Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Gotthard - Tunnelbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Tunnelbouw
Dag Henk.

Prachtig hoe jij even een kasteel in elkaar zet :thumbup:
Wederom een zeer fraai Scratch Built toevoeging aan jouw modelbaan.
Het doet mij sterk denken aan de burcht van Castellarano die ik nagebouwd heb.
Weliswaar hebben beide burchten andere toegepaste materialen en dus ook de
kleuren, echter de vormen van kantelen en torens hebben een sterke gelijkenis!
Ik was destijds wat secuurder met bouwen, maar het resultaat is er niet minder
om en past zeker weer goed in zijn omgeving en bij de rest van alle zelfbouw.
Wellicht is met een dry-brush de burcht ietwat te onderscheiden van de
omliggende rotsen en die dan weer wat groene accenten geven? :roll:
Ik vraag mij wel af wat Dokter Wie daar eigenlijk komt doen ...

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Tunnelbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Tunnelbouw
@Marcel, @Erik:
Dat kasteel bouwen ging inderdaad niet weloverwogen en secuur. Het was een bewuste keuze om gewoon uit de vrije hand met karton en schaar te ontwerpen. HEt moest een impressie zijn van het kasteel in werkelijkheid en ook passen op de locatie en ook vooral om de sfeer van die tijd, waarin het bouwen wat minder geavanceerd was, te treffen. De kantelen van de kastelen in Bellinzona zijn inderdaad hetzelfde als die van Castellarano. Ik had nu alleen karton voor handen om te bouwen wat overigens niet het meest handige materiaal is voor die dingen. Ik had geluk dat het met het gips er op goed uitpakte.
In het algemeen bouw ik minder nauwkeurig dan jullie. Bij mij is het vaak gebrek aan tijd en geduld en de wens om iets bij wijze van spreken dezelfde dag af te hebben. Ik merk ook dat de grootte van de treinbaan mij drijft om snel naar een totaal resultaat te willen en om niet nog jaren naar een bouwplaats te hoeven kijken. Evengoed heb ik toch wel een bepaald minimaal kwaliteitsniveau in mijn hoofd en is zelfbouw voor mij altijd mooier dan het 'gekochte spul'.
Gotthard - Tunnelportalen in gips, klei en karton
Het Gotthardtraject van Erstfeld naar Bellinzona omvat 67 kunstwerken van tunnels en bruggen. Op mijn modelspoorbaan krijgen er 57 een plaats. Dat betekent dus heel wat knutselwerk. Veel tunnelportalen zijn in werkelijkheid allemaal hetzelfde uitgevoerd. Ik permiteer me om hier en daar wat variatie aan te brengen met een andere steen of andere materialen. En soms moet door ruimtegebrek of slechte bereikbaarheid wat creatiever worden omgegaan met de situatie. 

Ik pak regelmatig de bouwtekening er weer bij om de juiste tunnel te spotten en de bijbehorende foto's van de werkelijkheid op te zoeken.



De eerste tunneluitgang van vertrek uit het schaduwstation Erstfeld is de Windgällentunnel. Met een gegoten gipsmuurtje geprobeerd om er een tunnel van te bouwen. Dat viel niet mee want als de ondergrond niet vlak is breekt het gips snel. Dat zijn nu dus scheuren in de muur. De boogstenen heb ik van klei gemaakt en de boel ingemetseld met Rotbandgips.



De noordkant van de Wattinger Kehrtunnel heeft een verstevigingsmuur aan de zijkant bij de ingang. De betonnen dekplaten van klei zijn niet zo goed gelukt.



Boven de noordingang van de Leggistein Kehrtunnel. De tunnelboog is wat misvormd. Er ligt een scherpe bocht in de tunnel waardoor lang rijtuigen de zijkant raakten. De linkerkant is daarom wat aangepast om een ruimere ingang te krijgen. Voor de Leggisteintunnel zit de Strallochbrücke en door de rots gaat de Strahllochtunnel. Onder in beeld de Muhrentunnel. De betonnen dekplaten bij de tunnelportalen zijn hier van karton gemaakt waardoor ze veel rechter en strakker ogen. Het geheel zit hier behoorlijk op elkaar gepakt om toch waarheidsgetrouw alle tunnels en bruggen te kunnen plaatsen. Ik ga in elk geval één tunnelingang wat uit het zicht halen met wat bomen er voor.



De Pfaffensprung Kehrtunnel wordt omgeven door hoge rotsen. Het spoor in de tunnel gaat met een keerlus rechtsom en loopt boven over deze tunnel naar links maar dat is op de foto net niet zichtbaar. Hoewel deze opstelling redelijk klopt met de werkelijkheid komt hier nog aan op goed schilderwerk en de begroeiing om het natuurgetrouw te laten lijken. De tunnelwand blijkt ook niet in orde, je ziet het zwart witte afdekzeil wat ik daar op de grond had liggen.



De zuidzijde van de Freggio Kehrtunnel. Deze plaats is moeilijk te bereiken dus het was een hele toer om de gipsmuur en de boogstenen van klei aan te brengen.



De Monte Piottino tunnel aan de zuidzijde is aardig strak gelukt. Voor de boogstenen hier karton gebruikt zodat de steenranden lekker scherp ogen. Ik moet het karton nog iets bewerken met gips zodat de stenen niet te glad zijn. Linksboven het hoge viaduct vlak langs het spoor. Door het smalle Leventinadal lopen een spoorlijn, een autosnelweg en een provinciale weg richting het zuiden.



Bij Amsteg komt het Kraftwerk. De waterkrachtcentrale die via de buizen het water van hoog in de bergen krijgt aangevoerd om elektriciteit op te wekken voor het sporenwegennet. De Bristentunnel gaat onder de buizen door de berg in. In werkelijkheid hebben de stenen bogen wat meer dezelfde omvang maar ik moest hier de tunnelingang groter maken zodat ook lange wagons er door kunnen. De hoogte is nodig voor de bovenleiding.



De bruggen zijn inmiddels ook afgewerkt met betonranden van karton en golfkarton voor de stenen die de rand moeten ondersteunen. De brug is gemaakt van MDF en gestucd met Rotband. De steenstructuur is er in gekrast. Helaas een beschadiging bij de boog linksonder.



Er ontstaat steeds meer dieptewerking lijkt het wel. Hier de Untere, Mittelre en Obere Meienreussbrücke. De diepte van de tafel van de onderste brug naar achteren is ongeveer anderhalve meter en het hoogteverschil tussen de bruggen is ongeveer 30 centimeter. 



Re: Gotthard - Tunnelportalen in gips, klei en karton
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Tunnelportalen in gips, klei en karton
Henk,

Een mooie update weer.
Je schrijft: Boven de noordingang van de Leggistein Kehrtunnel. De tunnelboog is wat misvormd.
Ik zou proberen om er toch een nieuwe tunnelboog te plaatsen.
Nu heb je hier best veel werk aan maar ik vindt dat je jezelf en de baan tekort doet als je het zo zou laten.

(ook) Henk
Re: Gotthard - Tunnelportalen in gips, klei en karton
Ha Henk. Blij met je opmerking, dat stimuleert. Bij twijfel inderdaad toch aanpakken en verbeteren! Dus die tunnelpoort gaat nog op de schop.
Re: Gotthard - Tunnelportalen in gips, klei en karton
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Tunnelportalen in gips, klei en karton
Of gewoon lekker laten zitten en camoufleren met wat klimop.
Je gaat wel weer als een speer!
Gotthard - Begroening
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Begroening
Nog maar even door met de grote klussen. De begroening achterin tegen de rotsen krijgt gestalte. Knappe jongen die het mangat nog weet te ontdekken. 
(Ik moet toch eens leren foto's maken want de belichting is dramatisch. In het echt ziet het er veel warmer uit.)

De hoge homen heb ik al eens eerder gemaakt van gras (heermoes) die in een badje met verdunde verhoutlijm zijn gegaan. Gestut met satéprikkers zijn ze in de gipsrotsen gestoken. Deze stammen een verfje gegeven van grijs/bruin/zwart. Vervolgens de takken voorzien van houtlijm en aangekleed met rendiermos. Het rendiermos of ijslandmos koop ik bij een groothandel in decoratie en bloemschikmaterialen, dan heb je een bak van 500 gram voor 8,75 ex. BTW. Daarmee vergeleken zijn die zakjes van 30 gram voor enkele euro's bij de modelspoorshops schandalig duur.

De overige bomen die wat lichter groen en bruin zijn heb ik gemaakt van zeegras. Bij een groothandel een keer een enorme doos van 75 euro ex. BTW aangeschaft. De struikjes doop ik in de verdunde houtlijm en bestrooi ze met fijne turf van Woodland. Voor de bevestiging op de rotsen maak ik gebruik van wooly (polywol, een warrige kluwe kunststof vezels) die ik als een soort net met houtlijm bevestig en waar je de boompjes in kunt steken. Of ik maak gebruik van cocktailprikkers die ik in de gipsrotsen steek. Daar blijven de zeegras plantjes/bomen prima aan hangen. Op die manier kun je een verticale wand toch voorzien van bomen. Dat is wel een uitkomst want de rotswanden zijn bewust heel steil om ruimte te winnen.



Die Kirche von Wassen is nu ook mooi uitgelicht. Het effect van de LED-strip verlichting bij het kasteel is zo goed dat ik het hier ook heb toegepast. Het kerkje heeft wel wat schade opgelopen van alle bouwactiviteiten.



Het station Wassen is ook voorzien van binnenverlichting maar daar moet ook nog het nodige aan gebeuren. Het landschap krijgt nu heel aardig vorm. nu komt het er op aan de juiste balans te vinden tussen begroeiing en hier en daar uitstekende rotsen. De rotsen kunnen naar mijn idee nog wat meer worden aangekleed met gras en hele kleine struikjes.



Er is een aanzet gemaakt met een muurschildering. Mijn dochter en haar vriend hebben zich daaraan gewaagd. Het is nog niet af maar ik vind het veelbelovend. Het effect is enorm, wat een verbetering ten opzichte van een witte muur. Het zorgt meteen voor een enorme dieptewerking.



Het landschap achter de kerk begint naar een afronding te komen. Het gebied voor de kerk kan ik met wat rekken en strekken gewoon vanaf de voorkant van de tafel bereiken. Dat scheelt een hoop lichamelijke oefening met onder de tafel door kruipen en je door het mangat wurmen om weer iets te bouwen.
Re: Gotthard - Begroening
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Begroening

Hoi Henk,

De "witte" takjes van het zeegras/schuim zou ik wel wegknippen en/of groen verven.
Leuk karweitje met een lekker muziekje erbij en het resultaat is meteen (on)zichtbaar  :P

Grtz Tony
Gotthard - Autotunnel
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Autotunnel
@Tony: die takjes wegknippen is een goed idee, dat is precies wat er aan mankeert. Van die lukrake stammen in een afwijkende kleur maken het rommelig en haalt de vorm van een boom er uit als ze niet rechtop staan. En zo moet straks elke "vierkante centimeter" kritisch worden bekeken en verbeterd. En je gaat het pas zien als je het door hebt zei Cruijff.

Bij een modelbaan met de Gotthard als thema mag de autotunnel natuurlijk niet ontbreken. De juiste plek hiervoor bleek nog lastig omdat ik het zicht op het station Göschenen en de helikopter niet wil ontnemen. In werkelijkheid ligt de snelweg niet vlak langs het station maar er klopt wel meer niet in model... De helikopter landingsplaats moet ook nog gestalte krijgen.



De auto's staan in de file en staan dus stil met brandende lichten. Die auto's had ik al eens eerder onder handen gehad om ze te voorzien van LED's. De weg verdwijnt in de tunnel en aan de andere zijde in het niets. De bomen camoufleren de weg. Voor de foto sta ik op een kruk voor de tafel. Op normale kijkhoogte van 1.80m zie je dat niet. De straatlantaarns zijn hier ook goed zichtbaar.



Het verkeerslicht staat op rood. Geen wonder dat er file staat. Er was echt geen plaats voor het wegennet rondom de noordkant van de Gotthardtunnel. De afwerking er omheen kan ook nog beter. Niet eenvoudig bij te komen: 1.40m hoog en vanaf de voorzijde van de tafel 90 cm diep. Op de kruk en dan voorover leunen, gaat net.



Met een drukknop actie kan de kijker het geluidsfragment afspelen van de Ansage im Tunnel.

Re: Gotthard - Autotunnel
Lid sinds: 2016

offline
Re: Gotthard - Autotunnel
Dag Henk,

Het ziet er allemaal prachtig uit, allee, vind ik op jou baan die paar gekochte kerstbomen (rond de helikopter landingsplaats) een beetje misstaan. Jou bomen zijn mooier en bovendien alleen op die enkele bomen sneeuw dt past niet en zeker niet naast een landingsplaats voor helikopters, de sneeuw wordt zo van de bomen geblazen.
Re: Gotthard - Autotunnel
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - Autotunnel

Weer eens reageren  ;)
Je bent lekker opge schoten
Je zelf bouw huizen en kasteel  :thumbup:
Je snelweg tunnel ingang jammer dat je die bijna niet kan zien
Gaat zo door ,en ik blijf je gewoon volgen  :thumbup:
Gotthard - Mijlpaal
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Mijlpaal
Bij deze heb ik maar eens bedacht dat ik met de bouw van deze treintafel een mijlpaal heb bereikt. Inmiddels zijn namelijk de grote klussen wel zo'n beetje geklaard. Dan doel ik vooral op het grove werkzaamheden met hout, gips en groenvoorziening die toch wel wat troep veroorzaken en ook arbeidsintensief zijn. Zware arbeid vanwege de omvang van de baan maar ook vanwege het steeds maar weer onder tafel naar de mangaten kruipen en je naar boven wurmen om iets te kunnen bouwen. Het landschap heeft nu de uiteindelijke vorm en het geheel oogt naar mijn idee al heel 'volwassen'. In uren valt er natuurlijk nog heel veel werk te verzetten met het bouwen van chalets, het maken van bovenleiding en de vooral de verdere detaillering aanbrengen.

Ik vind de aanvangsfase van de bouw van een modelspoorbaan altijd erg leuk omdat dan alle dromen nog bestaan en alles nog mogelijk lijkt. De fase die nu aanbreekt vind ik ook erg leuk met het uitgebreid kijken naar een onderdeel om dan te ontdekken wat er aan ontbreekt of wat er aan mankeert en dat vervolgens in orde te maken.

Om de mijlpaal te vieren een filmpje van de huidige stand van zaken.


Re: Gotthard - Mijlpaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Mijlpaal
Hoi Henk,

Fijn dat je een mijlpaal hebt bereikt, dat kan weer afgevinkt worden allemaal.
Natuurlijk is er nog veel te doen, de zogenaamde puntjes op de i en dat kost veel tijd.

Ik zag op het filmpje de helicopter de lucht in gaan, precies zoals ik het ook wilde bouwen op mijn oude baan.
Op de nieuwe baan ga ik weer een poging doen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard - Mijlpaal
Hallo Henk,

Een mooie mijlpaal die je met een prachtige film hebt vastgelegd.

Gr.
Piwie.
Re: Gotthard - Mijlpaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Gotthard - Mijlpaal
 B) Je hebt een mooie baan, erg knap hoe je het hele gebergte heb weten te bouwen. :thumbup:
Het is best moeilijk om het allemaal een beetje te laten kloppen,
dat alle sporen en wegen met de juiste stijging of daling door de bergen kunnen rijden.
Veel plezier mer de verdere aankleding en afwerking.

Dirk-Jan
Re: Gotthard - Mijlpaal
Wauw! Super mooi!
Ik wou dat ik ook zo creatief kon zijn... :-)

Misschien een dom vraagje, maar in je filmpje zie je dat je locs af en toe schokken als ze op of van een brug rijden. Heeft dit te maken met secties in je baan? Of een ander voedingscircuit?

grtz
Re: Gotthard - Mijlpaal
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Mijlpaal
@Jos: Dank! Het haperen en schokken komt door vuil op de rails. Hier en daar nog maar eens goed reinigen. De locs zijn ook niet meer brandschoon. De ATF-olie zorgt dat de boel wel blijft rijden :).

@Ivan: Sneeuw op de bomen bij de Heli is inderdaad onwaarschijnlijk. Dank voor de opmerkzaamheid. Ook de "kunstbomen" zal ik nog wel eens vervangen maar nu eerst andere prioriteiten met het opbouwen van de baan.
Gotthard - Strahllochtunnel en -brug en de Leggistein keertunnel
Naar het grote voorbeeld probeer ik de tunnels en bruggen in model na te bouwen. Dat kost nog heel wat moeite en tijd! Vooral de bovenleiding aanbrengen in de tunnel is ondoenlijk. Gevalletje van in de verkeerde volgorde bouwen en dat wreekt zich nu een beetje.


Het is niet mogelijk om alles op schaal te maken dus is het traject op mijn modelbaan wat gecomprimeerd waardoor tunnels en bruggen veel dichter op elkaar liggen. Maar toch is de situatie goed te herkennen volgens mij. De website van collega hobbyist Kläntschi Heinz heeft een heleboel voorbeeldfoto's van de Noordkant van het Gotthardtraject. Dus de Strahllochtunnel, Strallochbrücke en de Leggistein Kehrtunnel kun je daar bekijken.


De Mittlere Meienreussbrücke komt uit op de noordkant van de Strahllochtunnel. Dit is in feite een kleine tunnel door een enorm rotsblok. Het gesteente boven de tunnel vond ik wel kenmerkend.



De bovenleidingmasten zijn een eigen ontwerp. In een vorig leven al eens enkele masten gebouwd. Van een messing H-profiel en ijzerdraad bouw ik de masten na van foto's. Ik heb geen verstand van bovenleiding maar iets redelijk namaken lukt wel. Ik moest er weer even inkomen. Een beetje soldeervet en het ijzerdraad opschuren, dan maak je met een 40 Watt soldeerbout aardig verbindingen. En eerst de masten maken en plaatsen en dan pas aan de slag met de rijdraden. Die moeten nog komen op het rechte stuk. Gelijk ook een hek voor de brugrailing gesoldeerd.



De zuidkant van de Strahllochtunnel. Voor de gewone kijker wat lastiger te zien, je moet je uitrekken om deze "achterkant" te zien. Er moest nog een randje klei worden weg gesneden van de boogstenen want de rijtuigen van de ICN raakten de zijkant iets. Ik zie nu op de foto dat ik vergeten ben om het weer te herstellen.
Aan de bovenleidingmast hangt een ding waarvan ik niet weet wat het is. (Iemand wel?)



De Strahllochbrücke ligt vlak voor de Leggistein keertunnel. Het koste veel moeite om de bovenleiding te monteren. Uiteindelijk de rijdraden in de tunnel bevestigt met hete lijm tegen de bovenkant. De bovenleiding is alleen voor de sier. De pantografen ga ik met een draadje vastzetten zodat ze de rijdraden net niet raken. Dan hoef ik ook niet allemaal pantovangers te maken. De rijdraden antraciet grijs geschilderd zodat ze wat minder opvallend zijn.
Op het tunnelportaal lopen nog diverse stroomkabels. Wel bijzonder want ik kan mij niet voorstellen dat dit aan de Zwitserse voorschriften voldoet. Maar ik ben er blij mee want dit zijn de leuke details voor de modelbouwer.



Er zit een net tegen de rotsen voor het vallende gesteente. Dit gaas bevestigt met kleine spijkertjes die ik in de gipsberg steek. Het is nog niet realistisch genoeg naar mijn smaak maar ik weet nog niet wat ik daaraan moet doen.



Foto's zijn altijd meedogenloos, elke fout wordt zichtbaar. Het helpt om de boel te perfectioneren. Onder de brug verder aan de slag met het watervalletje en de begroeiing.


Re: Gotthard - Strahllochtunnel en -brug en de Leggistein keertunnel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Strahllochtunnel en -brug en de Leggistein keertunnel
Hoi Henk,

Knap dat ze zelf je bovenleiding masten ontworpen en gebouwd hebt, bovenleiding maakt een baan wel af vind ik.

Nu nog in tunnels bovenleiding aanbrengen zal zeker een lastig klusje zijn, maar jij hebt al zoveel gebouwd en bedacht dat je dit ook gaat lukken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard - Strahllochtunnel en -brug en de Leggistein keertunnel
Citaat van: Jongslog op zondag 02 september 2018, 20:25:03
Aan de bovenleidingmast hangt een ding waarvan ik niet weet wat het is. (Iemand wel?)




Bedoel je dat gevalletje met die gele strepen? Dat is de afspanning van de rijdraad. Die houdt de boel strak.
Re: Gotthard - Strahllochtunnel en -brug en de Leggistein keertunnel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Strahllochtunnel en -brug en de Leggistein keertunnel
Citaat van: Jongslog op zondag 02 september 2018, 20:25:03
Er zit een net tegen de rotsen voor het vallende gesteente. Dit gaas bevestigt met kleine spijkertjes die ik in de gipsberg steek. Het is nog niet realistisch genoeg naar mijn smaak maar ik weet nog niet wat ik daaraan moet doen.

Dag Henk,

Ik probeer mij dan voor te stellen hoe het er in werkelijkheid uitziet en waar het dan vanaf wijkt.
Als ik de foto zo zie dan denk ik als daar stenen in vallen wat dan?
Kunnen/mogen ze er aan de zij- of onderkant uit rollen of niet?
Een ander idee zou kunnen zijn dat je er wat grind instopt zodat je ziet dat het net de stenen tegen houdt.

Wellicht heb ik je een beetje op weg geholpen.

(ook) Henk

Re: Gotthard - Strahllochtunnel en -brug en de Leggistein keertunnel
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Strahllochtunnel en -brug en de Leggistein keertunnel
Gotthard - Seinbrug
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Seinbrug
Op het Zwitsers spoor mogen seinbruggen natuurlijk niet ontbreken. Microscale heeft prachtige modellen voor maarliefst 395 euro, dat is geen optie. Ik heb ook geen 3D-printer. Hmm uitdaging, ik ga voor zelfbouw!

Het resultaat, een Zwitserse seinbrug in H0:



Voor de afmetingen ben ik uitgegaan van de breedte die ik nodig had bij het dubbelspoor, 13,5 cm. Een zwitserse modelbouw collega heeft op zijn website een tekening staan van een seinbrug. De tekening gekopieerd in MS Word en gesized op 13,5 cm breed. Dit leverde een mooi sjabloon, alleen de hoogte laat ik afhangen van "mijn oog" en de noodzakelijke vrije ruimte voor treinen en bovenleiding die er onderdoor moet. Uiteindelijk kwam de brughoogte uit op 10 cm. Dat is ook de hoogte van een bovenleidingmast dus ik neem aan dat de bovenleiding er onderdoor kan.

Het frame is gemaakt van messing H-profiel van 3mm dik. Voor de staanders is dat prima. Voor de brug zelf vind ik het net iets te lomp. Een volgende keer zou ik dat net een maatje kleiner doen. De grote delen solderen gaat vrij goed maar de kleine tussenstangen voor het looppad op de brug zijn slechts 1 cm lang en ik kreeg die niet goed gesoldeerd aan beide zijden. Gelukkig bleven de twee aan de uiteinden redelijk zitten.



De korven voor de seinen heb ik gemaakt van ijzerdraad. In een keer in zijn geheel buigen zodat er zo min mogelijk gesoldeerd hoeft te worden. Dat moest ik wel eerst even uittekenen, net zoals je een huisje tekent zonder de pen van het papier te halen, best lastig.
Het gaaswerk is van horrengaas, dat gaf het mooiste effect. Ik zie nu op de foto dat het rechts ingedeukt is, dat is eenvoudig te herstellen.
Het trapje met valbeveiliging heb ik gemaakt van bloembinddraad. Dat is eigenlijk gewoon ijzerdraad met een groene mantel. Het voordeel is dat je die in model kunt buigen en kunt lijmen. Naar mijn gevoel is die nu nog iets te groot uitgevallen, volgende keer beter.
De betonnen voet is van klei waar ik de messing staven ingedrukt heb. Ze steken verder door naar beneden. Om de brug te plaatsen op de tafel dus vier gaatjes boren waar ik de poten in kan steken. De poten moet ik nog voorzien van metalen afdekplaat of flens. Dat ik ik nog wel maken van een stukje karton.
De heleboel in de acrylverf gezet van de bekende schilder Bleiswijck (die van 25 jaar kleine prijzen ;)) met een drupje wasmiddel. Dat hecht het wel en dan kun je ook met modellijm de boel weer aan elkaar prutsen wat met de soldeerbout niet lukte.




De seinen zijn ook zelfbouw. Drie gaatjes boren in een stukje modelbouwplastic en daar 3 LED's van 3mm in steken. Daarna het stukje plastic in het gewenste model schuren met de dremel. Boven elke lamp een kap van een stukje zwart karton in model gebogen. De boel zwart schilderen en met een verfstift de witte lijnen er langs maken. Alleen de groene en rode lichten zijn aangesloten. Ik had niet goed rekening gehouden met de hoeveelheid bekabeling die dit met zich mee brengt. Er zitten vier seinen op de brug met elk 3 kabels, dus zie 12 draden maar eens onzichtbaar te maken. Mogelijk beter te doen met lakdraad. Nu heb ik de boel op de brug weg gemoffeld en de bedrading langs de staander geplakt.

Re: Gotthard - Seinbrug
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Seinbrug
 @citaat
Zelfbouw; ik had ook niet anders van je verwacht.  B) B)

Werkelijk weer een mooi resultaat Henk.
Het geeft mij in ieder geval de moed om straks zelf portalen voor bovenleiding proberen te maken.
Wat minder ingewikkeld maar voor mij al een grote uitdaging.

Maar wat een prijzen van Microscale.
Je zult er maar een stuk of 6 willen plaatsen.

Op de foto vindt ik het met de draden nog wel meevallen.
Misschien kun je ze over meerdere staanders verdelen en uiteraard in dezelfde kleur schilderen waardoor het nog minder opvalt.
Dan nog even kijken hoe de staander geplaatst wordt en dan aan de binnen- of buitenkant van de staander plaatsen.
Ook kun je ze op de brug eerst met een stukje ijzerdraad in de hoek vastzetten, vastlijmen, en het ijzerdraad weer verwijderen.
Het ijzerdraad wat in een sluiting van een broodzakje zit is daar misschien wel geschikt voor.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

(ook) Henk
Re: Gotthard - Seinbrug
Weer knap bedacht en nog knapper gemaakt Henk! :thumbup:
Dit is een mooi detail op ie baan. Laat je de seinen meeschakelen met de besturing van je baan?
Re: Gotthard - Seinbrug
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Seinbrug
Is weer een mooi sfeerelement dat je daar even in elkaar gezet hebt! Past mooi bij je baan, en dit zijn toch de knutselwerkjes die het "af" maken!
Gotthard - Seinbrug bij Pfaffensprung Kehrtunnel
De seinbrug wordt geplaatst bij de zuidelijke tunneluitgang (of ingang) bij de Pfaffensprung keertunnel; uiteraard naar het grote voorbeeld.



En dat ziet er in model uit zoals hieronder. Zoek de verschillen :).





De ligging is beduidend anders want ik heb te maken met een brug die direct na de tunnel ligt waardoor het landschap aan weerszijden anders is. Om die reden is de rots naast de tunnel ook niet groter. Bovenleiding en seinbrug heb ik iets minder geweatherd want die vond ik wel erg bruin in het echt. De verkanting van het spoor is ook aanwezig maar niet zo zichtbaar op de foto. In het echt helt de ICN-trein zelf volgens mij nog meer over.



Er ontbreken nog enige details zoals:
1. Het hekwerk langs het spoor en op de berg
2. De afspanners aan de bovenleidingmasten
3. De kabels over de boogstenen van het tunnelportaal
en vast nog meer?
Re: Gotthard - Seinbrug bij Pfaffensprung Kehrtunnel
Ziet er super uit ik blijf dit volgen
Groetjes Michiel
Re: Gotthard - Seinbrug bij Pfaffensprung Kehrtunnel
De zuidelijke tunneluitgang zo als jij die hebt gemaakt is erg herkenbaar met de originele foto die je plaatst. Je zal altijd concessies moeten doen dus wordt het nooit exact hetzelfde maar het is toch zeer herkenbaar geworden. Veel lof voor het mooie seinportaal, ik vind het zeer netjes geworden.

Het schilderwerk van de achtergrond heeft het geheel erg veel meer diepte gegeven. Ik weet niet of dat al af is,maar het is sowieso geslaagd en een hele verbetering.
Re: Gotthard - Seinbrug bij Pfaffensprung Kehrtunnel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Seinbrug bij Pfaffensprung Kehrtunnel
Inerdaad mooi herkenbaar, al lijkt jou tunnel wel een een stuk hoger dan in werkelijkheid. Maar dat kan ook nog aan de hoek van waaruit gefotografeerd is liggen (?).
Maar, nogmaals, je kunstwerken zijn goed herkenbaar en dat is sowieso al een prestatie op de beperkte ruimte die je hebt!
Re: Gotthard - Seinbrug bij Pfaffensprung Kehrtunnel
Dank voor de complimenten! Commentaar en verbetertips zijn altijd welkom uiteraard.

@Trainhenk: De bekabeling van de seinbrug verdoezel ik nog wel door er een boom voor te zetten. Die bomen moeten ook de tunnelingang camoufleren voor de kijker die wat verder van de tafel af staat. De vele tunnelingangen boven elkaar vind ik dan niet mooi. Je tip over de steentjes bij het rotsnet tegen vallend gesteente houd mij nog even bezig. Ben er nog niet uit.

@Martijn: De achtergrondschildering is nog niet af maar inderdaad is het diepte-effect al enorm.

@Hanzi: Het was mij niet opgevallen dat de originele tunnelingang lager is. Nog even opgezocht, maar het lijkt er op dat de foto in de breedte is opgerekt. Ik denk dat ik een foutje heb gemaakt met het sizen van de foto's voor het forum.

Gotthard - Pfaffensprung en de rest
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Pfaffensprung en de rest
Verder met de Pfaffensprung Kehrtunnel! Er zitten hier twee tunnels boven elkaar en nog een derde onderaan rechts. Het oogt niet naar mijn zin. Om de middelste tunnel wat te camoufleren ga ik daar wat bomen plaatsen. Die bomen verdoezelen ook mooi de kabelboom die ik langs de seinbrug heb geknoopt.



De bomen maak ik simpel van een satéprikker en wat bloembinddraad. Verfje er over en straks decoreren met ijslands mos.



En dan eens kijken hoe ik de noordzijde van de Pfaffensprung tunnel kan verfraaien. Langs het spoor een baanwachtershuisje bijvoorbeeld. Ook de Hägriggerbach gallerie moet nog worden gestyled. Maar deze plannen brengen mij van het één op het ander.



Eigenlijk moet ik de hele strook aan de voorkant die nu nog open is maar meteen aanpakken.



Provisorisch met karton, ducktape en gaas een opstelling maken voor een waterrad, Een stuwmeer, een elektriciteitscentrale en de uitloop van de Meienreuss-rivier. Veel te veel natuurlijk op een te klein oppervlak. En oh ja, ik wil ook nog een traktor laten rijden. Maar evenals de rest van de treintafel moet dat toch gaan lukken met wat creativiteit!



Het waterrad.



Stausee Pfaffensprung.



De plaats voor Kraftwerk Amsteg.



De uitloop van de Meienreuss



En het geheel in papier maché.

Re: Gotthard - Pfaffensprung en de rest
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Pfaffensprung en de rest
Er worden weer grote stappen gemaakt, Henk!
Leuk om te volgen :thumbup:
Gotthard - Bovenleiding
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Bovenleiding
Bovenleiding probeer ik zoveel mogelijk zelf te maken. Leuk om te doen en iets goedkoper van kant-en-klaar kopen.

De mast van 3mm messing H-profiel. Daaraan twee stukken hoekprofiel van 2mm messing. De arm gebogen van 1.2mm ijzerdraad; bij voorkeur uit 1 stuk zodat de boel een beetje robuust is. Soldeerverbindingen zijn niet altijd zo sterk. En de isolatoren maak ik van heel dun ijzerdraad wat ik om het stangetje wikkel.

Allemaal geen exacte wetenschap, geen topmodelbouw, maar als het straks geschilderd is ziet het er toch heel echt uit. Ik bouw het ongeveer na van foto's van het grote voorbeeld. En pas het toe zoals het mij uitkomt en logisch lijkt.

Gotthard - Bovenleiding 2.0
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Bovenleiding 2.0
De bovenleidingmasten op hun plaats gezet. Eigenlijk niet handig want ze zijn nog niet geschilderd maar ik wilde weten hoe het zou staan. Gaatjes geboord en gevuld met houtlijm waar ik de masten in steek op de juiste hoogte. De wasknijpers houden ze verticaal en op hun plaats tot de lijm droog is.

De bovenleiding bij de Hägriggerbachgallerie heeft een dubbele functie volgens mij want de lange masten doen ook dienst voor de elektriciteitsdraden. Althans dat denk ik op te maken uit de foto's van het grote voorbeeld. De eerste stellage heeft daar ook mee te maken denk ik. Dit nagebouwd met een basis van oude Märklin-masten en uitbreiding met plastic dwarsliggers en H-profielen. En daar moeten nog wat zaken op worden gemonteerd die ik niet goed kan herkennen. Hete lijm doet overigens wonderen om deze fröbel op zijn plaats te houden.



Het grote voorbeeld:



De aanblik van de masten ziet er zelfs zonder rijdraden al spannend uit vind ik.



Voor de noordingang van de Pfaffensprungtunnel ook de masten geplaatst. De situatie lijkt in grote lijnen op de werkelijkheid. De keertunnel waarbij het spoor er bovenop weer verder gaat. Rechtsboven de Hägriggerbach Brücke en onder de Hägriggerbach Gallerie die in werkelijkheid ook dicht bij de tunnel zit.



De rijdraad aangebracht voor de tractor die daar komt te rijden. Ik moet nog verzinnen waarom die tractor van de waterradmolen naar de elektriciteitscentrale rijdt en weer terug. Omdat het kan? Omdat de boer te weinig verdient met zijn waterrad en gaat werken bij de centrale? De bocht is behoorlijk scherp dus het is nog maar de vraag of dat goed gaat met de Faller Car System tractor.

Gotthard - Bovenleiding rijdraden
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Bovenleiding rijdraden
De bovenleidingmasten hebben een kleurtje gekregen en de rijdraden hangen nu ook. De de bovenleidingen moeten nog worden geschilderd en ook de isolatoren moeten nog een kleurtje krijgen. Best nog een klus om die draden te maken, ik ben toch een uurtje of vier mee bezig geweest met een stukje spoor van een halve meter. Het is allemaal maatwerk.



De omgeving ook in de eerste kleuren gezet. Daar moeten nog wat lagen en kleuren overheen om er ook nog wat diversiteit in te krijgen. De weg voor de FCS ligt er nu maar mijn testauto wou nog niet goed rijden. Dat wordt nog tig keer plamuren, schuren en schilderen. Blijkbaar moet zo'n weg echt glad zijn wil dat een beetje werken voor die auto's.

Re: Gotthard - Bovenleiding rijdraden
Dag Henk,

Die seinbrug is meer dan een verdienstelijke poging  :thumbup:
Ik zie dat je je bovenleidingmsten ook ene kleurtje hebt gegeven.  Nu, als ik over de Gotthardstrasse rijdt en het treinspoor bewonder, zie ik toch meer roestbruine masten dan fonkelnieuw gegalvaniseerde.  Waarom geef je ze ook geen roestkleur?
Re: Gotthard - Bovenleiding rijdraden
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Bovenleiding rijdraden
Ivan,
Dank voor het compliment. Inderdaad verdienen de masten en ook de seinbrug meer wheatering met roestbruin. Maar ik durfde het nog niet aan. Mijn nieuwe seinbrug verouderen. Maar die masten ga ik nog wel bewerken. Bedankt voor de tip!
Gotthard - Chärstelenbachbrücke
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Chärstelenbachbrücke
Voordat ik verder ga met de opbouw van het Kraftwerk bij Amsteg is het handiger om eerst aan de gang te gaan met de Chärstelenbachbrücke die er op mijn treintafel pal achter ligt en dan niet goed bereikbaar is voor de handenarbeid.



Op miraculeuze wijze gaat de rivier de Meienreuss op mijn treintafel over in de Chärstelenbach. En over deze 'Bach' loopt de Chärstelenbachbrücke. Die brug opgebouwd van verschillende materialen. De rails loopt op een MDF-plank van 8mm met 2 mm kurk. Het MDF vormt direct de betonrand van de brug. Hieronder een lat gemaakt van echt hout (dus geen MDF maar iets wat lijkt op vuren.) Die enorme ijzeren balk onder de brug wordt dus gevormd door die lat met een kartonnen rand als een flensrand die uitsteekt en daaraan stukjes karton als ijzeren beugels. De stenen bogen en brugpijlers zijn gemaakt van dik karton en worden bijeengehouden met houtlijm en behangerstape. Die ga ik straks bekleden met klei.

Op de brug komen iets minder bovenleidingmasten als in het echt want het zit allemaal wat dichter op elkaar. De lengte van de brug is toch wel 70 centimeter in model maar oogt nog niet zo imposant vind ik. Misschien ligt het aan de foto want ik was er tijdens het bouwen best wel content over. Morgen zal mijn eerste indruk bij de aanblik van de tafel de doorslag moeten geven. Als die indruk dan niet overtuigend is heb ik een probleem :) Dan moet ik het geheel toch anders oplossen.



Om alle wensen ten aanzien van het landschap, de bruggen, gebouwen en wegen te realiseren is het een puzzel met de hoogteverschillen. Ik heb daarom wat in moeten leveren op de hoogte van de brug. De elektriciteitscentrale die voor de brug komt te liggen moest uiteindelijk op een hoger niveau om het verschil met het spoor en de Bristentunnel met de helling voor de pijpleidingen die van de berg af komen niet al te groot te laten zijn.

De FCS-weg ook onder handen genomen. Eerst een dikkere laag plamuur en dan weer schuren tot de rijdraad weer aan de oppervlakte ligt en de weg vlak is. De schuurmachine moest er aan te pas komen. Het was een beetje een drama met al het stof. Uiteindelijk was de weg glad en na een goede stofzuigbeurt was de schade beperkt. De Stausee bij Pfaffensprung heeft wel een nieuwe verfbeurt nodig want die heeft erg geleden onder de werkzaamheden. De rest kreeg al een laag bruine verf als ondergrond. En ook al het nodige gras gestrooid.

Denk maar niet dat de weg nu perfect is voor de FCS-auto. Het rijdt nog niet vlekkeloos. Pffff wat een karwei is dat voor die auto's die naar mijn smaak nog niet eens heel erg mooi rijden. Ja we zijn verwend met onze MFX-locs die digitaal worden aangestuurd.

Als ik de bovenleiding masten maar lang genoeg staan gaan ze vast wel roesten, in elk geval na een volgende verfbeurt ;)



De bekabeling naar de seinbrug is gelegd. Hier een onvoordelige foto van de achterkant die je vanuit het normale kijkperspectief niet ziet. Rood en groen branden tegelijk :). Ik moet nog uitvinden hoe ik met Koploper de seinen moet aansturen. Ik neem aan dat bij automatisch rijden het gekozen baanvak een groen sein moet gaan geven. Maar ik weet nog niet hoe. Iemand even een paar tips hoe ik dat moet doen om mij "op het spoor te zetten"?

Re: Gotthard - Chärstelenbachbrücke
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Chärstelenbachbrücke
Het blijft gewoon erg leuk om te zien hoe je al die kunstwerken op zo'n kleine oppervlakte hebt gebouwd.
En dat de Chärstelenbachbrücke dan wat minder indrukwekkend overkomt dan in werkelijkheid ligt volgens mij hoofdzakelijk door het gebrek aan hoogte ervan (of diepte eronder ;)). Maar ja, wat er niet is, dat is er niet.
Ik zou me er niet te druk over maken en lekker verder bouwen!
Re: Gotthard - Chärstelenbachbrücke
De middenpwiler staat niet in het diepste deel van je schlucht.
Dat veroorzaakt hersenspinsels bij je dat het niet klopt.
Ik heb hetzelfde gevoel. De brug komt niet tot z'n recht. Omdat t midden niet in t midden vh dal staat.

Kun je hem niet wat naar links schuiven? Zodat de peiler naast dat plateau staat.
Of dat plateau weghalen en daar een stuwdam voor terug zetten.
Heeft je stroomvoorziening met z'n buizen ook een mooie uitwaterings route.

Mvg Robin
Re: Gotthard - Chärstelenbachbrücke
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Chärstelenbachbrücke
@Robin: Het is wel een idee om het plateau voor de brug wat te wijzigen zodat de middelste pijler meer vrij komt te staan in de diepte. Ik zal eens kijken of dat gaat lukken. Thanks!
Re: Gotthard - Chärstelenbachbrücke
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Chärstelenbachbrücke
Of je graaft de schlucht "gewoon" wat dieper 😎.
Gotthard - Chärstelenbachbrücke rework
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Chärstelenbachbrücke rework
Zoals Hanzi en Robin al aangaven moest er onder de brug meer diepte zijn. Lager kon echter niet want dan kom ik in de knoei met de bekabeling en kruiphoogte onder de tafel. Maar de aanpassing van het plateau er voor lukte wel. De rivierbedding krijgt nu meer ruimte waardoor de verhoudingen met de brug beter kloppen. De elektriciteitscentrale ga ik dan in een L-vorm maken wat ook weer een interessant perspectief kan geven.





Ik vind het nu beter ogen en heel veel alternatieven heb ik ook niet. De rest van de scenery-aankleding en het schilderwerk zal het verder moeten doen.



De Stausee ook een vernislaagje gegeven. En de autoweg is ook weer aangepakt met hier en daar het verleggen van de rijdraad, opnieuw plamuren, schuren en weer schilderen in de hoop dat de auto nu wel het spoor houdt.



En de sporen zijn hier al voorzien van bovenleidingmasten. Ik krijg er handigheid in en dan zijn de 26 masten redelijk snel gefabriceerd. Op de brug staan hogere masten die ook dienen als elektriciteitsmasten. De bovenleidingdraden weet ik wel te maken. De elektriciteitsdraden moeten net als in het echt doorhangen in een flauwe boog. Nog even bedenken hoe ik die ga maken.

Gotthard - De Chärstelenbach
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - De Chärstelenbach
De brugpijlers geschilderd en zo krijgt de brug langzamerhand het gewenste voorkomen. De middelste pijler komt nu beter uit waardoor de brug voldoende hoog lijkt, meer hoogte of diepte is er niet. Er moet nog een hek langs de brug.



Het aanleggen van de rivier vond ik erg leuk om te doen. Ik dacht dat het erg moeilijk zou zijn om dat realistisch te laten lijken maar dat viel mee. Ik ben tenminste wel tevreden met het resultaat. Eerst de rivier aangebracht met verf is een grijs blauwe kleur. Transparante huishoudfolie moet het water voorstellen. Op sommige plaatsen opgefrommeld als woeste beek en op andere plaatsen juist vlakker als rustig water. Grote stenen van gips, kleinere stenen zijn 'deco-steentjes uit een potje van de afhaalzweed', en wat zand. De stenen bewerkt met grijze verf en een witte drybrush. Van mijn begroeningsprojecten met bomen nog genoeg groen strooisel over om er op te doen en met wat struiken lijkt het allemaal heel wat.





De transformatorinstallatie van Faller staat ook op zijn plaats. Die heb ik wel aangepast naar een L-vorm en moet ik nog verder afmaken.

Re: Gotthard - De Chärstelenbach
Het voorste hoekje met brug, rivier en hoogspannings onderstation vind ik heel mooi geworden Henk. Heb je die keien langs dat riviertje voor of na het begrassen aangebracht?
Re: Gotthard - De Chärstelenbach
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - De Chärstelenbach
Ziet er echt veel beter uit zo, Henk. Én erg mooi en sfeervol afgewerkt. Het is wederom een herkenbare en geloofwaardige kopie van één van de vele bruggen geworden!
Re: Gotthard - De Chärstelenbach
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De Chärstelenbach
@Martijn: eerst gras gezaaid en daarna de stenen en vervolgens met wat groen strooisel afgewerkt.



De eerste wandelaars zijn al onderweg. Gelukkig ligt er nu een pad en staat er ook een bankje.



De wandelaars kunnen ook hun telefoon opladen want de elektriciteitscentrale is inmiddels weer in bedrijf.

Re: Gotthard - De Chärstelenbach
Had dit draadje nog niet eerder gezien, wat een geweldige baan. Mijn complimenten!  :thumbup:
Re: Gotthard - De Chärstelenbach
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - De Chärstelenbach

Even geen tijd gehad om goed te kijken hier, Henk.
Maar weer vol ver- en bewondering genoten van jouw bouwkunsten  :P
Toppie  :thumbup:

Grtz Tony