Het is inderdaad een hele uitdaging om boten te laten varen op de treintafel. Ik heb ook even gekeken naar Magnorail, dat werkt met magneten en ook een ketting. Punt is dat mijn schepen wat te groot zijn voor die oplossing en je dan nog iets moet verzinnen voor de verlichting op de boot. Ik pruts dus nog even verder met mijn "innovatie".
Het eerste prototype was in theorie goed maar bleek vrijwel onmogelijk voor mij om te bouwen. Er waren teveel factoren die mis kunnen gaan bij het bouwen. En bij mij gaan die dan ook mis. De oplossing moet dus eenvoudiger en betrouwbaarder zijn.
Naar het idee van Magnorail en het Faller Car System dacht ik iets te doen met magneten en een "rijdraad". Dat werkte niet, ondanks forse magneten raakte het schip de draad kwijt.
Prototype II is een combinatie van een ketting voor het voortbewegen en een ijzerdraden voor geleiding. De ketting levert 12 Volt plus en de ijzerdraden leveren de nul volt. De boot is bevestigt aan de ketting met een koperdraad. De boot glijdt over het "rijdraden" of beter "vaardraden". Onder de boot zitten ook ijzerdraden die contact maken om de 0 volt aan boord te krijgen.
Ik heb een MDF plaat van 122x61cm en een boot van 50x11cm. De draai maken gebeurt uit het zicht en het doel is om die draairuimte zo klein mogelijk te houden zodat die bijvoorbeeld onder een berg kan vallen. Een boei, hier in de vorm van een schroef met een rietje, zorgt er voor dat de boot weer in het spoor komt.
De MDF plaat eerst bevestigt aan vuren houten latten. Daarna de sleuf gezaagd met een decopeerzaagje die de breedste sleuf maakt. Het zaagje wel afgekort met de Dremel zodat ik niet door de vuren latten zaag. De boel blijft goed op zijn plaats. Door de sleuf een schuurpapiertje gehaald om een gladde rand te krijgen.
Onder de tafel nu dus maar 1 ketting die precies de sleuf volgt. Het prototype iets groter gemaakt. Een langere ketting is makkelijker op de juiste maat te krijgen omdat een schakel meer of minder dan minder verschil maakt op het geheel en je beter af kunt stellen. In de "hoeken" een groter tandwiel toegepast zodat er minder wrijving is.
De ijzerdraden komen van een rolletje. Ik heb ze eerst recht getrokken met de boormachine. De rechte draden op de MDF plaat in model geplakt met schilderstape om ze vervolgens te kunnen fixeren met houtlijm. Met verf kan straks een hoop gecamoufleerd worden. Mogelijk bestaat er ook zwart ijzerdraad dat ook geleidend is, dan vallen de draden veel minder op.
De plus draad van de ketting en de min van de ijzerdraden komen bij elkaar op de boot om een LED te kunnen laten branden. Nu was ik vergeten om alle draden te solderen dus het contact is nog zeer beperkt, dat kan dus nog verbeterd worden. Eén of meerdere condensators moeten de stroomdipjes opvangen.
De boot wordt nog even handmatig voortbewogen en daarom gaat het heel schokkerig. Dat wordt straks opgelost met een trage motor die netjes continu beweegt. Een krachtige motor is wel noodzakelijk denk ik.
Het resultaat wat naar mijn idee de potentie heeft om tot de uiteindelijke oplossing te komen. Er kunnen straks meerdere boten aan de ketting worden bevestigd.

Tips zijn natuurlijk altijd welkom. Is er zwart geleidend ijzerdraad te koop? Hoe pas je de condensators op de juiste manier toe? Hoe maak je de keerlus zo slim mogelijk?