Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Niet stoppen in stopsectie

Gestart door marcel01 vrijdag 06 december 2013, 15:56:12

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Niet stoppen in stopsectie
Mooi werk van Paul en Wim en fijn dat het opgelost is. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Niet stoppen in stopsectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Niet stoppen in stopsectie
Beste Marcel,

De decoders in de loks waarmee het gebeurde, zijn dat de huidige Märklin MFX decoders of de oude Märklin/ESU MFX decoders of Esu M4 Loksounds, of een mix?

Groet, Anne W
Re: Niet stoppen in stopsectie
Ben

Zeker mooi werk en het resultaat is er dan ook naar.

Anne

Het maakte niet uit welke lokdecoder gebruikt werd. Ik rijdt met de 60902 (MII een stuk of 6-7), de M* Koploper heeft een mfx, lopi 1.0, lopi 3.0, lopi 4.0 (stuk of 7), uhlenbr*ck en r*co plan V heeft een Z*MO. Veel sound is niet op mijn baan te horen. De M* koploper maakte wel wat geluid maar dat heeft niet lang geduurd. Ben ik ook niet rouwig om. Ging te pas en te onpas aan. Soms in het Nederlands en soms zelfs in het Duits. Heel apart.

De claxon wil ik nog wel s laten horen van de M* NS1855 en Mp3000, maar die zitten op een uitgang van de 60902. (F2 en F3). Had er liever halve snelheid mee kunnen kiezen, want ze flitsen met maximale snelheid veel te hard. Zelf het potmetertje volledig terugschroeven is eigenlijk nog te hard. Maargoed, de decoders vervangen vind ik ook wat teveel van het goede dus accepteer ik het zoals het is. De optrek en afremvertraging vind ik van deze decoders dan wel weer handig. Dat is goed te doen.

In ieder geval een aardige verscheidenheid wat decoders aangaat.

bedankt voor jullie reacties,

Marcel


Re: Niet stoppen in stopsectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Niet stoppen in stopsectie
Beste Marcel,

Ik kwam op mijn vraag omdat ik vastgesteld heb dat de huidige Märklin MFX decoders een beetje "doof" kunnen zijn voor instructies die gelijktijdig (in de computertechniek is niets gelijktijdig.....) komen, mijn BR 23 vergeet wel eens het geluid uit te zetten als hij ook "tegelijk" de instructie krijgt om te gaan remmen.

Mijn andere stoomloks, een Losksound V4.0, een Loksound V3.0M4 en een Märklin/Esu MFX decoder hebben dat verschijnsel niet.

Groet, Anne W
Re: Niet stoppen in stopsectie
Hoi Anne

Dat verschijnsel komt me wel bekend voor. Inderdaad is de datastroom een opvolging van informatie welke voor het menselijke brein gelijktijdig lijken maar eigenlijk niet zo is.

Moet zeggen dat ik wat instellingen heb aangebracht welke consequent worden uitgevoerd. Voorbeelden

BR103 moet in het stationsgedeelte zijn schakelruimte cabine verlichting aan doen. Bij rijden wenselijk weer uit. LoPi 4.0. De sleep erachter de verlichting uit bij binnenkomst schaduwstation en bij uitrijdspoor weer aan. (Uhlenbr*ck)
De Mp3000 moet 10 sec na het inrijden van een blok de cabine verlichting aan doen en bij rijden wenselijk weer uit. Ook even 1 van de 2 claxon geluid activeren. M*60902
M* koploper bij binnenkomst schaduwstation cabine verlichting uit. Geldt ook voor de R*co plan V (Z*mo), ICE3 (60902), Sprinter Citypendel (LoPi 4.0). Bij uitrijdspoor weer aan.

Echter de NS1855 moet de claxon laten horen bij vertrek station en die is sporadisch te horen. (60902).

Dus wat je aangeeft over een beetje doof, lijkt bij mij iets heel selectiefs te zijn. Niet echt decoder afhankelijk.

groeten,

Marcel

Re: Niet stoppen in stopsectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Niet stoppen in stopsectie
Beste Marcel,

Ik heb het zo specifiek alleen bij de Br 23 met de huidige Märklin MFX decoder, wat ik wel heb is dat ik loks bij vertrek laat fluiten, dat is de instructie "fluit aan" op 0 seconden na de vertrek actie van Raptor (is niet het werkelijke vertrek van de lok) en "fluit uit" op 1 seconde na de vertrek actie en dat dan dat fluiten soms kort is, korter als een seconde en soms lang is, langer als een seconde.

Ik wijt dat aan "prioriteitsstellingen" binnen Raptor, hij heeft dan toevallig wat belangrijkers te doen als een fluit laten fluiten.

De oorzaak bij jou kan bij vele zaken liggen, als je eens zou kunnen experimenteren met bijvoorbeeld een Tams Easycontrol, dan zou dat je veel kunnen vertellen.

Groet, Anne W
Re: Niet stoppen in stopsectie
Hoi Anne

Het enige wat ik aan mfx heb rondrijden is de Koploper. Jou gedrag betreffende je BR23 herken ik zeker met betrekking op de koploper. Althans toen het geluid nog weergegeven werd. Onvoorspelbaar gedrag en ik had altijd het vermoeden dat de decoder gewoonweg niet goed omging met de gegeven datastroom en daardoor deed wat het niet moest doen en weigerde te doen wat gebeuren moest. Totdat het eindelijk ophield. De duitse omroep bijvoorbeeld. Zit er dus in maar met de functie toetsen via de 6021 niet op te roepen. Meende ook dat er een tweede adres op deze decoders zit maar heb het nooit verder uitgezocht. Weet het dus niet zeker.

Ik zit nu dus met het gegeven dat ik maar 14 stappen kan maken met de locs. Dit is dubbel. Aan de ene kant rijdt het allemaal prima en betrouwbaar, maar aan de andere kant lonkt het om met meerdere rijstappen te rijden. Het zal het gedrag zeker verbeteren. Is nu nog een twee strijd. ik heb een aantal opties onderzocht en veel over gelezen. Op het forum is er ook veel over geschreven en voor ieder is wat wils tot verhouding wat je wil.

De Tams Easycontrol die je noemt is hierin ook zeker de revue gepasseerd. Wat het me allemaal zou kunnen vertellen zou ik technisch niet kunnen weerleggen of kunnen onderbouwen. Dit omdat ik het systeem simpelweg niet ken.

Wat ik wel weet is dat ik absoluut met Koploper wil blijven sturen en het liefst de hardware kunnen blijven behouden. De laatste aanpassing via loconet is naar mijn mening de juiste geweest als opvolging van de M 6051. Het voldeed aan wat ik wel wist.

Moet hier nog s goed over nadenken. Feit is dat het nu goed en betrouwbaar werkt.

groeten,

Marcel
Re: Niet stoppen in stopsectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Niet stoppen in stopsectie
Beste Marcel,

Straks op Rail 2014 staat de MSG/Den Bosch "Maaspoort" Baan, het is weliswaar een 2-rail DCC baan, maar wel met een Tams centrale, je zou daar eens kunnen kijken en praten.

Het tweede adres: als je middels de "6021" programmeer methode in register 75 het decoderadres + 1 zet dan zijn de functies F5 t/m F8 op te roepen met een daarvoor geschikte centrale, nu staan ze als F1 t/m F4 op adres 255 en dus onbereikbaar voor de 6021.

Groet, Anne W
Re: Niet stoppen in stopsectie
Anne

Bedankt voor de tip. Moet eerlijk bekennen dat ik me ondanks dat ik wel wil, niet op beursen en dergelijke begeef. Heeft alles met tijd en werk te maken. Laatste keer was Eurospoor 2007. Kun je nagaan. Maargoed, wie weet.

Inderdaad is het tweede adres een onbereikbaar gegeven voor de 6021. Gelukkig geef ik niet veel om de legio mogelijkheden welke door diverse decoders aangeboden worden. Als het mooi rijdt, licht aan/uit en ach, af en toe een claxon en hoorn mag dan. Lijkt me ook dat op een baan waar diverse treinen rijden met al hun geluiden en functies het niet goed volgbaar meer wordt. Door elkaar heen, komt het niet door zijn recht. Maar dat is persoonlijk en de onervarenheid hierin. Kan me voorstellen dat het ook wel wat heeft.

groeten,

marcel