Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Gotthard - Een goede demo gaat fout
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gotthard - Een goede demo gaat fout
- Henk,
Het is en blijft een geweldige indruk, die jij hebt neergezet in dat filmpje! Fantastische ontwikkeling op jouw baan! Suk6 verder!.   :thumbup:
Gotthard - Geluid op de modelbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Geluid op de modelbaan
Met dank aan Tony bedacht ik mij dat hier nog een korte inleiding moest staan: Met geluid op de modelbaan wil ik kerkklokken, koeien, stationsgeluiden e.d. laten horen. Sommige geluiden aangestuurd op tijd andere op basis van een locomotief die aankomt of vertrekt. En af en toe gewoon de radio aan is ook wel lekker :)

Onder de baan hangen nu 3 speakersets. Het geluid ga ik aansturen via de laptop met Koploper. Het idee is door middel van een K84 decoder de boxen aan of uit te schakelen zodat ik het geluid op een specifieke plaats kan laten horen op de modelbaan. Om te besparen op de gebruikte relais van de K84 dacht ik alleen de massa te schakelen van de speakers in plaats van het netjes onderbreken van alle draden. Het gaat ten dele goed. Maar doordat de massa ontbreekt krijg je op de uitgeschakelde speakers een brom of ruis. Dan toch maar alle draden schakelen?

Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
Je kunt toch via 1 k84 meerdere relais  of relais met meerdere wisselcontacten schakelen? Dan gebruik je de contacten van de relais om je speakers te schakelen.
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan

Over wat voor geluid heb je het, Henk ?

Grtz Tony
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
@Tony: bericht maar iets aangepast :)
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
 :thumbup:
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
Ik heb geen aandelen, maar heb dit zelf wel:
mp3 module x 3
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
Staat ook op de beurs in Houten
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
en werkt erg leuk  8)
Ik heb ook wel eens twee geluiden op twee sporen opgenomen, dan heb je ook gescheiden geluid...
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
Dank voor de reacties.Zo'n MP3 module is wel aardig maar dat betekent weer iets nieuws aanschaffen terwijl deze oplossing zou moeten werken. Het idee van geluiden op twee sporen opnemen is zeker toepasbaar, net als extra relais laten aansturen door de K84.

Na wat gepuzzel toch weer iets anders bedacht om geluiden op de modelbaan te laten klinken.

Om de ongewenste ruis/brom er uit te halen moet de massa van de speakers zijn verbonden. Ik heb nu alle massadraden bij elkaar gevoegd. Vervolgens schakel ik de draden voor links en rechts van de speaker met de K84. Voor 3 speakersets heb je dan 6 relais nodig. Om daar op te bezuinigen heb ik een voorwaardelijke schakeling gemaakt (geen idee of dat een officiële term is maar het klinkt heel professioneel) zodat ik maar 4 relais nodig heb en dus één K84 dienst doet als "geluidskaart".

Als alle relais op nul staan klinkt speakerset 2 (L2 en R2). Speakerset 2 staan in het midden van de tafel opgesteld. Relais 1 en 2 zetten laat speakerset 1 horen die zich aan de linkerkant bevinden, en daarbij relais 3 en 4 zetten laat speakerset 3 horen die aan de rechterkant staat. Je kunt ook varianten met links en rechts bedenken.



Bovenstaande oplossing werkt! Nu dient zich echter een probleem aan waardoor de schakeling in eerste instantie niet leek te werken. De relais op de K84 kaart (AJ decoder) blijken te verkleven. De LED's worden wel goed aangestuurd maar de relaisschakeling niet. Een handmatig tikje tegen het relais zorgt dat deze wel schakelt. Daar heb ik geen oplossing voor :(
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
Citaat van: Jongslog op zaterdag 30 januari 2016, 21:55:17
Nu dient zich echter een probleem aan waardoor de schakeling in eerste instantie niet leek te werken. De relais op de K84 kaart (AJ decoder) blijken te verkleven. De LED's worden wel goed aangestuurd maar de relaisschakeling niet. Een handmatig tikje tegen het relais zorgt dat deze wel schakelt. Daar heb ik geen oplossing voor :(
Dat probleem heb ik dus ook....
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
Citaat van: Jongslog op zaterdag 30 januari 2016, 21:55:17
De relais op de K84 kaart (AJ decoder) blijken te verkleven.
Het zijn monostabiele relais?

En ze verkleven als je het relais wel opent, maar niet meer sluit?:
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
@Jan Willem:
Volgens de tekening zijn het monostabiele relais die dan blijkbaar continu onder spanning worden gehouden om een permanent contact te geven. Mijn indruk is dat ze zowel bij openen als bij sluiten verkleven, maar in elk geval vanuit de 0-stand naar de 1-stand.

Hieronder het schema. Ik ben geen elektronicus dus veel uitleg kan ik er niet bij geven :)

Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
je weet dat er wat verdraaiingen in de aansluitingen zitten?
Het linker en rechter relais moet je anders aan sluiten.

ik ben daar ook een keer bij iemand ingetrapt.
was niet werkend te krijgen toen bleek dat de open en gesloten aansluiting andersom zaten.

Robin
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
Als een relais niet meer afvalt als de stuurspanning er af gehaald wordt kan dat verschillende redenen hebben.
Sommige relais kunnen last hebben van remanent magnetisme, dit is magnetisme dat in de kern van het relais achterblijft en waardoor het relais net niet afvalt als het terugtrekveertje niet sterk genoeg is. Een tik tegen het relais laat het dan meestal wel afvallen. Een lastig probleem als zo'n minirelaistje op een printje in een decoder zit :(
Een andere mogellijkheid zijn ingebrande contacten die aan elkasr gelast raken tgv overbelasting.
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Geluid op de modelbaan
Inderdaad goed op de tekening kijken hoe de relais schakelen. Maar dat zit goed aangesloten.

De theorie van Hanzi lijkt mij plausibel. Het probleem is het (niet) afvallen van het relais. En de print is volgens mij zo gemaakt dat het relais onder spanning blijft om een constant contact te leveren. De kans dat er dan permanent magnetisme ontstaat lijkt mij vrij groot. Voor deze toepassing met geluid kan ik er wel mee leven dat je af en toe "een schop" moet geven omdat het geluid anders op de verkeerde speaker blijft hangen. Maar voor de verdere toepassing van K84 decoders wel jammer dat de kwaliteit dus te wensen overlaat. Ik had er vier gekocht :(

Verder gaat het automatisch rijden steeds beter! Inmiddels 5 treinstellen die vrijwel probleemloos rijden. Het lastigste zijn de spontane ontkoppelingen en ontsporingen die zich niet consequent voordoen maar alleen af en toe. Valt niet mee om er achter te komen wat er dan loos is. Maar niks te klagen want ik ben met zo'n ingewikkelde bergbaan nog nooit zover gekomen met redelijk probleemloos treintjes rijden!
Gotthard - Automatisch rijden, een video
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Automatisch rijden, een video
Het automatisch rijden gaat steeds beter :)

Re: Gotthard - Automatisch rijden, een video
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Automatisch rijden, een video

Mooi om te zien én te horen, Henk  :thumbup:

Is dat om te testen, dat de treinen op beide sporen in dezelfde richting rijden ?

Grtz Tony

Ps. de muziek van Al Dimeola zal je ook wel aanspreken, mocht je die nog niet kennen  :P
Re: Gotthard - Automatisch rijden, een video
-Henk:
Mooi filmpje, dank voor het plaatsen, hier en daar nog een kleine spanningsval, maar voor de rest dik ok,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Automatisch rijden, een video
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Automatisch rijden, een video
Dag Henk.

Het is goed op deze film te zien dat het nu een stuk
vlotter verloopt ten opzicht van de vorige film :thumbup:
Een film met een on-board of loc-camera zou op jouw
modelbaan ook erg interessant kunnen wezen ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Automatisch rijden, een video
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Automatisch rijden, een video
Henk,

Bedankt voor het kijkplezier. :thumbup:
Het begint steeds beter te rijden wat je al schreef. :) :)
Re: Gotthard - Automatisch rijden, een video
Echt waanzinnig en heel mooi al die hoogteverschillen. En die treinen die om en om of tegelijk zichtbaar zijn, echt gaaf.

Ik denk dat ik ook nog maar een paar lagen er op ga gooien thuis.  ;)

Succes verder met het automatisch rijden.

MvG,

Timaximus
Re: Gotthard - Automatisch rijden, een video
Hoi Henk,

Prachtig je film, een genot om naar te kijken. en hoe je treinen zich mooi in de hoogte werken, mijn hoed af hoor.  :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: Gotthard - Automatisch rijden, een video
Prachtig, Henk. Het gaat al weer veel beter dan de eerste keer.

Succes!
Groeten,
Roel
Gotthard - Funicolare Locarno
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Funicolare Locarno
Het wordt weer tijd voor wat echte modelbouw na al het proefrijden. In Locarno loopt een tandradbaan (Funicolare) die uitkomt bij het klooster (Madonna del Sasso) en daar gaat een kabelbaan (funivia Orselina-Cardada) verder omhoog. Die kabelbaan heb ik vroeger al in concept gemaakt maar ik ga nu eerst aan de slag met de tandradbaan. Die is eenvoudiger te maken hoop ik.

Een viertal oude M-railstukken tegen een schuine helling en een wagon die omhoog wordt getrokken aan een kabel. Op de rails een reedcontact aan het begin en eind die wordt bediend met een magneetje onder de wagon. Die contacten schakelen een bistabiel relais die de rijrichting omkeert, oftewel de hijsmotor de andere kant op laat draaien.



En dan moet de hele zaak nog aan of uit kunnen met een drukknop en/of besturing via Koploper. Maar dan stopt de wagon op een willekeurige plek en niet bij een halte. Nog even verder denken hoe ik dat dan moet regelen. Misschien toch een schakeling in combinatie met de reedcontacten?

Het prototype is al in bedrijf :) De trekdraad kan meteen zorgen voor de stroomvoorziening van de wagon want daar moet natuurlijk een lampje in. De draad is wat stug door de dikte, maar een dunnere uitvoering had ik alleen in grijs en dat is minder mooi. De wagon misschien nog wat verzwaren zodat het afdalen nog wat beter gaat.

Re: Gotthard - Funicolare Locarno
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno
Tandradbaan ? Kabelspoorweg https://nl.wikipedia.org/wiki/Kabelspoorweg Errare humanum est :mrgreen:
Overigens, leuk om te zien dat je met een gedeelte van Zwitserland bezig bent waar ik jaarlijks zomervakantie houd.  :thumbup:
Re: Gotthard - Funicolare Locarno
Startpuls vanaf een wisseldecoder ?
Verbreken door een 2e relais wat opkomt door je reed contact.
Die moet ook richting afhankelijk zijn anders stopt je kabelbaan bij vertrek weer na een seconde als je magneet langs of nog op het stopcontact staat.

Mvg Robin
Re: Gotthard - Funicolare Locarno
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno
Het wordt inderdaad geen tandradbaan maar een kabelspoorweg, Dick. :)
Nu bezig geweest met de elektronicapuzzel om het baantje te besturen, dat bleek nog niet eenvoudig (voor mij dan....) Inderdaad zorgt een tweede relais voor het verbreken van de motorspanning, Robin.

De bedoeling is dat het baantje met een drukknopschakelaar of via Koploper kan worden gestart en automatisch bij de halte onder of boven stopt. De rijrichting wordt automatisch omgeschakeld. Bij een volgende druk op de knop rijdt de trein weer naar beneden en stopt onderaan waarbij uiteraard de rijrichting ook weer wordt omgeschakeld zodat het trein weer naar boven kan.

Dat simpele gegeven leverde het onderstaande schema op. Op het baantje onder en boven een reedcontact die wordt bediend door een magneetje onder de trein. Het reedcontact schakelt relais C die de rijrichting bepaalt. (De plus en de min worden omgewisseld.) De motor hijst de kabel op of laat deze zakken. Het is een bistabiel relais dus die blijft in de geschakelde stand staan. Tegelijktijd wordt relais A ingeschakeld die de motorstroom onderbreekt zolang de trein op het reedcontact staat. De trein wacht dus totdat op de schakelaar wordt gedrukt. De trein rijdt naar boven en komt bij het andere reedcontact.
(Er zijn twee relais (A en B) nodig omdat de schakeldraden van de reedcontacten niet gecombineerd kunnen worden omdat die het bistabiele relais op 0 of 1 moeten zetten.)

Ik vraag me af of het bezwaarlijk is dat een bistabiel relais langere tijd spanning van de schakeldraad krijgt. Ik vermoed van niet.
En voor mij nog de vraag of de 0 draden van beide stroomkringen (6 volt trafo 1, 12 volt trafo 2) aan elkaar mogen worden geknoopt en ook mag worden verbonden met de bruine 0-draad van Ecos/Märklin-baanspanning (19 volt). Een gezamelijke nuldraad lijkt mij namelijk wel praktisch voor de ringleiding.

Re: Gotthard - Funicolare Locarno
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno

Mooi project, Henk  :thumbup:

Ga je de schuine opbouw van de wagen zelf maken ?

Grtz Tony
Re: Gotthard - Funicolare Locarno
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno
Met vlag en wimpel geslaagd voor je electronicapuzzel :thumbup:
Of je bistabiele relais onder spanning mag blijven staan is even afhankelijk van het type; kan je waarschijnlijk wel uit de spec's halen. En anders is daar ook wel weer een oplossing voor te verzinnen >:-D
Re: Gotthard - Funicolare Locarno
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno
@ Henk : de besturingspuzzle is vrijwel opgelost zie ik. Durf je het ook aan om net als bij het origineel de baan uit te voeren met twee wagons en een inhaalsectie ? Qua aansturing zit er niet zoveel verschil in lijkt me, alleen de uitvoering van de inhaalsectie is een flinke uitdaging.
Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Naar het grote voorbeeld van de kabelspoorbaan Madonna del Sasso - Orselina - Cardada heb ik zelf het treintje gebouwd.





Op een Märklin-onderstel van een wagon heb ik van schoenendoos-karton een opbouw gemaakt. De ramen met een mes uitgesneden. Het dak omlijst met saté-prikkers om de afgeronde kanten te krijgen en de kieren opgevuld met klei. De ruiten zijn van een doorzichtig plastic verpakking. De boel geschilderd met acrylverf die ik ook in een zilverkleur heb om het aluminium na te bootsen. De kozijnen met een zilverstift afgetekend als aluminiumlijst. Het hekwerk aan de voorzijde en de pantograaf van ijzerdraad gesoldeerd. De zonneklep is van ijzerdraad met een stukje horrengaas.  En natuurlijk binnenverlichting en koplampen met LED's. Met de printer vlaggen en logo's afgedrukt en er op geplakt.

Met zelfbouw vind ik het razend moeilijk om alles "strak" te snijden en te schilderen. En de close-up foto toont onverbiddelijk en alle oneffenheden. Toch vind ik het wel geslaagd zo.















Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw

Ik vind het knap gedaan, Henk  :thumbup:

De meesten zullen niet eens een poging wagen  :P
De zilveren dakrand zou je misschien nog strakker kunnen krijgen, door de hand met penseel ergens op te laten rusten.

Grtz Tony
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Henk,

Dat is mooi gemaakt hoor, mss nog een model maken en even laten spuiten met de airbruch eerst. :idea:
dan de rest ook laten doen, als je naar de gasten dag komt in Belgie wil ik het voor je doen.
breng je verf maar mee, als je dat wil ik hoor het graag van je.  :P


Groeten

Peter
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Knap reultaat Henk, alleen nog de vlag van Ticino een kwart slag draaien  ;)
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Geslaagde poging tot zelfbouw!  :thumbup: :thumbup: :thumbup: Close-up foto's zijn onverbiddelijk, als hij straks op je berg rijdt zie je bepaalde "minder geslaagde details" niet meer en ziet het er waarschijnlijk prima uit! >:-D
En dan is het weer hoog tijd voor een filmpje ;)
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Het resultaat mag er zijn Henk. :thumbup: :thumbup:
Ikzelf zou mij er niet eens aan wagen om het te proberen laat staan maken. ;)
En wat betreft de close-up foto die toont onverbiddelijk en alle oneffenheden daar is een oplossing voor geen close-up foto's meer maken. :D :D
Veel plezier met je speciale wagon. :) :)
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Dag Henk.

Een erg leuke zelfbouw van een niet-alledaags voertuig! :thumbup:
Het was ook wel leuk geweest als je van het bouwproces foto's had gemaakt :wink:

Het aantal ramen en deuren is met één sectie verminderd waaruit ik opmaak
dat je hier meer voor de herkenbaarheid van het voertuig bent gegaan dan
een schaalmodel naar werkelijkheid. En daarin ben je toch goed geslaagd!

Citaat van: Jongslog op donderdag 11 februari 2016, 22:05:40
Met zelfbouw vind ik het razend moeilijk om alles "strak" te snijden en te schilderen. En de close-up foto toont onverbiddelijk en alle oneffenheden. Toch vind ik het wel geslaagd zo.

Dat ligt mede aan de keuze van het materiaal: persoonlijk had ik hiervoor geen
karton gebruikt maar blik of plasticplaat en waarschijnlijk had ik dan het dak en
de zijwanden aan één stuk gemaakt, zodat de rondingen strak te maken zijn. :wink:

Maar het gaat hier om de herkenbaarheid: een toeschouwer zal wellicht het treintje
herkennen uit het echt en juist daar gaat het hier om!

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Dank voor de reacties! Ik bouw inderdaad niet exact op schaal maar vooral op het oog. Met de afmetingen van het onderstel was er maar ruimte voor drie deuren en ramen en dat oogde in model ook beter met de verhoudingen. Het blijft bij één spoor en geen inhaalspoor met een tweede trein want daar is geen ruimte voor. Het gaat mij er om dat er een leuke scenery in model ontstaat en de herkenning van origineel wordt opgeroepen. Nu eerst maar eens kijken of het spoor met de aandrijving is in te bouwen op de beoogde plek.
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Nu het hele zaakje ingebouwd. Het principe functioneert wel maar het werkt nog niet feilloos :(

Ik had het relais nog voorzien van een Elco omdat het relais stond te brommen. Nu denk ik dat er nog een diode bij moet omdat het relais soms niet afvalt. Dat is eenvoudig op te lossen.
De trekkabel die ook voor de voeding van de verlichting zorgt is te stug omdat de draad te dik is. En het stroomcontact via de wielen is niet constant. Daar moet nog een Elco tussen maar ik betwijfel of dat het oplost. Misschien beter twee hele dunne strekdraden aanbrengen die tevens de spanning leveren voor de verlichting.
Verder loopt de motor niet erg regelmatig waardoor het treintje nogal schokkerig rijdt. Dat is wel jammer want ik had juist het idee dat deze motor mooi traag kon lopen met voldoende kracht. Toch maar op zoek naar een andere aandrijving.

Nog maar verder knutselen. De aanhouder wint!
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Hoi Henk, waar heb je die elco geplaatst? Als je die over het relais (welke van de 3?) hebt geplaatst kan het wel kloppen dat het relais vertraagd afvalt omdat de elco zich ontlaadt over de relaisspoel als de spanning wegvalt.
Ik begrijp uit je verhaal dat de relais op gelijkspanning (dc) werken, wat voor voeding gebruik je?
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
@Hanzi: de elco (2x) gebruik ik voor het bistabiele relais. De voeding is een gelijkgerichte 12 volt spanning van een oude Märklintrafo 32VA.
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
hierdoor zullen dus de relais A en B vertraagd afvallen, want deze staan parallel aan de aansturing van het bistabiele relais waar je de elco's hebt geplaatst.
als je de brom wilt tegen gaan (als het al helpt met elco's, sommige relais brommen nou eenmaal...) kan je deze elco('s) beter in de +/- voeding (dus nog voor de reedcontacten, helemaal rechts bovenin je schema) plaatsen.
:idea: let wel op dat de effectieve spanning dan iets hoger wordt omdat de elco('s) de gelijkspanningspulsen afvlakken (eigenlijk "opvullen").
:idea: let ook op de + en - aansluiting van een elco, ze kunnen vervelend ploffen hetgeen een ongezonde troep maakt.
wil je een perfecte stabiele 12Vdc dan kan je ook nog een 7812 ic gebruiken. is geen rocket-science ;).
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Dank Hanzi! De Elco bij de voeding voor de reedcontacten is inderdaad de oplossing. Blijkbaar was de voeding niet stabiel genoeg om het relais koest te houden :) De elektronica werkt nu naar behoren, nu de mechanica nog...

Met de inbouw blijkt nu dat het karretje te licht is om de trekdraad goed op spanning te houden. Het afrollen gaat daardoor niet goed en de wagon hapert. De draad raakt los op de spoel en komt tussen de tandwielen. Einde verhaal.

De wagon moet dus ook naar beneden worden getrokken. Op de spoel dan 1 kabel die afrolt en 1 kabel oprolt zonder dat ze in de knoop raken. Of een kabel met een gewicht er aan die de trekkabel met de wagon op spanning houdt. Nog maar even over nadenken.
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno zelfbouw
Mooi dat het qua electronica gelukt is. Om je draad op spanning te houden lijkt me een draad met een gewichtje aan de onderzijde de beste optie. Op die manier staat alles altijd onder spanning en ben je niet afhankelijk van een extra op-en afwindende spoel hetgeen alleen maar schokkende bewegingen veroorzaakt. Is ook het eenvoudigst realiseerbaar ;)
Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Het inbouwen van de kabelspoorbaan viel niet mee. Vier lengtes M-rails bevestigd zodat een baantje van circa 75 centimeter ontstaat. Reedcontacten gemonteerd en een magneetje aan de wagon. Maar het relais schakelde niet goed, soms wel soms niet. Uiteindelijk bleek de magneet onder de wagon net te ver weg voor de reedcontacten waardoor het niet betrouwbaar functioneerde. De magneet lager bevestigen loste dat op. De trein reed echter niet goed naar beneden terwijl de kabel wel afrolde. De kabel raakte vervolgens in de knoop bij de spoel en kwam tussen het raderwerk van motor. Daarom pogingen ondernomen met een extra kabel van onderen aan de wagon. Een gewichtje houdt de kabel op spanning en trekt de trein naar beneden. Lukte niet goed want er was niet genoeg lengte onder de treintafel om het gewichtje helemaal te laten zakken. Een poging om de onderste kabel dan ook te wikkelen om een tweede spoel werd ook niks. Bovendien zit de motor op een lastig bereikbare plek dus herstelacties kosten veel tijd. Uiteindelijk heb ik de wagon zwaarder gemaakt met drie metalen platen. En zowaar zakt de trein netjes naar beneden aan de kabel en gaat ook mooi omhoog.

De kabel zit aan het raderwerk en behuizing van de motor en zorgt voor de 0-spanning, op de rails staat 6 volt. De koplampen en wagonverlichting branden helaas niet mooi constant ondanks het toepassen van een Elco. Misschien toch nog een sleper toevoegen voor een beter contact.

Het systeem werkt met een drukknop of een puls via de besturing met Koploper. De trein komt in beweging. Bij het reedcontact wordt de rijrichting omgekeerd en de stroom onderbroken. Wachtend op de volgende rijopdracht. Het filmpje laat het resultaat zien.



Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Henk,

Heel mooi gemaakt hoor, knap dat je dit kan.  :) :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Knap stukje modelbouwkunde  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Heel knap stukje werk afgeleverd! Geweldig!  :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Funicolare Locarno Orselina inbouwen
Prachtig. :thumbup: :thumbup: