Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Gotthard - The End
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - The End
Dat is nogal wat, Henk !

Maar als ik je verhaal lees, dan is je keuze heel begrijpelijk.
Ik heb in ieder geval genoten van je originele bouwkunsten; waarvoor dank :thumbup:
Met je nieuwe plannen gaat het vast goed komen en ik zie er naar uit, hoe je dat weer gaat aanpakken  ;)

Grtz Tony
Re: Gotthard - The End
Lid sinds: 2012

offline
Re: Gotthard - The End
jouw baan(bouw) heeft mij veel geleerd,Henk  :favorite:


en jouw nieuwe baan zal zeker het volgen waard zijn;ik kijk er al naar uit;


mvg,
Michel
Re: Gotthard - The End
Lid sinds: 2016

offline
Re: Gotthard - The End
Tjonge nou, ik moet er nog een beetje van bijkomen, hoor! Ik merk dat ik het bouwen ook heel leuk vind en nu af en toe al een beetje zorgen heb over het moment waarop er weinig meer te knutselen is... Voorlopig nog niet aan de orde!
Ik hoop toch dat het hele spul, als het ooit af is, blijvend plezier geeft. Sommige dingen kunnen misschien verder geperfectioneerd worden, of eventueel vernieuwd. Zo'n radicale afbraak, net nadat alles klaar is... Ik zal mij er niet toe kunnen zetten.
Ik had vroeger al moeite met Lego... Ideeën voor iets nieuws had ik genoeg, maar dat moois  afbreken wat ik gemaakt had, vergde enige moed. Een probleem waar jij kennelijk helemaal geen last van hebt!

Met alle anderen ben ik benieuwd wat er nog komen gaat. Ronalds suggestie om modules of segmenten te bouwen, vind ik een goeie. Ik denk daar zelf ook wel over. Met andere thema's dan ik nu heb. En het idee lekker te knutselen aan een overzichtelijke bak op sta- of zithoogte is best aantrekkelijk.

Groet,

Peter


Re: Gotthard - The End
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - The End
Hallo Henk,

Ik heb genoten, van je bouwkunst.
Je hebt een heel eigen stijl die een mooi resultaat heeft opgeleverd.
Je video is hiervan een blijvende herinnering.

Goed om je lessons learned te delen.

Succes bij je volgend project.

Groet,
Erik
Re: Gotthard - The End
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Gotthard - The End
Dag Henk,
Een rigoureuze beslissing, maar gelukkig heb je voldoende beeldmateriaal (hoop ik). Ik kan je goed volgen; voor mij is het ontwerpen (vooral) en daarna het bouwen en prutsen zelf ook het belangrijkste onderdeel van de hobby, waardoor het bij mij nooit 'af' zal komen.
Bij jou is dat blijkbaar ook zo, met 1 verschil: jij werkt als een speer en er komt uiteindelijk wel iets af.
Ik kan me dan voorstellen dat je project als gelukt beschouwd kan worden en je nu graag weer aan iets nieuws begint.
Eigenlijk is dat voor ons als 'meekijkers'  ook veel interessanter. Steeds dezelfde plaatjes   >:-D van jouw baan die af is, is uiteindelijk minder interessant dan wanneer je ons weer een nieuw uitdagend project voor schotelt (waarbij ik er gemakshalve vanuit ga, dat je je vorderingen weer met ons wil delen  :D).

Ik wens je succes met de nieuwe uitdaging.

gr. Gertjan
Re: Gotthard - The End
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: Gotthard - The End
Hallo Henk, ik heb je hele verhaal gevolgd van het opbouwen van alle tunnels en bruggen. Je hebt met goedkope spullen, zoals karton e.d. heel veel leuke dingen gemaakt. Het filmpje van de camper en jouw mooie treinbaan heb ik aandachtig bekeken. Is het niet iets voor een nieuwe baan bedrijfwagens ombouwen tot campers? Het is jammer dat je de baan hebt afgebroken maar begrijp het wel. Als alles klaar is en iedereen heeft er genoeg van genoten dan kan je het laten verstoffen, of zoals jij doet gewoon afbreken en een nieuwe baan maken. Puzzelaars maken ook eerst hun puzzel en als hij klaar is gaat deze ook weer in de doos.

Gr alweer een henk
Re: Gotthard - The End
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Gotthard - The End
Is het voor jou geen leuk idee iets te bouwen voor anderen? Er zijn mensen genoeg die bouwen niet leuk vinden, maar rijden wel. Dan zou je niet hoeven afbreken, maar verkopen en opnieuw beginnen.

Citaat van: ronaldk op zaterdag 16 mei 2020, 09:36:22
Citaat van: Jongslog op vrijdag 15 mei 2020, 21:45:19
Wat mij wel tegenvalt is het slechte rijgedrag van de locs door vuil en stof. Nu houd ik de ruimte ook niet super schoon maar de vele uren die ik moest besteden aan rails poetsen, bah! Oplosbaar?
Tja... Ik hoor hier altijd verhalen dat alleen 2-rail last van stof en vuil heeft en dat 3-rail altijd beter gaat omdat het meer "contact" heeft.  O:-D  O:-D Goed, we weten inmiddels allemaal dat dat soort uitspraken een fabeltje is  :) Mijn ervaringen is dat ik na een tijd bouwen een keer de baan overga met een doekje om de rails schoon te maken. Bij beursbanen deden we dat eigenlijk iedere ochtend voor beurstijd. Dan ben je een minuut of 10 bezig. Hoe meer rails hoe langer je bezig bent  ;)

Het is een feit dat 3-rail meer contact heeft dan 2-rail, precies in verhouding 3:2 natuurlijk. Daarom heeft 2-rail EERDER last van stof en vuil dan 3-rail, maar uiteindelijk kun je het zo gek maken dat ook 3-rail ermee ophoudt. Daarom ben jij iedere beursochtend aan het poetsen en drinken de drierailers dan samen een kop koffie  ;)

Maar desondanks: op K-rails heb ik minder last van vervuiling dan op C-rails. Op de één of andere manier heb ik de indruk dat die oude M-rails daar geen last van had, want die heb ik bij mijn weten nooit schoon hoeven maken (de wielen van het rijdend materieel dan weer wèl :D). Ik kan me van vroeger herinneren dat treinen bij aanvang ook slechter reden op Lima-rails dan op die van Fleischmann, om in 2-railtermen te spreken. Dat heeft er vast mee te maken dat de rails van verschillende materialen is gemaakt. Het ene metaal zal beter geleiden dan het andere en het ene oppervlak neemt meer vuil aan dan het andere.

@Henk: Ik weet niet hoe je je baan schoonpoetst. Als dat gebeurt met een railgum, dan zou je kleine krasjes op het railoppervlak kunnen maken die ervoor zorgen dat vuil gemakkelijker blijft zitten. Eenmaal gestart met gummen betekent dan doorgaan met gummen. Om die reden hebben sommigen hier de railgum verbannen en maken de rails schoon met een lapje alcohol. Dat werkt prima. Nu ben ik op zoek naar een goede railcleanwagen voor 3-rail. Dan ben ik hopelijk van het probleem af.
Re: Gotthard - The End
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - The End
Hoi Henk,

Die zag ik even niet aankomen, jammer om te lezen dat de baan uit elkaar gehaald is  :-( :-(
Maar het goede nieuws is dat er een nieuwe baan komt waar ik nu al met plezier naar uitkijk.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard - The End
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Gotthard - The End
Dag Henk,
Dat is wel even schrikken dat je aan het slopen bent. Maar ik snap wel dat je toe bent aan wat anders, zeker met wat je mee gemaakt heb.
Ik gun je nieuwe project alle zegen toe, en zal het ook zeker volgen  :thumbup:
Re: Gotthard - The End
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - The End
Dag Henk.

Het getuigt toch van enig lef om op het 'hoogtepunt' van de modelbouw,
namelijk wanneer de bouw compleet gereed is, de gehele baan af te breken. :eek:
Goed, je hebt de filmbeelden nog om na te genieten, maar blijkbaar kriebelde
de modelbouw-vingers dermate, dat het van 'het genieten van' niet zou komen.

De twintig minuten durende film is een prachtige ode aan jouw modelbouwkunsten.
Alle zelfbouw pareltjes passeren stuk voor stuk de revue, afwisselend met de diverse
bewegende scene's, al dan niet zelf-bedacht, dan wel geïnspireerd door anderen :thumbup:

Ik heb enorm genoten van de film, eigenlijk net als het complete bouwproces wat er aan vooraf ging!
Inmiddels ben je met een nieuw projekt begonnen: ik wens je er veel plezier bij en hoop dat ik daar
nog enkele van jouw iconische zelfbouw-creaties voorbij zie komen ...

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - The End
Lid sinds: 2014

offline
Re: Gotthard - The End
Om nog even terug te komen op het poetsen het is niet altijd de rails steeds vaker valt het mij op dat het probleem in de loks of treinstellen zit,vaak is olie een veroorzaker maar ook het ontbreken van massa contacten maakt je materiaal onbetrouwbaar.
Ik rij soms maanden niet met de baan op sommige plekken zie je het stof liggen maar mijn Marklin lok rijden zonder problemen hun rondjes alleen de vreemden Fleischmann Rivarossi en Roco willen wel eens blijven staan of lopen te hikken.
Mijn conclusie is dat het probleem soms valt op te lossen door de lok goed schoon te maken en daarna minimaal te smeren
Re: Gotthard - The End
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: Gotthard - The End
Om de hoeveel meter heb je een rails met aansluiting gemaakt?
Re: Gotthard - The End
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - The End
Ik had bij elke terugmelder ook een railaansluiting gemaakt naar de ringleiding, ongeveer elke anderhalve/twee meter.