Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Gotthard - Hoogspanningsmasten
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Hoogspanningsmasten
Dank voor de complimenten beste kijkers en reaguurders.

De bovenleidingmasten fungeren op de Chärstelenbachbrücke ook als hoogspanningsmasten. Om het in model ook een beetje logisch te laten lijken laat ik elektriciteitsdraden uitkomen bij de centrale.

Voor de draden heb ik 0,7mm ijzerdraad gebruikt wat op een rol zit. Een stuk van een paar meter aan één kant vast zetten in de bankschroef en aan de andere kant vastzetten in de schroefboormachine. De boor laten draaien en de draad strak trekken levert een perfect rechte draad op. Magisch! (Een dunnere draad lukt niet want die kun je moeilijk in de boorkop vast zetten en die breekt ook te snel.)

De draden laten doorhangen gaat vrij eenvoudig. De draad vast zetten op de mast en aan de andere kant ook vast zetten waarbij je de draad iets te lang laat zijn zodat deze in een boogje wordt gespannen. Ik bevestig de draden met dun ijzerdraad en een drupje lijm.

De draden schilder ik nog antraciet grijs zodat ze minder opvallen en meer overeenkomen met de werkelijkheid. Maar eigenlijk is het ongeschilderd veel leuker want dan zie je goed wat je hebt gemaakt en daarmee ook handig voor de foto. Nu verder aan de slag met de bomen op dit stukje treintafel.






Re: Gotthard - Hoogspanningsmasten
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Gotthard - Hoogspanningsmasten
 :) Je bent lekker bezig met de dradenboel, het ziet er goed uit. B)
De dikte van de hoogspanningsdraden lijken best wel goed in verhouding tot de bovenleiding, dus dat is :thumbup:
En voordat je de hele draad gaat schilderen in antraciet grijs misschien eerst een proefstukje maken,
kijken hoe het staat ten opzichte van de achtergrond.

Dirk-Jan
Re: Gotthard - Hoogspanningsmasten
Dag Henk,

Mooi gedaan zo.  Je had misschien ook koperdraad kunnen gebruiken (VOB bv).  In eerste instantie zijn de HS leidingen ook uit koper gemaakt en deze kan je dan een beetje laten verweren waardoor ze hun typische bruin-zwarte kleur krijgen.

In het andere geval, indien je ervan uitgaat dat het Alu draden zijn (dat wordt ook gebruikt) moet je opletten met her verkleuren.  Alu wordt niet echt zwart.

Je ziet maar
Gotthard - Groen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Groen
Scenery is soms best lastig. Soms zie je het gewoon niet. Zie je niet wat er aan mankeert en toch zie je dat het niet op 'natuur' lijkt bijvoorbeeld.

Wat dennenbomen geplaatst bij het waterrad. Die bomen vind ik wel aardig verdeeld maar hoe nu verder? Het is nu nog geen landschap maar meer een stukje met bomen er op geprikt. Het huisje moet nog ook onder handen worden genomen.



De begroeiing bij de waterleidingen is beter gelukt. Althans het deel er achter. Het stuk er voor vind ik nog wat onecht maar ik weet niet waarom.



De wtaerleiding komen boven nu uit in een stenen behuizing gemaakt van klei. Dat oogt wel redelijk realistisch als dat geschilderd is.

Re: Gotthard - Groen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Groen
Ik snap je punt wat betreft de ingeprikte dennenbomen. Ziet er wat statisch uit, komt misschien ook wel door het "strakke" uiterlijk van de dennenbomen zelf. Misschien nog wat lage begroeiing er bij (hoewel t daar weer vaak te donker voor is onder dennenbomen)?
Het groen rond de waterbuizen ziet er niet verkeerd uit vind ik. Wat wel opvalt is het kleurverschil links en rechts van de buizen. Dat komt in het echt natuurlijk ook voor, maar om de rust een beetje te behouden op deze toch al wel drukke baan is t wellicht beter om dit wat meer in één kleur te houden. Desnoods wat struiken links en rechts van de buis verwisselen?
Re: Gotthard - Groen
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: Gotthard - Groen
Ik vind het er heel realistisch uitzien.

Misschien de struiken bij de waterleiding wat meer over de rand laten hangen. Zodat het dichter boven de bovenleiding komt te hangen.

Groeten,
Quinten
Re: Gotthard - Groen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Groen
Dag Henk,

Zijn het eigenbouw- of standaard dennenbomen?
In beide gevallen vindt ik ze er te strak uitzien.
Wellicht even met een schaar er in "hakken" zodat je wat natuurlijkere gaten in je bomen krijgt.
Verder misschien iets meer bomen en dichter bij elkaar.

De begroeiing bij de waterleiding vindt daarentegen er wel natuurlijk uit zien en is wat mij betreft oké. 

De stenen behuizing zou ik licht verweren; er mag nog wel iets een beetje nieuw uit zien.

Je bovenleiding draden en electriciteitsdraden zien er ook mooi uit.
Voor wat betreft de dikte van de draad en de kop van de boormachine.
Ik heb ooit gelezen dat je een schroefoog in de kop van je boormachine moet zetten en dan daar de draad aan bevestigen.

(ook) Henk
Re: Gotthard - Groen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Gotthard - Groen
Dag Henk,

De sparren zijn inderdaad iets te strak om een natuurlijk bos voor te stellen.  Indien je er een kerstboomkwekerij mee wil nabouwen zijn ze uitermate geschikt.  In dat geval groeit er meestel gras tussen de bomen.  Indien het een bos is kan ondergroei, maar dan met plukken hier en daar, geen uniforme grasvlakte.  Dan zou ik eerder gaan naar een zandgrond met daarop wat humus en naalden al moet je weten dat een typisch dennenbos, zoals wij dat in B en NL kennen dat de naalden van een ander soort den zijn.
Re: Gotthard - Groen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Groen

Gewoon meer dennenbomen poten, Henk.

En de voorste diep zetten, zodat de stam niet te zien is.
In de vrije natuur blijven aan de bosrand de lage takken meestal aan de boom zitten, die krijgen genoeg licht.

Heb er effe alvast wat voor je op de foto bij gepoot  :P

Grtz Tony
Gotthard - Schaduwstation in het licht
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Schaduwstation in het licht
Zo na lange tijd weer eens iets aan de baan gedaan.



Het schaduwstation uitgelicht met een overgebleven LED-strip.
Lantaarns geplaatst en het Bellinzona station weer in ere hersteld. Op het perron kleine LCD-schermen (op USB) met wisselende reclame -afbeeldingen en treintijden. Helaas niet zichtbaar op de foto's.
De bovenleiding en seinen ontbreken nog. Ik ben van plan om hier mijn oude Märklin bovenleiding te gebruiken want het is allemaal niet zo makkelijk bereikbaar.
Het"plafond" zwart geschilderd. Aan de achterzijde moet ik nog zwart papier aanbrengen zodat het een besloten nachtelijk tafereeltje wordt. Een schaduwstation maag best gezien worden :).







Re: Gotthard - Schaduwstation in het licht
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Schaduwstation in het licht

Geeft een apart sfeertje, Henk  :thumbup:

Misschien een idee, om er ook een gele lamp bij te maken, zodat je ook ochtend- of avondgloren hebt. Lijkt me ook erg mooi  ;)

Grtz Tony
Re: Gotthard - Schaduwstation in het licht
Heb je een linkje / beschrijving van die USB schermpjes ?! Vind ze super gaaf !
Re: Gotthard - Schaduwstation in het licht
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Gotthard - Schaduwstation in het licht
Erg leuk om dit topic te bekijken. Je laat ons een waar 'kunstwerk' zien. Complimenten :thumbup:.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Gotthard - Schaduwstation bevolkt
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Schaduwstation bevolkt
Weer een update van het schaduwstation. Op de foto's is het licht veel blauwer als in werkelijkheid. Het lijkt dan gewoon nacht en toch kun je wat zien. In het echt dus echter :).

Het schaduwstation voorzien van bovenleiding. Ik heb de oude M-rails Märklin bovenleiding gebruikt. Die is niet heel fraai maar mooi genoeg voor het schaduwstation en lekker robuust. Wel naar Zwitsers voorbeeld overspanningen gemaakt. Zelfbouw die bewaard is gebleven van mijn vorige treintafel. Ik kwam niet uit met de mast. Moet nog iets bedenken hoe dat bij het station een beetje realistisch oogt.

De perrons voorzien van figuren. Zelfs The Joker is gesignaleerd.



Een paard op het perron?



Een pilaar die niet op de grond steunt...



Het plaatje is al aardig compleet. De ballast moet nog afgewerkt. De achtergrond nog afdekken met zwart papier. En de seinen nog aanbrengen.

Re: Gotthard - Schaduwstation bevolkt
Ik zag hem al staan in zijn purple suit.  :) Ta Da!!!

MvG,

Timaximus
Re: Gotthard - Schaduwstation bevolkt
Henk, het is pure verwennerij voor je treinen, man! Een aangekleed schaduwstation. Bij mij moeten ze het maar doen met ongelakt hout en duisternis. Alleen bij onderhoud of ongeluk mag het licht aan.  :D
Maar, chapeau hoor, voor al het fraais dat je ons voorschotelt!

Groeten,

Peter
Re: Gotthard - Schaduwstation bevolkt
Hoi Henk. Dat heb je goed bedacht zo met het schaduw station. Nu heb je er een eyecatcher bij op onder de baan
Ik zou de preisers wel een potje vitamine tabletten meegeven want veel daglicht komt daar niet :D
Re: Gotthard - Schaduwstation bevolkt
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Gotthard - Schaduwstation bevolkt
Hoi Henk.
Erg leuk om te zien dat ook het schaduwstation de nodige scenery aandacht krijgt! :thumbup:
Leuk gedaan en met ook nog leuke (zoek) details.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Gotthard - Schaduwstation bevolkt
C- rail marklinrijder
gast

Re: Gotthard - Schaduwstation bevolkt
Ziet er gelikt uit allemaal,
Re: Gotthard - Schaduwstation bevolkt
Dat ik dit topic nog niet eerder heb gezien, echt werkelijk prachtig werk!
Gotthard - Schaduwstation met seinen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Schaduwstation met seinen
Afwerking en details kosten altijd veel tijd. Veel tijd om goed te kijken en de fouten te ontdekken, veel tijd om kleine details dan toch te verbeteren. Volgens mij is dit eindeloos... leuk.



De seinen aangebracht. Hoewel ik alleen rood en groen gebruik valt de hoeveelheid kabels dan altijd weer tegen om weg te werken. Van tevoren niet goed over nagedacht en later aanbrengen is lastig. Ik kan er wel mee leven zo.



De seinen nu tijdelijk van spanning voorzien. Bij eentje branden rood en groen tegelijk haha. Ik moet nog bedenken hoe ik de aansturing van de seinen ga doen. Nog nooit gedaan met Koploper. Met automatisch rijden moet het sein van de trein die weg rijdt groen worden. Hoe doe ik dat?



Ook dwergseinen gemaakt. Drie gaatjes boren in een plaatje MDF van 3 mm dik. Het driehoekje uitzagen. 3 witte LED's er in steken en de pootjes van de gezamenlijk Min verbinden en de andere Plus-pootjes voorzien van draadjes. De hele boel door een krimpkousje voeren dat gelijk als paaltje dienst doet. Zwarte verf er op om het af te maken. Montage is simpel met een gaatje in de tafel boren en het dwergsein er in prikken. En tot slot op de foto er achter komen dat het driehoekje de verkeerde kant op staat...  Niet verder vertellen.





De beeldschermen zijn USB fotolijstjes. Ooit gekocht bij Ali voor een habbekrats. Ik kan ze nu niet meer vinden overigens. Ze hadden een roze behuizing. Die dus zwart gemaakt. Ze zijn ook vrij lomp. Met het plaatsen van enkele verlichte borden en een afdakje probeer ik dat minder op te laten vallen.



De USB-schermpjes zijn aangesloten op een voeding. Het werkt als  een fotopresentatie. Een aantal afbeeldingen er op gezet en elke 15 sec wisselt de foto.



Met preisers (of andere B-merken figuurtjes) kun je best leuke dingen doen. Het stelletje links lijkt met wat schilderwerk zowaar op mijn dochter met gele jas en haar vriend met baard en knotje.






Re: Gotthard - Schaduwstation met seinen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Schaduwstation met seinen
Ik vind die USB-reclameborden weer uniek gevonden :thumbup:.
En voor de rest natuurlijk ook heel gaaf, zo'n aangekleed schaduwstation.
Re: Gotthard - Schaduwstation met seinen
Henk,

Als je iets rood en groen bij mengt in je ledstrips worden je foto's een stuk natuurlijker.
Die stand kun je natuurlijk na het plaatjes maken weer terug zetten naar de huidige waarden.

En je moet de monteur even naar de perron overkapping laten kijken.Vandalen hebben je verlichting gesloopt.  :D
Gotthard - Stalvedro tunnel en brug
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Stalvedro tunnel en brug
Bovenleiding maak ik bij voorkeur zelf. Zwitserse portaalmasten zijn echter niet eenvoudig zelf te maken. Daarbij komt dat de messing-profielen ook best duur zijn. Voor portaalmasten zijn dan toch de mooie maar dure artikelen van bijvoorbeeld Sommerfeld te overwegen. Toch heb ik gekozen voor zelfbouw. De uitvoering van de portaalbrug heb ik wat simpeler gehouden. Niet een vierkant frame met vier L-profielen maar een platte variant. Dat is de helft goedkoper maakt het zelf bouwen eenvoudiger. Ik ga ook niet altijd voor de exacte modelbouw maar kies hier meer voor de 'artist impression', er kunnen geen rechten aan worden ontleend door de koper ;)

Aan de onderkant van de mast een steuntje van ijzerdraad zodat ik ze daarmee kan bevestigen aan de brug. Op de brug is te weinig plaats dus moeten de masten aan de zijkant bevestigd worden. Een gaatje boren en het ijzerdraadsteuntje er in prikken. Met hete lijm de boel vast zetten. In de afwerking kijk ik dan wel hoe ik een echte steun naboots. De bouwsels ook al deels in de verf gezet.





De bovenleiding is geplaatst bij de Stalvedrotunnel en brug. Na de Gotthardtunnel is dit aan de zuidkant de eerste imposante spoorbrug. Op mijn treintafel heb ik echter de tunnel en de brug omgedraaid omdat het anders niet paste.

Het tunnelportaal ook even onder handen genomen want ik vond het meer op een garagedeur lijken. De rij stenen gemaakt van een luciferstok waarin de voegen zijn gekerfd. De rest met klei gemaakt.



Na een eerste verfje begint het al op een tunnel te lijken.



Nu wordt het tijd om de foto's van de werkelijkheid te gaan bestuderen om de kenmerkende details aan te brengen. De rotswand zit er in werkelijkheid niet achter dus dat wordt een fantasiestukje.
Re: Gotthard - Stalvedro tunnel en brug
Ziet er goed uit Henk. De vrije artist impression gaat je goed af, ik doe het je (nog) niet na.
Mijn baan is daar voorlopig nog niet aan toe, dus mag nog leren van artiesten zoals jij  :P
Greetz, Arjan
Re: Gotthard - Stalvedro tunnel en brug
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Stalvedro tunnel en brug
Henk,

Mooi werk die portalen. :thumbup:

(ook) Henk
Gotthard - Natuur rondom Stalvedro, Prato en Polmengo
Na het bovenleidingenwerk weer afwisselen met scenery-werk. Hoe maken we er natuur van? Een flink stuk onder handen genomen met mos, nepstenen, echte stenen, gras en huishoudfolie voor de watervallen. Op de foto kleurt het schaduwstation overdreven blauw overigens. En er staat nog een verdwaalde wagon met vrachtwagen op het viaduct, dat was niet de bedoeling...



Bovenaan de Stalvedrobrug. Die ligt in het echt veel minder opgesloten tussen de bergen maar dat is in model iets anders. De bergwand er achter is dus een fantasiestukje.



De waterval is gemaakt van huishoudfolie. De folie bewerkt met wat strepen witte verf. Er komt flink wat smeltwater van de besneeuwde Gotthard af.



Onder de Stalvedrobrug is de Prato keertunnel gepositioneerd.



Onder de Prato keertunnel ligt de Polmengo brug en tunnel. Hier ook een waterval gemaakt om de brug hier een logische functie te geven en er geen ruimte is voor een echte rivier.





De stenen zijn gemaakt van proppen paier die in de gips zijn gedoopt. Schilderen met zwart, grijs, bruin en afmaken met een drybrush wit. Ik zet ze vast met hete lijm. Dat gaat lekker makkelijk en snel. Maar pas op: hete lijm is echt heet... met mijn gefreubel twee blaren te pakken.



Het rode mos ziet er erg fel uit op de foto, in het echt ziet dat er veel natuurlijker uit als een herfsttint.



De Broscerinatunnel ligt voor de Polmengobrug. Hier inmiddels ook bovenleidingportalen en seinen aangebracht. Alles zelfbouw. Grijs geschilderd met een zweem wit er over zodat het gegalvaniseerd lijkt. De bedoeling is nog om bruin aan te brengen want de masten zijn in het echt oud en geroest.



Op de Broscerinatunnel is Dr. Who neergestreken met zijn Police Box. Met een drukknopactie klinkt de tune van die serie en branden de blauwe LED's.



Voor de Broscerina zit de zuidkant van de Prato keertunnel. Ook hier bovenleidingportalen en seinen geplaatst.



En zo ziet dit deel van het geheel er dan uit. Het hoogteverschil komt leuk uit op de foto.



Re: Gotthard - Natuur rondom Stalvedro, Prato en Polmengo
Henk

Waanzinnig mooi allemaal, ik kom bij jou in de leer hahaha
Re: Gotthard - Natuur rondom Stalvedro, Prato en Polmengo
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Natuur rondom Stalvedro, Prato en Polmengo
Hoi Henk,

Mooie vorderingen weer, maar ik zou de takjes bij/van het groen met een tangetje wel weg knippen.
Wat ook nog zou kunnen, is met een klein zeefje wat donkergroen poeder op/over het mos en omgeving strooien.
Blijft in de "struiken" vanzelf zitten en geeft meer dieptewerking en wat meer eenheid. Wil je het elders doen en fixeren; kan al eenvoudig met goedkope haarlak.

Je baan blijft smullen  :P

Grtz Tony
Gotthard - Beweging op de baan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Beweging op de baan
@Tony: ik ga zeker de takjes wegknippen. Het idee om het geheel de bestrooien lijkt mij een prima plan. Ben een beetje door mijn assortiment heen dus eens kijken wat ik nog heb aan strooimateriaal. De fijngemalen turf van Woodland leent zicht er wel voor. Ik breng meestal spuitlijm aan voor dit soort acties, nooit aan haarlak gedacht maar die gebruik ik ook niet dagelijks.

Een nieuw project: de torenkraan. Die heb ik jaren geleden al eens gemaakt, dat zie je hier. En die torenkraan gaat nu een plaatsje krijgen.



De kraan voorzien van een motor zodat deze kan draaien.


Ik wilde ook nog kunnen hijsen maar dat kreeg ik niet voor elkaar. Het hijstouwtje zit klem of draait om de as die de kraan beweegt. Ik laat het zitten, ik vind het al heel geslaagd zo. En zo ziet dat er werkend uit.



De Funicolare Orselina ook onder handen genomen. De vorige constructie met motor en kabel gaf telkens problemen. Nu een kleine motor van een paar euro die ook in bijvoorbeeld magnetrons wordt toegepast. De motor draait lekker langzaam. Een gaatje in de as geboord en daar de trekdraad aan bevestigd. Die rolt nu keurig op en af door de geleider die er voor zit zodat de kabel gecentreerd blijft. De verlichting maakte kortsluiting dus die heb ik losgehaald. Nog een keertje naar kijken.

Met behulp van een magneetcontact stopt de wagon aan het einde van de lijn, het contact activeert het stoprelais (eentje onder, eentje boven). Een tweede relais zorgt voor de omkering van de rijrichting. Vanuit koploper kan via K84 relaiskaart rijspanning worden gegeven zodat de wagen weer gaat rijden. Hieronder in een schemaatje getekend. (Nee ik ben geen elektrotechnicus...)



En zo ziet het er uit:



De Funicolare Cardada werkt ook nog. Nog steeds geen gebouwen er bij gemaakt maar dat komt nog wel.



De Heli is er ook nog. Het principe van starten/stoppen/omkeren bij de Funicolare Orselina heb ik ook toegepast bij de Heli. De configuratie in Koploper wat gereorganiseerd om alle besturingen een beetje overzichtelijk te houden. De tijdsaansturing van de Heli moet ik opnieuw instellen.

De combinatie van Ecos en Koploper met de K84 kaarten (klonen) reageert onvoorspelbaar bij het opstarten. Welke volgorde ik ook toepas. Onbedoeld starten dan motors en lopen mijn systemen voor de aansturing in de soep. Om dit te ondervangen schakel ik de verdeelstekker met de voeding van alle objecten op de baan later in. Er kan niets bewegen voordat alles goed is geïnitialiseerd. Dit zou toch slimmer moeten kunnen want bij de wisseldecoders doet dit probleem zich niet voor.



Dit soort dingen kost heel veel tijd voordat het uiteindelijk een beetje naar behoren werkt. De leek ziet dat er niet van af denk ik. Maar de voldoening is erg groot als het lukt.

De torenkraan kan worden geplaatst. Koploper nog onder handen nemen om de aansturing van de modellen met bijbehorende geluidsfragmenten in orde te maken. Genoeg te doen...
Gotthard - Kraftwerk Amsteg
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Kraftwerk Amsteg
Kraftwerk Amsteg is opgeschilderd en ingericht. De waterkrachtcentrale krijgt het water via buizen van de berg aangevoerd en in de turbines wordt de stroom opgewekt voor het Gotthardspoor. Helaas werkt het in model niet zo ;)  Sterker nog in model is er blijkbaar een ernstige storing want er gaat een alarm af en er branden zwaailichten na een drukknopactie.

Het gebouw is eigen fabrikaat van karton en een oude locloods en is een impressie van het origineel. De turbines in het gebouw zijn gemaakt van MDF. Met de boor voor grote gaten haal je mooie ronde schijven uit de plaat. Die tegen elkaar geplakt en geschilderd. Met buigrietjes ook leidingen nagebootst. Een bedieningspaneel op preisergrootte gemaakt van karton. Met een speld gaatjes er in geprikt en een rood ledje er achter zodat er diverse signaallampjes zijn te zien. De zwaailichten zijn knipperende LED's op 12 volt.


Re: Gotthard - Kraftwerk Amsteg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Kraftwerk Amsteg
Hoi Henk,

Weer genoten van je bewegende creaties  :thumbup:
Ben wel blij dat ik geen preiser in de kabelbaan ben  :D
Het kraftwerk-spektakel vind ik het leukst.

Kik goed, waar je de torenkraan plaatst, die kan je bergen een stuk kleiner laten lijken.

Grtz Tony
Re: Gotthard - Kraftwerk Amsteg
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Gotthard - Kraftwerk Amsteg
Heel fraai gemaakt!
Re: Gotthard - Kraftwerk Amsteg
Hallo Henk,

Mooi gemaakt zo, fijn dat de alarmen worden aangegeven, vind alleen dat het personeel er erg rustig onderblijft :D.

Gr.
Piwie
Gotthard - Spoorwegovergang?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Spoorwegovergang?
Het Gotthardtraject kent geen spoorwegovergangen. Nergens kruist de spoorweg een verkeersweg gelijkvloers. Jammer want ik vind een spoorwegovergang met bewegende spoorbomen wel erg leuk. Dus dan maak je die toch gewoon wel?!

Mijn oude Faller B176 spoorwegovergang doet het helaas niet meer. Die heeft de tand des tijds met de vele modelbanen opbouwen en afbreken niet doorstaan. Niet erg want ik wil een modernere variant. Die aandrijving zal ik dus ook zelf moeten bouwen.

Voor de signaallampen had ik bedacht dat twee knipper LED's prima zouden zijn. Helaas knipperen die niet op dezelfde snelheid en dat geeft een gek gezicht zoals op de video is te zien. Ik moet dus op zoek naar een oplossing voor de knipperlichtinstallatie.

Nog genoeg te hobbyen dus voordat er een overweg is gerealiseerd.


Re: Gotthard - Spoorwegovergang?
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gotthard - Spoorwegovergang?
-Henk,
Ik zal jou een email sturen met materiaal, wat ik zelf ook heb gebruikt voor een Zwitserse spoorwegovergang.
Net wat jij zegt, het staat niet mooi op de video.
Toch suk6!
Re: Gotthard - Spoorwegovergang?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Spoorwegovergang?
Dag Henk,

Kun je niet alleen de slagbomen gebruiken?
Die vindt ik persoonlijk wel erg mooi en best wel in je landschap passen.
Re: Gotthard - Spoorwegovergang?
Citaat van: GWS op dinsdag 29 januari 2019, 19:04:03
-Henk,
Ik zal jou een email sturen met materiaal, wat ik zelf ook heb gebruikt voor een Zwitserse spoorwegovergang.
Net wat jij zegt, het staat niet mooi op de video.
Toch suk6!

Gerard
Waarom laat je het hier niet zien  8o, dan hebben er nog meerdere personen iets aan.  :thumbup:
Ik kan dit bv ook gebruiken  :warning:, en mss andere ook zo leren we van elkaar niet  :warning: :warning:
Re: Gotthard - Spoorwegovergang?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Spoorwegovergang?
Dank Gerard. De Busch Lichtschranke 5962 voorziet in een enkele lamp die knippert, ik zoek juist naar het afwisselend knipperen van 2 LED's. De lichtsluis voor de treinsignalering heb ik niet nodig, ik gebruik de detectie van de S88  om het geheel met Koploper aan te sturen: motor voor de spoorbomen, knipperlichten aan en afspelen van een geluidsfragment.

Voor de seinbesturing overweeg ik de aanschaf van een Digikeys DR4018 en die kan ook LED's laten knipperen volgens mij. Dus misschien is dat de oplossing voor de lampen?

Een andere optie is een simpel printje van Ali waarvan ik begrijp dat het een knipperlichtje is. De blauwe LED's dan vervangen door de juiste rode LED's uiteraard. Voor minder dan een euro best het proberen waard.
Re: Gotthard - Spoorwegovergang?
Citaat van: Jongslog op dinsdag 29 januari 2019, 20:29:59
Een andere optie is een simpel printje van Ali waarvan ik begrijp dat het een knipperlichtje is. De blauwe LED's dan vervangen door de juiste rode LED's uiteraard. Voor minder dan een euro best het proberen waard.
Ik heb ook zo'n soort schema liggen voor knippperlichten. Het enige tricky eraan is de frequentie afstellen.
Re: Gotthard - Spoorwegovergang?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Spoorwegovergang?
Hoi Henk,

Op mijn oude baan, maar straks ook op de nieuwe baan maak ik gebruik van de OC32 van Leon van Perlo, die heeft 32 vrij te programmeren uitgangen.
Ik gebruik hem voor het aansturen van seinen i.s.m. Koploper, je kunt ook bv je overweg verlichting ermee aansturen en het ligt in de rest van je scenery.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard - Spoorwegovergang?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Spoorwegovergang?
Re: Gotthard - Spoorwegovergang?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Spoorwegovergang?
@Hanzi:
Probeer ik vandaag aan mij vrouw uit te leggen dat ik een astabiele multivibrator aan het maken ben... Is mij niet gelukt omdat ik niet de juiste componenten had. De condensator aan de zware kant. De transistor een 549B ipv 547B. Ik heb geen verstand van elektronica maar het resulteerde in LED's die continu branden.
Dat Ali-ding is ook zelf solderen trouwens.

@Peter:
Die OC32 is zeker het overwegen waard. Op het eerste gezicht wel ingewikkeld. Zal het eens bestuderen.
Re: Gotthard - Spoorwegovergang?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Spoorwegovergang?
Niet gelukt, en je vrouw ook nog teleurgesteld...

Maar blijft lastig zonder de juiste componenten. Ik prijs mij gelukkig dat er bij mijn werk om de hoek nog een echte electronicawinkel is. De laatste in Den Haag: radio Twente; vroeger waren er veel meer, maar bijna niemand repareert meer electronica. Kennis ontbreekt of apparatuur kán stomweg niet gerepareerd.
Re: Gotthard - Spoorwegovergang?
Mocht je servo,s onder je spoorwegbomen hebben zitten.
De digikeijs d'r 4024 heeft 4 servo en vier schakeluitgangen voor relais.
Die zijn echter ook te gebruiken voor leds en kun je om en om laten knipperen.

Kan beginnen met het licht en de bomen een paar sec later laten zakken geheel programmeerbaar in koploper.
Re: Gotthard - Spoorwegovergang?
Je kan eventueel ook Arduino gebruiken. Dat wil ik zelf ook gaan doen dit is niet zo lastig te progameren en kan op vele manieren worden geactiveerd. Ik weet zelf nog niet Welk type overweg ik ga maken, maar ik weet al wel dat ik hem wil laten activeren door een knop en een reedcontact of ldr zodat ik ook handmatig makkelijk kan schakelen.

Jurgen
Gotthard - Wegwerkzaamheden
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Wegwerkzaamheden
Het wegdek was nog nooit van strepen voorzien. Dat heb ik dit weekend maar eens opgepakt.

Gebruik gemaakt van een verfstift en van een wit potlood. Rechte lijnen langs de lineaal, bochten langs een gebogen railsje getrokken.

De zebrapaden zijn in Zwitserland geel dus eigenlijk zijn het tijgerpaden. Die had ik eerst geschilderd met een sjabloontje maar dat werd niet scherp. Met potlood lukte het ook niet goed want dat bleef te vaag. Nu gekozen om strookjes geel papier op het wegdek te plakken.





Het wegdek bij de McDonalds moest een gipsbeurt krijgen om alle kartonnen naden en drempels weg te werken. En het leek mij ook wel een aardige locatie om mijn CocaCola Kersttruck een plekje te geven.



Nabij de Kirche von Wassen parkeren de eerste bruiloftsgasten. De achterste auto heeft de knipperlichten nog branden, maar knipperen zie je niet op de foto hè.



Nog genoeg te doen...
Gotthard - Scenery
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Scenery
Scenery is nooit af, weer een aantal dingen gedaan en nog genoeg te doen.

- De torenkraan staat op zijn plaats. Naar mijn idee een mooie plek waardoor de bergen niet te klein lijken en juist de kerk wel wat minder imposant over komt wat ik wel gunstig vind.
- Bij de kerk arriveren de bruiloftsgasten bij de ingang aan de achterkant. Dit is ook voor de oplettende kijker die dan weer iets nieuws kan ontdekken.
- Ook de begraafplaats heeft vorm gekregen. De belichting van de foto is slecht waardoor de mooie monumenten niet zo goed ziet op de foto. Ze worden mee uitgelicht met de verlichting van het kerkgebouw.
- De torenspits voorzien van een gouden bol en kruis zoals in werkelijkheid. (Ijzerdraad gesoldeerd, een kraal en een goudstift.)
- De helikopter landt nu op een parkeerplaats in plaats van op het kale MDF met kurk.
- De elektriciteitscentrale 'Kraftwerk Amsteg' staat maar er mist nog een regenpijp blijkbaar.
- Op de Gotthard zijn skiërs gesignaleerd. Althans dat dacht ik, het bleken langlaufers te zijn.
- Boven het kasteel van Bellinzona loopt een wandelpad naar de berghut Edelweis. Je moet geen hoogtevrees hebben want er zit nog geen draad aan de paaltjes.





















Re: Gotthard - Scenery
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Scenery
Heb weer genoten van de foto's, Henk  :thumbup:

Je kunt op jouw baan heerlijk met je ogen verdwalen  ;)
De sfeer is goed getroffen en je zelfmaaksels maken het helemaal af.

Ik heb nog wat veren over, maar die bewaar ik voor een andere keer  O:-D

Grtz Tony
Re: Gotthard - Scenery
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - Scenery

Ik blijf dit volgen
Doe dat eenkeer in de 2 weken,en lees dan lekker een heel groot stuk
En de foto's
Daar blijf je naar kijken