Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gotthard - The End
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - The End


De bovenstaande schets is het ontwerp van mijn nieuwe treinbaan. Het plan is om dit te realiseren op een ruimte van 7.50x2.00 meter in ons nieuwe huis dat hopelijk volgend jaar zomer wordt opgeleverd. Beoogd is het Gotthardtraject van Erstfeld naar Bellinzona in Zwitserland. Dat is natuurlijk onmogelijk in H0 dus moeten er vele keuzes worden gemaakt. En bovendien wil ik ook mijn favoriete vakantiebestemming Locarno een plekje geven.

Ik wil proberen om zoveel mogelijk het traject met alle tunnels en bruggen te bouwen. Hierbij zijn de vele keertunnels maar beperkt tot de R1 en R2 radius, zijn tussenliggende baanvakken veelal weggelaten en heb ik de lengte van het traject ook nog eens een factor 10 verkleind. Er is helaas ook geen plek voor alle stations en haltes. Prominent op het hoogste punt (1.40m) is station Göschenen. Het beginpunt Erstfeld en eindpunt Bellinzona zijn samengevoegd en als schaduwstation uitgevoerd. Om uiteindelijk toch "een rondje" te kunnen rijden is ook de nieuwe Alptransit-tunnel toegevoegd.

Een treintafel bouwen heb ik vaker gedaan. Zo heb ik ooit De Loreley nagebouwd en heb ik al eens wat pogingen gedaan om delen van Zwitserland en het Gotthardtraject na te bouwen.

De Loreley

Ik ben nog lang niet uitgeleerd en zie altijd weer nu tips en trucs op dit forum. De kennis delen doe ik graag en commentaar op mijn plannen en bouwkunsten is dus ook van harte welkom. (Klik op het plaatje voor een vergroting.)
Met de demoversie van Wintrack heb ik het baanplan ontworpen. Een screenshot gemaakt, en in Word de hoogtes er bij gezet. En dan is dit het resultaat met alle lagen op elkaar afgebeeld:


Re: Gotthard - I have a dream
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - I have a dream
Hoi Henk,

Een mooi ambitieus baanplan.
Laat je droom nu maar uitkomen ;)

Groeten,
Ton.
Re: Gotthard - I have a dream
Make the dream come true :thumbup:.

Alle succes met de verwezelijking van dit mooie en veelbelovende plan.
Re: Gotthard - I have a dream
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gotthard - I have a dream
Wow Henk toch!!

Ambitieus plan, maar is het niet een beetje heel erg veel van het goede?? Straks zie tussen de rails de treinen niet meer!

Wens je heel veel succes en blijf je volgen. Ik zal je baan opnemen in de lijst op mijn topic. Is dat oké??
Re: Gotthard - I have a dream
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - I have a dream
@Henk (Has-bls): prima om dit op te nemen in de lijst.  :thumbup:
Re: Gotthard - I have a dream
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gotthard - I have a dream
Citaat van: Jongslog op dinsdag 10 december 2013, 22:48:23
@Henk (Has-bls): prima om dit op te nemen in de lijst.  :thumbup:

Thx, DONE !!
Re: Gotthard - I have a dream
Dat is een hele berg rails, maar het idee erachter klopt, dus stop met dromen en begin met bouwen. Ik ben blij dat ik de bezetmelders niet hoef te maken, bedraden en aan te sluiten!  :)
Re: Gotthard - I have a dream
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Gotthard - I have a dream
Zojuist de opstart van je nieuwe draadje "ontdekt".

Tevens ook je andere projecten bekeken. Dat gaat helemaal goed komen.

Dit ga ik maar eens volgen, ik wens je heel veel succes
Re: Gotthard - I have a dream
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - I have a dream
Ziet er goed uit :thumbup:
Re: Gotthard - I have a dream
Verlang naar de eerste foto's ! Ziet er een top baan uit
Hoe meer bergen hoe meer ik van de treinbaan hou
Zal de bouw zeker volgen
Grtjs
Gotthard - Uitdagingen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Uitdagingen
Bij het ontwerpen van de Gotthardbaan heb ik een aantal uitgangspunten gehanteerd. Het belangrijkste is dat de zichtbare rails precies op het juiste punt uitkomt zodat de scenery, de tunnels en bruggen ook een beetje lijken op de werkelijkheid. De "onzichtbare" rails krijgt hierdoor soms een vreemd verloop omdat ik ook rekening moest houden met de mangaten en de maximale stijgingspercentages. De zichtbare delen moesten minimaal drie raillengtes zijn.

De spiraaltunnels maken soms een extra loop om voldoende hoogte te winnen. Het hele traject is dubbelspoor en er wordt links gereden. Op sommige plaatsen zit een 'Spurwechsel'. Normaal gesproken zou je heen en weer kunnen wisselen maar daarvoor was te weinig ruimte. Ik heb ervoor gezorgd dat in elk geval de buitenbocht kan worden gekozen in de keertunnels zodat het maximale stijgsingpercentage 3,5% is. De gemiddelde treinlengte is 7 railstukken dus circa 1.30 meter en er wordt toch langzaam gereden vanwege het bochtenwerk maar vooral ook omdat ik dat mooier vind.

Station Göschenen maakt rechts een kromming die in werkelijkheid andersom buigt. Ook het aantal sporen is wat minder. Ik kreeg het anders niet voor elkaar om dit goed in te passen. De stations Erstfeld, Biasca en Bellinzona zijn uitgevoerd als gezamenlijk schaduwstation. Hiermee verdwijnt helaas ook de (analoge) draaischijf wat uit het zicht maar die functioneert toch niet erg betrouwbaar en ik ben niet zo'n rangeerfreak. Het kijkgat voor het schaduwstation dan maar wat groter maken. Station Wassen en Locarno zijn maar beperkt uitgevoerd. De overige stations en haltes krijgen geen plaats. Tja met zoveel ambities heb je zelfs op een grote treintafel ruimtegebrek.



Bij de rode cirkel zit de brug dicht op de rails die er achter op een hoger niveau loopt. Misschien maar oplossen met een waterval om het nog ergens op te laten lijken straks.

Bij de oranje cirkel komt het spoor aan op 70 cm hoogte en maakt een bocht om er op 62 cm onderdoor te gaan en dan met een bocht weer er overheen te gaan op 78 cm hoogte. Dit is gedaan om de het hoogteverschil mooi uit te laten komen en ik moest rekening houden met het schuine dak aan de linker en rechter kant.
Gotthard - Legenda bij het ontwerp
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Legenda bij het ontwerp
De hele lijst van bruggen, tunnels en stations nog eens langsgelopen en de locatie in de ontwerptekening aangeduid. Hiermee nog ontdekt dat ik een paar bruggen en tunnels niet had ingetekend met Wintrack. Dat maakt gelukkig niets uit voor de ligging van de rails want ik had er in het ontwerp wel rekening mee gehouden. Door plaatsgebrek (hoe decadent bij een treintafel van 7.50x2.00 meter...) heb ik wat dingen laten vervallen. In de lijst zijn die cursief gedrukt. Zo is de zuidingang van de Gotthardtunnel met station Airolo vervallen. Daarmee kom je vanuit de Gotthardtunnel in zuidelijke richting direct op de Stalvedrobrug uit waarbij ik het Stalverdrotunnelportaal wil gebruiken. De Stalvedrobrug en -tunnel zijn daarmee in feite omgedraaid. Maar dit is dan ook de enige bewuste fout in het Gotthardtraject, verder zijn alle locaties zoveel mogelijk natuurgetrouw. Het gedeelte Locarno is er gewoon fantasievol aangeplakt en is die zin ook geen onderdeel van de Gotthardbaan. (Plaatjes zijn weer "opklikbaar".)

De Zwitserlandkenners daag ik natuurlijk graag uit om te kijken of er nog fouten in zitten :)



Re: Gotthard - Legenda bij het ontwerp
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Gotthard - Legenda bij het ontwerp
Dit is pas echt voorbereidend werk
zo dat moet dan haast wel goed komen
het ziet er in elk geval schitterend uit ben heel erg benieuwd hoe dat dit er uit komt te zien

gr ed
Re: Gotthard - Legenda bij het ontwerp
Zo dat is nog eens een ambitieus plan. Zo te zien word het echt
een rij baan, maar zou je je niet beperken tot een bepaalde
uitsnede van de gotthard lijn, bv de Dazio grande met station Luino ?
Vaker is less is more , daar ben ik zelf ook achter gekomen, het moet natuurlijk
wel te behappen blijven.
Maar ik ga je in de gaten houden en wens je succes met de opzet en bouw.

Groet Johan
Gotthard - Fotovraag voor kenners
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Fotovraag voor kenners
Dank voor de leuke reacties!

Van alle bijzondere dingen op en langs de Gotthardlijn heb ik foto's verzameld. Maar van twee tunnels kan ik geen foto's vinden. Wie kan me helpen?

Hier zien we de noordelijke ingang van de Daziotunnel. Wie heeft een foto van de zuidkant?


Dit is de welbekende Biaschina. De zuidelijke ingang van de La Lume tunnel heb ik omcirkeld. Wie kan me helpen aan een close up?
Re: Gotthard - Fotovraag voor kenners
Johan de Reuver ongetwijfeld. Stuur 'm eens een berichtje: http://home.hccnet.nl/jh.de.reuver/

Gr, Ben.
Re: Gotthard - Fotovraag voor kenners
Hallo Henk.

Allereerst veel succes gewenst met dit super project.Het ziet er op papier al mega uit.Je hebt 7.5 meter in de lengte en 2 meter breedte.Op de tekening zien we 1 brede tafel en je hebt het al over mangaten.Het fenomeen mangaten is dat niet te vermijden?We bedoelen de ruimte waarin de baan komt te staan zal wel breder zijn je moet tenslotte ook voor de baan langs kunnen lopen.Is het dan niet beter om de baan langs de wanden te maken en een meter breed zodat je makkelijker overal bij kan en op het eind meer meters hebt (de breedte) om te bouwen?

Hoef je ook niet overal onderdoor te kruipen.Dat wordt je vroeg of laat wel beu kan ik je vertellen  ;)

Harald & Alex
Re: Gotthard - Fotovraag voor kenners
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Fotovraag voor kenners
Hi Harald en Alex,

Die mangaten zijn inderdaad een hoofdbreken. De wens is een groot landschap maken waar je op "uitkijkt" en dat is bij een smalle tafel, waar je dan wel goed bij kan, niet het geval. Ik weet ook uit ervaring dat je het snel zal wordt om elke keer onder tafel kruipen om een ontspoorde wagon te pakken.

De ruimte voor de tafel is circa 1.20m breed. Ik heb de ervaring dat die loopruimte niet te klein moet zijn want dan krijg je bijna claustrofobie en kun je niet uit de weg om te klussen. Overigens is op de zolder ook een bureau voorzien waar ik kan zitten om bijvoorbeeld een diorama te maken.

Het zou mooi zijn als de tafel verplaatsbaar was maar dat lijkt me met deze omvang niet haalbaar. In delen "knippen" zou misschien kunnen maar dan moet je naar mijn smaak wel erg veel rails doorzagen. Andere optie is dat je op de tafel zou kunnen staan. Dat lijkt mij nog wel uitvoerbaar maar daar heb ik geen ervaring mee.

De zolder moet ook nog worden gebruikt voor de was, een plek om te gamen voor de kids, en een bureau. De zolderruimte ziet er zo uit (de groene rechthoek is dan de treintafel):

Re: Gotthard - Fotovraag voor kenners
Henk.

We zouden toch voor modules kiezen.Wij hebben dat ook niet gedaan en hebben daar echt spijt van.Je krijgt dan het probleem van de overgangen maar je kan naar believen een sectie er uit halen en daar aan werken.Dat is altijd makkelijker dan op een baan zelf.

Dat je niet langs de muren in de rondte kan is wel jammer.Je kan nog een L vorm overwegen aan de onderkant van de tekening?Hoe hoog is dat knieschot?Hoe hoog zal de tafel van de grond af komen?

Harald & Alex

Re: Gotthard - Fotovraag voor kenners
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Fotovraag voor kenners
H&A,

De hoogte van het knieschot is 1 meter. De tafel komt op 65 cm hoogte denk ik. Dat moet ik nog precies uitmeten. Lager werkt niet handig onder de tafel, en hoger gaat ten koste van de berghoogte op de tafel (de spiraal moet rechts de hoogte in onder de schuine kant van het dak). Ik heb ook andere vormen van de tafel overwogen maar deze heeft wel mijn voorkeur.

Ik wil werken met het bouwen van modules en die op de tafel plaatsen. Alleen voor de rails lijkt me dat geen doen met de hoeveelheid sporen.

Het blijft een hobby van concessies en compromissen :)  Maar ik houd mij natuurlijk aanbevolen voor betere ideeën.

Groet,
Henk
Re: Gotthard - Fotovraag voor kenners
Heb je al eens bekeken of je een aantal delen van je scenery afneembaar kunt maken? Dat kan een hoop schelen en zeker het moeten maken van enkele mangaten.
Re: Gotthard - Fotovraag voor kenners
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Fotovraag voor kenners
Keeszondag,
Het afneembaar maken van scenery lijkt mij inderdaad een hele goede manier om zaken hanteerbaar te maken en te houden.
Groet,
Henk
Gotthard - Het schaduwstation
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Het schaduwstation
Hier een beeld van het schaduwstation. Ik wilde de mogelijkheid hebben van een keerlus zodat treinstellen ook alleen aan de zuidkant of alleen aan de noordkant kunnen rijden op het zichtbare gedeelte. En ik wilde een klein rondje kunnen rijden wat handig is voor bijvoorbeeld het ijken van de snelheid van de locs in Koploper.

Het idee is dat je aan de voorkant van de tafel wel goed zicht hebt op het schaduwstation door een flink kijkgat. Het lijkt mij aardig om het schaduwstation te voorzien van veel verlichting en er een mooi industrieterrein "bij nacht" van te maken. Bij C zou ik dan de locloods van Erstfeld kunnen maken en de draaischijf is te vinden bij Biasca. Aan de voorzijde bij D is dan station Bellinzona. Helaas heb ik geen fotomateriaal van de locloodsen bij Biasca. Iemand wel?

De analoge draaischijf is verbannen naar het schaduwstation. Deze werkt toch niet betrouwbaar genoeg dus automatiseren heeft niet veel zin en rangeren doe ik toch maar weinig. Niet zo goed geslaagd vind ik de route naar de draaischijf, het aanvoerspoor is wel erg kort en vaak zie ik ook een tweede spoor naar de draaischijf bij vele modelbanen. Maar ik ben een echte leek op dat gebied dus goede ideeën zijn welkom.

Met mijn huidige 5 treinstellen heb ik ruimte genoeg op de baan. Maar dit gaan er zeker meer worden in de toekomst. Dus heb ik bekeken of het schaduwstation is uit te breiden en dat kan. Bij A is nog ruimte voor 3 extra sporen. Bij B, C, D kan nog een extra spoor worden bijgevoegd.

Re: Gotthard - Het schaduwstation
Wat je er ook van vindt, er is wel over nagedacht. O ja, ik vind het er goed uitzien! :thumbup:
Gotthard - Het schaduwstation verbeterd
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Het schaduwstation verbeterd
De mogelijkheid om de sporen later nog uit te breiden is wel aardig maar ik bedacht mij dat zoiets niet mee zal vallen als de ballast en bovenleiding zijn aangebracht. De voorzijde van het schaduwstation wil ik namelijk wel zichtbaar houden en voorzien van scenery. Daarom ervoor gekozen om nu aan de voorkant alle sporen te leggen, eventuele uitbreidingen kunnen dan aan de achterkant plaatsvinden. Het achterste deel zal niet zichtbaar zijn en wordt ook niet "aangekleed".

Verder heb ik het toegangsspoor tot de draaischijf iets gewijzigd zodat dit meer lengte heeft. Bijkomend voordeel is dat de draaischijf ook verder naar rechts komt, dichter naar het station en meer in het zicht. De opstelsporen in de loods kunnen nu ook iets langer zijn. Dat laatste bleek nodig omdat deze sporen toch net te kort waren om een stoomloc helemaal binnen te zetten.

Het gebruik van de wissels wordt vooral bepaald door wat ik in huis heb. De investering in extra rails voor deze baan is mij al kostbaar genoeg. Met deze laatste wijzigingen heb ik de Engelse wissel (bovenaan in de tekening) zo ook beter benut als overloopwissel.

Gotthard - Mangaten
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Mangaten
Het schaduwstation heb ik maar eens met echte rails uitgelegd. Ik blijf me verbazen hoe nauwkeurig het allemaal werkt met Wintrack. Daar heb ik al veel plezier van gehad. Met dit baanontwerp ga ik zo'n negen niveau's de hoogte in dus het is wel van belang om te weten of dat een beetje gaat kloppen. Alles onder voorbehoud van mijn bouwkunsten natuurlijk...

Ondertussen ook aan het puzzelen geweest hoe ik alles bereikbaar kan houden. De scenery bouw ik in losse modules maar de rails wil ik in één geheel aanleggen anders moet ik veel te veel zagen in de rails.

Op de tekening het houten frame aangegeven. Altijd leuk om dit wat symetrisch te houden. In lichtgrijs zie je nog het raster van 50x50cm vanuit Wintrack. Nu nog bedenken waar de poten moeten komen en welke dikte ik zal nemen voor de latten. Iemand tips?

De grijze vlakken worden mangaten. De blauwe stukken liggen wat dieper in het frame om nog meer hoogteverschil in het landschap te krijgen. In het bruine vlak komen de trafo's onder de tafel. De laptop en Ecos moeten een plaatsje krijgen in het rode vlak. De decoders komen onder de tafel in het rode vlak. Dit alles op een centrale plek om de bedrading zo kort mogelijk te houden. Het plan is om de stroomvoorziening en de terugmelders wel in segmenten op te delen zodat ik bij storing delen kan afkoppelen om de fout makkelijker te vinden.

Re: Gotthard - Mangaten
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Gotthard - Mangaten
Hallo Henk,

Ben benieuwd naar de eerste foto's van dit mega project.

Ga zo door.

gr Einte
Re: Gotthard - Mangaten
keeszondag
gast

Re: Gotthard - Mangaten
Hoi, met 44 x 70 voor de latten moet je 1 mtr makkelijk kunnen halen voor het frame (70 als werkende maat aanhouden natuurlijk!) Als je 9 niveaus moet ondersteunen en gelet op je railplan, denk ik dat je geen doorlopende latten verticaal kwijt kunt? Dus wordt het belangrijk dat je basisniveau overal latten kan ondersteunen. Ik denk dat je (muv de mangaten) alles met multiplex (12 mm) moet afwerken. Hier kan je goed een lat met een inschroefmoer door en door stevig verbinden. Voor de steunlatten voor de hoger niveaus zou ik wat zwaarders gebruiken, zodat je een m6 inschroefmoer kan gebruiken.

De poten: beter 2 teveel dan een wankele en doorzakkende tafel! Zorg ervoor dat de montage van de poten op kruisende latten van het frame gebeurt, dan steun je echt de hele constructie.
Goede voorbereiding nu scheelt later veel getob!
Re: Gotthard - Mangaten
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Mangaten
@Kees: Doorlopende poten zal inderdaad niet mogelijk zijn. Wel kan ik die poten aan de voor- en achterkant aanbrengen om ook iets hoger nog dwarsliggers te maken die steun geven. Dan rust niet alles op het onderste basisframe. Mogelijk is 33 x 44 dan ook voldoende dik voor de latten van het frame? De tussenliggende latten in het frame wil ik vastmaken met hoekijzers, dat lijkt mij makkelijker dan inkepingen maken.
Voor staande latten om het loopvlak te bevestigen lijkt mij 18 x 44 voldoende zodat het ook niet te zwaar wordt. Voor het loopvlak en vlakke stukken heb ik wel een voorkeur om te werken met MDF. Dat is me bij de vorige baan ook goed bevallen. Het laat zich makkelijk en netjes bewerken en is lekker zwaar zodat het niet snel meetrilt. Ik weet alleen niet of het op de lange termijn ook deugdelijk is. 

Nou ben ik geen timmerman dus als er zijn vast mensen die het beter weten. Geef gerust je opmerkingen, worden we allemaal wijzer van.
Re: Gotthard - Mangaten
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gotthard - Mangaten
Citaat van: Jongslog op dinsdag 24 december 2013, 22:09:21
Voor het loopvlak en vlakke stukken heb ik wel een voorkeur om te werken met MDF.

Henk: is er iets op tegen om (berken)triplex te gebruiken?? Is ook niet zo zwaar. En ja: MDF laat zich makkelijker in vormen schuren dan triplex. Is maar idee. Iemand andere opties?
Re: Gotthard - Mangaten
keeszondag
gast

Re: Gotthard - Mangaten
Mijn idee voor deugdelijk werk is geen MDF. Is verlijmd zaagsel en geeft daarom geen toegevoegde stijfheid, dat doet multiplex wel. In multiplex kan je stabiele verbindingen maken, in MDF niet. Als je de poten aan de buitenkant van de tafel langer kunt maken om de hogere niveaus te ondersteunen geeft dat inderdaad meer stijfheid, dus zeker doen. Ik ben niet zo'n voorstander van kramerijen in het basis frame, liever houtverbindingen verlijmd en geschroefd, geeft bij maatvast werk veel meer stijfheid. Bedenk dat je bij kramerijen alle kracht op de doorsnee van enkele schroeven hangt, bij houtverbindingen op de volle verbinding.
Voor het basis frame zou ik echt niet lichter gebruiken dan 44 x 28, opgebouwd met houtverbindingen en stijf gemaakt met 12 mm multiplex, voldoende geschroefd.

De poten zijn een verhaal apart. Ik heb metalen stelpoten gebruikt die in de hoeken van het frame zijn opgenomen met houten driehoeken. Achteraf had ik beter de poten onder de hoeken kunnen aanbrengen voor extra stijfheid...
De houtmaat die ik heb gebruikt voor de staanders onder het hogere niveau is 44 x 69 (geschaafd). dit werkt makkelijk, is enorm sterk en houdt zonder problemen een m6 inschroefmoer. Omdat ik 12 mm multiplex heb gebruikt, wordt alles erg stijf en daar doen we het voor, niets erger dan een wiebelend berglandschapje....
Gotthard - Schema met nummering
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Schema met nummering
Het nadenken over de bouwconstructie even gelaten voor wat het is en doorgegaan met de voorbereiding van de besturing. Het lijkt mij handig om voor de aanleg en de "programmering" van Koploper al vooraf te definiëren wat de nummering van baanvakken, terugmelders, wissels en seinen is. In Excel een opzet gemaakt met een schematische tekening.

Voor de nummering heb ik rekening gehouden met de systematiek in Koploper maar ik heb ook gekeken naar het grote voorbeeld. Op de site van Giorgio staat het aardig uitgelegd. De nummering bij het Gotthardtraject loopt van noord naar zuid.
Bij stations worden de seinen met A,B, C etc. aangeduid en dwergseinen worden met X en Y aangegeven. Wissels worden met een W aangeduid. Op de tussenliggende baanvakken wordt gewerkt met P en Q naar het zuiden, en R en S richting het noorden. Voor de nummering wordt hier de kilometerstand gebruikt. In plaats van de kilmeterstand gebruik ik de nummers van de baanvakken. Een voorsein krijgt dezelfde aanduiding met een *.

In aanvulling op het bovenstaande heb ik ook de nummering van de terugmelders in de tekening gezet en heb ik bij de wissels ook nog aangegeven of deze links of rechts zijn. Het was niet mogelijk om de seinopstelling conform de realiteit te doen. Daarvoor is te weinig ruimte. Op de stations moet Koploper de seinweergave aansturen, op de tussenliggende baanvakken werkt het sein meer als een soort bezetmelder. De trein activeert met het massacontact en relais die het sein op rood zet, dus baanvak bezet. In de spiraaltunnels heb ik maar één baanvak gemaakt zodat er maar één trein tegelijk kan rijden in dezelfde richting. Het sein voor de tunnel geeft dan rood aan. In het echt staan voor tunnels niet per definitie seinen opgesteld.

De seinbeelden zijn maar heel beperkt. Ik maak gebruik van de zogenaamde Fahrbegriffe. Sommige baanvakken krijgen bij groen dan altijd bijvoorbeeld Fahrbegriff 3 (60km). Hiermee heb ik op de hele treintafel toch verschillende seinbeelden maar houd ik de kosten wat binnen de perken.

De hele inrichting van de besturing is nu opgezet volgens Koploper met baanvakken waarbij alleen aan het begin en aan het eind van het baanvak een terugmelder zit. Nu hoop ik maar dat dit bij andere programma's zoals I-Train ook zo kan werken want ik zal best een keer overstappen naar andere software. Wie kan mij dat vertellen?

Re: Gotthard - Schema met nummering
Henk om op je laatste vraag te reageren: iTrain kan daarmee werken, ik heb op mijn doorgaande trajecten ook twee melders (twee raillengtes lang) per blok en in de stations voor de opstelsporen één melder met een lengte gelijk aan het blok.
Re: Gotthard - Schema met nummering
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Schema met nummering
Nog wat foutjes uit het schema gehaald.
De hele baan wordt verdeeld in stroomsecties. Elke sectie heeft een eigen S88-terugmelder en een eigen voedingskabel. Handig als je storing moet zoeken en je kunt delen afkoppelen. Voorlopig denk ik met 5 treinstellen en 34 wissels nog wel met de standaard Ecos-voeding aan te kunnen maar dan ben ik vast voorbereid op het aansluiten van een booster. 
De indeling van de baanvakken wordt vooral bepaald door de wissels. Tussen elke overloopwissel zitten twee baanvakken zodat de treinen elkaar ook redelijk snel kunnen opvolgen, de lengte van het baanvak werd anders erg lang. Hierbij ook rekening gehouden met de spiraaltunnels zodat er niet twee treinen tegelijk achter elkaar in de tunnel zitten.
De blokseinen kloppen wel. De hoofdseinen en dwergseinen in stations zijn nog een beetje een vraagteken. De juiste seinen plaatsen vraagt nog wel enige studie. De aansturing ga ik doen via Koploper omdat er nogal wat rijwegen zijn die de seinstand kunnen bepalen. Seinbruggen plaats ik alleen daar waar er genoeg ruimte is en het in het landschap goed uitkomt.
Gotthard - Faller Car System
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Faller Car System
Omdat ik vier Faller Car System auto's heb en een tractor moeten deze op de tafel ook een plekje krijgen. Ik ga voorlopig niet investeren in het nieuwe systeem van Faller Digital 3.0 of DCC dus blijft het een simpele oplossing met stopplaatsen. De auto's zijn wel voorzien van een diode in het stroomcircuit zodat ze wat langzamer rijden. Hierdoor is het stoppen en optrekken ook wat aardiger om te zien maar echt natuurgetrouw is het niet. Het idee is om de trekker een rondje over een weiland te laten rijden en de auto's een weg te laten volgen over de hele tafel.

In het landschap heb ik de weg uitgetekend. Er zijn 4 stopplaatsen (A,B, C, D). De reedcontacten die werken op het slepermagneetje van de auto moeten de stopplaatsen bedienen (Ag, Bg, Cg, Dg). Bij de spoorwegovergang zit een halteplaats zodat de auto's stoppen bij dichte overwegbomen. Als het goed is zou dit circuitje moeten werken waarbij er steeds twee auto's over de hele baan rijden.

Als A vertrekt wordt C op "groen" gezet en gaat rijden. A komt bij B zodat die gaat rijden en A stopt bij B. Ondertussen gaat C naar D. D rijdt weg en C stopt daar. Als ik het goed heb beredeneert blijft dit systeem zelfstandig rijden. Als de stroom er af gaat stoppen alle auto's, en met een handmatige actie (A activeren) wordt de boel weer gestart.

Op mijn testbaantje bleek dat het momentcontact van de reedschakelaar eigenlijk iets te kort is om de spoel van de stopplaats te activeren. Daar moet ik nog wat op verzinnen.

Re: Gotthard - Faller Car System
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Gotthard - Faller Car System
Ik ben heel benieuwd hoe alles gaat lopen
ik wens je veel succes hiermee en wat af hoe het gaat

Gr Ed
Gotthard - Draaischijf en locloods
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Draaischijf en locloods
De oude analoge draaischijf krijgt een plaatsje in het schaduwstation. Het idee is om dat stukje scenery zichtbaar te maken met een groot kijkgat. Het wordt een station met locdepot "by night".

De sporen naar de loods worden "in beton" gegoten. Eerst heb ik met karton de boel een beetje uitgevuld. Het karton even ingespoten met haarlak zodat het een beetje tegen vocht kan en niet meteen krom trekt. Tussen de rails heb ik smalle ijsstokjes vastgezet met houtlijm. Maar de puko's van C-rail zijn beduidend lager dan die van de M-rails en dan maakt de sleper geen contact. Daarom een dun ijzerdraadje in het midden vastgelijmd. Dat blijkt te werken. Met gladder karton van een schoenendoos de boel dichtgelegd en de rest aangesmeerd met plamuur.





Een verfje moet het geheel op beton laten lijken.



Voor de dakconstructie en vooral ook voor de show heb ik met vleesprikkers houten spanten gemaakt. En met een kwastje verfje lijkt dat nog best echt. Overigens zie je er weinig meer van als straks het dak er op gaat.





De muren heb ik beplakt met en zelfgeprint steentjespapier. Hiervoor gebruik ik cgtextures. De afbeelding gewoon kopieren en de helft verkleinen zodat het voor H0 geschikt is. De deuren en muurtjes aan de voorkant zijn van Auhagen. Helaas in een vreselijke kleur met een naar mijn idee veel te klein steentjesmotief. Ik heb nog geen idee hoe ik dat mooi geverfd krijg. Eerst maar eens laagje grijs gedaan. Iemand tips?





En tot slot maar weer passen en meten. De vloer langs de rails was op één plaats iets te hoog dus dat moest ik wegschuren. Verder functioneert het wel. Ik begon met het bouwen van een stoomlocdepot maar het lijkt mij eigenlijk wel logisch dat er ook onderhoud aan elektrische locs kan gebeuren. Dan moet ik een oplossing hebben om de bovenleiding de loods in te laten gaan. Ik ben er nog niet uit hoe ik dat kan doen. Of misschien moet ik dat maar vergeten?


Re: Gotthard - Draaischijf en locloods
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Gotthard - Draaischijf en locloods
Hallo Henk,

Ik vind vooral de spantenconstructie van de loc loods mooi gemaakt. Inderdaad heel jammer dat je daar dan straks niets meer van ziet. De muren aan de voorkant zou ik proberen in ongeveer dezelfde kleur te krijgen als de zijmuren. Eerst de muren helemaal in dezelfde kleur schilderen als de stenen van de zijmuren en daarna de kleur van de voegen opbrengen en de verf met een doek van de muren afvegen zodat dit alleen in de voegen blijft zitten.
De bovenleiding zou ik vergeten. Het wordt dan een heel bos met portalen en masten. Ook bij een draaischijf wordt dit een hele klus. Mijn advies: niet doen. Helemaal richten op een mooie nacht scene bij een loc depot.
Gotthard - Draaischijf en locloods (2)
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Draaischijf en locloods (2)
Weer verder gebouwd aan de locloods. De muren aan de voorzijde bewerkt met verf. Het komt beter in de buurt bij wat ik in gedachten had maar ik ben nog niet tevreden. De betonvloer verouderd met "zwart water". Het steenkolenbedrijf is nu eenmaal niet al te schoon. Het dak van de loods nu dichtgemaakt met karton, daar plak ik dakpanpapier overheen. Het torentje moet nog een dak krijgen. Verlichting had ik al aangebracht maar niet op de foto gezet. Alle kieren verder afgeplakt met zwarte tape tegen lichtlekkage. De ramen in het dak zijn van "matglas", gemaakt van een doorzichtige plastic kaft. Aan de zijkant onder het dak de wand afgewerkt met hout. Dit zijn ijsstokjes op maat geknipt. De bedoeling is dat dit wordt geschilderd en gaat lijken op verweerd grijs hout. En zo gaat het langzaam de goede kant op maar verbetertips zijn uiteraard altijd welkom.







Re: Gotthard - Draaischijf en locloods (2)
Mooi project, gaat er goed uitzien. Je hebt het over dakpannen, maar het is een oude(re) loods en misschien is een lei afdekking daarom logischer?
Re: Gotthard - Draaischijf en locloods (2)
Beste Henk,

Dat is een prachtig project dat je tot uitvoering wil gaan maken, veel bruggen en bergen met heel wat uitdagingen.

Blijf dit prachtig project volgen.

Gr.
Piwie.
Gotthard - Draaischijf en locloods (3)
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Draaischijf en locloods (3)
Voor het dak van de loods heb ik gekozen voor dakpannen. De warme oranje tint gaf vooral de doorslag. De dakgoten heb ik gemaakt van ijsstokjes. Daardoor werden de dakranden weer iets strakker. Vervolgens de boel een kwastje gegeven. En om het wheateren echt af te maken heb ik iets nieuws ontdekt. De make-up doos van mijn dochter :) Die is afkomstig van de Action dus niet duur. Gewoon met de poederkwast wat zwart of bruin over het dak vegen en je krijgt een prachtig verouderingseffect! Met de poeders kun je beter doseren dan met verdunde verf. Nu nog verder met de loodsdeuren en als die af zijn kunnen we de zaak "bestücken" zoals ze in MiWuLa zeggen. Ik wil wat pallets neerzetten en de nodige machinerie zoals een draaibank. Het plan is ook om een lasser aan het werk te zetten in de loods.







Gotthard - Ontwerp onderbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Ontwerp onderbouw
Nog eens wat puzzelen op de constructie van het onderstel. En eigenlijk kom ik er achter dat het veel simpeler kan dan gedacht. Ik moest gewoon weer even out of the box denken om weer terug bij de eenvoud te komen. Ik zocht steeds naar een mooie verdeling van de verticale lijnen in de tekening waarbij de mangaten wat in de weg zaten. De basisconstructie kan in feite gewoon bestaan uit "tafels" van 150x100cm. Dan kan ik de poten ook mooi verdelen en op kruispunten plaatsen. Maar goed dat ons nieuwe huis nog niet klaar is, dat dwingt mij om beter na te denken over het ontwerp van de treintafel :)

Re: Gotthard - Ontwerp onderbouw
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Gotthard - Ontwerp onderbouw
Dag Jongslog.

Ambitieus plan en leuk draadje, deze blijf ik volgen. En kan niet wachten op je vorderingen. V.w.b.de baan bouw, is het een idee om je baan op wieltjes te zetten zodat je hem a.h.w. naar voor (dus richting trap) kunt trekken (of je maakt hem natuurlijk 30- 40 cm meer de kamer in. Op die manier heb je ruimte aan de achterkant en hoef je ook geen gaten te maken om er bij te kunnen komen. Desnoods maak je hem wel tegen de muur met aan de voorkant een paar "extra" aan klikbare rijplaten zeg maar, zodat je het geheel naar voren kunt trekken, zie plaatje. Ik heb een L-vorm als baan, ook op wieltjes voor onbereikbare plaatsen

Succes verder met bouwen en ik blijf je volgen.

O ja, qua forum ben ik redelijk nieuw qua Märklin loop ik al vele jaren mee (zie ook voorstelhoekje )  :D

M. vr. grt.

Peter (forum pjotterke)
Re: Gotthard - Ontwerp onderbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Ontwerp onderbouw
Hi Peter,

Dank voor het meedenken! Het is zeker een overweging om de hele tafel iets van de muur af te houden zodat je er achter kunt komen. Dat gaat dan ten koste van wat loopruimte maar geeft wel meer hobbygemak. Dan nog moet ik mangaten maken omdat de tafel 2 meter diep is en ik er anders in het midden niet bij kan.

De hele tafel van 7,50 meter op wielen naar voren trekken lijkt mij moeilijk. Ik had ooit een tafel van 3.20 meter op wielen en dat werkte prima maar dat was al een behoorlijk gewicht om te verplaatsen. Nu waren dat zwenkwielen en misschien dat bokwielen dan beter werken.

Delen van de tafel verrijdbaar maken is ook overwegen waard.
Re: Gotthard - Ontwerp onderbouw
Opazwitserland
gast

Re: Gotthard - Ontwerp onderbouw
Henk,
Door de vraag op mijn topic kwam ik bij jouw uit.  Even doorgelezen en bekeken.  Wow, een hele baan met een voorbereiding om jaloers op te zijn.  Proficiat.  Blijf het volgen.
Re: Gotthard - Ontwerp onderbouw
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gotthard - Ontwerp onderbouw
Dag Henk,

Ik vind de lok-loods wel een heel mooi object geworden. De mannen onder ons boffen maar met hun dochters en zeker als ze de poederdoes kunnen gebruiken.

Leuke tip Henk !

Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
Met spanning volgen we de bouw van ons nieuwe huis. Het huis met een mooie zolder voor een mooie hobby. Afgelopen week mochten we de bouw bezichtigen. Het was boven verwachting, wat een ruimte! De zolder ziet er al prachtig uit. We moeten nog 4 maanden wachten voor de oplevering. Nog even geduld oefenen...

Ik had verwacht dat de knieschotten circa 1 meter hoog zouden zijn maar die komen uit op ongeveer 1.20 meter. Dit houdt in dat de lengte van de zolder iets korter is dan ik dacht. Nu had ik daar met het ontwerp van de treinbaan al rekening mee gehouden maar ik denk toch dat ik nog een kleine aanpassing doe. Nog een raillengte inkorten zonder het ontwerp om zeep te helpen. Er moet immers ook ruimte voor scenery zijn.


Ontwerp ingekort.


De toekomstige zolder.
Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
Dus ook jij moet de plannen weer aanpassen Henk!


Maar kun je zelf de knieschotten niet verplaatsen en inkorten naar 100 cm?? Dat moet toch kunnen denk ik. Nadeel is dat je de dakspanten zult gaan zien. Tafelhoogte misschien aanpassen naar beneden??

Wat zijn je mogelijkheden nog?
Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Nieuwe zolder, nieuw ontwerp.
@ Henk (Has-bls): Dank voor het meedenken. De knieschotten maken onderdeel uit van de dakconstructie en mogen niet worden verwijderd. Misschien een gat er in maken, dat mag wel. De volgende keer de meetlat maar meenemen naar de bezichtiging dan weet ik waar ik precies rekening mee heb te houden.