Het wordt inderdaad geen tandradbaan maar een kabelspoorweg, Dick.
Nu bezig geweest met de elektronicapuzzel om het baantje te besturen, dat bleek nog niet eenvoudig (voor mij dan....) Inderdaad zorgt een tweede relais voor het verbreken van de motorspanning, Robin.
De bedoeling is dat het baantje met een drukknopschakelaar of via Koploper kan worden gestart en automatisch bij de halte onder of boven stopt. De rijrichting wordt automatisch omgeschakeld. Bij een volgende druk op de knop rijdt de trein weer naar beneden en stopt onderaan waarbij uiteraard de rijrichting ook weer wordt omgeschakeld zodat het trein weer naar boven kan.
Dat simpele gegeven leverde het onderstaande schema op. Op het baantje onder en boven een reedcontact die wordt bediend door een magneetje onder de trein. Het reedcontact schakelt relais C die de rijrichting bepaalt. (De plus en de min worden omgewisseld.) De motor hijst de kabel op of laat deze zakken. Het is een bistabiel relais dus die blijft in de geschakelde stand staan. Tegelijktijd wordt relais A ingeschakeld die de motorstroom onderbreekt zolang de trein op het reedcontact staat. De trein wacht dus totdat op de schakelaar wordt gedrukt. De trein rijdt naar boven en komt bij het andere reedcontact.
(Er zijn twee relais (A en
nodig omdat de schakeldraden van de reedcontacten niet gecombineerd kunnen worden omdat die het bistabiele relais op 0 of 1 moeten zetten.)
Ik vraag me af of het bezwaarlijk is dat een bistabiel relais langere tijd spanning van de schakeldraad krijgt. Ik vermoed van niet.
En voor mij nog de vraag of de 0 draden van beide stroomkringen (6 volt trafo 1, 12 volt trafo 2) aan elkaar mogen worden geknoopt en ook mag worden verbonden met de bruine 0-draad van Ecos/Märklin-baanspanning (19 volt). Een gezamelijke nuldraad lijkt mij namelijk wel praktisch voor de ringleiding.