Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Rijgedrag hobbylocs verbeteren

Gestart door mhofman dinsdag 24 juli 2007, 19:59:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rijgedrag hobbylocs verbeteren
De hobbylocs van Marklin (SBB Re 482, BLS Re 485, DB 185 etc.) hebben een minder mooi rijgedrag dan hun duurdere broertjes. Dat is ook begrijpelijk voor zo'n prijs. Laat het duidelijk zijn: deze hobbylocs bieden mijn inziens veel waar voor hun geld.

Maar ik vind rijgedrag toch erg belangrijk. Voor mij uit het probleem zich vooral in het zichtbaar worden van decoderstappen en het feit dat het langzaam rijden niet lekker gaat. Het lijkt een beetje op mijn Re 460 die is omgebouwd met een 60760 setje.

Ik vraag me af of dit probleem met niet al te veel kosten te verhelpen is door de decoder te vervangen door een ESU locpilot. Dan zou je voor een paar tientjes meer en wat knutselwerk klaar zijn. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Of ligt het probleem ook in de motor? In dat geval zou er dan ook een motor van SB modelbau tegenaan moeten. Maar dan is de loc al in prijs verdubbeld en kan je net zo goed andere loctypes aanschaffen.

Re: Rijgedrag hobbylocs verbeteren
hoi Marco,

ik heb de SBB hobbyloc omgebouwd met een ESU decoder. Ten eerste omdat de originele decoder al snel defect was, en ten tweede omdat ik de rij-eigenschappen wilde verbeteren.
Vervanging van de motor vond ik nog niet nodig, hoewel ik wel mijn twijfels heb over de levensduur van dit motortje. Het ziet er wel erg goedkoperig uit, net zoals het hele binnenwerk van deze loc.
De loc rijd nu wel een stuk beter, maar door de investering van de nieuwe decoder (en misschien op termijn ook een andere motor) is het toch weer een duur model geworden. Het 'hobby-voordeel' wordt zo weer teniet gedaan. Neemt niet weg dat het toch wel mooie loc's zijn om te zien. Maar voor mij blijft het bij 1 exemplaar, en geef ik liever toch iets meer geld uit.

m.vr.gr.
Martin
Re: Rijgedrag hobbylocs verbeteren
Hallo Marco,

kijk eens op deze site www.stayathome.ch

deze man heeft een BR 185 omgebouwd met zoals hij zelf zegt, goed resultaat.

groetjes Fulco

(link plaatsen moet ik nog leren :wink:)
Re: Rijgedrag hobbylocs verbeteren
Citaat van: FV op dinsdag 24 juli 2007, 20:55:40
(link plaatsen moet ik nog leren :wink:)

Hallo Fulco,

Doel je op het inkorten van een link :?: In dat geval zou je bovenstaande link als volgt kunnen presenteren:

"kijk eens op deze site"

Dit bereik je door de volgende regel in te voeren:

kijk eens op [url=www.stayathome.ch]deze site[/url]

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Rijgedrag hobbylocs verbeteren
Blausee-Mitholz
gast

Re: Rijgedrag hobbylocs verbeteren
Madmenno heeft een draadje lopen hoe hij een BR146 verbouwd,
Dat is hier te lezen.

Mvg, Johan.
Re: Rijgedrag hobbylocs verbeteren
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Rijgedrag hobbylocs verbeteren
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 24 juli 2007, 23:09:44
Madmenno heeft een draadje lopen hoe hij een BR146 verbouwd,
Dat is hier te lezen.

Mvg, Johan.

Bedankt Johan voor de het plaatsen van de link, wilde net hetzelfde doen, maar je bespaard me de moeite ;)

@mhofman,
Met vragen over het ombouwen van marklin hobbylocs kun je altijd bij me terecht via een pb'tje of een reactie in het ombouwtopic. Ik ben door mijn projectje veel te weten gekomen over wat er wel en niet kan met zo'n ding.

Groetjes,
Menno
Re: Rijgedrag hobbylocs verbeteren
Hoi,

dit geeft me de moed om in de komende periode eens een van die locs aan te schaffen. Als de ombouw goed bevalt, volgen er zeker meer. Op mijn verlanglijst staan  in ieder geval de SBB en BLS. Maar een DB en Railion combo in multitractie zal het ook best goed doen.

Ik ben erg onder de indruk van de ombouwwerkzaamheden van Menno. Mijn complimenten hoor. Maar ik ben bang dat ik dat voorlopig nog even niet overzie om zelf te doen. De mogelijkheid van stayathome.ch is voor mij een beter beheerbare optie.

Bedankt voor de reacties.
Re: Rijgedrag hobbylocs verbeteren
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Rijgedrag hobbylocs verbeteren
Citaat van: mhofman op woensdag 25 juli 2007, 07:53:16
Maar ik ben bang dat ik dat voorlopig nog even niet overzie om zelf te doen.

Bij de Duitse SB Modellbau kun je een complete motorombouwset voor Marklin/Trix hobbylocs aanschaffen met een klokankermotor. Volgens mij is deze heel makkelijk in te bouwen.
Als je het niet kan vinden, hoor ik het wel. Heb nu namelijk even niet zo veel tijd om een link te maken.

Groetjes,
Menno