Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan Diandi 3.20 x 1.30 m

Gestart door diandi maandag 09 december 2013, 14:41:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan Diandi 3.20 x 1.30 m
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Baan Diandi 3.20 x 1.30 m
Dit is het baanplan van mijn nieuwe baan in C-rails. Het zijn twee niveau's.

Ik rijd digitaal met een MS2. De wissels staan op een aparte trafo en worden "conventioneel" aangestuurd met schakelkastjes.

Om problemen "buiten beeld" te voorkomen, heb ik ervoor gekozen om op het onderste niveau alleen een keerlus te leggen (en niet bijv. een schaduwstation)

De keerlussen kunnen in beide richtingen bereden worden.

De tafel staat op vier poten op wielen.

De Wintrack-bestanden staan onderaan.

Groet, Dick












Re: Nieuwe baan Diandi 1.30 x 3.20m
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Nieuwe baan Diandi 1.30 x 3.20m
Dat ziet er goed uit Dick mooie baan heb je bedacht/gemaakt. :thumbup:
Tafel ziet er lekker stevig uit. :thumbup:
Re: Nieuwe baan Diandi 1.30 x 3.20m
Mooi plan, en ziet er goed uit wat je hebt gebouwd. Succes!  Gr, Hans
Re: Nieuwe baan Diandi 1.30 x 3.20m
Ziet er goed uit Dick, lijkt op mijn "project", zeker de maatvoering. Ga je voor een Zwitserse baan zoals bij je Avatar staat?
Re: Nieuwe baan Diandi 1.30 x 3.20m
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Nieuwe baan Diandi 1.30 x 3.20m
Ja, inderdaad Zwitsers. Op de baan op de foto staan nog wat verdwaalde treinen.

Groet, Dick
Re: Nieuwe baan Diandi 1.30 x 3.20m
Beste Dick,

Waarom heb je links boven op niveau 1 een 224 en dan een linkse wissel liggen. Als je die 224 vervangt door een rechter wissel kan je een Langer spoor neerleggen.

Misschien een idee.

Succes met je baan,

Gr. Dirk
Re: Nieuwe baan Diandi 1.30 x 3.20m
Ik vind je aanpak leuk je hebt een lekkere stevige tafel gemaakt.

Succes met het vervolg!

mvg Frans
Re: Nieuwe baan Diandi 1.30 x 3.20m
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Nieuwe baan Diandi 1.30 x 3.20m
Dank voor alle complimenten!

Hiervoor tien jaar een iets kleinere tafel op vier schragen gehad, maar deze tafel is handiger, netter en veel steviger.

En @ DB BR85: goed idee! Ik zal naar de praktische invulling gaan kijken. (wissels enz. zijn al aangesloten, maar zal denk ik toch wel haalbaar zijn) Bedankt ook!

Groet, Diandi
Re: Nieuwe baan Diandi 1.30 x 3.20m
Mooie tafel, leuk baanplan dat me zeer aanspreekt. Heb dankzij jouw baanplan mijn schaduwstation afgelopen weekend aangepast, een keerlus geplaatst en mijn oorspronkelijke idee eigenlijk terzijde geschoven. Geen spiraal meer maar de achterste sporen rustig omhoog laten lopen.

Groet,

Tom
Re: Nieuwe baan Diandi 1.30 x 3.20m
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Nieuwe baan Diandi 1.30 x 3.20m
Leuk om te horen dat mijn baan weer voor inspiratie zorgt voor anderen. (mijn tafel en baan zijn overigens grotendeels gebaseerd op tips en ideeën gevonden hier op het forum)

De baan vandaag aangepast volgens het plan van Dirk (DB BR85). Dat zorgt op drie sporen voor meer (opstel)ruimte.

Hieronder twee plaatjes van de nieuwe situatie op het bovenste niveau en het Wintrack-bestandje.

Groet, Dick





Re: Nieuwe baan Diandi 1.30 x 3.20m
Een simpel plan, maar ook een heel leuk plan. :thumbup: Maar ik heb 1 vraagje. Waarom heb je rechtsboven niet op beide sporen een 24094 gemaakt?

Pim
Re: Nieuwe baan Diandi 1.30 x 3.20m
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Nieuwe baan Diandi 1.30 x 3.20m
De baan biedt, voor een zo kleine baan, veel verschillende rijmogelijkheden. Ruim 40 meter rails op 320 cm baan! Links rijdend - bij voorkeur - (immers Zwitsers) en rechtsrijdend. Linksom en rechtsom in de keerlussen. Momenteel vijf treinen op de baan staan, die allemaal zo kunnen gaan rijden. Erg leuk!

@Pim: simpel inderdaad, maar het is voor mij toch een heel proces geweest om het plan te maken. Je vraag over de ongelijke lengte van de opstelsporen rechtsboven: ik vind dit mooier met betrekking tot de bocht, die daar direct naast loopt. Daarbij is het praktischer bij het later maken van een (berg)wand die de "oprit" uit het zicht moet nemen. Dank voor je compliment.

Re: Baan Diandi 3.20 x 1.30 m
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baan Diandi 3.20 x 1.30 m
Hi Dick,
Het ontwerp heeft veel rijmogelijkheden. Ik zie dat je twee richtingen kunt en ook wilt gaan rijden, waarbij je tevens ook nog links- en rechts rijdend wil afwisselen? Dat vraagt zeker een goede beveiliging. ' Gelukkig' liggen de wisselstraten na de keerlus niet zo, dat daar onbegrensde rijmogelijkheden zijn. Wanneer je de lus uitkomt heb je maar 1 keuze en dat is dan wel links, dan wel rechts gaan rijden (afhankelijk vanaf welke kant je de lus in kwam). Is dit allemaal idd zo gepland of kwam dit door toeval zo uit? Hoe ga je hier straks praktisch mee om (komt er een soort rijschema)?
Verder vraag ik me af wat je met de 2x2 doodlopende sporen wilt doen. Als rangeerterrein lijken ze niet direct geschikt. Vanaf de sporen moet je altijd achteruit de hoofdbaan op. Kun je hier niet nog een extra omloopbaan bij creeeren, waardoor je en meer rangeermogelijkheden krijgt en ook het verkeer op de hoofdbaan niet steeds stil moet leggen?
Hoe rijdt het geheel (de tafel) nu je meer platen en rails ed op de tafel hebt liggen; is het nog goed te verplaatsen?
Wanneer je vanaf nu 'echt' gaat bouwen en tevreden bent met het ontwerp, kun je misschien oo keen vervolgdraadje openen onder 'Modelbaanbouw'?

succes en groet,
Gertjan
Re: Baan Diandi 3.20 x 1.30 m
mooi plan ik zelf heb geen marklin maar heb dit omgetoverd naar roko GEOline, zal mijn vordering wel eens tonen als er wat schot inzit .
De tafel is ook  erg solide
Re: Baan Diandi 3.20 x 1.30 m
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Baan Diandi 3.20 x 1.30 m
Dank, dank!

De baan wordt linksom bereden. Immers Zwitsers. Maar kán rechts en rechtsom bereden worden. Dat doe ik zelf bijvoorbeeld bij het inbrengen van een trein van of naar een opstelspoor. Of om vanaf de andere kant voor het station te komen enz. Dat maakt het rijden (met dan één trein) erg leuk ter afwisseling.

Bij het rijden met meerdere treinen tegelijk (met drie gaat prima), laat ik ze in feite "achter elkaar" rijden. Door de opzet van de baan is dit niet storend of opvallend.

De tafel is solide! Het basisframe is kleiner dan het totale blad. Dat komt de stevigheid ten goede. Prima rijden met de tafel zonder enige beweging! De poten zijn daarbij 9 cm in het vierkant (van tuincentrum) en slechts 65 cm lang. Met de wielen erbij geeft dat genoeg hoogte.

De wissels worden dus bediend met schakelkastjes met terugmelding. Daarbij heb ik de wissels "als plaatjes" geplakt. Dat maakt het prima overzichtelijk. (groen = recht. rood = bocht om)

Groet weer,

Dick

(@GertJanH: op de opstelsporen zet ik wagons en rijtuigen en ook een hele trein, rijd ik achteruit het opstelspoor op, gaat prima en ziet er leuk uit)






Re: Baan Diandi 3.20 x 1.30 m
Hoi,

Ik vind dit een mooi baanplan. Wat mij erg aanspreekt is dat jouw helling uit het zicht ligt.

Suc6 met de verdere afbouw.

Groet
Gerrit
Re: Baan Diandi 3.20 x 1.30 m
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Baan Diandi 3.20 x 1.30 m
Naar aanleiding van vragen de afgelopen periode een update.

De baan verveelt nog steeds niet! Hij biedt veel rijmogelijkheden. En er kan bijvoorbeeld een complete ronde gereden worden, met wel zeven of acht stilstaande treinen op diverse sporen!

Ik heb geen opstelsporen ´in het donker´, omdat ik zonder computerprogramma rijd. En ik wil daarom alles kunnen zien wat op opstelsporen gebeurt. Ik vind het zelf heel fijn rijden met alleen een keerlus uit zicht.

Het verder aankleden van de baan stel ik uit, tot er betere wisselaandrijvingen zijn van Marklin. Meerdere aandrijvingen moeten vervangen. En inmiddels twee aandrijvingen doorgesoldeerd. Probleem bij de laatste oplossing is echter, dat de terugmelding op de schakelkastjes niet meer functioneert.

Maar een prima baan dus! Kan overal goed bij. En op een kleine ruimte veel mogelijkheden!

Groet, Dick
Re: Baan Diandi 3.20 x 1.30 m
Prachtig Dick, jaloers!
Doet me enorm veel zin hebben om verder te gaan waar ik maanden of al langer ben blijven steken.
Ik ga me wat baseren op je plan met wat aanpassingen volgens beschikbare grootte.
Nog veel succes met je baan!

Kris.