Lekker aan de gang geweest met de huizenbouw. Het dorpje Wassen.
De bouwwijze is op zijn Henk's. Ik heb de kartonnen modellen zo uit de hand op maat geknipt en gelijmd. Op maat? Nou nee, op het oog want er is geen meetlat aan te pas gekomen. Vroeger tekende ik het allemaal heel precies uit om het dan vervolgens scheef uit te snijden... Maar hier betaald ervaring zich wel uit. Als het vaker doet word je vanzelf handiger met met mes en schaar en kun je de grootte van bijvoorbeeld vensters wel beter schatten.
De huizen staan straks dicht op elkaar op ongeveer anderhalve meter afstand (hier ook al?!) van de kijker dus details zijn toch niet goed te zien. Ik hanteer hier met het bouwen een 80/20 regel. In 20% van de tijd bereik je 80% van het resultaat. De overige 80% werktijd om de 20% perfectie te bereiken laat ik hier achterwege. Lekker tempo dus.
In het bergland is de grond duur dus de huizen staan dicht op elkaar.
Daken zijn gemaakt van golfkarton voor de dakpannen en uit karton uitgeknipte vierkantjes voor de leistenen.
De muren van karton en waar nodig een beetje afgewerkt met plamuur om er een soort stucwerk van te maken.
De houten lambrizering is gemaakt van saté-prikkers, ijsstokjes en roerstokjes. Hier wel geleerd dat je de breedte van stokjes eigenlijk moet laten bepalen waar de ramen komen.
Het balkonhek van kaasprikkertjes en van kartonnen reepjes.
De kozijnen zijn van Auhagen sets.
De luiken zijn van tie wraps. Die heb je ook in verschillende maten.
De stenen op het romaanse huis zijn van klei.
Creatief? Nee hoor, alle ideeën voor bouwmaterialen zijn zo ongeveer gejat op dit forum.
Met het bouwen raken ook weer dingen los. Zo blijkt de plasticlijm eigenlijk niet geschikt voor het plastic van de tie wraps.
Houtlijm vind ik fijn om mee te werken voor het bouwen met hout en karton. De droogtijd is wel langer dan bij plasticlijm. Dus als het snel vast moet zitten omdat iets niet is vast te klemmen, lijm ik hout en karton ook wel met plasticlijm. Lijmvlekken moet je wel vermijden want meestal krijg je die niet weg geschilderd omdat de verf niet dekt.
De kartonnen daken zet ik straks in de latexverf. Met die verf krijg je een mooie beschermlaag en door de dikte van de verf kun je ongewenste kieren gemakkelijk wegwerken.
De raamluiken ga ik bij nader inzien anders aanpakken. Eerst de losse tie wraps schilderen met Gesso voor een beetje hechting en dan afschilderen. Pas daarna op maat knippen en op het gebouw lijmen.
Als je echt netjes wil bouwen moet je naar mijn idee eerst alle losse onderdelen maken, die schilderen en dan pas de boel in elkaar lijmen. Dat kost wel veel meer denkwerk en tijd. Ik gok er op dat ik het uiteindelijk wel redelijk netjes kan afschilderen.