Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Gotthard - Huizenbouw met nieuwe methode
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Huizenbouw met nieuwe methode
De nieuwe beoogde huizen aan de linkerkant nog een 'kopje kleiner gemaakt' en dan nog maar eens kijken hoe dat oogt. Dat wordt vervolgt.
Aan de rechterkant bij de hijskraan zijn de huizen na wat kleine aanpassingen wel naar mijn zin. Daar ga ik eerst verder mee.

De ruwbouw van karton ga ik nu gebruiken als een soort skelet. Een ruimer uitsnede voor de kozijnen, ramen en deco's. Van dunner karton maak ik een soort wikkel die om het skelet heen wordt gevouwen. In het dunne karton kun je veel makkelijker de gaten voor de kozijnen uit snijden. De tip is om de uitsnede net iets te klein te maken zodat je het kozijn er strak in kunt drukken. En een tweede tip is om karton te gebruiken wat wel dik genoeg is om geen licht door te laten. Het is voor mij een beetje door schade en schande wijs worden.



Een moderne villa gemaakt. Het karton is nog wat te dun maar de kozijnen sluiten mooi aan.  De villa heeft grote ramen dus daarom ook een beetje aandacht voor de inkijk op het interieur. Ik vind zelf de plant wel leuk waarbij ik van een H0 palmboom enkele takken heb afgeknipt en deze in een pot heb geplant.



Het andere huis is meer een type boerderij. Met luciferhoutjes de boel beplakt. Nadat de houtlijm droog was nog even met een schuuurtol op de dremel een mooie ronding gemaakt en de muur van lucifers wat vlakker geschuurd.
De onderkant moet stucwerk voorstellen. Met de latex verf tamponeren om de structuur te krijgen.



Het dak gemaakt van golfkarton. En de daklijsten zijn van roerstokjes.



Naast de villa een huis in aanbouw. Een paar LED's een lik groene verf gegeven om er bouwlampen van te maken. Volgens mij wordt groen licht gebruikt omdat dit goed zicht geeft in het donker op de beveiligingscamera's.



E ook de twee andere huizen gemaakt. Een typisch Zwitsers chalet. De houten planken gemaakt van reepjes karton. Dit gaat aanmerkelijk sneller dan het werken met luciferhoutjes die je op maat moet maken. De boel in de latex gezet om krom trekken te voorkomen. De balkons met bloembakken van karton gemaakt. Benieuwd hoe het allemaal gaat uitpakken met schilderen. Of de houten planken inderdaad echt zullen lijken en of de luciferhoutjes dat beetje extra effect geven. Ik hoop van wel want ik vond het een tijdrovende klus.





Het huis staan tegen een helling dus een toepassing bedacht voor het lage gedeelte. Er komen paardenstallen. De staldeuren gemaakt van prikkers en met klei de stenen muur gemaakt.



Re: Gotthard - Huizenbouw met nieuwe methode
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Gotthard - Huizenbouw met nieuwe methode
Citaat van: Jongslog op zondag 10 maart 2019, 23:06:26
De villa heeft grote ramen dus daarom ook een beetje aandacht voor de inkijk op het interieur.

Krijgt die villa ook een treinkamer-met-inkijk?
Re: Gotthard - Huizenbouw met nieuwe methode
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Huizenbouw met nieuwe methode
Wat een productie weer! Handig om met goed bewerkbaar dun karton te werken op een ondergrond van dikker karton.
Gotthard - Huizenbouw, de fundering gestort
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Huizenbouw, de fundering gestort
Het zelfbouwdorp maak ik zo dat de huizen er makkelijk af te halen zijn. Dan kan ik op mijn gemak huisje voor huisje bewerken. De huizen afgetekend en de bestrating van klei aangebracht. Best een monnikenwerk om de keitjes te stempelen in de klei.



Voor elk huis de verlichting geïnstalleerd op een paaltje en een opstaande rand gemaakt om lichtlekkage aan de onderkant te voorkomen want de huizen staan los. En ook wat straatlantaarns neer gezet. Het hele plateau ingebouwd met lijm en gips.



Tot slot nog even een sfeerplaatje van Ticino, de zuidkant van de Gotthard.

Re: Gotthard - Huizenbouw, de fundering gestort
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Huizenbouw, de fundering gestort
Ik heb met open mond en vol bewondering naar de foto's van je huizenbouw gekeken, Henk  ;)
En dan heb ik het nog niet eens over de snelheid waarmee alles voor elkaar krijgt.

Ik zit alweer helemaal klaar voor de volgende update  :P

Grtz Tony
Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Een oude kapel van Faller. Oorspronkelijk geel. Een beetje opgepimpt met witte verf. Met een randje klei de ontbrekende stenen boog en fundament gemaakt. Van papier een soort kruis er op gemaakt. De bedoeling was in de kapel een Jezus aan het kruis te plaatsen maar die had ik niet. Dan maar een naakte madonna, die heeft ook een kruis :).



En nog een kapel die ik heb gekregen. Na een verfbeurtje erg leuk.



Deze boerderijen had ik nog. Mooie bouwpakketten. Het oorspronkelijke huisje bij het waterrad was toch niks meer dus die kon ik vervangen. Het paste niet helemaal want de watergoot zat in de weg voor de dakrand. Daarom het huis iets hoger geplaatst op een fundament van klei. De andere boerderij miste een dakdeel. Dat heb ik opgelost met een stuk dakbeschot waar een paar rietdekkers bezig zijn om de boel te vernieuwen. De huizen moeten nog worden wat worden bewerkt met verf zodat de glans er af is. Rietkappen kom je in Zwitserland nauwelijks tegen maar laten we zeggen dat dit aan de grens bij het Duitse Zwarte Woud is. De bomengroep ook uitgebreid zodat het toch wat meer een bos lijkt.



En dan heb ik nog een kasteeltje. Dat ding kan wel 40 jaar of nog ouder zijn. Volgens mij was het onderdeel van een groter geheel. De bewerking in het plastic is wel uniek, dat heb ik nog nooit bij moderne bouwpakketten gezien. Kent iemand misschien het oorspronkelijke model?



En het is mij eindelijk gelukt om een goede panoramafoto te maken. Als je vanuit 1 punt zo'n foto maakt krijg je een lelijk fish-eye effect. Ik het het statief met mijn smartphone op een karretje gezet en zo langs de baan op gereden waarmee je wel een recht foto krijgt. Ook de ontdekking gedaan dat je dan het beste een wat hoger camerastandpunt kunt hebben om een goed zicht te geven op het modellandschap. De camera moest ook verder naar achteren maar daar zit het trapgat. Ik heb een constructie met een soort selfstick gemaakt op het statief zodat ik de camera nog verder weg kon plaatsen. En dan is het de kunst om in een rechte lijn met een gelijkmatig tempo het karretje te verplaatsen terwijl de panorama-opname loopt. Een beetje bijsnijden en bewerken in Paint geeft een leuk resultaat. Een volgende keer vraag ik mijn dochter om te fotoshoppen.

De foto is 'opklikbaar'.



Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw

Mooi, die panoramafoto  :thumbup:

Het Fallerhuisje stond op een stuk stadsmuur (B 923) en werd ook gebruikt voor het "achtergrond"-kasteeltje (B 245).

Grtz Tony
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
 :O met die panoramafoto zie je nog veel beter hoe geweldig je baan is


mvg,
Michel
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Gaaf gedaan Henk.
Die panoramafoto is prachtig!
Greetz, Arjan
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Geweldig wat je weer presteert Henk.  :thumbup:
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Citaat van: Jongslog op vrijdag 15 maart 2019, 09:30:24
Dan maar een naakte madonna, die heeft ook een kruis :).
:o) Ik mag toch hopen dat je de zangeres Madonna bedoeld in deze? O:-D

De Panorama foto is helemaal top. :thumbup: B)

Dirk-Jan
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Mooie vorderingen Henk. :) :thumbup:
En naakte Madonna is veel leuker op je baan dan een aangeklede Jezus. :P

Groet Michel
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Schitterend mooie panoramafoto, Henk! Het was even een klusje, maar het resultaat is :thumbup:

Wat het "kasteeltje" betreft: Horst, de pas in Lilleby-Altenstein geïnstalleerde WOSA-inspectør wees mij er op dat deze ook in Altenstein-Stadt terug te vinden is. Weliswaar zonder de mooie kleuring in het kunststof
(- punten) maar wel met een originele (???) arcade-onderkant (+ punten)!
Nu maar hopen dat het aantal WOSA pluspunten de minpunten overstijgt...
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Geen idee van het merk overigens en ook weet ik niet of dat arcademuurtje er onder hoort. Maakt het gebouwtje iig wat hoger; kan geen kwaad, schaal zal 1:100 zijn of zelfs TT (?). Er hoort sowieso wel íets onder, anders mis je ook een toegangsdeur.
Wie het weet mag het zeggen!
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Goh Henk, prefab elementen op jouw baan?  ;)
Dat heb ik niet echt zien aankomen, maar gelet op de behandelingen die de producten hebben gekregen, is het uiteraard dik in orde!
En het idee voor een panoramafoto is ook super. Ik heb ook moeite om een totaaltje te schieten. Niet dat 3,5 meter zo lang is, maar ik krijg het er toch niet mooi op. Ik ga jouw methode eens proberen te volgen! Ziet er namelijk mooi uit.

Groet,

Peter
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Dag Henk,

Je mag best fier zijn op je baan.  Die panoramafoto geeft een mooi overzicht.
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Hallo Henk,

Erg mooie panorama foto heb je gemaakt. En dat geeft me wel weer ideeën.
Wil dit ook nog van mijn brug maken, ook maar eens kijken of dit me ook op deze manier lukt.

M.vr.gr. Erwin
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Citaat van: Hanzi op maandag 18 maart 2019, 06:12:50
Geen idee van het merk overigens en ook weet ik niet of dat arcademuurtje er onder hoort. Maakt het gebouwtje iig wat hoger; kan geen kwaad, schaal zal 1:100 zijn of zelfs TT (?). Er hoort sowieso wel íets onder, anders mis je ook een toegangsdeur.
Wie het weet mag het zeggen!

Het arcademuurtje blijkt eronder te horen. Ik zag net op MP een grote M-baan te koop staan waarop dit huisje ook te zien is.
Zie foto 6:
http://link.marktplaats.nl/m1387517261?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

De herkomst ben ik nog niet achter...

Onderstaand een wazige vergroting uit de MP advertentie:
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Citaat van: Hanzi op woensdag 20 maart 2019, 08:15:28
Citaat van: Hanzi op maandag 18 maart 2019, 06:12:50
Geen idee van het merk overigens ...
Wie het weet mag het zeggen!
De herkomst ben ik nog niet achter...

Hans en andere belangstellenden:
het bewuste pand maakt onderdeel uit van Faller B-923:



Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Geinig! Goed gevonden, bedankt Erik!
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Erg leuke bouwdoos overigens, die B-923, bijna een dioramaatje op zich!
Achter mijn Station Altenstein staat de rest ook blijkt nu.
Hoewel... bij nadere bestudering blijken de kopgevels van de vakwerkhuisjes toch wat af te wijken van de B-923.

En verder zal ik je draadje niet vervuilen met deze ouwe meuk, Henk.
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Goed gevonden allen met documentatie en foto's. Tony zat al meteen op het goede spoor. En ik begrijp dat Hanzi zijn eigen modelbaan aan het ontdekken is :). Blijkbaar waren we (mijn broer en ik vroeguh) in het bezit van de stadsmuur want ik heb ook een paar losse delen van het huisje er naast en een stuk van die toren. Te weinig om er nog iets van te maken. Ik ga het kasteel ergens op een 'verloren plek' in de bergen zetten denk ik.

Ondertussen nog aan het klussen aan de Faller Betonfabriek 130474 in een iets andere kleurstelling met gele silo's. Het moet een bouwplaats van de NEAT Alptransit tunnel worden.
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Oeps die reactie van Tony had ik niet eens goed gelezen, maar ja die is natuurlijk "expert" op dit gebied, hoewel ik de overeenkomsten met de ook door hem genoemde B-245 even mis.
Maarrrr... gezien de kleur van de wanden is jouw kasteeltje hoogstwaarschijnlijk afkomstig uit bouwkit B-292.
https://images.app.goo.gl/hfnGVbP13Gd5wqUh8
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
 @citaat De zijgevel  van B 245 is hetzelfde als die van B 923, Hans  :P

Grtz Tony

( ps deze op de foto is een variant )

( ps van de ps ; de stadsmuur is dit jaar opnieuw her-uitgebracht : https://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.89/agid.1127.1931/atid.24002/ecm.at/B-923-Stadtmauer.html  )
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Niet alleen maar zelfbouw
En nog wat gevonden, waar dit huisje in gebruikt werd ; B-924 !
Die is in verschillende samenstellingen op de markt geweest (googelen maar !)  :P

Grtz Tony
Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Bij Eisenbahn-Romantik een item over het Gotthard-traject met mijn spoorbaan!

Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
 @citaat Geweldig filmpje heb je in elkaar gezet Henk! :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Leuke film Henk!
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Vet gesmuld hier, Henk  :thumbup:

Zal flink wat werk geweest zijn, maar is de moeite meer dan waard !
Zit hier nog na te lachen om de finale  :-)

De digitale techniek een handje geholpen.........

Grtz Tony
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
👍 Lekker bezig geweest, Henk! Erg leuk👍
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Leuke video Henk, kan goed voor 1 april grap doorgaan :D
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Hallo Henk,

leuk om je baan in een Duits filmpje te zien,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Hoi Henk,

Bedankt voor het kijkplezier van deze speciale Eisenbahn-Romantik film. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Hoi Henk,

Erg leuk dat jou baan op deze manier uitgelicht is, zo heb je eer van je werk  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Geweldige film Henk.  :thumbup:
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Met heel veel plezier naar dit filmpje gekeken; knap in elkaar gedraaid!

Groeten,
Wico
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Dag Henk,

Knap gedaan  :thumbup: :thumbup:

Mag ik nog iets opmerken.
Op ongeveer 1'25" als de Krokodil achter het Kerkje in Wassen uitkomt en op 3'30" als de lok de onderste keertunnel van Biaschina in rijd haperen de loks precies of is dat gezichtsbedrog?

Voor de rest meer dan knap werk allemaal.
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Dag Henk.
Bijzonder mooi gedaan en ook prachtig "getimed"! :D

Ook erg leuk om de hele baan eens goed te kunnen bekijken! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Dank voor de leuke reacties!

Zo'n filmpje kost behoorlijk wat tijd. Ongeveer 8 uur lang bezig met opnames voor een bruikbare 25 min die dan bij de montage uitkomt op een filmpje van 5 minuten.

@iVanDL: de hapering op 1'25 was mij nog niet opgevallen, is incidenteel want normaal gebeurt dat niet daar. Op 3'25 is inderdaad een beroerde plek, maar inmiddels met poetsen wel verbeterd.
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Gotthard - Op TV bij Eisenbahn-Romantik!
Goedemorgen Henk,

Het kan dan wel veel tijd hebben gekost maar het resultaat is geweldig! :thumbup: Heel erg leuk filmpje, smaakt naar meer!
Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Wilde plannen
Er zijn nog genoeg details af te werken op de modelbaan maar toch zit ik al na te denken over volgende stappen.

Het schaduwstation functioneert prima maar ik vind het wel jammer dat je toch weinig ziet van het Betriebswerk. Ook de opstelsporen zijn krap, zeker voor de vijfdelige ICN met 1.54m lengte. Het idee is nu om het schaduwstation er onderuit te halen en dit bovengronds te maken. De tafel wordt dan een L-vorm. Daarvoor moet ik dan wel veel bureauruimte inleveren om het kwijt te kunnen maar daar heb ik me al overheen gezet. Ik heb dan een ruimte van 1 x 4 meter voor dit plan.

Ik heb mijzelf en het ontwerp een aantal eisen gesteld:

  • Aansluiting op de bestaande baan aan de rechterzijde met dubbelspoor want het hele traject is dubbelspoor. En die aansluiting op de bestaande tafel kan maar 25cm breed zijn omdat ik ook rekening moet houden met de bestaande scenery.
  • Opstelsporen van circa 1.80m en het liefst zoveel mogelijk natuurlijk.
  • Hergebruik van de bestaande wissels. (Maar ik moet wel 5 rechter wissels (24612) aanschaffen en nog flink wat rechte rails.) Slanke wissels zijn mooier maar dan lever ik lengte in voor het opstelspoor en de smallere ruimte tussen de sporen levert verder weinig op.
  • Ik heb een kruising en een Engelse wissel die ik graag wil gebruiken. Geprobeerd om een zinvolle toepassing te maken voor die kruising en ook wat speels om te gaan met aansluiting van de opstelsporen in plaats van simpel 'recht toe recht aan'.
  • Een logische indeling van een klein Betriebswerk en dat is nog best lastig.
  • Gebruik van de oude draaischijf waarbij ik die lawaaierige motor wil vervangen en de aansturing wil automatiseren.
  • De boel automatiseren met Koploper dus flink wat terugmelders inbouwen en uitvinden hoe ik automatisch kan rangeren met Koploper.

Er zit veel deskundigheid bij de forumleden dus kom maar op met commentaar :).


Plaatje is "opklikbaar".
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
Goede keuze om dit rigoreus aan te pakken anders blijf je je maar aan dingetjes ergeren. Ook is het vaak een compromis sluiten omdat meestal de ruimte beperkt is. Heel veel succes met de aanpassingen.
Re: Gotthard - Wilde plannen
Laat het huidige ?schaduwstation? lekker zitten en maak er een tweede bij volgens je nieuwe plan.  ;)

MvG,

Timaximus
Re: Gotthard - Wilde plannen
Dag Henk,

ziet er erg leuk uit. Ik heb wel één opmerking. De verbinding met je draaischijf gaat uitsluitend via het spoor dat langs het stationsgebouw loopt.
Ik heb een kleine aanpassing voorgesteld. Op de plaats van de kruising leg je het wissel dat iets hoger ligt (tegen de Engelsman aan).
Het wissel dat links van de kruising ligt, schuif je één spoor naar beneden, dus links van het wissel. En op de vrijgekomen plaats leg je de kruising.

Op deze manier kun je de rangeerbewegingen uitvoeren vanaf het spoor tussen de twee perronsporen.

Ik heb in paint een schets gemaakt.

groeten,
Roel
Re: Gotthard - Wilde plannen
Is het stationsgebouw te bereiken door leveranciers en voetgangers?
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
@citaat Alleen als die met de trein komen, het wordt net als HBF Lilleby-Altenstein een "eilandstation" :D
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
@citaat @citaat @citaat nog mooier zou zijn om vanaf het middenspoor rechtdoor naar de draaischijf te gaan. Kwestie van bocht (waar nu "kolen" bij staat) te vervangen door een (kruis-)wissel. Ook de andere wissels in dat gebied zullen dan opnieuw logisch geplaatst moeten worden.
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
Dag Henk,

Citaat van: RoelMarklin op zaterdag 06 april 2019, 15:02:49
De verbinding met je draaischijf gaat uitsluitend via het spoor dat langs het stationsgebouw loopt.
Op de plaats van de kruising leg je het wissel dat iets hoger ligt (tegen de Engelsman aan).
Het wissel dat links van de kruising ligt, schuif je één spoor naar beneden, dus links van het wissel. En op de vrijgekomen plaats leg je de kruising.

Op deze manier kun je de rangeerbewegingen uitvoeren vanaf het spoor tussen de twee perronsporen.

Ik heb in paint een schets gemaakt.

Ik ben het met Roel eens.

Citaat van: Hanzi op zaterdag 06 april 2019, 17:45:34
@citaat @citaat @citaat nog mooier zou zijn om vanaf het middenspoor rechtdoor naar de draaischijf te gaan. Kwestie van bocht (waar nu "kolen" bij staat) te vervangen door een (kruis-)wissel. Ook de andere wissels in dat gebied zullen dan opnieuw logisch geplaatst moeten worden.

En hier kan ik mij ook in vinden.

Als je dit kunt en wilt toepassen heb je volgens mij (en Roel en Hans) een mooi station en BW met veel rangeermogelijkheden.

(ook) Henk
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
Dank. Het meedenken leidt tot verbeteringen denk ik.
De opmerkingen van Roel is helemaal juist, dus de draaischijf aan laten sluiten op het middelste spoor. Alleen in de oplossing van Roel kan een trein die van rechts komt en bij het station halt houdt niet meer doorrijden en moet keren als ik het goed zie.
Het station is inderdaad niet bereikbaar voor verkeer en voetgangers maar een complete logische infrastructuur maken valt niet mee op een modelbaan. Toch altijd weer een compromis omdat je ook leuke scenery wilt aanbrengen.

  • De kruising is verplaatst en de draaischijf aangesloten op het middelste spoor. De logica is dan ook dat de stationstrein kan vertrekken en niet op het rangeerspoor terecht mag komen, de kruising verhindert dat.
  • Dat middelste spoor kan ook fungeren als een 'doorrijspoor' zodat een trein die vanaf rechts op het linkerspoor binnenkomt kan doorrijden en kan omlopen.
  • Alle rangeerbewegingen kunnen nu afgehandeld zonder het overige verkeer te hinderen volgens mij.
  • Door de wissels rechts te veranderen nog iets meer lengte voor de opstelsporen.
  • Ik puzzel nog steeds met links of rechts aankomen en/of vertrekken. De baan waar ik op aansluit is Zwitsers dus daar wordt vooral links gereden. Dit rangeerterrein kan ook Duits zijn. Links of rechts rijden los ik ondergronds op met een keerlus en wissels op de plaats van het oude schaduwstation.


Plaatje is 'opklikbaar'.
Re: Gotthard - Wilde plannen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Wilde plannen
Hoi Henk,

Er wordt al volop meegedacht met je railplan :thumbup:
Het idee van Timaximus, om je huidige schaduwstation te handhaven is zo gek nog niet en het overwegen meer dan waard.
Om de infrastructuur zou ik me al helemaal niet druk maken; het gaat nu om meer mogelijkheden en meer rijplezier.
En met minder bureauruimte is prima te leven  :P

Grtz Tony