Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Barry's baantje: Vordering treinkamer

Gestart door brietdijk dinsdag 10 december 2013, 17:08:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
En hier het bovenste niveau dan. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden?

Een draaischijf staat op mijn verlanglijst, de plaatsing is nog niet definitief. (foto gewijzigd)


FOTO IS VERWIJDERT
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
Heb je nog gedacht aan een pendelbaantje Barry?

Draaischijf is gaaf, voegt echt iets toe. Wordt weer sparen ;)

Groet,

Ronald
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
Wel aan gedacht maar weet nog niet hoe of waar. Het is nog moeilijk inschatten hoe het met de ruimte uitkomt. Tegen de tijd dat ik met het zicht gedeelte begin kan er nog van alles veranderen haha.
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
Hij is in ieder geval aan de goede kant getekend. Volgens mij komt de draaischijf net naast je spiraal anders zou je makkelijk te weinig inbouwdiepte kunnen hebben. Nu is die inbouwdiepte ook weer niet zo heel veel alleen als de decoder onder de draaischijf gemonteerd zit dan moet je daar zeker wel rekening mee houden. Is toekomstmuziek Barry eerst maar eens het schaduwstation met klimspiraal afronden.

Groet,

Ronald
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
Had er al rekening mee gehouden maar hij zit er net naast als het goed is. Weet
ook niet hoe diep hij is met decoder er onder.
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
Diepte kan ik wel voor je nameten. Anders de decoder niet aan de montagepunten monteren maar op een andere plaats.

Groet,

Ronald
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
Ziet er goed uit Barry.
Wil er in de toekomst zelf ook een. Hoe en wat dat is echter nog de vraag.
Draaischijf voegt hier echt iets toe....  :thumbup:
Re: Barry's baanbouw: Einde bouw van spiraal in zicht!!
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Einde bouw van spiraal in zicht!!
Einde ruwbouw van de klimspiraal is in zicht. Nog 2 plaatjes lijmen en we kunnen een (tijdelijke) keerlus eraan knopen om eindelijk rondjes te kunnen gaan rijden. Wel moeten de rails en isolatie dan nog gelegd worden, maar dit is niet zoveel werk. Als de treinen rondjes kunnen rijden dan kan ik ook verder om itrain goed onder de knie te krijgen. Dit zou goed uitkomen omdat ik as zaterdag naar de itrain workshop ga bij HiP. De veel te lange draadeindes worden daarna precies op de juiste lengte afgezaagd en tevens gebruikt als ondersteuning van het niveau dat er boven komt. (Niet allemaal natuurlijk)



Ook de terugmeldbedrading van de spiraal netjes op maat gemaakt en definitief aangesloten. Ziet er netjes uit dacht ik zo :). Hou nog een paar aansluitingen over als reserve, altijd handig voor aanpassingen of uitbreidingen. Omgerekend kost 1 bezetmelder ?1,20 dus dat is geen weg gegooid geld.



Volgende stap wordt het geven van onderhoudsbeurten van de loks en moet er nog 3 ombouwen naar digitaal. Weet nog niet welke decoders ik ga gebruiken omdat het al hele oude loks zijn. Iemand nog aanbevelingen?


Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
Ziet er netjes uit.... Lijkt op die van mij  :D
Voor die locs zou ik persoonlijk LoPi 4 gebruiken.... Kosten in Houten en bij Lippe ongeveer 25,-
Een aanrader is om dan gelijk een connector mee te brengen zodat je niet aan de decoder & zijn stekker hoeft te rommelen.
Mijn eigen loks die ik nog om moet bouwen ga ik ook gelijk voorzien van een telex koppeling. Heb dit gezien bij de M&G van het 3rail forum... Ontkoppelrails gaan bij mij in de uitverkoop....
Re: Barry's baanbouw: Einde bouw van spiraal in zicht!!
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Einde bouw van spiraal in zicht!!
Leo, ontkoppelrails ga ik ook niet gebruiken. Dit had ik besloten toen ik bij hip de werking van de telexkoppeling had gezien. De meeste loks gaan dus voorzien worden van een telex.

Hoor idd veel goede verhalen over LoPi4. Moet in deze loks ook nog een ander motortje zetten.
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
Hoi Leo en Barry,

Goed idee van die telexkoppelingen. Kunnen jullie mij mooi weer wat leren ;) kan ik ook de ontkoppelrails verwijderen.

Groet,

Ronald
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
Mijn telex koppelingen bestaan uit een tapas stokje dat ik onder de koppelingen druk om ze te openen.... Ga ik nog wel eens over nadenken....
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
Haha ja dat is ook een manier :D.
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Barry's baanbouw: Ruwbouw schaduwstation & spiraal
@Kees, Helaas moet ik dan wel hele lange tapas stoktjes hebben (van zo'n 1mtr20)  :D op bepaalde plaatsen

@ Ronald, ik heb dit gezien op de M&G in Den Bosch. Zeker met een LoPi werkt dit perfect. Je kunt dit namelijk volledig automatiseren in de LoPi. Ontkoppelrails werkt wel, maar niet overal. Tevens moet de locatie van de trein goed zijn. Dit is erg moeilijk te automatiseren weten we van Hans (Krokodil). Ombouwen vind ik erg leuk om te doen.

@Barry, Ik heb er al een paar gedaan, als je alles hebt is het niet echt moeilijk.... Telex inbouwen is op dat moment ook het juiste moment kosten zijn zo'n 15,- per stuk. Ombouwsetje voor een hoogvermogenmotor kost zo'n 25,- Losse onderdelen zijn bijna net zo duur (permanentmagneet is al snel zo'n 15,-)
Het enige waar je goed mee uit moet kijken is de stroom die de telex trekt. Bij de M&G hadden ze een hulprelaistje geinstalleerd in de loc. De telexknop bediende daar beide koppelingen tegelijkertijd.
Re: Barry's baanbouw: Dagje workshop bij HiP
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Dagje workshop bij HiP
Vandaag met Leo naar de iTrain workshop in Werkendam geweest. Al had ik mezelf al redelijk wegwijs gemaakt in iTrain, toch was deze workshop zeker niet overbodig. Het waren maar kleine dingetjes die mij weer een hoop duidelijk maakte.

Leo en ik waren al om 9.15 uur in Werkendam dus we hadden lekker veel tijd om gezellig met de andere Hippers bij te kletsen en om hun gedane werkzaamheden te bewonderen. Langzaam kwamen de andere cursisten binnen druppelen en hebben even kennis kunnen maken. De workshop was zoals verwacht perfect geregeld en zijn niks te kort gekomen. Koffie, thee, fris, soep en belegde broodjes alles was top.

Thuis gelijk iTrain opgestart en binnen 15 min. de laatste probleempjes uit mijn plan kunnen halen.

Tom, super bedankt voor de duidelijke workshop!! Tot 17 mei.
Re: Barry's baanbouw: Dagje workshop bij HiP
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Barry's baanbouw: Dagje workshop bij HiP
Was idd TOP Barry,
Ik ben na het eten ook gelijk achter mijn laptop gekropen  :D
Heb er als het goed is ook de foutjes uit gehaald.... wisselstraat wordt nu wel vrijgegeven  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Kan het iedereen aanraden.
Tot de 17e en beterschap met de kleine meid...
Re: Barry's baanbouw: Dagje workshop bij HiP
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Barry's baanbouw: Dagje workshop bij HiP
Hoi Barry,

Mooi dat zo,n dagje je weer verder geholpen heeft  :thumbup:
Zo te lezen heeft Tom weer zijn best gedaan  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTain
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTain
Zo'n workshop iTrain heeft toch zijn voordelen. :D Vandaag een keerlus aan de spiraal gemaakt zodat er rondjes gereden kunnen worden.
In iTrain alle aanpassingen gemaakt en de fouten eruit gehaald. Toen effe testen en wat denk je alles rijdt vol automatisch of via routes.
Wat geweldig om te zien. Voordat ik verder ga met de baanbouw eerst lekker verder testen en uitproberen.

Re: Barry's baanbouw: Verder met iTain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTain
Ziet er goed uit. :thumbup:
Fijn dat de workshop je verder heeft geholpen want daar doen we het voor.
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTain
Staan er niet een paar seinen verkeert om op de baan?
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTain
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTain
Volgens mij staan ze goed want ze werken wel. Het zijn geen fysieke seinen dus ze werken alleen virtueel.
Welke seinen staan verkeerd denk jij?
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTain
Rood hoor toch onder aan te staan in de rij richting, of ben ik abuis nu ?

Bijvoorbeeld bij 2.3 en 2.4 daar staat rood bovenin.

Maar ze zijn inderdaad virtueel de seinen, ik zit namelijk ook al op mijn iTrain layout te kijken of ik ze wel wil gaan gebruiken, het worden er dan namelijk nogal een berg :(

Re: Barry's baanbouw: Verder met iTain
Helemaal correct en goed gezien.
Bij je editor even op je sein gaan staan , en hem dan 180 graden draaien , dan staan ze wel goed.

Mvg: Alex
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTain
Seinen staan goed hoor, dit zijn Duitse uitrijseinen en die hebben boven dubbel rood.
Zet anders je tcd bestand er ook even bij dan kunnen we zien of je werkelijk deze uitrijseinen hebt toegepast.
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTain
Ok dan heb ik niets gezegd :D
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTain
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTain
Haha ik begon al aan me zelf te twijfelen :P. Ik wist zeker dat ik naar het streepje onderaan de sein had gekeken. Maar goed, nou ben ik nog niet echt thuis in het seinen wereldje. Ik weet niet precies waar je al die verschillende seinen moet plaatsen en wat de betekenissen zijn. Misschien weet iemand waar ik info kan vinden over de Duitse seinen?
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTain
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTain
Citaat van: iTom op donderdag 24 april 2014, 20:56:12
Seinen staan goed hoor, dit zijn Duitse uitrijseinen en die hebben boven dubbel rood.
Zet anders je tcd bestand er ook even bij dan kunnen we zien of je werkelijk deze uitrijseinen hebt toegepast.

Heb in de tussentijd een site gevonden (nl) over Duitse seinen.

Bron: http://www.nicospilt.com/index_beveiliging_duitsland.htm
Oudere Duitse lichtseinen hebben vaak twee rode lampen. Dit is een overblijfsel uit de tijd dat er een onderscheid bestond tussen het seinbeeld Hp0 (één rode lamp) en Hp00 (twee rode lampen). Bij Hp0 mocht het sein worden gepasseerd bij rangeerbewegingen, bij Hp00 moesten alle treinen stoppen. Het seinbeeld Hp00 is later uit het seinreglement verdwenen, maar om technische redenen heeft men de bestaande seinen niet aangepast. Zou men namelijk één lamp verwijderen, dan vat de beveiligingsapparatuur dat op als storing. Een rood sein mag bij rangeerbewegingen worden voorbij gereden als er twee diagonele witte lampjes onder het sein branden.

Toch leuk om te weten over de enkele en dubbele rode lampen.
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Jij bent weer goed bezig geweest.👍
Daar worden weer een hoop mensen wijzer van.
Ik neem aan dat je op je bovenbouw in het zicht wel seinen gaat toepassen....
😀
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Leo, ja lekker bezig geweest. Heb niet heel lang bij de baan zelf kunnen genieten maar wel achter de iMac.
In het zichtgedeelte gaan er zeker seinen komen anders wordt het zo saai langs de lijn hè :D.

Nu het rondje gesloten is kan ik lekker gaan uitproberen om iTrain goed onder de knie te krijgen.
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Laatst had ik mijn baanplan veranderd omdat ik nog niet helemaal tevreden was. Nu was ik weer aan het dubben omdat ik er toch meer diepte in wil hebben.
Dus voor de verandering toch weer achter de tekentafel gezeten en weer aan het puzzelen geweest. Het valt niet mee om op een niet al te grote tafel iets te maken met
meerdere niveaus zonder dat je met de stijgingspercentage in de knoop komt. Ook wil ik er een draaischijf in hebben en lange lussen gebruiken om te stijgen zodat het even duurt
voordat je dezelfde trein weer te snel ziet. Uiteindelijk is er dan toch weer iets op het scherm gekomen waar ik tot nu toe tevreden over ben.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden? :)



ZIE EERSTE POST
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
1e indruk is ok.... Maar heb je nog een verrassing voor ons in petto?
Wat is de bedoeling van dat ongebruikte wissel op niveau 2 ;)
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Haha die zit er voor de sier, vergeten eruit te halen :D
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Lid sinds: 2011

ben blij dat ik M rij

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Hallo  Barry

Geweldig strak zoals leeke meld

Alleen mis ik nu de opstelsporen in niveau 0 of heb je deze laten vervallen

john
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Je bedoeld het schaduwstation neem ik aan, deze blijft zoals hij is. Deze is nagenoeg al klaar en wordt al op gereden met itrain. Heb het plaatje nog even in het vorige bericht toegevoegd.
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Ziet er fraai uit Barry. Niet te veel blijven veranderen hoor anders kunnen we het niet meer bijhouden ;)

Groet,

Ronald
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Ik denk dat je een uitdagend baanplan hebt zo, nu niet meer veranderen zoals Ronald zegt, maar gaan bouwen en rijden om te zien of het allemaal loopt zoals je hebt bedacht. Wat mij erg aanspreekt is het totale zichtdeel; dat is zeer uitdagend voor de scenery, heb je daar al eerste ideeën bij? Met name links, waar diverse niveaus kort bij elkaar kruisen....
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Ik ben nu tevreden met mijn plan. Misschien nog wat verschuivingen en onderin nog even kijken of bochtwissels beter uitkomen. De aangegeven tunnelportalen staan ter indicatie dus die kunnen ook nog wat verschuiven. De twee afbuigende sporen linksboven zullen over een zelfbouw brug gaan. Al met al ben ik nu te vreden omdat ik zo inderdaad (Cees) een uitdagende baan krijg qua scenery. Ik kan ook niet wachten om met de scenery te beginnen ;).
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Hier nog een (slechte) 3D afbeelding, maar gaat om het idee :D

Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Dit geeft een goed beeld van de verkregen dieptes Barry. Alleen een vraagje, kom je wel goed uit met je sporen achter demdraaischijf? Dit in verband met de klimspiraal.

Als je de draaischijf één railsegment meer terughaald dan heb je volgens mij net de ruimte om over drie sporen achter de schijf een locloods te plaatsen.

Groet,

Ronald
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Ronald, de klimspiraal gaat van SS (55cm) naar niveau 1 (90cm), niveau 2 (105cm) is het station en niveau 3 is industrie (120cm). De draaischijf kan nog verschoven worden ook rekening gehouden met de diepte van de schijf. Aangezien ik nog niet weet welke gebouwen ik tegen die tijd wil hebben is het nog lastig inschatten hoe ik het ga indelen. Zodra de sporen liggen zal het ook wel makkelijker inschatten zijn.
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Lid sinds: 2011

ben blij dat ik M rij

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
barry

Als heel je sporenplan ligt heb je toch aardig wat m1 rails liggen
Ik schat toch een kleine 100 m1

Hou je rekening ermee dat je op termijn een extra booster nodig heb ???

john
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Het verschil tussen I en III is 30cm. Da's veel om te overbruggen met scenery, denk er nog eens over na of dit het wel is.



Gr, Ben.
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
@ Ben, zeer goed opgemerkt van jou. Aangezien dit mijn eerste grote baan wordt en dus nog geen ervaring met de scenery heb, ben ik blij met deze tips. Dit is gelukkig nog wel aan te passen.

@ John, ik hou er idd rekening mee dat er boosters gaan komen en heb mijn SS al gescheiden van de spiraal en heb zelfs het SS al (overbodig) in tweeën gedeeld. Ook dacht ik dat het handig kan zijn omdat storing zoeken met eventuele sluitingen makkelijker wordt. Door een verbinding los te halen weet ik in welk deel een sluiting zit.
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Na een periode van weinig nieuws over de baanbouw, toch maar weer een kleine update.

Laatste tijd geen tijd gehad om te bouwen en als ik even tijd had dan was ik met itrain aan het spelen.
Één van de locs begon slecht rijgedrag te vertonen, dus heb ik deze even een flinke onderhoudsbeurt gegeven. Alles uit elkaar gehaald en goed schoon gemaakt. Deze loc is 2 jaar geleden omgebouwd met een setje van M*. Wat blijkt nu achteraf, er zat een LoPi decoder in het ombouwsetje ipv een M* decoder. Wist ik veel toen der tijd!!
Toen alles schoon was heb ik de loc weer in elkaar gezet en opnieuw aangemeld als dcc decoder. Toen voor het eerst met de cv waardes gespeeld en ik werd aangenaam verrast. Wat rijdt hij nu mooi zeg!!
Had vooral problemen met langzaam rijden zonder te schokken of stil staan. Nu is langzaam ook echt langzaam.

http://www.youtube.com/watch?v=YRmjtCKFPPM&sns=em
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Helaas nog steeds geen update van de baan :(.
Wel vandaag vanuit Duitsland 2 LoPi's 4 binnen gekregen, deze zijn bestemd voor 2 rangeer locs. Als deze zijn ingebouwd dan hebben alle locs een LoPi 4 onder de kap :D.

Re: Barry's baanbouw: Wissel problemen
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Wissel problemen
Vandaag de twee lopi's ingebouwd en afgesteld. Allebei reden ze beroerd na het inbouwen ondanks dat ik de cv waardes voor de motortypes had ingesteld. Na een beetje proberen kwam ik erachter dat de cv waarde van de lastregeling lager moest. Waarom, al sla je me dood?!?! Nu rijden ze iig goed.

Verder kreeg ik met testrijden problemen met wissels die niet omgezet werden. Ze kregen wel de puls, maar toch gooide hij de wissel niet om. Het was ook iedere keer een andere wissel, dus ligt het niet aan de wissel zelf. Wat mij wel opviel is dat het alleen gebeurde als 2 wissel kort achter elkaar moesten schakelen. Aan het geluid te horen lijkt het erop dat ze te kort achter elkaar schakelen en dat 1 van de 2 wissels dan te weinig vermogen krijgt. Pulsduur instelling is 200ms, maar denk niet dat dat ermee te maken heeft.

Heeft iemand toevallig ervaring met dit probleem?
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Barry's baanbouw: Verder met iTrain
Ik weet dat bv een Ecos 250ms. Puls stuurt, maar ik denk dat het met 200ms. Ook goed zou moeten gaan.
Kun je de opdrachten tussen de wissels iets later laten schakelen?


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Barry's baanbouw: Wissel probleem
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Wissel probleem
Ik weet niet waar of hoe je deze kunt instellen. Kan dit in itrain? Itrain geeft de commando's, dus zou je zeggen dat dat in itrain kan. Het is ook iedere keer een wisselstraat van 2 wissels.
Re: Barry's baanbouw: Wissel probleem!
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanbouw: Wissel probleem!
Zat nog ff in de handleiding van iTrain te neuzen en lees het volgende.

Citaat iTrain handleiding:
De ?Schakeltijd?, ook wel de bekrachtigingstijd genoemd, is standaardtijd die gebruikt wordt om een magneetartikel te bekrachtigen. Dit kan ook nog individueel per magneetartikel aangepast worden. Niet elke interface staat toe dat iTrain deze waarde bepaalt, omdat dat in de decoder geregeld wordt, maar in dat geval zal iTrain in ieder geval zolang wachten totdat het volgende magneetartikel geschakeld wordt. Dit voorkomt dat de invoerbuffers te vol raken bij het schakelen van veel artikelen tegelijk.

Mijn decoders van rosoft gebruiken volgens mijn een schakeltijd van 250ms, dus moet deze tijd ook in itrain gezet worden neem ik aan. Misschien moet ik de tijd in itrain op 300ms zetten zodat ik 50ms extra tijd creëer. Of deze theorie klopt zal ik morgen eens uit proberen.
Re: Barry's baanbouw: Wissel probleem!
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Barry's baanbouw: Wissel probleem!
Hoi Barry,

Je slaat de spijker op zijn kop.... Ik zet mijn schakeltijden in iTrain altijd op 500msec, terwijl mijn decoders op 250 staan.
Als iTrain meerdere wissels moet schakelen en de schakeltijd staat op 200msec dan heb je kans dat je decoder een afslag mist, omdat deze op 250msec schakelt. Controleer het maar eens.... De wissel die niet schakelt zit (naar alle waarschijnlijkheid) aangesloten op dezelfde decoder.
Ik gebruik trouwens nog steeds mijn eigen decoders, op dit moment zonder enig probleem.....