Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
Ik zie dat er C-rails direct aan de draaischijf 7186 ligt. Aan de rechterkant, voor de verbinding met de rest van de baan, begrijp ik die keuze, ook al moet je daarvoor een 24188 verbouwen. Maar aan de linkerkant is het toch gemakkelijker om gewoon korte stukjes M-rails te leggen?
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
Citaat van: Hanzi op zaterdag 06 april 2019, 17:03:41
@citaat2 Alleen als die met de trein komen, het wordt net als HBF Lilleby-Altenstein een "eilandstation" :D

Je kunt toch wel een soort tunnelingang maken als onderdoorgang naar het station. Zo`n ingang neemt niet veel plaats in. Ik meen bij station Bad Driberg in duitsland ook zoiets gezien te hebben.
Re: Gotthard - Wilde plannen
Hallo Henk,

prima aanpassing zo!

En wat de bereikbaarheid van het station betreft, kijk eens naar Geldermalsen. Aan beide zijden van het stationsgebouw stoppen er treinen en daarnaast zijn er nog een aantal passeersporen. Er is een toegang via een tunnel (aan de ene kant) en een loopbrug (aan de andere kant). Dus zo'n station als jij gepland hebt, kan heel goed.

groeten,
Roel
Re: Gotthard - Wilde plannen
 @citaat Plaatje
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
Dag Henk,

Ik kan mij vergissen maar ik heb het idee dat er in jouw laatste versie van het baanplan van het BW iets niet klopt.
Voor het gemak hou ik even aan dat je links (Zwitsers) gaat rijden en je komt uiterst rechts op het onderste spoor aanrijden en je gaat naar je draaischijf/lokloods.
Sof ar so good.
Vervolgens wordt de lok gedraaid en rijdt weer weg van de draaischijf af.
Hij kan dan alleen tegen de richting in weer de baan op.
Of je stopt en rijdt achteruit het binnenste spoor van de keerlus rond naar de onderste opstelsporen. 

Als je Duits zou gaan rijden en je komt rechts over het bovenste spoor dan kun je niet rechtstreeks naar je draaischijf maar moet je heel veel heen en weer rijden om er te komen.

Verder had je in je eerste ontwerp en met de aanpassing van RoelMarklin wel een mogelijkheid om van het bovenste spoor rechtstreeks naar je draaischijf te rijden (en omgekeerd).

(ook) Henk
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
@citaat klopt volgens mij; dusss, er moet nog wat met (kruis-)wissels worden geschoven.
Eigenlijk is die draaischijf natuurlijk helemaal niet nodig, zo met die keerlus er omheen. Maar het blijft natuurlijk wel een leuk item op de baan en dan moet hij wel goed bereikbaar zijn.
Succes met (wissel-)schuiven!
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
Ik heb me ook maar eens uitgeleefd en nog meer wilde plannen bedacht.

Wat zijn de mogelijkheden met dit baanplan en wat zijn de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van jouw laatste ontwerp?

  • Of je nu links, rechts, of alle kanten op rijdt, dankzij de Hosenträger helemaal rechts kun je overal gemakkelijk komen.
  • Ik heb een aantal slanke wissels toegepast aangezien die binnen de C-railgeometrie interessante mogelijkheden bieden. En ze staan nog mooi ook, maar dat is een kwestie van smaak.
  • Door linksonder een tweetal meegebogen wissels (waarvan één slanke) te gebruiken, zijn de rangeersporen iets langer.
  • Het doorgaande spoor helemaal buitenom heeft iets minder bochten, en ook nergens meer tegengestelde bochten tegen elkaar aan. Zo vind ik het nét iets mooier.
  • De toegangswegen naar de draaischijf hebben minder bochten.
  • Ik heb hier en daar een ontkoppelrail in het plan opgenomen. Leek me wel zinvol.
  • Aangezien de draaischijf M-rails is, heb ik tussen de draaischijf en de C-rails een overgangsrails 24951 gebruikt, en de doodlopende spoortjes links van de draaischijf zijn M-rails. Voor de duidelijkheid heb ik ze rood gemaakt.

Het is een klein beetje groter geworden dan misschien de bedoeling is. Of het op deze manier bij jouw baan past, kan ik niet goed beoordelen. Desalniettemin geeft het je hopelijk wat inspiratie.
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
Leuk dat er allerlei inzichten worden toegevoegd aan de plannen! Ik doe er mijn voordeel mee!

  • De suggestie van Timaximus en Tony om het bestaande schaduwstation te laten zitten heb ik zeker overwogen maar het wordt mij dan allemaal te duur met de aanschaf van wissels en rails dus ik wil zoveel mogelijk de wissels die ik al heb gebruiken.
  • De opmerking van Trainhenk geeft precies het dilemma weer. Of de draaischijf is goed toegankelijk of je geeft meer prioriteit aan treinstellen die door kunnen rijden vanaf stationssporen. Los daarvan blijft het links of rechts rijden wel een hoofdbreken, tegen de richting weer het station uitrijden is niet wenselijk.
  • En zoals Hanzi stelt is de draaischijf eigenlijk niet nodig met de keerlussen. Maar dat geldt voor de hele hobby; eigenlijk niet nodig haha. Bereikbaarheid van het station vind ik niet zo relevant en is met een "tunnel" wel geloofwaardig te maken.
  • Speeltmettreintjes doet een prima suggestie voor een hosenträger. Ik heb al in die richting zitten denken voor het links/rechts probleem. Mooier om het bij het station op te lossen dan met een ondergrondse kruising of keerlus. Ik snap dat er mooiere oplossingen zijn voor de wissels maar ik gebruik graag de 6x24611, 5x24612, 1x24640, 1x24624 die ik al heb en wil zo min mogelijk nieuwe aanschaffen. Ontkoppelrails aanbrengen voegt zeker iets toe en de aansluiting op de oude M-rails draaischijf kan inderdaad slimmer.

Nog een klein beetje herontwerpen dus...
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
 @citaat
De boodschap is duidelijk, geen slanke wissels. Ze zijn niet goedkoop, dus ik kan goed begrijpen dat je liever gewone wissels gebruikt. Ik heb al iets anders in m'n hoofd, zonder slanke wissels, maar wel weer met een Hosenträger zodat je overal gemakkelijk kunt komen. Ik ga ermee aan de slag.

Zo'n draaischijf is nog steeds nodig als je een lokloods hebt. En anders, zoals je al schrijft, de hele hobby is niet nodig, we doen het omdat we het leuk vinden. En een draaischijf vind ik een mooi accent op een baan, of 'ie nou nodig is of niet.
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
Zoals beloofd: geen slanke wissels, wel een Hosenträger. Daarmee is het belangrijkste voordeel gebleven: alle sporen zijn nog steeds prima bereikbaar, ongeacht of je links, rechts of alle kanten op rijdt. Ik heb al je wissels gebruikt, en nog een paar meer. Dat heb ik gedaan omdat het gemakkelijker is om iets weg te laten dan in een bestaand plan, waar veel sporen dicht op elkaar liggen, nog een inhaalspoor of rangeerspoor toe te voegen. Een zijspoortje verplaatsen is natuurlijk wél gemakkelijk te doen.

Eén rail heb ik geel gemaakt. In de vorige versie lag daar een 24206 en nu een 24207. Dat scheelt bijna niets, dus als ik het niet zou benadrukken, zou het niet snel opvallen.

Een tweede aspect waar ik op wil wijzen is de hart-op-hart afstand. Op het eerste gezicht ziet alles er nog normaal uit, met op één plaats 64 mm en verder overal 77,5 mm, maar dat laatste is bedrieglijk: het doorgaande spoor helemaal buitenom ligt bijna overal iets dichter bij het spoor ernaast. Het is dan ook niet voor niets dat de binnenbocht linksboven met een 24230 begint en niet met een 24130: op een 24230 is de uitzwenking van lange rijtuigen immers iets kleiner en daardoor zal het goed gaan bij passerende treinen, ook al is de parallelafstand van de rechte sporen daar maar 70 à 71 mm.
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
Ik vond bij nader inzien het korte zijspoortje rechtsboven niet handig, dus ben ik nog een keertje aan de slag gegaan. Toen ik daarmee bezig was, kreeg ik weer wat inspiratie en zodoende heb ik nog een paar details veranderd. Zo is bijvoorbeeld de afstand van de draaischijf naar de dichtsbijzijnde engelse wissel iets korter, waardoor de sporen in het BW wat langer konden worden.

P.S. Voor de liefhebbers: zoek de 10 verschillen.
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
Henk,

Ik begrijp dat het kostenplaatje ook mee telt en dat kan ik begrijpen.
Waar je nog aan kunt denken is om van de opstelsporen de uitgaande wissels handmatig te schakelen.
Wat je dus eigenlijk niet hoeft te doen want de trein rijdt de wissels open.
Dat bespaart je de kosten van de wisselaandrijving en de decoder waar ze op aangesloten worden.
De Hosenträger is ook een goede oplossing.

(ook) Henk
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2011

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
Ook een idee, afgezaagde gebogen wissels, bespaard ook ruimte
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
Leuk hè, beetje brainstormen en schuiven met rails en wissels!
Toch wat kritische, doch goed bedoelde opmerkingen:
- bij de laatste ontwerpen ontgaat mij de functie van het buitenste spoor nogal. Het lijkt mij logischer als hier een wisselstraat op uit zou komen boven- of onderin het plan.
- daarnaast is de draaischijf toch weer aangesloten op het stationsspoor. Er van uitgaande dat er überhaupt nog een station past ben je dus altijd op het "hoofdspoor" aan het rangeren.
- de schuine sporen vind ik persoonlijk niet echt mooi staan, mede door de s-bochten aan het begin ervan. Ik begrijp best hoe dit ontstaan is: geen slanke wissels én zo lang mogelijke sporen realiseren.
- de hosentrager is een mooie en nuttige toevoeging.

Alles bij elkaar en wat mij betreft dus op naar het volgende ontwerp. Wellicht een combinatie van Henks eerste ontwerpen in combinatie met de hosentrager van andere Henk.

Ben benieuwd hoe het uiteindelijke ontwerp eruit gaat zien!
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
De baanplannen die ik hier post, zijn vooral bedoeld om ideeën te tonen. Alles sluit goed aan, dus wat dat betreft zou het precies zo gemaakt kunnen worden, maar je kunt er ook gewoon een paar onderdelen uithalen en verder niet. Alles passend krijgen is echter maar één aspect, dat lukt me wel; een mooi en tegelijkertijd functioneel logisch plan maken is veel moeilijker. Daarom waardeer ik kritische, doch goed bedoelde opmerkingen. Daar worden de ontwerpen nooit slechter van.

Het buitenste spoor is het hoofdspoor voor treinen die niet hoeven te stoppen op het station. Op alle sporen daarbinnen kan naar hartelust gerangeerd worden zonder rekening te hoeven houden met die doorgaande treinen.

Een beetje variatie in de richting van de sporen geeft meer dynamiek dan wanneer er vooral horizontale en verticale sporen liggen. Daarom vind ik schuine sporen wel wat hebben. Ik ben het er echter volkomen mee eens dat de twee S-bochten niet mooi staan. Zelf zou ik het ook nooit zo bouwen, maar ja, slanke wissels gebruiken is niet de bedoeling. Ik ben aan het nadenken over een betere oplossing. Misschien lukt het, maar ik ben er nog niet uit.

De functie van de draaischijf is hier hoofdzakelijk om locs te kunnen parkeren. Zoals al eerder was opgemerkt, is hij niet nodig om te keren, maar voor een modelbaan is het een mooie toevoeging dat het kan. Treinen die door het station gaan, hebben keuze uit drie sporen, waarvan twee een directe route naar de draaischijf hebben. Lijkt me wel handig, al moeten er misschien nog wel een paar extra ontkoppelrails komen. Ik denk dat de locs die van en naar de draaischijf gaan nauwelijks oponthoud veroorzaken. Desalniettemin zal ik er nog eens naar kijken. Als ik voor de schuine sporen iets beters weet te bedenken, zou het maar zo kunnen dat het station of de draaischijf wat moeten verschuiven en dan zal ik de aansluiting nog eens goed bekijken.
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
En laten we vooral niet uit het oog verliezen dat dit allemaal vrijblijvende tips en hersenspinsels zijn en dat Henk uiteindelijk de enige echte spoorwegdirecteur is en blijft en die lekker zijn eigen wilde plannen gaat uitvoeren!
Hopelijk heeft hij wat aan onze tips, dat dan weer wel.
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
 @citaat Helemaal mee eens.

Bij deze nog een ontwerp waar Henk iets mee zou kunnen doen - of niet. Er is wat meer ruimte opengelaten voor een stationsgebouw, de S-bochten zijn uit de schuine sporen gehaald, en, voor de verandering, het voorste spoor is direct na de bocht linksvoor aangesloten op het op één na voorste spoor.

Achteraan, waar twee stootblokken vlak bij elkaar liggen, zouden de zijsporen ook gewoon verbonden kunnen worden. Met een 24188 in plaats van de twee stootblokken klopt dat precies.
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
 @citaat De mooiste tot nu toe, Rob  :thumbup:
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
Dank voor al het meedenken van onder andere Hanzi en Trainhenk en in het bijzonder Rob (speeltmettreintjes) voor de vele ontwerpvarianten. Het geeft stof tot nadenken. De schuin gelegen sporen vind ik vaak twijfelachtig maar geven inderdaad wel meer dynamiek. Het lukt mij nog niet zo om dat goed in te passen. Maar we zijn nog steeds aan het brainstormen dus alles mag.

Inmiddels iets verder met mijn hersenspinsels. Het nieuw te bouwen stuk vervangt grotendeels het huidige schaduwstation (zodat ik rails en wissels kan hergebruiken) en is in Duitsland gesitueerd.
De modelbanen met water of rivieren zijn erg inspirerend van bijv. Arie (Dolphin), Tom (iTom) en natuurlijk Tony met zijn dio aan de Rijn en die jaloersmakende foto's nabij Bingen. Dus krijg ik de kriebels om het landschap bij de Loreley (Koblenz, St.Goar) in model te vangen. Op dat traject kan zowel Duits, Zwitsers als Nederlands materieel rijden. Dan kan ik mijn oude railbus en wat Duitse locs nieuw leven inblazen. Daarbij is het idee om Rijn-aken en plezierboten te gaan bouwen die ook "echt varen". Iets met een touwtje en een motortje of zo. En een Betriebswerk is in Duitsland meer op zijn plaats dan in het al vroeg ge-elektrificeerde sporennet van Zwitserland. Kortom de ambitie is weer torenhoog.

Ik moet mijn eisen aan het ontwerp enigszins aanpassen:

  • De goede bereikbaarheid ga ik toch weer geweld aandoen omwille van de scenery-wensen. Dat geldt eveneens voor het sporenplan wat iets afgeslankt moet worden. Voorlopig benut ik de ruimte van 1.40 x 4.00 meter, dan heb ik aan de voorzijde nog een loopruimte van 40 cm breed. Het achterste deel van de scenery wordt dus moeilijk bereikbaar.
  • De opstelsporen moeten lang genoeg zijn voor de ICN (1.54 meter) dus minimaal 1.70 meter zijn. Met automatisch rijden heb je wat marge nodig. Dat lukt niet met alle sporen.
  • Het sporenplan afslanken dus twee volledige omloopsporen gaat niet meer passen.
  • Aansluiting op de bestaande treintafel. Het deel rechts bij 3.50 meter met de bochten is min of meer tijdelijk.
  • Een beetje voorsorteren op de toekomst. Dit plan later uitbouwen naar de Loreleyrots en heel veel later uitbreiden met een nieuw stuk Zwitserland.

Een plaatje in Paint om een idee te geven. Het sporenplan is nog niet volmaakt.


  • De rails ligt hoger dan het terrein en veel hoger dan het water zodat de schepen onder de brug door kunnen varen.
  • De blauwe lijnen geven schematisch de loop van de schepen weer. Ik ga uit van een maximale scheepslengte van circa 60 centimeter dus dat vergt een flinke keerlus die aan het oog wordt ontrokken door de voorliggende bergen en door het deels onder de berg te stoppen.
  • Het Betriebswerk moet voorzien in 1) Inspectie en water tappen, 2) Kolen aanvullen en as lozen, 3) Zand aanvullen en tanken voor stookolie en diesels, 4) Onderhoud in de locloods.
  • De groene ruimte voor bebouwing, en de bruine stukken voor bergen met wijngaarden.
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
Wouw, hoe bedoel je: wilde plannen!?! Je durft wel, met scheepjes tot 60 centimeter!
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
 @citaat @citaat
Da's een leuk plan, en die combinatie met water vind ik ook mooi.

Ik zie niet direct mogelijkheden om het te verbeteren, maar heb wel een paar opmerkingen.
  • Een normale locloods gaat waarschijnlijk niet passen, die zou te dicht bij de bocht aan de linkerkant komen. Je zou zelf een locloods kunnen maken, of het bij losse opstelsporen laten.
  • Het opstelspoortje linksvoor is iets te lang. Dat heb je natuurlijk zelf ook al gezien. Als je direct tegen de wissel eerst een 24206 legt, denk ik dat een 24188+24236 nog wel passen.
  • Voor één van de stationssporen gebruik je de combinatie 24360+24360+24236+077, maar dat komt niet helemaal goed uit. In plaats daarvan past 6x24172 bijna perfect.
  • In het derde spoor van boven ligt de combinatie 24360 + 24236 + 2x077. Als je die rails allemaal al hebt, maakt het niet uit, anders is het alternatief 24236 + 3x24172 goedkoper en dat is exact even lang.
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
@Hans: Ja wilde plannen omdat ik een deel van mijn huidige baan afbreek en weer een ambitieus plan heb voor een nieuw stuk er bij. De ruimte voor de draaicirkel voor de schepen is 60 centimeter, de schepen zullen dan iets korter moeten zijn.

@Rob: Dank voor je tips met de rails, dat bespaart geld! Die korte stukjes 077 en 071 zijn in verhouding duur, ik heb ze niet, dus als ik ze kan vermijden doe ik dat. Een normale locloods gaat inderdaad niet passen maar ik had toch al het plan om mijn zelfbouwloods te reviseren.

Het sporenplan nog wat aangepast.

  • Ik heb besloten om toch een flink deel van het schaduwstation in tact te laten zodat de noodzaak voor heel veel opstelsporen wat minder is en het links/rechts rijden probleem altijd is te ondervangen in het schaduwstation. Dus nog het een en ander geschrapt ten gunste van scenery-ruimte. Dat betekent wel meer investeren in rails en wissels maar ik bespaar een beetje door enkele wissels niet uit te rusten met decoders, aandrijving en verlichting. En ik pleeg wat roofbouw door in de bestaande modelbaan dezelfde truc uit te halen.
  • Het water wordt 0-niveau en aangrenzend land op circa 5 cm hoogte (het is laag water). De rails ligt op op een talud van circa 10 cm hoog. De brug over het water komt op 14 cm zodat de schepen er onderdoor kunnen, dus de sporen daar naar toe stijgen nog iets. De sporen aan de achterzijde liggen in zijn geheel op 14 cm zodat de schepen in de keerlussen onder de rails door kunnen. Geen idee of de verhoudingen dan realistisch ogen dat moet de praktijk uitwijzen.
  • In het definitieve plan krijg ik op enkele punten de rails niet exact bij elkaar omdat ik probeer 071 en 077 te mijden. Hopelijk valt het mee in de praktijk.
  • Door iets meer ruimte te maken voor de draaischijf kon ik de zijsporen toch iets schuin leggen wat naar mijn idee beter oogt.


Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
Om de sporen overal goed op elkaar aan te laten sluiten, heb ik een paar kleine aanpassingen gedaan. Het resulterende ontwerp gebruikt bijna geen korte passtukjes meer: één 094, één 077 en twee bochtjes 24206, dat is alles. De drie 064, de 107 en de 207 tel ik natuurlijk niet mee, die zijn immers functioneel.

Om te beginnen heb ik linksvoor een 24130 vervangen door een 24230, daardoor komt het op verschillende plaatsen beter uit. Als neveneffect heeft de draaischijf nu iets meer ruimte.

Rechtsvoor heb ik een meegebogen wissel gebruikt omdat dat veel beter uitkwam bij het maken van de aansluitingen aan de achterkant van de baan.

Ik heb een aantal ontkoppelrails opgenomen. Je kunt natuurlijk ook achteraf nog een 24172 of 24188 vervangen door een ontkoppelrail en een passtukje 077 of 094, maar door er al bij het ontwerpen rekening mee te houden, zijn die passtukjes soms gemakkelijk te vermijden. Zoals je al schrijft, die korte rails zijn relatief duur. Keerzijde is dat je, als je dit ontwerp zou willen gebruiken maar dan zonder ontkoppelrails, juist 3 passtukjes 094 nodig hebt.

De 24107 naar de draaischijf heb ik vervangen door een 24207. Daardoor komt de draaischijf een fractie verder te liggen van het zijspoortje dat er vlak voorlangs loopt. Dat spoor heb ik bovendien rechtuit laten gaan. Deze twee wijzigingen zijn niet om het passend te maken, maar zo vind ik het iets mooier.

Aan de rechterkant van het station heb ik één wissel anders gelegd. Ook dat was niet nodig, maar zo kun je zien hoe het ook kan. Ik vind het zo iets mooier, maar dat is een kwestie van smaak.
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
In de vorige plannen waren er rechtsachter steeds twee sporen, nu niet meer. Wil je de verbinding tussen bovenbaan en schaduwstation nog maar met één spoor, of toch liever twee? Dat kan, en hier is een voorbeeld.
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
@Rob: dank voor de suggesties, je bent er druk mee :). Er zijn wel wat functionele (scenery)eisen die sommige oplossingen minder wenselijk maken.
De ontkoppelrails was ik inderdaad nog vergeten. Die trek ik uit mijn bestaande baan en vervang ik daar door een 188. Ik had ze op mijn bestaande baan ook pas later ingevoegd en toen heb ik daarom toch maar de passtukjes 094 gebruikt.
Het toepassen van de 230 bocht los veel op voor de aansluiting van het sporenplan maar kost wel 10 cm ruimte dus ik bedenk nog even wat ik hiermee wil.
Die stootblokken nemen best veel ruimte in. Weglaten lijken mij een prima optie, in de locloods maak ik dan wel een stootbalk tegen de muur of iets dergelijks.
De wissel rechts anders leggen is zeker mooier maar dan wordt het opstelspoor korter. Ik had juist deze oplossing gekozen om de ICN daar ook kwijt te kunnen. Praktijk zal wel zijn dat ik die toch liever voor het station op een recht spoor laat stoppen dus ook dit nog even in overweging.
De aansluiting op de bestaande baan rechts maak ik nu op 1 spoor omdat links of rechts rijden dan niet aan de orde is haha. Nee het kost minder ruimte en ik kan in het schaduwstation toch weer alle richtingen kiezen: Gotthard Noordzijde links/rechts, zuidzijde links/rechts of terug naar het nieuwe deel. Het nieuwe deel komt haaks op de bestaande baan zodat er een L-vorm ontstaat. Ik moet loopruimte houden, dus rechts van 3.70 meter wil ik 30 centimeter open houden want de bestaande baan loopt langs de lijn van 4 meter.
Het dubbele spoor bovenaan moet vlak naast elkaar liggen omdat dit meer conform de werkelijkheid is en ik dan er achter 20 cm ruimte houd voor hevels/bergen.

We naderen de voltooiing, het gaat nog om de laatste details. Super dat forumleden suggesties doen of mee-ontwerpen, het wordt er altijd beter van.
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
Hoi Henk,

Door een enkele loods te gebruiken, creëer je meer visuele open ruimte in het geheel en op de overgebleven 2 sporen komen de geparkeerde loc's nog mooier uit.
Je zou ook nog een kort extra spoortje aan je schijf kunnen leggen ( heb ik ingetekend ).
Het ( voor mij overbodige ) perron heb ik weggepoetst, zonder heb je weer meer zicht op het water.

Wat mij betreft minder is meer  :P

Grtz Tony
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
Citaat van: Jongslog op zaterdag 20 april 2019, 08:48:35(...) je bent er druk mee :).
Graag gedaan, ik vind het leuk om zo te puzzelen.

CiteerHet toepassen van de 230 bocht (...) kost wel 10 cm ruimte
Zo veel is het niet hoor. Horizontaal scheelt het 39 mm (een halve 077, om precies te zijn) en verticaal 10 mm, meer niet.

CiteerHet dubbele spoor bovenaan moet vlak naast elkaar liggen omdat dit meer conform de werkelijkheid is en ik dan er achter 20 cm ruimte houd voor hevels/bergen.
Parallelsporen vlak naast elkaar is inderdaad realistischer, maar op deze manier kreeg ik het gemakkelijk goed passend.

CiteerDe aansluiting op de bestaande baan rechts maak ik nu op 1 spoor omdat links of rechts rijden dan niet aan de orde is haha.
Duidelijk. Afgezien van de extra verbinding aan de rechterkant, zijn de plannen 4.1 en 4.2 identiek. Je kunt dus gewoon eerst één spoor leggen, en mocht je dan later toch dubbelspoor willen, kun je het relatief gemakkelijk aanpassen.





Om de twee sporen aan de achterkant vlak naast elkaar te krijgen, is niet moeilijk, dat kan op heel veel manieren. In de laatste twee plannen die ik had gemaakt lag het op één na achterste spoor echter al daar waar jij het achterste spoor wilt hebben, een fractie meer dan 20 cm van de achterkant. Met twee sporen vlak naast elkaar, en toch nog 20 cm ruimte, zal het stationscomplex en BW iets verder naar voren komen (zo'n 7 à 8 cm). So be it.
Iets bedenken zonder de 24230 linksvoor wordt iets lastiger. Ik heb nog wat ideeën in m'n hoofd, maar moet uitproberen of één daarvan dan goed passend te krijgen is. Ik ga er weer mee aan de slag.
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
Het is gelukt. Ik heb zelfs verschillende oplossingen bedacht, zo heb je wat te kiezen.

Zoals ik al schreef, betekent de 24230 linksvoor dat het station 39 mm naar rechts schuift. In het wilde plan 4.3 is de 094 die daarnaast ligt, vervangen door een 077 (groen gemarkeerd), zo is de verschuiving nog maar 22 mm. Daardoor kan in elk van de vier voorste sporen van het station een 24172 worden vervangen door een 24188. De achterste sporen vlak naast elkaar leggen was, zoals verwacht, niet moeilijk, maar om de gewenste 20 cm vanaf de achterkant te bereiken, liggen de bochten rechtsachter wel iets anders. Mocht je later nog eens willen uitbreiden naar dubbelspoor rechtsachter, kan dat echter nog steeds, bijvoorbeeld met het wilde plan 4.4.

De 094 linksvoor kan ook door een 064 worden vervangen, dan is de verschuiving nog maar 9 mm. In het wilde plan 4.5 is de ruimte gebruikt om in de vier voorste sporen steeds twee rails 24172 te vervangen door twee 24188. Dat betekent dat de rechterkant van het station per saldo ruim 3 mm naar rechts schuift (of de linkerkant naar links natuurlijk), waardoor er nog wat meer aanpassingen nodig zijn. Ook de sporen aan de achterkant gebruiken andere railcombinaties.

Tenslotte heb ik nog een iets andere opzet linksvoor. In het wilde plan 4.6 begint de bocht linksvoor niet meer met een 24230 meer, maar een 24206. Daardoor komt de wissel bij de brug een beetje schuin te liggen, maar dat is gemakkelijk op te lossen door geen rails 24224 te gebruiken, maar rails van 30°. Er is maar één rail van 24,3° (al kun je eventueel ook twee rails 24912 gebruiken), maar van 30° zijn er vijf verschillende. Dat biedt veel combinatiemogelijkheden om de aansluitingen met het vijfde stationsspoor en met de brug netjes passend te krijgen. Verder heb ik links in de bocht twee rails 24230 toegepast. Dat kwam wat beter uit bij de aansluitingen en bovendien geeft het net iets meer speelruimte voor de draaischijf.

Zoals je ziet, er is heel veel mogelijk met de C-rail geometrie.
Gotthard - Finale wilde plan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Finale wilde plan
De finale. In theorie is het plan voor het nieuwe Duitsland-gedeelte klaar. De praktijk zal moeten uitwijzen of het datgene brengt wat ik voor ogen heb.

Deze plek is vrijgemaakt om het nieuwe stuk treintafel te bouwen. 140x370cm en dan heb ik voorlangs nog een loopruimte van 40 cm en tussen de tafels een krappe 30 cm.



De aansluiting op de "oude" treintafel ga ik maken door een tunnel te maken onder de hotels en het klooster door. Bij de berg en de stuwdam loopt onderdoor een 24230 bocht waar ik op aansluit.



Tot mijn verrassing blijkt de aansluiting redelijk eenvoudig te kunnen. Zelfs de steunen zitten niet in de weg. Het spoor ligt wel 10cm van de muur maar dat maakt niet uit.
Hier zie je ook het elektra-breiwerk waarmee de verlichting van gebouwen en lantaarns is geregeld. Allemaal restkleuren en niet de moeite genomen om de bedrading hier netjes aan te leggen omdat ik er nooit kom, behalve nu dan.



De rots onder de hotels wordt een tunnelingang. Nu was ik toch al niet zo tevreden over deze gebouwen (iets te scheef en te saai) en de enorme trap naar het Casino is niet erg realistisch, dus dit is een goede aanleiding om daar verbetering in aan te brengen.



Inmiddels rails en wissels besteld. Omdat ik toch een groot deel van het schaduwstation in tact laat had ik nog zo'n 80 rechte rails-jes nodig die ik op Catawiki heb gescoord. Wissels ook tweedehands aangeschaft bij Benontspoord.

Het onderstaande plan is dan de uitkomst van de noeste arbeid van Rob (Speeltmettreintjes) en mijzelf. Het aardige is dat ik dit kan bouwen met alles wat ik nu in huis heb. Ik heb wel gesmokkeld om passtukjes te vermijden dus wordt het geheel een paar cm breder dan 3.70 meter. Daardoor wel meer ruimte bij het BW omdat ik daar langere stukken rails moest pakken om de bocht aan te kunnen sluiten. Ik heb dankbaar gebruik heb gemaakt van de inzichten die Rob heeft verschaft. De lelijke 130 bochten links en rechts verstop ik overigens in een tunnel.

Ik moet in de praktijk zien of het BW met de locloods ook visueel mooi past. Zoals Tony al aangaf; minder is meer. Dat wordt in de praktijk met rails schuiven om te zien hoe het echt staat en of die schuine zijspoortjes niet beter recht kunnen liggen. Mijn oude locloods die ik zelf had gebouwd is gesneuveld bij het verwijderen van dat ding uit het oude schaduwstation. Doet beetje pijn maar niet erg want die is nog uit de tijd van de gloeilampjes... (dat zijn dan wel WOSA-minpunten als ik Tony, Hans en Dirk-Jan goed heb gevolgd.)

Re: Gotthard - Finale wilde plan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Finale wilde plan
Mooie plannen allemaal weer; en dat stukje rots was voorbestemd om door een tunnel doorboord te worden!
Re: Gotthard - Finale wilde plan
Citaat van: Hanzi op zondag 21 april 2019, 14:59:05
Mooie plannen allemaal weer; en dat stukje rots was voorbestemd om door een tunnel doorboord te worden!

Maar dat is wel in strijd met de regels! Eerst is er de tunnel, dan de berg!
Neemt niet weg dat deze wilde plannen er goed uitzien...

Groet,

Peter
Re: Gotthard - Finale wilde plan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Finale wilde plan
@citaat oh ja, dat is mijn eigen citaat uit het WOSA-reglement, geloof ik 😎
Re: Gotthard - Finale wilde plan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Finale wilde plan
Nou Henk, ik wou dat ik hier ook zo'n plek vrij kon maken  :P
U is een bofkont en de bouwkriebels zullen wel ruimschoots aanwezig zijn  ;)
Dat gaat een mooi avontuur worden en wij zitten fijn eerste rang om het te volgen.
En met die WOSA-punten zit het wel snor, met al die fraaie eigenbouwsels van jou !

Grtz Tony
Re: Gotthard - Finale wilde plan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Finale wilde plan
Hoi Henk,

Goed om te lezen dat je van start kunt gaan met de uitbreidingsplannen.
Je hebt er een mooi stukje ruimte bij zo waar je weer lekker kunt knutselen  :)
Vergeet niet zo af en toe een update te plaatsen  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Gotthard - Draaischijf 7186 reviseren
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Draaischijf 7186 reviseren
Op het nieuwe stuk treintafel komt een Betriebswerk. Dat vind ik wel uitdagend om te bouwen want het vraagt wel enige skills om zaken als een inspectiekuil te maken met C-rails. Maar voor het zover is neem ik eerst de draaischijf onder handen. De motor maakt onaangenaam veel herrie en daar valt weinig aan te doen met schoonmaken en nieuwe koolborstels. Daarover had ik eens wat gelezen op het grote internet. Dus er moet een andere motor in!

De 7186 is echt old skool Märklin. Het huis (hier niet afgebeeld) is van metaal en daar zit vrij prominent de merknaam Märklin in gestanst. Dat zou vandaag de dag niet meer acceptabel zijn lijkt mij. Het mechaniek vind ik ook typisch Märklin met een spoel die door het aandrijven van een pen de brug positioneert met een pen/gat verbinding. En zoals gezegd de ouderwetse lawaaiige wisselstroommotor.

Ik heb de motorkabel los geknipt en een nieuwe grijze draad bevestigt die naar de nieuwe motor gaat. De oplossing met de spoel en pen/gat-verbinding laat ik in tact. Die is ook nodig om de aandrijving van de brug te starten. Het tandwiel voor de aandrijving is niet meer nodig en heb ik weggehaald.



Onder de draaischijf heb ik een motor aangebracht die ze volgens mij ook in magnetrons gebruiken. Ik heb 'em aangeschaft bij Ali voor een paar euro maar je kunt natuurlijk ook je magnetron slopen. De motor werkt op 12 Volt gelijkspanning en heeft dan 3 toeren per minuut. Met een lagere spanning draait ie nog langzamer. En het belangrijkste: absoluut stil.

Die gelijkspanning maakt het wat lastig. Er lopen 4 draden naar de draaibrug die met een sleper over een ronde schijf (onder de brug) met metalen cirkels contact maken. Eéntje is in gebruik voor de baanspanning, de massa is aan de metalen behuizing bevestigt. De overige drie draden zijn 16 volt "plus" en twee schakeldraden voor linksom en rechtsom draaien. Ik heb ervoor gekozen 1 van de schakeldraden te gebruiken voor mijn toepassing. Met die draad schakel ik de motor aan/uit. De min van de 12 Volt gelijkspanning is ook aan de massa van de 16 Volt wisselspanning bevestigt.

De motor monteren viel ook niet mee. Uiteindelijk toch maar twee gaatjes geboord en met boutjes en een stukje meccano de boel vastgezet. De boutjes zie je aan de bovenkant nauwelijks want meestal zit de brug er boven.



Het filmpje laat het resultaat zien. De spoel maakt nog wel lawaai als je de stroompuls geeft om te draaien maar verder werkt het stilletjes. Nu nog aan de slag om het loopvlak goed schoon te krijgen zodat de brug niet hapert tijdens het draaien en de boel mooi schilderen. De motor draait nu op 6.5 Volt grlijkspanning die ik kan verstellen dus maar eens uitproberen wat een goede snelheid is. Eventueel kan ik met een relais nog linksom en rechtsom draaien mogelijk maken.



Mijn vraag is of de min en de massa aan elkaar knopen nog problemen kan geven. En als iemand tips heeft voor het mooi maken van de draaischijf graag want mijn poging om het een betonnen bak te laten lijken vind ik nog niet geslaagd.
Re: Gotthard - Draaischijf 7186 reviseren
Mooi opgelost maar wellicht kan je er ook zo'n magnetron ''ping'' geluid bij frusten als de rail in positie ligt  :D
Re: Gotthard - Draaischijf 7186 reviseren
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Draaischijf 7186 reviseren
Dag Henk,

Je schrijft:
De min van de 12 Volt gelijkspanning is ook aan de massa van de 16 Volt wisselspanning bevestigt.

Bij mijn weten kun je wissel- en gelijkspanning niet door elkaar heen gebruiken.
Ook al gebruik je alleen de massa.

(andere) Henk
Re: Gotthard - Draaischijf 7186 reviseren
Is in dit geval - met analoge spullen - geen enkel probleem.
Re: Gotthard - Draaischijf 7186 reviseren
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Draaischijf 7186 reviseren
Dag (andere) Henk.

Citaat van: Trainhenk op donderdag 25 april 2019, 20:17:50
De min van de 12 Volt gelijkspanning is ook aan de massa van de 16 Volt wisselspanning bevestigt.

Bij mijn weten kun je wissel- en gelijkspanning niet door elkaar heen gebruiken.
Ook al gebruik je alleen de massa.

Even een korte uitleg n.a.v. jouw reactie:
Spanning is het verschil in potentiaal tussen twee (meet- of referentie)punten en heeft als eenheid Volt.
Het negatieve meetpunt of massa wordt ook wel de Nul genoemd (voornamelijk bij wisselspanning),
hiermee wordt aangeduid dat er dus in principe 0 Volt op staat.*
Door de negatieve meetpunten van zowel een gelijkspanning- als een wisselspanning
met elkaar te verbinden is het referentiepunt gelijk en voorkom je 'zwevende' spanning.

* 'Vervuiling' op het net kan er voor zorgen dat de Nul geen 0 Volt is.

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Draaischijf 7186 reviseren
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Draaischijf 7186 reviseren
@citaat en @citaat @citaat
Helemaal mee eens, mits je verschillende voedingen gebruikt.
Ga dus niet vanaf een trafo gelijkrichten met een bruggelijkrichter (of 4 diodes) en vervolgens de - van de gelijkgerichte spanning verbinden met de massa (nul) van de voedende trafo.
Re: Gotthard - Draaischijf 7186 reviseren
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Draaischijf 7186 reviseren
Klinkt goed, je draaischijf, Henk  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Gotthard - Draaischijf 7186 reviseren
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Gotthard - Draaischijf 7186 reviseren
Waarom zet je er niet een lok decoder tussen? Aux met een relais voor het ont/vergrendelen. Motor aan de decoder, heb je een lastgeregelde aansturing, wat het draaien mogelijk nog veel mooier maakt.
Gotthard - Bootje varen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Bootje varen
De draaischijf is zover klaar dat die straks kan worden ingebouwd. Dank voor de bevestiging dat je de nul van gelijkspanning en wisselspanning aan elkaar kunt knopen. De suggestie om een 'ping' te laten horen als de draaischijf klaar is vind ik wel een hele leuke gadget maar ga ik toch maar niet toepassen. Een decoder inbouwen gaat me ook wat te ver, zo mooi vind ik de draaischijf nou ook weer niet. Het wordt al uitdaging genoeg om de locs geautomatiseerd te laten rangeren op de draaischijf.

Op het nieuwe stuk treintafel wil ik de Rijn bij de Loreley uitbeelden. Inmiddels bezig met het plan om schepen te laten varen op de modelbaan. Het plan is goed maar met het bouwen van een prototype lijkt het mij toch een onmogelijke opgave. Ach misschien komen er nog goede tips binnen van de forumkijkers.

Het idee is om een plankje op rolletjes te laten voortbewegen met een ketting. Op het plankje wordt dan een schip gebouwd, makkelijk afneembaar. De ketting zit onder de tafel. In de tafel een sleuf waar de trekdraad van het plankje doorheen loopt die aan de ketting is vastgemaakt.

Met de ketting kun je een scherpe keerlus maken. Dat gebeurt toch uit het zicht onder een berg of zo. Uiteraard ben je wel gebonden aan de lengte van het schip dat moet kunnen draaien.

Omdat ik verlichting wil in de schepen zijn er twee draden en twee kettingen. De ene ketting voorziet in de plus-spanning en de andere ketting geeft de min-spanning. Bij elk paar tandwielen is er één geïsoleerd met een stukje plakband op de as. De metalen houder waar de metalen as in draait is voorzien van een plus- of een min-spanning en geeft de stroom door aan het tandwiel en de ketting. Door op verschillende punten een voeding te maken leveren de metalen kettingen altijd stroom.



Het plankje beweegt voort door de ketting. Hier met de hand aangedreven maar er kan een motor worden gemonteerd die een tandwielen/kettingen aandrijft.
De sleuf in de tafel moet wel erg groot zijn.

In plaats van trekdraden wil ik eigenlijk een buisje of stangetje toepassen voor een stabieler gedrag, maar de buis moet dan al 2 mm zijn en de sleuf 3 mm wil dat een beetje soepel gaan. En dan is het lastig om die sleuf te camoufleren. Voor een deel lukt dat door de plank aan de zichtzijde iets hoger te leggen zodat je de sleuf die er achter zit dan eigenlijk niet ziet. De rest moeten verf, lak, en modpodge doen.



Het lijkt mooi maar de ketting loopt er af. De ketting op spanning houden is lastig. De trekdraden met de doorvoer door de sleuf werkt niet soepel. De sleuf moet erg groot zijn. De isolatie van de tandwielen is nog niet betrouwbaar dat is wel op te lossen. 
Re: Gotthard - Bootje varen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Bootje varen
Dag Henk,

Citaat van: Jongslog op donderdag 02 mei 2019, 18:01:14
Het lijkt mooi maar de ketting loopt er af. De ketting op spanning houden is lastig.

Kun je de ketting niet met "verende" tandwielen op spanning brengen en houden?
Dus een houder met een schroef vastzetten en een veer uit een balpen om de spanning er op te houden.

(andere) Henk
Re: Gotthard - Bootje varen
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Gotthard - Bootje varen
Met een fietsderailleur  :idea:
Re: Gotthard - Bootje varen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Bootje varen

Willie Wortel bouwt een treinbaan met varende boten  :thumbup:

Jij zit niet stil, Henk  :P

Grtz Tony
Re: Gotthard - Bootje varen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gotthard - Bootje varen
gaaf idee, ben benieuwd hoe je dat tzt met het water gaat aanpakken.
Re: Gotthard - Bootje varen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Bootje varen
Dag Henk.

Na de draaischijfperikelen heb je jezelf weer een ware technische uitdaging toebedeeld!
Geen gemakkelijke constructie voor de aandrijving, wel vernuftig om via de kettingen de voeding te laten lopen. :thumbup:
Ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat en wat het eindresultaat zal worden.

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Bootje varen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Gotthard - Bootje varen
 8) Dat is flinke uitdaging die je bent aangegaan.
Ik ben ook benieuwd of het allemaal een beetje tot een bevredigend eindresultaat zal leiden.
Suc6 met de verder bouw. :thumbup:

Mocht je er nou helemaal hopeloos van worden, kijk eens bij deze link;
https://www.magnorail.com/nl/products
Het derde artikel is een boot set met aandrijving.

Dirk-Jan
Gotthard - Bootje varen Prototype II
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Bootje varen Prototype II
Het is inderdaad een hele uitdaging om boten te laten varen op de treintafel. Ik heb ook even gekeken naar Magnorail, dat werkt met magneten en ook een ketting. Punt is dat mijn schepen wat te groot zijn voor die oplossing en je dan nog iets moet verzinnen voor de verlichting op de boot. Ik pruts dus nog even verder met mijn "innovatie".

Het eerste prototype was in theorie goed maar bleek vrijwel onmogelijk voor mij om te bouwen. Er waren teveel factoren die mis kunnen gaan bij het bouwen. En bij mij gaan die dan ook mis. De oplossing moet dus eenvoudiger en betrouwbaarder zijn.

Naar het idee van Magnorail en het Faller Car System dacht ik iets te doen met magneten en een "rijdraad". Dat werkte niet, ondanks forse magneten raakte het schip de draad kwijt.

Prototype II is een combinatie van een ketting voor het voortbewegen en een ijzerdraden voor geleiding. De ketting levert 12 Volt plus en de ijzerdraden leveren de nul volt. De boot is bevestigt aan de ketting met een koperdraad. De boot glijdt over het "rijdraden" of beter "vaardraden". Onder de boot zitten ook ijzerdraden die contact maken om de 0 volt aan boord te krijgen.

Ik heb een MDF plaat van 122x61cm en een boot van 50x11cm. De draai maken gebeurt uit het zicht en het doel is om die draairuimte zo klein mogelijk te houden zodat die bijvoorbeeld onder een berg kan vallen. Een boei, hier in de vorm van een schroef met een rietje, zorgt er voor dat de boot weer in het spoor komt.
De MDF plaat eerst bevestigt aan vuren houten latten. Daarna de sleuf gezaagd met een decopeerzaagje die de breedste sleuf maakt. Het zaagje wel afgekort met de Dremel zodat ik niet door de vuren latten zaag. De boel blijft goed op zijn plaats. Door de sleuf een schuurpapiertje gehaald om een gladde rand te krijgen.
Onder de tafel nu dus maar 1 ketting die precies de sleuf volgt. Het prototype iets groter gemaakt. Een langere ketting is makkelijker op de juiste maat te krijgen omdat een schakel meer of minder dan minder verschil maakt op het geheel en je beter af kunt stellen. In de "hoeken" een groter tandwiel toegepast zodat er minder wrijving is.
De ijzerdraden komen van een rolletje. Ik heb ze eerst recht getrokken met de boormachine. De rechte draden op de MDF plaat in model geplakt met schilderstape om ze vervolgens te kunnen fixeren met houtlijm. Met verf kan straks een hoop gecamoufleerd worden. Mogelijk bestaat er ook zwart ijzerdraad dat ook geleidend is, dan vallen de draden veel minder op.
De plus draad van de ketting en de min van de ijzerdraden komen bij elkaar op de boot om een LED te kunnen laten branden. Nu was ik vergeten om alle draden te solderen dus het contact is nog zeer beperkt, dat kan dus nog verbeterd worden. Eén of meerdere condensators moeten de stroomdipjes opvangen.
De boot wordt nog even handmatig voortbewogen en daarom gaat het heel schokkerig. Dat wordt straks opgelost met een trage motor die netjes continu beweegt. Een krachtige motor is wel noodzakelijk denk ik.

Het resultaat wat naar mijn idee de potentie heeft om tot de uiteindelijke oplossing te komen. Er kunnen straks meerdere boten aan de ketting worden bevestigd.





Tips zijn natuurlijk altijd welkom. Is er zwart geleidend ijzerdraad te koop? Hoe pas je de condensators op de juiste manier toe? Hoe maak je de keerlus zo slim mogelijk?