Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Gotthard - En dan zijn het ineens rotsen!
Henk heb je heel mooi gemaakt, lijkt net echt.  ;)
Re: Gotthard - En dan zijn het ineens rotsen!
-Henk:
Mooi werk die rotsen, maar de sporen,  >:-D >:-D >:-D
Re: Gotthard - En dan zijn het ineens rotsen!
Henk, heel erg mooie baan, met natuurlijk ook een fantastisch voorbeeld!

Ken je overigens de Gotthard Sudrampe spoor N baan van die mannen uit Leipzig? Die baan stond 2014 in Sinsheim.

Re: Gotthard - En dan zijn het ineens rotsen!
Als je nog wat boompjes wil planten......Hier staan er wel heel veel op en of je alles vol moet zetten is maar net de vraag.Als je ze kant en klaar moet kopen ook een beste investering.

Harald & Alex
Gotthard - De trein rijdt
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - De trein rijdt
Dank voor jullie reacties!
@Spiky: Ja de modelbaan Gotthard Sudrampe ken ik. Dank voor de link.
@Harald & Alex: Zoveel bomen ga ik niet plaatsen. Ben al wel eens bezig geweest met bosbouw. Begroening moet nog volop aandacht krijgen.

Het was nu tijd voor de grote schoonmaak. Na grondig poetsen met een tandeborstel en water om het gips weg te krijgen. Vervolgens de railstaven gepoetst met SR24 en waar nodig railgummen. Een hele klus. Sommige tunnelportalen bleken toch te krap bemeten door de mooi kleimuren. Met dremel en stofzuiger hier en daar een rand er af geslepen. En dan rijdt de trein eindelijk zonder haperingen! Vele rondjes gedraaid dus klaar voor een filmpje. En bij een goede demo voor de opname ging dat natuurlijk niet vlekkeloos ;)

Hier een filmpje met de stand van zaken. Veel kijkplezier.

Re: Gotthard - De trein rijdt
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Gotthard - De trein rijdt
Geweldig filmpje Henk, van een prachtige baan in wording.  :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Veel bouw genoegens dit jaar en de beste spoorse wensen.
Re: Gotthard - De trein rijdt
Lid sinds: 2015

offline
Re: Gotthard - De trein rijdt
Ik hoop echt dat je nog plaats genoeg hebt om bovenleiding te plaatsen , Henk.
Want het lijkt op sommige foto's dat het gips nogal dicht aan de spoorberm komt.  :wink:
Re: Gotthard - De trein rijdt
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - De trein rijdt

Feestelijke film, Henk  :thumbup:

Zit je te kijken en te bedenken, waar die trein weer tevoorschijn zal komen  :P
Was dit nou 1 rondje ?

Grtz Tony

Ps. in het muziekje is een Zwitserse koebel te horen !
Re: Gotthard - De trein rijdt
-Henk:
Heb ten zeerste genoten van je filmpje, echt mooi, de verdere aanklrding van de baan gaat nog een huzaren werkje worden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - De trein rijdt
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - De trein rijdt
Hoi Henk,

Geweldig gezicht om de trein zo te zien klimmen  :thumbup: :thumbup:

Ik heb een vraag over het verwijderen van gips van de railzen, ik lees dat jij met water bezig geweest bent.
Voeg je hier nog iets aan toe of puur water?

Op mijn eigen baan heb ik ook een aantal railzen met gips, geen dikke klodders maar een witte kleur tussen de ballast ( C rail ) heb het ook geprobeerd met een klein beetje water eruit te krijgen maar dat is mij niet gelukt.

Hoe pak jij dit aan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard - De trein rijdt
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - De trein rijdt
Henk,

wat een mooi filmpje van je prachtige baan. :thumbup: :thumbup:
Vooral de beelden van 3.50 minuut zal een mooi gezicht zijn als er op iedere brug in de toekomst een trein zal rijden. :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - De trein rijdt
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De trein rijdt
@Peter: de rails schoonmaken van gipsresten lukt vrij aardig met ruim water en poetsen met een borstel. Beste is de rails loshalen en onder de kraan houden maar dat kan niet altijd natuurlijk. Er blijft vaak toch een witte waas achter op de rails. In dat geval heb ik de verfkwast gebruikt en heb ik met "antraciet gekleurd water" de boel gemaskeerd.
@CB: voor het plaatsen van bovenleiding zal hier en daar wel wat hak en breek werk nodig zijn. Ik zal wel zien.
Re: Gotthard - De trein rijdt
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - De trein rijdt
Wauw, mooi filmpje, rijdt prachtig! :thumbup: :thumbup: :thumbdown:
Re: Gotthard - De trein rijdt
Henk.

Gefeliciteerd met deze mijlpaal  :thumbup:

Harald & Alex
Re: Gotthard - De trein rijdt
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Gotthard - De trein rijdt
De allerbeste wensen voor 2016 Henk. Leuk filmpje. Vooral prachtig om de trein op al die verschillende niveaus te zien rijden.

Groet,

Ronald
Re: Gotthard - De trein rijdt
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - De trein rijdt
Hallo Henk,

Heerlijk om om jouw baan de trein te zien rijden.
Al die verschillende hoogtes, een genot om naar te kijken.

Succes met vervolg

Groet, erik
Re: Gotthard - De trein rijdt
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - De trein rijdt
Dag Henk.

De beste wensen voor 2016!

Wat een prachtige film van jouw baan in aanbouw! :thumbup:
Schitterend hoe de trein door het landschap slingert en in
een tunnel verdwijnt waarvan de onwetende toeschouwer
maar moet raden waar deze weer tevoorschijn komt :eek:
De trein hapert tweemaal op hetzelfde punt helemaal
bovenin onder een klein tunneltje: dat lijkt mij lastig
bijkomen om dit euvel te verhelpen c.q. schoonmaken :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - De trein rijdt
Ik heb genoten van je filmpje. Zo te zien rijdt de baan goed! Ook vindt ik de bruggen mooi geworden. ik neem aan dat je ook met meerdere treinen tegelijkertijd gaat rijden?
Re: Gotthard - De trein rijdt
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De trein rijdt
@Tony: Dit was inderdaad de hele baan rond en in de tweede helft nog het perspectief op de drie bruggen over de Meienreuss bij Wassen.
@ Erik N: op het punt waar de trein hapert zit een mangat dus daar kom ik wel. Ik heb in totaal 4 mangaten. En ja dat is altijd op de knieën en buigen en strekken om er bij te komen... Enige lenigheid is vereist bij dit baantontwerp :)

Ik vind de filmopname nogal onscherp. Vermoedelijk doe ik iets fout bij de montage met de verschillende beeld- en bestandsformaten. Zo'n filmpje monteren is een hobby op zich...
Re: Gotthard - De trein rijdt
Opazwitserland
gast

Re: Gotthard - De trein rijdt
Mooie film en fantastisch dat het rijdt.  Veel succes met je baan in dit nieuwe jaar .
Re: Gotthard - De trein rijdt
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gotthard - De trein rijdt
- Henk
Het is en blijft een genot om jouw baan op deze wijze te kunnen bekijken. Geweldig gedaan en nog suk6 met jouw verdere werkzaamheden. Zal best een 'plaatje' worden.  :thumbup: :thumbup:
Gotthard - Voorbereiden voor automatisch rijden
Dank voor alle leuke reacties. De bedoeling is natuurlijk met meerdere treinen tegelijk te rijden en ook bij voorkeur geautomatiseerd.

Met diverse treinstellen en wagoncombinaties gereden. De ICN bleek vooral in de R1 binnenbocht flink "buiten de oevers te treden". Enkele tunnelportalen nog wat ruimer moeten maken daarvoor. En ook bijzonder vind ik dat rechtsom (van Noord naar Zuid) rijden probleemloos ging en dat linksom (van Zuid naar Noord) zich dan toch problemen voordeden. Uitstekende wagons die dan wel blijven haken op een te krappe tunnelbuis of tunnelportaal en op de heenreis er vermoedelijk wel langs schampten maar wel bleven rijden. Of op de heenreis niet ontsporen en op de terugweg wel. Het was nog een best klusje met correcties aan een stuk of zes tunnelportalen.

Natuurlijk ook te maken gehad met ontsporingen. Zo zelfs dat je af en toe denkt dat het nooit gaat lukken en dit plan toch gewoon te ambitieus was. Maar volhouden is de kunst. En met goed kijken blijken sommige loopvlakken dan toch niet helemaal glad. Bij de aansluiting van sommige MDF platen blijkbaar iets te slordig geweest met een klein hoogteverschil tot gevolg. De rails knikt dat een klein beetje, amper zichtbaar voor het blote oog maar met een rij wagons zie je dat de daken op een bepaald punt niet die horizontale rechte lijn houden en er dus iets aan de hand moet zijn. De platen beter bevestigen en soms de rails wat uitvullen met kurk om het op te lossen. Op sommige plekken zweefde de rails een beetje en die zakt dan in als er een trein overheen komt. Mogelijk ook een oorzaak voor ontsporingen. Ik heb de rails op diverse plaatsen met een drup houtlijm vastgezet zodat die echt verankerd ligt.

Op diverse plaatsen nog flink poetsen met railgum en reinigingsolie zodat de stroomvoorziening echt goed is. Ik heb ook de sleepcontacten nu met een verbindingsdraadje gesoldeerd. Ergens gelezen dat dit ook zorgt voor beter contact. In elk geval rijdt alles nu netjes. Af en toe nog wel een loc die niet wil vertrekken. Vermoedelijk heeft dat te maken met een vuile motor.

Met het ballasten had ik verdunde houtlijm tussen de steentjes laten lopen. Daarmee komt de ballast mooi vast te zitten en de rails ook. Muurvast! Echter is de onderliggende kurk ook verzadigd met houtlijm. Het isolatie-effect is dan compleet verdwenen en de treinen rijden met veel herrie over het ballaststuk. Dat moet ik dus anders aanpakken.

Met het rijden ook ontdekt dat de wissels en kruisingen niet naar mijn zin liggen. Ik heb een kruising bij het centrale station geruild met een kruiswissel die ik elders in de baan had zitten en daar een minder belangrijke functie had. En verder weigeren een aantal wissels. Die hebben nog de oude aandrijving. Ik vrees dat ik nieuwe moet kopen. Daar baal ik eigenlijk wel van want die aandrijvingen vind ik behoorlijk prijzig en ze zijn pas anderhalf jaar oud.

Ter voorbereiding op het automatisch rijden moeten alle terugmeldcontacten in orde zijn. Er zitten er honderd in de baan. Op een plaats had ik de melders omgedraaid, dat was eenvoudig op te lossen. Eén draad hing losgetrokken van de rails op een plaats waar de rails al muurvast in de ballast ligt. Gelukkig kon ik twee railsjes verderop een nieuwe aansluiting maken want het gaat hier om een baanvakbeveiliging op de doorgaande route en niet om een stationsspoor waar de positie van de melder veel belangrijker is. Nu maar weer baanvak voor baanvak aflopen met een loc om te kijken of het allemaal klopt. Van noord naar zuid en terug en zowel het linkerspoor als het rechterspoor. Dat is in totaal toch 350 meter rijden :)

Om te terugmelders te controleren heb ik mijn laptop aan de Ecos verbonden met een 10 meter lange crosscable. Met de laptop kan ik nu makkelijk overal naar toe en op de "plaats delict" checken of het goed zit. In de browser wordt het scherm van de Ecos met de S88's getoond. Werkt handig! Ook om vervolgens met koploper ter plaatse de spanning er weer op te zetten een opnieuw het stukje te rijden met de loc.



De panto's zijn nog naar beneden. Per abuis schoot er eentje omhoog en haakte ergens achter. De panto kapot dacht ik maar gelukkig kon ik die weer in elkaar zetten. De bedoeling is om de panto's met een draadje vast te zetten zodat ze net niet tegen de bovenleiding zitten. Een beetje met het oog op mogelijke storingen maar ook omdat ik dan niet overal hele degelijke pantovangers hoef te maken. Eerst nog checken of er overal voldoende ruimte is in de tunnels. Op sommige plaatsen is de doorgang maar 8 centimeter hoog omdat ik het andere spoor anders te steil moest laten stijgen. Op die punten dus voorzieningen treffen. Met een testwagentje nu de hele baan langs om er zeker van te zijn dat er geen obstakels zijn.



Tot de volgende update!
Re: Gotthard - Voorbereiden voor automatisch rijden
Fijn te lezen Henk.  Het blijft altijd puzzelen als je begint te rijden.  Was bij mij niet anders en nu soms nog omdat ik nog volop aan het bouwen ben.  Succes verder
Re: Gotthard - Voorbereiden voor automatisch rijden
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Voorbereiden voor automatisch rijden
Dag Henk.

Citaat van: Jongslog op zondag 10 januari 2016, 21:04:30
Met het ballasten had ik verdunde houtlijm tussen de steentjes laten lopen. Daarmee komt de ballast mooi vast te zitten en de rails ook. Muurvast! Echter is de onderliggende kurk ook verzadigd met houtlijm. Het isolatie-effect is dan compleet verdwenen en de treinen rijden met veel herrie over het ballaststuk.

Dat deel wat je wil gaan ballasten compleet afplakken met crepe- of schilderstape, tot en met de zijrand van de rails.
Daarmee voorkom je dat de isolerende ruimte tussen het kurk volloopt met lijm bij het verlijmen van de ballast. :wink:

Enne ... die zelfbouw hulpmiddeltjes zijn ideaal en blijven tijdens de gehele bouw hun nut bewijzen!
Ik heb ze ook van MDF voor de minimale doorrijhoogte en de afstand tussen parallelrails.

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Voorbereiden voor automatisch rijden
Hoi Henk,

Heb met veel genot naar je filmpje gezien, jammer te lezen dat een pantograaf ergens bleef haken  :? maar al fijn dat het opgelost is. :thumbup: en wens je veel succes en plezier met automatisch rijden.  :thumbup: :thumbup:



Groeten

Peter
Re: Gotthard - Voorbereiden voor automatisch rijden
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gotthard - Voorbereiden voor automatisch rijden
Hi Henk en Erik,

Voor de rails geen houtlijm maar lijm op Latex basis gebruiken.
zie: Hier

groet
Harald
Re: Gotthard - Voorbereiden voor automatisch rijden
erg mooi gedaan hoor. Complimenten!
Re: Gotthard - Voorbereiden voor automatisch rijden
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Voorbereiden voor automatisch rijden
Dag Harald.

Citaat van: Haradigi op zondag 10 januari 2016, 21:46:03
Voor de rails geen houtlijm maar lijm op Latex basis gebruiken.
zie: Hier

Ongeacht waarmee je de ballast verlijmd, zou ik toch de onderlaag
van kurk afschermen tegen het vollopen met lijm. Het verstoord
namelijk de dempende werking van de structuur van het kurk.

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 10 januari 2016, 21:16:32
Dat deel wat je wil gaan ballasten compleet afplakken met crepe- of schilderstape, tot en met de zijrand van de rails.
Daarmee voorkom je dat de isolerende ruimte tussen het kurk volloopt met lijm bij het verlijmen van de ballast.

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Voorbereiden voor automatisch rijden
Je kan in koploper ook de bezetmelders zien.
Je hoort dan zelfs een geluidje :D.

Dit kan je bij testprogramma zien.
En dan bij de tab bezetmelders.



Groeten Sander
Re: Gotthard - Voorbereiden voor automatisch rijden
Henk.

Dat het niet zonder slag of stoot zou gaan dat hadden we al wel in de gaten  ;)

Als je voordat je automatisch gaat rijden blok voor blok handmatig afrijdt dan goed koploper in de gaten houd of je bezetmelders op de juiste plaats in baanoverzicht aan gaan dan heb je al veel gewonnen.Met losse locs dan automatisch beginnen met rijden om fouten er uit te halen en dan een keer er iets achter hangen is het verstandigst.Misschien niet zo mooi om naar te kijken maar als je tegelijk doet moet je ook ontsporingen wissels die niet goed schakelen etc etc tegelijk oplossen  ;) Vergeet niet je lengtes van materieel en blokken in te vullen.

We zijn benieuwd naar het volgende filmpje als het allemaal loopt zoals het moet  :thumbup:

Harald & Alex
Re: Gotthard - Voorbereiden voor automatisch rijden
@Sander (Seinwezen): Ah dank dat had ik nog niet ontdekt in koploper.
@Harald en Alex: Dat is inderdaad de procedure die ik nu volg.
@Erik: Afplakken lijkt mij ook goed om te doen ongeacht de lijmsoort.

De weigerende wissels heb ik gelukkig weer aan de gang gekregen door de eindafschakeling te modificeren. Dat wil zeggen doorverbinden met een klodder soldeer en het schakelarmpje er af wippen. Dus ook voor het verbeterde model van de wisselaandrijving 74491 is dit blijkbaar nodig. Het blijft voor mij altijd pijn doen als je nieuw gekochte spullen meteen met schroevendraaier en soldeerbout moet aanpassen. Maar dat vind ik ook met rails knippen om er terugmelders van te maken dus het ligt vast aan mij.

Voor de liefhebbers een foto van een mooie Hupac-trein. Deze wagons heb ik een paar jaar terug in Göppingen bij Märklin gekocht. Thuisgekomen bleek dat er geen koppelingen bij zaten om een loc aan te koppelen. Vond ik toch vrij slordig. Die koppelingen heb ik inmiddels gevonden op internet en ook aangeschaft. Er zijn overigens maar weinig webshops die deze Märklin - E363660 Kupplung Rola in het assortiment hebben.

Re: Gotthard - Voorbereiden voor automatisch rijden
Henk,

Mooie aankoop, en jammer dat te lezen dat er geen koppelingen bij waren. maar wel fijn dat het weer opgelost is, prachtige foto  :thumbup:



Groeten

Peter
Re: Gotthard - Voorbereiden voor automatisch rijden
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gotthard - Voorbereiden voor automatisch rijden
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 11 januari 2016, 08:40:31
Ongeacht waarmee je de ballast verlijmd, zou ik toch de onderlaag
van kurk afschermen tegen het vollopen met lijm. Het verstoord
namelijk de dempende werking van de structuur van het kurk.

Hi Erik,

In de praktijk geconstateerd dat bij gebruik van houtlijm (wordt harder) de demping beduidend minder is dan bij gebruik van latex-lijm.

groet
Harald
Re: Gotthard - Voorbereiden voor automatisch rijden
Knap , en nu nog bovenleiding , SBB seintjes , nog wat groene begroeiing ,  :biggrin: :wink: dat maakt alles nog wat mooier.  :wink:
En de tunnels moeten ook nog afgewerkt worden , zie ik op de foto.
Je hebt dus ook nog genoeg te doen. :wink:
Gotthard - Koploper verder inrichten
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Koploper verder inrichten
Met het testen bleek ik toch enkele terugmelders verkeerd te hebben aangesloten en dat is inmiddels verholpen. Nog steeds maar beperkt aan het rijden en handmatig alle baanvakken langsrijden voor het 'leren remmen'. Nu ben ik maar een beginneling met Koploper dus ongetwijfeld nog de nodige inrichtingsfouten. Inmiddels ook wat situaties waarbij ik nog niet goed weet hoe ik koploper in moet stellen:

  • Tussen de overloopwissels zitten steeds twee of meer baanvakken. Treinen in tegengestelde richting kunnen daardoor tegenover elkaar komen te staan. Die baanvakken moeten dus worden gekoppeld zodat locs alleen dezelfde richting mogen hebben.
  • Bij de doodlopende stationssporen 15, 17 en 32 moeten de locs keren. Doen ze niet. Blijkbaar ergens opgegeven dat ze niet van rijrichting mogen wisselen.
  • Koploper kan reageren op een loc die ten onrechte stilstaat maar dat gebeurt op een vast tijdsinterval, er wordt geen rekening gehouden met de lengte van een baanvak volgens mij. Dan geldt dus de tijdsduur van het langste baanvak als norm voor het signaleren van een stilstaande loc. Zou slimmer moeten kunnen denk ik.
  • Koploper weet in welk baanvak een trein na een wissel terecht moet komen. Dan moet het toch mogelijk zijn om te signaleren als een wissel defect is en de trein dus in het verkeerde baanvak wordt gedetecteerd. Geen idee of dat is in te stellen.


Re: Gotthard - Koploper verder inrichten
Het is allemaal in te stellen in koploper :D.

1. Je kan van blokken een 2 richtingsgroep maken.
    Bij onderhouden blokken kan je de betreffende blokken een zelfde cijfer geven. Bijvoorbeeld 1.
    Wat ook kan is bij aanvulling blokgegevens de blokken een lengte van 1 cm geven en een vinkje zetten
    bij actie te lange trein, stopverbod huidig blok. Dit is een snel trucje om het ook voor elkaar te krijgen >:-D.

2. Bij onderhouden blokken moet je aangeven dat de lok mag keren. Vervolgens ook bij aanvulling
    blokgegevens aangeven dat alle treinen mogen keren.

3. Bij instellingen per database kan je bij de tab algemeen 2 instellen na hoeveel seconden koploper een
    stilstaande lok meldt.

4. Als je spookmeldingen aanzet, krijg je een melding als er een onverwachte bezetmelder geactiveerd
    wordt. Dus als de trein de verkeerde kant opgaat wordt dit gemeld.

Nog een tip;

Als je op F1 drukt, dan opent zich de helpfile van het geactiveerde onderdeel. Dus als je bijvoorbeeld het rijwindow geopend hebt, en dan F1 drukt, krijg je daarvan de helpfile te zien.

Groeten Sander
Re: Gotthard - Koploper verder inrichten
Henk.

Ik zie op jouw baanoverzicht ook geen bezetmelders staan?Dat is toch wel een handig middel om te zien waar een trein zich bevind en of de melders goed functioneren.Ben je overigens lid van het koploperforum?Daar staat een hoop informatie:

http://www.koploperforum.nl/

Harald & Alex
Re: Gotthard - Koploper verder inrichten
Hallo

Je kan ze ook van Fleischmann kopen. Die zijn namelijk dezelfde.

Groeten,
Fred

P.s. Reageerde op de opmerking dat er koppelingen miste bij de RoLa wagens.

Re: Gotthard - Koploper verder inrichten
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Koploper verder inrichten
@Sander: Dank. Precies de info die ik nodig had! Ben er mee aan de slag.
@Harald&Alex: De bezetmelders vond ik niet nodig in het baanoverzicht hoewel dat best handig kan zijn. De melders en baanvakken kloppen inmiddels. Het koploper-forum ken ik. Zeker handig hoewel ik me erg stoor aan de soms lompe reacties van bepaalde leden.

Nu aan het testrijden met 3 locs, dan blijft het nog een beetje te doen als er iets fout gaat. Maar van 1 naar 3 locs is al 300% vooruitgang :)
Re: Gotthard - Koploper verder inrichten
henk,

het blijft toch blijkbaar een hele opgave, mij zie je het niet doen. maar ik bewonder jullie wel, veel succes nog  :)  :thumbup: :thumbup:



Groeten

Peter
Gotthard - Koploper testrijden
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Koploper testrijden
Inmiddels is het testen uitgebreid en rijden er 5 locs simultaan. Het vermogen van de Ecos wordt nu ten volle benut. De ICN rijdt nog niet, dat wordt de volgende stap.
De nodige correcties aangebracht met het onderhouden van het baanplan. Hier en daar toch wat klikjes vergeten. Ook al enige intelligentie er in gebracht:

  • De rijrichting van opvolgende baanvakken tussen de overloopwissels ingesteld zodat er geen treinen meer tegenover elkaar komen te staan (deadlock).
  • Trein- en loclengtes ingegeven en stationsbaanvakken op lengte ingesteld.
  • Op de Gotthardlijn wordt links gereden dus nu de kans ingesteld (4 op 1) dat het linkerspoor wordt gekozen.
  • De stijgende baanvakken die een binnenbocht met R1 radius hebben en een stijgingspercentage van meer dan 3,5% zijn verboden voor sommige treinstellen.
  • De kopsporen bij stations zijn alleen toegankelijk voor personenverkeer.
  • Op stations wordt langzamer gereden.
  • Optrekken en remmen voor sommige locs wat bijgesteld om ze net iets te ver doorschieten.
Ook nog wat uitzoekklusjes:

  • Het keren van de loc op het kopspoor gaat nog niet goed. De rijrichting van de loc wijzigt niet.
  • Op de Pianotondobrug liggen de sporen erg dicht op elkaar dus er mag maar 1 trein tegelijk over de brug. Er moet nog ergens een voorwaarde worden ingesteld.
Ik veronderstel dat Koploper met automatisch rijden niet meer dan 1 baanvak vooruit kijkt om de route te bepalen. Dus het mijden van een stijgend baanvak wat verderop zit heb ik al ingesteld bij de overloopwissel waar die route kan worden gekozen en dus niet bij het feitelijke baanvak.
Met 5 locs tegelijk rijden maakt duidelijk dat handmatige bediening dan niet meer is te doen. Als er iets fout gaat met automatisch rijden is het ook al vrij lastig te bepalen wat de oorzaak is geweest. Maar het lijkt nu allemaal goed te gaan.
Re: Gotthard - Koploper testrijden
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Koploper testrijden

Klinkt goed, Henk  :thumbup:

Dat smeekt eigenlijk om een filmpje..........

Grtz Tony
Re: Gotthard - Koploper testrijden
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Gotthard - Koploper testrijden
Hallo Henk,

de enige mogelijkheid om een keeropdracht in te geven is in eigenschappen blok in onderhouden blokken,

De optie van de brug is specifiek kan bv. een deadlock voor ingesteld worden,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Gotthard - Koploper testrijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - Koploper testrijden
Fijn dat het de goede kant op gaat Henk.

Koploper kijkt een baanvak vooruit, je kunt dit eventueel veranderen naar twee of drie blokken.
Echter gaan er dan minder treinen tegelijk rijden omdat en meer blokken gereserveerd worden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Gotthard - Een goede demo gaat fout
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Een goede demo gaat fout
Nu in Koploper alle voorwaarden ingesteld: baanvaklengtes, verboden baanvakken en maar één trein over de brug omdat het spoor te dicht bij elkaar ligt. Blijft nog over om locs onder bepaalde condities te laten keren en bijvoorbeeld met de stoomloc een bepaalde route te rijden. Maar dat komt later.
Inmiddels rijden de meeste locs met een sleep. Dat ging aardig goed dus wordt het weer tijd voor een filmpje denk je dan. Vervolgens gaat met filmen alles fout. Treinen ontsporen waar ze dat nooit deden, wagons ontkoppelen spontaan, dus van automatisch rijden komt niks terecht. De perfecte demo dus, dan moet het fout gaan. Maar de videomontage dat allemaal weggeknipt wat toch nog resulteert in 4 minuten kijkplezier.

Re: Gotthard - Een goede demo gaat fout
Frustrerend is dat hé dat op zo'n moment alles fout gaat. Heb dat ook wel eens gehad toen iemand mijn baan kwam bekijken, helemaal trots startte ik alles op om te laten zien hoe mooi alles reed en werkelijk alles ging fout wat maar fout kon gaan   :twisted:
Re: Gotthard - Een goede demo gaat fout
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Een goede demo gaat fout
Henk,

Filmpje is  :thumbup: :thumbup:.
Re: Gotthard - Een goede demo gaat fout
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Een goede demo gaat fout

De film geeft een prima indruk, Henk !

Je mag gerust trots zijn op wat je tot nu toe gebrouwen hebt  :thumbup:
En ook nog in record-tempo !

Grtz Tony
Re: Gotthard - Een goede demo gaat fout
Henk,

Toch een geslaagd filmpje, en je baan is een mooi totaal plaatje geworden.  :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Een goede demo gaat fout
-Henk:
Schitterend werk reeds geleverd, en zit met die fouten maar niet in, je leert er weer van,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: