzweed is er niets bij! Alle latten eerst in de garage op maat gemaakt en gaten voorgeboord.


De hele handel naar zolder en schroeven maar. Dat was ondanks de schroefboormachine met deze temperaturen best een inspanning. Het eerste frame in elkaar gezet en dat paste gelukkig. Er volgen nog vier frames maar met tropisch tempo zullen we maar zeggen.


Nee het wordt geen modulebouw. Mijn baanplan leent zich er niet makkelijk voor. We zijn pas verhuisd dus dat duurt hopelijk ook nog even. En ik bouw niet voor de eeuwigheid. Zo'n nieuwe start maken heb ik vaker gedaan. Het heeft als voordeel dat je weer leert van je fouten en het weer beter hoopt te doen.
Re: Gotthard - Kabelgoten
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Kabelgoten
Vandaag toch alle frames in elkaar gezet. Meteen een aantal boekbinders, euh kabelgoten, er op gelijmd. Verschillende kleuren voor verschillende toepassingen. Dus de Hollandse driekleur komt aardig van pas.



Dit is best aardig maar gezien het aantal gootjes en de lengte staat mij dus nog een hoop werk te wachten :)

Re: Gotthard - Kabelgoten
Henk.

Je bent goed bezig  :thumbup: Er komen nogal wat draden aan te pas en als je straks niet onder de baan hoeft te klooien om de draden netjes te leggen scheelt alweer een hoop tijd en ergernis.

Succes met het bouwen  ;)

Harald & Alex


Re: Gotthard - De tafel staat!
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De tafel staat!
Ondanks de warmte toch doorgegaan! Op je stoeltje zitten puffen is ook niks en het is gewoon te leuk om nu verder te gaan.

De poten zitten nog niet compleet vastgeschroefd, dat komt morgen wel. In het zicht zitten tafelpoten die ik toch nog had. Ik kan ze niet aanraden want ze zijn niet erg stabiel. In dit geval zit de tafel ingeklemd tussen de muren met strookjes kurk dus dat is geen probleem. Ik heb de tafel niet aan de muur geschroefd om contactgeluid te vermijden.

Aan de achterzijde steken de latten omhoog zodat ik daar weer op kan bevestigen met de hoger gelegen delen.

Aan de voorzijde de lat schuin geplaatst. Dat staat leuk en daar heb ik nog plannen mee. Dat zien jullie later.

De eerste lat binnen het frame ligt plat omdat ik dan nog wat extra diepte krijg voor scenery. Het is slechts 2,5 cm maar dat is in onze H0 wereld soms best veel.









Ik wil ook een lichtslang monteren onder de tafel. Iemand een idee hoe je die het beste kunt bevestigen? Met hete lijm zou misschien kunnen maar dat zal wel verkleuren denk ik.

Re: Gotthard - De tafel staat!
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Gotthard - De tafel staat!
 :) Hoi ,

Je kan deze best bevestigen met nagelklemmen om kabels te bevestigen ... heb er jammer genoeg geen foto van .Of toch wel ...

Groeten Freddy
Re: Gotthard - De tafel staat!
Ik heb dit soort beugels gebruikt, gewoon dicht knijpen en met 1 schroef vast zetten.
Re: Gotthard - De tafel staat!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - De tafel staat!
Een gaatje in het hout boren en daar een tyrep doorheen halen.

Je gaat lekker  :D  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Gotthard - De tafel staat!
Ik wil het feestje niet verpesten. :P

Maar Gezien je plannen zou ik nog maar even in een paar stevigere poten investeren.
Zonde als straks ineens eentje het begeeft met alle ellende die daarbij komt kijken.

Maar je schiet zo met dit tempo lekker op.

Robin
Re: Gotthard - De tafel staat!
Citaat van: Hero op zondag 20 juli 2014, 02:40:32
Ik wil het feestje niet verpesten. :P

Maar Gezien je plannen zou ik nog maar even in een paar stevigere poten investeren.
Zonde als straks ineens eentje het begeeft met alle ellende die daarbij komt kijken.


Dan heb je wel direct diepte in je baan  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Snelheid is mooi maar stevigheid ook.Er komt nogal wat gewicht op te staan dus beter teveel steun dan te weinig.

Het gaat wel zo snel dat we ons afvragen of je een nachtploeg hebt lopen?

Harald & Alex
Re: Gotthard - De tafel staat!
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De tafel staat!
@Robin: De grijze tafelpoten zijn wel stevig genoeg hoor. Mijn vorige treintafel stond ook op die poten en dat ging prima. Het gewicht rust gewoon op de metalen pijp. Het is alleen zo dat ze voor een losse tafel weinig stabiliteit geven.

@ Harald & Alex: Helaas geen nachtploeg hier want zelf continu dienst draaien ga ik niet volhouden :)

Vandaag een beetje opruimen, verder met vastschroeven zodat de boel goed verankerd zit, en het plaatmateriaal 2 trappen naar boven sjouwen...
Re: Gotthard - De tafel staat!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - De tafel staat!

Hallo Henk !

Jij hebt het flink te pakken zeg ! Maar ja , als je zover bent, dat je eindelijk kunt beginnen, dan krijg je extra energie.
Trouwens, ik heb ook lichtslangen en daar zaten kunststof  klemmetjes bij geleverd. Kan je ze zo in en uit klikken.

Zo te zien , heb je voor een paar flinke mangaten in je baan gezorgd, ga je geen spijt van krijgen.
Knutsel en sjouw ze nog, vanavond extra pintje pakken....grtz Tony
Re: Gotthard - De tafel staat!
Voor het vastzetten van de lichtslangen heb ik deze klemzadels gebruikt.
In de bouwmarkt bij de elektra-benodigdheden
Re: Gotthard - De tafel staat!
Leuk die rails in beton.

Ik heb precies hetzelfde gedaan, zie min vlog 26 en 27, zeehaven, maar met k rails en die blauwe isolatie spul tussen de rails en daar overheen een messing draad gelegd. Je moet wat met Marklin en industrieterreinen!

Groeten,

Robert
Re: Gotthard - De tafel staat!
 :)Hallo Henk,
Proficiat met de nieuwe woonst en de ruimte die je hebt voor deze mooie hobby. Ziet er veel belovend uit. Welk formaat van latten gebruik je voor het kader. Op foto zien ze er nogal dun uit of vergis ik mij?
In ieder geval knap werk en mooie vooruitzichten.
Re: Gotthard - De tafel staat!
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard - De tafel staat!
Hey Henk,

Het begin ziet er veel belovend uit in een mooie ruimte, ik blijf je volgen.

Groet Herman.
Re: Gotthard - De tafel staat!
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De tafel staat!
Dank voor alle leuke reacties!

@Staf: de latten zijn 2,5 x 5,0 cm dik. En waar de frames tegen elkaar komen zitten de 2 latten aan elkaar geschroefd, dus dan heb je een vierkant balkje. Deze maat lijkt mij stevig genoeg.

De volgende stap is het eerst maar eens uitleggen van het complete railplan zodat ik wat beter kan inschatten of de mangaten groot genoeg zijn. Misschien hier en daar nog wat wijzigen omdat de praktijk vaak weer anders oogt dan de Wintrack-theorie. Mijn ervaring is wel dat de maatvoering exact uitkomt op basis van Wintrack.
Re: Gotthard - De tafel staat!
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Gotthard - De tafel staat!
De eerste stap is gezet.
Nu nog de rest.
Hou dit draadje in de gaten.

Groet John
Re: Gotthard - De rails gelegd
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De rails gelegd
Om te bepalen of mijn railplan klopt heb ik alle rails uitgelegd op de tafel. Het koste mij een hele lange dag. Het lijkt nu een grote valse slang! Hoe ga ik deze spaghetti tot iets moois bouwen...

Het venijn is dat ik bepaalde tunnels en bruggen per sé op een bepaalde plaats wil hebben waardoor je "in de berg" soms een wat raar tracé krijgt. En ik wilde werken met alle keertunnels naar het grote voorbeeld en dat bleek ook een uitdaging. Station Göschenen ligt nog niet op de tafel, die heb ik ernaast gelegd want ik heb niet genoeg platen om dat allemaal te ondersteunen.

Ik wilde weten of al mijn scenerywensen zouden kunnen passen. Dat lijkt gelukkig het geval. Toch hier en daar nog wat wijzigingen in de loop van het traject omdat je nu ineens ziet waarom iets gek staat. Het lukt mij blijkbaar niet altijd om dat op papier of beeldscherm te constateren.

Ik kwam nog een halve cirkel R2 bochten te kort. Die is inmiddels besteld :)

Nu heb ik mij afgevraagd hoe ik het beste kan gaan bouwen. Ik ben van plan om laag voor laag het traject te verwijderen en op te bergen en dan van onder af aan weer op te bouwen. Eerst het schaduwstation, en dan rechts omhoog naar de Gotthard en ook links omhoog. Bij Gösschenen moet het dan op elkaar aansluiten. Slik.