Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen,

Michel: ik ben blij dat je het ook leuk vindt. Ik heb het filmpje ook op de groepsapp van het werk gestuurd met het voorstel zo iets daar ook te bouwen. "Men" vind het een goed plan! (ja ja, ik moet het nog zien :D)

Tony: het is ook mooi, een BR50 met een lange bruine sleep. Uiteindelijk moeten het alleen diverse soorten bruine goederenwagons worden, dat lijkt mij nog mooier.

Joeri: Bedankt! Ik ben ook heel benieuwd (maar ook een beetje huiverig) voor de scenery op mijn baan! :oops:

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op maandag 20 april 2020, 11:04:32
Voor de lol nog even twee filmpjes: Ik heb de wagons achter twee treinen eens gewisseld en de BR-50 doet nu waar die voor is bedoeld: goederenwagens verplaatsen. (nu met een lengte van maar liefst 2,37 meter!

Dat ziet er fraai uit Marcel! Je hebt het plan duidelijk niet te ingewikkeld willen maken. Daar ben ik wel een fan van.

Wel jammer dat de mug niet op schaal was (1e filmpje va. ca. 0:25) :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allen,

1200: dat zie je helemaal goed! Het hoeft van mij niet te moeilijk. Lekker treinen kijken zonder iets te hoeven doen, dat is de opzet. Zie ik dan steeds dezelfde treinen? Jawel, maar dat geeft niet, ik heb ze gekocht omdat ik ze mooi vindt. Verder heb ik niet voor niets een CSII, decoders en terugmelders; die mogen het werk doen dan kan ik gewoon genieten. Tja die mug zat eerst op de kant van de camera waar ik naar keek, dus voor jullie onzichtbaar. Blijkbaar wilde hij toch z'n vliegdemo even uitvoeren. Ach, dat deed die best goed! >:-D

Verder vandaag mijn YouTube kanaal eens een beetje verder ingericht! Dat kanaal heb ik wel nodig om jullie te voorzien van mijn klungelige filmpjes, die ik dan zelf wel weer prima vindt. "Mijn" kanaal ziet er eigenlijk wel gelikt uit voor een digibeet zoals ik. B) De link staat in mijn handtekening. (Narwal BDS) Uiteraard ook weer een link naar dit draadje en het 3 rail forum.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2020

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wat een gave baan zeg. Heerlijk gestructureerd. Toen ik las dat je machinist ter zee bent geweest viel dat (heel herkenbaar) op zijn plaats haha  :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Schitterende baan, ik ben ook benieuwd naar je scenery. Ga je ook werken met een grassmaster?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo.

Ja Ruurd; in een machinekamer is het ook altijd lekker gestructureerd en zo effectief mogelijk aangelegd. (en lekker warm en schoon, dat beviel mij ook wel....) Er zijn dus wel overeenkomsten! :D

Wijbe: Een grassmaster staat inderdaad ook op mijn lijstje. (hoewel lijstje, die lijst is eigenlijk best nog wel lang......) Ook dat is iets waar ik geen ervaring mee heb en van zo'n statisch opgeladen apparaat wordt ik wel erg bibberig........ O:-D of eigenlijk is dat van mijn (nog) onbekende scenery niveau!

Verder niet veel te melden. Ik ben nog bezig de laatste aansluitwerkzaamheden in de elektrische schema's te verwerken. En voor de afwisseling alvast een beetje aan het verdiepen in landschappelijke kunstjes en materialen.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allen,

Ik heb nu ook de elektrische aansluitingen en alles wat daarbij komt kijken in mijn MS Visio schema's van BDS verwerkt. Vóór het draadjes trekken heb ik al bedacht hoe het ongeveer zal gaan, tijdens het aansluiten moet ik daar altijd nog wel iets in wijzigen en als alles dan werkt verwerk ik dat in het schema. Is, zoals eerder gezegd, voor mij gewoon een deel van de hobby. Ik vind het er ook altijd wel leuk uitzien en het is natuurlijk heel prettig als je over een paar jaar een storing moet oplossen en je kunt aan de hand van de schema's heel snel zien waar je moet zijn. Als voorbeeld een paar plaatjes van de laatste aanvullingen. Iedere gek z'n gebrek zullen we maar zeggen.... :D

Nog niet alle verlichting en seinen zijn al binnen dus ik ben op papier al verder dan in de praktijk. Uiteraard is alles wel voorbereid dus is het op het moment dat het binnen is, en ik landschappelijk ook al zover ben, een kwestie van stekkertjes er aan en aansluiten. Ofwel "plug and play".

Het is niet zo dat ik een echte zomerstop heb maar het wordt wel even wat minder. Ook komen er thuis een paar projecten/klussen aan en dat gaat dan even voor. Ik wil komende zomer tussendoor wel landschapstestjes gaan doen. Eerst eens kijken wie wat ongeveer heeft en dan eens lekker gaan klungelen.

Ondertussen wordt natuurlijk wel regelmatig gereden. Er staan nu 12 rijvaardige treinen op de baan, waarvan er tijdens het automatisch rijden (en dat is het mooiste, kijken en hopelijk niets doen) er soms zelfs even 6 tegelijk bewegen.... Is toch mooi!

Mocht ik iets willen laten zien dan zijn jullie de eersten!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi gedocumenteerd Marcel, altijd handig als er stront aan de knikker is  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goeie planning  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hi Marcel,

Mooi gedocumenteerd maar dat MS Visio schema's van BDS lijkt mij erg interessant maar ook veel (extra) werk.

groet
Harald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Fraaie schema's. Waar heb je die symbolen (voor wissels en seinen e.d.) vandaan gehaald?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op maandag 27 april 2020, 18:37:36

Ik heb nu ook de elektrische aansluitingen en alles wat daarbij komt kijken in mijn MS Visio schema's van BDS verwerkt.

Mooie hoor die schema's!! Ik ben dit ook van plan om te maken maar ik heb geen idee welk programma en waar ik inderdaad die tekeningen van seinen/decoders en wissels vandaan haal. Heb je tips&tricks hoe je dit kan maken? Alvast bedankt!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik ben wel heel benieuwd hoe je aan die afbeeldingen/ diagrammen komt in Visio. Ik heb sinds kort ook Visio voor mijn studie, maar dat kan ook voor dit soort doeleinden gebruikt worden.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2020

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op zaterdag 25 april 2020, 10:18:22
Ja Ruurd; in een machinekamer is het ook altijd lekker gestructureerd en zo effectief mogelijk aangelegd.

Op structuur vaart ieder wel. Ook een boot. Overigens heb ik heel wat gepoetst in die vetput. Uiteindelijk wilde ik toch van me af kijken.
Het schema wat je hebt gemaakt ga ik nooit evenaren.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allen,

Peter: daar is het inderdaad voor bedoeld! Ooit is er een moment dat er elektrisch iets niet gaat zoals het moet en dan zijn schema's reuze handig.

Harald: het bijhouden van schema's is inderdaad (veel) extra werk maar zoals boven gezegd: er komt zeker een moment dat ik ze goed kan gebruiken. Of al dat extra werk daarvoor echt nodig is? Zoals gezegd het is voor mij een deel van de hobby en ik vind dat leuk werk. Anderen, waaronder o.a. jij, besteden veel tijd aan "research" om te achterhalen hoe iets vroeger echt in elkaar zat, hoe het er uit zag. Daar besteed ik dan weer weinig tijd aan. Mijn realiteit van een modelspoorbaan komt uit voorbeelden uit de bladen en boeken. Of dat dan altijd helemaal klopt vindt ik dan weer minder belangrijk. Hierdoor kunnen we veel van elkaar leren en overnemen zonder dat het nog meer tijd kost om iets uit te zoeken! :D

Jos en Marc&Joeri: ik maak de symbolen zelf. (ook dat kost enorm veel tijd maar is ook erg leuk) Er zijn natuurlijk meer tekenprogramma's in meer of mindere mate geschikt. Je moet zelf uitvinden waar je prettig mee kunt werken, voor mij is dat MS Visio.

Ruurd: inderdaad, poetsen en boenen in de vetput hoorde er ook bij! Ik ben ooit noodgedwongen ook wat anders gaan doen maar als je het mij heel eerlijk vraagt dan was ik liever blijven varen. :-( Met het kleine beetje uitleg hieronder en een beetje oefenen kun je ook zulke schema's tekenen mocht je dat willen.

LibertyCity: Leuk dat je voor jouw studie ook MS Visio hebt, welke studie is dat dan? Waarschijnlijk krijg je daar dan ook enige uitleg bij en dat weet je al heel snel veel meer dan ik want ik heb het zelf maar uit moeten puzzelen en weet zelfs maar een fractie van de basis. Er is zeker nog heel veel meer mogelijk waardoor dingen eenvoudiger kunnen maar die weet ik ook niet.

MS Visio is een zelfstandig (los) programma uit het MS Office pakket. Standaard zitten hier basic symbolen bij voor diverse toepassingen. (installatie, elektro, ruimtelijke ordening, enz.) In Visio noemen ze die symbolen "shapes". Zodra je dit programma installeert wordt er in "mijn documenten" een map "mijn shapes" gemaakt. Hierin worden jou zelfgemaakte shapes opgeslagen. Hierin staan bij mij dus de shapes van wissels, seinen, decoders, enz.

Ik maak al mijn tekeningen met een vaste indeling. Ik maak altijd tekeningen op A3 formaat (instelling papierformaat) en teken de elektrische schema's gebaseerd op het raster bij 200%. Op dit inzoom niveau heb ik dus ook de shapes getekend. (voor het daadwerkelijk maken van shapes ging ik nog veel verder voor de detaillering) Uiteindelijk is zo'n shape dus heel handig te gebruiken. Eén keer maken. opslaan en daarna is het gewoon een kwestie van slepen uit jouw bibliotheek naar de tekening. Daarna is het gewoon een klusje van draadjes tekenen en dan heb je zomaar een mooi schema!

Voor de Visio geïnteresseerden:

Even twee plaatjes er bij van Visio (ik werk bij voorkeur in versie 2003): eerst één waarop het pad staat naar "mijn shapes" en een paar voorbeelden daarvan en als tweede een aantal stappen van hoe ik bijvoorbeeld een shape heb gemaakt van een wissel. Alle stukjes die je maakt zijn losse delen totdat je die gaat "groeperen".  Daarna is dat een samengesteld geheel. Dat kun je eindeloos uitbreiden totdat je iets hebt wat je wilt gebruiken als shape.

Gewoon een kwestie van uitproberen, het is best leuk werk.

Succes!


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 :O zeer interessant,Marcel
ik had nog nooit van MS Visio gehoord;


mvg,
Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 :thumbup: :thumbup:

groet
Harald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel, dat lijkt inderdaad zeel veel werk maar het ziet er wel gelikt uit om zo te werken. Overzichtelijker dan dit bestaat niet! :D  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Aangezien ik mijn zeevarende carrière begonnen ben op een kustvaarder (2 maal naar Zuid-Amerika) en later gewerkt heb met Amerikaanse dieselmotoren met "spaghetti wiring"is mijn baan "losjes" bedraad en volg ik bij een eventuele storing (komt bijna niet voor) de draadjes met mijn vinger.

Groet, Anne W
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: ramdani op vrijdag 01 mei 2020, 18:51:11
ik had nog nooit van MS Visio gehoord;
Gast 8o
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik gebruik Visio voor mijn hbo-opleiding Bedrijfskunde. Is een fijn programma om processen te visualiseren. Dit zijn allemaal standaard 'shapes'. Ik heb totaal geen ervaring met zelfs 'shapes' tekenen. Dat ga ik nader uitzoeken.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik ben een Apple gebruiker en daarom is Visio voor mij geen optie. Maar ik ben op zoek naar een alternatief voor OS X en mijn keus is gevallen op SmartDraw. Ben benieuwd of shapes die onder Visio gemaakt zijn ook in SmartDraw gebruikt kunnen worden.
Marcel, ben jij bereid om jouw shapes, eventueel tegen vergoeding, te delen?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedendag Modelspoorvrienden,

Michel (en Bas): bij deze weet je het nu ook maar er zijn vast nog heeeel veel andere tekenprogramma's waar dit ook prima in kan. Mocht je Visio ook willen gebruiken: succes!

Marc&Joeri: ik denk wel dat het nóg overzichtelijker kan maar hier kan ik prima mee uit de voeten. (en het ziet er leuk uit...)

Anne: dat zijn de mooiste reizen. Lange afstand, kom je in een lekker ritme. Mijn eerste reis was van Zuid Amerika (Montevideo) naar Rotterdam op een groot kraanschip, en daarna de Noordzee op voor een paar hijsklussen. (plaatsen productieplatforms) Heel langzaam gevaren want onderweg moest ook een van de motoren (Stork Werkspoor TM-410) een complete overhaul hebben. 12 op 12 af, hardwerken maar heel ontspannend door het vaste ritme. Later ook op kleinere schepen, toen heette dat Kleine Handelsvaart, gevaren. Daar is het vaargebied wel leuker; veel binnen in kleinere havenplaatsjes, soms zelfs een eenvoudige steiger ergens diep in een Noors fjord. Bij welke vereniging heb jij dan gevaren?

In mijn huidige werk heb ik ook veel te maken met Amerikaanse apparatuur; inderdaad anders gebouwd dan we in Europa gewend zijn. Vaak eerst de hoofdcomponenten geplaatst en daarna elektrisch de draadjes via de kortste weg rechtstreeks aangesloten. Zoals jij mooi aangeeft "spaghetti wiring". Is bij die US apparatuur ook wel handig want hun manier van schema's tekenen is op z'n zachtst gezegd anders..... B)

LibertyCity: Visio is inderdaad heel handig voor stroomdiagrammen om processen of organisatielijnen te visualiseren. Eigenlijk is Visio daar te duur voor er zijn simpeler en goedkopere programma's voor dat werk. Komt voor jou natuurlijk wel heel mooi uit: kun je het ook voor de hobby gebruiken mocht je dat willen. Gewoon eens rustig voor zitten en eens wat proberen.

Jos: ik ben niet te beroerd om shapes te delen met mensen die daar echt iets mee willen gaan doen, dat is geen probleem. Ik wil daar zeker geen geld voor hebben, daar is dit forum niet voor bedoeld. Aan de shapes van Visio heb jij voor een Apple volgens mij helemaal niets. Ik zag dat je met een Apple wel een (betaald) abonnement zou kunnen nemen om online daar mee te kunnen werken maar ik denk dat dat jouw bedoeling niet is. De shapes kun je sowieso niet zien als je MS Visio niet hebt geïnstalleerd dus dan kun je daar niets mee. Mocht je een oplossing hebben dat het dan wel kan dan hoor ik het wel.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel, ik weet dat je met SmartDraw bestanden in Visio format (VSD and VSDX) kunt importeren en exporteren. Ik neem aan dat shares dan ook mee genomen worden. In ieder geval fijn om te weten dat je ze wil delen. Ik ben nog niet zo ver dat ik SmartDraw heb aangeschaft. Ik zou dat in eerste instantie overigens gebruiken voor heel andere doeleinden dan modelbouw.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allen,

Eigenlijk niet veel te melden. Druk met thuiswerken en daarnaast klussen in het huis. (helaas in eigen tijd) Tussendoor wel gips aan het gieten. Even een voorraad muren en rotsen produceren. Gaat niet snel en ik vind het gesmeer met gips ook niet echt wat. Helaas wel nodig want het resultaat is wel mooi.

Even een paar foto's van mijn nachtverlichting. Dit is naar aanleiding van de problemen waar John (Tilly) tegenaan loopt. Een geweldig mooi project maar ik ben daar de draad kwijt. Ruzie met computers en bijbehorende programma's; ik wordt er bijna overspannen van als ik er aan denk. Mijn oplossing is veel eenvoudiger: TL lichten uit, blauw 15 watt gloeilampje aan. Niet zo gelikt maar ik vind het resultaat op de foto nog helemaal niet zo slecht. OK. Geen geluidseffecten behalve het "klikken" van de schakelaars. Echter wel bliksemschichten bij het wederom aanschakelen van de TL's!  O:-D

Ik wil John z'n topic niet vervuilen met onzin daarom maar gewoon in mijn eigen draadje! :D


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Philips Hue een oplossing? Die heb ik toevallig overal in mijn huis hangen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo LibertyCity,

Oplossing? Ik heb geen probleem! Een goedkoop 15 watt blauw gloeilampje vind ik een prima "nachtverlichting"!  :D

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Het blauwe 15 watt gloeilampje geeft prachtige avond/nacht verlichting. :)
Ook ik volg de topic van John maar ook ik met mijn matige pc kennis was de draad al kwijt na het tweede berichtje over de problemen uiteraard hoop ik voor John dat ze snel opgelost zijn.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Een mogelijkheid is om gebruik te maken van 2 dimmers.
Moet dan wel met gloei of led lampen i.p.v. tl verlichting.

Je dimt met een dimmer het wit licht en met de andere dimmer maak je het blauw licht sterker.
Bliksem kan met een (verborgenj stroboscoop
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Michel: zo'n simpel lampje geeft op een eenvoudige manier inderdaad een mooie nachtverlichting. Het is in het echt nog net wat donkerder (mooier) dan op de foto. Alle andere oplossingen zijn ingewikkelder....... ;)

Barry: als ik geen 15 watt blauwe lampjes meer heb dan ga ik pas over andere nachtverlichting nadenken. Tot die tijd voldoet dit voor mij prima. Bij mij ligt het zwaartepunt niet echt bij verlichting. Het komt er natuurlijk wel, inclusief natuurlijk seinen lichtmasten en verlichting in huizen, maar het is voor mij eigenlijk van ondergeschikt belang. :D

Ik heb, zoals het nu al een week lijkt, het onvoorspelbare gedrag van mijn T3 in het schaduwstation opgelost. (meldingen geven via de S88, daardoor schakelen en onbedoeld laten rijden van andere treinen in het schaduwstation Güglingen)

Mijn eerste insteek was een probleem in de middelste as van deze driewieler, en daarmee een welles/nietes contact hebben met de terugmelder. Op de middelste as zit een klein veertje en daar weet ik het eigenlijk aan; niet genoeg druk geven op de middelste as. Ik durf dat echter niet zomaar los te halen. Priegel werk en meer kans op onbedoelde beschadigingen. Daarom de loc eerst maar eens geparkeerd.

Maar: in Corona tijd ga je wat langer over dit soort zaken nadenken en heb ook eens gepuzzeld in de instellingen van de CSII. Bij de S88 kun je de "S88-frequentie" en "S88-afvraag-interval" wijzigen. Ik kan nergens iets vinden wat dat precies inhoudt en wat de consequenties zijn bij wijzigingen. Ja, in de beschrijvingen die ik wel vond staat dat je meer informatie krijgt bij de help functie in de CSII. Nou, niet dus.

Dus maar eens op hoop van zegen wat geprobeerd. En jawel, bij beide instellingen de tijden wat ruimer (twee stappen) gezet en het probleem lijkt opgelost. Daarna weer bij beide een stap terug en het werkt nog steeds.

Het enige is nu dat ik nog steeds niet weet waar ik aan heb zitten prutsen en dat geeft geen fijn gevoel. Kan iemand mij uitleggen wat deze twee instellingen eigenlijk doen? Bij de afvraag-interval heb ik het idee dat dit de tijd is waarin de hele string met alle terugmelders wordt gecontroleerd op wijzigingen maar zeker weten doe ik dat niet.

Toch ook maar even een filmpje van een geslaagde treinwissel in het schaduwstation Güglingen: drie opstelplaatsen in serie voor de doorgaande boemels en in het midden een eindstop voor een pendel railbus.

https://www.youtube.com/watch?v=nB5LENK38zw


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik zag het filmpje al op YT voorbij komen. Gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om te kijken en te reageren :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Ik vermoed dat de eerste de snelheid aangeeft waarmee de S88 bus uitgelezen wordt, de tweede zal de afval tijd zijn.

Beiden gok ik overigens  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen iedereen,

Bas: ik zag het! De eerste publieke reactie op mijn YouTube kanaal, waarvoor dank! :thumbup:

Peter: dat is ook mijn handicap; ik gok ook maar wat maar je kunt zomaar gelijk hebben. Ik heb de vraag net ook maar eens in het deel "Digitale Märklin Besturing" gesteld. Daar zitten, hoop ik, de mannen die juist dát het interessante deel vinden van de hobby en daar dan ook alles van weten. ;)

Nou, mijn pak gips is leeg en ik heb een nieuwe voorraad muren en rotsen. Ze liggen nu veilig onder de baan verder te drogen en te wachten tot ze worden ingezet!

Het moment dat ik er toch aan moet geloven om aan het landschap te beginnen nadert. Ik ben daar nog steeds enigszins huiverig voor. Normaal doe ik alles met de liniaal, waterpas en meetlint en dat is nu net bij dit deel de bedoeling niet. Ik wil geen Versaillestuin aanleggen, dan was het waarschijnlijk makkelijker geweest, maar het moet toch wel enigszins op echte natuur gaan lijken. Iemand (ik weet niet meer wie) op dit forum riep al eens: in de ene hand een fles bier en met de andere aan het werk. (blijkbaar helpt dat om wat minder nauwkeurig te kijken tijdens het werk) Mijn vrouw keek al gek op bij het antwoord op haar vraag of ik nog wat moest hebben uit de supermarkt: neem even een krat bier mee voor de trein.... 8)

Dus weer een xps proefstukje gemaakt. Er moeten nu rotsen/bergen worden geoefend met Sculptamold, diverse ondergronden worden uitgeprobeerd en ook maar eens gaan klungelen met groen. Ik heb daar gisteren een paar basis materialen voor gehaald. Een aantal dingen had ik al wel dus ik kan beginnen. Er moeten ook nog wat materialen komen voor struiken c.q. boompjes, gewoon om hier ook eens mee te beginnen.

Ik weet het: gewoon beginnen! Dat ga ik ook zeker doen maar als iemand nog tips heeft zijn ze altijd welkom!


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Mooi filmpje liet je zien van je treinenwissel in het schaduwstation het rijd erg mooi. :)
Ben benieuwd naar je xps proefstukje en dan met name met het Sculptamold ga ik mooi van je afkijken mocht ik er hier ook aan gaan beginnen.
Succes maar jouw kennende gaat dat helemaal goed komen.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat belooft een mooi diorama te worden, mijn tip, vul de grote gaten op met papier, vooral dar waar al die brokken liggen kan je beter wat gaten opvullen anders ben je zo door je Sculptamold heen.

Maak de Sculptamold niet te nat en ook niet te veel aanmaken, met een paletmes verwerken gaat het beste en probeer ook beetje hoekig te werken.
Ben zelf wel een liefhebber maar werken met in de ene hand een fles bier en de andere het paletmes vind ik geen goeie combinatie. het is een kwestie van gewoon doen dus smeren maar en niet er bij nadenken dan komt het vanzelf goed. Je ziet al snel genoeg de verbeterpunten.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

- Van de schema's snap ik niks, zal hopelijk wel kloppen  :D

- Van de nachtverlichting ben ik wel gecharmeerd; simpel en doeltreffend met een goed "nachtgevoel" :thumbup:
  Heeft alleen maar écht nut, wanneer de lampen in de huizen, de straatverlichting, godweetwatnogmeer en de rijtuigen kunnen branden.
  Bij mij is dat (gelukkig) niet het geval.

- Van het filmpie heb ik volle bak genoten en ik vind het knap, dat de treintjes elkaar mooi opvolgen en aflossen  ;)

- Wat betreft je proefdio; geen bier nodig hoor, slechts een vrije hand en wat durf/lef om bijna letterlijk met het groen te gooien. Groen van uit de hoogte strooien ( ergens rond de 30 cm ) met een theezeefje en tegelijkertijd bewegen geeft ook een mooi resultaat. Meerdere kleuren na elkaar ook. Daarna even sproeien met de plantenspuit laat de zaak goed hechten.  Na droging kun je eventueel weer als pietjeprecies aan de slag; details aanbrengen en rotsen nauwkeurig bijwerken bijvoorbeeld. Gaat je vast lukken en bedenk, dat je op wat je ook gemaakt hebt, altijd weer een nieuwe laag kunt aanbrengen.

Met bomen en struiken is het vaak handig, om ze gewoon op proef neer te leggen, te herschikken ( doe ik vaak met dotten ijslands mos ) en de beste plek(ken) te zoeken/vinden.
Gaandeweg en met vaak en lang kijken krijg je daar vanzelf steeds meer inzicht en handigheid in.
Soms zie je pas na een jaar of langer, dat een boom extra, of op een andere plek, of helemaal weghalen een veel beter effect geeft.
Na dertig jaar eindeloos scenery maken verbaas ik me daar nog regelmatig over !

Alvast veel knutselplezier gewenst  :P

Grtz Tony





Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wat jou wel gaat helpen is kijken naar de lijnen van de rotsen op voorbeeld foto,s.
Als je goed kijkt zie je dat de aard of eigenlijk rots lagen soms omhoog zijn gedrukt.
En de breuk lijnen. Deze lopen door in een richting.

Maak die lijnen denkbeeldig voor je baan en kantel je gietsels zodat ze die lijn volgen.

Losse gietsels hebben alle breuklijnen. Leg die passend neer en het vormt al snel een geheel.
Draai er een een kwart slag en je ziet dat ie uit het geheel valt.

Succes. Dit verhaal volgen kost al een paar biertjes.  >:-D
Robin
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
En zomaar vandaag nog een keer,

Michel: Dank! Voor het afkijken voor Sculptamold kun je beter bij iTom of Freddy (Kelderspoorder) kijken. Die hebben veel meer ervaring, daar kijk ik de kunst ook af!

Tom: Niet nadenken? Dat kan ik dan wel weer heel erg goed. Zoals boven gezegd, ik kijk dit ook bij jou af maar zelf doen is net wat anders. Overdag aan het bier gaat bij mij ook niet goed, dus laten we dat maar niet doen.

Tony: De schema's zijn niet moeilijk hoor, gewoon de lijntjes volgen. De manier waarop ik het heb aangesloten is voor een ander ook niet interessant, het ging er mij om om te laten zien hoe ik dat op "papier" zet. Ik vind de nachtverlichting ook perfect aansluiten bij mijn eisen. Op jouw aanraden heb ik de theezeef al van mijn vrouw afgepakt. Koopt ze maar thee in zakjes, veel makkelijker! Het is ook mijn ervaring om altijd eerst even iets voor proef neer te zetten. Inzicht komt met de tijd!

Robin: ik zal proberen de lijnen goed in de gaten te houden. Niets is zo storend als je er, pas nadat alles klaar is, achter komt dat er eigenlijk iets niet klopt. Ben je trouwens al dronken? >:-D

Nou, het eerste probeersel met Sculptamold zit er op. Als je er eenmaal mee bezig bent is het best leuk. Ik moet nog wel van de druk af die je bij het werken met gips wel hebt. Snel, anders is de zooi hard! Nu kun je lekker prutsen en even wat bijmaken zonder tussendoor schoonmaken. Heerlijk. Ik moest tijdens het uitproberen wel steeds aan een moeilijk kijkende Freddy denken tijdens zijn Sculptamold les van Tom. Volgens mij keek ik nog veel moelijker! 8)

Ik vind het er toch al best aardig uitzien. De berg van de reststukjes ziet er ook best goed uit maar die grote gaten moet je inderdaad niet willen. (dank U Tom, de keukenrol is zeker gebruikt) Daarvoor was veel meer Sculptamold nodig dan bij de iets strakkere berg aan de andere kant. In de praktijk ga ik beide methodes gebruiken, dat is in ieder geval al duidelijk geworden. Eerst maar eens rustig laten drogen en dan kijken hoe ik verder ga.

Wordt vervolgd!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Niet slecht, niet slecht. Je kan nu ook nog met een paletmes scheuren in de sculptamold trekken, dat geeft straks als je er een laag verdunde en nog dunner dan verdunde zwart bruine verf op zet een mooi structuur beeld van het gesteente.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
die zak Sculptamold staat bij mij ook klaar  :P ;eerst maar eens meevolgen met jouw proeven  :D


mvg,
Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat ziet er allemaal zeer belovend uit Marcel.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi Marcel, het ziet er keurig uit. Ik wacht de eerste kleursels af...

Luc
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen allen,

Een mooi compliment van de meester! de kleurtjes worden hetzelfde als ik op de tunnels en muren heb gesmeerd. Hopelijk pakt dat op Sculptamold een beetje hetzelfde uit.

Michel: meteen meedoen! Aan het werk en smeren met dat spul, het is leuk werk.

Martin: ik stond er zelf ook van te kijken en ging eigenlijk ook best wel snel, maar ik ben er nog lang niet, het moeilijkste moet nog komen.

Luc: ik wacht ook de kleursels af, toen ik vanmorgen ging kijken was het nog steeds wit! :?

Het moet allemaal goed drogen dus het vervolg duurt nog even.



Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen allemaal,

En weer een klein stapje verder. De bergen van het landschaps teststuk zijn op kleur gebracht met Heki 7102 en de weg lijkt ook al wel wat. Het gaat er nu al beter uitzien. Volgende stap is de rotsen accentueren met Heki 7103. Deze verfkleuren zit ook op de kunstbouwwerken op mijn baan dus zou het goed moeten passen.

Het is vandaag mooi weer, eens kijken of dat vandaag al gaat lukken. Ik ben ook nog bezig met teststukjes met zand/grint voor landweggetjes. Ik heb al diverse soorten geprobeerd maar ben nog niet tevreden. Ook daar nog even mee bezig om te puzzelen wat ik mooi vindt.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Je kan gezeefd zilverzand gebruiken voor de weg, niet met een zeef zeven maar met een oude panty.
Ik doe wat zand in een bekertje, panty er strak omheen spannen en zeven maar, kan ook goed met gewoon speelzand.
Zo kan met beide verschillende kleuren maken, of anders later met verdunde verf op kleur brengen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
En nog een keer vandaag,

Tom: Ik probeer als basis een zand/grint te vinden die wat betreft fijnheid en kleur al een beetje in de buurt komt wat ik graag zou zien. Dat blijkt nogal moeilijk te zijn. Wat jij aangeeft is inderdaad de tweede optie; kleuren met verf of pastelkrijt. Het zeven met een beker in de pantykous geeft een beter resultaat dan met een theezeef en een pantykous. Dat was vandaag al een winstpunt! :thumbup:

De rots structuur is naar voren gehaald met de donkerbruine Heki 7103 en daarna weer ge-drybrushed met de granietkleur Heki 7102. Daar gaat het allemaal meteen van leven! Daarvan zijn "ter lering ende vermaek" weer foto's van. Ook het verschil in detail van gegoten gipsrotsen (2x foto) en de xps reststukjes rotsen (1x foto).

Nu komt het spannende onbekende deel met groen.......... Dat wordt afwachten hoe dat uitpakt. 8)

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat ziet er al prachtig uit Marcel. Ik vind dit geen teststukje meer en kan zo voor een losse module doorgaan  :-)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op zondag 24 mei 2020, 16:03:16
En zomaar vandaag nog een keer,

Michel: Dank! Voor het afkijken voor Sculptamold kun je beter bij iTom of Freddy (Kelderspoorder) kijken. Die hebben veel meer ervaring, daar kijk ik de kunst ook af!


Marcel,

Je bouwkunsten zien er zeer geslaagd uit. :thumbup: :thumbup:
@citaat  Het werken met sculptamold is zeer interessant, maar om nu al te zeggen dat ik veel meer ervaring heb om hier mee te werken, dat is toch nog niet hoor 8).Maar ik voel me wel zeer vereerd :O

Ik ga je werkzaamheden op de voet volgen,

Grts Freddy
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag volgers,

Martin: het is toch echt een teststukje hoor! Er zitten voor mij heel veel nieuwe dingen in en dat kun je maar beter niet meteen op de baan gaan doen. (zoveel lef heb ik niet...) Als deze klaar is mag je het natuurlijk op jouw kantoor naast de kijkbuizen neerzetten! O:-D

Freddy: Dank, maar jouw Sculptamold kunsten zijn zeker het nadoen waard. Ik heb ook (op een na) de poedertjes die jij aanraadde staan. Daar moet ik t.z.t. ook eens wat mee gaan stoeien.

En ik ben weer een stapje verder bij mijn groen experiment. Het is wel heel iets anders hoor, het is wel een stoffig onderdeel van de bouw. Ik heb gewoon maar eens, zo onnadenkend mogelijk, de twee WSC turf kleurtjes opgebracht. Ook maar eens een begin gemaakt met een landweggetje met een zand waarvan ik niet volledig ben overtuigd maar er op de foto's toch nog wel redelijk uitziet. Misschien met een grijs pastelkrijtje eens gaan kleuren en eens zien wat dat wordt.

Volgende stap is aan de gang met gras! Ik heb korte 2,5 mm bruine, gele en groene grasvezels liggen en nog 4 mm groene. Die moet ik dan met een plastic flesje opbrengen om een beetje hetzelfde effect te krijgen als een statische begrasser. (die heb ik dus nog niet)

Daarna volgen nog veel meer stappen dus ik ben echt heel benieuwd. Tips en aanwijzingen blijven welkom!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lekker bezig, inderdaad het zand komt een beetje vreemd over, wat voor zand heb je gebruikt.
Groene fijne turf geeft al een aardig idee voor de volgende stap.

Als je gras gaat aanbrengen gebruik dan een oude beetje sompige ronde kwast, lijm (boekbinderslijm is prima liever geen houtlijm want daar komt snel een velletje op en dan pakken de grasvezels niet goed) er op deppen zodat niet in één keer alles met lijm wordt bedekt, ik knip die kwast ook nog een beetje onregelmatig in, de kale plekken later weer opvullen met lijm en gras.

Het hoeft geen golfbaan te worden of voetbalveld uit de kuip maar lekker onregelmatig met hier en daar plat getrapt gras.
Later verder opvullen met onkruid bijvoorbeeld van Martin Welberg en struiken die je makkelijk zelf kan maken van uitgeplozen touw of fijne staalwol.