Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

2 pechgevalletjes

Gestart door Anne W zondag 17 november 2013, 17:27:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 pechgevalletjes
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
2 pechgevalletjes
De afgelopen week begon mijn Märklin Br 03 wat onregelmatig te rijden, dus dacht ik: ik zal het anker een keer schoon moeten maken, dus de zaak gedemonteerd (om bij het motordeksel te komen moet je de achter-loopas demonteren), het viel allemaal wel mee, er zat geen echte vaste/dikke koek tussen de lamellen van het loopvlak voor de koolborstels.

Dus schoongemaakt en de boel weer gemonteerd, maar tot mijn verbazing werd het rijgedrag niet beter, goede raad is duur, maar toen viel me te binnen dat ik de speling van de drijfstangen maar eens moest controleren.

Ja hoor, de speling op de "niet-tandwielkant" was op een bepaalde stand weg, het wiel was t.o.v. de as wat verschoven, wat terug geschoven, de speling weer gecontroleerd, overal o.k. en de lok rijdt weer als een zonnetje.

Twee leerpunten:

onregelmatig rijgedrag bij loks met drijfstangen kan komen door t.o.v. de as verschoven wielen

als je de wielen met de hand wil laten draaien om te controleren of er iets niet goed zit of om de wielen schoon te maken, doe dit dan aan de kant van de tandwielen.


De afgelopen week begon mijn Märklin Re 4/4I uit de Tee Bavaria Set te slippen op het steilste stukje helling van mijn baan, dat komt meer voor, betekent dat ik de baan daar, en de desbetreffende lok even moet poetsen.

Bij het van de rails halen van de lok zakte gelijk één draaistel eruit, dus er was meer aan de hand, na het openen van de lok bleek dat het stukje plastic waarmee het draaistel in de hoogte gefixeerd wordt, gebroken te zijn, zie foto.



Helemaal snappen waarom doe ik niet, temeer daar de breuk erg recht en glad is, maar het komt meer voor, de E230561 Halteklammer, is een nummer met een "E", dus een typisch vervangingsonderdeel.

De lok is bijna 3 jaar oud, dus geen garantie meer, ik heb inmiddels bij Keuterman gevraagd of zij dit onderdeel op voorraad hebben.

Groet, Anne W


Re: 2 pechgevalletjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 2 pechgevalletjes
Anne, wat een pech, maar in het echt gaat er ook wel eens wat kapot. ;)

Die "Halteklammer" wordt geleverd per 4 stuks, onder nummer E230561, á ?6,- de 4.
Die kan je dealer toch ook voor je bestellen, dan heb je geen verzendkosten.
Re: 2 pechgevalletjes
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 2 pechgevalletjes
Beste Ad,

Hartelijk dank voor je advies, maar net als bij winkels, laat ik ook een servicepunt als Keuterman graag bestaan, Keuterman levert ze per stuk a Euro 1,65 en daar komt dan Euro 3,50 bij voor behandeling/verzend kosten, ik vind dat heel netjes.

Groet, Anne W
Re: 2 pechgevalletjes
nobody
gast

Re: 2 pechgevalletjes
De winkelier zal ze óók wel bij Keuterman bestellen.
Re: 2 pechgevalletjes
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 2 pechgevalletjes
Beste Wim,

Maar ik verwacht dat de winkelier, naast de administratieve rompslomp voor zo'n klein bedragje, er dan 4 moet afnemen en beide zaken wil ik hem niet aandoen.

Groet, Anne W
Re: 2 pechgevalletjes
Verzend kosten begrijp ik maar behandelings kosten gekker moet het niet worden.
Re: 2 pechgevalletjes
Lid sinds: 2007

online
Re: 2 pechgevalletjes
Tja, dat onderdeel administreert zichzelf niet, pakt zichzelf niet in en brengt zichzelf niet naar de post. Allemaal mensenwerk en de kosten daarvan haal je hiet uit de marge op een onderdeel van ?1,65.
Re: 2 pechgevalletjes
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: 2 pechgevalletjes
Men koopt loc's van 300 euri en meer en dan wordt een onderdeel van 5 euri ineens duur? B) :?

Gr, Jan
Re: 2 pechgevalletjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 2 pechgevalletjes
Anne, als je de E230561 bij je dealer besteld heb je 4 stuks, voor maar ?0,85 extra. O:-D
Re: 2 pechgevalletjes
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 2 pechgevalletjes
Gisteren is het onderdeel binnengekomen en gemonteerd, dit had wat voeten in de aarde:

ik dacht dat ik de dragerprint en het daaronder liggende deel moest demonteren, maar toen bleek dat de motor niet in het frame ligt maar hangend vast zit aan het deel wat ik net er af haalde, resultaat, ook de cardanas naar het andere draaistel er uit.

dus die cardanas en het deel met motor weer gemonteerd (wat een gepiel) en daarna de cardanas van het losse draaistel op zijn plaats aan de motor gestopt (met wat vet blijft hij wel zitten), daarna het wormwiel in het draaistel gestopt en het frame over dat draaistel laten zakken, zodanig dat de cardanas ook nog in de koppeling van het wormwiel terecht kwam (weer wat een gepiel)

daarna het kapje (het nieuwe onderdeel) over het draaistel gemonteerd, moet schuivend, want er zit e.e.a. boven en vastgeklikt (en weer gepiel), als je het wilt "volgen" zie http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/26557_betrieb.pdf

Maar de lok rijdt weer samen met de 15 andere... en ik vind het samenwerken met Keuterman zeer goed gaan, ze houden je netjes op de hoogte als je betaling binnen is en als het onderdeel verzonden wordt.

Groet, Anne W

Re: 2 pechgevalletjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: 2 pechgevalletjes
Anne,

Weinig te zien op het linkje.

Alleen de naam Märklin.
Re: 2 pechgevalletjes
nobody
gast

Re: 2 pechgevalletjes
Even kopiëren en plakken in de adresbalk van je internetbrowser.
Krijg je een PDF te zien van het instructieboekje van Märklin... Spannend.