Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?

Gestart door Laenderbahn027 maandag 09 december 2013, 14:19:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
Hallo,

Ik kwam laatst Liliput 7500 tegen, de Badische VI c 922, geproduceerd tussen 1985 en 1990. Nu vroeg ik me af in hoeverre het lastig is dit model om te bouwen van 2-rail naar 3-rail. Heeft er iemand ervaring met het ombouwen van dergelijke oude Liliput-modellen?

Andere optie is natuurlijk gaan/ zoeken naar een 7505 (de wisselstroomuitvoering van deze loc). Die mag vooralsnog echter ? 111,00 opbrengen, een heel verschil met de ? 60,00 gemiddeld voor de gelijkstroomvariant. Kijken naar ombouwen lijkt me dus de moeite...

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en me enige input kan geven.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: overkomelijk?
William,

Als er ook een 3rail uitvoering van is, zal ombouwen zeker lukken. Wel de wielafstand aanpassen. Mijn ervaring met L loks uit die tijd is niet onverdeeld positief qua rijgedrag, maar dat zijn loks met getrokken tender met daarin de aandrijving (BR45 en 05), deze zijn erg gevoelig voor ontsporen, zelfs met de juiste wielafstand.

Walter
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: overkomelijk?
Hoi Walter,

Bedankt voor je reactie!

Heb je suggesties hoe deze wielafstand (gereedschap) en naar welke waarde deze aan te passen?

Groet,
William
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: overkomelijk?
Hallo!

Och, och, hoe zwak kan een mens zijn... Ik kon 'm eenvoudigweg niet laten staan... Ombouwen komt nog, maar kijk eens wat een plaatje:


Liliput 7500 (GS) by william.canon30d, on Flickr

Mooi zwaar, verende buffers... Wie schön! En dat al eind jaren '80, begin jaren '90...

Groet,
William
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: overkomelijk?
Deze staat al een tijd op mijn lijstje. Het ombouwen moet goed kunnen, er is een ac versie beschikbaar. Ik twijfel alleen nog of de kleur niet te donker is. De licht blauwe variant heeft ook wel wat...  :)

Groeten Maarten
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: overkomelijk?
Hoi Maarten,

Houd er rekening mee dat de lichtblauwe historisch gezien niet correct schijnt te zijn: de afstand tussen as 1 en 2 is niet hetzelfde als tussen 2 en 3, conform het voorbeeld. Bij de lichtblauwe versie heeft Liliput deze afstand wél gelijk gemaakt.

Ikzelf vind de kleur juist fantastisch. De ombouw gaat volgen in een later stadium.

Groet,
William
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: overkomelijk?
Ik weet niet hoe het zit met de sleper, maar ik heb zelf een oude Liliput BR38 omgebouwd, waarbij ik serieuze problemen kreeg met de decoder. Bleek het motorhuis niet geïsoleerd van het frame. Dus daar moet je wel ff op letten. Overigens wel een erg fraai model, kan me je zwakte goed voorstellen...:)

Koos
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: overkomelijk?
Hoi Koos,

Wat is het nummer van de BR38 die jij hebt omgebouwd? Ik ben benieuwd of daar ook een wisselstroomversie van voorhanden is/ was.

Alvast bedankt!

Groet,
William
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: overkomelijk?
Ik hoop de 10902... (Die is namelijk niet als WS geleverd.)
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
Hallo,

Tja, als het er van binnen zo uitziet:


IMG_0030a by william.canon30d, on Flickr

Luidt mijn vraag: wat nu?

Het is mijn eerste 2 naar 3-rail project, dus alle informatie is welkom...

Groet,
William
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 23 december 2013, 17:26:17

Luidt mijn vraag: wat nu?


Goeie vraag. :D

Wat je ziet is de motor met ontstoor condensatoren. Die kun je wegknippen behalve de ene die tussen 2 polen zit aangesloten zit. Controleren (meten) of de motorpolen vrij van massa zijn. Voorts een decoder erin, sleper eronder en de wielen op 14mm zetten.

Of het kan? Geen idee. Ik zou lekker gaan 2 railen...... Maar dat is een non advies. ;)

Gr, Ben.
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
Hoi Ben,

Bedankt voor je reactie.

Er zit echter maar 1 ontstoorspoel op, en deze zit tussen de 2 polen (dat blauwe geval, als ik me niet vergis.

Nadere inspectie van het gele plaatje met schroef en lamp etc. achter de motor geeft bij mij de indruk dat:

- de linkerpool van de motor (zoals te zien is op de foto, dus de zwarte kant) verbonden is met de linker wielen (waarom zouden ze dit omkeren?)
- de rechterpool van de motor dus verbonden is met de rechterwielen.

Hoe kom ik erachter of alles geïsoleerd is van het chassis? Ik vermoed dat dit niet het geval is, daar de diodetest aangeeft dat er contact is tussen bijvoorbeeld de buffers voor en de beide contactplaten achter... Waarom is dit trouwens belangrijk? Wanneer ik een sleper monteer aan de onderzijde van de loc, zit deze tegen een kunststof plaatje aan. Maakt het dan nog iets uit?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groet,
William
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
Hallo Edward,

Bedankt voor je reactie.

- Wat betreft de multimeter: mee eens. Ik heb er eentje van ?7,99 van Conrad, maar die geeft bij bijv weerstandsmeting alleen nog maar waarde 1. Ik vermoed een kabelbreuk... Maar wat is een goede multimeter?
- Er zit een Bühlermotor in. Dient deze ook geïsoleerd te worden en zo ja, hoe? Ik kan me tape aan de onderzijde voorstellen, maar hij zit ook met 2 schroeven vast aan het frame. Hoe dat op te lossen?
- Voor de verlichting denk ik dat de enige optie LED's is. De lampjes die er nu inzitten zijn erg klein, plus zoals te zien is, is achter de motor nagenoeg geen ruimte...

Een heel project, zo lijkt het...

Groet,
William
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 23 december 2013, 20:23:43
Er zit echter maar 1 ontstoorspoel op, en deze zit tussen de 2 polen (dat blauwe geval, als ik me niet vergis.

Nou, je vergist je wel..... dat is een condensator.
Kan ook niet anders want als het een spoel zou zijn dan zou ie de motor kort sluiten.

Verder maakt het niks uit als er een van de twee "ingangslijnen" aan het chassis ligt; dat is bij M* ook zo.
Je moet er alleen geen verkeerde of ongewilde verbindingen mee maken.
Ook mag geen van de motoraansluitingen aan het chassis liggen.

grv Huub
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
En ook met die multimeter van 7,99 kun je perfect alles meten hoor.
Of je nu precies de waarde moet kunnen weten is nu niet belangrijk.
Alleen of er verbinding is...en dat kan prima met dat apparaat.

Wat doe je er verder mee...???
Noppes toch zeker...is toch prima zo.

Maar alles gaat zo prima goed komen , en als je alles met beleid doet komt het vast goed... :thumbup:

Mvg: Alex

Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 24 december 2013, 04:02:33
En ook met die multimeter van 7,99 kun je perfect alles meten hoor.
Of je nu precies de waarde moet kunnen weten is nu niet belangrijk.
Alleen of er verbinding is...en dat kan prima met dat apparaat.

Wat doe je er verder mee...???
Noppes toch zeker...is toch prima zo.

Maar alles gaat zo prima goed komen , en als je alles met beleid doet komt het vast goed... :thumbup:

Mvg: Alex

Mee eens Alex, maar als ik een weerstand van 1 meet bij alle settings, klopt er toch iets niet... Ik zal eens nieuwe batterijen proberen.

Groet,
William
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
Citaat van: huub op dinsdag 24 december 2013, 01:25:06
Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 23 december 2013, 20:23:43
Er zit echter maar 1 ontstoorspoel op, en deze zit tussen de 2 polen (dat blauwe geval, als ik me niet vergis.

Nou, je vergist je wel..... dat is een condensator.
Kan ook niet anders want als het een spoel zou zijn dan zou ie de motor kort sluiten.

Verder maakt het niks uit als er een van de twee "ingangslijnen" aan het chassis ligt; dat is bij M* ook zo.
Je moet er alleen geen verkeerde of ongewilde verbindingen mee maken.
Ook mag geen van de motoraansluitingen aan het chassis liggen.

grv Huub

Hoi Huub,

Bedankt voor je reactie, en uiteraard weer extra vragen:

1. Hoe controleer ik of er een motoraansluiting aan het chassis ligt?
2. Is het niet zo dat dit ook voor 2-railmodellen ongewenst zou zijn?
3. Hoe isoleer ik een motoraansluiting van het chassis? Suggesties?

Groet,
William
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
William,

1. Meten tussen de motoraansluitingen en het chassis. Dus, één meetpen op de motoraansluiting en de andere op een blanke plek op het chassis. Grote kans dat er één aan het chassis zit.
2. Nee, bij analoge loks is dat juist handig, omdat ook de wielen van één zijde met dat zelfde chassis contact maken, scheelt weer een draadje en wat contactveren.
3. Dat kan wat lastiger zijn, kijk of de motor zit vastgeschroefd aan het chassis, en of dat bevestigingspunt ook contact maakt met één van de motor aansluitingen. Als dat het geval is, kan je proberen de motoraansluiting van het bevestigingspunt te isoleren (bv Flm rond motoren wordt via het motorschild waar de borstels in zitten ook contact gemaakt met het chassis door een schroef, dat is vaak te isoleren door wat slijpwerk door de printbanen, maar soms is ene nieuw schild nodig), of anders een isolatiebusje plaatsen tussen de schroef en het motorhuis. Soms heb je bv isolatietape nodig om het huis van het chassis te isoleren, er zijn nogal wat mogelijkheden.  Eén troost, ik heb al heel wat omgebouwd, en het is (electrisch) altijd gelukt.

Walter
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
De vragen zijn al door Walter beantwoord......
Rest mij nog iets toe te voegen over weerstandsmeting.
Je moet een goed werkende meter gebruiken en eentje waar je ook weet hoeveel weerstand je meet.
Bij laagohmige zaken als een motor is het handig als je ook 1 Ohm of 10 Ohm enz. kan meten, anders weet je nog niks.

Die 1 die op je meter staat, staat er ook als de meetsnoeren los hangen denk ik ?
Zou handiger geweest zijn als ie OVL(overload) of zo iets aan zou geven, in ieder geval het buiten het meetbereik vallen van de meting.
trouwens:
Een weerstandsmeting kan fataal voor de meter zijn als je gaat meten met de spanning nog op de schakeling.........
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
Heren,

Zekering in de rode pen was defect. Er zit nu een nieuwe in en dus kunnen we weer verder.

Weer wat geleerd :-).

Groet,
William
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
Op de (hele oude) doos staat 102... Het loknummer is 383832

Koos
Re: Ombouw Liliput 7500 van 2-rail naar 3-rail: en nu?
William,

Ik heb destijds, behalve isolatie tussen de motor en het frame, ook de schroeven, waarmee de motor vastzit, met krimpkous afgeïsoleerd. Moet je daarna wel weer zorgen voor een goede aardeverbinding met de wielen....

m.vr.gr.

Koos