Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Niet stoppen in stopsectie

Gestart door marcel01 vrijdag 06 december 2013, 15:56:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Niet stoppen in stopsectie
Lid sinds: 2010

offline
Niet stoppen in stopsectie
Hallo iedereen,

De baan is al zeker een jaar technisch af. Treinen hebben hun rondje al regelmatig gereden en dit zonder problemen. Sinds een korte tijd heb ik te maken met een vreemd fenomeen.

Gegevens baan;
Marklin c-rail
± 100 mtr.

Gegevens aansturing;
6021 icm 6015 en 6017
Loconet

Software;
Koploper

Het probleem doet zich alleen voor in het schaduwstation. Deze bestaat uit 16 blokken waarbij ieder blok bestaat uit 2 melders. Zodra er een trein het blok inrijdt (eerste melder) reageert het zoals de instellingen opgegeven zijn. Omdat leren remmen is ingesteld komt de trein met minimale snelheid bij de stop melder. So far so good. Maar nu moet de trein stoppen en dat gebeurt niet met als gevolg een kopstaart botsing (soms kortsluiting). Soms kon ik het voorkomen door met de 6021 de loc over te nemen en omdat de rijregelaar op 0 staat stopt het. Als het verder moet rijden dan klopt het weer. Dit gebeurt bij diverse blokken in het schaduwstation. De paradebaan en station/rangeer gedeelte kennen dit niet. Daar stopt alles zoals het moet.

Nu heeft koploper de mogelijkheid om te loggen en dit ook inzichtelijk te maken. Hierin is te zien dat "De lok stopt" aangegeven is. De commando's lijken gegeven te worden. Via het testprogramma de melders gecheckt en deze status is in orde.

Mijn vraag is of iemand dit herkent en wellicht een optie heeft ?

Ik zou erg dankbaar zijn.

Marcel

PS: Indien een overzicht benodigd is van de baan dan verwijs ik naar "De Marage". (Weet ff niet hoe ik een link hier kan plaatsen). Sorry daarvoor.
Re: Niet stoppen in stopsectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Niet stoppen in stopsectie
Hallo Marcel,

Ik weet niet een pasklaar antwoord maar als je een rijwindow van een loc hebt openstaan die het schaduw station inrijd geeft hij links onderaan in het rijwindow aan welke bezetmelder hij verwacht.
Kijk eens of de opgegeven bezet melder overeen komt met de daadwerkelijke melder.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Niet stoppen in stopsectie
Hoi Peter

Bedankt voor je reactie.

Denk dat een pasklaar antwoord ook teveel gevraagd zou zijn.
Wat je aangeeft zal ik controleren, verwacht dat het goed is. Je weet aan de andere kant ook niet hoe een koe een haas vangt.

Misschien is het door de toename van locs de spanning niet afdoende alhoewel de verlichting bij binnenkomst van alle locs uit gaan. Er rijden ook niet 4 / 5 treinen tegelijkertijd in het schaduwstation. Kan eens proberen om slechts 1 lok in het schaduwstation te laten rijden.

Blijft een raadsel.

Marcel
Re: Niet stoppen in stopsectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Niet stoppen in stopsectie
Ik ben benieuwd Marcel, hou ons op de hoogte.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Niet stoppen in stopsectie
ik denk haast dat er bij "onderhouden blokken" iets fout zit. Controleer die instellingen nog eens zorgvuldig. En dan vooral de instellingen van de bezetmelders.

Ook zou je "spookmeldingen" eens kunnen activeren, dan kun je ook zien of de stopmelders worden verwacht door koploper. Wanneer deze melders niet worden verwacht door koploper zal er een noodstop worden gegenereerd door KL
Re: Niet stoppen in stopsectie
Peter

Doe ik.

Janvis

Zal er kritisch naar kijken. Misschien even terug naar de basis en alle instellingen / aanpassingen resetten naar een kale versie. Onderweg veranderd er nog al eens wat.

Marcel
Re: Niet stoppen in stopsectie
Als je even je database hier post kieken we even mee.

Gr, Ben.
Re: Niet stoppen in stopsectie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Niet stoppen in stopsectie
Hoi Marcel.
Zo'n situatie als jij beschrijft maak ik ook regelmatig mee en is (in mijn geval dan) redelijk makkelijk op te lossen.

Omdat ik mijn Koploper demo/testbaantje regelmatig "misbruik" voor allerlei demo's en testen (naam zegt het al hè!? :D) creëer ik bewust en onbewust situaties die je op een baan in bedrijf niet zal uitproberen.
Zoals stopknop 6021 indrukken en daarna Koploper afstoppen zonder spiegelei of automatisch rijden stoppen, handmatig overnemen, stekker stroom eruit, andere 6021, 6051, interface kabel, stroomstoring en dus PC uitval enz.
Regelmatig krijg ik dan ook weer vreemde meldingen dat Koploper niet op kan starten en/of dat ik opnieuw wil initialiseren, b.v. bij melding Purge Comm function failed.
Wanneer Koploper wel opstart gebeurt het regelmatig dat één of meerdere locs langzaam door blijven rijden en moet ik handmatig ingrijpen.

Wanneer ik initialisaties gebruik en de locs weer start, is alles weer in orde.
Natuurlijk moet je wel controleren of alles goed staat en eventueel, handmatig, weer terugzetten.

Veel succes en hopelijk helpt dit ook bij jouw probleem.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Niet stoppen in stopsectie
Ben

Morgen zal ik de database plaatsen. Dit dan voor ik ook ga zoeken, dan is het actueel en wordt er naar hetzelfde gekeken. Kies er nog even niet voor om het op het koploperforum te plaatsen want dan moet ik eerst overtuigd zijn dat het in koploper zit.

Albertjan

Initialiseren heb ik nog niet geprobeerd want ik ging er vanuit dat wanneer ik de pc en koploper opnieuw opstart dat alles dan goed staat. Het is wel het proberen waard. Er zou iets kunnen blijven hangen. Omgevallen bitje of zo.

Bedankt voor jullie bijdrage en morgen ga ik de onderzoeker uithangen met alle tips.

Marcel
Re: Niet stoppen in stopsectie
Hallo,

Toch maar even de backupfile geupload.

Marcel
Re: Niet stoppen in stopsectie
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Niet stoppen in stopsectie
ff snel gekeken en er zitten een paar fouten in.Sommige wissels in je rijwegen worden verlegt maar hebben geen aansturing in je wisselstraten.Ook geen wisselnummer.Daar loopt het wel eens mis.Je hebt geen definitie van een normaal blok.Je terugmeldpunten zien er goed uit in de database maar zijn ze ook juist op de baan ? Dit kan je testen in koploper zelf.Belangrijk is dat je in je locs ook de optrek/afremvertraging op minimum zet.Niet nul maar 1.Anders zal het nooit goed werken.
PS:je stuurt ook de parallel63 aan terwijl je die vermoedelijk niet hebt.Mag uitgeschakeld.
Ik zou eerst gewoon via hettestprogramma alles nakijken met 1 loc en een paar wagonnen.En de tracefunktie aanzetten (logging).Dan zie je wat er fout gaat.
Re: Niet stoppen in stopsectie
Johnny

Dank voor je inzet en bijdrage.

Dat er diverse wissels geen nummers hebben en niet opgenomen zijn in wisselstraten klopt. Deze wissels worden ook niet aangestuurd. Als er een ding wel betrouwbaar werkt en werkte zijn het de wisselstraten. Een keer niet, maar dat lag aan een wisselaandrijving die niet goed meer functioneerde en heb deze vervangen waarna het weer goed was. Het is geen eis dat wisselstraten alleen goed functioneren als alle aanwezige wissels zijn opgenomen. Met alle bedoel ik ook de niet aan te sturen wissels. Het heeft zich dan ook bewezen.

De terugmelders in de baan en de gedefineerde in koploper komen zover ik weet overeen. Alhoewel ik dit morgen voor alle zekerheid nog eens ga controleren. Vooral om wat Peter (De geluidsman) aangaf. Is de verwachtte terugmelder in koploper ook diegeen wat het op de baan hardwarematig is? Dit wordt dus nog vervolgt.

Wat ik vind over parallel63 is de optie wat betrekking heeft op LPT poort. (Instelling per database / parallel63...........) lijkt me geen kwaad te kunnen of onderschat ik dit? Gebeuren er dingen die verstorend / totaal overbodig zijn. Zal het in ieder geval uitvinken. Bedankt hiervoor.

De optrek/afremvertraging staan gemiddeld op 4-10 bij de loks. Hangt van hun stop gedrag af. Zal eens kijken of ik hier iets mee kan. Sommige zijn instelbaar middels potmeters en het fenomeen die onstaat maakt geen onderscheidt in welke decoder het betreft.

Je laatste tip zal ik uitvoeren (was ook al de bedoeling).

Morgen zal ik enige ondervindingen plaatsen. Hoop dat het frustrerende voorval op te lossen is en vooral, waardoor het ontstaat. Zo rij je maanden vlekkeloos en zo..............

Bedankt,

Marcel










Re: Niet stoppen in stopsectie
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Niet stoppen in stopsectie
nog ff nagekeken en inderdaad werk je met openrijdende wissels.Je rijd duits systeem .Wat ik wel nog zou doen is bij de kruiswissels enkel het streepje van de wisselstraat laten geel worden.Is overzichtelijker bij het rijden.Ook is 4 als afrem nogal hoog.Op het koploperforum zal je vinden dat we dat op 1 zetten.
Re: Niet stoppen in stopsectie
Johhny

Bedankt voor je tips en ik zal er later naar kijken. Is toch het fine tunen en dan zijn tips altijd welkom.

Verslagje "Storing" Dag 01

Vandaag met volle moed de baan opgestart en als eerste het schaduwstation leeg gereden. Hierbij viel al op dat het vervelende voorval parte speelde en dus toen de loks 1 voor 1 maar er uitgereden.

Vervolgens de terugmelders getest middels het test programma en alles klopt. Wat op moet lichten licht op en vica versa. De volgorde klopte als een bus.

De NS1855 in automatisch bedrijf richting blok1 laten rijden. (De te verwachtte terugmelders klopt hierbij precies. Tip van Peter)). Hierbij blok 2, 7 en 12 handmatig geblokkeerd, want er moest in Blok 1 gestopt worden. Dat gebeurde dus niet. Toen blok 2 vrijgegeven en blok 3 handmatig geblokkeerd. Wederom geen succes.

Het schaduwstation wordt gevoed door de 6021 (60 VA trafo). Het viel me op dat het niet altijd succesvol was om een lok die niet stopte over te nemen met de 6021. Heb vervolgens een harde reset gegeven (Stop en Go tegelijkertijd). Toen kon ik de lok weer overnemen. Voor het fenomeen maakt dit niet uit, ook al ging het een keer wel goed. Schijn bedroog. Bedacht me om de 6021 om te ruilen met een van de booster. (Zo gedaan). Als de 6021 het probleem is dan zou het fenomeen zich verplaatsen. Niet dus. Op de rest van de baan stopte de treinen voorbeeldig en in het schaduwstation bleef het misgaan.

Kreeg tussen door ook nog een Noodstop bij het oplijnen van een wisselstraat. Bedacht me dat ik dit eerder heb gehad bij het activeren van een claxon. Dit even terzijde.

Toen maar het initialiseren toepassen. Schoon alle standen en Verwijderen all geleerde gegevens inzake leren remmen. Ik dacht alles even schoon. (Tip van Albert Jan)
Ook geen verbetering.

Na 4 uur trouble shooten nog geen steek verder. Alleen dingen uit gesloten. Dat dan weer wel.

Volgende stap.

Alle toevoegingen naast een kale database weer stap voor stap verwijderen. Bijvoorbeeld, dat het licht in de blokken wordt 'uit' gestuurd (Aanvullende Blokgegevens). Misschien valt het niet lekker samen met het uiteindelijke stop commando. Lijkt me onwaarschijnlijk maar die momenten zitten krap dicht bij elkaar. Zo zijn er meerdere aanpassingen gedaan welke ik er nu stap voor stap uit ga halen.

Wordt vervolgt.

Marcel
Re: Niet stoppen in stopsectie
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Niet stoppen in stopsectie
Marcel,hoelang zijn je stopsecties ? Als die tekort zijn dan krijg je ook dit fenomeen.Of als de spanning op die plaats iets te laag is.Oplossing is dan gewoon meer voedingspunten voorzien.Ik voed om de 1.5 m de rails.
Re: Niet stoppen in stopsectie
Johhny,

De stopsecties varieren van 350 t/m 450 mm. Een trein die na 3 meter nog niet stilstaat heeft andere problemen. Het is ook tijden goed gegaan en bij blokken (behalve het schaduwstation) is dit niet anders en daar wordt keurig gestopt. Een trein die met minimale snelheid aankomt kan op de genoemde afstanden makkelijk stoppen.

De afstand die je noemt qua voeding heb ik ook aangehouden. Dit is over de gehele baan hetzelfde. Het schaduwstation heeft dan ook zo een 20-25 aansluitingen en de blokken zijn ongeveer gemiddeld 1,9 mtr.

Het is ook typisch dat alleen de uiteindelijke stop faalt. Voor de rest wordt ieder stap/instelling keurig netjes opgevolgd. Bijvoorbeeld leren remmen, licht uit, cabine verlichting uit.

Bedankt voor het meedenken.

Marcel


Re: Niet stoppen in stopsectie
Hallo iedereen,

Een update over het vervelende fenomeen.

Ik had al geconstateerd dat op het moment dat het licht uitging (Gekozen bij "Aanvullende blokgegevens") de lok bleef doorrijden. Het moment van stoppen en het uitschakelen van het licht leek samen te vallen. Dit kan ik niet bewijzen, slecht constateren. Deze optie had ik bij alle 16 schaduwstation blokken toegepast.

Om uit te sluiten dat het geen verband heeft, heb ik bij blok 1 t/m 16 deze optie uitgevinkt. Zie foto. (Nog aangevinkt). Alles weer automatisch laten rijden en nu wordt er keurig gestopt. Ik heb het nog niet helemaal uitvoerig getest met alle blokken (tijdsnood) maar bij blok 1 t/m 6 gaat het goed.

Morgen de rest nog testen.

Ik juig niet te vroeg maar de toevalligheid is te groot om aan te nemen dat het met elkaar te maken heeft. En dan wel in de baanconfiguratie in mijn situatie. Het is makkelijk te testen.

Bedankt tot zover en ik kom er morgen nog op terug.

Marcel
Re: Niet stoppen in stopsectie
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Niet stoppen in stopsectie
Marcel,als dit juist is ,na testen,moet je dit zeker op het koploperforum plaatsen.Dan kan Paul er eventueel naar kijken en aanpassen.
Re: Niet stoppen in stopsectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Niet stoppen in stopsectie
Ik ben benieuwd Marcel, hou ons op de hoogte van je bevindingen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Niet stoppen in stopsectie
Johnny

Dat is inderdaad wel een goed idee. Als de uitvoerige test het uitwijst en kan me geen mogelijkheid bedenken dat het een  technische tekortkoming van de baan is, dan zal ik het balletje opgooien. En dan nog, mijn vertrouwen in Koploper is dusdanig dat ik voorzichtig ben met uitlatingen over dit schitterende programma. Zou niet anders willen.

Peter

Morgen de test met alle 16 blokken en misschien ook nog blokken waarbij het niet speelde. Uiteraard hier de bevindingen.

Marcel
Re: Niet stoppen in stopsectie
Raar probleem.

Maar is dit gekomen na een update van koploper?
Of is het spontaan ontstaan?

Groeten Sander
Re: Niet stoppen in stopsectie
Marcel,

Dit is nu bij uitstek een situatie welke je op het Koploperforum moet bespreken, dat is er speciaal voor dit soort situaties.
Stel je probleem op het koploperforum ter sprake. Dan krijg je daar wat hints om het te kunnen oplossen, er zijn namelijk wel wat vraagtekens bij hoe het is ingegeven door je.

Groetjes
Re: Niet stoppen in stopsectie
Sander

Bedankt voor je reactie.

Zeker een vreemd iets. De selectie is toegepast na de laatste update (10-11-13 geloof ik). Ik kan er dus geen zinnig woord over zeggen mbt voor of na een update.

Sprinter

Je hebt uiteraard gelijk. Wilde het gewoon eerst zeker weten. En dan nog..........kan een combinatie zijn van meerdere factoren. Zal het inderdaad ook op het koploperforum plaatsen.

Storing zoeken Deel II.

Vandaag alle treinen (16) automatisch laten rijden met de genoemde selectie uitgevinkt. Alles keurig netjes gestopt waar het moet stoppen.
Vervolgens als test, blokken 27,28 en 29 (station sporen) middels Aanvullende blokgegevens aangegeven om het licht bij stilstand uit te doen.

Als eerste reed de BR101 binnen en het licht ging uit en de lok stopte. Dat begon in ieder geval goed. Verlogens de NS1855, ICE2, Koploper en de NS1113. De koploper stopte ook keurig maar het licht ging niet uit. Dit geldde ook voor de ICEII maar deze stopte dan weer niet. De NS1113/NS1855 stopte niet maar het licht ging wel uit.

Ik heb er een filmpje van gemaakt. Is wat rommelig maar gaat om de intentie.

//https://plus.google.com/u/0/photos/108775982313260912723/albums/5955374795500986241/5955374792317331586

Zoals het er nu uitziet kan ik de optie niet op mijn baan gebruiken. maargoed als er meerdere wegen naar Rome leiden ben ik bij koploper aan het goede adres.

groeten,

Marcel

Re: Niet stoppen in stopsectie
Ik heb de optie zojuist even aangevinkt in één van mijn schaduwstations en daar ging alles zoals het zou moeten gaan. Lijkt me dus geen probleem van Koploper. Het lijkt een beetje op een probleem wat ik wel eens op de trambaan heb. Deze wordt via de bovenleiding gevoed en als er vuil in de scharnieren van de pantograaf komt, kan het wel eens voorkomen dat het digitale signaal zodanig verminkt raakt dat de decoder zijn opdracht niet "hoort" en de tram dus doorrijdt als hij eigenlijk moet stoppen. Na reinigen van de pantograaf en soms ook de wielen is het probleem dan weer over. Misschien de slepers eens controleren en even goed reinigen.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Niet stoppen in stopsectie
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Niet stoppen in stopsectie
lijkt me eerder een probleem door combinatie motorola en loconet.Juist of commando's te laat doorkomen.Vermits je met loconet werkt zou ik de vraag zeker stellen op het koploperforum.Wim Ros is daar een crack in en zeer goed op de hoogte van dat protocol.Heb geen schrik als hij soms wat ruw antwoord.Is steeds met de goede bedoelingen.
Re: Niet stoppen in stopsectie
Aldert,

Dat het bij jou werkt is mooi en goed om te horen. Ik had ook een paar keer vermeld dat het waarschijnlijk in mijn situatie (configuratie) zo is. Had al meerdere topics gelezen over deze optie en kwam geen opmerkingen tegen dat het niet zou werken. Als vuil het probleem is dan ben ik geneigd om te zeggen dat meerdere functionaliteiten het laten afweten. Het remmen gaat top. Hier moeten toch meerdere signalen achter elkaar volgen en dat gaat goed. De schaduwstation is recentelijk nog volledig gereinigd. Maargoed, vele oorzaken, vele oplossingen en vele toepasbaarheden. Als de slepers niet goed zijn dan moet dit op de hele baan te merken zijn en niet specifiek 16 blokken van het schaduwstation en verder niet.

Bedankt voor het meedenken.

Johhny

Inmiddels de vraag bij het koploperforum neergelegd. En alles werkt nu weer goed en betrouwbaar zoals ik gewend was. De eventuele reacties van Wim Ros heb ik geen moeite mee. Ben wel wat gewend. Hou daarom wel van rechtstreeks en to the point. Dat zit wel goed.

Dank je.

Marcel
Re: Niet stoppen in stopsectie
Hallo Marcel,

Bij Instellingen per database > Speciaal digitaal systeem >
Locomotiefdecoders alleen DCC ingesteld op 28 stappen het vinkje verwijderen.

Vervolgens bij Onderhouden locomotieven het aantal decoderstappen veranderen in 14.


Mvg,
Peter
Re: Niet stoppen in stopsectie
Hoi Peter

Ik kreeg al wat mee over 14/28 stappen.

Zal er vanavond naar kijken. Betekent dit opnieuw ijken?

Bedankt voor je bijdrage.

Marcel
Re: Niet stoppen in stopsectie
Hallo Marcel,


Het beste is om de locomotieven even opnieuw te ijken.

Zag overigens dat mijn vorige bericht inmiddels ook op het koploperforum geplaatst is  :roll:.


Mvg,
Peter
Re: Niet stoppen in stopsectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Niet stoppen in stopsectie
Maar dat is toch zonde van het rijgedrag of heb ik het nu mis.
14 stappen is toch terug naar af ten opzichte van 28 stappen?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Niet stoppen in stopsectie
Jawel, maar de 6021 ondersteunt maar 14 rijstappen.
Dus ik denk dat dat de beperkende factor is.

Persoonlijk zou ik het spulletje inwisselen voor een ECoS :D

Groeten Sander
Re: Niet stoppen in stopsectie
Hallo Peter,

De baan wordt aangestuurd met een 6021 en 6021-Infrarot- & LocoNet-Adapter
En zoals Sander al aangaf de 6021 kent maar 14 rijstappen.

Zie: http://www.uhlenbrock.de/intern/20/1/deutsch/I96EEA63-00E.apd/Bes63820.pdf


Mvg,
Peter
Re: Niet stoppen in stopsectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Niet stoppen in stopsectie
Hoi Peter en Sander,

Ik wist niet dat hij een 6021 gebruikte, tja die heeft maar 14 stappen.
Ben benieuwd of dit de oplossing voor zijn probleem oplevert.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Niet stoppen in stopsectie
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Niet stoppen in stopsectie
Gegevens aansturing;
6021 icm 6015 en 6017
Loconet

Software;
Koploper
Re: Niet stoppen in stopsectie
Heren

Allen bedankt voor jullie reacties en input.

Ik heb het advies opgevolgd en gestart met het ijken met de 14 stappen. Begonnen met de Rivarossi IRM en dat werd een ramp. Ik kon het ijkings proces niet volbrengen. Verloor communicatie, stopte midden in het heen en weer proces, verlichting dan weer wel aan en dan weer niet aan. Toen maar de Roco NS1113 en hetzelfde verhaal.

Weer terug naar de oorspronkelijk configuratie en opnieuw de IRM gedaan. Geen vuiltje aan de lucht. Hoe en wat en waarom weet ik niet maar moet het nog maar even rustig bezien. Voor vandaag even genoeg.

Nogmaals bedankt

Marcel
Re: Niet stoppen in stopsectie
Wim Ros heeft je op het Koploperforum op weg geholpen naar de oplossing. Misschien daar even blijven om allerlei op en neer geroep te voorkomen?

Gr, Ben.
Re: Niet stoppen in stopsectie
Ben

Je hebt helemaal gelijk en het is ook een beetje vanuit respect dat ik hier ook geholpen ben. Dat waardeer ik ook.

Maargoed, goed punt en beperk me even tot koploperforum.  De uiteindelijke uitslag meld ik hier dan.

Bedankt

Marcel
Re: Niet stoppen in stopsectie
Marcel,

Een linkje naar dat draadje op het koploperforum zou hier niet onhandig zijn.

Mvg Robin.
Re: Niet stoppen in stopsectie
Robin,

Ja dat zou kunnen. Nooit gedaan overigens. Hier dan een poging.

//http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4616

Dank voor de tip.

Marcel
Re: Niet stoppen in stopsectie
Hallo Marcel,

Citaat van: marcel01 op maandag 09 december 2013, 21:12:15
Je hebt helemaal gelijk en het is ook een beetje vanuit respect dat ik hier ook geholpen ben. Dat waardeer ik ook.
Je probleem is reproduceerbaar. Wat de oplossing is....


Mvg,
Peter
Re: Niet stoppen in stopsectie
Hoi Peter,

Ja dat klopt.. Het is reproduceerbaar.

De oplossing komt wellicht aakomende week aan het licht. Moest even werken (dat hoort er ook bij, terwijl ik meer te doen heb), maar ga maandag met frisse moed verder. Wordt zeker vervolgt.

Marcel
Re: Niet stoppen in stopsectie
Citaat van: marcel01 op zaterdag 14 december 2013, 20:07:15
De oplossing komt wellicht aakomende week aan het licht. Moest even werken (dat hoort er ook bij, terwijl ik meer te doen heb), maar ga maandag met frisse moed verder. Wordt zeker vervolgt.
Tipje van de sluier, een iets andere instelling.


Mvg,
Peter
Re: Niet stoppen in stopsectie
Hoi Peter,

Je zal het goed bedoelen maar op zich niks mis met mijn instelling. Maar misschien begrijp ik je niet.

Marcel
Re: Niet stoppen in stopsectie
Hallo,

Hierbij een update:

Conclusie is helder. Oorzaak niet gevonden. Vanuit Koploper gebeurt alles wat moest gebeuren en wat werd verwacht (was ook geen twijfel over).

Alle instellingen nagelopen, situatie meerdere malen geherproduceerd en het fenomeen blijft de kop opsteken.

Vervolg:

1- Via "functies uitgebreid" de verlichting uit- en aan schakelen.
2- Planning is om volgend jaar een andere centrale aan te schaffen.

Iedereen bedankt voor het meedenken en advies.

Wim Ros, vriendelijk bedankt voor je wel willendheid, advies en tijd.

groeten,

Marcel



Re: Niet stoppen in stopsectie
Hallo Marcel,

Citaat van: marcel01 op woensdag 18 december 2013, 14:35:24
Alle instellingen nagelopen, situatie meerdere malen geherproduceerd en het fenomeen blijft de kop opsteken.
Alle instellingen ?.

Citaat van: marcel01 op zondag 15 december 2013, 00:25:44
Je zal het goed bedoelen maar op zich niks mis met mijn instelling. Maar misschien begrijp ik je niet.
Had hierop geantwoord maar het bericht is door een moderator verwijderd omdat er ook nog een opmerking op een ander bericht in stond.


Mvg,
Peter
Re: Niet stoppen in stopsectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Niet stoppen in stopsectie
Beste Marcel,

Ik neem aan dat Wim met je "meegekeken" heeft bij het controleren van de instellingen in pc en koploper.

Groet, Anne W
Re: Niet stoppen in stopsectie
Hoi Peter en Anne

Wim heeft via "Teamviewer" (meekijken in de PC op afstand) het treinen verloop bekeken en geanaliseerd. Hierbij zijn de betrokken instellingen nagelopen en de stappen via logging bestudeert. Hieruit bleek dat koploper de juiste stappen ondernam als gevolg van de ingestelde parameters. Hierbij was vooral duidelijk (waar het om ging) dat de commando's tav het licht uit doen en stoppen gegenereerd werden. Door dit meerdere malen te herhalen (blok na blok) werd er telkens niet gestopt.

Waarom niet, is niet helder geworden. Als de software zijn werk doet, dan is het ook moeilijk om de datastroom verder te volgen. Het is namelijk niet inzichtelijk waarom de uiteindelijke stop niet in de decoder naar stap "0" gaat.

Het is uiteraard jammer, maargoed er is van alles geprobeerd om het op te lossen en dan houdt het op een gegeven moment op. Er is een alternatief, dus een ramp is een heel groot woord.

Al met al was het een leerzaam geheel waarbij ik weer iets dieper in koploper mocht kijken.

Peter,

Ik heb het bericht waarschijnlijk gemist toen het is verwijderd. Kan het ook niet plaatsen. Zit wel goed, denk ik.

Hoop dat dit jullie vragen beantwoord,

groeten,

Marcel




Re: Niet stoppen in stopsectie
Marcel,

Ben je toevallig een nieuwe PC (oid) gaan gebruiken ?

Jan
Re: Niet stoppen in stopsectie
Jan

De gehele opstelling draait nu bijna een jaar. Hierin is niets in gewijzigd. De PC draait onder XP en is niet met internet verbonden. Loconet gewoon op de com1 poort.

De sessies met ' teamviewer' zijn uitgevoerd vanaf de laptop met Windows 7. Loconet via de USB adapter.

De bovenstaande configuraties maakte geen verschil in het gedrag.

Bedankt voor het meedenken.

Marcel
Re: Niet stoppen in stopsectie
Hallo iedereen,

Het fenomeen beschreven in deze topic is uit de wereld. Voor een update zou je naar het koploper forum kunnen.

//http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4616

groeten,

Marcel