Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Allen,

Dank voor de bijval. Het is inderdaad een mooie locomotief. Net weer zitten genieten op zolder. :thumbup:

Wim: het viel mij ook pas op toen ik de foto zag. Met het kapje aandrukken lukte het niet om het op te lossen. Na open maken bleek dat een van de twee nokjes waarmee je de kap vast klikt een klein beetje is versleten. In de praktijk zie je er eigenlijk niet veel van. Mocht het mij toch gaan storen kan ik altijd nog iets fröbelen waardoor er geen licht lekkage meer is.

Martin: het lijkt dat er weer vooruitgang is in het storing zoeken i.v.m. de terugmeldingen. Het probleem komt voort uit het feit dat ik op het moment van aanleggen van het "linksom schaduwstation" (bijna 2 jaar geleden) de terugmeldingen niet kon testen omdat ik nog geen terugmelddecoders had. Elektrisch (rijtechnisch) werkte alles prima. Na het aansluiten op de nu pas gekochte en gemonteerde terugmelddecoders gebeurden er spontaan een hele hoop rare dingen. Het kost heel veel tijd om dingen te controleren en uit te sluiten, maar er zit vooruitgang in. Ik zie dat jij met het bouwen van Engental ook reuze snel gaat. Uit mijn verhaal kun je wel de conclusie trekken dat je alles pas goed kunt testen als je ook echt alles hebt aangesloten! Hiermee wil ik je niet bang maken hoor, maar hou het in je achterhoofd!

Zoals gezegd, er zit vooruitgang in. Als alles echt werkt zoals het hoort komt er weer een update waar ik dan, ter lering en vermaak, de storingen kan uitleggen waar ik tegenaan liep.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag,

En er is in Bad Drieberg-Steinbrücke weer een nieuwe locomotief binnen gereden! Deze keer een nieuwe stoomlocomotief, wederom weer een niet Märklin locomotief, nu weer van Piko. Het is de DR 03 133. (Piko nr. 50411) Gekocht via de Duitse firma Lippe die in dit geval het pakketje kosteloos naar Twente stuurde. Ook deze loc rijdt prima. Misschien is een 03 van Märklin beter en mooier wat betreft details en degelijkheid, de prijs is daarentegen een behoorlijk stuk lager. Een heel goed argument aangezien ik nogal wat moet aanschaffen om het dubbelspoor gedeelte te vullen met de benodigde locomotieven en rijtuigen/wagons.

Piko heeft het digitale adres ingesteld op 3. Mooi, maar de eerder aangeschafte V200 had die al in gebruik. Aangezien het adres 3 beter bij de DR 03 past moest de V200 maar een ander adres krijgen. Mij leek 20 dan wel toepasselijk. Het adres wijzigen ging alles behalve makkelijk! In de gebruiksaanwijzing van Piko staat wel omschreven hoe te handelen. Waar die beschrijving op slaat weet ik niet, maar met een CSII werkt dat niet. Bleek de V200 naar twee adressen, 3 èn 20,  8o 8o 8o of helemaal nergens meer naar te luisteren! Lijkt mij normaal gesproken absoluut onmogelijk!

Na veel proberen (de decoder in de CSII in de DCC modus zetten), het adres wijzigen naar 4, en gelukkig werkte het uiteindelijk wel. Ik snap er nog steeds geen bal van maar het werkt!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Alweer een pareltje, Marcel !

Doet qua uitvoering zeker niet onder voor een Märklin, daar moet je details wel erg duur betalen.
Fijn dat je het met het loc-adres op hebt kunnen lossen. In de folders is het digitale gebeuren een stuk eenvoudiger dan in de praktijk  :P

Veel plezier ermee !    Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel die Piko locs zien er prima uit. Zag dat je inmiddels ook een Roco hebt rijden. En ja daar kan kk het volledig mee eens zijn die rijden perfect. Piko heb ik nog geen ervaring mee, maar gezien jouw ervaring en ook die van Alex die al aardig wat Piko materieel heeft lijkt dit me ook zeer aan te bevelen. Het is inderdaad wat je zegt er zit nogal een prijsverschil tussen. Mooi om te zien dat je baan zo met mooi materieel begint te vullen.
Vreemd dat je problemen had met het toewijzen van een adres aan de V200. Volgende keer Alex even om raad vragen die heeft denk ik de meeste ervaring met Piko.

Groet,

Ronald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel

Mooie aanwinst.
Veel plezier ermee.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Jawel Tony,

Het is inderdaad een mooie loc die goed rijdt. Ik heb al contactlenzen en een leesbril dus die details......? En inderdaad: volgens de folders kan het niet eenvoudiger? Nou, daar lees ik hier op dit forum soms toch andere dingen over!

Ronald en Jorg: Piko en Roco bevallen prima. Hoe ze het blijven doen in de toekomst weet ik natuurlijk niet maar het prijsverschil geeft aan dat Märklin wel eens met een "budget" lijn mag beginnen i.p.v. iedere keer veel geld steken in hele dure verzamelaarsobjecten die ik toch niet kan of wil betalen.

Mijn terugmeld perikelen:

Eindelijk de laatste drie van in totaal zes terugmeld decoders gemonteerd. Het automatiseren van de twee, als dubbelspoor uitgevoerde trajecten, kan beginnen!

Het rechtsom rijdende traject is al aangesloten op de eerste drie terugmeld decoders, en dat werkt goed. Het linksom rijdende traject is weliswaar al heel lang klaar maar aangezien terugmelddecoders in serie moeten worden aangesloten, en ik die nog niet allemaal had, was dit nog niet geautomatiseerd. Rijtechnisch, dat willen zeggen de voeding, massa, voedingsscheidingen, schakelen van de wissels en het stroomloos schakelen, werkt al een heel lange tijd zonder problemen.

De terugmelddraden aangesloten en vervolgens in de CSII alle gegevens ingevoerd en rijden maar! Dacht ik; maar wat een drama???.

Op diverse plaatsen gebeurden spontaan allerlei vreemde acties. Even gaat het goed maar dan rijden er weer treinen spontaan weg of klik klak klik klak begint er weer van alles te schakelen zonder dat er volgens mij iets een schakelsignaal moest ontvangen. Ik kon er geen touw aan vastknopen. Ik kreeg geen enkele keer het idee van: dààr gaat het fout! Zoek dat maar eens uit. Ik begon behoorlijk aan mezelf te twijfelen: wat had ik in godsnaam over het hoofd gezien?

Toch maar voorzichtig begonnen om bij de railstaaf isolaties iets meer afstand te maken. Ik heb Fleischmann isolatiestukjes gebruikt. (de bronskleurige 6433) Die zijn mooi dun, zie je haast niet. Misschien maakten die toch stiekem contact? Ik heb een gedeelte vervangen voor de oude Fleischmann isolatiestukjes. (de witte 6403) Deze zijn minder mooi maar zijn wel dikker en is de isolatie dus zekerder. Het aantal rare meldingen werd minder; dat gaf hoop. Ook is het door de langere trajecten natuurlijk mogelijk dat het een en ander niet meer 100% recht lag en dus daarom contact zou maken? (het ligt er tenslotte al twee jaar en is nog niet vastgezet)

Maar het zit vooruitgang in. Het aantal spontane acties neemt af! Nu gaat het soms zelfs een paar rondjes goed! Maar dan toch???.. Het lijkt er op dat als het goed rijdt. Maar als ik het rechtsom gedeelte dan ook laat rijden dat dan de storingen weer beginnen.(?) Zouden het dan toch spookmeldingen zijn? Lijkt me haast onmogelijk met deze LDT terugmelddecoders. (RM-88-N-Opto) Die zijn galvanisch gescheiden, diode gemonteerd in de voedingskabel! Ook liggen de UTP kabels tussen de terugmelddecoders heel ver van de voedingskabels voor de diverse stroomkringen en de 230V~ af dus dat is haast onmogelijk.

Na een behoorlijk aantal testronden lijkt het dat toch niet te zijn. Ik zag nu toevallig op de CSII zien welke melders de boel verzieken! (moet je maar net op het goede moment kijken, heel kort oplichten van een melder) Er blijken twee diode?s (tussen de massa- en terugmelddraden) defect te zijn. Deze dus verwijderd. Nu gaat het bijna helemaal goed! Er zit nog èèn melder de boel te verzieken. Hier heb ik in de terugmelddraad nu ook een diode gesoldeerd. Dat zou volgens LDT bij deze decoders niet hoeven maar het werkt nu wel goed!

Ik heb ondertussen ook de decoder voor de hoofdseinen op dit traject gemonteerd en aangesloten. Dit precies onder het seinhuis waardoor deze nu echt functioneel is!

Ik kan nu kijken naar automatisch rondjes rijdende treinen op mijn dubbelspoortraject. Ik kijk wel met een onbestemd gevoel, maar het lijkt er nu toch op dat het toch goed blijft gaan. Nu kan ik weer verder kijken. Eerst maar eens het laatste stuk van het dubbelspoortraject van kurk railbedding voorzien.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Heb je ook op de eerste bezetmelder een massa draad aangesloten?
Want de S88 bus is ook galvanisch gescheiden in de CS2.

Dit kan ook rare meldingen geven.

Groeten Sander.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Sander,

Op deze decoders van LDT sluit je geen massa aan. In plaats daarvan moet je deze decoders voorzien van een voedingsaansluiting. Ik heb alleen voor de decoders een aparte ringleiding direct gevoed door de CSII. In de voedingsaansluiting van de terugmelddecoder sluit je dan een diode (1N4003) aan. (voorkomen van spookmeldingen) Ook heb ik iedere terugmelder voorzien van een diode (BY251) ook wel bekend van de "diodetruc". (samen zijn dit diode 1 en 2 in het schema)

In principe hoeft hier volgens LDT in de terugmelddraad van de railstaaf naar de terugmelddecoder geen diode te worden gemonteerd. Dit heb ik tot nu toe èèn keer toch moeten doen. (diode 3 in het schema)

Alles rijdt op dit moment storingsloos! :thumbup: Ik begin er steeds meer in te geloven dat het nu ook goed is. De tijd zal het leren.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo 3-Railers,

Het laatste deel van het dubbelspoortraject is nu voorzien van kurk railbedding. Bij de tunnel, in de omgeving van Friedrichshöhe, is het laatste deel voorzien van valbeveiligingen en is het eerste deel na de tunnel in de stemmige kleur zwart geschilderd.

Natuurlijk snel weer even de rails er op gelegd en goed luisteren tijdens het rijden of het ook helpt! Natuurlijk. Een hele vooruitgang, mooi stuk minder geluid.

Aangezien verder alles prima lijkt te gaan kan ik nu beginnen om op dit gedeelte de rails te ?verroesten?, draadjes er aan te solderen en vervolgens definitief aan te sluiten. Ook kan ik dan de laatste seinen van dit traject aansluiten zodat de blokbeveiliging uiteindelijk ook kan worden getest. Dan kan er, als het goed is, nog een trein meer rijden op elke ring. De bedoeling is dat op zowel het links- als rechtsom gedeelte vijf treinen, dus in totaal tien treinen op het hele dubbelspoor traject kunnen rijden.

Zover is het nu natuurlijk nog lang niet: er moet nog veel gebeuren, dus ik moet weer aan het werk????..
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 :) Man, man, wat ziet dat er allemaal strak uit. Alles keurig op orde en netjes. B) :thumbup:
Bij veel bouwers, ook ik, is het vaak tijdens het bouwen een onbeschrijfelijke chaos.  :-)
Petje af voor al dit moois.

Dirk-Jan
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ben ook voorstander van alles netjes te ordenen en te bevestigen, schellt een pak in zoekwerk bij eventuele latere opzoekingswerk naar fouten.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Strak afgewerkt, Marcel :thumbup: Alles ziet er bijzonder netjes uit!

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Dat zou er bij mij ook heel anders uitzien qua rommel of beter, het ontbreken ervan, Marcel  :P

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
@Nette werker: mag ik vragen welke lichtseinen u hebt staan langs de baan?


Mogelijk heb ik er overheen gelezen
.

MvG,

Timaximus
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Alles netjes afgewerkt en alles netjes opgeruimd mooi hoor. :thumbup:
Daar kan ik nog wat van leren. ;)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen allemaal,

Tja, kan ik er van zeggen. Bedankt voor de complimenten.

Ik hou er gewoon niet van om in de rotzooi te zitten/werken.  Een baan bouwen kost nogal wat tijd en om al die tijd  alles maar te laten liggen gaat mij wat ver. Ook bij mij is het af en toe een onoverzichtelijke bende als ik met een langere klus bezig ben maar als ik klaar ben ruim ik alles op en maak ik het goed schoon. Dit ook om zoveel mogelijk vervuiling van de baan tegen te gaan. Ik heb gelukkig wel een paar plekjes waar ik spullen die ik niet direct nodig ben neer kan zetten, dus die staan niet bij de baan in de weg.

Wat ook altijd heel goed helpt is spullen die je zeker niet meer nodig bent weggooien en van dingen die je in de toekomst misschien wel kunt gebruiken niet te veel te bewaren. Uiteindelijk ligt het meestal alleen maar in de weg en moet je het honderd keer heen en weer schuiven omdat je weer iets niet kunt vinden.

Maar ieder z?n eigen manier van werken. Ik ken er genoeg die constant in de chaos werken en toch zeggen alles snel te kunnen vinden. (ben er ook regelmatig getuige van geweest dat ze dan even iets ? toevallig? toch niet konden vinden???. B))

Timaximus: nee je hebt niets gemist, ik heb nooit ergens iets genoemd welke seinen ik er neer heb gezet. Op mijn dubbelspoortraject staan de oude hoofdseinen (Märklin 7239) en voorseinen (Märklin 7236). Dat zijn die seinen met een relais. De seinpaal kun je van het relais af halen en met een los voetje naast de rail monteren terwijl je het relais onder de baan monteert.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,
Chapeau, voor je mooie baan :thumbup:, en zeer zeker ook voor je manier van werken :thumbup: steeds weer een stukje verder, een genot om te volgen.

Maarre zeg eens, die plekjes zijn "toevallig" altijd achter de camera zeker. >:-D
Citaat van: narwal op maandag 16 februari 2015, 10:45:58
Ook bij mij is het af en toe een onoverzichtelijke bende
Ik heb gelukkig wel een paar plekjes waar ik spullen die ik niet direct nodig ben neer kan zetten
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Het begint er al top uit te zien! Goe bezig... Ik heb je plan nog eens bekeken en echt, geweldig. Ik ben er zelf inmiddels uit dat ik niet de persoon ben voor een supergrote baan en een compromis zoals jij dat hebt gevonden (paradetraject voor de sneltreinen, rest voor kleinere treinen en boemels) had ik ook al bedacht. De "zaadjes" zoals jij, Tony en Fredi die geplant hebben hier op het forum, beginnen te kiemen...  :thumbup:

Met vriendelijke groet,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allen,

Cees: Ik maak pas foto?s als ik iets heb afgerond en de zooi heb opgeruimd en schoongemaakt! (verstopt achter schotten) Anders schuif ik het inderdaad maar achter de camera. :D

William: Fijn dat je zo enthousiast bent. Ik heb ook heel lang geworsteld met ideeën die ik allemaal op mijn baan wilde hebben. Hoewel ik geen echt kleine baan, maar zeker ook geen hele grote baan heb, ben je toch beperkt. Uiteindelijk ben ik op mijn uiteindelijke plan uitgekomen. (barstens vol concessies?.) Daar ben ik nog steeds heel tevreden over. Toch heb ik af en toe ook iets van: als het kleiner was geweest had ik veel sneller resultaat gezien. Ben benieuwd waar jij mee gaat komen! :-)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op dinsdag 17 februari 2015, 16:27:30
Ben benieuwd waar jij mee gaat komen! :-)

Hoi Marcel,

Dat duurt nog wel even. Eerst een huis verkopen, nieuw huis kopen, installeren en dan... Je ontwerp dient in ieder geval als voorbeeld, dat je dat even weet ;-)!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo William,

Ik voel me vereerd! (ik wordt er bijna verlegen van) Succes met zoeken van een mooie nieuwe ruimte voor jouw baan. (en een huis voor jouw vrouw) Moet je helaas nog wel wat langer dromen over al jouw goede ideeën voordat je weer aan de slag kunt. :-(
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat dromen houdt je ook op de been. Ik weet waar ik over praat ;)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen,

Er is weer een nieuwe aanwinst binnen komen rijden! Zo?n locomotief stond al heel lang op mijn lijstje, maar je moet er maar net tegen aanlopen. Deze locomotief van het type G 8.1, met als nummer DB 55 5555 heb ik over kunnen nemen van mede 3-rail forum lid Martin. De loc ziet er perfect uit en rijdt zoals het hoort. Kortom: een mooie aanvulling van mijn rijdende bestand!

Verder ben ik nog druk bezig om van mijn dubbelspoor traject de laatste draadjes te trekken, blokseinen aan te sluiten en provisorisch te seinpalen te plaatsen. Dus nog geen echte foto momenten. Zodra ik dit af heb en alles echt automatisch rijdt volgt er natuurlijk weer een update.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel

Mooie aanwinst, veel plezier ermee. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Opazwitserland
gast

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie loc. Succes met het aansluiten :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Mooi ding, Marcel !

Heb zijn zusje en ze rijden Seidenweich, zoals die Duitsers het zo mooi kunnen zeggen.
Veel rijgenot ermee !

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel. :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag Modelspoorvrienden,

Het is gelukt! De laatste draadjes van mijn dubbelspoortraject zijn aangesloten, en het werkt! Ik kan nog niet zeggen dat mijn dubbelspoortraject helemaal klaar is maar rijtechnisch, inclusief automatische besturing, terugmelding en bloksysteem is alles aangesloten en het doet ook nog wat de bedoeling was. Toch een mijlpaal.

Weliswaar zijn de seinpalen alleen nog maar tijdelijk aangesloten. Ze moeten wel weg als ik met het boven en achterliggende enkelspoor bezig ga, anders sneuvelen ze gegarandeerd tijdens die werkzaamheden. Ook het ?brug gedeelte? moet nog worden aangesloten, maar dan moet ik eerst nog een brug bouwen.

Ik weet nog niet of het rijden met de blokbeveiliging rijtechnisch wel zo mooi is, want iedere trein moet bijna gegarandeerd stoppen voor een sein in het zichtbare gedeelte. Soms heel erg kort, en dat is niet wat je wilt op een paradespoor. Misschien dat het natuurlijker gaat als de treinen langer zijn: dan duurt het ook langer voordat een blok wordt vrij gegeven. Moet ik eerst meer rijtuigen hebben dan kan ik dat vanzelf zien. Werken doet het bloksysteem echter wel!

Om het dubbelspoor traject helemaal af te ronden moet er nog wel het een en ander gebeuren. Zo moet ik nog ?funderingen? voor de bovenleidingsmasten en seinpalen maken maar ook moet alle rails nog vast worden gelegd. Dat laatste wil ik in het schaduwstation doen met een lijmpistool en in het zichtbare gedeelte met ballast. Daarna moet ik, als alles goed rijdt, de raillassen nog ?verroesten? en de oude storingen die ik tijdelijk had opgelost definitief oplossen. (verwijderde defecte diode?s vervangen door nieuwe) En natuurlijk zoals genoemd een brug bouwen.

Ook even een paar foto?s er bij van de twee dubbelspoorschermen van de CS II, en van de hoofdseinen decoder met de aansluitdraden. Al die gekleurde draadjes zijn altijd een vrolijk gezicht.

Kortom: het dubbelspoortraject is rijtechnisch klaar maar er is nog wel wat te doen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Proficiat. :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel
Zoals je zelf zegt weer een mijlpaal. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het ziet er allemaal weer top uit Marcel. Blijft toch een genot om op zo'n royale ruimte te kunnen werken.

Je verzamelijk locs groeit al aardig. Mooie exemplaren in ieder geval.

Groet,

Ronald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Vrolijke draadjes vrolijke foto's vrolijke berichten kortom een vrolijk topic. :thumbup: :thumbup:
Mooie vorderingen Marcel. :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Hoi Marcel ,

Ik heb nul verstand van automatisch rijden, maar als je met minder treinen rijdt, gaat het dan beter op je paradespoor ?

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ja, ik wordt ook vrolijk van de laatste ontwikkelingen. Mooie gekleurde draadjes onder de baan die ook nog doen wat de bedoeling is. Nieuwe locomotieven die rondjes rijden, en staat er op dit moment nog een op mijn verlanglijstje: de Diesellok "Lollo" van Roco. Die is helaas op dit moment uit productie, hopelijk veranderd dat snel of moet ik die op een beurs tegen het lijf lopen. De Märklin variant, zeker de laatste speciale uitgave, is me veel te duur. Toch moet ik nog heel veel passagiersrijtuigen en goederenwagons hebben om treinen van een fatsoenlijk lengte op te stellen. Ik heb mijn lijstje compleet, nu nog sparen en dan nog op een beurs zien te vinden. Geduld is een moeilijke maar schone zaak.

Tony: mijn dubbelspoortrajecten linksom en rechtsom zijn beide ingedeeld in 3 secties. Theoretisch kunnen er dan 2 treinen veilig rijden. (1 minder dan het aantal secties) Ieder 4-sporig schaduwstation valt in z'n geheel in één sectie. Dat betekent dat er 5 treinen moeten kunnen rijden. (1 Trein rijdt het schaduwstation in, en een ander rijdt er uit: voor het bloksysteem lijkt dat dezelfde trein)

Als ik met 4 treinen ga rijden is er verder niets aan de hand. De blokseinen (moet ik dan niet automatisch laten werken) staan er dan voor Jan met de korte achternaam. (ze geven natuurlijk wel mooi gekleurd licht, al is dat dan wel altijd groen) In het schaduwstation wisselt dan de trein er rijdt er het volgende rondje een andere over mijn paradespoor. Aangezien ik toch alleen maar treinen wil hebben die ik mooi vind is het natuurlijk geen straf om ze weer voorbij te zien komen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag modelspoor-vrienden,

Ik heb al weer een tijdje niets van me laten horen. De bouwklusjes waar ik op het moment mee bezig ben nodigen meestal niet uit om daar een poëtisch verhaal van te breien. Dat betekent echter niet dat er helemaal niets is gebeurd.

Ik heb toch besloten om de hoofd- en voorseinen van het dubbelsporig paradetraject definitief te plaatsen en aan te sluiten. Mochten die gevaarlijk in de weg blijken te staan met kans op sneuvelen bij de werkzaamheden aan het bovenliggende traject dan is het gewoon een kwestie van twee schroefjes per sein los draaien en ze hangen veilig onder de baan. Tot die tijd staat het wel leuk en af. De werking is al uitvoerig getest en in principe werken alle vier de hoofd- en voorseinen zoals het hoort.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
En dan ook nog deel twee van vandaag,

Het laatste open deel van het dubbelsporig paradetraject moet worden uitgevoerd als stenen brug. Deze overbrugt een deel van 54 cm. (3 standaard K-rail lengtes) over een toekomstig dal met een riviertje of uitloper van een meer.

De onderbouw van de brug is klaar. Nu ben ik aan het nadenken hoe ik het verder precies moet aanpakken. Waarschijnlijk ga ik de brug maken van gipsmuren en pijlers van gips uit gietmallen van Spörle. Ik heb deze mallen ook gebruikt om de tunnels voor dit traject te maken en het geeft dan gelijk wat meer eenheid aan het geheel. Onder de eerste (linkse) boog moet een weg komen die naar station Güglingen gaat, onder de andere twee bogen water.

Er zijn eerst nog wat andere klusjes te doen voordat ik het dubbelsporig traject als ?klaar? kan bestempelen dus ik hoef me nog niet te vervelen. Aangezien ik de komende zomer absoluut geen tijd heb voor de baan wil ik dat eigenlijk graag zo snel mogelijk klaar hebben. Lijkt me een mooie afronding, kan ik mij daarna volledig richten op een nieuw hoofdstuk: de hoogte in met het enkelspoortraject!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie update, Marcel  :thumbup:

Voor de knutselvrienden hoeven de klusjes niet altijd van een poëtisch verhaal voorzien te zijn hoor  :P

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel

Hoed af voor je knutselwerk, zeer geordend opgebouwd, maakt het zoeken naar storingen eens zo simpel.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
De te bouwen stenenbrug ziet er nu al mooi uit Marcel.  :thumbup:
De seinen staan goed en het gehele plaatje is prachtig. :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dag Marcel.

Dat ziet er gewoon belachelijk netjes uit !!! :thumbup: :thumbup: Erg mooi hoor!
Slimme demontabele constructie, waarbij de voet van de seinen mooi in het landschap terecht komt.

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ziet er weer super strak uit Marcel. Top.

Groet,

Ronald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Opazwitserland
gast

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dit is in elk geval een voorbeeld voor mij.  Fijn geordend. :thumbdown:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op zondag 02 maart 2014, 13:32:34
Leuk! Ik zie dat een kleine discussie is ontstaan over het al dan niet open rijden van wissels.
Ook mij, als analoog rijder, houd dat vraagstuk bezig. Maar dan om andere reden dan het geklikklak van wisseltongen, of het onregelmatig open rijden door niet 3-rail wagons.
Als 2+3 rail rijder is polarisatie van een slanke (uitrij-)wissel door sleper-dragende voertuigen het grote vraagteken. Isoleren die hap? Of juist polariseren? Dat is dan de vraag. En inderdaad: elke aandrijving kost extra geld, en elke aandrijving met polarisatie-mogelijkheden kost nog meer extra geld.
Maar toch: het is wel mooier, rijdt stabieler. En heeft een extreem nadeel als je analoog werkt met de voor digitaal bedoelde ESU Servo Switch Pilot's en servo's.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allen,

Bedankt voor de complimenten, dat streelt mijn ego natuurlijk enorm! B) Altijd fijn te horen dat andere mensen het ook mooi vinden. Geordend werken, of ?Lean? zoals dat tegenwoordig in mooie vaktaal heet, zit bij mij gewoon in mijn genen. Soms heel fijn maar vaak maak ik het mezelf daar ook knap moeilijk mee! Misschien doet goed voorbeeld goed volgen!

Jorg: voor het elektrisch storing zoeken heb ik zelfs elk draadje, decoder, aansluitpunt, terugmelder, relais of sein in een schema staan! (vinden de meeste mensen overbodig maar het is voor mij gewoon onderdeel van de hobby) Ik kan dus inderdaad alles snel terug vinden.

Tony: toch nog een klein stukje proza gefabriceerd.

Erik: de ?minder mooie? voeten van deze seinen worden dan inderdaad onzichtbaar. Ik ben nog wel van plan een soort fundering van ?beton? of iets dergelijks te maken zodat dit als kapje over de voet heen valt. Dan past het volgens mij nog beter in het landschap.

Jan Willem: polariseren van de wisseltong is voor mij geen issue maar het rijden over wissels die in de juiste stand staan is inderdaad veel rustiger.

Ik ben verder gegaan met het puzzelen van de brug. Ik heb het een aantal keren opnieuw uitgetekend en ben aan het schuiven geweest met rest stukjes gips die niet goed genoeg waren om in de tunnels te worden gebruikt. Uiteindelijk ben ik wel tevreden met het resultaat. In eerste instantie schrok ik wel van de afmetingen van de pijlervoeten maar als ik het in de praktijk zie kan het volgens mij best wel.
Een probleem bij het bepalen van de maten is de niet zo erg grote totale beschikbare hoogte van de brug, en ik wil in het toekomstige riviertje of meertje ook nog een klein beetje de illusie van diepte kunnen realiseren. Ook moeten de bovenleidingsmasten boven een pijler komen te staan, en het aantal bogen het liefst een oneven aantal.

Ik denk dat ik hier wel mee aan de slag kan.

Ps.: het betere uitknipwerk heb ik uitbesteed aan mijn vrouw. (dat moest ik niet vergeten te vermelden :()
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel

Die brug gaat beslist iets moois worden, ben benieuwd naar het vervolg.
Je hebt er vanaf nu een assistent bij voor het betere knipwerk. >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Opazwitserland
gast

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel dat wordt een juweeltje.  Felicitaties aan je vrouwtje.  Zo wil ik er ook wel een. >:-D :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Brug wordt mooier en mooier. :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat zijn hele leuke vorderingen, Marcel.  :arrow: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Bedankt voor het proza, Marcel  :P

Ook het beeldmateriaal mag er zijn, die pijlervoeten zijn mooi in verhouding hoor !
Dat gaat straks een fraai geheel worden, lijkt me zo.

En de complimenten aan je vrouw  ;)

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prachtig begin!
Ben benieuwd hoe dat vorderen gaat.