Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Gotthard - The End
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 29   Omlaag

Auteur Topic: Gotthard - The End  (gelezen 213634 keer)

joewy71

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • diorama pruts&ergnis
Re: Gotthard - Filmpje!
« Reactie #800 Gepost op: zondag 08 januari 2017, 22:11:26 »

Leuk filmpje   :thumbup:
Gelogd
mvg Johan

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Gotthard - Filmpje!
« Reactie #801 Gepost op: zondag 08 januari 2017, 23:27:51 »


Dat was het poetsen meer dan waard, Henk  :thumbup:

Grtz Tony
Gelogd
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

Jongslog

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Gotthard - Rohrbachbrücke prototyping deel 2
« Reactie #802 Gepost op: dinsdag 10 januari 2017, 20:58:35 »

Met het rijden, en ja er moet nog meer gepoetst worden denk ik, ben ik ondertussen nog wat aan het kijken en proberen hoe ik de tunnelbrug kan realiseren.

Hoewel Tony feitelijk gelijk heeft dat de tunnelbrug niet echt een functie heeft omdat er geen grote lawineberg achter en boven zit trek ik mij daar niets van aan. Want ja als we bij de feiten moeten blijven kunnen we wel ophouden met deze hobby. Dichterlijke vrijheid spreekt mij wel aan dus ik wil toch kijken of ik toch een impressie van de echte Rohrbachbrücke kan maken met de wijzigingen zoals Erik die grotendeels al beschrijft.

De tunnelbuis heb ik iets meer buis gemaakt door deze wat ronder en minder hoog te maken. Een beetje overdrijving dus ten opzichte van de werkelijkheid. Het plankje wat er nu onder zit moet verdwijnen. Dat wordt een dunner plaatje voor de rails ter ondersteuning waar de tunnel dan overheen valt. Links komt nog de Naxberg waar de tunnel in verdwijnt. Het tunneldakmoet ik nog doen maar maak ik niet over de volle breedte en de achterkant blijft gewoon open. Als kijker zie je dat namelijk niet en het oogt beter, de tunnel lijkt smaller. En als de achterkant open is kan ik er nog bij in geval van een ontsporing. Het groen er omheen moet al het gesjoemel verhullen. De tunnel ga ik bewerken met plamuur om het een betonnen constructie te laten lijken.



De tunnelbrug verdwijnt strakt in de Naxberg en de uitgang van de Naxbergtunnel is aan de zuidzijde een soort portaal. Daar is niet heel veel ruimte voor maar dat vind ik gewoon leuk om te maken. Nu provisorisch met wat plankjes neergezet.

Gelogd

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Gotthard - Rohrbachbrücke prototyping deel 2
« Reactie #803 Gepost op: woensdag 11 januari 2017, 15:15:37 »


Dat gaat weer helemaal goed komen, Henk  :thumbup:

Grtz Tony
Gelogd
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

GWS

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2013
  • Jong blijven om ouder worden niet op te merken!
Re: Gotthard - Rohrbachbrücke prototyping deel 2
« Reactie #804 Gepost op: woensdag 11 januari 2017, 15:23:40 »

Eigen initiatief is bij elke modelbouwer aan de orde! Dus daarin hebt jij de volledige vrijheid alles op jouw eigen wijze in te vullen en invulling te geven. Die vrijheid is jou zeker gegund, want in de praktijk hebt jij al zitten kijken op de traject, waar jouw baan zou kunnen inpassen. Noem het maar een soort van 'dichterlijke vrijheid' (op de werkelijkheid geënt)!   8)  :thumbup: :thumbup:
Gelogd
Groetjes

Gerard W. Steenhoek

Jongslog

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Re: Gotthard - Rohrbachbrücke prototyping deel 2
« Reactie #805 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 22:58:18 »

Het tweede prototype lijkt mij een kanshebber dus ga ik hier op verder bouwen. Het kartonnen ding nu verder vastgelijmd en ingesmeerd met plamuur. Als het droog is nog iets bewerken met vijl en schuurpapier. Ik wil "de scherpe betonranden" zien te behouden. De tunnel heeft geen achterkant alleen bij het gedeelte met de open bogen. Ik dacht eerst een afneembaar ding te maken maar dit is makkelijker te maken en te monteren. Bij een ontsporing kan ik er dan toch bij. De lichten op de loc moeten dan uitgeschakeld in de tunnel anders val ik door de mand met mijn sjoemelbouw.

Gelogd

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
Re: Gotthard - Rohrbachbrücke prototyping deel 2
« Reactie #806 Gepost op: vrijdag 13 januari 2017, 10:33:00 »

Dag Henk.

Deze uitvoering ziet er nu al goed gelijkend uit :thumbup:
Wellicht kun je als lichtmasker aan de achterzijde een stuk doek gebruiken?

Groeten,

Erik.
Gelogd

          Topic index  → met foto's             Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

Jongslog

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Gotthard - Inbouw tunnelportaal Gotthard
« Reactie #807 Gepost op: zaterdag 14 januari 2017, 15:09:23 »

Zolang er nog geen bovenleiding is dient de rails mij vaak als werkbankje voor de materialen. Dat wordt nog wat met klussen als de baan verder af is en je niet meer in het wilde weg je spullen kwijt kunt... Vandaag de volgende klus: het tunnelportaal van de Gotthard verder ingebouwd.



Eerst met kippengaas en papier maché de berg dicht maken. Ik was niet tevreden over de vorm van de berg dus ik heb de top aangepast. Hij is nu minder hoog en iets glooiender. Ik hoop een schildering met een vergezicht op de muur te kunnen maken voor de dieptewerking.



 In het echt zitten op de berg allerlei steunmuren. Zoveel ruimte heb ik niet dus het wordt weer een eigen impressie. Met het gipsmuurtje kan ik wel mooi de houten lat van het mangat camoufleren. Het krantenpapier wordt bedekt met Knauf gips. Als dit droog is heb je een rotsvast geheel.



Het gips heeft een nacht gedroogd maar is hier en daar nog niet volledig uitgehard. Daarom maak ik gebruik van een hele speciale soort die overschilderbaar is als ik het wil ;)
Ik begin met een lichtgrijze acrylverf van de Action. Wit met een beetje zwart. Ik voeg een beetje bruin toe omdat ik het grijs anders te hard en te koud vind ogen. De verf lekker dun zodat het makkelijk in alle kieren en sleuven loopt.



Dan over het grijs een beige zandkleur. De vorige grijskleur mengen met meer wit en een donkere okergeel.



Daarna het muurtje in een donkerbeige tint door iets meer bruin toe te voegen. Hier en daar veeg ik die tint ook op de rotsen zodat het ook lijkt of het lokale gesteente is gebruikt voor de muur. Vervolgens met zwart water er overheen waarbij alle sleuven een donkerder accent krijgen. En alles wat je vergeten bent en nog wit gips laat zien kun je meteen meepakken.



En dan een witte drybrush. Een grove kwast afgeveegd met wit. Dit magie! Ineens worden het rotsen.



Begroenen en besneeuwen. Donkergroen ijslands mos, hier en daar Heki-flor in een bruine tint, begrassen, en de sneeuw uit een voordeelzak die ik in het tuincentrum had gescoord. Dit hele proces ook toegepast op het onderste stuk van de berg die op het mangat komt. Ook een stuk zwart karton op de muur geplakt voor de inkijk in de tunnel.



En dan is dit het eindresultaat.


Gelogd

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Gotthard - Inbouw tunnelportaal Gotthard
« Reactie #808 Gepost op: zaterdag 14 januari 2017, 15:12:11 »


Mooi voor elkaar, Henk  :thumbup:
Gelogd
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

Stijn Laceur

  • Gast
Re: Gotthard - Inbouw tunnelportaal Gotthard
« Reactie #809 Gepost op: zaterdag 14 januari 2017, 15:25:50 »

leuk filmpje en al een aardige baan,
ik ga het hier volgen!
Gelogd

Hero

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Gotthard - Inbouw tunnelportaal Gotthard
« Reactie #810 Gepost op: zaterdag 14 januari 2017, 17:22:27 »

Incl. het dal aan de rechterzijde.  :thumbup:

Jammer dat het beekje er niet meer inpast.
Dat had de herkenbaar heid nog vergroot.

Mvg Robin

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
Re: Gotthard - Inbouw tunnelportaal Gotthard
« Reactie #811 Gepost op: zaterdag 14 januari 2017, 19:07:04 »

Dag Henk.

Een fraai stuk scenery is weer herrezen :thumbup: :thumbup:
Misschien is het een idee om mallen van flink dik karton
te maken, die je over de sporen kan leggen waarmee je
deze beschermt tegen alles wat je daar neer/oplegt?

Groeten,

Erik.
Gelogd

          Topic index  → met foto's             Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

Jongslog

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Gotthard - Inbouw Rohrbachbrücke en Naxbergtunnel
« Reactie #812 Gepost op: dinsdag 17 januari 2017, 22:54:41 »

De Rohrbachbrücke nog wat geschuurd en geverfd om deze vervolgens in te bouwen. Ik vind het nog wat slordig maar dit komt wel in de buurt bij mijn doel van de impressie van de werkelijkheid.





De tunnel verdwijnt in de Naxberg waarvoor ik hier eigenlijk geen ruimte heb. Maar toch een berg aangebracht om de afscheiding te maken met het station Göschenen. Het zuidelijke tunnelportaal van de Naxberg moet dan ook worden gemaakt. Met MDF-plankjes in ellkaar gezet en geplamuurd.



Met het jaartal. Het is een moderne betonconstructie.



En er zitten een soort betonnen H-balken in die ik het nagebootst met luciferhoutjes en roerstaafjes. Straks schilderen dan lijkt het heel wat.



En ingebouwd is dit het resultaat. De zijkant van de tunnel is dicht gemaakt met echte houten planken (roerstaafjes...)



Verder de rails afgeplakt en voorzien van ballast met aquariumgrind wat straks in een juiste kleur moet worden geschilderd of verder wordt bedekt met een fijnere ballast. Dit is even grote stappen snel thuis. De rails ligt op kurk en het nadeel is dat bij schilderen en lijmen de kurk alles opzuigt en verzadigd raakt. Hierdoor verdwijnt de dempende werking. Daarom alles afgeplakt met crepetape.







En tot slot een bergje zeeschuimbomen bewerkt met lijm en strooisel in herfstkleuren.


Gelogd

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
Re: Gotthard - Inbouw Rohrbachbrücke en Naxbergtunnel
« Reactie #813 Gepost op: woensdag 18 januari 2017, 08:32:38 »

Dag Henk.

Ik vind de Rohrbachbrücke uiteindelijk toch best goed gelukt :thumbup:
Misschien met wat zwarte wetwash en witgrijze drybrush nog wat highlighten?

En het Naxberg-portaal is helemaal geweldig :thumbup:
Met een minimum hoeveelheid materialen heb je een portaal gemaakt wat erg realistisch overkomt!
Maar ook hier zal je na het uitharden, met wat verf nog de 'betonlook' moeten creëren :wink:
Ik denk dat wanneer je de fijne details, zoals de zendmast, het hek en de afscherming
toevoegt, het geheel nog echter overkomt.

Edit: ter iNformatie en iNspiratie: bekijk dit topic eens en dit bijbehorende bijzondere .

Groeten,

Erik.
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 januari 2017, 08:56:25 door Nieuwenhuis »
Gelogd

          Topic index  → met foto's             Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Gotthard - Inbouw Rohrbachbrücke en Naxbergtunnel
« Reactie #814 Gepost op: woensdag 18 januari 2017, 09:06:39 »


Dat ziet er plausibel uit, Henk  :thumbup:

Voor het poten van de boompjes even de stammen bruin verven, scheelt een heleboel  ;)

Grtz Tony
Gelogd
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Gotthard - Inbouw Rohrbachbrücke en Naxbergtunnel
« Reactie #815 Gepost op: woensdag 18 januari 2017, 09:13:11 »

 @citaat Slechts weinig boomstammen zijn bruin van kleur ===> klik
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Jongslog

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Re: Gotthard - Inbouw Rohrbachbrücke en Naxbergtunnel
« Reactie #816 Gepost op: woensdag 18 januari 2017, 13:10:25 »

Dank Erik en Nobody voor de tips. Daar ga ik mee aan de slag.
Gelogd

Jongslog

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Gotthard - Fotoreportage
« Reactie #817 Gepost op: woensdag 18 januari 2017, 13:14:55 »

Een uitgebreide fotoreportage van de stand van zaken op mijn modelbaan. (Klik op de foto's voor een vergroting.)

Ik probeer eerst het geheel goed te ontwerpen. De nadere detaillering volgt later. Het doel was alle bruggen en tunnels langs het Gotthardtraject te realiseren. Dat is grotendeels gelukt in combinatie met een fatsoenlijk modellandschap en een redelijk complexe infrastructuur voor treinen en auto's. Ongelofelijk wat een hoeveelheid materiaal aan struikjes, boompjes en gras nodig is bij deze omvang van een treintafel (725x200cm).

Mijn doel is nu kijken, kijken en nog eens kijken of de opzet van dit "schilderij in ruwe verfstreken" nog verbetert kan worden. Geef gerust commentaar, ik hoop er mijn voordeel mee te doen. Hele ingrijpende veranderingen zoals het verleggen van rails ga ik niet meer doen. Maar in het landschap is met bergen en aankleding nog veel mogelijk.


Foto 1: Totaal links
De zuidkant van de Alpen; Ticino. Nog lang niet klaar. De infrastructuur voor het Faller Car System ligt er. Het station moet er nog komen evenals het oude stadscentrum van Locarno.
Het jaargetijde moet lente worden.


Foto 2: Totaal midden
Het schaduwstation is Erstfeld en Biasco/Bellinzona, Noord en Zuid tegelijk. Het is uiteindelijk een rondje om de kerk :)
Het jaargetijde moet herfst worden. Op de Gotthard is het al winter.


Foto 3: Totaal rechts
Centraal thema is hier de Kirche von Wassen. Vanuit de trein ziet men de kerktoren drie keer omdat de trein via keertunnnels op hoogte wordt gebracht. Op mijn treintafel zelfs vier keer omdat vanuit het schaduwstation eerst Amsteg in beeld komt met de enorme waterleidingbuizen voor de krachtcentrale.  Rechts de keertunnel bij Pfaffensprung.
Het jaargetijde moet zomer worden.


Foto 4: Obere, Mittlere, Untere Meienreussbrücke, Kirche von Wassen.
De kerk heb ik redelijk op H0 schaal gebouwd. In verhouding zijn landschap en bruggen dus veel te klein. Voorlopig laat ik het zo. De kerk opnieuw bouwen is een heel karwei.


Foto 5: Mittlere Meienreussbrücke


Foto 6: Meienreuss


Foto 7: Meienreuss


Foto 8: Obere Meienreussbrücke, Leggistein Kehrtunnel.

De berg verhult de klimspiraal. Bovenop de berg komt iets landelijks met boerderijen en Milka-koeien.


Foto 9: Combinatie van Meienkreuztunnel en Obere Entschigtal Galerie

Het kleine tunneltje is hier een behoorlijk consessie. De zichtbaarheid van de trein versus het doel om alle bruggen en tunnels in het Gotthardtraject te verwezelijken.


Foto 10: Kellerbachbrücke


Foto 11: Rohrbachbrücke
De tunnelbrug ligt nog niet recht, daar moet zeker nog wat aan gebeuren.


Foto 12: Station Göschenen


Foto 13: Station Göschenen
Helaas is het perrondak krom getrokken door het vocht van de verf. Dat moet nog een keer worden aangepakt.


Foto 14: Naxbergtunnel
De naaldbomen staan nog wat uit het lood. Daar moet ik vanaf de achterkant van bovenaf bij. Het is dan lastig te zien of ze goed recht staan.


Foto 15: Naxbergtunnel


Foto 16: Station Göschenen


Foto 17: Gotthardtunnel


Foto 19: Amsteg Kraftwerk, Bristentunnel, Chärstelenbachbrücke


Foto 20: Valle Leventina


Foto 21: Linksboven Stalvedrotunnel, Brücke. Midden Pardoreatunnel. Rechtsonder Prato Kehrtunnel.
Ook hier een consessie. Veel onderdelen op een te kleine ruimte. De autoweg heeft een wat knullig begin en eind. Er valt mee te leven. Ik probeer de aandacht af te leiden met andere scenerypunten.


Foto 22: Valle Leventina


Foto 23: Broscerinatunnel


Foto 24: Boven Stalvedrotunnel, Stalvedro Brücke. Midden Prato Kehrtunnel. Onder Polmengotunnel, Brücke


Foto 25: Valle Leventina


Foto 26: Valle Leventina


Foto 27: Pardoreatunnel


Foto 28: Valle Leventina


Foto 29: Stalvedrotunnel. Stalvedro Brücke. Onder Prato Kehrtunnel.


Foto 30: Biaschina


Foto 31: Biaschina
De weg ligt klaar voor het Faller Car System.


Foto 32: Staudamm Verzasca
Het gebouw van de elektriciteitscentrale staat niet op zijn plaats. Een leeg platform.


Foto 33: Locarno Madonna del Sasso
De verhoudingen zijn een beetje zoek met het enorme klooster. Maar het is een mooie blikvanger.
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 januari 2017, 16:45:21 door Jongslog »
Gelogd

Piwie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Gotthard - Fotoreportage
« Reactie #818 Gepost op: woensdag 18 januari 2017, 17:34:15 »

Prachtige foto reportage :thumbup: :thumbup:/

Gr.
Piwie.
Gelogd



Groeten uit Maastricht
Koploper, CS3, Littfinski boosters, BMND 16 bezetmelders

Volg hier mijn topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14339.0

GWS

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2013
  • Jong blijven om ouder worden niet op te merken!
Re: Gotthard - Fotoreportage
« Reactie #819 Gepost op: woensdag 18 januari 2017, 17:36:35 »

En daar sluit ik mij geheel bij aan!  :thumbup:
Gelogd
Groetjes

Gerard W. Steenhoek

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
Re: Gotthard - Fotoreportage
« Reactie #820 Gepost op: woensdag 18 januari 2017, 21:48:20 »

Dag Henk.

Da's een flinke fotoreportage :thumbup: en je vraagt om commentaar, maar ik geef enkel mijn mening :cool:

Ik zie een bouwdoos-huisje staan en ik kan mij voorstellen dat je die gebruikt om invulling te geven,
maar vervang deze, wanneer je er aan toe komt, alsjeblieft door een fraai zelf gebouwd exemplaar. :wink:
Dat past beter bij de rest van de baan: het is niet superstrak, maar dat geeft nu juist de charme er aan!

De eerste indruk van de gehele baan is als zo'n poster waarop overal wel wat te zien is en bijna ieder
'hoekje' wel gebruikt is om iets uit te beelden. Of misschien een betere vergelijking is: als een soort
Madurodam, waar alle bezienswaardigheden van een land, of in dit geval streek, in een vrij logische
opstelling tot elkaar gebracht zijn en waar treinen zich een weg door banen  :thumbup:

Over het kleurgebruik kan ik niet veel zeggen, want ik ben enigszins kleurenblind en foto's vertekenen.
Het aanwezige groen valt in 3 a 4 secties op te delen, wellicht wat mixen of in elkaar laten overlopen.

Dat kromgetrokken dak van het station zou ik juist zo laten, dat is nu net weer die charme wat een
bouwpakket nooit zou uitstralen, tenzij je er zelf niet content mee bent natuurlijk :roll:

Het is een modelbaan waar heel veel te zien is op een relatief compacte ruimte. Wanneer de treinen
wat langzamer dan 'normaal' er door rijden, zal dat beter overkomon t.a.v. de gemaakte afstanden.

Groeten,

Erik.
Gelogd

          Topic index  → met foto's             Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Gotthard - Fotoreportage
« Reactie #821 Gepost op: woensdag 18 januari 2017, 22:32:47 »

Mooie foto's van een mooie baan! Ik blijf het knap vinden dat je alles op schijnbaar eenvoudige wijze zelf bouwt en dat je het Gotthard-traject op zo'n kleine oppervlakte compleet weet uit te beelden. Natuurlijk moet je heel veel concessies doen, en toch blijft het herkenbaar! En nu je het aan het aankleden bent wordt de ruwbouw steeds mooier en geloofwaardiger. Het blijft natuurlijk lastig om de juiste schaalverhoudingen te kiezen, de zaken "verder weg" zou je graag wat kleiner maken om het gevoel van afstand te vergroten, de treinen die er doorheen rijden blijven echter gewoon H0...
Ik blijf dit topic volgen, en ben benieuwd hoe de baan en de scenery zich verder ontwikkeld, veel succes en bedankt voor het delen en de mooie foto's! :thumbup:
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Jørg

  • Gast
Re: Gotthard - Fotoreportage
« Reactie #822 Gepost op: woensdag 18 januari 2017, 23:21:33 »

-Henk:
Machtig mooi,  :thumbup:
Gelogd

Jongslog

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Re: Gotthard - Fotoreportage
« Reactie #823 Gepost op: donderdag 19 januari 2017, 19:02:57 »

Dank voor de reacties!
@Hanzi: het puzzelen met die schaalverhoudingen en iets laten lijken het overbodige weg te laten vind ik wel erg leuk. Maar het lukt niet altijd hoor. Vaak is gebrek aan tijd de meest beperkende factor :)
@Erik: dank voor je mening. De treinen rijden inderdaad vrij langzaam bij mij omdat ik dat veel mooier vind. Op video lijkt dat nog te hard te gaan. Het kromgetrokken dak komt wel een keer. Ik wil eerst verder met andere dingen.

Ik blijf nog even kijken of ik verbeteringen in de "ruimtelijke ordening" kan ontdekken en ondertussen poetsen we verder op de rails en probeer ik het automatisch rijden aan de gang te krijgen. Heb je bij het lezen en kijken hier nog tips, een mening, of zelfs kritiek het mag allemaal.
Gelogd

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Gotthard - Fotoreportage
« Reactie #824 Gepost op: vrijdag 20 januari 2017, 11:23:45 »


Hoi Henk,

Ik sluit me graag aan bij de commentaren hierboven.
Je eigen b(r)ouwsels geven het geheel een extra dimensie en geheel eigen sfeer en maken het bergsprookje compleet  :thumbup:

Ik heb een paar foto's van je geleend en er de virtuele winterschilder op losgelaten; hij heeft er op 2 foto's wat bergen bij geschilderd en op eentje de wand hemelsblauw en de "lijst" om je schaduwstation aan de kleur van je rotsen gemaakt ( ongeveer dan ). Hij heeft alleen maar naar het totaalplaatje gekeken.

Ter inspiratie  :P

Grtz Tony
Gelogd
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

Opazwitserland

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Swissmaniak...
Re: Gotthard - Fotoreportage
« Reactie #825 Gepost op: vrijdag 20 januari 2017, 21:24:12 »

Henk,
Dat is een hele baan aan het worden. Proficiat
Gelogd
Mijn baan zien? Klik >Baanontwerp Aigle
Zwitserse berggroeten
Paul Janssens

Jongslog

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Re: Gotthard - Fotoreportage
« Reactie #826 Gepost op: zaterdag 21 januari 2017, 16:52:02 »

@Tony: Dank voor de waardevolle suggesties.
Het zijn mooie ideeën voor verbetering van het berglandschap. Links lukt dat niet helemaal met het schuine dak maar is zeker een poging waard. En de berg in het midden vind ik zeker een goed plan dus daar ga ik nog wel mee aan de gang. De Gotthard moet natuurlijk wel de hoogste blijven.
Ik heb het plan om nog een achtergrondschildering te maken, dus nog wat spannender dan het blauw. Je ziet hiermee overigens wel heel goed wat de kleur van de achtergrond doet voor het geheel. En ik maar denken dat wit niet zo verkeerd was.
De kleur van de lijst zou kunnen. Nu matcht die met de rest van de witte meubels op zolder maar in grijs is het wel minder opvallend. Daar denk ik eens over.
Gelogd

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Gotthard - Fotoreportage
« Reactie #827 Gepost op: zaterdag 21 januari 2017, 21:58:50 »


Graag gedaan/meegedacht, Henk  ;)

Grtz Tony
Gelogd
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

peterke33

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Non mi importa di me
Re: Gotthard - Fotoreportage
« Reactie #828 Gepost op: zondag 22 januari 2017, 00:21:45 »

Henk

Heb even alles bij gelezen gekeken, en moet zeggen prachtig mooi gedaan allemaal.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gelogd

Jongslog

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Re: Gotthard - Fotoreportage
« Reactie #829 Gepost op: maandag 23 januari 2017, 22:25:42 »

Het blijft een uitdaging om alles nu feilloos te laten rijden.

Ondanks fanatiek poetsen blijven de locs op sommige stukken slecht rijden. Nog even geen idee hoe ik dat kan verhelpen. Het lijkt mij gebrek aan goede  massaverbinding terwijl de baan toch goed is voorzien van spanning zo ongeveer om de anderhalve meter.
Ontsporen gebeurde hier en daar ook. Dat heb ik nu weten te verhelpen. Met name stijgend in S-bochten is het allemaal kritisch met een sleep wagons. Een stukje kurk aan de buitenzijde van de bocht helpt gelukkig. Zelfs in model werkt verkanting :)
Wagons die loskoppelen is ook verholpen. Er mogen absoluut geen knikken in de baan zitten. En met al die hellingen en veranderingen in stijgingspercentage zijn er nogal wat kritische punten.
De hele baan weer op doorgangsbreedte getest want met scenerybouw steekt er soms toch iets teveel uit waardoor lange wagons te weinig ruimte hebben.
Ook de hoogte getest voor het kunnen rijden met bovenleiding en een uitgezette pantograaf. Op één punt dacht ik een mooie pantovanger te moeten maken omdat de doorrijhoogte te laag was maar ik kon een stuk wegzagen van de autoweg voor het Faller Car System die toch in de berg is verstopt. Daarmee voldoende hoogte.  De pantograaf wil ik met een touwtje vastzetten zodat deze niet tegen de bovenleiding komt en ik niet overal bovenleiding of pantovangers hoef te maken.
De Dremel met zaagblad biedt wel uitkomst. Op moeilijk bereikbare plaatsen kun je dan toch "zagen" en "vijlen" om bijvoorbeeld tunnelportalen te corrigeren. Het geeft wel veel stof dus de stofzuiger komt er ook aan te pas.

Al met nog steeds aan het testen. Geautomatiseerd rijden is dus nog niet echt aan de orde geweest vanwege de vele storingen. Met kleine stapjes komt dat moment wel steeds dichterbij. Ondanks alle verbeteringen rijdt het nog niet gegarandeerd goed. Ook dat is de hobby; geduld en blijven volhouden.




Gelogd

doef

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • herintreder
Re: Gotthard - Fotoreportage
« Reactie #830 Gepost op: maandag 23 januari 2017, 22:29:02 »

hele klus zo. Maar t gaat vast de moeite waard zijn! :thumbup:
Gelogd
tijdperk I, Baden/ Württemberg, K-rails, MSII
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=30335.0

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Gotthard - Fotoreportage
« Reactie #831 Gepost op: maandag 23 januari 2017, 23:51:10 »

Beste Henk,

Puntcontacten ook gepoetst?, daarna een stukje bevochtigen, dus niet nat maken, met ATF, werkt bij mij goed, ik denk dat de puntcontacten van gewoon ijzer zijn gemaakt en die gaan wat roesten, ATF zorgt er voor dat dat niet gebeurt.

Groet, Anne W

Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Gotthard - Fotoreportage
« Reactie #832 Gepost op: dinsdag 24 januari 2017, 00:00:58 »


Naast het rails en puco's poetsen, poets ik ook de wielen en de sleper met een railgum, Henk.
Kan net het (grote) verschil maken.

Van een railgum snij ik voor dat doel een stuk van ongeveer een centimeter breed, past het tussen de rails en voor de sleper tussen de wielen  ;)

Grtz Tony
Gelogd
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: Gotthard - Fotoreportage
« Reactie #833 Gepost op: dinsdag 24 januari 2017, 11:35:26 »

Het lijkt mij gebrek aan goede  massaverbinding terwijl de baan toch goed is voorzien van spanning zo ongeveer om de anderhalve meter.
Even testen met de multimeter of er spanning op staat.
Dan weet je of het vuil is of geen spanning.

(ook) Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Jongslog

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Re: Gotthard - Fotoreportage
« Reactie #834 Gepost op: woensdag 25 januari 2017, 20:20:35 »

Dank voor de tips. Ik poets de railstaven en puntcontacten met SR24. Dit is ook voor railreiniging maar als ik de verhalen lees over ATF lijkt dat een wonderolie dus misschien moet ik die maar aanschaffen. Ook gebruik ik een railgum als het sterk vervuild is. Tevens slepers en wielen onder handen genomen.

Wonderwel reden de locs vandaag iets beter. Zou de luchtvochtigheid van invloed zijn? De temperatuur is redelijk constant dus ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er hele grote verschillen optreden. In elk geval werd de baan nu afgelegd zonder hulp of duwtje!

Zelfs het rijden met de Lux railstofzuiger lukte nu wel. Die zuigt toch nog best wat fijn vuil op terwijl ik de baan wel gestofzuigd had. De koppelingen van die Lux wagon is helaas niet geweldig en de stofzuiger doet het ook niet constant. Dat zal dan toch met vuil te maken hebben waardoor er geen goed contact is.

We prutsen verder...
Gelogd

pjotterke

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Màrklin 6021 + Interface + Koploper + k-rail
Re: Gotthard - Fotoreportage
« Reactie #835 Gepost op: woensdag 25 januari 2017, 21:13:11 »

Henk

Op een aantal plaatsen (minder dan 5) dat bepaalde locs daar soms zomaar even stil gingen staan net zo plotseling als ze stil stonden gingen ze ook weer rijden. Puko's "ruw" gemaakt, rails gegomt, extra massa maar niks van dat alles hielp. Ook ik liet de lux zuiger daar regelmatig over heen rijden maar niks hielp.

Ik moet wel zeggen dat ik met k-rails rij dus of dit voor c-rail ook op gaat weet ik niet

De loc gepakt die er het meeste last van had en die heeeeeeel langzaam over het stuk laten rijden, op sommige plaatsen helemaal geen stroom, de verlichting gaat uit (???), een heeeeeeeel klein duwt en rijden weer terwijl een andere loc daar zonder horten en stoten over heen rijdt (ook als ie heeeeel langzaam rijdt), de stroomvoorziening moet dus goed zijn anders zou elke loc er last van moeten hebben.

Ik heb uit eindelijk de puko's met een klein tangetje a.h.w. iets omhoog getrokken 2, 3 of 4 op eenvolgende puko's waren voldoende en wonderwel de "stotter" trein rijdt nu zonder moeite over het stuk.

Het horten en stoten hoeft m.i. dan niet alleen maar te liggen aan onvoldoende massa, te weinig stroom en dergelijke, slecht contact tussen sleper en puko kan ook. In een plaatje (sorry ik ben niet zo goed met paint....) maar ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel

Peter
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 januari 2017, 21:17:00 door pjotterke »
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: Gotthard - Fotoreportage
« Reactie #836 Gepost op: donderdag 26 januari 2017, 11:19:37 »

Dit is ook voor railreiniging maar als ik de verhalen lees over ATF lijkt dat een wonderolie dus misschien moet ik die maar aanschaffen.
Ken je iemand die in een garage werkt? Zo ja, misschien kan die wat in een potje of flesje voor je meenemen.
Je gebruikt namelijk heel weinig; een wattenstaafje in de ATF dopen en een paar centimeter insmeren.

Ik heb uit eindelijk de puko's met een klein tangetje a.h.w. iets omhoog getrokken 2, 3 of 4 op eenvolgende puko's waren voldoende en wonderwel de "stotter" trein rijdt nu zonder moeite over het stuk.
 

Je zou toch verwachten dat de voorkant van de sleper naar beneden zou duiken en dan alsnog contact maken maar niet dus.
Een alternatief zou kunnen zijn om de voor- en achterkant van de sleper een weinig naar boven te buigen in de hoop dat ze alsnog gaan duiken.
Dit zou met name voor de moeilijk bereikbare plekken moeten kunnen werken.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Jongslog

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Gotthard - Automatisch niet rijden
« Reactie #837 Gepost op: zaterdag 28 januari 2017, 18:06:30 »

Al geruime tijd bezig om de locs en wagons goed te laten rijden over de baan. Na poetsbeurten en wat rondes met de LUX stofzuiger en slijper gaat alles steeds beter rijden. Die Lux-slijper doet volgens mij niet veel maar het lijkt heel wat. Voor de aanschafprijs moet het ook wel de suggestie wekken dat het werkt natuurlijk! (Ik heb de LUX wagens tweedehands gekocht dus zo duur was het nou ook weer niet.)

De volgende stap is het automatisch rijden. De terugmelders gecontroleerd. Dat lijkt allemaal goed en toch gaat het fout. Ik heb nog de oude S88 decoders die met een flatcable zijn verbonden. En daar zit het probleem. De connectors zijn onbetrouwbaar. Al een tijdje overwogen om de kabels er gewoon aan te solderen maar ik was nog huiverig voor mogelijke schade aan de elektronica. Maar met deze onbetrouwbare verbindingen heb ik er ook niets aan dus vandaag toch de moed opgevat. Het solderen ging vrij makkelijk, de connectorpinnen laten zich makkelijk solderen dus je hoeft de zaak niet al te heet te stoken. En daarna netjes isoleren met een krimpkousje. Het zit nu perfect en het werkt!





Nou ja het werkt. Het automatisch rijden lukt nog niet feilloos. Vermoedelijk nog slordigheidsfouten bij de configuratie van Koploper. Dus we blijven nog even bezig...
Gelogd

stafmarklin

  • Gast
Re: Gotthard - Automatisch niet rijden
« Reactie #838 Gepost op: zaterdag 28 januari 2017, 18:57:35 »

Henk, een prachtige baan met een mooi thema.
Gelogd

ikke650

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Geen brug is te ver.
    • Hembrug
Re: Gotthard - Automatisch niet rijden
« Reactie #839 Gepost op: zaterdag 28 januari 2017, 20:01:16 »

Hallo Henk,

Ziet er netjes uit.  :thumbup: :thumbup:
En nu nog alles goed werkend.

M.vr.gr. Erwin
Gelogd


Baanbouw met brug: Klikkie

Grootspoor: Klikkie

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Gotthard - Automatisch niet rijden
« Reactie #840 Gepost op: zaterdag 28 januari 2017, 23:47:19 »

Beste Henk,

Je had niet van die dikke draden hoeven te gebruiken om de eenheden door te lussen, er loopt bijna geen stroom.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Gotthard - Automatisch niet rijden
« Reactie #841 Gepost op: zondag 29 januari 2017, 01:33:15 »

dikke draden
Misschien had Henk maar 1 maat krimpkous in huis. Strumpfe Nummer 22.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

AlbertJan

  • Speciale Gast
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2006
Re: Gotthard - Automatisch niet rijden
« Reactie #842 Gepost op: zondag 29 januari 2017, 07:02:10 »

Hoi Henk.
Bijzonder leuk om jouw baan in steeds mooiere vorm te kunnen bewonderen.
De bergen, tunnels en bruggen worden steeds mooier en gaan ook steeds beter in het landschap passen.
De zelf gemaakte gebouwen vind ik prachtig en natuurlijk helemaal uniek.
Het klooster is misschien wel wat fors maar is bijzonder fraai en zeker een prachtige blikvanger! :thumbup:

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Gelogd
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Gotthard - Automatisch niet rijden
« Reactie #843 Gepost op: zondag 29 januari 2017, 09:37:16 »

Hoi Henk,

Dit is een prima oplossing zo, zelf had ik de connectoren met hete lijm gefixeerd.
Het  fijn afstellen van koploper kost een redelijke tijd, zelf pas ik steeds een dingetje aan en ga dan weer rijden en kijken wat er gebeurd.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Jongslog

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Gotthard - Koploper perikelen
« Reactie #844 Gepost op: zondag 29 januari 2017, 17:51:00 »

De tekening van de baan ziet er niet heel mooi uit maar is voor mij wel praktisch om te snappen en te zien wat er gebeurt. Maar ik snap het niet of zie het niet helemaal.

Bij het automatisch rijden doet zich een vreemde situatie voor. De route van blok 24>26>28 of de route 25>26>28 gaat fout. De loc passeert blok 26 (blok/lijn is rood) en gaat naar blok 28 (blok/lijn wordt blauw). Maar vervolgens gebeurt er niets, de loc rijdt verder maar blok 26 blijft rood en de loc wordt verder niet meer aangestuurd. De andere loc die ook automatisch rijdt gaat wel keurig door.

Alle baanvakken getest en gecontroleerd of de bezetmeldpunten overeen komen met de werkelijkheid. Dat is volgens mij wel het geval. De nummering is wat vreemd maar dat komt door wat aanpassingen op mijn oorspronkelijke nummerplan.

Automatisch rijden gaat verder wel goed. Ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd. Het koploperbestand is bijgevoegd.

Gelogd

KdeB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Geen reactie is ook een reactie
Re: Gotthard - Koploper perikelen
« Reactie #845 Gepost op: zondag 29 januari 2017, 18:24:51 »

Henk

Wisselstraat blok 25>26 wissel 32 niet geselecteerd.

Groet
Koos
Gelogd
Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis
Marklin-Roco, C rails, Ecos 2, Koploper, Win XP

wissels

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re: Gotthard - Koploper perikelen
« Reactie #846 Gepost op: zondag 29 januari 2017, 21:04:00 »

Hallo,

een vinkje vergeten bij keer loc in blok 26, vermoedelijk heeft koploper de trein naar blok 24 gestuurd, echter omdat de keeropdracht ontbreekt komt de trein in blok 28 terecht en heb je een runaway train,

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

nero

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Gotthard - Koploper perikelen
« Reactie #847 Gepost op: zondag 29 januari 2017, 21:49:37 »

Blok 24>26>28 OK
Maar 25 >26>28 Kan in (aanmaken)Blokken denk ik niet verbonden zijn (lijn van naar ) ,en daardoor niet werken
Vergeet ook niet de bezetmelders in de juiste volgorde aan te geven in verwachte bezetmelders, en de stop plaats


























 












« Laatst bewerkt op: zondag 29 januari 2017, 21:51:48 door nero »
Gelogd

Jongslog

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Re: Gotthard - Koploper perikelen
« Reactie #848 Gepost op: maandag 30 januari 2017, 21:47:34 »

Dank voor de hulp. Ik denk dat de situatie die Walter beschrijft inderdaad optrad. Met jullie opmerkingen heb ik meteen nog meer fouten ontdekt die ik kon herstellen.

Wat verder een probleem blijkt te zijn is dat de wissels niet betrouwbaar genoeg schakelen. Het forum staat vol met de verhalen over de wisselaandrijvingen type 74490 en het "molesteren" van de afschakeling. Nu heb ik dat ook bij de wissels van het type 74491 gedaan. Ik blijf het toch schandalig vinden dat die wissels met lantaarn, decoder en verlichting zo duur zijn en toch niet betrouwbaar functioneren.
Gelogd

Jongslog

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Gotthard - Automatisch rijden
« Reactie #849 Gepost op: zondag 05 februari 2017, 21:36:02 »

De vorige post had beter 'Märklin-wissels perikelen' kunnen heten. Nog 4 wissels moeten moeten repareren met het overbruggen van de eindafschakeling. Teleurstellend dat die spullen niet gewoon goed werken voor zoveel geld! Zo heb ik ondertussen alle wissels gehad en daarbij zijn helaas ook een paar wisselaandrijvingen gesneuveld, en ook een decoder bleek niet te functioneren.

Het af en toe niet schakelen van de wissels verklaart wel waarom de gang van zaken met het automatisch rijden niet goed ging. Er zitten nog wel wat inrichtingsfouten in Koploper zoals de mogelijkheid van een deadlock als twee locs in tegenovergestelde richting hetzelfde baanvak kiezen. De meeste van die situaties al opgelost door van die blokken een tweerichtingsgroep te maken.

Ook de verlichting van de treintafel aangepast. Mijn 150 watt bouwlamp had het begeven. Goede aanleiding om de LED-parren op te hangen die ik nog had liggen. Je kunt er leuk gekleurd licht meer maken. Met blauw kun je nachtlicht simuleren, of een zonsondergang met meer oranje licht. De DMX-aansturing gebruik ik niet. Ik stel ze gewoon handmatig in met de dipswitches. Meestal functioneren ze gewoon als werklicht.





En dan een filmpje van het automatisch rijden. Hoewel dat natuurlijk moeilijk valt te bewijzen op video. Er rijden nu drie locs die automatisch worden aangestuurd door Koploper. Het gaat aardig goed. Het is nog niet zorgeloos rijden maar eigenlijk wachten tot het automatisch verkeerd gaat :)  Hoe dan ook, dit is wel een mijlpaal. Het rijdt nu toch eindelijk geautomatiseerd!

Gelogd
Pagina's: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 29   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.046 seconden met 24 queries.