Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Gotthard - Automatisch rijden
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Gotthard - Automatisch rijden
Mooi joh, dat koploper goed werkt bij je. Je zegt dat er nu drie treinen automatisch rijden. Wat is je maximum aantal dat er zou kunnen rijden?
Re: Gotthard - Automatisch rijden
Hoi Henk,
Prachtige baan vind ik dit. :-)
Het landschap is zeer goed getroffen en de eigen gemaakte gebouwen zijn uniek.
Je hebt er echt iets bijzonders van gemaakt.

  Gr. Leo
Re: Gotthard - Automatisch rijden
Mocht je je Ledparren wel via DMX willen aansturen : Chamsys Dongle kost ongeveer 15 euro.
Software is gratis.
Fadertje bewegen op je scherm is toch makkelijker als dipswitches omgooien.  :D

Robin
Re: Gotthard - Automatisch rijden
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gotthard - Automatisch rijden
Citaat van: Maarten Marklin op zondag 05 februari 2017, 22:14:35
Je zegt dat er nu drie treinen automatisch rijden. Wat is je maximum aantal dat er zou kunnen rijden?

Dat wordt bepaald door:
- de grootte van de baan
- het aantal beschikbare loks (als je maar drie loks hebt wordt het lastig om met meer te rijden  :P)
- het beschikbare vermogen van de centrale en de eventueel aanwezige boosters.
- andere stroomverbruikers zoals verlichting in rijtuigen
- hebben wisseldecoders, seindecoders, ed. een eigen voeding (of niet).

(Andere) Henk
Re: Gotthard - Automatisch rijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Automatisch rijden
Zo,n DMX dongeltje heb ik binnenkort over Henk, en ik woon net ver bij jou vandaan  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard - Automatisch rijden
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Automatisch rijden
@Maarten: Er zijn 10 stationssporen dus 10 treinen zou prima moeten kunnen. Meer ook wel want de baan is vrij lang dus er kunnen we ook onderweg zijn. Blijft voor mij een beetje theoretisch want ik heb maar 6 locs :). Ik hoop nog weleens uit te breiden maar eerst maar eens voor elkaar krijgen dat alles goed werkt.
@Lee: dank! het is nog lang niet af.
@Robin: goed idee van die dongel!
@Henk: inderdaad zijn dat allemaal variabelen die mede bepalen hoeveel locs kunnen rijden.
@Peter: nou als je die dongel over hebt, ik heb wel interesse. Software is te downloaden neem ik aan? Stuur maar een PB als je wilt.
Re: Gotthard - Automatisch rijden
Hallo Henk,

Ben op de achtergrond in stilte van je baan aan het genieten.

En het is misschien al te laat en heb je een andere oplossing/foto gevonden.

Maar in Juni ga ik naar Zwitserland en met een van mijn motor toertochten kom ik langs de Biaschina.
Zit je nog verlegen om een foto van het tunnelportaal ?
Zo ja, dan wil ik daar wel kijken of ik er een kiekje van gemaakt krijg.

Mvgr en succes verder met je baan.

Jos
Re: Gotthard - Automatisch rijden
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Automatisch rijden
@Jos: Leuk dat je die toertocht gaat doen! Als het lukt om die foto te maken zou dat leuk zijn. Ik heb zeker belangstelling voor detailfoto's van tunnelportalen en ander leuke baandetails. Ik ben nog steeds aan het bouwen "in grote lijnen", naarmate ik verder kom met bouwen wordt het ook steeds gedetailleerder is het plan.

Voorlopig ben ik nog druk om alles goed automatisch te laten rijden. Met hulp van een koploper-expert is het inmiddels gelukt de besturing goed in te regelen. Hierbij twee methoden toegepast:
1) de opeenvolgende baanvakken (waar geen wissels tussen zitten om een ander spoor te kiezen) met een tweerichtingsgroep ingesteld. Locs kunnen dan niet elkaar tegemoet rijden maar mogen alleen achter elkaar aan rijden.
2) Zwitsers treinverkeer rijdt links. Een stopverbod ingesteld op het tegenspoor van 19 naar 58, en van 59 naar 18. Op de stations mag wel worden gestopt.
In de demostand lijkt dit goed te werken!

In de praktijk is het nog wat lastiger. Nog te maken met een wissel die onbetrouwbaar is en ook de locs zijn wat vuil waardoor het allemaal niet lekker loopt. Het blijft een geworstel hoor om het goed werkend te krijgen.
Re: Gotthard - Automatisch rijden
Hallo Henk,

Ben op eigen gelegenheid op vakantie.
Niet met een motorclub of zo. ( Dus niemand die op mij hoeft te wachten als ik foto's maak ).
Als je specifieke wensen hebt dan hoor ik het graag.
Ben een week in Graubünden, en een week in Wallis.

Jos
Gotthard - Automatisch rijden werkt
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Automatisch rijden werkt
Koploper nu goed ingesteld. Nog wat sleutelen aan de kans dat vaker het linkerspoor wordt gekozen want de Zwitsers rijden links. Inmiddels durf ik het ook aan om met een sleep wagons te rijden. Het gaat steeds een stukje beter, toch is het automatisch rijden nog steeds 'wachten tot het fout gaat'. Niettemin een mooie mijlpaal bereikt dat het nu functioneert!


Re: Gotthard - Automatisch rijden werkt
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Gotthard - Automatisch rijden werkt
Hallo Henk,

ik heb genoten van het filmpje, leuk dat het werkt zoals jij verwacht had hoop ik toch,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Gotthard - Automatisch rijden werkt
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Gotthard - Automatisch rijden werkt
Citeerautomatisch rijden nog steeds 'wachten tot het fout gaat'. Niettemin een mooie mijlpaal bereikt dat het nu functioneert!
@Henk,  dat gevoel hebben meer mensen hoor  :P en dat vervaagt wel naar verloop van tijd als alles lekker rijdt.

nog niet eerder je baan gezien en ondanks dat "zwitsers rijden"  niet echt m'n "ding" is, genoten van je film en van de baan . :thumbup:

Re: Gotthard - Automatisch rijden werkt
mooi filmpje!  :thumbup:
Proficiat met de vordering!
Re: Gotthard - Automatisch rijden werkt
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Automatisch rijden werkt
Hoi Henk,

Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag  :)

Net je filmpje bekeken, fijn dat het steeds beter gaat rijden, mijn ervaring is dat het wel een tijdje kan duren voordat een koploper baan helemaal naar je zin rijd.
Steeds wat kleine aanpassingen en je zult zien dan het nog veel mooier kan.
Dan bedoel ik bv optrekken en afremmen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard - Automatisch rijden werkt
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Automatisch rijden werkt

Nog vele goede en gezonde jaren gewenst, Henk !

En dat er nog veel mooie filmpjes gemaakt mogen worden  :P

Grtz Tony
Re: Gotthard - Automatisch rijden werkt
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Automatisch rijden werkt
Dag Henk.

Dubbel gefeliciteerd met beide mijlpalen :lol:
Je hebt een fraaie film in elkaar gezet :thumbup:

Groeten en felicitaties,

Erik.
Gotthard - Noodstopknop
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Noodstopknop
Dank voor de felicitaties!

Vandaag een leuke gadget gemonteerd. Een noodknop. Als de treinen dreigen te botsen kan ik met één druk op de knop de boel stil leggen. De knop is afkomstig van een oude machine en kan 380V schakelen, dus een signaal van een railcontact zal ook wel gaan. In dit geval is het idee dat de knop een terugmelder activeert zodat Koploper een noodstop signaal krijgt. Ik had er alleen niet bij nagedacht dat deze knop een breekcontact teweeg brengt terwijl een terugmelder een maakcontact is. Ik moet dus nog iets bouwen met een relais er tussen om de functie in feite om te keren.


Re: Gotthard - Noodstopknop
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Noodstopknop
Tja, een noodstop is fail-safe Henk :wink:
Je kunt er meerdere in serie achter elkaar zetten op een vaste spanning met
een relais en dan van het realais een gewenst contact je digi-dinges invoeren  :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Noodstopknop
Henk,

Je kunt ook in koploper de functie van je meldcontact inverteren.
Je maakt dan pas een melding op het moment dat je verbreekt,precies wat je rode puist doet.

Maar meestal zitten er twee schakelcontactjes in zo een noodstop. Een maak en een verbreek.
Dus je zou eventueel een ander contactje kunnen kopen en plaatsen.

Robin
Re: Gotthard - Noodstopknop
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Noodstopknop
Hoi Henk,

Op zich wel leuk zo,n knop maar in koploper kun je spookmeldingen aanzetten en dat zet koploper de baan stil als er een melder getriggerd wordt die hij niet verwacht.

Wil je de knop wel gebruiken dan kun je ook een actie maken dat er een noodstop geactiveerd moet worden als de terugmelder niet actief is.

( ik Zie dat Robin me net voor is )


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard - Noodstopknop
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Noodstopknop
Inderdaad biedt Koploper gewoon een instelling om het meldcontact te inverteren :)  dus de hardwarematige oplossing hoeft niet eens. Het werkt zo ook!
Met de instellingen voor de spookmeldingen ga ik nog weleens aan de slag.
Gotthard - ATF
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - ATF
Ondanks het vele poetsen lukte het nog niet om de treinen probleemloos te laten rijden. Ook na reiniging van de locs gebeurde het nog regelmatig dat ze toch niet goed contact maakten en stil bleven staan, en uiteraard altijd op plaatsen waar je er moeilijk bij kunt. Vooral het Gotthardstation gaf de nodige haperingen.

Na de verhalen over het toepassen van ATF (Automatic Transmision Fluid), versnellingsbakolie, heb ik die ook maar eens aangeschaft. Via internet, geleverd met een gratis pin up poster! Je maakt wat mee in deze hobby...

Ik heb een stukje keukenrol op de kop van een latje bevestigt met een elastiek. Daar wat olie op gedaan en dan over de railstaven gaan. Een handige manier omdat het latje de railstaaf volgt en je niet voortdurend blijft haken langs de puntcontacten. Hiermee dus een superdun laagje ATF op de baan aangebracht. En inderdaad de locs rijden beter over de baan!



Het lijkt er op dat de olie ook een reinigende werking heeft. De keukenrol liet flinke zwarte strepen zien van de railstaven. Daarom ook op andere plaatsen de olie opgebracht. Soms ook teveel olie met als gevolg dat de wielen van de loc staan te slippen en deze dus niet meer vooruit komt. Met name op stijgende trajecten problematisch. De olie daar weer verwijdert met de bekende reinigingsolie SR24.



De ervaringen met ATF zijn positief! Het lijkt er op dat alles nu toch lekkerder rijdt en beter contact maakt. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de wielen nu gewoon makkelijker draaien maar soms ook slippen op de rails. Dus op plaatsen waar de loc normaal gesproken hapert zit nu een oliefilm op de rails en zou het kunnen zijn dat de wielen in feite iets doorslippen en dat het effect daarvan is dat er uiteindelijk wel meer stroomcontact is en de loc voor het oog soepel voortbeweegt. Hoe het ook zij, het resultaat telt.
Re: Gotthard - ATF
Lid sinds: 2016

online
Re: Gotthard - ATF
Henk,
Het lijkt erop dat je te kwistig bent geweest. Een druppel volstaat voor de hele... Vaat, nee, Eh, wisselstraat.
ATF hoeft maar om de paar meter met een wattenstaafje over een lengte van 2 of 3 cm aangebracht te worden. De wielen van de passerende treinen doen de rest. Na een paar rondjes zit er een heel dunne film op de spoorstaven.
Misschien lukt het met een droog keukenpapiertje weer wat op te  'vegen'.
En anders met wasbenzine aan de slag. Als alles schoon is, kun je dan weer een heel klein beetje ATF aanbrengen, op de manier zoals ik beschreef. Je hebt nog genoeg over denk ik. ;)
En hang je die poster nog op het forum?

Groet,

Peter

Re: Gotthard - ATF
Jørg
gast

Re: Gotthard - ATF
-Henk:
Het aanbrengen van ATF mag in zeer kleinen hoeveelheden gedaan worden, ik doe een drupje op een wattenstaafje en dan smeer ik er mee over de rails, daarna ga ik er nog eens met een keukentissue over, om het teveel aan ATF weg te nemen.
Het lijkt me dat je een bus van x liter gekocht hebt, daar kom je voor deze toepassing een kleine 10.000 jaar mee rond,  >:-D
Re: Gotthard - ATF
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gotthard - ATF
En om je puko's mooi in de ATF te krijgen is het makkelijkste om de slepers een likje te geven.
Ik geef ze een lik met een nat wattenstaafje en poets ze vervolgens droog met de andere kant van dat stokje.
Na een paar rondjes zie je dat eerdere ingebakken zwarte pitjes en plekken op de sleper langzaam verdwijnen.
Re: Gotthard - ATF
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Gotthard - ATF
Ik ga ATF ook eens proberen. Flesje van Rail meegenomen, ze stonden op de stand van itrain.
Re: Gotthard - ATF
Lid sinds: 2006

offline
Re: Gotthard - ATF
Ik denk dat je bij een autodealer voordeliger uit bent.
Re: Gotthard - ATF
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Gotthard - ATF
Een investering van 2,50 euries voor al mijn nog te maken toekomstige banen lijkt me niet teveel. B)
Re: Gotthard - ATF
Jørg
gast

Re: Gotthard - ATF
Flesje 20 ml bij mijn dealer GRATIS.  >:-D
Re: Gotthard - ATF
Martijn
gast

Re: Gotthard - ATF
sinds een jaar gebruik ik ook ATF op de baan. Na reinigen met wasbenzine destijds zoals sommigen hierboven ook doen, met een wattenstaafje op één plek van de baan een paar cm. ingestreken en sinds dien nog niet weer. Geen contactproblemen gehad sindsdien. ATF op de sleper heb ik nog niet geprobeerd. Bij steigende baandelen heb ik wel eens slippende locs gehad, dus je gebruikt al heel snel te veel ATF.

Ik ben er eigenlijk wel positief over. Het lijkt de rails idd. Te reinigen.
Re: Gotthard - ATF
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - ATF
Wat ik heb gedaan
Een oude lima reinigings wagen het blok eronder uit
Vilt eraf,en een stukje spijker broek erop
Daar wat ATFop smeren en rond rijden
Ik rijd wel 2 rail,maar de rail is brand schoon ,geen contact problemen meer en er komt niet te veel op de baan
Ook op hellingen zal na een paar ronden niets meer slippen
Re: Gotthard - ATF
Stijn Laceur
gast

Re: Gotthard - ATF
Even zitten googelen op ATF, gezien jullie lovende commentaren hier, en je vindt wel wat verschillende merken, is dat allemaal hetzelfde product?
Of is er een bepaalde ATF nodig?
Re: Gotthard - ATF
Jørg
gast

Re: Gotthard - ATF
-Stijn:
Neen er zal niet veel verschil in de samenstelling zijn, buiten dat de verpakking anders is.
Ga gewoon naar je autodealer met een klein busje en die zal het wel voor je vullen.
Re: Gotthard - ATF
Stijn Laceur
gast

Re: Gotthard - ATF
 :thumbup: :D
Re: Gotthard - ATF
Lid sinds: 2016

offline
Re: Gotthard - ATF
Stijn breng volgende week maar een potje mee . Hier in de garage op de kaai staat het in een groot vat. Ik "tank" wel een liter of twee . Dikwijls voor ander gegadigden .

MVG Michel
Re: Gotthard - ATF
Lid sinds: 2012

offline
Re: Gotthard - ATF
ATF inderdaad heel spaarzaam gebruiken !   Watten staafje en om de 10 meter rail even licht aanstippen !  Is meer dan voldoende.  Wielen doen de rest .
Rij 2 rail en zowel bij analoog als digitaal gebruik  rijdt alles heerlijk soepel en zonder problemen en heb toch een aardig metertje liggen. 
Gun het wel even de tijd om ingereden te worden  ;)
Peter
Re: Gotthard - ATF
Stijn Laceur
gast

Re: Gotthard - ATF
 :thumbup: Michel, zal ik zeker doen!
Gotthard - Station Locarno
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Station Locarno
Na alle werkzaamheden rondom het automatisch rijden wordt het weer hoog tijd voor een knutselproject: station Locarno.



Heb al een tijdje zitten studeren hoe ik dit in model na kan bouwen. Ramen en versieringen zijn niet eenvoudig na te maken. Uiteindelijk mijn toevlucht genomen tot de bouwonderdelen van Auhagen  nummer 48651 met antieke kozijnen. 4 setjes nodig.

Een uitgebreide puzzel met onderdelen om te kijken hoe ik het station in model kan vangen.



Het vergt een paar uur snijwerk om de boel passend te maken voor mijn doel.



Nu alles in de juiste kleur zien te krijgen. Eigenlijk zou je dit met een airbrush moeten doen denk ik maar die heb ik niet. Gewoon acrylverf met een drupje wasmiddel en lekker dun.
De grijze onderdelen gingen makkelijk maar de gele kleur bleef doorschijnen. Die daarom de tweede keer grijs gemaakt en vervolgens weer met wit er over. Dat werkte goed. Uiteindelijk de boel met zwart water wheateren zodat het reliëf en structuur weer goed zichtbaar is.



Van karton het gebouw gemaakt en alle onderdelen uitleggen om te kijken of het klopt. De maten van het gebouw laat ik een beetje afhangen van de onderdelen en ik heb rekening te houden met een oppervlakte van 45 cm breed en 10 cm diep.



De openingen voor de ramen uitgesneden en dan het model eerst maar eens in elkaar lijmen.



En dan in de juiste volgorde werken. Eerst de muren schilderen en dan pas de kozijnen er op lijmen. De kozijnen camoufleren prachtig de foutjes in het snijwerk.

Het is nog niet af. Achter de buitenkozijnen komen nog raamstijlen en uiteraard glas. Ik weet nog niet wat ik met eventuele deco's zal doen achter de ramen. De hoeken kan ik denk ik wel afwerken met een regenpijp. Tot zover het eerste resultaat.








Re: Gotthard - Station Locarno
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Station Locarno
Mooi gedaan Henk. :)
Komt goed overeen met het echte station. :thumbup:
Re: Gotthard - Station Locarno
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Station Locarno
Dag Henk.

Een project om van te watertanden :thumbup: :thumbup:
De Auhagen kozijnen heb je mooi om weten te bouwen tot wat je nodig hebt.
Al enig idee hoe je de hoeken van de ornamenten gaat afmaken?

De kleurstelling wijkt ietwat af van het origineel - dat kan vertekening van de foto zijn,
maar ik vind die wel mooier en wat meer sprekender dan het origineel! :wink:
De hoeken van het gebouw verdienen eigenlijk wel dezelfde aandacht als het kozijnwerk ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Station Locarno
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Station Locarno

Vol bewondering naar je verrichtingen gekeken, Henk !

Smulfactor 10 !  :P

Iedereen, die zelf weleens wat in elkaar knutst, weet wat voor karwei het is......
Jij doet het met een schijnbaar gemak en uit de losse pols, lijkt het wel.

Het resultaat is telkens smashing  :thumbup:
Niet perfect, maar heel geloofwaardig en sfeervol.

Nu zijn veren zijn even op  :D

Grtz Tony
Re: Gotthard - Station Locarno
-Henk:
Schitterende bouwkunsten, zoals Tony hiervoor zeeker smulfactor 10+,  :thumbup:
Re: Gotthard - Station Locarno
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Station Locarno
Dank reageerders :)  De bouw is nog in volle gang!

Ik heb al enige jaren enkele dakplaten liggen (ook Auhagen) en dit gebouw vind ik waardig genoeg om ze nu maar eens te gebruiken. Het pyramidedak leverde nog enige meetkundige hoofdbrekens. Gelukkig brengt een malletje van karton je ook naar de juiste maatvoering.



De hoeken van de ornamenten heb ik met DAS-klei bewerkt. Zo kon ik de kieren en de mislukte verstekhoek mooi corrigeren. Die truc moet ik onthouden, werkt goed!



De venster nu aan de binnenzijde voorzien van kozijnen. Daarmee oogt het alweer iets meer af. Ik had niet het juiste materiaal voor het balkon hekdus daar maar wat geïmproviseerd. En de moderne aanbouw is nog in aanbouw haha.



De volgende ronde onder andere de daken op kleur schilderen. Het resultaat tot nu toe:

Re: Gotthard - Station Locarno
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Station Locarno
Knap stukje bouwkunde Henk, dat puntdak zal wel een uitdaging geweest zijn maar dat is jou prima gelukt  :thumbup: :thumbup:

Ben je al aan het testen geweest met je DMX aansturing.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard - Station Locarno
Hallo Henk,
Het station wordt weer een herkenbare aanwinst op je baan. Het stap voor stap delen van de bouw is zeer leerzaam.
Alleen ik begrijp de toepassing van klei bij het dak nog niet.
Groet, erik
Re: Gotthard - Station Locarno
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Station Locarno
@Peter: Nou, de DMX software vraagt nog wel enige studie...
@Erik: De klei heb ik gebruikt om het ontbrekende plastic op de hoeken van het dak op te vullen. Op foto 8 zie je dat de ornamenten niet mooi aansluiten. Op de laatste foto's van het dak zie je dat de daklijsten mooi aansluiten.
Re: Gotthard - Station Locarno
Wat een mooi gebouw gaat het worden.

Volgens mij moet er straks contact gezocht worden met de bestuurders in Locarno, zodat ze het bestaande gebouw aan kunnen passen naar dit mooie exemplaar.

Ik blijf het volgen, wat een mooi project, voor op een mooie baan.

Groetjes Wim
Gotthard - Plaatsen station Locarno
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Plaatsen station Locarno
Het station weer verder afgewerkt. De moderne uitbouw en de serre aangebracht. Eigenlijk jammer van het authentieke gebouw dat ze dit hebben gedaan. Niet helemaal waarheidsgetrouw nagemaakt vanwege ruimtegebrek en mijn eigen overwegingen om het model wat beter over te laten komen. De daken zijn antraciet grijs geschilderd, de rolluiken gemaakt van een tie wrap, vensters van doorzichtig verpakkingsmateriaal en vitrage van keukenrol. De binnenkant waar nodig ook voorzien van zwart karton om lichtlekkage tegen te gaan. Het gebouw uitgerust met LED-verlichting maar die is nog niet aangesloten want ik ben de omgeving nog aan het bouwen dus moet het station aan de kant.





Met de printer de aanduidingen voor de loketten gemaakt en het stationsbord SBB CFF FFS. Het stationsbord heb ik op een transparant stukje plastic geplakt wat verlicht moet worden.



Vanwege ruimtegebrek kwamen de sporen met de stootblokken niet mooi uit vond ik. Daarom maak ik nu een "stenen" wal die gaat dienen als looproute naar de perrons. Daarmee wordt ook de hoge muur er achter wat weggewerkt. Een stukje fantasie om dat voor het nabootsen van de werkelijkheid geen ruimte is.



De stenen muur langs de autoweg ziet er op de foto van dichtbij niet heel fraai uit maar dat valt in het echt best mee.



Het betonnen tunnelportaal is ook fantasie en noodgedwongen toegepast vanwege ruimtegebrek.



De weg omhoog langs het station bestaat wel in werkelijkheid met mooie cypressen er langs. Als je daar omhoog rijdt kom je langs een kerk. Het plan is daar een variant op te maken met de kerk San Nicolao die eigenlijk is gesitueerd in Giornico maar eenzelfde bouwstijl heeft. Er is maar weinig oppervlakte dus eerst maar eens een kartonnen probeersel gemaakt om te kijken of dat een beetje in verhouding valt te maken. Ik teken dit soort dingen altijd na op de gok vanaf een foto. De schuinte van het dak kwam uit op een 3-4-5-driehoek dus dat is makkelijk meten. Er moet nog een kerktoren op en er moet nog een ronding aan de achterkant komen.



En even testen of de auto's er wel langs kunnen.

Re: Gotthard - Plaatsen station Locarno
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Plaatsen station Locarno
Je hebt weer bergen verzet Henk   :thumbup: :thumbup:
Dat er een stuk fantasie bij komt kijken is toch helemaal niet erg, als het maar bij de rest past dan is het toch goed.

Wat is de uitdaging met de DMX software?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard - Plaatsen station Locarno
Henk
Als ik een opzetje van je dmxsoftware moet programmeren stuur je maar een pb met de gegevens.

Mvg Robin