Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Tom,

Gefeliciteerd, U gaf de 1000e reactie in dit topic! :thumbup: Buiten mijn diepe eeuwigdurende dankbaarheid heeft U helaas niets gewonnen. :favorite:

Het zand is van Busch, nummer 7526. In de verpakking weet je heel vaak niet precies wat je krijgt. Er zaten wel grove stukken in maar met de iTom zeefmethode met een beker en een pantykous werd het al een heel stuk beter. Het zand is dus fijner van structuur dan het op de foto's lijkt, maar verder weet ik het ook nog niet. Voor dit teststuk is het prima.

Het moet zeker geen voetbalveld worden; ik hou niet van voetbal! :D De struiken wil ik maken op een manier die een 11 jarige op YouTube heeft gezet............... en streekgenoot Welberg maakt inderdaad ook mooie groene dingetjes.

Ik heb dus niet de goede lijm in huis voor het gras lijmen, ik was van plan dat met houtlijm te doen. Geeft niet dat komt dan nog wel.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Nou, Marcel, die rotsen zijn alvast prima geslaagd. Dat is een genot om te bekijken. Ze zien er zeer levensecht uit.
En het gras, zand en turf, da's een kwestie van durf! 
Durf om vies te  kliederen. Het is, zoals Tom ook opmerkt, vooral een kwestie van aanrommelen met een oude kwast en allerlei ander materiaal. Druppel wat sterk verdunde zwarte of donkerbruine verf op het zand, laat ook wat 'gaten vallen' in de bodembedekking om dat later op te vullen, of juist niet.
Ik ben jaloers op jouw gedisciplineerde manier van bouwen. Heel goed georganiseerd, alles op orde. Maar bij de landschapsbouw mag je dat (een beetje) loslaten. En net als in de natuur ontstaat het eindresultaat geleidelijk. Een toefje hier, een klodder daar en ineens komt het moment waarop je denkt: niks meer aan doen, het is goed.

Groeten,

Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dit ziet er toch goed uit! Hier en daar een struikje, boompje.
Met een vieze vinger de scherpe rand van de weg behandelen....
Zet er eens een autootje of een boerenkar op.
Dan krijg je ook een beetje gevoel met de breedte van de weg.
Dan gaat het helemaal goed komen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Zelf gebruik ik speelzand van Karwei, 25kg voor  € 2,- daar kan je de hele Veluwe mee volgooien in h0.
Gezeefd met een strak gespannen stukje panty over een bekertje en dan maar schudden.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,

Leuk dat je met het leuke deel gaat beginnen,
niet te netjes werken, de natuur is ook niet netjes.

Gr Einte
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond mede-modelspoorbaanbouwers en andere geïnteresseerden,

Tom: ik kon het toch echt niet laten; in dit teststuk toch maar gras verlijmd met houtlijm anders kon ik niet verder. In het "echt" zal ik beloven dat niet te doen. Je ziet aan "mijn" zand wel dat deze in het echt niet in de buurt komt van de beloofde kleur in de folder. 25 Kg. zand voor de prijs van een half zakje zand van onze modelspoorartikelen leveranciers! :O Daar ga ik eens achteraan. Mijn dochter van bijna 16 keek me wel heel raar aan toen ik vroeg of ze een zandbak wilde........... Maar voor het geld kun je dit niet laten en anders gooi ik de Holterberg (politiek correct heet dat nu de Sallandse Heuvelrug) wel vol in H0 in plaats van de Veluwe. Daar heb ik meer mee.

Peter: Dank! Dat is nu net mijn handicap, aanrommelen! Ik ben wel in de natuur opgegroeid (zie hierboven) dus ik hou er wel van. Het is echter best moeilijk om dit zelf na te maken, maar ik ga dat uiteraard wel proberen.

Jos: de struikjes en boompjes komen in dit teststuk ook nog aan bod; nog even geduld. Speciaal voor jou een foto met mijn meer dan 40 jaar oude brandweerauto (de enige auto die ik heb die op de baan past) en twee "Preiser" achtige bewoners (ze kunnen maar zo een andere etnische achtergrond hebben maar die weet ik niet) van Bad Drieberg-Steinbrücke.

Einte: ik vind het, ondanks mijn karige ervaring hiermee, ook leuk werk. Het is wel even wat anders dan werken met liniaal en waterpas. En inderdaad, de natuur is ook niet altijd netjes en een park is geen natuur.

Vandaag dan maar eens aan het klooien geweest met grasjes. Allemaal 2,5 mm soorten die ik met een plastic "strooiflesje" heb opgebracht. Met schudden moet dit ook een statische effect bereiken. Ik moet zeggen dat dat inderdaad wel een beetje zo is. De gebruikte kleuren zijn geel en bruin in de eerste laag en groen wildgras in de tweede laag. Daarna ook nog vaal groenere 4 mm geprobeerd maar dat was voor het flesje een stapje te ver. Dat is dan echt iets voor een "echte" elektrisch aangedreven statische "begrasser". (dit woord bestaat niet maar iedereen weet wel waar het over gaat)

Wordt weer vervolgd!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Nu ik de foto met de brandweer zie, heb ik toch het gevoel dat de weg te breed is.
Als het tenminste geen gewone 80km weg is. (bergweg oid)
Op dit soort wegen is het voor vrachtwagens eigenlijk onmogelijk in te halen; en bij tegenverkeer is het max naar rechts.
Maar het is jouw baan hoor
:thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het begin is er en dat geeft gelijk al wat ervaring.
Hoe het moet en hoe het niet moet ga je vanzelf ervaren.
Zoals Einte ook al aan geeft, maak het niet te netjes en werkt met begrassen niet te secuur.

Veel zal je aan het toeval moeten over laten wat wel belangrijk is, het juiste gereedschap en de juiste lijm.
Over de lijm zijn vele studies en iedereen heeft zijn voorkeur.
Houtlijm geeft snel een velletje en glanst, boekbinderslijm heeft dat minder.

Zelf gebruik ik ook wel eens de gewone hobbylijm (wit) van het A.C. Tion of ModPodge mat.
Deze lijmsoorten blijven wat langer open staan.
Het gereedschap, er is voor mij maar één goede en dat is de RTS Greenkeeper 35Kv, die heb ik nu een jaar en absoluut tot op heden geen spijt van de aanschaffing gehad.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Awel Marcel,
Als ik zulke resultaten behaal dan ben ik al heel tevreden.
Ziet er toch heel mooi uit. :thumbup: :thumbup:

Ik blijf het graag volgen.
Grts Freddy
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allen,

Tom: klopt. Nu ik een klein beetje heb ervaren hoe het met begrassen echt gaat lezen de uitlegverhalen heel anders. En inderdaad, materialen zoals lijmen, maar ook welke grassoorten je aanstaan moet je proefondervindelijk zelf achter komen. Daarmee creëer je dan uiteindelijk een eigen landschapshandtekening!

Freddy: Als je hetzelfde doet als ik heb gedaan dan krijg jij dit ook. Ik vind het resultaat ook verbluffend. Ik wil hiermee niet zeggen dat het niets voorstelt, in tegendeel, maar het is heel goed te doen. Maar ik ben ook wel heel tevreden! :)

Jos: dit is geen Portugees bergweggetje. In Duitsland mag je buiten de bebouwde kom 100 km per uur. (tenzij anders aangegeven) Er zijn zelfs maten voor! (Duitsers..... B)) Mijn weg in dit proefstukje is 8 cm breed. Die maat wordt ook door diverse meesterbouwers in Duitse vakbladen gehanteerd als altijd goed. In H0 is mijn weg dus 6,96 meter, dat is een beetje gemiddeld. (zie onderstaand schema) Maar je moet wegen maken zoals jezelf het mooiste uitkomt.

Ik zie op mijn teststukje al wel een aantal verbeter/aandachtspunten. Dat is goed voor het "echte" landschapswerk. In het echt zijn er ook meer kleurnuances dan er op de foto's te zien zijn. Wat ik zeker mis zijn de langere grassen waardoor alles wat natuurlijker/wilder zou overkomen, maar zoals gezegd: dat kan het statische flesje niet aan, dat is voor een echt apparaat.

Voor het vervolg, struiken en bomen, moet ik nog wat meer materialen hebben.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Altijd weer leuk, een update uit Drieberg-Steinbrücke! Wat pak je dit weer gedegen aan. Ik moet ook maar eens een dioramaatje gaan maken. De afgelopen weken wat dingen geoefend met mijn zoon voor zijn "diorama-tuin" en daar alweer veel van geleerd. Zo is me opgevallen dat met de Grassmaster van Noch (2.0) niet ALLE vezeltjes rechtop gaan staan. Er zijn er voldoende die evengoed gewoon plaat gaan liggen/ lijken te vallen. Wellicht is een spijkertje om te aarde niet voldoende? Daar moet ik nog eens achteraan. Maar leuk is het zeker ;-)!

Groeten,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Prachtige les, die je ons voorgeschoteld hebt. Ik ben zo brutaal geweest om een paar foto's met de bijbehorende materialen van Heki op te slaan voor mijn eigen probeersels t.z.t.

groet,
Roel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Met het aangeven van de rijstroken en dan de brandweerauto geplaatst op die rijstrook, ziet het er al veel realistischer uit. Bij de eerste foto stond de auto wel erg "aan de kant". Vandaar mijn aanvulling.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel, mooi gedaan hoor 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Weer met interesse en veel plezier naar je update gekeken Marcel.
Bedankt weer voor deze "les". :)

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hi Marcel, weer een leuke update.

groet
Harald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Tjonge tjonge Marcel effe zag ik een blauwe lamp aan het plafon dacht effe ga je zo snel maar dat ga je ook. Super mooi de verlichting zo geeft echt een veel mooi effect.

Zag ook dat je al hele grote mooie vorderingen maakt met de scenery al is het proefstukje heel verstandig de kleuren van de rotsen en de grasvezelf subliem blijf van je updates genieten succes en blijf over je schouders meekijken heel erg leerzaam ook voor mij.  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ziet er weer goed uit Marcel! Dat belooft wat voor de baan. Keep up the good work!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

William: Dank! Oefenen kun je beter naast de baan zodat je niks kunt verknallen door onervarenheid. Tja, een elektrostatische begrasser heb ik nog niet. Filmpjes genoeg op YouTube maar hoe het in het echt gaat? Gewoon proberen afstand groter of kleiner, meer bewegen van links naar rechts? Een teststukje is dan gewoon erg handig.

Roel: Meepakken wat je kunt gebruiken en staat geen copyright op! Gewoon brutaal zijn! We moeten leren van elkaar daar is dit forum toch voor?

Jos: Dat viel mij ook al op dat de auto erg aan de rand van de weg stond. Ach, misschien wordt mijn weg op de baan ook nog net even wat smaller. Belijning komt er in ieder geval niet op.

WimPietje: Dank!

Michel: Graag gedaan! Je kunt ook synchroon mee oefenen!

Harald: Ook dank!

Wim: Graag gedaan! Het lijkt snel te gaan. Dat valt wel mee. De kleuren van de rotsen waren mij wel bekend van de tunnels maar ik ben wel blij dat het op Sculptamold nagenoeg hetzelfde uitvalt. Het is voor mij ook leerzaam!

Marc en Joeri: Dank! Als het op de baan ook zo gaat ben ik dik tevreden! Maar het huidige resultaat beloofd wel iets moois........

Op dit bergen/gras teststuk en op kleinere losse stukjes ook een proef gedaan met wat zand van Busch, Woodland en eigen tuingrond. Ik vind de uitkomsten eigenlijk niet allemaal even overtuigend. De Busch 7526 van het grotere teststuk is ook gebruikt op het kleine oefenstukje (foto 3 en 4) maar eerst wel goed gezeefd. Dit is het enige zand wat na het kleuren met zwaar verdunde verf acceptabel is geworden. Links een deel met verdunde zwarte verf Heki 7110 en rechts met verdunde bruine lasur verf Heki 7103. Het rechtse deel vind ik prima het linker deel heeft blauwige gloed. Het verschil met het onbehandelde zand is goed te zien in foto 5.  Het bruine en zwarte zand is wel prima te gebruiken voor ondergrond voor gras, bos of iets dergelijks.

Nu eerst nog even boodschappen doen voor baan!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo modelspoor geïnteresseerden,

En een aantal benodigdheden zijn weer binnen om eens wat andere zaken te gaan uitproberen. Dit is dan een ander deel waar ik eigenlijk compleet onervaren mee ben. (behalve een heel klein testje met een weg, berm en de begroeiing daarvan. (die kon ook wel wat beter/mooier) Eigenlijk heb ik de hele zomer voor diverse testen uitgetrokken, ik moet niet te snel gaan........... O:-D

Ik heb een doos zeeschuim binnen. Hiermee kan ik eens stoeien met bomen en struiken met blad en vlokken. Ook sisaltouw voor andere struiken met als basis gras en daarna blad en vlokken. Een paar bakken voor loof leek mij ook wel handig. Die loof had ik al; het viel mij eigenlijk mee hoeveel er in zo'n klein zakje nog zat! (al zal ik nog veeeeel meer nodig zijn als dit wat wordt!) Ik heb voor een afwisselend beeld nog een aantal loofsoorten op mijn lijstje staan maar dat komt nog wel een keer. En natuurlijk wat lijm, verf en een stapel goedkope kwasten. Ook nog pastelkrijt meegenomen om nog eens wat meer te proberen met het kleuren van zand.

Tom: ik ben vergeten te kijken naar speelzand. B) Ik had zelfs een testzakje meegenomen van mijn Busch 7526 strandzand. (dat lijkt er volgens mij toch heel sterk op) Komt de volgende keer dan wel.

Om het bergen/gras proefstuk veilig te stellen, en om eens goed te kunnen zien hoe deze kleuren het eigenlijk doen op mijn baan, deze even een plaatsje gegeven om er aan te wennen. Man, ik kan bijna niet wachten dat de hele baan er al ongeveer zo uitziet!

Maar, het huis staat ook op de kop, er liggen nog diverse klussen te wachten. De keuken wordt binnenkort vervangen, dus daar moet ik ook nog het een en ander voor voorbereiden en verwijderen, en nu we toch bezig zijn moeten ook nog andere dingen maar eens gebeuren die al jaren liggen te wachten. 8)


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Je bent de laatste tijd weer lekker bezig, Marcel. Ziet er goed uit!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat gaat de goede kant op, voorlopig kan je lekker vooruit.
De komende tijd is het echt modelbouwweer dus lekker struiken maken en aan de gang met de zeeschuimbomen.

Ik zal zelf binnenkort ook weer eens aan de slag gaan met wat sisaltouw en groen materiaal maar hier ook eerst het thuiswerken afmaken, hoop dat we volgende week klaar zijn met de keukenboel.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond vrienden,

Nou, thuiswerken is geweldig! Ik wordt er regelmatig digitaal uitgesodemieterd en tja, wat moet je dan? Verder met oefenen met groen!

Struikjes maken zoals ik dat het eerst zag bij iTom. :thumbup: Basismateriaal sisaltouw en een beetje houtlijm. Nadat de basis klaar was deze gespoten met bruine verf en ingestrooid met 4 mm gras. Na een kleine droogtijd alles weer gespoten met bruine verf en daarna ingestrooid met diverse groen varianten.

Ik heb hiervoor gebruikt:

Sisaltouw
Houtlijm
Spuitbus bruine verf
Woodland static grass lightgreen FS619
Noch loof lichtgroen 07142
Noch loof donkergroen 07146
Busch microflocken lichtgroen 7321
Woodland fine turf, burnt grass T44

Meer heb je niet nodig voor, wat ik vind, een heel mooi resultaat! Er komen nog meer loofkleuren op de baan dus daar komen vast ook ooit nog wel struikjes van.
Er staat nog meer groen oefenen op het programma maar ik weet nog niet wat het volgende gaat worden.

Wordt vervolgd.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Sorry; vandaag toch nog een keer,

Het moest toch even gebeuren, even kijken hoe het staat op mijn proefstukje. Ik had ook nog wat hekiflor mat dus ook daar even mee aan het scheuren geweest. Alles ligt er gewoon los op, ook de struikjes liggen in plaats van staan. Ik keek er eerst even heel raar op. Mijn eerste indruk was: net een reclamefoto van een fabrikant die in één foto al z'n groen producten wil laten zien. Daarna nog aan het schuiven geweest en voor de beeldvorming foto's gemaakt: en dan lijkt het zomaar ook nog wel wat! Er moet wel wat meer samenhang komen in de groen tinten, maar het begin is er. Op naar bomen en struiken maken van zeeschuim!


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat ziet er al super uit Marcel :thumbup:  :thumbup:
Succes met het zeeschuim
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Geweldig Marcel. :P
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2020

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wat zijn die struiken supergaaf geworden zeg. Even een paar avondjes zitten en je kunt ze zo verkopen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Je struiken zien er goed uit  :thumbup:, mogen zelfs wel iets minder vol zijn, maakt ze wat luchtiger.
Maar al doende leert men en gaan ze steeds mooier worden.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Wederom met veel plezier naar je online scenery les gekeken ditmaal hoe maak ik struiken.
De struiken zien er prachtig uit laat staan als je meer scenery ervaring heb hoe ze dan eruit gaan zien nog veel beter en mooier.
Ik blijf je scenery kunsten in de gaten houden want wie weet ooit ga ik het wel eens proberen na te maken. :)

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hey Marcel,

Laat het thuiswerken maar effe voor wat het is werken kun je nog wel tot je 72 dus rusthag aan.  :thumbup: :)

Maar geweldig wat jou groene vingers al kunnen ziet er peuk goed uit kerel ben zo ook begonnen. De struikjes zo je nog iets met witte of rode kortom allen kleuren kunnen verfraaien denk maar aan de lente zie je ook vele kleuren bloesems op de struikjes. Succes verder blijf blijf dit volgen
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi gelukt die struiken  :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Ik liep vet achter hier en moest zelfs terug bladeren  :oops:
En toen werd het vet genieten van je vorderingen en geboekte resultaten  ;)
Je leercurve wat betreft de scenery- en groenkunsten gaat steil omhoog  :thumbup: :thumbup:

U heeft het in de vingers !

Mijn petje gaat drie keer af en ik ga direct pluimen zoeken voor op je hoed  O:-D
Er ligt een prachtige treinbaan in het verschiet.
Dat worden straks geen WOSA-punten, maar PROFI-punten  :D

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lucien, dit is maar een proefstukje. Marcel heeft gewoon een aantal elementen toegepast om uit te proberen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat @citaat In de tijd van Astrix en Obelix stond daar een offertafel maar die wordt nu elders gebruikt voor de BBQ.  :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het wordt wel wat Marcel.

Zou je eens een paar foto's willen maken op oog/kijk hoogte? Je krijgt dan weer een heel ander beeld als deze "drone" beelden.

vr gr Arie
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allen,

Wat een reacties! Bedankt hoor, dat voelt heel goed. :favorite: Zeker omdat ik nog maar net in het experimenteer stadium zit om mijn groene vingers kunsten te ontdekken! Zo lijkt het net of ik er al ben maar dat is zeker niet zo al geeft het resultaat wel goede moed om verder te gaan. Mijn commerciële inslag is niet zo best ontwikkeld dus ik weet niet of verkopen van mijn struikjes wel zo'n goed idee is. (hoewel, streekgenoot Martin Welberg is ook zo begonnen al zit hij in de eredivisie en ik zit ergens in onderin de amateurcompetitie)

Ik moet nog veel oefenen maar heb al veel punten gezien die wel enige aandacht mogen krijgen. Dus veel leermomenten en dat is heel goed. Zoals Tom al aangaf: de struiken mogen wel wat luchtiger, er zit wel heel veel blad op. Er kan inderdaad ook nog met wat kleurtjes worden gewerkt maar dat wil ik dan alleen doen op het "dorpse groen" en niet in de wilde natuur van BDS. (op wat lichte accenten met geel en wit na, denk ik nu)

En Martin heeft het goed: de trap en de muurtjes dienen geen ander doel dan deze mislukte gips gietsels eens te integreren in een landschap. Ik was inderdaad de BBQ kwijt, daarvoor moet ik dus naar een heel klein opstandig dorpje.......... :D

Ik maak van dit proefstukje de foto's steeds in dezelfde positie om te kunnen zien hoe het begon en wat er in de tussentijd is veranderd. Ofwel gewoon voor de voortgang.

Maar speciaal voor Arie de struikjes er weer los opgelegd en eens foto's gemaakt op straatniveau. Dat ziet er inderdaad anders uit. Ik wist dat wel maar jullie nog niet! Bij deze. :thumbup:

Er zijn nog meer bladeren onderweg in verschillende kleurtjes. Straks wil ik proberen een assortiment voor BDS te hebben met voldoende afwisseling maar wel enige samenhang zodat het straks wel een evenwichtig geheel wordt. (Goh, dat klinkt wel professioneel voor een amateur...)

Helaas ook druk in huis dus er gebeurd niet veel aan de baan, ook nog niet met zeeschuim, maar dat komt zeker wel weer goed.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Kijk aan, zo geeft het nog een heel ander beeld, prima zo.

Kijk eens of je nog aan een blad Modelspoor 199 (febr. 2020) kan komen daar staat en mooi artikel in over struiken in serie maken o.a. met kokos (verkrijgbaar als bloemschikmateriaal) Zaterdag een bloemetje kopen bij de plaatselijke bloemenwinkelier of tuincentrum voor de partner en gelijk kijken of ze daar ook kokos verkopen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo modelspoorvrienden,

De temperaturen stijgen, de lontjes worden wat korter  :-( maar met Corona gaat het gelukkig wel de goede kant op!

Tussen de huiselijke klussen door toch nog een heel klein beetje wat aan de trein kunnen doen: Bestellingen! Echter, de levertijden van de onderdelen leveranciers gaan nog niet gelijk op met de verbeteringen als gevolg van de "slimme lock-down". Ofwel ik wacht me een breuk om mijn groenvoorzieningstest uit te kunnen voeren.

Maar omdat de zomer komkommertijd er bijna aankomt ook vanuit hier een bijdrage met minder belangrijke informatie. Zodra de bestelde groene blaadjes binnen zijn komt er een echte bijdrage met een, hoe kan het ook anders, test met groen. De bedoeling is om een evenwichtige basisvoorraad groen aan te leggen om BDS een mooie rustige groene omgeving te laten worden.

Zover is het nog niet. Ik heb voor nog meer struiken de basis gemaakt en de testblokken staan al klaar om te kunnen schuiven met de verschillende kleurtjes om de kijken wat het beste bij elkaar past. Misschien enigszins overdreven maar wel leuk om te doen.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Zeer zeker leuk om te doen, Marcel  :P
En met een dun kwastje met bijvoorbeeld rode verf tip je in no time bloemen op zo'n struik.

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel, dat ziet er al heel professioneel uit hoor. Ik vind de boompjes heel geslaagd.
Als dit je eerste probeersels zijn dan belooft dat veel moois in de toekomst.

Veel plezier met de creatie van een bos...

Luc
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Vraagje: hoe lukt het jouw het zand te laten plakken? Ik heb zelf een spoor gemaakt van Mod Podge, vervolgens zand er overheen via een panty (iTom's advies opvolgen), maar ik krijg niet bepaald een mooi, dicht zandspoor wat ik voor ogen had... Misschien meerdere lagen? Misschien het zand bedruppelen met verdunde Mod Podge?

Alvast bedankt voor je reactie.

Groeten,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Voor dat "druppelen" gebruik ik uitsluitend Flexlijm (van Ani*D) of voorstrijk (blanke).
Het veelgebruikte houtlijm gebruik ik alleen nog maar voor hout (Zie mijn index).

groet
Harald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: Haradigi op zondag 28 juni 2020, 14:26:36
Voor dat "druppelen" gebruik ik uitsluitend Flexlijm (van Ani*D) of voorstrijk (blanke).
Het veelgebruikte houtlijm gebruik ik alleen nog maar voor hout (Zie mijn index).

groet
Harald

Hoi Harald,

Bedankt voor je reactie. Maak jij dan een zandpad (of iets vergelijkbaars) door het zand op de lijm te strooien, of door lijm op het zand te druppelen? Dat is namelijk mijn vraag.

Groeten,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allen,

Tony: de truc om met verf de suggestie van bloemen te creëren heb ik inderdaad al eens toegepast. Dat werkt heel erg goed. Hoever ik het in de "wilde natuur" van BDS ga toepassen weet ik nog niet. In tuintjes en stedelijke omgevingen kan dat natuurlijk heel goed.

Luc: ik ben zelf ook verbaasd hoe je relatief eenvoudig dit soort dingen kunt maken. Natuurlijk met aanwijzingen vanuit dit forum, kijk bijvoorbeeld eens bij  iTom, en YouTube, maar ook door de goede kwaliteit van sceneryproducten die tegenwoordig te krijgen zijn. Ik heb het dus niet allemaal zelf bedacht. Er zijn echter nog wel verbeterpunten hoor!

William: ik heb de zandweg als volgt gedaan. De weg afgetekend, op dat deel onverdunde houtlijm aangebracht, en ruim zand ingestrooid. Dat heb ik daarna voorzichtig met een vinger gelijkmatig aangetikt. Na het drogen het overtollige zand afgeschud en de weg met verdunde houtlijm ingesmeerd. Daarna weer een laagje zand aangebracht en nu gewoon laten drogen. Die tweede laag kun je ook op de eerste laag aanbrengen, ontspannen met een nevel van water met afwasmiddel en dan lijm opbrengen met een pipet. De keuzes van de soorten lijm is persoonlijk. Op het moment van testen had ik voor dit werk alleen houtlijm staan, vandaar. De tip van Tom met het zeven van zand heb ik vóór het aanbrengen al gedaan.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel.

Jou groenkunsten zien er weer veelbelovend uit.
Een echte profi wordt je nog.
Ook de testblokken is slim bedacht.
Ik blijf het met argus ogen volgen. 8)

Grts Freddy
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hi William,

Ik smeer een donkere geverfde ondergrond met wat flex lijm in.
Daarna strooi ik het zand (ik gebruik dan zilverzand niet die voor de vogelkooi) in model maken en  sporen er in.
Als het erg droog is dan ff met water iets nevelen en dan spuiten of druppelen van de flex lijm.
Het voordeel is dat het egaal opdroogt (niet eerst een vlies) je kan er makkelijk nog iets aan veranderen of extra laagje erop.
Hout lijm vloeit niet goed zelfs met dreft gaat de oppervlakte spanning iets weg.
Flex lijm heeft daar totaal geen last van.
Wil je het eraf hebben b,v, steentjes tussen de rails/wissels dan beetje spiritus erop en alles wordt hartstikke schoon.

groet
Harald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag iedereen,

Freddy: ik zou mezelf zeker geen Profi willen noemen. Ik ben gewoon van alles aan het na-apen maar ik moet er wel bij zeggen dat ik hele goede tips heb gehad/gezien en dat die best goed uitvallen. Aangezien ik nog niet weet hoe alles uitvalt, materialen, kleuren en noem maar op, kun je beter wat tijd aan testjes besteden. Als anderen daar dan ook wat aan hebben vind ik dat alleen maar leuk. (dan nog moet je alles zelf proberen)

Harald: Zilverzand! Van iTom kreeg ik juist de tip van "speelzand". Ik was toevallig in een bouwmarkt en heb daar eens gekeken en vergeleken met een monster van het door mij gebruikte zand. Man, wat een dilemma! Speelzand en zilverzand is allebei mooi. Alleen dat prijsverschil maakt het wel moeilijk! Speelzand kost € 1,89 per 25 kg. en zilverzand wel € 1,99 per 25 kg. Dat is wel 10 hele centen duurder! Ik vraag me echt af of het dat verschil wel waard is. 8o Kun je zilverzand ook goed met een panty zeven tot "bijna poederig" zand?

Nog steeds geen bestellingen binnen maar ik moest wat doen! Daarom toch maar een aan het prutsen geweest met boompjes met de blaadjes die ik dan wel heb. Dat zijn een (felle) lichtgroen en een eigenlijk net iets te donkere donkergroen. (zie de test met de struikjes) Deze blaadjes zijn prima maar in mijn beleving niet voor de grotere struiken en bomen maar meer voor de kleinere groen dingetjes.

Een paar zeeschuimtakjes bruin gespoten en daarna er met spuitlijm wat bladeren op gestrooid. Ook hier vind ik de resultaten verbluffend. Toch is ook dit nog niet helemaal naar mijn zin maar voor "mijn eerste bomen" is dit zeker niet slecht. Ik moet nog wel eens uitvinden hoe ik de verbogen/kromme zeeschuim takken recht krijg voordat ik ga begroenen.

Uiteraard weer "ter lering ende vermaek" een paar vóór en ná foto's.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Ik krijg altijd zo'n zin om zelf wat te gaan bouwen, wanneer ik weer een nieuwe post van jouw hand zie :-).

:thumbup:

Groeten,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Met zeeschuim is het ook prima werken, zoveel mogelijk de zaadjes er uit schudden, kan je die weer planten voor een volgende oogst.
Anders heb je kans dat ze vanzelf aan de boom gaan ontspruiten en dat wil je niet mee maken.

Recht maken lukt soms wel door de takken eerst in het water te dompelen en daarna ondersteboven ophangen om te laten drogen, dan wel aan de onderkant een contra gewichtje hangen om de boel recht te trekken en daar komen vast nog wel meer tips over binnen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Die natte takjes drogen door de soldeerbout er op te drukken.
Dan kun je ze weer recht , of naar wens uitlijnen.