Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Gotthard - Water
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Water
Zeg maar Henk tegen Hans, Luc ;)
Re: Gotthard - Water
Lid sinds: 2013

offline
Re: Gotthard - Water
Foutje sorry Henk
Ik loop hier dan ook half te suffen van de medicatie die ze me hier voorgeschreven hadden voor mij griepje.

Luc
Re: Gotthard - Water
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Water
Leuk bouwsel voor in je Rijn? Meer plaatjes op het www, bijvoorbeeld:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Burg_Pfalzgrafenstein

En voor de rest nog wat Rijn-plaatjes ter inspiratie ;):
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.msg1312463#msg1312463
Re: Gotthard - Water
Luc zomergriepje?
Re: Gotthard - Water
Lid sinds: 2013

offline
Re: Gotthard - Water
Hoi Johhny,

In Karratha is het "winter" bij 25-30°C, maar ik denk dat ik een Australisch virusje had opgepakt, en dat zijn nieuwe virussen voor mijn afweersysteem dat daar dus wat meer werk aan heeft.

groetjes
Luc
Re: Gotthard - Water
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: Gotthard - Water
Het wordt weer een mooie uitbreiding van je bestaande baan henk. Heb je hele vooruitgang bekeken en vind het knap dat je bijna alles zelfmaakt. Toppie.
Re: Gotthard - Water
Lid sinds: 2016

offline
Re: Gotthard - Water
Wil voor henk 2 filmpjes van de Biaschina laten kijken, maar krijg alleen zwart beeld.
Vergeten wat ik fout doe.

Jos
Re: Gotthard - Water
Lid sinds: 2016

offline
Re: Gotthard - Water
Hoi Henk.

Je hebt ergens in je topic de vraag gesteld of iemand foto's van de Biaschinatunnel had.
Misschien heb je aan onderstaande filmpjes iets.




Beide filmpjes na ongeveer 25 minuten.

Met dank nog aan Herman voor de tip.

Jos
Re: Gotthard - Water
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - Water
Ben wel benieuwd hoe de Gotthardlijn er uit had gezien als ProRail zich daar had kunnen uitleven met het opbreken van wissels.
Gotthard - vervolg
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - vervolg
Dat is lang geleden! Dat heeft alles te maken met wat er privé allemaal is gebeurd. Een darmkankeroperatie, een chemokuur, en nu gelukkig weer gezond! En vervolgens je baan kwijt raken... Nou ik ben nog wel in dienst maar moet wat anders zoeken want na mijn ziekte was mijn functie verdwenen. De tijd wel heel goed besteedt aan iets anders: een bestelwagen ombouwen tot camper.

Dus tussendoor even off topic mijn camperbouw:




En dan nu weer met de modelbouw aan de slag. We zitten toch thuis :).
Jos nog bedankt voor de video's. Deze zijn best mooi scherp ook. Die helpen om mijn Gotthardbaan compleet te krijgen voor zover dat mogelijk is. Als ik de laatste klussen heb gedaan wordt het tijd om naar ook eens een goede videoreportage van te maken.

Om de draad weer op te pakken laat ik het Rijnproject nog even rusten en wil ik eerst een onafgemaakt huizenproject waar ik mee bezig was op de Gotthardbaan afronden. Het betreft het dorpje Wassen met die bekende kerktoren.

De kartonnen modellen ga ik bewerken zoals ik dat vaker heb gedaan. Het karton schilderen met latex verf, dat geeft een mooie beschermlaag. Daarna verder bewerken met hout, karton, klei en kozijnen. De bouwstijlen in Wassen zijn zeer divers dus ik laat de fantasie de vrije loop. Niets exact nabouwen nu maar wel de sfeer van Zwitserland zien te treffen. Dat betekent iets met houten chalets, ook wat herenhuizen en een winkelstraatje. Van alles wat. Binnenkort meer hierover.







Re: Gotthard - Vervolg
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Gotthard - Vervolg
Mooie camper heb je gemaakt  :thumbup:
Re: Gotthard - Vervolg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Vervolg
Tjeempie, Henk !

Dat kwam wel even binnen zeg  :O
Maar het  filmpje bewijst gelukkig dat je weer helemaal genezen bent  :thumbup:
Hopelijk vind je snel een andere baan, al heb je op zolder nog een baan waar je nog een hele tijd vooruit kunt  O:-D
De camper zal helaas nog even tot na de coronatijd moeten wachten op zijn eerste reis, vrees ik.

Grtz Tony
Re: Gotthard - Vervolg
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Vervolg
Henk,

Dat was even schrikken van je verhaal wat je overkomen is.
Gelukkig ben je weer gezond en kan je weer met volle kracht tegen aan.
Jammer dat je tijdens je ziek zijn je baan verloren bent maar zoals mijn moeder altijd zei er zijn meer bazen dan kerken komt het zeker goed met wat nieuws vinden.
En anders kan je nog een camper bedrijf beginnen want het ombouwen van bestelbus naar camper gaat je aardig goed af wat ik gezien heb ik het prachtige filmpje.

Succes met het vinden van een nieuwe werkgever maar dat gaat jouw zeker lukken daar heb ik alle vertrouwen in.

Groet Michel
Re: Gotthard - Vervolg
Wat een fantastische verbouwing zeg. Prachtig gedaan, met allerlei slimme foefjes en oplossingen. Al mijn petjes af!!!
Re: Gotthard - Vervolg
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Vervolg
Hoi Henk,

Jij hebt een vervelende tijd achter de rug, gelukkig kun je nu weer zeggen dat je gezond bent  :thumbup: :thumbup:
Wel balen dat je werkgever je de deur gewezen heeft.

Maar er is gelukkig ook leuk nieuws te lezen, je ombouw van de camper is zeer goed geslaagd, die wil ik af en toe wel even van je lenen  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard - Vervolg
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Vervolg
ik miste je al een tijdje, Henk! Maar dat dat zo lang was dat je ondertussen een operatie en vervolgens chemokuur hebt ondergaan én een camper hebt gebouwd had ik niet door. Ik ging er meer van uit dat je "gewoon even geen inspiratie" had of zo...
Gelukkig dat het met de gezondheid weer goed gaat, dat is toch het belangrijkste!
En wat een schitterend mooie camper heb je gebouwd! Dat was vast niet de eerste keer, want anders ben je echt een natuurtalent. Ziet er allemaal goed doordacht en keurig afgewerkt uit, echt heel gaaf om te zien!
Maar goed, ik begrijp nu ook dat er al een tijdje geen treinen over je Gotthard hebben gereden (althans niet voor ons zichtbaar ;)), hoeft ook niet maar ik mis je creatieve updates wel!
Knap lullig van je baan, dat je terugkomt na ziekte en je baan blijkt niet meer te bestaan; hopelijk vindt je snel wat anders.
De zomer staat voor de deur is qua weer al aardig begonnen, hopelijk kunnen jullie er snel op uittrekken met jullie nieuwe camper.
Re: Gotthard - Vervolg
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Vervolg
Dag Henk.

Da's inderdaad al even geleden! :eek: Wat een gave camper heb je gebouwd :cool:
En zo staat ineens je leven overhoop, in diverse opzichten,
mooi om te zien dat je gevoel voor humor is gebleven :thumbup:
Het meeste is al wel in de voorgaande reacties beschreven
en ik kijk al uit naar het Vervolg met de kartonnen huizen :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Vervolg
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gotthard - Vervolg
Hi Henk,

Inderdaad een gave Camper heb je gemaakt, was van mij ook een droom.

groet
Harald
Re: Gotthard - Vervolg
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Gotthard - Vervolg
 :O Ppfff.... je hebt een hele nare tijd achter de rug, maar gelukkig gaat het weer goed met je. :)
Ik sluit me aan bij de rest, echt gaaf hoe je van een kale bus een hele mooie camper hebt gemaakt, petje af. :thumbup: B)
En weer veel plezier met het oppakken van de treinen hobby, we zien vanzelf wel de updates verschijnen.

Dirk-Jan
Re: Gotthard - Vervolg
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Vervolg
Dag Henk,

De camper is een mooie afsluiting van een nare periode.
Goed dat je weer terug bent.

(ook) Henk
Re: Gotthard - Vervolg
Lid sinds: 2019

offline
Re: Gotthard - Vervolg
Mooie camper! Knap gemaakt. Is er al een plan voor een H0 baan in de camper? Succes met je herstel en dank voor de input die je mij hebt gegeven. Groet, Arie
Gotthard - Wassen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Wassen
Lekker aan de gang geweest met de huizenbouw. Het dorpje Wassen.

De bouwwijze is op zijn Henk's. Ik heb de kartonnen modellen zo uit de hand op maat geknipt en gelijmd. Op maat? Nou nee, op het oog want er is geen meetlat aan te pas gekomen. Vroeger tekende ik het allemaal heel precies uit om het dan vervolgens scheef uit te snijden... Maar hier betaald ervaring zich wel uit. Als het vaker doet word je vanzelf handiger met met mes en schaar en kun je de grootte van bijvoorbeeld vensters wel beter schatten.

De huizen staan straks dicht op elkaar op ongeveer anderhalve meter afstand (hier ook al?!) van de kijker dus details zijn toch niet goed te zien. Ik hanteer hier met het bouwen een 80/20 regel. In 20% van de tijd bereik je 80% van het resultaat. De overige 80% werktijd om de 20% perfectie te bereiken laat ik hier achterwege. Lekker tempo dus.

In het bergland is de grond duur dus de huizen staan dicht op elkaar.


Daken zijn gemaakt van golfkarton voor de dakpannen en uit karton uitgeknipte vierkantjes voor de leistenen.
De muren van karton en waar nodig een beetje afgewerkt met plamuur om er een soort stucwerk van te maken.
De houten lambrizering is gemaakt van saté-prikkers, ijsstokjes en roerstokjes. Hier wel geleerd dat je de breedte van stokjes eigenlijk moet laten bepalen waar de ramen komen.
Het balkonhek van kaasprikkertjes en van kartonnen reepjes.
De kozijnen zijn van Auhagen sets.
De luiken zijn van tie wraps. Die heb je ook in verschillende maten.
De stenen op het romaanse huis zijn van klei.
Creatief? Nee hoor, alle ideeën voor bouwmaterialen zijn zo ongeveer gejat op dit forum.







Met het bouwen raken ook weer dingen los. Zo blijkt de plasticlijm eigenlijk niet geschikt voor het plastic van de tie wraps.
Houtlijm vind ik fijn om mee te werken voor het bouwen met hout en karton. De droogtijd is wel langer dan bij plasticlijm. Dus als het snel vast moet zitten omdat iets niet is vast te klemmen, lijm ik hout en karton ook wel met plasticlijm. Lijmvlekken moet je wel vermijden want meestal krijg je die niet weg geschilderd omdat de verf niet dekt.

De kartonnen daken zet ik straks in de latexverf. Met die verf krijg je een mooie beschermlaag en door de dikte van de verf kun je ongewenste kieren gemakkelijk wegwerken.
De raamluiken ga ik bij nader inzien anders aanpakken. Eerst de losse tie wraps schilderen met Gesso voor een beetje hechting en dan afschilderen. Pas daarna op maat knippen en op het gebouw lijmen.
Als je echt netjes wil bouwen moet je naar mijn idee eerst alle losse onderdelen maken, die schilderen en dan pas de boel in elkaar lijmen. Dat kost wel veel meer denkwerk en tijd. Ik gok er op dat ik het uiteindelijk wel redelijk netjes kan afschilderen.



Re: Gotthard - Wassen
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Gotthard - Wassen
Dat gaat als de brandweer  :thumbup:
Fijn dat het weer goed met je gaat, het is te zien aan de kunst die je nu weer laat zien  :thumbup:
Re: Gotthard - Wassen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Gotthard - Wassen
 :favorite: knap gedaan Henk
Re: Gotthard - Wassen
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Gotthard - Wassen
Hallo Henk,

Je bent weer helemaal terug met bouwkunsten op jouw eigen manier. Mooi man! Jij geeft het met niet zoveel woorden aan, net als ik ooit, dat de kleuterschool eigenlijk de belangrijkste opleiding is voor onze hobby! Hoe wordt ik handig met schaar en papier. :D

Re: Gotthard - Wassen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Wassen
Weer helemaal de oude, Henk  :thumbup:

Smullen geblazen  :P

Grtz Tony
Gotthard - Wassen, schilderkunst
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Wassen, schilderkunst
Dank voor jullie reacties. Het gaat inderdaad weer als vanouds! De koningsdag goed besteedt aan het schilderen van de bouwsels. Nog niet helemaal af maar wel een heel eind gekomen met de hulp van mijn dochter die ook graag schildert. De dakpannen zijn voorzien van een glossy lak om ze iets te laten glimmen maar dat valt niet echt op.

De huizen zijn voorzien van koperen regenpijpen; bloembinddraad geschilderd in koperkleur.
Hier en daar zijn de bloembakken al gevuld en wat groen tegen de muur. Wat decoratie aanbrengen maakt een groot verschil vind ik.





De chalets hebben een sierlijst gekregen. Een hekje schaal N gehalveerd moet de indruk van een houten sierlijst geven.





Best een hele klus. Dit was maar zo een dag werk met 2 mensen. Nou ja een korte dag dan want er moest eerst voor de Koning muziek worden gemaakt :).
De ramen nog voorzien van glas (plastic omslag van een inbindmapje) en gordijntjes. Aan de straatzijde een winkelinrichting. En nog wat verdere afwerking met bloemen en groen. En die ene bloembak recht hangen!
Re: Gotthard - Wassen, schilderkunst
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Wassen, schilderkunst
het zijn weer erg leuke bouwsels die daar even in no-time (nou ja, bijna dan ;-)) worden neergezet!
Re: Gotthard - Wassen, schilderkunst
Wat goed je weer bezig te zien, Henk! En je tempo is ook weer hoog, als vanouds. Met bijzonder resultaat.
Ik ben weken, nee maanden aan het prutsen en pieren met marginale vooruitgang. Maar ach. Iets met 80-20% en leren recht te snijden...  :D
Misschien nog een lijmtip: Pattex multi. Plakt zo ongeveer alles aan elkaar wat je wilt en droogt helder op. Plastic op karton, 3d geprint plastic, het plakt prima!
De droogtijd is niet heel kort, maar iets sneller dan houtlijm.


Groet,

Peter


Re: Gotthard - Wassen, schilderkunst
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Wassen, schilderkunst
Dag Henk.

De huizen zijn prachtig gemaakt en geven het gewenste effect :thumbup:
Wel vind ik de dakbedekking groot/grof t.o.v. de details aan gevels,
en dan voornamelijk de leisteen daken.
De huizen zijn zeker een goed gelukt geheel met toch grote diversiteit!

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Wassen, schilderkunst
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Wassen, schilderkunst
Tis bijna net zo strak als je camper, Henk  :D
Maar op jouw baan past dat perfect  :thumbup:

Grtz Tony
Gotthard - Finale film
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Finale film
Komt dat zien! Een complete film van mijn treinbaan. Ik ben tevreden over het resultaat! Ik denk al na over een volgend avontuur.

https://www.youtube.com/watch?v=7SaWa-XRwDU



Re: Gotthard - Finale film
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - Finale film
Leuke film, van deze mooie baan vol met details.

Groet,
Erik
Re: Gotthard - Finale film
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Finale film
Het was een mooie lange film Henk waar ik met veel plezier naar gekeken.

Groet Michel
Re: Gotthard - Finale film
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Finale film
Mooie film Henk

(andere) Henk
Re: Gotthard - Finale film
Lid sinds: 2015

offline
Re: Gotthard - Finale film
Heel mooi gedaan Henk, leuke baan.

Gr,
Arnold
Re: Gotthard - Finale film
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gotthard - Finale film
Leuke film Henk.

groet
Harald
Re: Gotthard - Finale film
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Finale film
Erg leuke film, Henk! Mooi om zo het hele traject af te reizen. Daar zit wel wat tijd in denk ik, heb je lang moeten poetsen om alles weer storingsvrij te laten rijden?
Re: Gotthard - Finale film
Erg mooi gemaakte video van je fantastische baan. PLUIM  :exclaim:
Re: Gotthard - Finale film
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gotthard - Finale film
Die gondelbaan komt vast de Zwitserse keuring niet door.

Mooi resultaat in deze film.
Ik waande me een moment in zo'n Sierra computerspelletje (Lazy Larry), kwam door de muziek.  :thumbup:
Re: Gotthard - Finale film
Lid sinds: 2013

offline
Re: Gotthard - Finale film
Mooi baan Henk, veel werk aan gehad zeker...

Luc
Re: Gotthard - Finale film
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Gotthard - Finale film
Mooie baan met plezier gekeken
Re: Gotthard - Finale film
Grande applauso! Bellissimo layout! Gracie.
Re: Gotthard - Finale film
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Finale film
Nog een compliment erbij, Henk  :P
Re: Gotthard - Finale film
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Finale film
DIK voor elkaar Henk, je maakt het wel spannend met een nieuw avontuur  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard - Finale film
Lid sinds: 2016

offline
Re: Gotthard - Finale film
Geweldige film Henk.

Mooie baan.

Jos
Gotthard - The End
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - The End
Mijn droombaan is voltooid en ... afgebroken!

Mijn doel was een compleet landschap met het Gotthardtraject van Erstfeld naar Bellinzona en ook een stukje Locarno. Dat is gelukt! Een landschap van 7,25x2,00 meter met 9 niveau's. Behoorlijk complex met alle keertunnels en ook omdat ik het spoor precies op de juiste plaatsen in het landschap wilde hebben zodat alle tunnels, bruggen en scenery logisch en mooi uit zouden komen. Voor mij is het zeer goed geslaagd!

We hebben eigenlijk een rare hobby! Jaren gebouwd aan het Gotthardtraject (2014-2020) en nu breek ik het weer af! Maar de hobby is bij mij dan ook vooral de modelbouw zelf, ik heb wat minder met het rijden met treinen.

Tijd om de balans op te maken. Waar ben ik tevreden over, wat heb ik geleerd, wat ga ik anders doen? Een lang verhaal maar ik probeer het kort te houden. En tot slot: wat wordt het thema voor een nieuwe modelbaan?


Ontwerp
  • Het landschap was leidend en dat hoort ook zo vind ik. Ik vond het geweldig, maar om te rijden was het een redelijk saaie baan. Dus meer aandacht voor rangeerwerk en een gevarieerd sporenplan.
  • Een schaduwstation was best cool met het nachtlicht maar ik vind het niks. Het beetje materieel wat ik heb wil ik ook kunnen zien en ik wil er gemakkelijk bij kunnen.
  • De laatste uitbreiding met de Rijnschepen ging ten koste van mijn werkplek. En dat mis ik enorm, ik moet een bureau hebben om te modelbouwen.

Techniek

  • Bij een grote baan is deugdelijke aanleg van bekabeling en elektra noodzakelijk, daardoor geen storingen! (Nou ja... lees verder.) Dus dat doe ik weer op dezelfde manier.
  • Wat mij wel tegenvalt is het slechte rijgedrag van de locs door vuil en stof. Nu houd ik de ruimte ook niet super schoon maar de vele uren die ik moest besteden aan rails poetsen, bah! Oplosbaar?
  • Een echte tegenvaller is het functioneren van de wissels. De wisselaandrijving 74491 zou beter zijn dan de vorige. Ik heb de eindafschakeling er uit gehaald en dat moet je dus direct bij aanschaf doen. Onvoorstelbaar! Het spul is duur genoeg en dan hapert het! Het is gebeurt dus maar snel vergeten.
  • Het Faller Car System heb ik niet goed weten te realiseren. De auto's rijden standaard veel te hard en langzamer functioneren ze niet goed. Die snelheid is blijkbaar nodig om goed te rijden en de oneffenheden in het wegdek te overwinnen. Ik weet nog niet of ik er weer mee aan de slag ga.

Scenery

  • Scenery is mijn optiek een soort 'storytelling'. De route van Erstfeld naar Bellinzona en terug met alle highlights onderweg is een goed verhaal. Een goed gekozen thema helpt naar mijn idee om iets moois neer te zetten. Dus wat wordt het thema?
  • Bewegende dingen op je treintafel zoals een torenkraan, een kabelbaan, een tandradbaan, een vliegende helikopter etc. maakt het levendig en spannend. Die dingen met een drukknopactie aan zetten is erg leuk. Zeker als je treinen bij de demo niet rijden zoals je zou willen.
  • Het mooie grote landschap vereist wel mangaten en gymnastiek om overal bij te kunnen. Dat ging echt tegen staan. Geen zin meer om te bouwen omdat je er zo moeilijk bij kunt. Dus nu wordt eenvoudige bereikbaarheid echt prioriteit.
  • Ik heb veel geleerd met het zelf bouwen van huizen en landschap en dat vind ik het ware modelbouwen en echt leuk om te doen. Ik wil nog meer aandacht voor de details die nu verloren gaan in het grote landschap en die ik daarom vaak liet zitten.

Het vervolg. Ik ben een ruime week bijna full time aan het opruimen geweest! Alles zit nu netjes gesorteerd in dozen. Alleen het nieuwe deel met de Rijn en de Lorelei staat nog.
Het nieuwe baanplan beslaat een kleiner deel van de zolder. De rest van de familie wil ook ruimte... Het wordt nu een smalle tafel langs de wanden zodat ik overal goed bij kan.

Het plan:

  • Ik wil een klein Betriebswerk met draaischijf en rangeersporen en een station.
  • De Rijn met "varende" schepen bij de Lorelei.
  • Een deel Zwitserland, Ticino, met ook een station (je wilt van A naar B rijden) en bergen zijn en blijven leuk.
  • Een deel Italie in de stijl van Cinque Terre; kleurrijke huizen tegen de berg.

Tijd om een nieuw topic aan te maken voor het nieuwe plan. Wish me luck :).
Re: Gotthard - The End
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - The End
Slik... :-( :-( :-(
Hoewel... je trouwe volgers zullen het geloof ik erger vinden dan jijzelf :D. Dit is jouw manier van de hobby beoefenen, helemaal goed en ik ben nu al benieuwd naar verse updates!
Gelukkig hebben we de film nog ;).
Re: Gotthard - The End
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gotthard - The End
Hi Henk,

Mooi verhaal met toch een triest einde .... maar herkenbaar en met een nieuwe toekomst.
Heb er (weer) plezier in.

groet
Harald
Re: Gotthard - The End
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gotthard - The End
Hoi,

Dat is een behoorlijke beslissing... de baan afbreken. Dan ook maar meteen gedaan.  :thumbup:

Citaat van: Jongslog op vrijdag 15 mei 2020, 21:45:19
Maar de hobby is bij mij dan ook vooral de modelbouw zelf, ik heb wat minder met het rijden met treinen.

Dat hebben meer mensen. Alleen hier op het forum merk je dat minder omdat veel mensen hier meer richting het rijden en de techniek kant kijken.

Citaat van: Jongslog op vrijdag 15 mei 2020, 21:45:19
Wat mij wel tegenvalt is het slechte rijgedrag van de locs door vuil en stof. Nu houd ik de ruimte ook niet super schoon maar de vele uren die ik moest besteden aan rails poetsen, bah! Oplosbaar?

Tja... Ik hoor hier altijd verhalen dat alleen 2-rail last van stof en vuil heeft en dat 3-rail altijd beter gaat omdat het meer "contact" heeft.  O:-D  O:-D Goed, we weten inmiddels allemaal dat dat soort uitspraken een fabeltje is  :) Mijn ervaringen is dat ik na een tijd bouwen een keer de baan overga met een doekje om de rails schoon te maken. Bij beursbanen deden we dat eigenlijk iedere ochtend voor beurstijd. Dan ben je een minuut of 10 bezig. Hoe meer rails hoe langer je bezig bent  ;)

Citaat van: Jongslog op vrijdag 15 mei 2020, 21:45:19
Een echte tegenvaller is het functioneren van de wissels. De wisselaandrijving 74491 zou beter zijn dan de vorige. Ik heb de eindafschakeling er uit gehaald en dat moet je dus direct bij aanschaf doen. Onvoorstelbaar! Het spul is duur genoeg en dan hapert het! Het is gebeurt dus maar snel vergeten.

Je kan de aandrijvingen vervangen door alternatieven, bijvoorbeeld servo's. Meer uitzoekwerk maar misschien iets voor een volgende keer.

Citaat van: Jongslog op vrijdag 15 mei 2020, 21:45:19
Het wordt nu een smalle tafel langs de wanden zodat ik overal goed bij kan.

Overweeg eens iets van "modules". Je bent meer van het landschap bouwen dan van het treintjes rijden. Als je dat echt geweldig vindt dan zou ik echt overwegen of je niet iets met "losse" modules kan gaan doen. Iets alla het BNLS / 3rail / MSM-forumbaan concept. Ik ken mensen die een paar bakken maken. Een vast schaduwstation bouwen en zo thuis ook een rondje kunnen rijden. Ze hebben dan losse bakken waar ze dan uitgebreid meer kunnen bouwen. Dan kan je een aantal thema's maken. De bakken kan je dan eruit halen en (onder de baan) opbergen en een ander thema dan er zo in plaatsen. Even aansluiten en je kan rijden.

Dan hoef je ook geen kunstgrepen te doen om alles op een klein oppervlak te drukken. Dan kan je per thema een behoorlijk landschap maken. Daarnaast kan je ook ergens anders aan het bureau of op de workmate aan de module werken. Lekker bereikbaar  :D

Groet Ronald.