Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Volgens de Morop norm mogen rechte sporen op 48 mm van elkaar liggen en daar nog een beetje speling in. Wat ik had getekend is nog net iets meer. Ik vind het er wel mooi uitzien, maar dat is een kwestie van smaak.

Voordat een wagon met bijzonder brede lading ergens heen rijdt, moet je voorzorgsmaatregelen treffen. Dat geldt bij grootspoor ook dus dan kun je dat bij modelspoor nabootsen, nietwaar? Niet dat het móet natuurlijk, maar ik vind dat het wel wat heeft. In dit geval is de maatregel zorgen dat er geen trein in de weg staat op het parallelspoor dat vlak naast de route ligt. Overigens kan er elders op de baan ook nog van alles en nog wat dicht bij de sporen staan waar zo'n brede lading ook niet langs kan, met name bij bochten. Als je daar rekening mee houdt, kunt je eigenlijk alleen nog maar ruime bochten gebruiken en zelfs dan moet je nog oppassen dat je de voldoende afstand houdt met seinen, bovenleidingsmasten en ander meubilair naast de sporen.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Kun je iets meer vertellen over de 3mm schuimplaat waarmee je de weg maakt?
Waar heb je deze gekocht? Linkje?
En is deze flexibel en toch voldoende sterk?

Het aanleggen van de weg in mn bergdorp (moet nog gaan bouwen) bezorgt me al een tijdje hoofdbrekens.

Bedankt!

Ps: prachtige baan en leuke update.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Rob: ik ben daar zelf bij het ontwerpen al mee aan het puzzelen geweest. Tientallen ontwerpen en ideeën zijn voorbij gekomen. Slanke wissels zijn eigenlijk meteen al geschrapt, die nemen veel te veel ruimte in. Daarna met de rest volledig gehouden aan de geometrie van de K-rails. Het blijft een "modelspoorbaan" en het is geen realiteit. Daardoor blijft het altijd schipperen met de beschikbare ruimte. Dus nee, ik ga dit niet meer veranderen. Kleinere spoorafstand? Wel mooi maar past niet standaard in de railgeometrie. Zolang je het "profiel van vrije ruimte" en het uitzwenken van passagiersrijtuigen in de gaten houdt is daar verder niets op tegen. Op de vrije baan met dubbelspoor zonder wissels e.d. is dat wel heel mooi!

LibertyCity: Nee, ik heb niet een bepaalde hellingshoek aangehouden. Dit is typisch iets wat moest worden aangepast aan de realiteit. Eens houden de compromissen op en moet je het doen met zoals het is. De weg is vrij stijl maar nog wel geloofwaardig en daarmee acceptabel. In de bergachtige buitenlanden komt dit echt wel vaker voor. Je moet er alleen niet tegenop willen fietsen.... :D

Barry: Dank! Altijd het profiel van vrije ruimte in de gaten houden tijdens het bouwen. Ongelukjes overkomen ons echter allemaal! B)

Mark: Ik had me vergist! Het zijn maar twee millimeters i.p.v. drie. Het is enigszins buigbaar maar niet veel. Het is op zich een fragiele schuimplaat maar goed te gebruiken. Je moet met een scherp breekmesje uitsnijden wat je wil en een stijging in een weg is geen probleem. Ik heb dit gekocht bij een hele grote hobbybenodigdheden winkel in Enschede: Bertus Workel. Deze plaat hebben ze nooit op de internetsite gehad. Ik heb zelf ook weer nodig dus moet er binnenkort maar weer eens heen om te kijken of ze het nog hebben. Is wel heel onhandig meenemen. Grote plaat, dun en je kunt het niet oprollen.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allen,

Ik zit nog steeds te wachten op Sculptamold zodat ik nog niet alles in het deel Güglingen al bedekt heb. Het probleem van de bestelling zit in een potje lasurverf die nog niet in Apeldoorn binnen is. Zodra die er is zal het vast wel heel rap naar Twente worden verscheept! Daarna kan ik ook de afneembare delen aan de achterwand afwerken.

Toch ben ik al lekker aan het kliederen geweest met de "graniet" onderlaag. Het winterse landschap is in één keer omgetoverd naar een woestijnlandschap. Dat is wel even wennen, maar het wordt zo wel meer een geheel. Deze laag moet, net zoals het al eerder gemaakte proefstukje en mijn tunnels, worden afgewerkt met de donker bruine lasurverf. De bedoeling is dan dat het een mooie onderlaag wordt voor het latere landschap. Zodra de bodemlaag met verf klaar is zou ik ook al met ballasten kunnen beginnen. Priegelwerkje, dus dat wil ik dan ook in stukjes doen, denk ik nu....


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het ziet er lekker kaal uit, Marcel. Inderdaad een wit woestijnlandschap :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Paar palmbomen en hier en daar een cactus..........zou ook kunnen  :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Weer erg mooi Marcel.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Tom,

CiteerPaar palmbomen en hier en daar een cactus..........zou ook kunnen  :)

Dat zou wel heel makkelijk zijn, dan ben ik al bijna klaar! 8o Dan kom ik echter nooit bij jouw kunsten in de buurt met grasjes, struiken en bomen..... :-(

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Ik heb heerlijk weg zitten dromen bij je foto's  O:-D
Kan me voorstellen, dat je handen jeuken !
Nog even en het Grote Aankleden kan beginnen !

Je gaat heerlijke feestdagen tegemoet  :P

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag modelspoorvrienden,

Tony: Bedankt! Ik zit er dan ook vaak kwijlend naast..... en dromen kan ik als de beste! O:-D Als je met aankleden echter de groenvoorziening bedoeld dan moet ik je helaas teleurstellen... maar ik heb tijdens de feestmaand wel genoeg dingetjes te doen!

Mijn "planning", voor wat die waard is, is om van het deel Güglingen de landschappelijke inrichting zover klaar te hebben tot het punt dat er groen op moet komen. Dus eerst de bodemlaag voorbereiden en daarna ballasten. Daarna wil ik eerst het deel wat daar naast ligt dicht gaan maken. Dat is het deel in de hoek met de twee spoorbruggen tot het deel van station Friedrichshöhe. Ook wil ik eigenlijk eerst alle zijkanten, dus tussen het dubbelspoor en de rand, dicht maken. Mocht ik daar weer eens van afwijken, dan heb ik daar vast een goede reden voor, of gewoon zin aan ander soort werk. Mijn idee daarbij is dat als je met het groen bezig bent dat ik, mezelf kennende, beter alles aansluitend kan doen om een beetje een regelmatig/constant resultaat te krijgen. Ach ja, waarschijnlijk onzin, maar toch.

Vandaag aan het smeren geweest met de donkerbruine lasurverf, en daarna weer afnemen met een nat sponsje. Mijn bestelling in Apeldoorn, waarbij het wachten is op die verf, is helaas nog steeds niet binnen. :-( Van de verf die ik nog had dacht ik dat het niet voldoende zou zijn. Gewoon maar eens begonnen en maar eens kijken hoever ik kwam. Het was zelfs voldoende! Nu ligt het even te wachten tot het droog is. Daarna alles weer dry-brushen met granietverf en dan zal het er hopelijk wat vrolijker uitzien!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Zo te zien is het een voedzame bodem geworden waar straks weelderig het groen op gaat groeien.

Jouw planning ziet er strak uit maar zoals jezelf al een beetje door laat schemeren zou er ook wel eens van af geweken kunnen worden.
Gewoon zien het het gaat en dan lekker genieten van het landschap-stofferen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen allen,

Tom: Het lijkt zo inderdaad een zeer voedzame bodem! Hopelijk wil er straks (ooit in de verre toekomst) ook heel mooi groen op groeien. En jawel, ik laat overkomen alsof mijn planningen heel strak zijn maar eigenlijk is er slechts een zeer vage richting waar ik op stuur! Voordeel daarvan is: ik kan zo maar een andere kant op! :D

Gisteravond toch nog begonnen aan het dry-brushen van de bruine ondergrond. Ik vindt dat het daarvan wel meer gaat leven. Uiteraard weer foto's gemaakt voor eigen vergelijk maar die deel ik dan ook maar weer met jullie om het verschil te laten zien.

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je hier uiteindelijk weinig meer van ziet....... :?

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het kleurt nu al lekker met de bergen op de achtergrond, Marcel  ;)
Droomt nog fijner weg  O:-D

Eerst ballasten e.d. is natuurlijk wel verstandig; zo beschadig je niks en je kunt overal beter bij.
Vraagt wel zelfbeheersing  :thumbup:
Zelf zou ik al wat groene en andere poeders gestrooid hebben en daar later op verder gegaan zijn  :D
( wat minder zelfbeheersing  O:-D )

Hoe dan ook, ik volg het met groot plezier !

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ook ik heb weer met veel plezier naar deze fraaie update gekeken. :)
Ben zeer benieuwd naar de volgende update(s) Marcel.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo iedereen,

Tony: Bedankt! Ik ben blij dat je dit met groot plezier volgt. "Vroeger" zat iedereen met als hobby modelspoor een beetje op zolder alleen het wiel uit te vinden. Dat is nu wel anders! Je kunt nu van anderen zien hoe het niet moet! :D (of hoe juist wel....)

Michel: Nog iemand blij gemaakt! En speciaal voor jou de volgende update! :thumbup:

Het was wel een productief weekend! Lekker geen andere verplichtingen, er hoefde in huis en in de tuin even niets te gebeuren, dus ik kon me lekker terugtrekken op zolder. Het lijkt nu ook wel heel snel te gaan maar het waren vooral ook klusjes waarbij ik ook meters kon maken. Het zijn dan ook grotendeels zaken met veel zichtwerk.

De weg is nu op kleur. Ook dat ziet er al gelijk anders uit. Daarna het dubbelspoorgedeelte bij Güglingen de laatste stukken, de zijkanten, geballast. Dat werkt tenminste af. Nu kan ik andere dingen doen die nog nodig zijn in stationsdeel Güglingen en daarna beginnen met ballasten!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat ziet er enorm uit hoor ..... 8o
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik vind met name je tunnel ingang heel mooi geworden. Ook dat stukje ophoging met de schakel kast o.i.d. vind ik een super detail.

Zonder het te beseffen heb ik je bouwwijze van taluds met die foam platen gepikt.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen Tim,

Bedankt! De tunnel is inderdaad mooi gelukt. Je kunt wel ideeen hebben maar dan moet het nog wel worden gebouwd. En bij eigenlijk alles is dat dan voor het eerst. Het bouwen met XPS platen heb ik van "Der Meister; Herr Josef Brandl". Tegenwoordig wordt het door heel veel medebouwers gebruikt.

Het "kastje" bij de tunnel: Telefooncel. :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het zijn de details die een baan maken Marcel.
De foto die je laat zien is bijzonder mooi en geeft een mooi sfeerbeeld weer van prachtige detail(s).

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ziet er mooi uit Marcel, ook de details!

Ben je van plan om alle het grijs/bruine te voorzien van gras en bomen? Wellicht kan je boven de dubbelspoor portaal nog niets met rotsen doen, dat biedt nog een leuke en speelse afwisseling. Het is natuurlijk een persoonlijke keuze  :).

Ga zo door, het wordt een mooie en strakke baan :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

Michel: Wederom dank! Als het in detail goed overkomt dan is het goed gelukt!

Silco: Ik heb wel gedacht aan rotsen bij de tunnel maar toch niet gedaan. De wat sombere bruine delen moeten inderdaad een transformatie ondergaan naar een vrolijk, fris zomers groen. Uiteraard met grassen, kruiden, bloemetjes, struiken en bomen. Dat duurt echter helaas nog wel even.

Heel enthousiast ben ik begonnen met ballasten van de wisselaandrijvingen. Tenminste dat was de bedoeling. Ik wilde dit in eerste instantie net zo doen als (Rocnet) Hans. Kunststof afdekking en dan ballast er op lijmen. Ik zag ook ergens de oplossing met dubbelzijdig tape. Dat leek mij ook wel wat, dus aan de gang! Het leek ook goed te gaan..... :-(

Ik had nog dubbelzijdig tape die je ook gebruikt voor vloerbedekking. Zeer sterk en plakt geweldig. Te geweldig kwam ik achter. Tenminste als je de tape een stukje van de aandrijving af wil halen en dan beter wil vastplakken. Achteraf lijkt mij dat het probleem want na het ballasten werkte de wissel niet meer. Ik moest dus de aandrijving weer loshalen, wissel eruit halen om nieuwe aansluitingen er aan te solderen. Het fragiele plastic heveltje van de aandrijving zat niet goed meer aan de wisseltongen. Na het opnieuw monteren weer teruggelegd. (mijn mening: het blijft een flutverbinding, dat mag wel wat betrouwbaarder) De wissel ligt er nu weer in en dan probeer ik het opnieuw in de herkansing. Dus nauwkeuriger plakken en daarna niet meer aankomen. 8o

Wordt vervolgd......

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel, je kan ook eerst ballasten en dan de wissel leggen,doe ik ook; (ik gebruik wel geen M-aandrijvingen)


mvg,
Michel





Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Waarom dubbelzijdig kleefband gebruiken Marcel?
Je kunt toch ook gewoon normaal plakband gebruiken om de zaak vast te zetten en af te dichten.
Dan zit er direct een plastic laag op, zodat je het gewoon kunt ballasten.
Dit is eventueel naderhand veel makkelijker los te halen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op maandag 07 december 2020, 15:18:17

Heel enthousiast ben ik begonnen met ballasten van de wisselaandrijvingen.


Huib Maaskant (die gisteravond op TV was) deed het zo: https://www.floodland.nl/aim/info_verborgen_wisselspoel_1.htm

Niks plakken dus, lekker los laten liggen. Maar pas doen als alles klaar is.

Gr, Ben.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ballasten zonder afdekking lijkt me ook niet ideaal. De wisselspoelen bestaan uit 2 delen en vocht kan er maar zo tussen sijpelen, met schade op termijn als gevolg.
Ik heb nu van alles geprobeerd, maar doodeenvoudig plankband hecht fantastisch en wanneer je dat gelaagd aanbrengt fixeer je de wisselspoel zeer goed op zijn plaats. Loshalen is ook simpel. Dom lostrekken en al het plakband gaat mee.
Ballast kun je er eenvoudig overheen strooien en met de bekende vloeistof overgieten. Het geheel is spatwaterdicht.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Niks plakken, maar ballast los laten liggen?
Ik ben er niet zo zeker van dat dat zo'n goed idee is. De kans dat er korreltjes ballast ergens in raken waar je ze niet wilt, is mij dan te groot. Misschien fabeltjes, maar ik heb toch meer dan eens gehoord dat ze in het mechaniek van de wisselaandrijving kunnen komen of tussen de tandwielen van je locs. Fixeren ID het veiligste.

Overigens komt het er allemaal prachtig uit te zien!


Groet,

Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond eenieder,

Michel: Klopt.  :thumbup: Dat heb ik ook gedaan onder de bewegende delen van de wissels. (zie foto 2 over het probleem) Het gaat hier puur en alleen over de aandrijving.

Martin: Waarom dubbelzijdig tape? Ooit gezien en leek me wel wat. Met gewone plakband heb ik wat mindere ervaringen met blijven zitten, vandaar. Tweede voordeel is dat de ballast ook heel goed aan de tape blijft plakken. (eigenlijk blijft alles heel goed aan die tape plakken..... 8o)

Ben (en Martin en Peter): Huub gebruikt wel andere railbedding dan ik en ook ik ben niet zo'n fan van losliggende steentjes. Maar hij maakt het wel erg mooi! :thumbup:

Ik denk dat alles is gelukt. Alle ballast voor station Güglingen ligt er, op een klein stukje na waar een overweg moet komen naar het laad- en losperron, op en is gelijmd. Het ligt nu te drogen en dan haal ik over een week de schroefjes er uit. Zoals het nu lijkt werken alle wissels zoals het hoort.

Als ik dit jaar de afneembare delen van station Güglingen klaar krijg en nog een paar kleine klusjes in het station afrondt vind ik het voor dit jaar prima. Dan ben ik verder gekomen dan ik dacht. Uiteraard is de baan nog lang niet klaar, maar toch..... mooie afsluiting!


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hi Marcel,

Kijk met bewondering naar je mooie vorderingen.

groet
Harald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
CHAPEAU voor alle resultaten tot nu toe.  :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het enkelspoor, komende uit de tunnel, ik zou het rechtdoor leggen. Dat kopspoor met laadperron is totaaloverbodig op die plek.
Verder ben ik heel benieuwd naar het eindresultaat.  :) :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wellicht een kwestie van smaak. Ik vind het juist wel een goed idee. Je kan hier een verdwaalde wagon kwijt die net weer iets toevoegt aan een gevarieerd beeld.  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: Timelord op zondag 13 december 2020, 20:30:39
Het enkelspoor, komende uit de tunnel, ik zou het rechtdoor leggen. Dat kopspoor met laadperron is totaaloverbodig op die plek.

In de categorie "Leermoment": waarom voegt, in jouw ogen, dat kopspoor met laadperron niets toe?

Alvast bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2020

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik vind het verloop vanuit de tunnel wel leuk, maakt het wat dynamischer en dus wat spannender.

Lekker strak die ballast. Vraagje: waarom heb je een stukje 'overgeslagen'?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Paadje over het spoor misschien?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat & @citaat @citaat Ik denk dat er vanzelf een seintje volgt ...

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond Modelspoor collegae,

Harald: Ook ik kijk vaak met verwondering naar mijn vorderingen en verbaas mij dan vaak over het resultaat..... heeft meer te maken met de kwaliteit van de materialen die tegenwoordig zijn te krijgen dan mijn kunsten! 8)

Cees: Dank!

Timelord (naam?): "Vroeger", toen de eerste spoorwegen werden aangelegd lag er in Güglingen een enkelspoortje met een eenvoudige halte. Jij zag meteen dat rechtdoor vanuit de tunnel veel logischer is, en dat klopte ook, dat was de oude route. Met de groeiende vraag naar goederen en personenvervoer is het stationsgebouw gebouwd en het geheel uitgebreid met een perron en meerdere sporen. Aangezien er lokaal ook behoefte was, en is, aan grotere goederen voor de lokale land- en bosbouw moeten die machines ook daar worden afgeleverd. Door de eigenlijk veel te kleine beschikbare ruimte was de enige plek waar een laad- en losperron kon worden neergezet de huidige locatie. Zo zie je maar, er is altijd een verklaring waarom iets is zoals het is!

LibertyCity en William: Het geeft inderdaad een gevarieerder beeld en voegt het wel degelijk wat toe!

Ruurd: Het verloop is inderdaad wel wat speelser dan recht toe recht aan!

Ruurd, Maarten en Erik: Natuurlijk niet per ongeluk een stukje vergeten! Er moet inderdaad een paadje komen vanaf de goederenloods naar het laad- en losperron. (ik had dat stiekem eigenlijk al verklapt bij het plaatsen van de foto's....) En ook Erik had gelijk: er volgen vanzelf nog seintjes! O:-D

Er is een mooi pakket (eigenlijk twee) binnen gekomen. Er waren zelfs een grote vrachtwagen en elektrische palletwagen  voor nodig om die te komen brengen! Was het voor de trein? Ja en nee. Het is een lang gewenste droom: een werkbank! Die staat nu in een kamertje achter de garage. Nu kan al het handgereedschap, elektrisch gereedschap en alle oude bakjes en lades met schroefjes, boutjes en noem alle zooi maar op wat iemand zoal thuis heeft liggen hierin worden opgeborgen. Voordeel voor de trein? Al die spullen stonden eerst op zolder in een kleine ruimte naast de baan. Nu kan ik dus alles wat onder de baan ligt verplaatsen naar die ruimte en hoef ik niet steeds van alles te verschuiven!

Ik kan nu ook klusjes voor de trein doen op de werkbank in plaats van op mijn knieën bij de baan of in het kamertje waar de werkbank nu staat. De eerste klus is daar al uitgevoerd en ligt nu mooi te drogen. De afneembare delen voor achter station Güglingen. De Sculptamold zit er op en de granieten onderlaag ook al. Misschien morgen afwerken met de donkerbruine lasurverf.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2020

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goede foto's. Wagenborg?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi werkruimte en werkbank.
Je kan er ook altijd nog een pendelbaan op aanleggen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
In spoor 1  :P
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op vrijdag 18 december 2020, 18:16:56
Ook ik kijk vaak met verwondering naar mijn vorderingen en verbaas mij dan vaak over het resultaat..... heeft meer te maken met de kwaliteit van de materialen die tegenwoordig zijn te krijgen dan mijn kunsten!
Dat hebben meer mensen gemeen: die verwondering, prachtige materialen, mooi verwerkt.

Maar ik verwonder me ook over de vasthoudendheid.
Ik herinner me nog van pagina 1 het 3d-beeld van de enkelbaans spoorlijn, en de opzet:

Twee verschillende banen die niet met elkaar in verbinding staan; de dubbelsporige paradebaan maakt deel uit van de ene baan (met bovenleiding, voor lange passagier- en goederentreinen), en de andere enkelsporige baan die daarboven ligt (lokaal spoor, met diesel-boemeltjes, en stoomlocomotieven) van station Friedrichshöhe naar station Güglingen.

Verrassend dat waar TimeLord het over had, al zat in dat ontwerp uit 2013, want toen viel het nog niet zo op.
Daar is dus lang over na gedacht. Sorry voor de herhaling (zelfs de seinen stonden er al in).  :thumbup:


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Er is nog een reden om de wisselspoelen wel af te plakken. Avontuur in Miniatuur laat zien hoe je "oude" wisselspoelen die geheel dicht zijn aan de onderkant voorziet van ballast.
Echter, de nieuwste wisselspoelen, zoals ook Marcel die hier gebruikt, hebben een open spleet, precies aan de onderkant vd uitstulping en hierachter zitten mooi de interne lasverbindingen vd aandrijving. Als je die dus omdraait en er ook nog maar iets van vocht bijkomt heb je uiteraard problemen.
Ik ga ze daarom afdekken met ducktape en dan op de normale manier de ballast erover.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie werkbank.  :thumbup:

Dat mis ik hier wel, zo een nette vaste werkplek om lekker te solderen etc. Doe ook veel op de grond hierzo op de treinenzolder. En soms op de eettafel in de woonkamer, met als nadeel dat je weer met je spullen loopt te sjouwen en uit te stallen en weer bij elkaar te rapen als klaar is.   

Gezien jouw nette bouwstijl zal die werkbank ook wel netjes blijven.  ;)

MvG,

Timaximus
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat ziet er superstrak uit, Marcel  :thumbup:

En een mooie ruimte ! Ik dacht meteen - net als Tom - mooie plek voor nog een baantje   :D
In mijn schuur ziet het er trouwens heel anders uit. Niks voor jou, waarschijnlijk  :-)
Heb je in die ruimte ook een tafeltje of iets om aan te zitten ?

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wow Marcel! Ik heb al een tijdje niet meer gereageerd maar wel met veel bewondering gekeken naar jou verslagen.
Heel erg mooi! Ik ben erg gecharmeerd van de Josef Brandl bouwtechnieken! Mooie rotsen en grondkleur. Belooft wat voor de vegetatie!  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

Ruurd: Wagenborg? Nee, had gekund, ik ben daar wel een paar keer binnengestapt toen ik nog op de zeevaartschool in Delfzijl zat. De linker is de "Electron" van Beck's (Groningen) en de rechter de "Jupiter" van Moerman (Rotterdam). Ik heb daarnaast ook nog gevaren bij Mc Dermott Inc. Int. (Offshore werkschepen)

Tom en Barry: Als ik, in de verre toekomst, mijn ooit baan af heb dan is het wel mijn plan om kleine moduleachtige projecten te gaan doen. De werkbank zal ook dan goed van pas komen maar moet wel gewoon kunnen worden gebruikt. In schaal 1 kun je dan net een meter naar links en dan weer terug......

Jan: Inderdaad! Over mijn baan is lang nagedacht en ik hou me nog redelijk aan het plan. Er zijn wel details aangepast. Zoals het vervallen van een groter BW met draaischijf, deze is vervangen door een kleinschaliger BW voor het kleinere stoomgeweld en een houtzagerij. (de laatste moet nog worden gebouwd) Ook een aantal sporen zijn nog enigszins gewijzigd maar dat zijn kleine details.

Ad: Je hebt gelijk, dat is een belangrijk aandachtspunt.

Tim: Ik heb nog nooit zo'n mooie werkbank gehad. Altijd behelpen op de grond en een workmate. Dan is dit wel mooi! Ook belangrijk zijn de kastjes (voor elektrisch gereedschap) en een behoorlijk aantal lades. (voor alle schroefjes, lasdoppen en verzin het maar) Of die zo netjes blijft weet ik niet. Ik zal deze niet mishandelen maar het is natuurlijk wel een werkbank.

Tony: voor het kleinere werk heb ik nog mijn werktafel naast de baan. Indien nodig kan ik bij de werkbank wel een stoel aanschuiven maar we zitten tegenwoordig al teveel dus staan is ook wel goed!

Marc & Joeri: Dank! Tja, je moet de inspiratie voor de bouwtechnieken wel ergens vandaan halen en Jozef Brandl is natuurlijk wel een "Meister"! De vegetatie is voor mij nog een zo goed als onbekend terrein. Dat wordt nog heel erg spannend!

Nou, de laatste (afneembare) delen van stationsgedeelte Güglingen zijn klaar! Dat houdt in dat dit deel voorlopig zo blijft. Ik heb ook de bodem in dit deel, die nog de gewone graniet kleur hadden behandeld met de donkerbruine lasurverf. Dat geeft, hoop ik, een goede basis voor de rest en mocht het door de latere bedekking toch gedeeltelijk zichtbaar zijn dat is dat volgens mij geen probleem. Het heeft daarvoor een prima kleur.

De XPS/Sculptamold landschapsdelen volgen mooi de vormen van de bergachtige achtergrond. Dat is beter gelukt dan verwacht. Dit is een hele mooie bouwafsluiting voor dit jaar. Ik ga de gebouwen en toebehoren eens terugzetten. Leuk kerstdagen klusje.

Later volgt nog een update met de stand van zaken van de hele baan als jaarafsluiting.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prachtig! Het lijkt wel een 3D-schilderij  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Ik heb weer heerlijk genoten van de laatste updates van je baan maar zeker ook van je werkbank.
De werkbank ziet er professioneel uit en zeker van de opbergruimte ga je veel plezier van beleven.
Je baan wordt mooier en mooier en het blijft een genot om naar te kijken.
Succes met de kerstdagen klusje en vergeet geen foto's te maken als de gebouwen en toebehoren zijn teruggeplaatst zodat wij (trouwe) volgens kunnen genieten van het totaal plaatje.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag mede-hobbyisten,

LibertyCity: Dat is een mooi compliment! Ik ben het ook wel met jou eens. :thumbup:

Michel: Dank! Ik las jouw verzoek en heb speciaal voor jou gelijk wat sfeerplaatjes proberen te schieten. ;)

Verder geen verhaal, alleen even wat foto's omdat het er nu toch staat. Ik probeer het groen er al vast bij te denken.......

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prachtige sfeerplaatjes Marcel.  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Bedankt voor de gemaakte sfeerbeelden. :thumbup:
Ik heb er weer erg van de ontspannen sfeer genoten die de foto's uitstralen.

Groet Michel