Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Erg leuk zo Marcel.
Vooral als er licht brand. Het gaat inderdaad leven op die manier.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Top idee, is de kap er makkelijk af te halen?
Ik wil dit ook wel bij mijn busje doen  :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag treinenvrinden,

Inderdaad, met passagiers begint het er wel meteen anders uit te zien. De gelukkige "Preisertjes" (en andere soorten Homo Modelspoorsapiens) zijn nu echter wel veroordeeld om tot in de eeuwigheid in deze railbus door te brengen.... B)

De onderste ledematen zijn in de container verdwenen, ik heb geen sport- en ook geen schoenenwinkel in de planning. Bovengenoemde reizigers hebben dus pech, er is geen weg terug. :D

Barry: dit is een PIKO railbus 52727 (VT 98) en de kappen verwijderen is verbazingwekkend eenvoudig.  :O Eerst de twee rijtuigen scheiden door de (elektrische)koppeling los te maken. Daarna van beide voertuigen de kleine kunststof modelkoppelingen aan voor en achterzijde verwijderen en de kap is er af! Volgens PIKO moeten de remslangen ook maar dat is niet nodig. Ik heb er een fotootje bijgedaan.

Vandaag het hout voor de toren van de "Landhandel" geschilderd en aangebracht. Dat is, vindt ik, een heel stuk beter dan het origineel.

Ook was ik verbaasd hoe goed het aanbrengen van het witte stukwerk op de buitenmuren is gelukt. Het was eigenlijk noodgedwongen want ik vond dat mijn schilderkunsten de muren goed hadden verpest. Het enige wat ik volgens mij kon doen was het aanbrengen van Heki witte acrylverf 7104. Dit heb ik gedaan door middel van tamponneren. Dus voor mensen die een muur wit willen stuken: dit werkt heel goed.

Morgen eens bezig met details die ik op dit gebouw wil aanbrengen. Er moet ook nog laadgoed e.d. komen maar de dingen die ik wil hebben zijn nu nergens te krijgen. Dat komt dus nog wel eens.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
mooi stucwerk Marcel  :favorite: ;


mvg,
Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Kibri H0 39208 Opslag Bedrijf in Herrenberg, mooi bouwpakket.

Ik kwam een draadje tegen van iemand die geen frisse ideeën had over de muur kleur.

Hij bleek zelfs een draadje op stummiforum te hebben over z'n weathering.

Duidelijk een ander stijl dan de jouwe.  :thumbup: :D

Hij heeft ook nog wat verlichtende ideeën over deze landhandel

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Jan,

Leuke link. Had die nou gestuurd voordat ik aan de Landhandel was begonnen! :D Ik vind dit wel een leuke site met toch ook weer tips en trucs die net weer anders zijn.

Dat was toevallig eigenlijk ook mijn eerste plan: de toren vlak maken en de hele boel strak in de granietkleur schilderen (en daarna schuren), dakplaten (golfplaten)  grijs schilderen, enz. Maar toch gekozen voor de huidige opzet. Hierdoor past deze beter in het geheel op BDS, alles een beetje in dezelfde stijl en dat geeft dan een rustiger beeld. Ik heb de grijze originele TL bakken laten vervallen maar moet nog wel eens op zoek naar leuke wandarmaturen.

Ik wilde ook al eigen borden op deze loods plakken aangezien ik de originele van Kibri ook al heb mishandeld voordat ik kopieën had gemaakt. B) Dus vandaag in MS Visio ook eigen borden ontworpen.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Je Landhandel ziet er goed uit, Marcel  :thumbup:
En je preizigers hebben een pikobello plekkie gekregen  ;)
Mijn oude Trix railbus gaat open, wanneer je de stalen buffers eraf schroeft.
Perfect, degelijk en betrouwbaar systeem en mag wat mij betreft bij zoveel als mogelijk wagens en loc's gebruikt mogen worden.
Tis af en toe een ramp, om een rijtuig of (Roco)loc te openen  :?

Keep on knutsing !

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Tony: Dank! En inderdaad, het was ook voor mij een openbaring hoe verbazingwekkend eenvoudig deze railbus was te openen! Er is heel veel materiaal wat je met angst en beven heel voorzichtig probeert te openen en dat je maar hoopt dat je dan per ongeluk geen verborgen hindernissen afbreekt. En dat is soms erg moeilijk omdat je daar soms eigenlijk ook nog vier handen voor nodig bent!  8o Puntje van aandacht voor onze leveranciers....

Nou, de BDS Landhandel Friedrichshöhe is bijna klaar maar omdat ik nog twijfel over een eventuele binneninrichting ligt het voorlopig even stil. De materialen die ik daarvoor wil hebben zijn nu nergens te krijgen. Komt bij dat ik dus ook niet weet of ik daar wel tijd en effort in wil steken omdat je daar waarschijnlijk bijna niets van ziet. Het gebouw staat aardig op de achtergrond dus blijft het er misschien ook wel bij om alleen het buitendeel wat meer in te richten met handelsmateriaal.

Ik zie wel, eerst maar even weer dromen over de vervolgstappen! O:-D

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prachtig sfeervol gebouw Marcel wat helemaal goed staat bij de baan. :)

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het is inderdaad een mooi gebouw geworden Marcel en door jouw fantasie een uniek stukje werk.  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Heel fraai geworden, het gebouw! Mooi ingetogen aangepast aan de omgeving die je creëert. Het is een genot om je bouwkunst en te volgen.

Groet,

Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi hoor. Een genot om te zien en nog inspirerend ook.
Greetz, Arjan
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Chique gedaan hoor!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi gebouw geworden, Marcel  :thumbup:
Met wat kisten en preisers bij een van de deuren maak je het zaakje al "levend".
Vrachtauto of trekker met aanhanger erbij en klaar ben je  :P

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allen,

Martin: mijn fantasie is over het algemeen gematigd maar deze is inderdaad wel gelukt. Nog niet eerder zo gezien!

Peter: Het past inderdaad in het geheel van BDS. Een beetje dezelfde stijl op de baan geeft een rustiger beeld van het geheel.

Arjan en Wim: Dank voor het compliment!

Tony: Exact mijn idee. Eigenlijk zoek ik nog een leuke Opel Blitz met open laadbak. De jaren 60/70 uitvoering. Nostalgische herinneringen aan. En daarna een paar kisten, zakken, balen en lege pallets en dan is het net echt. (en uiteraard een hardwerkend Preisertje met palletwagen die al die rommel moet verplaatsen....)

Hier helaas geen meters te melden, op dit moment klungel ik maar een beetje aan met de dingetjes die ik nog heb liggen. En dat is niet veel meer. Er is hier behoorlijk wat sneeuw gevallen en daardoor ook enige lekkage bij twee tuimelramen op zolder.  :-( Uiteraard beide boven op de baan. Daar kan ik nu ook niets aan doen dus even afwachten wat er nog mee gebeurd. Grotere reparaties zijn hopelijk niet nodig want ik kan daar door de baan niet goed bij. Voor de bouw van de baan alles solide afgewerkt dus dat verwacht je dan niet. Ik ga er maar even uit dat de lekkages alleen komen door het extreme weer met harde wind en stuifsneeuw.

Tussendoor ook het aansluiten van station Friedrichshöhe schaduwstation Güglingen-Friedrichshöhe en het BW op tekening aan het voorbereiden. Zie je later niets van maar is wel makkelijk tijdens het elektrowerk. (dan hoef ik daar niet meer na te denken maar gewoon uit te voeren wat op tekening staat)

Twee laadbanden van Kibri in elkaar gezet met nog een soort laadsilo en twee kolenweeg apparaten. Gewoon voor de nodige details op de baan. Hoe en waar ze echt komen te staan weet ik nog niet maar dit zijn wel twee serieuze opties. De finale afwerking en veroudering moet nog gebeuren.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Oef, ja, dit weer veroorzaakt wel de nodige hoofdbrekens.  Ook bij mij was er lekkage. Gelukkig niet bij de spoorbaan, maar wel in de buurt.  Een afvoer en een deel van de dakgoot waren kompleet bevroren. En natuurlijk ging er ergens iets smelten en uiteindelijk lekken. Dagelijkse controle en ijsbreken zijn helaas nodig gebleken, maar nu lijkt het gevaar geweken. Als het smeltwater maar ongehinderd weg kan lopen, gaat alles goed.

Overigens: mooie knutselwerkjes, Marcel!

Groet,

Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

Peter: Dank voor het medeleven. Ik was blijkbaar niet de enige met lekkageproblemen boven de baan door stuifsneeuw wat door onbekende kieren toch nog binnen weet te komen. De sneeuw is weg en het lijkt er nu dus op dat dit een eenmalige klacht is. Hoop ik.... O:-D

Tussen de bedrijven weer iets opgepakt waar ik wel mee verder kon. Het maken van een lading stammen voor de toekomstige houtzagerij. Deze stammen maak ik van stengels van Guldenroede. Die had ik een hele tijd geleden al eens geoogst en nu moest het dan maar gebeuren. Voor drie wagonnetjes ben je stiekem een behoorlijke hoeveelheid nodig. Om en nabij de 350 stuks stammen die je dan op maat moet zagen, afbramen en een beetje gelijk schuren. (tak aanzetten verwijderen) Maar het is helemaal gelukt.

De wagonnetjes moeten t.z.t. nog worden verouderd dus de lading moet er nog wel uit kunnen. Ook dat gaat prima, dus dat wordt nog vervolgd.

Meteen maar weer een filmpje gemaakt van de eerste echt zinvolle lading op BDS. Ja, de railbus had ook al lading aan boord maar dat is "pratende" lading dus dat telt niet echt..... :D

https://www.youtube.com/watch?v=nOspF9URJE4&feature=youtu.be



Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat @citaat

Daar doe je het toch voor, zo'n mooie lading aan hout, daar steekt idd vele man-uren in om dat gaan te kappen en dan nog eens op transport zien te krijgen.
Fraaie ladingen, zeer mooi gedaan. Weeral een tip die ik ga onthouden.

Grts Freddy
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Het is een kwestie van geduld ..., maar dan heb je ook wat. Zeer mooi gelukt moet ik zeggen :thumbup:. En nu op zoek naar guldenroede want die tip moet ik onthouden.

Groeten,
Wico
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Het is wat werk maar het resultaat is het allemaal waard lijkt mij.
De beladen wagons zijn een lust voor het oog zeker als de trein lekker langzaam voorbij rijd.
Zal mijn vrouw die de tuin doet eens opdracht geven om een Guldenroede te planten zodat er hier ook een Zwitserse boomstammen sleep kan rond rijden in Michelstadt.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen 3-rail vrienden,

Freddy: Bedankt! Ja, het kost wat tijd maar het is ook wel een rustgevend klusje.

Wico: Inderdaad, je bent even bezig maar dan heb je ook wat!

Michel: De treinen rijden bij mij altijd rustig en gezapig voorbij. Mijn sporenplan leent zich niet voor hogesnelheid treinen...

Guldenroede groeit eigenlijk bijna overal. Je hoeft ze echt niet te planten. Komende zomer op zoek naar de beste plekjes maar je moet het pas in het najaar na de bloei oogsten. Pas als de stengels een beetje zijn "verhout" kun je ze gebruiken. Wees niet te zuinig met verzamelen, je bent er heel wat nodig!

Werkt prima en het kost helemaal niets behalve tijd! :thumbup:


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi gelukt met de lading, Marcel !

En het ritje met de V60 is leuk om te zien  :thumbup:
Die stammetjes zin van heel veel planten te maken, zolang er maar geen holle kern in zit.
Maar dat weet/zie je meteen na de eerste knip  :D

Officieel zou er volgens mij nog een touwtje om de stammen moeten, trouwens.
Maar ik doe het ook niet hoor, tegenwoordig leg ik ze er zelfs gewoon los op  O:-D

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: Tony op maandag 22 februari 2021, 10:27:26

Officieel zou er volgens mij nog een touwtje om de stammen moeten, trouwens.
Maar ik doe het ook niet hoor, tegenwoordig leg ik ze er zelfs gewoon los op  O:-D


Hoeft niet hoor:

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Als de stammen boven de rongen komen moet er wel degelijk een band omheen (ook heel duidelijk op het filmpje te zien bij de laatste wagens)
Zolang ze tussen de rongen blijven kan er niets gebeuren.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Erg interessant en leerzaam filmpje, Jos  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allen,

Leuk filmpje Jos! Dat is wel wat anders dan mijn transportje. Ik denk zelfs dat ze daar met het laden per wagon sneller klaar waren dan ik met die kleine wagonnetjes!  :D

De waarheid van het vastzetten van lading zal wel ergens in het midden liggen. Bovendien zijn regels van nu heel wat anders dan de regels in TP III, denk ik zo maar. Mijn oplossing is eigenlijk wel veel vernuftiger: Ik heb de stammen aan elkaar vastgeplakt! Daar hebben ze in het echt vast nog nooit over nagedacht! O:-D

Mijn wagons moeten "ooit" nog worden verouderd. Ik zit te denken aan de "Sebb's 1zu87 methode". Dat vind ik er wel mooi uitzien. Zover is het echter nog niet. Daarna bestaat altijd nog de kans dat er dan ook nog een zwart ijzergaren bandje overheen komt. Zie ik tegen die tijd wel eens....

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat zijn toch de leukste ladingen vind ik, zelf bedacht en zelf gemaakt en dan ook nog iets wat makkelijk te verkrijgen is.
Hier staat ook aardig wat Gulden Roede in de omgeving, zal dan maar op zoek gaan naar nog 2 rongenwagons er bij en dan ook een houtzagerijtje alleen er is niet heul veul plaats meer.
Maar als ik goed ga zoeken dan is er vast nog wel een plekje te bedenken en vinden voor een houtzagerij.

Het verouderen van de wagons ligt bij mij ook nog in de planning, heb daar wel inmiddels nieuwe en betere penselen voor gekocht.
Vooral de penselen van marterhaar zijn geweldig, wel een beetje prijzig maar hun geld dubbel en dwars waard.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Tom,

Jij vindt daar vast wel een goed plekje voor. Is toch altijd leuk: kleinschalige oude industrie. Het gaat meer om de suggestie dan om een compleet uitgekiende houtindustrie! Dat is jou dus wel toevertrouwd.

Er moet hier ook nog wel wat gebeuren aan het vervangen van verschrikkelijk oude kwastjes, half uitgeharde potjes emailverf en andere verouderde verfdingetjes. Ik zit stiekem ook al aan een goedkope airbrush te denken om eens te kunnen oefenen. Bij de laadbanden die ik laatst heb gemaakt heb ik me daar kapot aan geërgerd. Het moest en zou af, ondanks de gebrekkige materialen die ik nog had staan. (en niet het geduld om eens te wachten tot ik wél de juiste dingetjes had. >:-D)

Ik moet ook nog een zagerij bouwen, nu staat er voor het idee nog een papieren gebouw naast het BW om er aan te wennen. Ik ga dat dus zeker volgen. Kom maar op met de ideeën en tips!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,
Ik heb me de afgelopen dagen eens rustig door dit draadje heen gelezen. Prachtig om te lezen hoe gestructureerd en netjes je die baan opzet. En heel mooi voorzien van foto's en filmpjes. Ben erg benieuwd hoe je landschapsaankleding eruit gaat zien maar heb alle vertrouwen dat dat wel goed komt. Ik blijf je volgen!

P.s. Ergens kwam ik tegen dat je railreinigingswagen 46049 van Märklin wel eens ontspoord op een wissel. Ik gebruik een enkele en een tandem op mijn baantje. De enkele rijdt altijd mee in een stam, direct achter een loc. De tandem rij ik apart over de baan. Beide willen wel eens ontsporen op een wissel, ik denk dat ze dan haken op een viltje. Met rustig rijden komt het vrijwel niet voor. Ik heb ze niet extra verzwaard.

Groeten, Robert
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond iedereen,

Robert: Zo, die kan ik in m'n zak steken! Bedankt voor het compliment. :thumbup: Het klopt inderdaad dat de hele bouw van mijn baan heel strak geregisseerd lijkt. Vaak moet er echter stiekem vóór het maken van foto's toch wel heel veel worden geïmproviseerd of anderszins worden aangepast aan de mogelijkheden om iets te kunnen maken zoals ik in gedachten heb. Ook voor mij zijn heel veel dingen nieuw dus is succes niet op voorhand gegarandeerd. Ook het invullen van het landschap met gras, struiken en bomen moet ik voor mijzelf nog uitvinden! De tijd zal het leren...

Door het gebrek aan materialen ben ik maar een beetje verder aan het klungelen. Ik moet de delen "station Friedrichshöhe", "BW" en het "schaduw/inhaalstation tussen Friedrichshöhe en Güglingen" nog definitief aansluiten. Daar moet nog wel het een en ander voor worden besteld aan decoders dus dat ben ik nu aan het uitpuzzelen. Ik denk dat ik mijn werktekeningen klaar heb zodat ik daar tijdens het bedraden en aansluiten niet over hoef na te denken. Dat aansluiten gebeurd natuurlijk naast de baan net als bij de andere delen.

Ook ben ik maar eens voorzichtig begonnen met het puzzelen hoe ik het landschap het beste dicht kan maken. Ook ben ik bezig om te zien hoe ik de CSII een beetje "in" de buitenrand kan wegwerken. Leuke puzzels om over na te denken, en een te beetje fröbelen met papier om eens dingen te proberen om te zien hoe dat lijkt.

Tijd dat de bouwmarkten weer gewoon open gaan! >:-D

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo iedereen,

En ik klungel lekker op een laag niveau met bijbehorend tempo een beetje aan. De zin is er ook niet altijd en ik heb wel geleerd om dan geen dingen te doen die precies komen want dan valt het altijd tegen. Maar op de momenten dat ik wat wil doen buit ik dat dan ook volledig uit!

Met de benodigde spullen die ik dan nog wel heb ga ik dan bezig waar ik wel verder kan. Zo ben ik maar eens begonnen om het dubbelsporig deel vóór station Friedrichshöhe en de tunnel onder het BW dicht te maken met xps schuim. Uiteraard is dat weer de basis om dit t.z.t. weer strak te maken met Sculptamold. Het werkt voor mij ook altijd goed om dat eens rustig een tijdje te laten liggen en dan komen er ook altijd vanzelf wel lumineuze ideeën om het nóg beter of mooier te maken....

Vanmorgen eindelijk eens een paar bestellingen gedaan om de laatste spullen (o.a. LDT wissel- en schakeldecoders) binnen te krijgen om de volledige baan rijklaar te kunnen aansluiten. Als dat, ergens in de toekomst, dan klaar is dan ligt ook alles definitief op z'n plekje. Ook wel prettig bij het verdere dichtmaken van de gaten.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ja, hola, dat klungelen op laag niveau, ziet toch zeker alleen op de werkhoogte?
80 cm boven de vloer of zo? Of bedoel je het ballasten op bielsniveau?
Want wat je laat zien, is van hoog niveau, grote klasse, als altijd. Ik begrijp een beetje dat bij jou de routine of handigheid ontbreekt die sommigen 'zo maar' hebben en laten zien, maar daar hoef je geen enkele zorg over te hebben. Talent genoeg, als ik je zo bezig zie .
En dat het tempo er een beetje uit is, of de zin ontbreekt, dat hebben we allemaal wel eens. Komt vanzelf terug, al dan niet na een lumineus idee. Ook een gewoon goed idee kan tot voldoende inspiratie leiden.

Keep Calm and Carry On,

Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik ken dat wel als de zin een beetje weg is. ;)
Bij mij is het na een half jaar ook wel gedaan.
Meestal heb ik het wel gehad tegen de tijd dat de klok wordt aangepast en dan probeer ik een bepaalde fase te hebben afgerond.
Ik heb dus nog anderhalve week te gaan om zaakjes een beetje glad te maken, zodat ik dan lekker kan genieten van het voorjaar en de zomer.
Het wordt dan ook veel te warm op mijn zoldertje.

Maar bij jou lukken dingen zonder zin ook heel goed Marcel. :-)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 21 maart 2021, 14:43:42
Of bedoel je het ballasten op bielsniveau?

Net zat ik nog heel relaxed te kijken naar al die mooie ontwikkelingen,
en toen bleef mijn oog hangen aan dat ene zinnetje: "ballasten op bielsniveau":


Wat gek:
-tussen de sporen in is geballast, 
-binnen de spoorstaven is geballast

Maar buiten de spoorstaven zijn de bielsen nog niet geballast.

Dus er gaat vast nog iets gebeuren?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat2  landschap laten aansluiten, en/of begrassen;


weeral goed geklungeld Marcel;




mvg,
Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

Tja, thuiswerken, dan heb je ook wel eens tijd voor het forum! >:-D

Peter: je zat er heel dicht bij! Daadwerkelijke werkhoogte 83.5 cm. In werkelijkheid ligt mijn baan op ongeveer 50 meter boven het NAP! Voor het meer artistieke deel van onze hobby heb ik inderdaad wat minder aangeboren aanleg. Ik moet eerst de kunstjes bij anderen afkijken en dan zelf aan het uitproberen. Toch vallen sommige "probeersels" tot mijn verbazing best wel aardig uit! (met dank aan mijn voorbeelden!) Andere zaken moet ik altijd eerst even aankijken om te zien of mijn ideeën ook in mijn totaal plaatje van de baan passen. Bedankt voor de bijval! :thumbup:

Martin: ik heb niet echt een "modelspoorseizoen" maar ook op mijn zolder kun je als de zon er echt op staat niet veel doen. Kleine dingetjes gaan dan wel en soms neem ik de klussen dan mee naar beneden. Jouw opmerking over een vervolgbaan klinkt mij wel bekend: minder sporen, beter bereikbaar, overzichtelijker maar wel met een leuk thema. Iets wat makkelijker te bouwen is. (met inderdaad meer ervaring O:-D) Zoiets als bijvoorbeeld bij iTom.

Jan: er gaat zeker nog wat gebeuren! Als ik nu ga ballasten dondert alles er weer aan de zijkant af; geeft zo'n zooi en kost een hoop steentjes. :? Dus als het landschap dicht is gemaakt met sculptamold en in kleur is gezet dan wordt het ballasten afgewerkt! (duurt dus nog wel even... maar dan gaat het er net zo uitzien als de foto beneden)

Michel: beide. Landschap aansluiten en begrassen! (of beonkruiden  >:-D)


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag Modelspoorvrienden,

Het tempo is nog steeds niet terug al blijft het natuurlijk wel steeds trekken om toch wat te doen. Vaak blijft het er dan bij om stil zitten kijken hoe alles lekker rijdt, maar tussendoor doe ik ook nog wel eens wat! Ik heb een groot deel van de bestellingen gedaan om het deel met station Friedrichshöhe, het BW en een schaduw/inhaalstation te kunnen aansluiten maar de bestelling van de LDT decoders gaat nog niet helemaal goed... nog even geduld dus. (voor mij dan :?)

Er zijn ook een paar auto's binnen gekomen. Die heb ik wel nodig om goed te kunnen zien of de verhoudingen van de wegen die ik nog moet aanleggen een beetje realistisch over komen. Ja, ik weet, er zijn allerlei afmetingen bekend maar in onze hobby hangt alles aan elkaar van compromissen door het altijd aanwezige ruimtegebrek. Als het op foto's goed overkomt dan is het voor mij dus acceptabel. Ik vind het er nu al goed uitzien.

Als ik straks de bovengenoemde delen "naast de baan" ga aansluiten wil ik dit, zodra het er weer op ligt, ook meteen landschaptechnisch gaan inrichten dus dat moet dan ook klaar zijn. Lijkt mij een mooi klusje voor op de werkbank beneden, dan kan ik er ook goed bij. (en is niet zo warm als op zolder) Nadeel is wel dat de baan er nu aardig kaal bij staat! Op de werkbank lijkt Friedrichshöhe een stuk groter dan op de baan! 8o

Ik ga hier eens lekker rustig mee verder, maar wordt ooit wel met jullie gedeeld!


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het komt er allemaal weer keurig en doordacht uit te zien! Mooie auto's ook. Ook al is het nog wat kaal, de sfeer en de verhoudingen zijn prima!

We zien de vorderingen wel rustig voorbij komen. Je anticipeert op een warme zomer waarin je toch wat kunt doorwerken. Dat is mooi. We kunnen toch nergens heen. Dus, lekker doorknutselen is gewoon het beste.


Groet,

Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
We hebben allemaal wel eens een dipje voor onze modelbaan, helemaal niet erg het is geen aangenomen werk.

Zelf doe ik ook minder op dit moment, komt ook door klussen in en om het huis en als het weer beter wordt is het op zolder snel warm en ben ik liever in de tuin te vinden.

Gewoon doen wat je hart je ingeeft.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Het straatje met de prachtige huizen en de mooie auto's straalt nu al zeer veel sfeer uit laat staan als je klaar bent met het gehele plaatje hoe mooi en sfeervol het dan zal zijn.
Ook het opgeruimde werkbank is een plezier om naar te kijken als ik zie hoe mijn "werkbank" de treinbaan er nu bij ligt na het maken van de proefopstelling van de verlichting dan is dit een lust voor het oog. ;)

Succes met het verdere uitwerken / afwerken van de straat en omgeving.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,
Het straatje begint allures te krijgen. Top. Mag ik je vragen welke materialen gebruik je om voetpad en straat aan te leggen? Maak je die zelf? Het ziet er veelbelovend uit. Ik blijf je volgen.
Groetjes
Patrick
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Is niets mis met een periode wat minder behoefte aan de hobby. Vaak gaat dat gepaard met nieuwe inzichten in de loop der tijd, waarna een heropleving plaats zal vinden.

Leuk uitgangspunt om het beeld op een foto als uitgangspunt te nemen. Dat verklaart denk ik ook waarom menig forummer zo enthousiast is over de beelden die je laat zien. Keep up the good work!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Dat met dat tempo en knutseldrang zal menigeen bekend voorkomen, er moet ook niks, want hobby en geen werk.
De straatbreedte kan erg variëren, vaak was er al bebouwing en stamt uit tijden van paard en wagen en dus niet zo breed als men nu zou willen.
Alles kan en mag dus  ;)
En inderdaad, het blijft altijd compromissen zoeken en vinden die geloofwaardig kunnen zijn.

Wat wel zeker is (voor mij tenminste) ; je bent een erg fraaie baan aan het maken waar je treinen goed tot hun recht komen !
Dat doel is alvast mooi bereikt  ;)

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allemaal,

Peter: ergens lang over nadenken is mij wel toevertrouwd! De opstelling is inderdaad nog wat kaal maar ik hoop dat als het klaar is dat het een leuk realistisch straatje is geworden met de nodige (maar niet overdadig veel) details.

Peter: het is niet echt een dipje maar eerder een soort kunstenaars-block! (nou ja, kunstenaar... dat is meer Tony z'n dingetje) De verhoudingen komen ook op mij wel goed over ondanks de iets grotere gebouwen op maar een klein stukje grond! En de werkbank is 's zomers een mooi alternatief voor de zolder.

Michel: de sfeer staat mij ook wel aan. Nog een klein beetje aankleding met straatmeubilair, wat geraniums aan de balkons en dan lijkt het heel wat. Op een werkbank moet je natuurlijk wel kunnen werken zonder eerst een half uur te moeten opruimen! Ik moet mijn werkbank nog steeds afmaken met achterwand en verlichting.......... met door Corona verzwarende inkoop mogelijkheden. (ik wil iets in het echt bekijken, niet via internet, voordat ik iets koop)

Patrick: Allures! Mooie beschrijving, hou ik wel van. De materialen moet ik nog allemaal uitdokteren. Het hangt ook een beetje af van de hoogtes (dikte) van materialen. Dat gaat dan om halve millimeters om fatsoenlijke verhoudingen en overgangen te krijgen van het ene naar het andere materiaal. (weg, de bijbehorende goot, trottoir, parkeerplaatsen en dan weer de hoogte van de huizen en het station) Het wordt waarschijnlijk iets van schuimplaat (heb ik al eerder voor een weg gebruikt), Evergreen platen en/of Auhagen toebehoren. Verder nog eerst even rustig uitpuzzelen. Gewoon blijven volgen; de antwoorden volgen vanzelf.

LibertyCity: Daar heb je gelijk in. Als iets langer blijft liggen komen er ook andere, nieuwe, inzichten. Om die reden laat ik ook vaak iets langer liggen en dan stel ik later bij hoe het dan volgens mij het mooiste kan worden. Ik deel graag mijn vorderingen op dit forum en als anderen daar dan wat aan hebben is dat hartstikke mooi! Zo leen ik ook ideeën van mede-forumleden! En dat is net waar het op dit platform om gaat!

Tony: Klopt. Er moet niets want het is een hobby. En ja, het gaat meer om het totaalplaatje dan om de exacte verhoudingen uit de echte wereld op zolder te creëren, dat is onmogelijk. En  bedankt, het is inderdaad de bedoeling om een fraaie baan te maken, ook al zou ik de enige zijn die dat vindt dat het is gelukt!

Het is zoals Peter al aangaf; het zijn inderdaad mooie auto's. Daarom even een paar plaatjes. Ik vindt de details al heel geloofwaardig al zie je op de foto's dat er eigenlijk nog wat werk nodig zou zijn om het echt af te maken. (en de showroom uitstraling wat af te zwakken) Of ik dat ook echt ga doen? Man, als ik zie dat er mensen zijn die daar lampjes inkrijgen?  Zo, dat is pas priegelwerk, ik weet niet of ik ooit zover kom. De tijd zal het leren. Maar de auto's zijn geweldig. De DKW junior was een must; herinneringen aan onze eerste auto thuis (al was die blauw met een witte striping) halverwege de jaren 60. (hoezo een ouwe lu...?) Een, eigenlijk wel lelijke twee tacter, maar dan al wel met voorwielaandrijving! DKW komt van Dampf-Kraft-Wagen. Dat moet toch wel aanspreken. Andere auto's moeten gewoon ongeveer in het tijdperk passen. Daarvoor zoek ik ook nog een Opel Blitz met open laadbak. (maar dan wel zo'n vierkante uitvoering) Leuk zoekwerk.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prachtstukken Marcel  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allen,

Gisteren twee doosjes straatkanten (afvoergoten, stoepranden, putdeksels) gehaald. Vandaag eens van de gebouwen de definitieve plaats bepaald en dat eens lekker ingetekend. Wat mooi, zo'n groot tekenbord; is echt een aanrader!

Landschap bouwen met meetlint, geodriehoek, passer en liniaal gaat mij goed af. Dat is straks bij de groene invulling iets wat ik heel goed los moet leren laten. (tenzij ik geen bossen maar heggen en geen grasvelden maar gazons ga aanleggen) Dat wordt dan zeker niet mooi. :?

Daarna de gebouwen weer terug gezet en de goten eens uitgelegd. Links van het station moet een bushalte komen en rechts van het station een parkeerplaats. Achter de huizenrij moet straks een uitloper van de berg komen zodat ik wel een stukje kan spelen met hoogteverschillen.

Nu de maten bepaald zijn kan ik de komende tijd lekker rustig verder met de invulling van het landschap en de inrichting van het "dorpse" deel van Friedrichshöhe.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Weer genoten van je update.
Een prachtige rustgevende straat heb je gemaakt waar mening Preisertje graag wil wonen.
Alles staat mooi in verhouding wat voor de kijker een plezier is om naar te kijken en die daardoor de vele details aan je huizen en station kunnen bewonderen.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi Bedacht Marcel.  :P :thumbup: Ziet er strak uit, maar maak het allemaal niet te steriel. ;)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi planmatig werk weer :) Waar zijn de stoepranden van als ik vragen mag?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ook hier zo'n leuk draadje met de planning van station en stadsgezichten.
Inderdaad een mooi in verhouding vormgegeven straat stadsdeel.
Greetz, Arjan