Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Gotthard - Scenery
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Scenery
Dag Henk,

Ik heb niet altijd tijd om te reageren en vaak is het dan een duimpje.
Maar je maakt mooie vorderingen.

(ook) Henk
Gotthard - Waterrad
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Waterrad
Het waterrad is in bedrijf! Dit Faller-model kan inmiddels wel 40 jaar oud zijn maar het pompje werkt nog. Het gebouw moet nog wel aangepakt worden want daar is weinig meer van over. Met een drukknopactie loopt het water.




Bij de panden in Locarno moesten nog steeds de balkonhekken worden aangebracht. Het gaat om gietijzeren hekken maar die had ik niet. Een poging ondernomen om die zelf met dun ijzerdraad te fabriceren. Met een hulpstukje van een soort spijkerbed modelleer ik het ijzerdraad in de vorm van een krulhek. Niet een geweldig resultaat maar ik kreeg het nog niet beter. Verder wat hekjes opgezocht die er mee door kunnen voor dit doel.





De hekken ogen erg massief. Dus uiteindelijk het zwart maar wat afgezwakt met een white brush.





Op de markt een perk van stenen met palmen en bloemen.



En daar staat een mannetje kastanjes te bereiden.



Re: Gotthard - Waterrad
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Gotthard - Waterrad
Leuk om te zien, maar wel wat lawaaiig. Is dat de motor van het waterpompje?
Re: Gotthard - Waterrad
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Gotthard - Waterrad
Henk, mooie beelden van het Largo Franco Zorzi met duidelijk herkenbaar de horlogewinkel van Bucherer en bij de Viale Francesco Balli het dalstation van de Funicolare. Je hebt de sfeer goed getroffen daarbij, mag ik wel zeggen als veelvuldig vakantieganger in die streek.
Veel lof voor je verrichtingen  :thumbup:
Re: Gotthard - Waterrad
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Gotthard - Waterrad
 :) Ik denk dat de eigenbouw hekjes er prima mee door kunnen, het staat prima in het totale plaatje. :thumbup: B)
En wie weet, als de hekjes toch uiteindelijk niet helemaal naar je zin zijn kan je ze ooit nog eens vervangen door verbeterde eigenbouwsels.
En anders misschien bij onderstaande link, die hebben ook mooie hekjes.
https://www.abe44.fr/en/17-decors-batiment?p=2

Dirk-Jan
Re: Gotthard - Waterrad
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Waterrad
Dag Henk.

De sfeer die er hangt is bijna te proeven :thumbup: ... en dan bedoel ik niet de kastanjes :roll:
Op een relatief kleine ruimte heb je verbluffend goed de sfeer van een grote stad neergezet.
De serie met interactieve scenery is weer verder uitgebreid, het lijkt misschien wat druk allemaal,
maar dergelijke modelbanen trekken vaak wel het meeste bekijks op beurzen!

In deze is het meer een stukje nostalgie (of begin je stiekem ook al aan de Wosa-punten? :D),
maar het meeste van de bewegende scenery is zelfbouw, die doorgaans zeer inventief is uitgevoerd.
Het daarbij out-of-the-box denken is bewonderenswaardig en dat dwingt wel enig respect af :thumbup: :thumbup:

Deconstructie van de hekjes vind ik zeker een mooie vondst, ik heb echter de indruk dat de kruisingen niet zijn gefixeerd.
Het lijkt mij dat, wanneer je met lijm o.i.d. de boel aan elkaar maakt,
de structuur van het geheel beter bewaard blijft bij het loshalen van de mal.
En ... hoe dunner de draad, hoe fragieler het eindresultaat :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Waterrad
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Waterrad
Hoi Henk,

Leuk om het oude Faller bouwpakket met waterrad in werking te zien, dat zelfde pakket moet ik hier ook nog ergens hebben liggen, het geluid van het pompje is heen herkenbaar.

Dit is zo,n rood rond pompje, er zal na al die jaren wel een nieuwe stillere versie van zijn.

Je scenery / sfeer op je baan vind ik  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard - Waterrad
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Waterrad

Hoi Henk,

Met nog zo'n contra-malletje ( met alleen maar gaatjes die over de spijkers passen ) zou je het gebogen hekje mooi plat kunnen drukken/slaan.
Waarschijnlijk werkt dat het beste tijdens het draad trekken. In kleine stapjes dus.
Met minder spijkers in de mal is het zaakje misschien ook beter strak te trekken.

Maar op zich vind ik het wel prima bij je b(r)ouwsels passen  :P

Grtz Tony
Re: Gotthard - Waterrad
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Waterrad
Hartstikke gaaf allemaal! En je waterrad heeft er ook zin, ik weet niet wat hij binnen aandrijft (zaag? maalinstallatie?  of heel modern een generator?) maar er kan een stevige productie gedraaid worden in dat tempo 👍!
Re: Gotthard - Waterrad
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Waterrad
Ik neem aan, dat je vanmorgen  de pot mosterd al gevonden hebt, Henk  :P
Dat je er nog vele jaren van mag smullen en wij van jouw bouwsels !

Grtz en hiephieps,
Tony
Re: Gotthard - Waterrad
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Gotthard - Waterrad
Hoi Henk,

Gefeliciteerd met je abraham, en dat er nog vele update's mogen volgen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Gotthard - Waterrad
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Waterrad
Jarig vandaag Henk?
En Abraham gezien.

Van harte gefeliciteerd met je verjaardagen nog vele jaren toegewenst.

(ook) Henk
Re: Gotthard - Waterrad
Lid sinds: 2016

offline
Re: Gotthard - Waterrad
Dag Henk,

Mooi werk dat je levert.

En verder, nog een gelukkige verjaardag gewenst.
Gotthard - Horeca op de Piazza
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Horeca op de Piazza
Dank voor de felicitaties en de complimenten. Altijd weer een leuke stimulans. En... ik weet nu waar Abraham de mosterd haalt.

De horeca komt nu aan bod. Dat betekent tafels, stoelen, parasols en natuurlijk klandizie. Nu had ik niet genoeg van dat spul dus dacht ik dat maak ik wel even. Nou laat dat 'even' maar weg want het koste erg veel tijd.

Van bloembinddraad (ijzerdraad met een groene mantel) heb ik stoeltjes gebogen. In twee delen. De U vormt de achterpoot die ik er onder lijm. Die mantel heeft als voordeel dat je makkelijk kunt lijmen en niet hoeft te solderen.



De frames in een verfbadje zwart gedoopt. Ik wilde eigenlijk met horrengaas zittingen en rugleuningen maken maar dat bleek veel te grof. Toen bedacht om met de perforator rondjes van zwart karton te maken voor de zitting en de rugleuning. Daarmee creëer je best een hippe stoel die nog net binnen de H0-schaal kan passen. 



Bloembakken van klei gemaakt die ik na drogen vlak schuur. Ik maak er een heel stel zodat ik de beste er uit kan kiezen om te gebruiken.



De parasols moesten naar mijn idee van een biermerk zijn. In dit geval Cardinal en Feldschlössen. DEr rijden overigens diverse bierwagons op de baan maar Cardinal zit er niet bij. Die gaat op het verlanglijstje. In MS Word maak ik het plaatje met de logo's. Circa 3 cm groot. Die plaatjes print ik uit en ik knip ze op maat. Vier maal schuin inknipppen tot bijna het midden. De losse flappen vervolgens aan elkaar lijmen zodat de parasol de juiste vorm krijgt. Houtlijm werkt heel prettig om papier mee te lijmen. De parasol plaats ik op een ijzerdraadje of een prikkertje. Je zou daar een nog veel mooier frame van kunnen maken met baleinen maar dat zie je toch niet. 



En zo ziet het terras er uiteindelijk uit.





Een straatmuzikant in het park. Ooit in Engeland gekocht maar niet in de gaten gehad dat het schaal 00 was. Vooraan op de tafel kan het er wel mee door.



Ook vitrines gemaakt van Vögele met etalagepoppen en van een sportzaak die een oude fiets aan prijst. Ook Al Porto is vertegenwoordigd met delicatessen en Italiaans ijs.



Werkloosheid kennen ze niet in model Zwitserland. desnoods veeg je maar de straat of loop je met de kliko's heen en weer.

Re: Gotthard - Horeca op de Piazza
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Horeca op de Piazza
Dag Henk.

Grandioos  :surprised:  echt mooi gemaakt en weer goed bedacht :thumbup:
Een gezellig pleintje in vakantiesfeer ... hoe zitten ze er 's avonds bij ... ?  :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Horeca op de Piazza
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Gotthard - Horeca op de Piazza
 8o In de update van afgelopen vrijdag stond er niks en nu staat er een compleet eigenbouw terras met alles erop en eraan. B)
Respect voor al je gefreubel. :thumbup:
En de vitrines zijn ook bijzonder leuk om te zien, het is alles bij elkaar helemaal een vakantiesfeertje, ik zou er zo heen willen.

Dirk-Jan
Re: Gotthard - Horeca op de Piazza
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Gotthard - Horeca op de Piazza
Mooie invulling van de Piazza, Henk  :thumbup: Zeer herkenbaar en dicht tegen de werkelijke situatie aan. Klasse om die sfeer zo goed weer te geven.
Re: Gotthard - Horeca op de Piazza
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Horeca op de Piazza
Ik krijg spontaan een droge keel als ik je terrassen zie: tijd voor een biertje!!!
Re: Gotthard - Horeca op de Piazza
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Horeca op de Piazza
Henk,

Wat een prachtige update weer.
Er hangt een heerlijk vakantie sfeer over het plein mijn complimenten hiervoor. :thumbup:

Groet Michel
Re: Gotthard - Horeca op de Piazza
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Gotthard - Horeca op de Piazza
Citaat van: Hanzi op woensdag 13 februari 2019, 22:15:32
tijd voor een biertje!!!
De biertjes ter plekke zijn in werkelijkheid behoorlijk prijzig. In H0 valt de prijs nog mee (hoop ik;)
Re: Gotthard - Horeca op de Piazza
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Horeca op de Piazza
@citaat Beter duur, dan niet te koop!
Re: Gotthard - Horeca op de Piazza
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Horeca op de Piazza
Ik ga met Dirk-Jan op je terrasje zitten, Henk !

Op een van die magnifiek gemaakte design-stoeltjes van je.
Lekker genieten van het mediterrane sfeertje en de Engelse muziek  :P

Grtz Tony
Gotthard - Balkonhekjes 2.0
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Balkonhekjes 2.0
De balkonhekjes hielden mij toch nog bezig. Dirk-Jan had overigens een prima tip voor een webshop waar je prachtige betaalbare hekjes kunt krijgen. Maar ik was begonnen met zelfbouw dus ik geef nog even niet op.

Een andere manier verzonnen met bloembinddraad en garen. Ik maak gebruik van een stukje printplaat want dan heb je gelijk een mooie maatverdeling door de gaatjes.



Kleine spijkertjes er in om een motief te kunnen maken.



En dan met garen een patroontje maken.



De boel fixeren met houtlijm. En het moeilijkste: wachten tot het droog is.



Het garen los snijden aan de achterzijde.



De spijkers er uit trekken.



En dan het hekje in wording voorzichtig los snijden en wrikken van de printplaat.



Het overtollige garen afknippen.



En dan is dit het resultaat!



Re: Gotthard - Balkonhekjes 2.0
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Gotthard - Balkonhekjes 2.0
 :) Henk, bijzonder inventief bedacht. :thumbup:
Je moet er maar opkomen. :roll:
Goed dat je nog niet hebt opgegeven met de zelfbouw, uiteindelijk geeft dat de meeste lol en voeldoening. O:-D

Dirk-Jan
Re: Gotthard - Balkonhekjes 2.0
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Balkonhekjes 2.0
Inderdaad, én zo bespaar je weer de kosten voor een 3D-printer ;).
Re: Gotthard - Balkonhekjes 2.0
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Balkonhekjes 2.0
 @citaat 3D-printen zou wel origineel, maar geen zelfbouw zijn :wink:

Geweldig Henk, je moet er maar opkomen om op deze wijze de hekjes te fabriceren :thumbup:
Dit idee van garen met houtlijm wil ik ook nog wel eens toe gaan passen!

Groeten,

Erik.
Gotthard - Kabelbaan gebouwen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Kabelbaan gebouwen
Bij de Biaschina moesten eigenlijk nog masten voor ik vermoed hoogspanningskabels worden aangebracht. Daartoe een poging ondernomen maar ik vind het geen succes. De kerktoren komt daardoor niet goed uit. Jammer voor de spoorfanaten maar weg dus met die masten.




De kabelbanen functioneren dus het is nu tijd voor de bijbehorende gebouwen.

Ik bestudeer dan een tijdje de foto's van de werkelijke situatie. Dan pak ik karton, tape en een schaar en ga gewoon op het gevoel een gebouw "knippen". Net als de beeldhouwer van een paard; alles weg halen wat geen paard is. Hier is wel de modelbaan leidend omdat de ruimte en de techniek wat eisen stelt aan het ontwerp. Geen voorbeeldgetrouwe modelbouw dus maar meer een impressie.

Het bergstation Cardada vind ik in werkelijkheid veel te modern en ik heb voor de oudere versie van de kabelbaan met ouderwetse gondels gekozen. Ik maak daarom van het bergstation een eigen ontwerp van het gebouw met een restaurant.

In volgorde het bergstation Madonna del Sasso, het dalstation Cardada, en het bergstation Cardada.







De ruwbouw van karton zet ik in de latex verf. Dat beschermt het karton tegen krom trekken. In de natte latex heb ik vervolgens een steen motief gekrast,







Na droging komt de echte afwerking met de nodige strookjes karton om scheve knip- en snij-acties te camoufleren. Hier en daar een plastic kozijn. Houtwerk van lucifers en roerstaafjes. Wat deco's aanbrengen. Een paar bloembakken. En in de kleur schilderen die ongeveer lijkt op de echte situatie. De close up foto's vind ik altijd schrikken maar op een afstandje op de treintafel ziet het er prima uit.







En dan volgt het moeizame plaatsen van de gebouwen waarbij locatie en afmetingen uiteindelijk precies moeten kloppen zodat het treintje en de gondels vrijelijk kunnen bewegen. Het vergt geduld en zelfbeheersing...





De foto's zeggen meer dan woorden, een filmpje zegt meer dan de foto's.

Bij de aandrijving van de Funicolare Madonna del Sasso zien we nu ook dat er twee acrobaten zorgen voor de aandrijving :). Het grondstation van de kabelbaan heeft een enorm venster zodat je mooi kunt zien hoe de gondels hun rondjes draaien.



Re: Gotthard - Kabelbaan gebouwen
Prachtig wat een mooi werk die kabelbaan! Ben stiekem wel een beetje jaloers hoor! Ik zou hem persoonlijk iets rustiger laten draaien, dan wiebelt ie minder en meer waarheidsgetrouw.
Re: Gotthard - Kabelbaan gebouwen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Kabelbaan gebouwen
Dag Henk.

Je bent er wederom in geslaagd om de juiste sfeer neer te zetten :thumbup:
De nieuwe gebouwen passen qua uitstraling zeer goed bij de rest!
En de optie die Sjoerd oppert lijkt mij zeker het proberen waard.

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Kabelbaan gebouwen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Kabelbaan gebouwen
Dank voor de complimenten en de likes.

@citaat Ik heb het voltage van de kabelbaanmotor nog met 0,3 Volt naar beneden kunnen en dan loopt het mooier. Het probleem is eigenlijk dat de aandrijving niet goed is. Ik heb dit ding jaren geleden gebouwd met een printermotor en een tandwieloverbrenging om de snelheid terug te brengen. Inmiddels gebruik ik voor dit soort toepassingen liever kleine motors die maar enkele toeren per minuut draaien en die je voor een paar euro al kunt kopen. Ik was destijds alleen bekend met de lage toeren motor van Faller die ik veel te duur vond.
Gotthard - Scenery
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Scenery
Een tijd geleden had ik al masten gemaakt voor de kabelbaan. Mogelijk kan ik dan de kabel ook nog meer geleiden zodat de gondels minder schudden door een geleiderail of iets dergelijks. Nu even tijdelijk geplaatst om te kijken of dat een verbetering is. Beter zo?



Naast het hotel Garni du Lac had ik een bankgebouw gemaakt. Een moderner gebouw ten opzichte van de rest. Geschilderd in een grijze kleur bleef het nog steeds gewoon een schoenendoos. Nu wit gestuukt en dat vind ik mooier. De geldautomaat moet nog worden aangebracht.

Bij het park staat een rij vlaggenmasten. Ik denk dat het het de vlaggen van de verschillende kantons zijn in het echt. Maar dat zijn er dan wel 30 en ik heb maar plaats voor acht vlaggenmasten. Iemand een suggestie welke vlaggen er moeten hangen?



Inmiddels is er ook een bushalte. Die kan nog beter naar mijn idee, De bordjes zijn wel leuk. Foto's van borden op maat geprint en op een stukje karton geplakt met een ijzerdraadje er door als paaltje. Een extra verfje langs de rand en het papier ook even aflakken met blanke acryl-lak maakt het echt af.



De masten langs het spoor bij het het kerkje van Giornico wilde ik eerst laten vervallen maar ik heb ze nu iets meer naar achteren geplaatst dan verstoren ze minder het beeld van de kerktoren. Doen zo?




Re: Gotthard - Scenery vraagjes
Dag Henk,

Wat een mooie scenery ben je toch aan het maken. De lichte kleurnuances de rotsen op de laatste foto vind ik ook heel realistisch geworden.

Wat betreft de masten, ik vind ze wel mooi, maar ze staan er een beetje verloren bij. Ze z
Lijken op die plek geen functie te hebben. Misschien komt het omdat er geen kabels aan hangen die ergens heen leiden of zoiets, ik weet het niet. Ook ogen ze erg hoog en misschien te recht in het idylische landschap met dat kerkje, bochtige wegen en grillige rotsen.

Het zou Kunnen zijn dat als je er iets bijplaatst waardoor de functie duidelijk is, dat het ineens wel in het landschap past. Gewoon wat proberen denk ik.
Re: Gotthard - Scenery vraagjes
Vol bewondering zat ik te kijken hoe jij de huisjes maakt. Zeer mooi gedaan. En niet zoals bij mij standaard huisjes van de bekendere merken. Daar houd ik wel van. Echter door tijdgebrek komt het er bij mij niet van  :-(
Re: Gotthard - Scenery vraagjes
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Scenery vraagjes
Hoi Henk,

Ik zou de masten weg laten, voegt niks toe.
Je vrije werkwijze met de gebouwen vind ik heerlijk om te zien. Lijkt veel makkelijker dan het in werkelijkheid is.
Jouw baan is van buitencategorie  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Gotthard - Scenery
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Scenery
Citaat van: Jongslog op vrijdag 22 februari 2019, 20:12:59
Mogelijk kan ik dan de kabel ook nog meer geleiden zodat de gondels minder schudden door een geleiderail of iets dergelijks. Nu even tijdelijk geplaatst om te kijken of dat een verbetering is. Beter zo?

:thumbup:

Citaat van: Jongslog op vrijdag 22 februari 2019, 20:12:59


Bij het park staat een rij vlaggenmasten. Ik denk dat het het de vlaggen van de verschillende kantons zijn Maar dat zijn er dan wel 30 en ik heb maar plaats voor acht vlaggenmasten.
Iemand een suggestie welke vlaggen er moeten hangen?

Suggestie:
Sowieso de vlag van het eigen kanton.
Daarnaast de vlag van het kanton waar de hoofdstad van Zwitserland in ligt.
Opvullen met vlaggen van de kantons die voor het kanton belangrijk zijn.
Denk hierbij aan economie, kunst, historie, e.d.
Of vlaggen van de omliggende kantons.

Citaat van: Jongslog op vrijdag 22 februari 2019, 20:12:59
Inmiddels is er ook een bushalte. Die kan nog beter naar mijn idee, De bordjes zijn wel leuk. Foto's van borden op maat geprint en op een stukje karton geplakt met een ijzerdraadje er door als paaltje. Een extra verfje langs de rand en het papier ook even aflakken met blanke acryl-lak maakt het echt af.
Ik vind de rood-paarse kleur uit de toon vallen/niet in het geheel passen.
Zijn ze in het echt ook zo?

(ook) Henk
Gotthard - Cypressen maken en andere zelfbouw-dingen
Dank voor de complimenten en suggesties! De masten bij het spoor laat ik nog even staan. Er moet nog bovenleiding worden aangebracht om het geheel te kunnen beoordelen.
@Trainhenk: dank voor je suggestie met de kantonsvlaggen, daar ga ik mee aan de slag. De bushalte is in het echt ook signaalrood dus dat laat ik zo.

Bij de stuwdam Verzasca ontbrak nog steeds de elektriciteitscentrale. Die heb ik van simpele materialen gebouwd. Eigenlijk een beetje afgekeken van het Faller-model wat al op de baan staat bij Amsteg. Met karton, schroeven, kralen en ijzerdraad kom je een heel eind. Het frame is gemaakt van op elkaar geplakt plastic roerstokjes.









In een mediterraans landschap mogen cypressen niet ontbreken vind ik. Maar die had ik niet. Dus zelf wat geknutseld. Leek mij lastig en ik had geen idee hoe ik dit aan moest pakken. Gewoon maar beginnen en het bleek super eenvoudig. Wat bloembinddraad en dat voorzien van Heki-flor (een soort vlas met vlokken). Inspuiten met lijm en bevlokken zodat ze wat voller worden.



Op de baan ziet het er dan zo uit. Ook nieuw is de Ponte dei Salti, een Romeinse bogenbrug over de Verzasca beek. Zo'n bruggetje kleien viel nog vies tegen. De juiste vorm namaken is veel lastiger dan het lijkt. De kleuren zijn nog niet naar mijn zin.



De kabelbaan draait iets langzamer en de masten zijn voorzien van waarschuwingslampen.


Re: Gotthard - Cypressen maken en andere zelfbouw-dingen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Cypressen maken en andere zelfbouw-dingen
Dag Henk.

De Cipressen zijn goed gelukt :thumbup: beter dan de exemplaren die ik van rietsigaren heb gemaakt!
Het transformatorstation vind ik ietwat slordig over komen, terwijl de stroomtransformatoren
en isolatoren wel goed herkenbaar overkomen en daarom dus ook goed gelukt zijn :thumbup:
Het transformatorstation staat echter dermate ver uit het zicht dat verdere detaillering geen
toegevoegde waarde heeft :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Cypressen maken en andere zelfbouw-dingen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Cypressen maken en andere zelfbouw-dingen
Nou nog wat verf tegen de muur achter de kabelbaan, Henk  :P

Je bomen zijn goed gelukt  :thumbup:

Grtz ony
Re: Gotthard - Scenery
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gotthard - Scenery
Citaat van: Jongslog op vrijdag 22 februari 2019, 20:12:59
Een tijd geleden had ik al masten gemaakt voor de kabelbaan. Mogelijk kan ik dan de kabel ook nog meer geleiden zodat de gondels minder schudden door een geleiderail of iets dergelijks. Nu even tijdelijk geplaatst om te kijken of dat een verbetering is. Beter zo?
Aan het filmpje te oordelen, is dit geen gondel waarin ik graag zou reizen.
Ik begrijp je bedenkingen t.a.v. motor en overbrenging nu beter.
Het lijkt wel windkracht 8.
Re: Gotthard - Cypressen maken en andere zelfbouw-dingen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Cypressen maken en andere zelfbouw-dingen
Super eenvoudig en mooi die electriciteitscentrale.
Re: Gotthard - Cypressen maken en andere zelfbouw-dingen
De elektriciteitscentrale is inderdaad niet super strak. Dit soort dingen vragen dus veel meer precisie want in het echt zijn die dingen ook zeer geordend en staat er geen grassprietje verkeerd. Het koste me al heel veel tijd om dit te maken en vond het resultaat redelijk. Ik laat het zo want op de baan zie je er maar weinig van. Een volgende keer beter.
De kabelbaan laat ik ook even voor wat het is. Een andere motor inbouwen is weer een hele onderneming. Ik ga nu eerst eens genieten van dit stuk landschap wat nu toch richting voltooiing gaat voor zover dat met het modelbaan mogelijk is want het is nooit af. Het schilderwerk tegen de achterwand moet ik nog aanpakken en er mist nog bovenleiding waar ik op dit moment geen spulletjes voor heb.
Wordt vervolgd.
Re: Gotthard - Cypressen maken en andere zelfbouw-dingen
Als je dingen echt strak wilt maken dan kun je beter styreen gaan gebruiken ipv karton en andere afval producten.
En bestel het niet in China want dan krijg je plastic wat niet te lijmen is met faller of andere modelbouwlijm en geen styreen.
Gotthard - Baanwachtershuizen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Baanwachtershuizen
@hmmglaser: Met styreen kun je inderdaad veel strakker bouwen en dat geldt voor meer materialen. Maar ik heb juist ook wel plezier in het bouwen met "afvalproducten" en is ook lekker vriendelijk voor de portemonnee.

Met deze modelbaan gaat het mij vooral om het totale landschap en de juiste sfeer te treffen. Ik bouw niet exact, vaak niet op schaal maar op het oog, en als het enigszins kan wel zo netjes mogelijk. En dat laatste is meestal een tijdsafweging. 80% van de tijd in 20% van de zichtbare resultaten.

Langs de Gotthardbaan staan diverse baanwachtershuizen. Ze waren eigendom van de SBB, allemaal standaard gebouwd. Eén van de laatste nog in eigendom is die bij de Rohrbachtunnel bij Eggwald (het oranje model) en is niet meer in gebruik. De functie van de baanwachter is weg geautomatiseerd. 

Eigen bouw naar het grote vooorbeeld. In karton. Bij het Eggwald huis zijn de rolluiken van kaasprikkertjes naar beneden, het is niet meer in gebruik. Bij de andere woning plastic kozijnen van Auhagen en voorzien van "tie wraps"-raamluiken. Onderhoud aan de woning is hard nodig, het stucwerk is in slechte staat.



Re: Gotthard - Baanwachtershuizen

Heel mooi gemaakt
Door een beetje overdreven slechte staat , komt het wel weer heel goed over
De vergaanbaarheid spreekt hier op en top
Re: Gotthard - Baanwachtershuizen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Baanwachtershuizen
Ben benieuwd, hoe dat er op de baan uitziet, Henk  :P
Re: Gotthard - Baanwachtershuizen
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: Gotthard - Baanwachtershuizen
Hoi Henk

Dit vindt ik nou mooi alles zelf maken naar eigen idee :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mvgr, Theo.
Gotthard - Stedenbouwkunde
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Stedenbouwkunde
De baanwachtershuizen staan opgesteld. Het nadeel van een grote treintafel is dat sommige dingen best ver weg staan en alle details daarmee nauwelijks of niet meer opvallen. Dat kan ook een voordeel zijn ;).









Het dorp Wassen is aan de beurt. In het echt is dat een dorp met allerlei soorten huizen. Alles kan en mag blijkbaar. Het kanton Uri heeft niet zo'n kenmerkende bouwstijl zoals bijvoorbeeld Ticino. Daarom besloten om de fantasie er op los te laten maar het moet wel vooral Zwitsers lijken. Ik denk dan aan grote chalets met veel hout en bloemen aan de balkons.

En zoals gewoonlijk wil ik natuurlijk weer veel te veel op een klein stukje. De ambitie is een klein dorp met een pleintje met van die grote chalets, wat meer landelijke huizen en de oprukkende moderne bouw bij de torenkraan. Ik heb rekening te houden met de hoogte van de kraan en de grootte van de kerk. Beide moeten wel tot hun recht blijven komen. De MacDonalds past totaal niet in het geheel maar die heb ik gekregen dus die moest op de tafel. Langs de weg bij de Mac daarom wat meer een type herenhuis. Er loopt ook nog een geul met een waterstroom (de Rohrbach) vanaf een brug onder het viaduct door waar de vrachtwagen op staat. Iets van een soort boulevard langs die geul lijkt dan wel aardig. Dat zijn zo'n beetje de randvoorwaarden.

Eerst maar eens een plattegrondje gemaakt. Deze keer komt de meetlat er wel aan te pas want het is letterlijk passen en meten.





Op het platte vlak bedacht wat het moet gaan worden en dit vervolgens met grof karton in concept gebouwd. Daarmee werden een aantal ideeën weer naar de prullenbak verwezen maar al doende ontstaat er een logisch geheel denk ik.





Boerderijen met bijvoorbeeld stallen lijken mij aardig om het landelijke karakter te benadrukken. De oprukkende moderne tijd met een moderne villa met zwembad en de nietsontziende nieuwbouw.



Het komt aan op een beetje gevoel voor verhoudingen. Wanneer lijkt zo'n chalet op een chalet? En omdat ik een dorp wil met meerdere huizen haal ik hier en daar een hoek er uit zodat de huizen dichter op elkaar kunnen staan. En omdat ik een pleintje wil maak ik onderin ruimte door de gevel naar achteren te plaatsen of anders gezegd de verdiepingen naar voren te laten steken. Op die manier is het grondoppervlak groter voor het plein. Het is een beetje spelen met de optische illusie.



Dit moet het ongeveer worden. Suggesties ter verbetering altijd welkom natuurlijk.





Re: Gotthard - Stedenbouwkunde
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Stedenbouwkunde
Op de laatste foto links zou wel een chaletje minder mogen lijkt me; het staat nu erg vol.
En die Mac... tja, er is eigenlijk geen ontkomen meer aan tegenwoordig (tijdperk M), dus wat dat betreft kan het prima hoor!
Re: Gotthard - Stedenbouwkunde
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Stedenbouwkunde
Henk,

Schitterend. :) :thumbup: :thumbup:

Groet Michel
Re: Gotthard - Stedenbouwkunde
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Stedenbouwkunde
Ik zou de huizen ( en vooral bij de Mac ) wat kleiner en vooral wat lager houden, Henk.
Je hooggebergte wordt er een molshoop van.

Het seinhuis heb je fraai ingewerkt  :thumbup:
Er is daar blijkbaar ooit een stoomloc uit de bocht gevlogen, er ligt een voorloopwiel in de tuin  :D

Grtz Tony