Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

rails schoonmaken in tunnels

Gestart door guyremgabdel donderdag 30 april 2020, 11:39:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rails schoonmaken in tunnels
Een stuk van mijn modelbaan is meer dan 2j niet in gebruik geweest. Nu heb ik dat stuk terug in gebruik gesteld, doch de meeste locs blijven op sommige stukken haperen. Na het kuisen met wasbenzine en gum loopt alles terug als een trein.
Probleem zijn echter de rails in tunnels en schaduwstations onder bergen. Ik kan daar wel enigszins bij om ontspoorde treinen terug te halen, doch moeilijker om rails schoon te maken.
Ik heb ook de lux schoonmaakwagons maar als de trein stilvalt in de tunnels, heb ik daar niet veel aan.
Zijn er hier soms slimmeriken bij die daar iets op gevonden hebben ? Ik hoor het graag.
Re: rails schoonmaken in tunnels
De schoonmaakwagons duwen ipv trekken met de locomotief?

Schoonmaakspullen aan stokjes maken zodat je verder kan reiken?
Re: rails schoonmaken in tunnels
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: rails schoonmaken in tunnels
Dag Guy.

Ik had daar jaren geleden de volgende oplossing voor gemaakt:
een gelijkstroom locomotief voeden middels een 9V batterij met
daarachter een railpoetswagon.
Ik had de batterij in een oude Lima-loc gemaakt, met een schakelaar
om aan en uit te zetten.

Groeten,

Erik.
Re: rails schoonmaken in tunnels
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: rails schoonmaken in tunnels
Laatst vergelijkbaar probleem.
Vanaf dat moment na ieder gebruik baan laat ik mijn LUX set (slijp en stofzuiger) met een 1200 rondrijden. Af toe zet ik er de LUX middenrail reiniger tussen.
gr Matje
Re: rails schoonmaken in tunnels
Dank al voor jullie eerste reacties. Ik begin met de oplossing van LordSinclair omdat die het gemakkelijkst te verwezenlijken is. Een loc op batterijen heb ik niet, dus.
Als er iemand nog andere suggesties heeft, laat maar komen.
Re: rails schoonmaken in tunnels
Ja, de oplossingen zijn hier al gegeven.
Zelf vind ik de lok op batterij een heel originele.
Overigens is dat ook een probleem waar Wimula in Hamburg mee worstelt.
Die laten ook in deze tijd alle systemen 1 x per week rondrijden, want stilzetten is geen optie.
Re: rails schoonmaken in tunnels
Voila, het bolt weer. Het geluk was dat er geen bochten liggen in de tunnel (2m lang). Voorzichtig aan beide kanten losgemaakt (bij c-rails minder gemakkelijk dan m-rails) en dan poetsen maar. Teruggelegd en  :)  :) :thumbup: