Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Gotthard - Vliegende Helikopter ingebouwd
Heel mooi.

Een tip: als je het stangetje onder de helikopter vervangt door een staafje van plexiglass (zie je vaak bij luxaflex of gordijnen) valt het nog minder op.

groeten,
Roel
Re: Gotthard - Vliegende Helikopter ingebouwd
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Vliegende Helikopter ingebouwd
Moet dan geen staafje maar een buisje zijn denk ik, want er zullen ook draadjes doorheen moeten voor het motortje van de rotor.
Ziet er wel weer uniek uit, Henk!
Re: Gotthard - Vliegende Helikopter ingebouwd
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Gotthard - Vliegende Helikopter ingebouwd
@Henk

Weer een mooie uitbreiding erbij. :arrow: :thumbup:
Re: Gotthard - Vliegende Helikopter ingebouwd
 Dag Henk,

Dat is leuk gemaakt. :thumbup:
Gotthard - Vliegende Helikopter aansturing
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Vliegende Helikopter aansturing
De aansturing van de helikopter ben ik aan het inregelen met Koploper. Wat dat betreft beschouw ik mij als een beginneling hoewel ik zelf in mijn analoge tijd de hele treinbaan heb geautomatiseerd en softwarematig bestuurde met Qbasic (niet gaan lachen nu...)

In Koploper heb ik het als volgt opgelost. Ik heb een logische actie gedefinieerd 'Heli AAN' en die kan 'waar' of 'onwaar' zijn. De heli kan dan worden geactiveerd met een drukknop of telkens na bijvoorbeeld 15 minuten. De drukknop maakt contact via de S88 dus geeft eigenlijk een bezetmelding door aan Koploper.

Met behulp van een Speciale Actie in Koploper wordt op basis van de bezetmelding of op basis van de tijdklok de logische actie 'Heli AAN' op waar gezet. Op basis van deze indicator 'waar' wordt een heel rijtje Speciale Acties in tijdsvolgorde uitgevoerd: geluid afspelen, via de k84 decoder de wieken aanzetten, via de k84 decoder de motor aanzetten om de heli omhoog te laten gaan etc. Vervolgens wordt na 45 seconden de logische actie 'Heli AAN' op onwaar gezet en staat de heli weer klaar voor een volgende run.

Het werkt als de mechanische constructie niet hapert :). En nu begrijp ik dat er ook een onderdeel 'sequencen' zit in Koploper. Dat zou hier best wel eens voor bedoeld kunnen zijn. (Nu niet weer gaan lachen...)
Re: Gotthard - Vliegende Helikopter aansturing
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Vliegende Helikopter aansturing
 @citaat
Dat doen wij zeker niet.
Nu ben ik zelf ook geen groot licht als het gaat om processen geautomatiseerd te laten verlopen en toen ik las dat jij een terugmelder gebruikt om te heli te activeren dacht ik: hè kan dat ook?

Vooral doorgaan en melden in dit topic.

(ook) Henk
Re: Gotthard - Vliegende Helikopter aansturing
Ik vind die heli wel stoer!  :thumbup:

Echt gers!

MvG,

Timaximus
Re: Gotthard - Vliegende Helikopter aansturing
Mooi uitbreiding van je baan. Ik weet niet hoeveel werk het is, maar je rotor draait de verkeerde kant op.
Zou rechtsom behoren te zijn.
Re: Gotthard - Vliegende Helikopter aansturing
Schitterend die heli
Re: Gotthard - Vliegende Helikopter aansturing
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Vliegende Helikopter aansturing
Dank voor de reacties!
@MdBruin: Viesmann heeft bepaald dat de rotor deze kant opdraait. Omwisselen van de aansluitdraden maakt niet uit. Ik heb geen idee wat de juiste richting moet zijn.

Vandaag wat herstelwerk aan de kabelspoorbaan Orselina - Madonna del Sasso. Met de nieuwe stroomvoorziening via de step down modules moet ik dat opnieuw aansluiten. Gelijk nog eens kijken naar de verlichting in de wagon. Die knippert nu door het slechte contact, dat moet beter kunnen.

En de aanpak van de kabelbaan staat op het programma. De kabel doet het maar zonder gondels heeft dat niet zoveel nut...

De stroomvoorziening met de bediening via K84 en K83 geeft nog wat hoofdbrekens. Bij het aan- en uitzetten van Ecos en Koploper lijkt het of de relais een eigen leven leiden en met een willekeurige stand inschakelen. Dat is niet handig want dan stijgt spontaan de heli zonder draaiende wieken en geluid. Ik ben er nog niet uit hoe ik dat kan ondervangen. Op dit moment kom ik niet verder dan het idee om de stroomvoorziening met de hand in te schakelen als alles is opgestart.
Re: Gotthard - Vliegende Helikopter aansturing
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Vliegende Helikopter aansturing
Dag Henk.

Citaat van: Jongslog op zaterdag 03 februari 2018, 09:35:05
En de aanpak van de kabelbaan staat op het programma. De kabel doet het maar zonder gondels heeft dat niet zoveel nut...

Ik meen mij te herinneren dat jij die lang geleden al eens gondels zelf had gemaakt ... :roll:
Die zagen er destijds al erg goed uit trouwens! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Vliegende Helikopter aansturing
Hallo Henk,

Met enige regelmaat bezoek ik je draadje en telkens ben ik verbaasd hoe zich alles bij jou ontwikkelt. Bijna ineens staat er letterlijk uit het niets een gebouw dat na behandeling met gips, verf en veel creativiteit ineens vreselijk lijkt op het origineel. Zeker qua sfeer.
En dan is er nu ook een technisch wondertje, een 'vliegende' heli. Petje af!

Je probleem met de decoders en de stroomvoorziening herken ik min of meer. Ik heb de decoders voor de wissels en seinen op een aparte stroomkring gezet. Met een booster en een trafo. Volgen velen 'duur' maar je hebt zo wel een gescheiden digitale stroomkring voor het schakelen. Het werkt voor mij en je hoeft geen hele dure, zware booster te kopen. Ik heb de lichtste van LDT (DB 2).
Misschien is dat een oplossing.

Succes,

Peter
Gotthard - De kabelbaan, funicolare Cardada
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - De kabelbaan, funicolare Cardada
Het project kabelbaan koste meer tijd dan verwacht, maar het eerste resultaat is er!

@Erik: Inderdaad had ik al eens gondels voor de kabelbaan gemaakt. Maar ik had er niet genoeg en ik vond ze ook wat te grof uitgevoerd. Dus toch nieuwe gemaakt.
@Peter: Ik ga waarschijnlijk iets doen met een separate stroomvoorziening en deze apart schakelen zodat er geen onverwachte acties optreden. Moet ik nog verder uitdenken.

Er zijn nogal wat zaken waar je rekening mee moet houden bij de bouw. De kabel moet strak blijven staan zodat de gondels niet op neer dansen. De gondels moeten horizontaal hangen (opwaarts en neerwaarts) en moeten ook in het verlengde van de draad recht blijven hangen. De kabel met gondels moet kunnen draaien om het aandrijfwiel heen. Opnieuw allerlei oplossingen geprobeerd voor de juiste bevestiging van de kabelbaan en mijn eerste oplossing lijkt toch de beste.

Voor de kabel gebruik ik een (nylon?) touw die bestaat uit drie om elkaar gewikkelde draden waar ik ogen in aanbreng. De draad straks in een verfbadje want een witte kabel is niet erg realistisch.



Aan die draad bevestig ik oogjes die ik van dun ijzerdraad heb gemaakt. Een dubbele ring zodat de aangehaakt gondel kan scharnieren maar evenwijdig blijven hangen aan de draad. Geen knopen want die laten de kabel uit het aandrijfwiel lopen en dan "ontspoort" de kabelbaan. Dus het ijzerdraadje met oogje klemmen tussen de draden en met een drup houtlijm fixeren.



De bevestiging van de gondel aan het oog met een soort driehoekje gebogen van ijzerdraad. Niet hoger dan 2 centimeter inclusief de ring want anders is dat groter dan de gondel die 2 cm hoog is.



De kabel moet op spanning blijven maar de draad is niet elastisch terwijl dat juist zou helpen om de boel strak te houden. Daarom het geleidewiel aan de bovenkant verend opgehangen. Een constructie van Fischertechniek met een elastiekje zodat de draad op spanning blijft.


De gondel in MS Word uitgetekend. Dan heb ik meteen de belettering en de juiste kleur te pakken. De A4 print op dun karton gelijmd. Het karton met een hele dunne laag houtlijm ingesmeerd dan gaat het papier niet rimpelen en zit overal vastgeplakt.



Dan het bouwmodel uitknippen. Snijden kan ook maar knippen ging een stuk makkelijker.



En dan de boel in elkaar lijmen. En met een elastiekje vasthouden om te drogen. Voor de ramen gebruik ik een stukje doorzichtig plastic, de kaft van een insteekmap. De ramen niet gelijmd maar het plastic er in model ingevouwen anders krijg je steeds lijm op de ramen. Wat een gepriegel! En het dak inclusie ophangbeugel vervolgens met een dot lijm bevestigen aan de kartonnen raamstijlen. En natuurlijk enkele toeristen in de gondels zetten. Het zijn volgens mij Japanners of Chinezen ;)



En dan het geheel plaatsen in het landschap. De kabelbaan-gebouwen moeten nog worden herbouwd.



En dit is dan het resultaat.

Re: Gotthard - De kabelbaan, funicolare Cardada
Hoi Henk,

Dat ziet al tof uit.  :thumbup:
Ook dat de kabel(draad) in het midden een beetje doorzakt.

Jos
Re: Gotthard - De kabelbaan, funicolare Cardada
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - De kabelbaan, funicolare Cardada
Dag Henk.

Chapeau! Op indrukwekkend simpele wijze creëer je de juiste illusie :thumbup: :thumbup:
Wellicht dat wanneer je de snelheid halveert, er nog minder beweging van de gondels is?

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - De kabelbaan, funicolare Cardada
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - De kabelbaan, funicolare Cardada
Ik begrijp wat je bedoeld Erik, maar die simpele wijze is wel heel goed doordacht én het zenuwslopende priegelwerk is wel perfect uitgevoerd !!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - De kabelbaan, funicolare Cardada
@Erik: De snelheid kon nog iets naar beneden. Eenvoudig om te proberen met de step down module, 0.8 volt minder. Dat is al beter want de beweging is minder heftig, en ook omdat de gondels dan langzamer gaan en het wat realistischer lijkt. Ben nu aan het proberen met verschillende wielen aan de bovenzijde en een iets langere stang. Daarmee haken de gondels bovenaan minder en dat scheelt ook.
Re: Gotthard - De kabelbaan, funicolare Cardada
 :) Heel bijzonder dat je dit hebt weten te maken, echt errug mooi en leuk. :thumbup: B)
Nog even fine-tunen en dat is het helemaal geweldig.

Dirk-Jan
Re: Gotthard - De kabelbaan, funicolare Cardada
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Gotthard - De kabelbaan, funicolare Cardada
Mooi project ! 
v.w.b. snelheid, is een 12v led dimmer (Ebay) een optie?


Ook je heli is mooi gelukt en zorgt voor ideeën  :)


gr Matje
Re: Gotthard - De kabelbaan, funicolare Cardada
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - De kabelbaan, funicolare Cardada
Ziet er mooi uit!
Erg mooi gemaakt. :thumbup:

Op het filmpje is te zien dat de gondels, als ze boven de draai maken, blijven steken.
Ga je daar nog iets aan doen of werk je het weg met een gebouw?

Re: Gotthard - De kabelbaan, funicolare Cardada
Gaaf zeg! Dit is wel erg goed gelukt.
Re: Gotthard - De kabelbaan, funicolare Cardada
 @citaat @citaat

In post 1016 van dit draadje staat het antwoord op je vraag.

"Ben nu aan het proberen met verschillende wielen aan de bovenzijde en een iets langere stang. Daarmee haken de gondels bovenaan minder en dat scheelt ook."
Gotthard - Maak een zaagbank van je Dremel
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Maak een zaagbank van je Dremel
De gebouwen voor de kabelbaan zijn nog "in beraad". Het huidige moderne gebouw in werkelijkheid op de bergtop vind ik niet mooi en ik heb geen foto's van de oude situatie. Ik denk dat ik iets doe met een bergrestaurant in combinatie met de kabelbaan.

Ondertussen wat voorbereidingen aan het treffen voor de bouw van bovenleiding. Ook hier weer veel zelfbouw. Een zaagbankje geknutseld om de messing profielen mooi door te kunnen slijpen. De dremel ingeklemd in een houten constructie met een tafeltje. De slijptol is nu een soort cirkelzaag.




Gotthard - Masten voor de kabelbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Masten voor de kabelbaan
Nog wat gesleuteld aan de kabelbaan. Bovenaan toch iets naar links verschoven zodat de kabel meer over de rotsen en bomen gaat en er ook een mast kan worden geplaatst. Uiteraard maak ik die mast ook zelf hoewel Auhagen beste leuke bastelsets heeft voor dat soort stellages. Toch gekozen voor wat creatiefs met ijzerdraad en messing. De masten hebben geen functie, of eigenlijk wel; het moet echt lijken...



Met mijn nieuwe zaagbank ook nog wat zaagwerk verricht. De vierkantjes ga ik gebruiken voor het bouwen van de bovenleiding. Het overgebleven slijpsel lijkt wel goud maar op de foto glinstert het niet zo.

Re: Gotthard - Masten voor de kabelbaan
Heel gaaf geworden, die kabelbaan. Past echt goed in je baan  :)
Re: Gotthard - Masten voor de kabelbaan
Dag Henk,

Die kabelbaan ziet er mooi uit.  Knap staaltje zelf(model)bouw. :thumbup:
Re: Gotthard - Masten voor de kabelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Masten voor de kabelbaan

Hoi Henk,

Ik heb met bewondering naar je zelfbouw-kabelbaan gekeken.
Heerlijk om te zien, hoe je dat voor elkaar gekregen hebt  :thumbup:

Fischertechnik had vroeger ook verende en scharnierende grijze basisstenen. ( tegenwoordig niet meer  :( ) )
Zal betrouwbaarder zijn dan een elastiekje.

Grtz Tony
Gotthard - Castello Montebello
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Castello Montebello
Een reprimande omdat ik al een tijd geen bericht heb geplaatst. Nog een enorme hoeveelheid werk voordat mijn treintafel af zal zijn, ik zie er zelfs tegenop. Een soort van zomerstop. Een zolder met onaangenaam hoge temperaturen. Maar de zon is heet en het bloed is dun... het modelbouwbloed kruipt waar het niet gaan kan. Na een heerlijke vakantie in de bergen moet je toch ergens heen met je inspiratie. Dus aan de slag!

De kabelbaan laat ik even voor wat het is. Het kartonnen gebouw in wording pakte me een paar maanden geleden niet, en nu nog steeds niet. Nee het kasteel bij Bellinzona laat mij niet los. Castello Montebello moet op een of andere manier gestalte gaan krijgen.

Het voorbeeld in de werkelijkheid:



Natuurlijk geen ruimte om dat in volle glorie na te bouwen. Maar iets wat doet denken aan de kastelen bij Bellinzona wordt het doel. Het plan is ruwbouw in karton. Dat overbrengen op een grondplaat van papier zodat ik in de woonkamer of buiten kan verder knutselen. En dan het karton voorzien van een laag latex als een soort coating en vervolgens gips aanbrengen om de muren met steenmotief te kunnen maken. Die kantelen gaat ook wel lukken maar die rand eronder, met de stenen die de uitbouw ondersteunen, ik heb nog geen idee hoe dat moet.

Het concept hieronder. (Ja fantasie en voorstellingsvermogen zijn onontbeerlijk bij deze maffe hobby.)







We zullen zien!
Re: Gotthard - Castello Montebello
Je zou bijna denken aan een kam en dan wat tanden wegbreken.  >:-D

Succes, je verzint vast wel iets voor die muren.
Re: Gotthard - Castello Montebello
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Castello Montebello
Of met één-of-ander zelf gemaakt malletje in het gips drukken. Gaat vast goed komen 👍
Re: Gotthard - Castello Montebello
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Castello Montebello

Gaat je vóór de volgende reprimande zeker ook weer lukken, Henk  :D
Gotthard - Castello Montebello in karton, latex en gips.
Het concept kasteel van karton verder bewerkt. De contouren op een vel papier geplakt zodat de vorm in orde blijft en ik het aan de keukentafel makkelijker kan bewerken. Onder de kantelen-uitbouw uiteindelijk golfkarton aangebracht. Andere opties om die ondersteunende stenen na te bootsen wilden niet echt lukken of waren zeer bewerkelijk.



Niets uitgemeten. Gewoon uit de losse pols wat knippen en plakken.



Het kartonnen bouwsel geschilderd met latex. Dit camoufleert al de nodige fouten en kieren en geeft een mooie beschermlaag tegen kromtrekken.



Na het drogen alles bewerkt met Rotband. Een hele dunne massa en aangebracht met de kwast. Kieren en gaten worden volgestopt.



De ruwe kwast geeft gelijk een steenachtige structuuur. Het is middeleeuws dus het mag er wat mij betreft ook grof en ruw ogen. Het was een experiment! Ik was bang dat ik de hele boel zou verprutsen en dat het gips te nat zou zijn en het karton daardoor uit model zou gaan. Het viel allemaal mee.



Met het gips het kasteel ook op de definitieve plaats ingebouwd. De bedoeling is om het kasteel uit te lichten. Ook hier een experiment. Een LED_strip in het gips "gemetseld" en de LED's weer schoongeveegd. Hopelijk kunnen die straks langs de muren omhoog schijnen. Als het uitlichten niet lukt schilder ik de LED's er gewoon onder.



Nu nog laten drogen om het straks te kunnen schilderen in de tinten die ongeveer overeenkomen met het gesteente in de omgeving.
Re: Gotthard - Castello Montebello in karton, latex en gips.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Gotthard - Castello Montebello in karton, latex en gips.
Ziet er mooi uit Henk, kan ik wat van leren.
Re: Gotthard - Castello Montebello in karton, latex en gips.
Prachtig gedaan Henk. :thumbup:

Groet Michel
Re: Gotthard - Castello Montebello in karton, latex en gips.
Erg creatief Henk, ben erg benieuwd of het lukt met de belichting.
Re: Gotthard - Castello Montebello in karton, latex en gips.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Castello Montebello in karton, latex en gips.
Haha, zo staan er een paar kartonnenen doosjes en bij de volgende update staat er opeens een geloofwaardig kasteel 👍👍👍. Alleen nog ff wat kleur erop.
Ben benieuwd hoe de ledstrip uitpakt!
Gotthard - Castello Montebello in karton, latex en gips, én met aluminiumfolie.
De verlichting met de LED werkt goed maar er was wel extra afscherming nodig anders kijk je vol in de "schijnwerpers". Een rand aluminiumfolie er langs om een opstaande rand te maken. De alureflectie verspreid het licht mooi en laat geen licht door.



De bergen en het kasteel geschilderd maar het kasteel gaat nu iets te veel op in het landschap. Op grote hoogte is de berghut 'Edelweiss' gebouwd.



Al flink wat dennenbomen geplaatst. Lentegroen. Op de foto wel aardig, in het echt haast reflecterend groen. Noch maakt mooie dennen maar misschien toch bestuiven met donkere turf van Woodland om het wat natuurlijker te laten lijken.



Het lichteffect is erg leuk vind ik. Ben benieuwd hoe dat bij nacht oogt, ook ten opzichte van de andere gebouwen. De kleur van het kasteel nog eens aanpakken als het allemaal echt droog is. En de overige begroeiing aanbrengen. De bergwand leent zich wel voor een paar klimmers aan een touw.


Re: Gotthard - Castello Montebello in karton, latex en gips, én met aluminiumfolie.

Fraai geheel geworden, Henk  :thumbup:

Je blijft me verbazen ( en inspireren ! ) met je knutselkunsten  ;)

Grtz Tony
Re: Gotthard - Castello Montebello in karton, latex en gips, én met aluminiumfolie.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Castello Montebello in karton, latex en gips, én met aluminiumfolie.
Hoi Henk,

Wat een sfeertje zo met het licht aan  :thumbup:
Dan komt zo,n kasteel beter tot zijn recht zeker als straks de kleuren op orde zijn en het groen is aangebracht.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard - Castello Montebello in karton, latex en gips, én met aluminiumfolie.
Hoi Henk,

een mooi sfeer, op de laatste foto lijkt de hoogste berg net of dat deze in de mist gehuld is,
mooi mooi

grts Freddy
Re: Gotthard - Castello Montebello in karton, latex en gips, én met aluminiumfolie.
Heb je de leds wel dimbaar gemaakt? Mooi effect, maar anders is het 's-nachts erg fel lijkt me. Het kasteel misschien wat bruiner maken en nog wat klimop tegen de muren. De daken zou je nog roodbruin (oude dakpannen) kunnen maken. Absoluut weer mooi gemaakt 👍.
Re: Gotthard - Castello Montebello in karton, latex en gips, én met aluminiumfolie.

Je blijft creatief met deze baan
Karton bouw is leuk
Kasteel dakpannen zijn volgens mij in die tijd van hout
Dus bruin met zwarte viezigheid
Re: Gotthard - Castello Montebello in karton, latex en gips, én met aluminiumfolie.
 @citaat Eerder grijs met viezigheid ===> klik
Re: Gotthard - Castello Montebello in karton, latex en gips, én met aluminiumfolie.
De daken van de kastelen van Bellinzona zijn niet van hout, maar van graniet. De granieten platen worden gestapeld als dakbedekking gebruikt. Grijs is dan de juiste kleur.
Re: Gotthard - Castello Montebello in karton, latex en gips, én met aluminiumfolie.
Oké, dan is donkerrood geen goed idee 😉
Gotthard - Castello Montebello in karton, latex en gips, én met aluminiumfolie.
Hans

Wauw wat is dat mooi gemaakt, het licht is heel erg mooi verdeeld niet te veel en niet te weinig.  :thumbup:
Re: Gotthard - Castello Montebello in karton, latex en gips, én met aluminiumfolie.
@citaat dankjewel Peterke :D.

Maar de maker van dit moois heet Henk ;).
Re: Gotthard - Castello Montebello in karton, latex en gips, én met aluminiumfolie.
Dag Henk,

Een mooi kasteel datje hebt gebouwd.  De verlichting vind ik precies goed.  Daar zou ik niets aan veranderen.
Gotthard - Tunnelbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Tunnelbouw
In het midden van treintafel zitten een aantal tunnels in het zicht. De tunnels zijn allemaal dubbelsporig op het Gotthardtraject en dat heeft als nadeel in de modelbouw dat de tunnelingang een groot gat is waar je in kunt kijken. Dat is vervelend omdat je dan meestal tegen het onbewerkte houtwerk van de treintafel aan kijkt.

Nu maar eens de moeite genomen om die tunnelinkijk te verbeteren. Eigenlijk vrij eenvoudig opgelost met het aanbrengen van zwart karton in de tunnel tegen de wanden.



Ook de ballast nog maar eens onder handen genomen. Dat blijf ik toch altijd een moeilijk gedoe vinden. Ik had de rail en kurkondergrond afgeplakt, bestrooid met zwart aquariumgrint en verlijmd. Het grint geschilderd in de gewenste kleur. Dat leek redelijk maar er even bleven zwarte steentjes zichtbaar die nog een glansden ook. Foute boel dus. Toen de ballast van Noch gebruikt in exact dezelfde kleur als de C-rail. Dat is waarschijnlijk heel natuurgetrouw maar ik vond het niet mooi. Veel te fijn en te egaal, niks spannends aan en vooral elk foutje of oneffenheid is veel te goed zichtbaar. De stofzuiger er weer op, weg er mee. De boel ingesmeerd met behangerslijm en het grijze strooisel van Heki 3316 er overheen. Dat oogt wel naar mijn zin! Ook de variant 3315 in donkerbruin is toepasbaar met een mixje van grijs.



Op dit gedeelte van de baan zitter er drie tunnelingangen boven elkaar, dat ziet er niet uit. De aanblik van de tunnelingang moest worden gecamoufleerd terwijl ik nog wel zicht wilde houden op de rijdende trein op dat spoor. Van satéprikkers, stokjes en ijsland mos een groepje hoge bomen langs het spoor gezet. Doel bereikt.



Nu de bovenste tunnel nog wat bewerken met klei en verf want dat is nog steeds een soort van garagedeur.

Re: Gotthard - Tunnelbouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Gotthard - Tunnelbouw
Hallo Henk,

Jij en ik hebben een compleet verschillende manier van bouwen! Ik vindt het geweldig mooi hoe jij met basic materialen zo'n resultaat te voorschijn tovert! Ga zo door, jouw enthousiasme straalt er van af.  :thumbup: