Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

online
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi gemaakt hoor, ziet er professioneel uit. Moet die "kabelboom" ook niet in een goot liggen of komt dat nog?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel.

Mooie nette bouw we zijn jaloers  :thumbup:

De opmerking van Ben zou ik zeker nagaan.Nu kan je nog aanpassen.Het lijkt ons ook aan de krappe kant  :?

Harald & Alex
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag modelspoorvrienden,

Arie: dank voor het compliment. Ik hoop ooit nog eens jou niveau van landschapbouw te benaderen. Ik ben op dit moment bezig om een dubbelspoor tunnelportaal in elkaar te knutselen. Eerst een tekening gemaakt volgens de NEM 102 (profiel van vrije ruimte) en NEM 105. (tunnelprofiel voor normaal spoor) Dit om enigszins in de buurt te komen van een geloofwaardige tunnelingang voor de Märklin K-rail, spoorafstand van 64,6 mm. Nu ben ik bezig met gegoten gipsdelen van de Spörle gietmal 6305 een passend geheel proberen te fabriceren. (valt nog niet mee) Het resultaat laat ik hier uiteraard ooit nog weten. Ik hoop dat jij op jouw baan, in het huidige project, toch kiest voor het dubbelspoor tunnelportaal. Lijkt mij mooier naast die enkelspoortunnels die op het niveau daarboven liggen, en kan ik mooi afkijken. :D

Ben en Harald & Alex: geen angst, ruimte genoeg! Is een vertekend beeld. De afstand tussen de rail middellijn en de vangrail is 35 mm. Met het rijtuig ?silberling? 43800, lengte 28,2 cm heb ik zowel in de binnenbocht 2221 (voor C-railrijders R1) als de buitenbocht 2231 (voor C-railrijders R2) 9 mm ruimte tussen de vangrail en het rijtuig over! (in de techniek zeggen we dan dat er nog een olifant tussendoor kan)

Henk: ik moet nog een kast of paneel maken voor de definitieve ?voedingskast?. Deze komt waarschijnlijk recht onder de aansluitstroken. Of de draden dan in een koker of gootje komen weet ik nog niet maar de zwevende kabelboom zoals die er nu zit gaat zeker verdwijnen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Even een (zij)sprong naar het heden,

Omdat ik voor mijn dubbelspoortraject twee tunnelingangen moet hebben ben ik daar naar op zoek geweest maar heb ik niets kunnen vinden wat ik zocht. Ik wil de tunnelportalen gieten met gips. Bij diverse aanbieders van siliconen gietmallen gekeken maar die passen eigenlijk allemaal niet bij de Märklin spoorbreedte van 64,6 mm. (standaard hart-hart parallel afstand K-rail bij gebruik van normale wissels) Het enige wat ik kunnen vinden was de Spörle gietmal 6305 om zelf de bogen te kunnen maken. Ook van deze is de straal van de ronding verkeerd.

Ik heb aan de hand van de modelspoor normen (ja, ja, die bestaan?. :O) NEM 102 (profiel van vrije ruimte) en NEM 105. (tunnelprofiel voor normaal spoor) een tekening gemaakt van mijn situatie: hart railafstand 64,6 mm, hoogte rail + railbedding 11 mm, en de breedte van het tracé 115 mm. Dit niet om alles precies op schaal te doen maar om een geloofwaardige tunnelingang te maken met correcte bogen.

Aan de hand van deze tekening ben ik gaan passen en meten met onderdelen van afgietsels uit deze gietmal. Na meerdere keren zagen, slijpen, passen, meten en weer aanpassen heb ik volgens mij een geloofwaardig tunnelportaal gemaakt. Door de ruimte die nodig is voor de bovenleiding blijft zoiets een groot gat maar ook bij het grote voorbeeld is dat zo. De hoogte in het midden van het portaal is 105 mm geworden. Aangezien daar visueel 11 mm van afgaat als de rails is gelegd en geballast lijkt die hoogte mij geen probleem.

Ik ben eigenlijk wel tevreden, of komt dat door mijn tunnelvisie?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel.

Je kan tevreden zijn  :thumbup: Meestal zit boven de boog helemaal bovenin nog een verdikking maar die kan je eenvoudig maken door er nog een strookje gipsmuur tegenaan te plakken.

Hier even een voorbeeld wat we bedoelen.



Harald & Alex
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,

Het lijkt een groot gat, maar met boven leiding heb je dat wel nodig.

Hier een foto van mijn portaal, gewoon natte vinger werk  :? vond het ook een groot gat.



Ben benieuwd hoe je hier mee verder gaat.

Gr Einte
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allen,

Harald & Alex: het tunnelportaal moet inderdaad aan de bovenkant nog worden afgewerkt met een rand of iets dergelijks.

Einte: inderdaad wordt een dubbelspoor portaal met bovenleiding een aardig gat maar dat is gewoon niet anders. De een maakt iets uit het ?losse handje? en een ander denkt er teveel over na en gaat dan pas iets proberen te maken. (zoals ik) Het is maar net hoe iemand z?n hobby invult.

Beiden bedankt voor de sfeerplaatjes! Ik wou dat ik al zover was maar dat komt nog wel. Ik ga eerst verder om een paar dubbelspoorportalen als module te maken.

Terug naar het vervolg over de bouw:

Ik ben druk geweest om aan de rails en wissels van het linksom spoor van het dubbelspoor schaduwstation de nodige bedrading te solderen. Om de ongeveer 3 à 4 railstukken komt er een voeding- en massa aansluiting. Na iedere massa scheiding van railstaven voor terugmelding komen er aansluitingen en ook na scheidingen van de middenleider aansluitingen. Ook wordt iedere wissel, naast de aansluitingen voor de schakelspoel, voorzien van een voeding- en massa aansluiting. Kortom: een aardig soldeerklusje.

Daarna kon de eerste rails worden uitgelegd! Er kan nog niets rijden maar het begint dan eindelijk toch een beetje te lijken op een modelspoorbaan!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Jij gaat je zeker de komende dagen niet vervelen, veel plezier met al je soldeerwerk :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Piwie,

Niet sarcastisch worden hè! :D Het is al niet mijn favoriete bezigheid om onder mijn baan in kleine onhandige donkere hoekjes waar je moeilijk bij kunt kleine draadjes aan soldeerstrookjes te solderen. :-( (en dan moet hierna het andere schaduwstation ook nog) En mijn vrouw denkt dan ook nog dat ik met deze hobby alleen maar leuke dingen doe!

Het was helaas niet mogelijk om deze gedeeltes als modules te maken die ik dan op z'n kant kon leggen om overal makkelijk bij te kunnen. Bij de volgende gedeeltes ga ik daar zeker mijn best voor doen.

In ieder geval bedankt voor het steuntje in de rug! :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hi Marcel,

Je hebt mooie duidelijke foto's geplaatst, waardoor we de bouw heel goed kunnen volgen. Strak werk. Ik heb alleen een vraag die bij mij naar boven kwam na het zien van de foto's.
Hoe kom je straks als alles is afgebouwd bij je schaduwstations? Ik bekijk even je raamwerk en de reeds geplaatste sporen en kom zelf tot de conclusie dat er heel erg weinig ruimte overblijft tussen de houten latten van je raamwerk. Vooral als je ervoor langs op hetzelfde niveau je paradevak hebt gesitueerd. Daarnaast heb je direct daarboven stations voor de lokaalsporen gedacht,
zodat het ook moeilijk is om uitneembare stukken te realiseren. Verder zit er ook een valbeveiliging, wat het zicht bij het toch al zeer krappe gewurm nog meer beneemt. Aanpassen van je raamwerk
ter plaatse is ook al haast niet mogelijk, omdat je rondom al een ringleiding heb geplaatst. Zelf maak ik mijn ringleiding om dezelfde reden pas, als ik alle railtrace's met benodigde hoogte ondersteuningen heb gepositioneerd. Ik heb mijn raamwerk tijdens de bouw aangepast aan het railverloop en grote openingen gemaakt. Wellicht heb je daar zelf over nagedacht en misschien is het loos alarm, maar het kwam ineens in me op. Vandaar mijn reactie.

Tjoekgroet

Martin
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Martin,

Loos alarm! (hoop ik) Aan de achterkant van de hele baan is ruimte. De achtergrond zit iets naar voren i.v.m. het schuine dak. Ik kan dus onder de achtergrond door van achteren bij het schaduwstation komen. Ik zeg niet dat dat makkelijk is maar het is wel mogelijk. Ik ga er wel vanuit dat door een nauwkeurige manier van bouwen een redelijk zeker rijbedrijf krijg en dat ik daar dus niet dagelijks daar bij moet. (dat noemen ze dan heel mooi een ingecalculeerd risico :D)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ha Marcel,

Ik heb het gezien. Is mogelijk, maar het blijft erg krap. Echter inderdaad gezien je nauwkeurigheid van bouwen verwacht ik geen onoverkomelijke problemen.  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel.

Je zal er toch af en toe eens bij moeten ook al loopt het verder perfect door de secure manier van bouwen.Van stof en zeker als het even stil gestaan heeft hebben we allemaal wel last van.Als er eens een loc blijft staan door dit of een andere oorzaak dan moet je toch even hobbyen  :wink:

Harald & Alex
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Martin en Harald & Alex,

Uiteraard zal ik er ooit ook aan moeten geloven en problemen gaan oplossen in minder makkelijk bereikbare stukken. Dit is ook weer zo?n compromis die je moet maken bij het bouwen van een modelbaan. Maak ik het makkelijker bereikbaar dan gaat dat weer ten koste van de ruimte om iets te bouwen, ga ik de beschikbare ruimte helemaal vol plannen dan kun je helemaal nergens meer bij.

Aan de foto?s die ik plaats kun je zien dat ik schoon probeer te werken. Dat heeft ook te maken met het proberen te voorkomen van bouwstof ophopingen in allerlei hoekjes en gaatjes. Dus na ieder fase, en vaak ook nog eens tussendoor, ruim ik op en maak ik alles goed schoon. Natuurlijk blijft stof altijd terugkomen maar ik wil na bijvoorbeeld 3 jaar geen problemen krijgen door zaagstof van de bouwfase. Dit is onder andere ook de reden dat ik heb gekozen voor vloerbedekking in plaats van laminaat. Ik weet dat daar de meningen over zijn verdeeld maar in mijn beleving voorkomt vloerbedekking in tegenstelling tot laminaat het opdwarrelen van stof zodat ik met regelmatig stofzuigen denk te voorkomen dat dit stof de hele zolder door gaat. Bijkomend voordeel is ook dat het warmer zit of ligt als je onder de baan bezig bent.

Ik heb van het linksom dubbelspoor schaduwstation alle draadjes naar onderen weggewerkt en op soldeerstrookjes gesoldeerd. Ik noem dat aansluitpunten (AP), en heb ze ook allemaal genummerd zodat ik snel kan zien welk aansluit punt waarvoor is. Daarna heb ik alle aansluitpunten aangesloten op de verdeelplaten, en LDT decoders. Dit is allemaal niet het leukste werk. Onder de baan in rot houdingen met slecht licht draadjes solderen, maar zoals eerder gezegd was het helaas niet mogelijk om dit anders te doen. Dit om de grote lengte en bochten in dit traject. Hierna moet ik het andere dubbelspoor schaduwstation (helaas) ook zo doen maar de rest probeer ik als het even kan wel als modules te doen.

Ik heb de diodetruc ook toegepast, en dan direct op het soldeerstrookje waar ik de rail op aansluit. Dus zo dicht mogelijk bij de railaansluiting.
De kabeltjes trek ik door schroefogen. Dit is een methode die ik bij mijn vorige banen ook altijd toepaste en die mij goed bevalt. Het trekken van draden is relatief makkelijk en ook kan ik achteraf, als ik een bepaald kabeltje moet volgen, eenvoudig zien welke kabeltje waar heen gaat.

De railstaafisolatie voor de terug/bezetmelders heb ik gedaan met Fleischmann profi-rail 6433 kunststof raillasjes. Dit werkt erg goed. Gewoon de metalen raillas verwijderen en vervangen door dit kunststof raillasje. De railstaven kunnen echt niet meer tegen elkaar aankomen. Dit moet dan natuurlijk ook bij de wissels gebeuren. Op deze manier heb ik dus in ieder schaduwstationspoor twee secties gemaakt waarvan er een de stop sectie is.
Op de plek waar deze kunststof lasjes zitten heb ik een groene markering gemaakt op de dwarsligger. Een rode markering op de dwarsligger betekend dat daar de middenleider is geïsoleerd. (lipjes onder de rail van beide kanten van de isolatie, dus 4 stuks, verwijderd) Dit zijn dan de secties die ik stroomloos kan laten schakelen door een decoder.

Er kunnen al treinen rijden maar nu komt het testen van het automatisch schakelen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ha Marcel,
Vind je tunnelportaal erg goed gelukt  :thumbup:. Wanneer komen ze in productie  >:-D.

groet, Gertjan
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hi Marcel,
Heb je hele draadje even doorgenomen en zie: in de beperking herkent men de meester :thumbup:. Kan ik nog wat van leren,
want ik wil altijd veel te veel op een klein oppervlak.
In die zin vind ik de keuze die je gemaakt hebt, door 2 separate banen te maken: 1 enkelsporig ! lokaalspoor en een dubbelsporig doorgaand traject voor lange (snel) treinen, erg goed.
Zelf zou ik dat niet snel doen, omdat ik het rangeren, lossen/laden, treinen samenstellen 'in the end'  leuk vind om te doen (maar het komt er nauwelijks van, want dat stadium bereik ik zelden). Toch had je de banen wel op elkaar kunnen aansluiten, en de sneltreinen het lokaal stationnetje gewoon kunnen laten passeren, zonder er te stoppen (komt in de praktijk ook voor).
Heb je dat ook overwogen en waarom is het idee verworpen?

groet, Gertjan
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,

Twee (misschien domme) vraagjes:  1) Wat is de diode truc? Ik zie hem zitten, maar snap niet waarom. Ik ben een leek, weet je nog.
                                                     2) Waar gebruik je het relais voor en hoe wordt deze geschakeld?

groetjes

Martin
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Gertjan,

Bedankt, ik ben ook nog steeds tevreden over het tunnelportaal. Ik moet er nog mee verder om een complete dubbelsporige tunnel te maken. Als ik een manier weet die mij aan staat ga ik aan een massa productie serie van wel twee stuks beginnen!
Toen ik begon met het ontwerpen van mijn baan moest het inderdaad worden wat jij ook voorstelt. Daar kwam niets uit wat mij aan stond en dat resulteerde in het plan wat ik nu aan het bouwen ben. Zie ook:mijn baanplan

Martin,

Voor uitleg van de diodetruc, dat staat heel mooi en duidelijk omschreven in de wiki van dit forum: diode truc

Ik heb dubbelspoor zowel het linksom als het rechtsom gedeelte ingedeeld in 3 blokken. Aan het eind van elk blok moet dan een sein komen ter beveiliging van het volgende blok. Het schaduwstation is in z'n geheel opgenomen in 1 blok. Dit blok wordt dus ook beveiligd met een fictief sein en dat is dat universeel Märklin relais. (daar staat natuurlijk geen echte seinpaal bij) Dit relais wordt via een contactrail en decoder geschakeld door de CSII.

Ter verduidelijking even een WinTrack plaatje van mijn situatie (de rode gedeeltes zijn de stop secties voor een sein):
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Nu komen er een aantal dingen samen die voor mij allemaal nieuw zijn: het digitaal automatisch schakelen. Dat gaat dan natuurlijk over het instellen van rijwegen in de CS II, het koppelen van rijwegen aan terugmeldingen die vanaf de terugmelddecoders komen, enz.

Ik heb, na lang er over te hebben nagedacht, gekozen voor decoders van Littfinski. (LDT) Voor mij betekend dat dan ook dat ik alleen decoders van LDT  wil gebruiken. Alle fabrikanten vertellen dan wel dat alle decoders met het Motorola protocol uitwisselbaar, en door elkaar zijn te gebruiken, maar ik heb daar geen fijn gevoel bij. Ze moeten dan wel allemaal volgens hetzelfde protocol werken, maar miscommunicatie tussen diverse merken is volgens mij niet uit te sluiten. Voor mij is dat dan de reden om bij één merk te blijven. Uiteraard zijn er mensen die goede ervaringen hebben met alles door elkaar gebruiken, ik doe dat niet.

Om bij de wissel- en schakeldecoders het adres ?in te leren? was geen probleem, dat werkt zelfs zeer eenvoudig. Deze decoders heb ik dan ook meteen definitief op hun plaats kunnen monteren. De terugmelddecoders moest ik nog even provisorisch opstellen aangezien ik straks een ?string? nodig ben van zes stuks en ik er nu nog maar twee heb. Op de plaats waar ik moet testen komt ongeveer de laatste uit de rij terugmelders. De draadjes voor de terugmeldingen aangesloten, en????.het werkte helemaal niet. Ik begreep er helemaal niets van, alles aangesloten zoals het moest en dan helemaal niets.

Daarom heb ik de vraag ook hier op dit forum gesteld: Probleem met LDT terugmelddecoder en CSII

Gelukkig is dit dus uiteindelijk opgelost, en kon ik verder. Aangezien ik nog geen rondjes kan rijden was het testen wat bewerkelijker. Na het uitrijden uit het schaduwstation de locomotief oppakken en weer vóór het in rijden van het schaduwstation neer zetten, enz. Maar het werkt wel en dat was een hele geruststelling en kan ik verder met het dubbelspoor schaduwstation rechtsom.

Nog even twee foto?s van materiaal wat er, als alles klaar is hier z?n rondjes gaat rijden. Goed te herkennen is de DB 50 1013 die ik heb overgenomen van modelbaan ?Kloefeld?. Zie ook reactie #837: Modelbaan Kloefeld
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

leuk als er wat kan gaan rijden op de baan, toch altijd weer een mijlpaal ;).

Ik begrijp wat je bedoeld met de keuze van een bepaalde decoder/CS2 combinatie.
Ook ik heb een keuze gemaakt en ook zo verder doorgevoerd, ondanks dat het technisch mogelijk
moet zijn om alle merken door elkaar te gebruiken. Voor mijn gevoel is dit ook beter.

vr gr Arie
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Eerst even weer verder met de eerste tunnel voor het dubbelspoortraject.

Inderdaad Lucien, ieder doet het op z?n eigen manier. Dat is weer zo iets moois van dit forum. We zijn allemaal op onze eigen manier bezig oplossingen te bedenken.

Zo wil ik perse een echte tunnelbuis bij de ingang. Deze heb ik gemaakt van een soort hardschuim. (de technische naam van dit materiaal weet ik niet) Het was even prutsen voor ik enig idee had hoe ik dit ging doen en kost even tijd maar ik ben wel tevreden over het eind resultaat. Het mooie is wel dat je dit op deze manier gewoon kan maken als een losse module.

Uiteindelijk moet dit uiteraard nog een keer een mooi kleurtje krijgen maar daarvoor wil ik ooit nog eerst een keer een teststukje maken.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat is een slimme oplossing.
Dit ga ik onthouden voor mijn eigen baan Als dat mag?
Inderdaad nog een mooi kleurtje en het is zo goed als af.
Althans de tunnel.

Groet john
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Opazwitserland
gast

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,

Heb even je draadje doorgelezen en gekeken.  Schitterende onderbouw en strakke bedrading.  Ben ik jaloers op.  Bij mij is het soms een puinhoop.  Felicitaties.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,

Mooie tunnel ben je aan het maken.

Ziet er strak uit  :)

Gr Einte
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,

Dat is een heel mooie oplossing :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 :)

Dag Marcel,

Ik loop af en toe eens door de ontwerpen uit nieuwsgierigheid en stel telkens vast dat ik veel te weinig tijd heb hier aan te beginnen.
Dat van jou overtreft alles! Vooral de logische opbouw en het planmatig denken.
Toppie!
Veel succes & plezier ermee!

Frits.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Handig idee Marcel die tunnel zo.
Ziet er goed uit met een leuk kleurtje.

Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Om een of andere reden kreeg ik geen notificaties meer binnen als je wat poste.
E.e.a. weer opnieuw ingesteld
EN vooral even bij gelezen want er was wel wat in te halen.
Je hebt leuke vorderingen gemaakt.

Succes
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Dat ziet er erg georganiseerd uit allemaal. Complimenten voor hoe je strak je het allemaal aanlegt! Een vraagje; ik zie op de foto dat je van die metalen verdeelplaatjes gebruikt. Zijn die van Märklin? En wat gebruik jij om je kabels zo mooi te nummeren? Ik wil dat namelijk ook zo gaan doen maar zie door de bomen het bos niet meer.

Ga je draadje weer eens in de gaten houden. Succes verder!

Groet, Bert
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Allen,

Dank voor de reacties!

John: als jij de manier waarop ik de tunnel heb gemaakt wilt onthouden; prima, er zit geen copyright op hoor! Doel van dit forum: zelf maken, delen met gelijk gestemden en goede ideeën die je kunt gebruiken namaken!

Frits: ook ik heb heel weinig tijd. Het lijkt in dit draadje wel snel te gaan maar ik ben al jaren bezig! En ook al wil iedereen hele lange treinen laten rijden, een mooie baan hoeft echt niet groot te zijn. Gewoon beginnen!

Bert: het is gewoon mijn manier van gestructureerd werken. (dus ook mezelf afremmen om niet vooruit te willen lopen op de feiten) Dus liever eerst iets helemaal afmaken en dan pas door met de volgende stap, hoe verleidelijk het soms ook is om eerst wat ?zichtwerk? te doen. De verdeelplaten zijn inderdaad van Märklin. (nr. 72090) De meningen over het gebruik hiervan zijn verdeeld maar mij bevalt het prima. De nummertjes op de kabels heb ik ?gered? van apparatuur die naar de sloop ging. Deze kun je er gewoon overheen klemmen. Het staat inderdaad leuk. Ik wilde inderdaad vanaf het begin de kabels zo nummeren. Ze zijn behoorlijk prijzig als je die wilt kopen. De meerwaarde is eigenlijk niet zo groot. Ik heb nummers geplakt bij de verdeelplaten en als ik dan de aansluiting los maak kan die onmogelijk op de verkeerde verdeelplaat worden aangesloten.

En ik ga nu verder met het dubbelspoor schaduwstation rechtsom:

Weer druk bezig geweest met het solderen van aansluit- en terugmelddraden aan de rails, het lijkt wel productiewerk. Daarna de rails weer op dezelfde manier uitgelegd als al beschreven bij het dubbelspoor schaduwstation linksom met de isolatiestukken en de daar ook genoemde groene en rode coderingen op de dwarsliggers. (wel consequent blijven) Het begint er steeds beter uit te zien.

Nu komt het k**** klusje waar ik al een tijdje tegenop zie, maar bikkel (en eigenwijs) als ik ben, ik ga het gewoon doen! Lekker, in onmogelijke houdingen en posities, solderen, kabeltjes trekken en aansluiten onder de baan.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,

Ziet allemaal goed gestructureerd uit, veel succes met al je soldeerwerk :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,

Ziet er weer netjes uit, nu nog even solderen en draden weg moffelen.

Gr Einte
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,
even door de zure appel heenbijten en je hebt weer eer van je werk.
Succes
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hey Marcel,

Succes met de acrobatische toeren. Bedenk maar dat velen(waaronder ik 8o) deze fase nog voor de boeg hebben. Ik heb echter de indruk dat jij met alle strakke aansluitingen en stekkers niet eens zo heel veel hoeft te solderen, toch..??

Groet, Bert
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Ik zie dat je in de beide schaduwstations de uitrijwissels ook hebt voorzien van een wisselaandrijving. Dat hoeft toch niet. Je kunt hier volstaan met handwissels, omdat de wisseltongen als verend worden bereden. Heb je hier een speciale bedoeling mee gehad?
Verder zag ik dat je de blokken van je parade baan in 2 secties hebt ingedeeld. Zijn 3 secties niet realistischer? Dan kun je namelijk een sectie voor remvertraging gebruiken en dat ziet
er mijns inziens bij benadering van een sein met rood licht super uit.

Tjoekgroet,

Martin
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hey Martin,

Ik vind het idee om de uitrijwissels van aandrijvingen te voorzien nog niet zo heel gek. Ik had zelf ook het idee om de uitrijwissels 'open' te rijden, maar nu ik aan het proefrijden ben in mijn schaduwstation, merk ik dat openrijden toch ook nog regelmatig tot ontsporingen leidt. De plan E's van Artitec komen er zelden ongeschonden doorheen. Ik overweeg nu dus toch serieus om ook de uitrijwissels te gaan voorzien van aandrijvingen.

Gr. Bert
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hi Bert,

Vreemd, ik heb dat probleem nog nooit ondervonden. Het ligt mijns inziens eerder aan de wielstellen, die misschien niet soepel zijn, dan aan de stand van de wisseltong. Voorwaarde is wel dat de wissel niet te "strak" staat, want dan bestaat natuurlijk de kans dat de wielen omhoog gewipt worden. Eventueel zou je het veertje los kunnen halen. Ik ben benieuwd of er nog meer leden zijn die dit probleem ondervinden. Ik ben ook nog in staat om dit te veranderen. Het kost alleen weer (veel) geld en energie en als het niet nodig is dan liever niet. Het zijn toch weer allemaal aandrijvingen en aansluitingen  :P

Tjoekgroet,

Martin
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hey Martin,

Het zou best kunnen dat het inderdaad aan de treinstellen ligt, omdat ik eigenlijk alleen echt grote problemen ondervind met de Plan E's. Ik zal ook eens kijken f het verwijderen van het veertje betere resultaten oplevert. Ook ik bespaar me graag de energie en het geld van een tiental extra aandrijvingen. In mijn geval servo's, dus dat scheelt mij ook nog weer een hoop gekruip onder de tafel.

Kan ik daarnaast nog iets verbeteren aan de draaistellen?

Groet, Bert
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Bert, daar kan ik je helaas wegens gebrek aan ervaring in dezen geen antwoord op geven. Er is op dit forum een ander platform waar je deze vragen kunt stellen
(bijv. modelbesprekingen o.i.d.) . Dat hoort eigenlijk niet in deze topic van Marcel thuis. Ik ben echter wel benieuwd wat daar uit voort komt.
Misschien kun je een link plaatsen naar die eigen topic als je de vraag gesteld hebt.

Tjoekgroet,

Martin
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dag Martin,

Dank voor je snelle antwoord. Je hebt gelijk, ik stel de vraag op een andere plek in het Forum of in mijn eigen draadje.

Gegroet, Bert
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Leuk! Ik zie dat een kleine discussie is ontstaan over het al dan niet open rijden van wissels.

Ik wil vanaf het begin alle wissels aansturen en vòòr het berijden in de juiste stand zetten. Uiteraard kost dat extra wisselaandrijvingen en decoders. (lees geld) Bij het testrijden, terwijl ik nog niet alle wissels kon aansturen reed ik die open. Het eerste wat dan opvalt is het tikken van de wisseltong als er een wielpaar langs komt. Bij een lange trein gebeurd dat dus heel vaak. Mijn ervaring is ook dat een trein rustiger, dus beter loopt, over een wissel die in de juiste stand staat. Voor mij betekend dat dus ook een betrouwbaarder systeem, en daarom ga ik dat wél doen. Komt bij dat als ik in voorkomend geval achteruit moet rijden dat ik dat dan ook kan!

Martin: twee secties in het schaduwstation lijkt mij voldoende. Een remvertraging is niet zinvol, zie je toch niet. Evenals seinpalen, die zal je daar ook niet zien! Een korte ?stop? sectie en een langere, met een decoder afschakelbare sectie. (om onnodig brandende verlichting in rijtuigen in het schaduwstation uit te schakelen) In het zichtbare gedeelte moeten er uiteraard wel remvertragingssecties voor een sein komen.

Bert: er moet toch behoorlijk gesoldeerd worden hoor! Totaal moeten er 54 draden voor spanning en massa aansluitingen, 30 draden voor wisselaansluitingen (spanning, massa en drie voor de spoelen), en 36 draden voor spanning, massa en terugmelding aan soldeerstroken worden gesoldeerd.
Daarna moet er weer een draad worden gesoldeerd die dan van de soldeerstroken naar de verdeelplaten, schakel- of wisseldecoders en terugmelddecoders gaan. Voor het laatste schaduwstation is dat dus 240 keer solderen! :O

Maar het is klaar! Beide schaduwstations liggen er en zijn, op de terugmeldingen na, aangesloten en zijn te berijden. Helaas alleen nog maar heen en weer, maar toch. Aan de ene kant is het best wel jammer dat je hier, als alles ooit een keer klaar is, niets meer van ziet. Alles weer eens goed schoongemaakt, en foto?s gemaakt. Hier kun je dan mooi de geometrisch aangelegde vormen van de schaduwstations zien! Ik blijf het ook een mooie oplossing vinden om de beide schaduwstations in elkaars verlengde te zien liggen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,

Citaat van: narwal op zondag 02 maart 2014, 13:32:34

Komt bij dat als ik in voorkomend geval achteruit moet rijden dat ik dat dan ook kan!


Dat is het voordeel van M rails wissels, daar kun je het veertje er uithalen.
In mijn schaduw station, kan ik gewoon achteruit rijden terug het vak weer in, als dat nodig is.
Heb er al wel veel plezier mee gehad.

Gr Einte
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Keurig aangelegd, aangesloten en afgewerkt Marcel ;), vr gr Arie
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hey Marcel,

Knap werk! Super dat alles klaar is. Hoe is het met de rugpijn?  :-)

De plaatjes die je ons weer liet zien zijn echt om te smullen. Errug strak allemaal. Je zou het inderdaad gewoon een tijdje zo moeten laten liggen en dan gewoon elke dag even tien minuutjes stilletjes naar kijken en van genieten. Maar een mens wil ook verder hè.....

Ik heb je betoog voor het aansturen van alle wissels gelezen. En ik heb de knoop ook doorgehakt; ik ga ook alle wissels aansturen. Jouw argument over betrouwbaarheid is voor mij ook doorslaggevend. Ik merk nu ik aan het proefrijden ben dat ik toch elke keer met spanning naar de wagens zit te kijken op het moment dat ze het wissel openrijden. Voelt gewoon niet lekker. En als straks het bovenste niveau er op zit heb ik er helemaal geen zicht meer op. Dus; gewoon aan de bak en de extra energie en het geld insteken.

Wat zijn jouw volgende stappen na het aansluiten van de bezetmelders?

Groet, Bert
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op zondag 02 maart 2014, 13:32:34
Het eerste wat dan opvalt is het tikken van de wisseltong als er een wielpaar langs komt. Bij een lange trein gebeurd dat dus heel vaak.

Ha Marcel, heb je hierbij dan ook het handschakelaartje verwijderd? Als je die laat zitten, staat er meer spanning op het veertje en kan ik me dat voorstellen. Als je die weghaalt, dan blijft de wisseltong nagenoeg in de open gereden stand staan, waardoor er wellicht maar 1x een zacht klikje te horen is. Dan moet je echter wel met je oren op de rails liggen.
Ik denk dat als het schaduwstation "dicht" is je het helemaal niet hoort. Wat betreft het achteruit rijden...als ik dat zou moeten doen, gooi ik even handmatig de wissel om, want ik wil zelf graag
"makkelijk" bij de wisselstraten kunnen komen, zodat dit geen probleem hoeft te zijn. Daarom probeer ik het eerst zonder aandrijving. Dit kan ik eventueel ik altijd later nog doen.

Groet,

Martin
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op zondag 02 maart 2014, 13:32:34
In het zichtbare gedeelte moeten er uiteraard wel remvertragingssecties voor een sein komen.


Hallo Marcel,

Mijn opmerking kwam voort uit jouw geposte overzicht van je blokken en secties. In het zichtbare baandeel tel ik 2 secties en afgaande van je verhaal zijn 3 secties vanzelfsprekend.
Maar dat is tegenstrijdig aan je schema. Of was deze niet juist?

Groet,

Martin
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
hoi Marcel,

Nu een geheel andere vraag:  waar heb je de kabelgoten vandaan die je voor je ringleiding hebt gebruikt en welke maten zijn dat? Ik kan ze nergens vinden.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Bert: met de rugpijn valt het wel mee hoor! Uiteraard, tijdens het kruipen onder de baan, wel vaak mijn hoofd gestoten......en dan wordt er wel eens iets geroepen! >:-D Nu het eenmaal klaar is heb ik er wel eer van.

Martin: aan mijn wissels zitten geen handschakelaartjes, en veertjes verwijderen ga ik niet doen. Ik vind open rijden van wissels geen fijne oplossing. Het is ook zoals Bert al aangeeft: het voelt gewoon niet lekker en in een schaduwstation wil ik er volledig kunnen vertrouwen dat alles gaat zoals ik wil. :D Onder andere om die reden stuur ik al mijn wissels aan.
In mijn tekening van het dubbelspoor traject heb ik de drie blokken aangegeven, met aan het eind van ieder blok een stopsectie. Ik heb daar bewust niet nog meer in ingetekend zoals remvertragingssecties of stop secties in het schaduwstation om het antwoord op jouw vraag over het stroomloos schakelen met een relais te beantwoorden.

De kabelgoten heb ik hier gekocht. Hier heb je wel een bedrijfspasje voor nodig en dan kan ik je helaas niet aan helpen. Maar ook bij bijvoorbeeld Conrad zijn ze gewoon te bestellen.

Nu ben ik op het punt gekomen waar ik met bouwen daadwerkelijk ben. Vanaf nu is het Life! In verband met de beschikbare tijd zal het dus met updates niet zo snel meer gaan.

De planning is dat ik dit jaar het dubbelspoortraject (provisorisch) zover af kan maken dat ik rondjes kan rijden. Dat betekend dat ik, naast de benodigde rails, nog drie terugmelddecoders en een decoder voor magneetartikelen moet hebben om dit werkend te krijgen. Een ander ding is dat ik een definitieve kast wil maken voor de voedingen, boosters en transformatoren. Ook staat dit jaar nog op de planning om mijn werktafel te maken zoals ik die in mijn hoofd heb.

Terwijl ik met deze dingen bezig ben kan ik voor de afwisseling nog bezig met het maken van een dubbelspoor tunnelportaal en een brug.

Het eerste wat ik nu ga doen is het monteren en aansluiten van de eerste drie, van in totaal zes benodigde, terugmelddecoders.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Even een kleine update tussendoor,

Ik ben bezig een tweede dubbelsporig tunnelportaal te maken maar ik ben ook wel nieuwsgierig hoe het gaat met het beschilderen hiervan. Om niet gelijk al het werk van de dubbelsporige tunnelportalen met verven om zeep te helpen heb ik van een paar afval- en reststukken van gips afgietsels een enkelspoor tunnelportaal gemaakt.

Na het drogen heb ik deze met goedkope witte acrylverf beschilderd, dit om het poreuze gips af te sluiten. Als tweede laag heb ik het portaal volledig beschilderd met Heki graniet verf 7102. Dit een week laten drogen. Daarna het geheel met licht verdunde Heki lasurverf 7103 beschilderd, en dit meteen met een licht vochtig sponsje afgenomen. Nadat dit goed was gedroogd heb ik met dezelfde witte acrylverf het hele tunnelportaal ge-drybrushed.

Ik ben zeer tevreden over het eindresultaat, dus dat geeft hoop voor de toekomst. Ik ga dit dan ook zeker op deze manier doen met de andere tunnelportalen en rotspartijen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
He Marcel,

Dat ziet er goed uit jongen. Mooi resultaat.   :thumbup:  Een vraagje: welke mallen gebruik je en wat voor gips?